KOFFES en CHICOREI met PREMIEN Christiaens Bevolder - KortrijK nijverheidsschool Tb koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20. Soomgaardsiiaat, Yper. 18-8-1934 Het Y persche - 2e Bijvoegsel - La Heg ion d'Ypres N° 20 31, Meenenstraat, Yper EISGHT ALTIJD EN OVERAL DE UITDEELING DER PRIJZEN Léon Grillet WISSELAGENT Beurs Wissel Coupors Titels Plaatsingen op Staat-, Gemeente krediet-, Grondkrediet van België, enz. enz. UITSLAGEN Voorbereidende Afdeeling "Werktuigkundige Afdeeling Bouwkundige Afdeeling Meubelleer 1. Titeca Albert en Titeci Leon. STAD YPER Teekenen, Bouw- en Beeldhouwkunde Schilderkunst - Mekaniek - Teekenen Toegepast op de Nijverheid aan de bekroonden van het schooljaar 1933-1934 Maandag 6 Oogst, had in den Stadsschouw- bu g order eene groote belangstelling, de plechtige prijsuitdeeling plaats aan de 122 leeilingen der Nuveihtidsschool van Yper. Onder het spelen van hst Vaderlandsch lied, dedm de overheden hunne intrede en namen plaats op het tooneel We bemerkten de heeren Delahaye en Lemahieu, schepenen Jufvr. Cornillie, gemeenteraadslid den heer Clinckemaille, arrondissementscommissaris den Z Eerw. Heer Socqur t, bestuurder van St Jozefs Vrije Beroepschool den heer J Antony, bibliothecaris den heer H. Vermeu len, voorzitter der Handels en Nijverheids kamer van Yper den heer Denaegel, bes uur der der stadsjongensschool den heer Desra- mault. bestuurder van St Aloysiusschool de heeren Beirnaert, rtossaert en Van der Ghote ingenieur, leden van den Reheerjaad den heer Versailles, gemeentesr cretaiis schrij ver schatbewaarder den heer Vandevoorde, zaakwaarnemer derr heer Leclercq, bouw kundige. In de zaal bevonden zich de ouders, vrien den en oud-1 erlingen die er aan gehouden hadden deze plech igheid bij te wonen. De heer Delahaye, schapen, verontschul digde M. Vanderghote, tu gemeester M. Van der Mersch, schepen van onderwijs en voorzitter van den Beheerraad der school M. Gits, stadsbou - kundige. Na het spelen van een puik muzitks'uk door den heer Ern. Wenes, kwam de heer Delahaye, schepen van openbare wei ken aan het woord en hield volgende aanspraak Ter gelegenheid dezer plechtigheid, wil ik u etnige woorden zeggf n over het Beroeps onderwi.s in de Nijverheidsschool. Ors vaderland heeft sinds eenige jaren reuzenstappen gedaan op den weg van dien vooruitgang. De teeker scholen, beroeps en nijverheids scholen g oeien in getal aan. Eenieder volgt met aandacht en genfger- heid het voortdurend uitbreiden van het onderwijs der ambachten meer en meer worden er grootere sommen aanbesteed. De krachtige wei king, welke wordt vast gesteld, is toe te wijten aan de leiding van het hooger beheer der scholen, dat oVeral dezelf de grondpriaciepin vcrsp.eiit. Het Beroepsonderwijs moet de werking der nijverheid bevruchten, en aan den aanbie der het maxiinum van kracht en opbrengst bezorgen. Eenieder moet beseffen wat de Nijver heidsschool is, wat zij moet worden, en wat nut er uit hare lessen moet voortspruiten. i) Wat de Nijverheidsschool is Het onderwijs in die school is zoo gege ven dat het ten bereike der werkende klas en der kleinere burgerij staat. H-t heeft voor doel den werkman en klei nen burger, eer.e kunst en wetenschappelijke geleerdhtid te geven, welke hij in het weik huis niet kan bekomen zijn geestvernuft te ontwikkelen, door hem de algemeene regelen of wetten, die de veel -uldige gedaan eve an- deringen der stcffen ot materialen regeeren, te doen kennen, en ook door hem de prakii sche middelen te vei schaffen om de ecor.o mische waarde van zijn werk te vermeerderen en zoodoende zijn maatschappelijken en gel- delijken stand te verbeteren Het programma is hoofdzakelijk praktisch en gevormd met het oog op eene volkomene beroepsvorming. Het bedraagt eene retks leergangen verbonden met de verschillige am bachten die op het gebouw betrtk hebnen. H:t aleui systeem van leerlingschip verc wijnt. Eertijds, dit is wel zoolang niet gtleden, had i lke baas bij zijn werkbank een leergast, aan wien hij gemoedeliik al de kennis van z jn vak en de geheimen van het ambaent aan leerde. De leergast werd meestal op vaderlijke wijze behandeld, soms als kind van den huize. Heden bestaat dit r iet me er, en voor het meererdcel der ambachten is dat systeem enkel nog als eene heiinnering, als een geschieckundig feit. De meester en zijn gast zijn te veel van elkander verwijderd. Ten andere, op onze dagen van groote crisis, van bijna geen werk, zijn er geen leergasten meer. Dit is nu de rol \au de N ij vei heidsschool. De jongen moeteen klaar begrip en volle dige aanduidingen krijgen nopens zijn am bacht, om hem toe te laten zijn werk inet verstand en spoed uit te voeren. Het sprei kt, ten an iere., van zelf dat de werkman, die in de Nijverheidsschool klare uith ggingen heeft genoten, veel spoediger zijn ambacht zal aanlteren dan diegenen die enkel in het weikhu's kunnen verblijven. Hij zal vroeger aan hi t loon komen van ve Hen gast, en hij zal z-d(s meer winnen, daar hij bijzon dere kennissen zal bezitten. En nu k im ik aan mijn derde punt, wat de Nijveiheidsschoi 1 moet worden. Het centrum, de vergaderplaats van al de jongelingen die het lager onderwijs hebben afgedaan. Zoowel de werkman als de middenstander moet zich daar thuis gevoelen. Hetis niet voldoende dat het Staatsbestuur, de Provi.