KOFFES en CHICOREI met PREMIEN
Christiaens Bevolder - KortrijK
nijverheidsschool
Tb koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20. Soomgaardsiiaat, Yper.
18-8-1934 Het Y persche - 2e Bijvoegsel - La Heg ion d'Ypres N° 20
31, Meenenstraat, Yper
EISGHT ALTIJD EN OVERAL DE
UITDEELING DER PRIJZEN
Léon Grillet
WISSELAGENT
Beurs Wissel
Coupors
Titels
Plaatsingen op Staat-, Gemeente
krediet-, Grondkrediet van België,
enz. enz.
UITSLAGEN
Voorbereidende Afdeeling
"Werktuigkundige Afdeeling
Bouwkundige Afdeeling
Meubelleer
1. Titeca Albert en Titeci Leon.
STAD YPER
Teekenen, Bouw- en Beeldhouwkunde
Schilderkunst - Mekaniek - Teekenen
Toegepast op de Nijverheid
aan de bekroonden van het schooljaar
1933-1934
Maandag 6 Oogst, had in den Stadsschouw-
bu g order eene groote belangstelling, de
plechtige prijsuitdeeling plaats aan de 122
leeilingen der Nuveihtidsschool van Yper.
Onder het spelen van hst Vaderlandsch
lied, dedm de overheden hunne intrede en
namen plaats op het tooneel We bemerkten
de heeren Delahaye en Lemahieu, schepenen
Jufvr. Cornillie, gemeenteraadslid den heer
Clinckemaille, arrondissementscommissaris
den Z Eerw. Heer Socqur t, bestuurder van
St Jozefs Vrije Beroepschool den heer J
Antony, bibliothecaris den heer H. Vermeu
len, voorzitter der Handels en Nijverheids
kamer van Yper den heer Denaegel, bes uur
der der stadsjongensschool den heer Desra-
mault. bestuurder van St Aloysiusschool
de heeren Beirnaert, rtossaert en Van der
Ghote ingenieur, leden van den Reheerjaad
den heer Versailles, gemeentesr cretaiis schrij
ver schatbewaarder den heer Vandevoorde,
zaakwaarnemer derr heer Leclercq, bouw
kundige.
In de zaal bevonden zich de ouders, vrien
den en oud-1 erlingen die er aan gehouden
hadden deze plech igheid bij te wonen.
De heer Delahaye, schapen, verontschul
digde M. Vanderghote, tu gemeester M.
Van der Mersch, schepen van onderwijs en
voorzitter van den Beheerraad der school
M. Gits, stadsbou - kundige.
Na het spelen van een puik muzitks'uk
door den heer Ern. Wenes, kwam de heer
Delahaye, schepen van openbare wei ken aan
het woord en hield volgende aanspraak
Ter gelegenheid dezer plechtigheid, wil
ik u etnige woorden zeggf n over het Beroeps
onderwi.s in de Nijverheidsschool.
Ors vaderland heeft sinds eenige jaren
reuzenstappen gedaan op den weg van dien
vooruitgang.
De teeker scholen, beroeps en nijverheids
scholen g oeien in getal aan.
Eenieder volgt met aandacht en genfger-
heid het voortdurend uitbreiden van het
onderwijs der ambachten meer en meer
worden er grootere sommen aanbesteed.
De krachtige wei king, welke wordt vast
gesteld, is toe te wijten aan de leiding van het
hooger beheer der scholen, dat oVeral dezelf
de grondpriaciepin vcrsp.eiit.
Het Beroepsonderwijs moet de werking
der nijverheid bevruchten, en aan den aanbie
der het maxiinum van kracht en opbrengst
bezorgen.
Eenieder moet beseffen wat de Nijver
heidsschool is, wat zij moet worden, en wat
nut er uit hare lessen moet voortspruiten.
i) Wat de Nijverheidsschool is
Het onderwijs in die school is zoo gege
ven dat het ten bereike der werkende klas en
der kleinere burgerij staat.
