D E KEIZER Let Op Nos fêtes religituses de Tuindag Ylaamsche Toeristenbond - Tak leper Harmonie Yprlana Sportgilet motocycliste aan 85 fr. Tennisbroek vanaf 45 fr. bij GLISSOUX Statiestraat, 11, YPER. Rectification Gevonden en Verloren Voorwerpen Gevonden. Zaterdag 4 Oogst, door M. Clinckemaille Charles, Surmontstraat, 5g, een dameshandschoen die hij ter beschikking der eigenaarster houdt. Verloren. Zondag 29 Juli, door M. Bereau Christiane, een lederen kinderhand- zakje een kleine som geld inhoudende. Nos Visiteurs et le Last Post Allemande Nieuws Yper. Koersongeval. Dinsdag fiathiddag, rond 3u. 3o, tijdens den velokoers voor juniors door De Vereenigde Sport vrienden van Yper ingericht, kwam een groep van een viertal renners in dolle vaart uit de Capronstraat naar den Veurnesteenweg opgereden, alwaar zich, juist op den hoek, een stilstaande auto bevond. Drie der renners gelukten erin tusschen de auto en het voor land door te rijden, doch de vierde, de 19 jarige Tack René, van Lombartzijde, die eveneens den draai wat kort genomen had en met zijn hoofd voorover tegen het stuur kwam aangehold, botste tegen den schokbreker van de auto en kwam nog al vrij onzacht met de straatsteenen in aanraking. Da jongen, die verscheidene kneuzingen opgeloopen had, werd dadelijk in een nabijzijnde herberg bin nengedragen waar Dr Snick hem de noodige zorgen kwam toedienen. Naderhand werd hij per auto huiswaarts gevoerd. Zijn rijwiel was gansch buiten gebruik. Herbergtwist. Dinsdag in den laten Werk voor de Werkloozen Burgerlijke Stand van Yper Burgerstand van Wytschaete De Harmonie zal op Zondag 26 Oogst a.s. haar jaarlijksch uitstapje naar De Panne doen. Dj eeie leden en hunne familie, de familie der werkende leden worden vriendelijk uitge- noodigd de Harmonie te vergezellen. De reis zal geschieden per tram zonder stil houden in de tusschenstatiën- Vertrek uit Yper statie om 7 uur 's morgens en 's avonds uit De Panne om 7 uur, om te Yper te 8 u. 40 terug te zijn. De prijs heen en terug is vastge steld op 9 fr. Halve prijs, dus 4 fr 5o, voor alle kinderen tot 8 jaar. De rijtuigen zijn genummerd, men mag keus doen voor zooveel de inschrijving niet te ver gevorderd is Niemand mag van rijtuig veran deren zonder bijzondere toelating van den Voorzitter. Dit geldt zoowel voor den terug keer als voor de heenreis. De kaarten, dienende als reisbewijs, zijn van heden af te bekomen bij M. Aimé Gruwez, Voorzitter. De betaling geschiedt bij de in- schrij ving. Voor alle ingeschrevenen zullen er zittende plaatsen zijn en de betaalde kaarten worden om geen enkele reden nog teruggeno men. Te De Panne zal het corcert der Harmonie plaats hebben om 11 uur. De personen, die dezen uitstap medemaken, worden vriendelijk verzocht de Harmonie te volgen bij hare intrede in De Panne tot aan het gedenkteeken der gesneuvelden, waar hulde zal gebracht worden aan de slachtoffers van De Panne gestorven voor 't Vaderland. Het Bestuur. Dans son numéro de Samedi dernier un journal regional a cité M. Coppieters ée Bruges comme organisateur du cortège histo- rique. II est exact que, depuis de longs mois, M. Coppieters a prodigué ses conseils aux organisateurs, qu'il a été d'une gentillesse extréme, qu'il est pour une grande part dans la si briliante participation brugeoise et que le jour même de la fêïe il s'est grandement dévoué; pour tout cela nous lui devons beau- coup de reconnaissance. Mais nous ne pouvons oublier que l'organi- sation proprement dite du cortège fut forgée par notre bourgmestre M. Jean Vander Ghote lui-même, avec l'aide de Madame Van der Mersch et de l'infati gable M. E. Iweins é'Eeckhoutte. Le défilé fut réglé par une pléïade de commissaires dévoués, dont Ypres peut être fier. II était juste, je crois, de ne pas oublier ces organisateurs Yprois qui d'ailleurs furent tous félicités par M. Coppieters lui-même en fin connaisseur qu'il est. Des félicitations pareilles ont