TUINDRQ 1934 GEMEENTEFEESTEN Waarheen met de Jeugd 2 Zondag 19 Oogst Zaterdag 25 Oogst Fien en Jef, en Mie en Kees, n'ont une idéé exacte de la question qu'ils traitent. Nous ne pouvous pour leur instruc tion que les inviter a relire les brochures li tées par la Chambre de Commerce d'Ypres. Notons cependant que ces deux confrères repoussent l'idée de la jonction des deux bas sins pour cette seule consideration technique qu'il faudrait doter ce canal de beaucoup d'éclust s. Soit 1 et ap'èi Le canal de Bossuyt a Courtrai a 12 éclu ses et un tunnel pour une longueur de 12 kilo- mètres Le canal de Maubeugea Paris compte aussi autant d'écluses que de kilomètres de longueur. Le grand canal de Bretagne en a 218, trois fois autant que de kilomètres. Nous pourrions multiplier ces exemples, et même citer le cas d'un canal qui existe prés de la frontière Hollando All mande et qui n'est autre chose qu'une suite d'échelons, un véri- table escalier aquatique. Toutes ces écluses n'empêchent pas ces canaux de rendre d'é normes services. Quelles pertes de temps, s'écrient la Flan- dre Maritime et le Bien Public I Nóus avons fait a Bruges et Gand le cadeau de deux magnifiques canaux sans écluses, c'est vrai Mais ce n'est pas un motif pour que maintenant ils nous refusent notre canal, beaucoup moins magnifique que les leurs, c'est vrai, mais dont nous nous con tentons. D'ailleurs, une écluse constitue t elle vraiment une énorme perte de temps La manoeuvre d'une écluse ne dure, grace aux installations modernes, que dix minutes seule- ment. Pour le trajet de Comines Ypres, cela ferait un retard de moins de trois heures. Qu'est ce, grands Dieux 1 ce petit retard, en comparaison de l'énorne économie dans nos frais de transports Actuellement les bateaux sor.t tous munis d'un moteur, si bien que le nombre des écluses d'un canal de jonction entre les bassins de l'ï'ser et de la Lys est sms impoitance aucune. Et c'ts: cependant la le grand argument, même le seul argument, que Gand et Bruges invoquent contre Ypres et Nieuport Espérons que nos deux grandes villes soeurs reviendront de meilleurs sentiments de familie HARMOS1E YPÜIAMA Op Zondag 26 Oogst, jaarlijksche uitstap per tram naar De Panne. Vertrek uit Yper om 7 uur aan de Tram statie, Colaertplaats Vertrek uit De Panne om 19 uur. Tram statie, Dorp. De personen, die de reis begeeren mede te maken, worden vriendelijk verzocht, zich bij den Voorzitter, heer Aimé Gruwt z, te laten inschrijven. Les personnes désireuses de prendre part a l'excursion La Panne, organisée par l'Harmonie Ypriana, le Dimanche 26 Aoüt, sont priées de se faire inscrire chez le prési dent, Mr Aimé Gruwez Départ d'Ypres par tram a 7 h., Place de la Gare. Départ de La Panne 19 h., Tram l'en trée de la Commune. Hat Concert der Socialistische Harmonie, voorzien voor 11 1/2 uur, is uitgesteld tot een later te bepalen datum. Om i5 u. Aan de MeenenpoortPrijs kamp in 't Lijnvisschen door de Front hengelaars. Om 20 u. R. Colaertplaats, Concert door de Harmonie Ypriana. De scholen hebben wederom duizenden jongens en meisjes van 14 jaar aan de samen leving afgeleverd en laat ons gerust zeggen bijna de helft zal het leger der werkeloozen gaan vervoegen. Wat moet er van hen geworden, die, vrij van allen dwang, band, onderricht, leiding, een leven van nietsdoen beginnen en hun ver dere opleiding krijgen in een midden van mis- tevedenheid, opstand en verkeerde begrippen? Wat moet er van de maatschappij, van den Staat geworden, zoo jaar in jaar uit zulke contingenten het nieuw geslacht moeten vor men Het is voorwaar een brandend vraagstuk, dat een oogenblikkelijke oplossing eischt In Engeland houdt men er zich druk mee bezig en is men zinnens de jeugd tot 15 ja tot 16 jaar vast te houden in de school H ;t ged cht verdient goedkeuring de jonge elementen worden alzoo het vadsig leven onttrokken, ze laten opengevallen werkplaatsen aan oudere weikloozen over, ma£r dan moeten ze ook, in plaats van het tegenwoordig zielloos theore tisch schoolonderwijs, een praktische oplei ding, een sociale en politieke opvoeding bene vens een aangepaste beroepsoplei ling krijgen. Men zal onvermijdelijk moeten dien weg opgaan wil men de maatschappij redden van het communisme. De wijze Duitsche pedagoog Dr Fr. W. Foerster had daar reeds in 1908 een klareto kijk over zijn zienersoog heeft onzen ellen digen huidigen toestand doorpeild en zijn oor deel kan nu ook tot wet dienen. Wij willen even bij enkele zijner gedachten stilstaan. Wij moeten onze jeugd een staatsburgerlijke opvoeding geven om, in plaats van de loutere instinktieve boeimiddelen die tot hiertoe het individueele handelen in overeenstemming hielden met het gemeenschappelijk welzijn, een diepere geestelijke verhouding van den enkeling tot den Staat te zetten en om aan het politiek stemrecht ook de politieke bekwaam heid tot stemmen en het bewustzijn van de burgerlijke verantwoordelijkheid te geven. Nooit is in de school het begrip van den echten staatsburger op grondige en concrete wijze opgehelderd. Veel schrijvers zijn heel en al partijmenschen gebleven en houden heel naïef hun eigen politieke standshouding als de eenige