H-t heeft voor doel den werkman en klei
nen burger, eer.e kunst en wetenschappelijke
geleerdhtid te geven, welke hij in het weik
huis niet kan bekomen zijn geestvernuft te
ontwikkelen, door hem de algemeene regelen
of wetten, die de veel -uldige gedaan eve an-
deringen der stcffen ot materialen regeeren,
te doen kennen, en ook door hem de prakii
sche middelen te vei schaffen om de ecor.o
mische waarde van zijn werk te vermeerderen
en zoodoende zijn maatschappelijken en gel-
delijken stand te verbeteren
Het programma is hoofdzakelijk praktisch
en gevormd met het oog op eene volkomene
beroepsvorming. Het bedraagt eene retks
leergangen verbonden met de verschillige am
bachten die op het gebouw betrtk hebnen.
H:t aleui systeem van leerlingschip
verc wijnt.
Eertijds, dit is wel zoolang niet gtleden,
had i lke baas bij zijn werkbank een leergast,
aan wien hij gemoedeliik al de kennis van
z jn vak en de geheimen van het ambaent aan
leerde.
De leergast werd meestal op vaderlijke
wijze behandeld, soms als kind van den huize.
Heden bestaat dit r iet me er, en voor het
meererdcel der ambachten is dat systeem
enkel nog als eene heiinnering, als een
geschieckundig feit. De meester en zijn gast
zijn te veel van elkander verwijderd. Ten
andere, op onze dagen van groote crisis, van
bijna geen werk, zijn er geen leergasten meer.
Dit is nu de rol \au de N ij vei heidsschool.
De jongen moeteen klaar begrip en volle
dige aanduidingen krijgen nopens zijn am
bacht, om hem toe te laten zijn werk inet
verstand en spoed uit te voeren.
Het sprei kt, ten an iere., van zelf dat de
werkman, die in de Nijverheidsschool klare
uith ggingen heeft genoten, veel spoediger zijn
ambacht zal aanlteren dan diegenen die enkel
in het weikhu's kunnen verblijven. Hij zal
vroeger aan hi t loon komen van ve Hen gast,
en hij zal z-d(s meer winnen, daar hij bijzon
dere kennissen zal bezitten.
En nu k im ik aan mijn derde punt, wat de
Nijveiheidsschoi 1 moet worden.
Het centrum, de vergaderplaats van al de
jongelingen die het lager onderwijs hebben
afgedaan.
Zoowel de werkman als de middenstander
moet zich daar thuis gevoelen.
Hetis niet voldoende dat het Staatsbestuur,
de Provi.-.cie, de Stad hunnen plicht kwijten
en groote financieele tegemo tkomingendoen.
Ook de ijver van Bestuurder enlceraais vul
staat niet, de werking van de inwoners, zoo
wel van den buiten als van de stad, is er noo
dig.
Er zal een tijd ko nen, hij is misschien zoo
ver niet meer af dat men moeilijk goede
werklieden zal vinden. Dt crisistijd duurt riet
ceu A-ig.
Werklieden er. k'eire Burgers, zorgt voor
uwe kinderen, zendt ze 's avonds naar de
Nijverheidsschool.
Goede werklieden vormen onder opzicht
van vakkennis is hun eergevoelen eigenliefde
veih'flen, is hun verstandelijk genot vermeer
deren, is in een woord di'nst bewijzen aan ons
wcikvolk en kleine burgerij.