du poids et justifient, par elles mêmes, la mise au point, objet de ces lignes. Pouvons nous conseiller a ce même journa liste de faire un petit tour en ville, il verra alors qu'il existe une rue des Plats et une rue des Baudeurs et non rue Patteel et rue Buk- ker. Un Yprois bien renseigné. Elles ont débuté Samedi soir alaCathé irale paria translation processionnelle delavénérée statue de N. D. de Tuine au magnifique repo soir du transept, suivie du salüt solennel k 7 heures. Cette pieuse tradition d'avant guerre, repri se l'an dernier k l'occasion des fêtes jubilaires, contribue a raviver la dévotion séculaire des Yprois leur Auguste Patronne. Puissions nous voir, comme jadis, chaque familie Yproise se faire représerter a cette pieuse cérémonie d'ouverture de la Tuindag. Ce fut Dimanche, a 9 heures, l'assistance des grands jours a la grand'messe Pontificale célébrée par S. E. Mgr Six, évêquftquission- naire de Léopoldville. La messe solennelle de Su Cécile, de Charles Gounod (adapta tion liturgique) y fut magistralement exécutée par notre Chorale Mixte de S' Martin, avec accompagnement d'orgue et d'orchestre. La décoration florale des autels, toute de fleurs et plantes naturelles, était du meilleur goüt. Le défilé du beau Cortège Marial commenga vers 11 heures, admiré sur tout le parcours par nos concitoyens fiers de leur procession de Tuindag et par de nombreux étrangers visitant notre ville pavoisée. Le S* Sacrement, porté tour a tour par Mgr Six. M. le doyen Vermaut et M M les curés de S* Pièrre et de S1 Jacques, était suivi par nos magistrats communaux, et escorté par notre Corps armé des Pompiers. L'Harmonie Ypri- anaet les Turners Catholiques piêtaient com me d'habitude leur concours dévoué Un salut pontifical termina solennellement ce premier Dimarche de la Tuindag 1934. Door M. Fiers Georges, Meenenstraat, een portemonnaie die aldaar mag teruggehaald worden. Door M. Dubois Maurice, Boesinghestraat, 18 een zak verscheidene kgr. koorden bevat tende. De eigenaar ervan mag zich op gemeld adres aanbieden. Zondag 5, door M. Dewitte Oscar, een por tefeuille een kwijtschrift op naam van M. Casier Jules inhoudende. Berust ten politie- bureele. Door Mevr. Delva Gabrielle, Dixmude straat, 6, een borstspeld die zij ter beschik king van den eigenaar houdt. Maandag 6, door M. Brooks Lawrence, een huissleutel die op het politiebureel werd afgegeven. Woensdag 8, door M. Verleure Henri, Dix mudesteenweg, 42, een kinderhandzakje een weinig kleingeld bevattende. Bij den vinder terug te halen. Door een engelsche dame een sleutel die ten politiebureele berust. Door M. Devos Jean, een rood zakje met een paternoster erin. Zondag 5 Oogst, door Miss M. Young, van Engeland, een bruin lederen handzakje ver- schillige voorwerpen bevattende. Door M. Gillebert Louis, Eigen Heerd straat, een brilledoos met bril. Maandag 6, door Mevr. Morelle Clemence, eene bruine dameshandschoen. Donderdag 9, door Mevr. Decanter Eveline, een bos van een tiental sleutels aan een ring vastgemaakt. Door M. Luyten André, een kinderhand zakje in grijs leder. Achtergelaten in het café Aux trois Sa voyards een regenscherm. Aldaar terug te halen. Mercredi soir, a 9 h., eut lieu sous le Mémorial de ia Porte de Menin, en hommage des Morts Britanniques, une courte cérémo nie a laquelle assistaient environ 25o Anglais. Le Rév. M. Milner, chapelain de l'église An- glicane St Georges, d'Ypres, récita quelques prières qui furent suivies par l'émouvante son- nerie quotidienne du Last Post Une centaine d'excursionnistes Allemands, qui séjournent pour deux jours en notre ville et sont logés dans différents hotels, avaient également tenu a assister a cette cérémonie. avond ontstond erin een herberg der Neerstr. een woordenwisseling tusschen Doolaeghe Gustaaf van de Cité Ligy en Parez Emile van de Neerstraat. De mannen kwamen handge meen en laatstgenoemde werd zelfs nog al erg toegetakeld. Klacht