FOOTBALL
C. S, Yper-Jbo.-S.K. Roeselaere
15e Jaar, N° 20 - 18 Oogst
1934
15e Année, N° 20-18 Aoüt
bet Arrondissement Yper
Audience Ministérielle
Zondag 19 Oogst
C,S. YPER- III Sp. - S. K. STADEN
De kwestie der Waterberoorrading
van de Yzer
La Jonction Lys-Yser
Weekblad
Journal nebdornadaire
de Arrondissement d Ypres
Ypersch Stadium
Morgen...
Un article de La Flandre Maritime
HET
YPERSCNE
j
do* CMnlsterderti
he ClutMv en&
LA REGION
D'VPRES
'Wnne de ('Association des Sinistréa^
dee Clubs Yprois, etc.
»eie r, O pst 4 en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, Yper
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men tu intthrljrtn in alle Belgittht portkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooae artikel» geweigeri
RèdactlonAdministration el Publlciti 34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
On meat t'abonner dan* tons let bureaux it potte Beige*
35 ct. Ie numero Tél. 500
et article* non stgni* toni rtltuis
Le Vendredi io Aoüt d'. a 11 h. 3o, Mon
sieur Forthomme, notre nouveau ministre des
travaux publics, a re<;u en audience une délé
gation Yproise qui désirait lui par Ier de la
question du canal d'if pres a Comines. Cette
délégation se composait de MM. Jean Van-
derghote, bourgmestre, Hector Vermeulen,
Président de la Chambre de Commerce,
Vandevelde G. et Vanderghote Honoré, mem
bres de cette Chambre, et Arthur Butaye,
Président de notre Fédération des Sinistrés.
M. le bourgmestre de Comines, empêché,
n'avait pu être présent.
M. le bourgmestre et M. Vermeulen expo
sèrent la situation a M. le Ministre. II s'en
suivit une longue et cordiale conversation
principalement au sujet de l'alimentation des
voies de navigation du bassin de l'Yser qui
ne sera pas régulièrement assurée tant que la
jonction Ypres-Comines ne sera pas un fait
accompli. M. le Ministre confirma ce qu'avait
déja dit son prédécesseur, M. Sap, qu'en ce
moment la situation financière ne permettait
pas d'entreprendre la remise en état du canal
d'Ypres a Comines tant que le canal Albert
réclamait tout l'effort du gouvernement. Mais
M. Forthomme assura qu'il s'occuperait
activement a faire disparaitre sans retard les
deux grands obstacles que rencontrent actuel-
lement nos bateliers au pont de Caeskerke et
a l'écluse de la Fintèle.
En faisant reconstruire le pont de Caes
kerke (ce qu'un conflit entre les deux minis
tères, celui des chemins de fer et celui des
Travaux Publics, retarde depuis des années),
et en faisant allonger l'écluse de la Fintèle,
M. le Ministre Forthomme aura déja rendu
un grand service a la navigation et mérité
notre reconnaissance. Ce sont du reste deux
travaux urgents dont la nécessité est reconnue
depuis longtemps par les administrations
intéressées.
Om io uur
Om 16 uur
Ingang i fr. 5o (Lidkaarten niet geldig).
Neen het is vandaag dat men voor ico
frank een biljet moet koopen der
Koloniale Loterij.
In ons nummer van verleden week diukten
wij den brief over dien de Hindelskamer van
Yper, in datum van 4 Oogst, aan de heeren
Senatoren en Volksvertegenwoordigers van
het arrondissement en aan de besturen der
betrokken gemeenten gezonden heeft, hen
vragende bij den heer Minister van Openbare
Werken te willen aandringen opdat er drin
gend maatregelen zouden getroffen worden,
ten einde te voorkomen dat de scheepvaait op
de vaart Yper Yzer, bij gebrek aan water in
de Yzer, volledig stop gezet worde.
Tot hiertoe beloofden reeds deheeren sena
toren Gillon en Mullie, alsook de heeren
volksvertegenwoordigers Butaye eu Missiaen
al hun in vloed te gebruiken om aan deze recht
matige vraag voldoening te bekomen en ver
zekerden zij de Handebkamer dat zij in die
zaak volledig t'akkoord waren om hare wer
king te ondersteunen.