Daarna bracht de heer Bestuurder eene ge
pasie hulde aan de nagedachtenis van onz^n
betreurden Koning Albeit I, die eene voor
liefde had voor het technisch onderwijs en
voor wien de ontwikkeling van het be.oips-
onderwijs steeds een der greo'ste bekommer
nissen was. Vervolgens gaf de spreker een
kort verslag over het veiloopen schooljaar,
waarin hij onder meer meldde, dat er eene
aanwinst was van 22 leeilingen bij het voor
gaande schooljaar, en 26 leerlingen meer dan
in de voorgaande zomerlessen. Hg behandelde
nadien het zoo groot vraagstuk, 't is te zeggen
de werkloosheid en de krisis bewees dat
zoowel de leerlingen als de ouders vertrouwen
moeten hebben in de toekomst Meer dan ooit
zal in de komendejaren sic chts plaats zijn voor
diegenen die technisch onderlegd zijn, ear.e
algemeene ontwikkeling hebben en grondig
hun vak kenner.
Om te eindigen bedar.k'e de heer Bestuur
der Landtsheere al de aanwezigen om hunne
tegenwooidigheid cp deze plechtigheid, die
een bewns is hunner trouwe en genegene be
langstelling voor de Nijveiheidsschool.
Vervolgens werd er overgegaan tot de prijs
uitdteling, waarna de heer schepen Delahaye
nogmaals aan het woord kwam. Hij gaf zijne
T c iefoon 144
BmnrarttniriBïtsstiiitKBz**
tevredenheid te kennen over de feest, lijk heid
en bijzonder lik over het giuot nut der leer
rijke vakboeken die dees jaar werden aange
kocht en aan de meest verdiensti li ke leerlin
gen ten gescher ke wer en gegeven hij
wenschte de oudus der leerlingen proficiat
over de bekomen uitsiogen, bedankte de over
heden, de andere personalis iten en de viien
denvooi hunne aanmoedigen ie aanwezigheid,
en bracht eere en hulde aan den bestuurder
der school, alsook aan de knappe en flinke
leeraais.
Deze schoore plechtigheid werd daarop
met het Tuindag ied besLteu.
ie Leerjaar 25 ingeschreven leerlingen
Meetkundig Teekenen
Leeraar Mr Salomé Honoré
Uitmuntendheid i. üevos Arthur, eere
metaal2 Pauwels Leon 3 üepuydt André;
4 Verly Jerome 5. Kuis ilck Joseph
6. Vandamme Joseph.
2de Leerjaar 20 ingeschreven leerlingen
Projectie
Leeraar Mr Serryn Hugo
Uitmuntendheid: 1. Mailliard Roland, eere-
metaal; 2. Deruddere Lucien 3. Cochonneau
Noroert 4 Tancé Aloert 5. Vergauwen
Georges 6 Kerrirckx Omcr 7. Vai.dooren
Gerard.
Theoretische Leergangen
Leeraars Mr Gisquière Robert, M' Gheerardyn Ch.
i5 ingeschreven leerlingen
Theoretische en Praktische Leergangen
LeeraarMr Van Hee Alfons
5d' Leerjaar ist' Bijzonder jaar
Uitmuntendheid 1. Fubben Frans, eere
metaal 2. Allemeersch Alaert 3. Dezeure
Albei t.
4** Leerjaar 2"'* Bijzonder jaar
Uitmuntendheid r. Rarbuy Jules, eere-
mctaal 2 Samvn Roger, eeremetaal
3. Knockaert Marcel 4. Duprez Albert.
5" Leerjaar 3dt Bijzonder jaar
Uitmuntendheid r Clarys Georges, eere
metaal 2. Van Campen André, eeremetaal.
27 ingeschreven leerlingen
Leeraar Mr Landtsheere Hubert
3de Leerjaar i"c Bijzonder jaar
Uitmuntendheid: r. Ingtls Henri, eere
metaal 2 Trooster Camiel 3 Denutle Lu
cien 4. Uuthoo Albert
4d' Leerjaar 2dl Bijzonder jaar
Uitmuntendheid 1. Uesaegher Andié,
eeremetaal 2 Dewandtl Albeit 3. Duprez
Clement.
5d' Leerjaar dt Bijzonder jaar
^CHRIJNWïRKEN
I. Gillebert D eerem 2. Ureel Georges.
Trappenleer
I. Vandenbussche G.eeremetaal 2. Van