FOOTBALL C. S, Yper-Jbo.-S.K. Roeselaere 15e Jaar, N° 20 - 18 Oogst 1934 15e Année, N° 20-18 Aoüt bet Arrondissement Yper Audience Ministérielle Zondag 19 Oogst C,S. YPER- III Sp. - S. K. STADEN De kwestie der Waterberoorrading van de Yzer La Jonction Lys-Yser Weekblad Journal nebdornadaire de Arrondissement d Ypres Ypersch Stadium Morgen... Un article de La Flandre Maritime HET YPERSCNE j do* CMnlsterderti he ClutMv en& LA REGION D'VPRES 'Wnne de ('Association des Sinistréa^ dee Clubs Yprois, etc. »eie r, O pst 4 en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, Yper Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men tu intthrljrtn in alle Belgittht portkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooae artikel» geweigeri RèdactlonAdministration el Publlciti 34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. On meat t'abonner dan* tons let bureaux it potte Beige* 35 ct. Ie numero Tél. 500 et article* non stgni* toni rtltuis Le Vendredi io Aoüt d'. a 11 h. 3o, Mon sieur Forthomme, notre nouveau ministre des travaux publics, a re<;u en audience une délé gation Yproise qui désirait lui par Ier de la question du canal d'if pres a Comines. Cette délégation se composait de MM. Jean Van- derghote, bourgmestre, Hector Vermeulen, Président de la Chambre de Commerce, Vandevelde G. et Vanderghote Honoré, mem bres de cette Chambre, et Arthur Butaye, Président de notre Fédération des Sinistrés. M. le bourgmestre de Comines, empêché, n'avait pu être présent. M. le bourgmestre et M. Vermeulen expo sèrent la situation a M. le Ministre. II s'en suivit une longue et cordiale conversation principalement au sujet de l'alimentation des voies de navigation du bassin de l'Yser qui ne sera pas régulièrement assurée tant que la jonction Ypres-Comines ne sera pas un fait accompli. M. le Ministre confirma ce qu'avait déja dit son prédécesseur, M. Sap, qu'en ce moment la situation financière ne permettait pas d'entreprendre la remise en état du canal d'Ypres a Comines tant que le canal Albert réclamait tout l'effort du gouvernement. Mais M. Forthomme assura qu'il s'occuperait activement a faire disparaitre sans retard les deux grands obstacles que rencontrent actuel- lement nos bateliers au pont de Caeskerke et a l'écluse de la Fintèle. En faisant reconstruire le pont de Caes kerke (ce qu'un conflit entre les deux minis tères, celui des chemins de fer et celui des Travaux Publics, retarde depuis des années), et en faisant allonger l'écluse de la Fintèle, M. le Ministre Forthomme aura déja rendu un grand service a la navigation et mérité notre reconnaissance. Ce sont du reste deux travaux urgents dont la nécessité est reconnue depuis longtemps par les administrations intéressées. Om io uur Om 16 uur Ingang i fr. 5o (Lidkaarten niet geldig). Neen het is vandaag dat men voor ico frank een biljet moet koopen der Koloniale Loterij. In ons nummer van verleden week diukten wij den brief over dien de Hindelskamer van Yper, in datum van 4 Oogst, aan de heeren Senatoren en Volksvertegenwoordigers van het arrondissement en aan de besturen der betrokken gemeenten gezonden heeft, hen vragende bij den heer Minister van Openbare Werken te willen aandringen opdat er drin gend maatregelen zouden getroffen worden, ten einde te voorkomen dat de scheepvaait op de vaart Yper Yzer, bij gebrek aan water in de Yzer, volledig stop gezet worde. Tot hiertoe beloofden reeds deheeren sena toren Gillon en Mullie, alsook de heeren volksvertegenwoordigers Butaye eu Missiaen al hun in vloed te gebruiken om aan deze recht matige vraag voldoening te bekomen en ver zekerden zij de Handebkamer dat zij in die zaak volledig t'akkoord waren om hare wer king te ondersteunen. Ook de gemeente Reninghe liet reeds hare meening kennen. Haar antwoord is echter weigerend, doch