werd ingediend bij de politie die een onderzoi k opende. Wytschaete. Verdronken. Op Zondag 5 Oogst 11., rond den middag, nam de genaamde Victor Pieteis. geboren te Brielen, oud 52 jaren, diens knecht bij den landbou wer Adrien Vansuyt in deze gemeente, een bad in een nabijgelegen mijnput der hofplaats;: onbemerkt verdween Pieters V. in de diepte en alle gepoogde middelen, om hem te redden,, bf ven viuchtel >os Sint J *n. Doodelijk Ongeluk. Maandag laatst, rond tt u., kwam de land bouwer Charles Vandamme met paard en kar door de Langemarkstraat gereden, toen op eens. naar men vermoedt, de met strooi gela den drie wielkar uitgleed en in de gracht om kantelde Vandamme, die nevens het gespan, stapte, werd insgelijks omvergeworpen en. kwam met zijn hoofd onder de zware wielen terecht. Geburen, die op het land aan 't werk waren, kwamen dadelijk den man bevrijden. Een hijgeroepen priester diende hem nog het H. Oliesel toe en Dr Ronse, die insgelijks ter plaats kwam, kon alleen nog den dood vast stellen. De ongelukkige had een erge schedel breuk opgeloopen en een arm gebroken. Het: Rood Kruis voerde het slachtoffer, dat 5& jaar oud is en zeven kinderen achterlaat, naar zijne woning. Dit vreeselijk ongeluk, dat een doorbraven en alom geachten man zoo plotsr- het leven beneemt, heeft heel wat opschud;- ding verwekt. Dj heer Minister Van Isacker, die eent onderzoek doet over den toestand in Ce werk loozenfondsen en onder meer de fondsen te- Kortrijk, Rousselare, Brugge, enz. bezocht,, heeft naar wij vernemen deze week Dinsdag: ook het weikloozenfonds van Yper bezocht en hier een onderzoek ingesteld om zooveel: mogelijk werkloozen aan den arbeid te stellen. Woensdag 15 Augustus, fietstocht naar' St-Winoksbergen. VeMrek te 8 uur aan 't Klein Stadhuis, over Poperinghe. Haringe (bezoek aan de kerk en gelegenheid tot mis; hooren), Rousbrugge, Rekspoede (mooie l6e~ eeuwsc'ne kerk). Te Bergen verblijf en bezoek tot 3 uur. Vertrek langs de Kolme naar Hond- schote, Hoogstade, leper. Douanekaart laterez aanmaken in het Klein Stadhuis. Verklaringen van 4 tot to Augusti iq3{. Geboorten Lequieu Lea, Poperinghesteenweg, 107 Bfs— Vansteenkiste Elisabeth, Bukkerstraat, 32. Knockaerft Jeannine, Zonnebekesteenweg, 42 Messiaen Oscar, Brug— gesteenweg, 48. De Ruddere Lodewyk, G. de Stuers— straat, 45. De Moor Jacques, Zonnebekesteenweg, 118— Pattyn Edgard, Hoornwerk. Huwelijken Claeys Philomin, cimentbewerker, en De— porte Suzanne, z. b., belden te Yper. Ossieur Robert,, fabriekwerker, en Vandoorne Germana, fabriekwerkster, bel den te Yper. Vanhove Jerome, aardewerker, teZonnebeke- en Vandenberghe Maria, fabriekwerkster te Yper. Col- mant Leon, bediende te Doornijk en Frantzen Adriana, z. b.,. te Yper. Duflou Lucianus, onderwijzer, reserve-onderluite nant te Vlamertingbe en Deiahaye Margareta, onderwijzeres; te Yper Cardinael Albertus, wever, en Victoor Margareta, z. b., beiden te Yper. Wullus Raoul, onderwijzer, em Waerenborg Paula. z. b., beiden te Yper. Overlijden Notebaert Frangois, 15 j., scholier, Statie straat, 10. Huwelijksbeloften Polidor Knockaert, wever, en Laura/ Noorenberghe, z b beiden te Yper. Gaston Vallaeys, wattman ontvanger, te Gheiuwe en Rachel Kerrlnckx, z. b.r te Yper. Hendrik Wautermaertens, handelsreiziger, te- Yper en Martha Denorme, z. b., te Rumbeke. Sylvère- Keignaert, bankbediende, te Yper en Ivonna Dewull, z. b.r te Kortrijk. Maand Juli Geboorten Vandenbroucke Daniel, z. v. Augustin en Yvonna Deboosere. Claeys Godelieve, d. v. Henri em Julia Catteau. Bondue Michel, z. v. Albert en Rachel' Rondue. Noë Noëlla.d. v. Julius en Maria Vanneste. Huwelijk Adam Gerard, betonwerker, en Qabriëlle De- coninck, labrlekwerkster, beiden te Wytschaete. Overlijdens Plantefève Andrêe, oud 1 jaar 5 in., d. v. Georges en van Magdalena Wittouck. Bondue Michel, ou<£ 2 uren z. v. Albert en Rachel Bondue.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 8