Ook de gemeente Reninghe liet reeds hare
meening kennen. Haar antwoord is echter
weigerend, doch de aangehaalde redenen zijn
juist een argument te meer ten voordeele der
stelling die wij tot hiertoe steeds verdedigden
en der oplossing die, naar onze meening, de
eenige goede en de eenige mogelijke is. Daar
om ook zijn wij zoo vrij dit schrijven hier in
zijn geheel te laten volgen
Reninghe, den 9 Oogst 1934.
Den heer Voorzitter van de Handels- en
Nijverheidskamer te leper
Mijnheer de Voorzitter,
Wij henben de eer Ued. ontvangst te mei
den van uw geëerd schrijven van 4 d. betrek
kelijk het gemis aan water in de Yzer.
Wij willen uwe aandacht vestigen op
't feit dat de landbouwers en vetteleggers zeer
gekant zijn tegen het steken van zeewater in
de Yzer, hetgeen gemakkelijk begrijpelijk is.
Inderdaad dit zou voor gevolg hebben
i° berooving van drinkwater voor het vee
grazende in de weilanden langs de Yzer en
nabijheid
2° nu dat alle drinkputten leeg komen,
onmogelijkheid van nog water te nemen uit de
Yzer voor de dieren.
Dit ingezien, kunnen wij onmogelijk uwe
klacht steunen, dit tot onzen grootsten spijt
wees ervan verzekerd, want wij zijn steeds
bereid in de mate van onze middelen, op de
bres te springen voor het algemeen welzijn en
het welzijn der streek in 't bijzonder.
Gelief te aanvaarden, Mijnheer de Voor
zitter, de verzekering onzer hoogachting.
BB. De Secretaris, De Burgemeester,
VPeene. Vict. Pieters.
Hoe vreemd het voor somm'gen ook moge
schijnen, herhalen wij hier dat deze brief,
zooals wij het hierboven reeds zegden, een
argument is dat ten volle pleit voor het door
ons steeds vooruitgestelde stelsel. Immers, de
watertoevoer in de Yzer, gedurende het droog
seizoen, is onvoldoende om het voor de
scheepvaart noodige waterpeil in de vaart
Yper Yzer te verzekeren Telken jare, binst
de zomermaanden, is de scheepvaart er uiterst
moeilijk zooniet onmogelijk. Anderzijds gaan
wij met het gemeentebestuur van Reninghe
volledig t'akkoord dat het, om wille der tal
rijke landbouwers en veehouders van het
Veurne- Ambachtsche, niet mogelijk is de Yzer
met zeewater te spijzen.
Als eenige oplossing van het vraagstuk, dat
gansch onze streek zoozeer aanbelangt, blijft dus,
zooals wij het steeds voorhielden en schreven,
de spijzing van de vaart Yper- Yzer en van de
Yzer Wïl de ivateren der Leie, 't is te zeggen de
verbinding LeieYzer langs de bestaande vaart
Yper Komen.
Wij durven verhopen dat het gemeentebe
stuur van Reninghe, alsook alle andere ge
meenten langs de Yzer gelegen het met ons
daarover zullen eens zijn en wij twijfelen er
niet aan dat zij hunne pogingen bij de onze
zullen willen voegen om deze gewenschte en
onmisbare oplossing ten spoedigste mogelijk
te bekomen.
Ce journal de Bruges, qui d'habitude a des
idéés plus réfléchies, reproduit en l'approu-
vant ua article fort étrange du Bien Public,
de Gand, qui prétend que la jonction. par un
canal, des bassins de la Lys et de l'Yser ne
serait d'aucune utilité.
Cette attitude de nos deux confrères dériye
d'un esprit de jalousie, tiès mesquin. Gand et
Bruges ont été depuis cinquante ans comblées
par les faveurs du gouvernement. A coups de
centaines de millions de francs-or, on a créé
les ports de Gand et de Bruges. Aujourd'hui
que ces deux villes sont servies elles ne
veulent pas entendre parler de rendre a la vie
ni Nieuport ni Ypres. Elles sont jalouses
Et cependant ce ne sont que de si petites
villes, notre modeste prospérité ne saurait
leur nuire, et nous ne réclamons, pour le
rétablissement de ce que nous avions avant
la guerre, pas la centième partie de ce qui
leur a été jeté k pleines mains pour créer
leurs ports a eux.
Comme on y reconnait bien la persistance
de ce singulier esprit de jalousie qui pendant
tout le moyen age inspirait nos grandes com
munes ff amandes
Ni la Flandre Maritime ni le Bien Public