de aangehaalde redenen zijn juist een argument te meer ten voordeele der stelling die wij tot hiertoe steeds verdedigden en der oplossing die, naar onze meening, de eenige goede en de eenige mogelijke is. Daar om ook zijn wij zoo vrij dit schrijven hier in zijn geheel te laten volgen Reninghe, den 9 Oogst 1934. Den heer Voorzitter van de Handels- en Nijverheidskamer te leper Mijnheer de Voorzitter, Wij henben de eer Ued. ontvangst te mei den van uw geëerd schrijven van 4 d. betrek kelijk het gemis aan water in de Yzer. Wij willen uwe aandacht vestigen op 't feit dat de landbouwers en vetteleggers zeer gekant zijn tegen het steken van zeewater in de Yzer, hetgeen gemakkelijk begrijpelijk is. Inderdaad dit zou voor gevolg hebben i° berooving van drinkwater voor het vee grazende in de weilanden langs de Yzer en nabijheid 2° nu dat alle drinkputten leeg komen, onmogelijkheid van nog water te nemen uit de Yzer voor de dieren. Dit ingezien, kunnen wij onmogelijk uwe klacht steunen, dit tot onzen grootsten spijt wees ervan verzekerd, want wij zijn steeds bereid in de mate van onze middelen, op de bres te springen voor het algemeen welzijn en het welzijn der streek in 't bijzonder. Gelief te aanvaarden, Mijnheer de Voor zitter, de verzekering onzer hoogachting. BB. De Secretaris, De Burgemeester, VPeene. Vict. Pieters. Hoe vreemd het voor somm'gen ook moge schijnen, herhalen wij hier dat deze brief, zooals wij het hierboven reeds zegden, een argument is dat ten volle pleit voor het door ons steeds vooruitgestelde stelsel. Immers, de watertoevoer in de Yzer, gedurende het droog seizoen, is onvoldoende om het voor de scheepvaart noodige waterpeil in de vaart Yper Yzer te verzekeren Telken jare, binst de zomermaanden, is de scheepvaart er uiterst moeilijk zooniet onmogelijk. Anderzijds gaan wij met het gemeentebestuur van Reninghe volledig t'akkoord dat het, om wille der tal rijke landbouwers en veehouders van het Veurne- Ambachtsche, niet mogelijk is de Yzer met zeewater te spijzen. Als eenige oplossing van het vraagstuk, dat gansch onze streek zoozeer aanbelangt, blijft dus, zooals wij het steeds voorhielden en schreven, de spijzing van de vaart Yper- Yzer en van de Yzer Wïl de ivateren der Leie, 't is te zeggen de verbinding LeieYzer langs de bestaande vaart Yper Komen. Wij durven verhopen dat het gemeentebe stuur van Reninghe, alsook alle andere ge meenten langs de Yzer gelegen het met ons daarover zullen eens zijn en wij twijfelen er niet aan dat zij hunne pogingen bij de onze zullen willen voegen om deze gewenschte en onmisbare oplossing ten spoedigste mogelijk te bekomen. Ce journal de Bruges, qui d'habitude a des idéés plus réfléchies, reproduit en l'approu- vant ua article fort étrange du Bien Public, de Gand, qui prétend que la jonction. par un canal, des bassins de la Lys et de l'Yser ne serait d'aucune utilité. Cette attitude de nos deux confrères dériye d'un esprit de jalousie, tiès mesquin. Gand et Bruges ont été depuis cinquante ans comblées par les faveurs du gouvernement. A coups de centaines de millions de francs-or, on a créé les ports de Gand et de Bruges. Aujourd'hui que ces deux villes sont servies elles ne veulent pas entendre parler de rendre a la vie ni Nieuport ni Ypres. Elles sont jalouses Et cependant ce ne sont que de si petites villes, notre modeste prospérité ne saurait leur nuire, et nous ne réclamons, pour le rétablissement de ce que nous avions avant la guerre, pas la centième partie de ce qui leur a été jeté k pleines mains pour créer leurs ports a eux. Comme on y reconnait bien la persistance de ce singulier esprit de jalousie qui pendant tout le moyen age inspirait nos grandes com munes ff amandes Ni la Flandre Maritime ni le Bien Public

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 1