-.cie, de Stad hunnen plicht kwijten en groote financieele tegemo tkomingendoen. Ook de ijver van Bestuurder enlceraais vul staat niet, de werking van de inwoners, zoo wel van den buiten als van de stad, is er noo dig. Er zal een tijd ko nen, hij is misschien zoo ver niet meer af dat men moeilijk goede werklieden zal vinden. Dt crisistijd duurt riet ceu A-ig. Werklieden er. k'eire Burgers, zorgt voor uwe kinderen, zendt ze 's avonds naar de Nijverheidsschool. Goede werklieden vormen onder opzicht van vakkennis is hun eergevoelen eigenliefde veih'flen, is hun verstandelijk genot vermeer deren, is in een woord di'nst bewijzen aan ons wcikvolk en kleine burgerij. Daarna bracht de heer Bestuurder eene ge pasie hulde aan de nagedachtenis van onz^n betreurden Koning Albeit I, die eene voor liefde had voor het technisch onderwijs en voor wien de ontwikkeling van het be.oips- onderwijs steeds een der greo'ste bekommer nissen was. Vervolgens gaf de spreker een kort verslag over het veiloopen schooljaar, waarin hij onder meer meldde, dat er eene aanwinst was van 22 leeilingen bij het voor gaande schooljaar, en 26 leerlingen meer dan in de voorgaande zomerlessen. Hg behandelde nadien het zoo groot vraagstuk, 't is te zeggen de werkloosheid en de krisis bewees dat zoowel de leerlingen als de ouders vertrouwen moeten hebben in de toekomst Meer dan ooit zal in de komendejaren sic chts plaats zijn voor diegenen die technisch onderlegd zijn, ear.e algemeene ontwikkeling hebben en grondig hun vak kenner. Om te eindigen bedar.k'e de heer Bestuur der Landtsheere al de aanwezigen om hunne tegenwooidigheid cp deze plechtigheid, die een bewns is hunner trouwe en genegene be langstelling voor de Nijveiheidsschool. Vervolgens werd er overgegaan tot de prijs uitdteling, waarna de heer schepen Delahaye nogmaals aan het woord kwam. Hij gaf zijne T c iefoon 144 BmnrarttniriBïtsstiiitKBz** tevredenheid te kennen over de feest, lijk heid en bijzonder lik over het giuot nut der leer rijke vakboeken die dees jaar werden aange kocht en aan de meest verdiensti li ke leerlin gen ten gescher ke wer en gegeven hij wenschte de oudus der leerlingen proficiat over de bekomen uitsiogen, bedankte de over heden, de andere personalis iten en de viien denvooi hunne aanmoedigen ie aanwezigheid, en bracht eere en hulde aan den bestuurder der school, alsook aan de knappe en flinke leeraais. Deze schoore plechtigheid werd daarop met het Tuindag ied besLteu. ie Leerjaar 25 ingeschreven leerlingen Meetkundig Teekenen Leeraar Mr Salomé Honoré Uitmuntendheid i. üevos Arthur, eere metaal2 Pauwels Leon 3 üepuydt André; 4 Verly Jerome 5. Kuis ilck Joseph 6. Vandamme Joseph. 2de Leerjaar 20 ingeschreven leerlingen Projectie Leeraar Mr Serryn Hugo Uitmuntendheid: 1. Mailliard Roland, eere- metaal; 2. Deruddere Lucien 3. Cochonneau Noroert 4 Tancé Aloert 5. Vergauwen Georges 6 Kerrirckx Omcr 7. Vai.dooren Gerard. Theoretische Leergangen Leeraars Mr Gisquière Robert, M' Gheerardyn Ch. i5 ingeschreven leerlingen Theoretische en Praktische Leergangen LeeraarMr Van Hee Alfons 5d' Leerjaar ist' Bijzonder jaar Uitmuntendheid 1. Fubben Frans, eere metaal 2. Allemeersch Alaert 3. Dezeure Albei t. 4** Leerjaar 2"'* Bijzonder jaar Uitmuntendheid r. Rarbuy Jules, eere- mctaal 2 Samvn Roger, eeremetaal 3. Knockaert Marcel 4. Duprez Albert. 5" Leerjaar 3dt Bijzonder jaar Uitmuntendheid r Clarys Georges, eere metaal 2. Van Campen André, eeremetaal. 27 ingeschreven leerlingen Leeraar Mr Landtsheere Hubert 3de Leerjaar i"c Bijzonder jaar Uitmuntendheid: r. Ingtls Henri, eere metaal 2 Trooster Camiel 3 Denutle Lu cien 4. Uuthoo Albert 4d' Leerjaar 2dl Bijzonder jaar Uitmuntendheid 1. Uesaegher Andié, eeremetaal 2 Dewandtl Albeit 3. Duprez Clement. 5d' Leerjaar dt Bijzonder jaar ^CHRIJNWïRKEN I. Gillebert D eerem 2. Ureel Georges. Trappenleer I. Vandenbussche G.eeremetaal 2. Van

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 13