patriotischeer ontbreekt dit achtings- volle laten gelden van het tegenovergestelde zooals het bij den gevormden Brit voorkomt. Politieke rijpheid begint in de maat waarin met het bestaan van den anderen gerekend wordt. De Staat kan maar gezond blijven door ve: smelting van tegenstellingen, van het oude en het nieuwe, van onveranderlijkheid en vooruitgang, van gezag en vrijheid, van binnen en buitenland. De Duitsche afzonderirg in de wereld spruit uit dat gebrek aan versmelting. Men gelooft daar een goed staatsburger te zijn, wanneer men zijn eigen opvatting van het welzijn van den Staat met onverbiddelijke strijdkracht zoekt door te voeren. Tussehen louter sociale en politieke opvoe ding is een hemelsbreed verschil de eerste ontwikkelt slechts de algemeene collectieve gevoelens in den jongen mensch, verdraag zaamheid met eenstrevenden en eensgezinden. Politieke cultuur is eenheid van tegenstellin gen met betrekking tot vitale levensbelangen, verdraagzaamheid' tegenover andersdenken den en rangorde der sociale doeleinden. Het is hoogst gewichtig den jongen mensch er toe te interesseeren, dat hij zich als drager van de politieke orde voele en toone b. v. in het postbureel nauwkeurig zijn beurt af wachten, zelfs dan wanneer het hem mogelijk is een kleinen zesjarigen knaap ter zijde te dringen, die dan door dit voorbeeld onder vindt, dat men immer een anders recht moet eerbiedigen evenzoo aan het stationswinket, aan de schouwburgdeur de opwekking om bij een reis de beenen op de zitplaatsen niet uit te strekken, te spuwen, vuile praat te ver tellen, kan voor jonge lieden, te midden hun ner onbedachtzaamheid, een echte waarschu wing zijn tot het eerbiedigen van den open baren eigendom of andermans zienswijze, enz. Het is door het geweten voor zulke kleinig heden wakker te schudden, dat de moraal in zake belastingen het best wordt voorbereid. Verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de openbare toestanden, innerlijken aan geen menschelijk opzicht gebonden eerbied voorde wet, bevordert men door praktische oefening in zelf beheersching. Men moet de jeugd interesseeren aan leven dige problemen en het verlangen naar zake lijke inlichting prikkelen strafrecht en bur gerlijk recht b. v. bieden een gansche reeks van thema's, die zeer belangrijk kunnen zijn, (doodstraf, beteekenis van de straf, toereke ning, oneerlijke mededinging, boerenproces sen, overeenkomst, vredesgerecht). In Ameri ka bezoekt de Kinderrechter de volksschool en houdt er voordrachten over wet en wet- schennis uit zijn praktijk. In het nieuw Duitsch politiek denken wordt elke arbeid aan bovennationale gemeenschap als een verloochening van het nationale be schouwd en elk be vijs van wereldburgerlijke overeenstemming en verplichting aar zien als een verraad tegenover den zelfstandigen Staat. Het is een ontzettende dwaling den bij- zonderen Staat tot hoogste goed te verheffen en zal onvermijdelijk tot de Duitsche ineenstor ting leiden, want zulk grendelloos individualis me van den Staat wederspreekt niet alleen de behoefte aan eenheid in denken en handelen, maar ook de rtèele voorwaarden van het leven der volkeren. Men kan geen wereldvolk zijn, men kan het nationaal bestaan niet opbouwen op de we- reldeconomische ruilingen tevens het politieke recht van den sterkste als uiterste wijsheid huldigen. Op een tijdstip waar elk volk vriend en leverancier van het andere is en derhalve aan het gedijen van dit ander volk belang heeft, is de Dui sche Staa'sopvatting bloote zelfzucht en miskenning van de werkelijkheid. Tot wereldeconomie, wereldpolitiek en we reldvrede behoort een wereldhart en een wereldgeweten wie dit niet begrijpt, sterft eenmaal reddeloos aan zedelijke, economische en politiika arzonderiag. Ons nieuw geslacht kan niet genoeg op het hart gedrukt worden, dat ware politiek vol strekt toegepaste liefde en vriendschap moet zijn, en geenszins toegepast egoïsme. De ik zucht is onpolitiek politiek is vereeniging tussehen ik en «niet ik», is voorzorg voor vreemde rechten en levensmogelijkheden. Alleen deze soort van politiek en inwer king op de andere volkeren kan het oerwoud der vijandschap uitroeien en de sympathie scheppen met het buitenland. Dat ik bij mijne naburen belangstelling en sympathie voor mijn leven en wasdom schep pen kan, dat is de echte politiek der zelfver dediging. De bloote, harde en gepantserde zelfzucht echter, voert tot zelfafzondering en daarmede tot de dood De hoofdopgave van de toekomende Staatsburgerlijke opvoeding wel ke men aan de jeugd van i5 a 16 jaar zal geven moet zijn, den off'ervaar dig en arbeid voor de gemeenschap der volkeren als hoogste politiek der nationale verzekering te leeren erkennen. Waarheen met onze jeugd Niet naar de luiheid en zedelijken onder gang, niet op straat of in de herberg. Liever naar school waar men van onze jongens en meisjes benevens een beroep, niet een egoïstische of eng sociale opvoeding, maar een degelijke en bewuste opleiding zal geven als Staats- en wereldburger. M. HETT. Fons en Pier en Jef en Trees, Gij en ik en ik en gij Drinken allen PACHA chicorei.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2