Snijkursus m Damen De Waterbevoorrading van de Yzer Gemeenteraad van Yper Patronen op maat Boterstraat,58, IEPER. Het verlengen van het Sas van Finteele UITSLA S DER AANBESTEDING Examen voor den 4" Graad St-Aloysiusschool Hondstraat Mariaschool Zusters Lamotte, Rijselstraat 3 Zitting van Maandag II September 1934, om 18 wre 6. Openbare Onderstand - Proces verbaal van onderzoek der kas T tveede kwartaal 1934. D© Herstellingswerken aan den Rijselsteenweg van 2 tot 4 uur in den namiddaf ééns per week gegeven door Jufvrouw in 't bezit van Staatsdiploma. De kursus begint op ln October a.s. Zich wenden Ja maar... Koloniale Loterij werken, die in 1804 tusschen Komen en Yper begonnen werden, aanstonds met goeden uit slag oekroond waren geweest, dan zou het nu reeus meer dan zestig jaar geleden zijn dat de kwtsiie der watei bevoorrading van de lzer een aigedaue zaak zou zijn, dat 'i per en Üix- mude zouden bloeien en dat de haven van Nieuwpoort zich had kunnen ontwikkelen. Het zijn de moeilijkheden, welke men ont moette in de gtul van rlollebeke, eener lengte van 700 meter, die deze verwezenlijking heo ben Delemmerd. riet feit dat, na ledeie mis lukking, de werken hervat weiden, bewijst echter net vurig verlangen en van het tJehetr en van onze oevolking om dit werk te zien vol trekken en tot een goed einde te brengen En wanneer nu bevoegde en hooggeplaatste ambtenaren der öiuggeu en Wegen verklaren dat voor de moderne techniek die moeilijk heden tegenwoordig niet meer bestaan, wan neer men, oy de inhuldiging der Antwerpsche tunnel, de heer Baron Holvoet hoort zeggen dat dank aan de opzoekingen, waarvan U we Majesteit zich de bevorderaar heelt gemaakt, een geheimzinnige en ondankoare ondergrond overwonnen werd wanneer men de door snede van Eigenbilsen bezoekt, dan komt men onwillekeurig tot het besluit dat, motst de hoogte van rlollebeke zich op den weg van het Albertkanaal of van de vaart örussel Charleroi bevinden, men van geen moeilijk hecen zou spreken... Het beheer zou integen deel fier zijn de kennis en de bekwaamheid van zijn ingenieuis te kunnen toonen. In 1297 kwamen er hier te Yper niet min dan 3337 schepen en booten toe en de ge schiedenis leert ons dat Yper te dien tijde 200.000 inwoners telde. Het is toen dat oaze fiere voorouders hun Belfort en hunne Hallen, eenig in de wereld, bouwden. Het is dit bel fort dat onze jonge Vorst op 29 Juli 11. inhul digde, den wensch uitdrukkende dat ïper eindthjk zijn bloei zou herwinnen. Mijnheer de Minister, wanneer gij aan het hoofd van het Ministerie van Landsverdedi ging waart, ontvingt gij Ypersche afvaar digingen in verhoor die u kwamen bidden aan Yper zijn vooroorlogsche milhaire insttllin genterug te schenken. De nieuwe wederland sche toestand liet u niet toe ons op dit punt voldoening te geven. Het ongelijk aan Yper aangedaan, door het verplaatsen van al zijn vooroorlogsche in komstDronnen, vertegenwoordigt een verlies dat men op 100.000 fr. daags mag schatten, 't zij 36 millioen per jaar.,, of, volgens de schat ting der heer en ingenieurs van Bruggen en We gen, de toiale onkosten van het herstel der vaart Yper-Komen... En het schijnt ons gepast hier, te dezer ge legenheid, de woorden te herhalen die vroeger eens, door onzen grooten burgemeester en Minister Alphonse Vandenpeereboom, in het Parlement werden uitgesproken Ik denk nog dat, wanneer het gansche land tot de al gemeeneuitgaven van het koninkrijk bijdraagt, de rechtvaardigheid eischt dat men zooveel mogelijk geheel het land van de voordeelen der gedane uitgaven moet laten genieten. Welnu, het evenwicht dat hier voor den oorlog bestond is thans te onzen nadeele ver broken. Terwijl Oostende met een nieuwe visschershaven, die i5o millioen kostte, werd begiftigd Brugge, na eerst een zeehaven be komen te hebben, nu nog de oprichting der kardoezenfabriek binnen zijn muren ziet Rousselare met de militaire wasscherij ver rijkt werd Veurne onze suikerfabriek van Waasten bekwam, en Kortrijk het grootste gedeelte onzer vooroorlogsche nijverheden heeft overgenomen, blijven Yper en de ver woeste streek beroofd van alles wat hen vroe ger eigen was en hun voorspoed verzekerde. Dit is nochtans niet hetgeen zij om zooveel opofferingen verdiend hebben... Het is dus niet, Mijnheer de Minister, een gunst of een aalmoes die wij u komen afbede len. Het is integendeel ons recht op het leven dat wij, door onzen toestand, gedwongen zijn te eischen. De Natie heeft, door een recht vaardige wet, het bestaan der oorlogsinva liden verzekerd. Thans blijft alleen ook nog het gebaar te doen dat aan de streek, die alles offerde voor het heil van het vaderland, het leven zal verzekeren. Dit ware de algeheele verwezenlijking van hetgeen de Times daags na de inhuldiging van ons Belfort schieef De inwoners van Yper, die de ongelukkigste was van al de n steden, bevinden zich nu, twintig jaar na den oorlog, onder de gelukkigste van Euro- pa, niet alleen omdat de schoonheid en de muziek der klokken hun werden terugge- geven en wij voegen er aan toe maar ook omdat het land, door een erkentelijk gebaar, hun de middelen heeft teruggeschon ken om, in het nijverige België, een plaais te heroveren waardig van de faam en het grootsch verleden hunner stad Wij durven verhopen, Mijnheer de Minis ter, dat de bevredigende oplossing, die uw schrijven van 27 Oogst doet tegemoet zien, deze zal zijn die onze. bevolking verwacht, en dat onze beiaard haar weldra dit blijde nieuws zal mogen aankondigen. Als gevolg op het laatste schrijven der Handelskamer van Yper aan den heer Minis ter van Openbare Werken, waarbij zij hem een afschrift overmiek der dagorde door het schepencollege van Boesinghe gestemd ten voordeele der bevaarbaarheid van de Yzer en de vaart Yper-Yzer, en den wensch door de gemeente Boesinghe uitgedrukt steunde, ont ving zij den volgenden brief ministerie Brussel, den 5 Sept. 1934. van 38, Leuvensche Weg. openbare werken Ittfunr vin Bruggen en Wegen Algemeene Directie dei Waterwegen Mijne Heer en. Antwoordende op Uw schrijven van 27 Augustus 1934, heb ik de eer U te laten weten dat het voor 't oogenblik volstrekt onmogelijk is water te zenden naar het bekken van de Yzer. Het Beheer houdt zich druk bezig met de studie van de middelen die zouden kunnen aangewend worden opdat in de toekomst de aangeklaagde toestand zich niet meer zou voordoen. Met hoogachting. Voor den Minister De Directeur-Generaal der Waterwegen, (get.) E. DEBRABANDERE. Wij bestatigen met veel genoegen al het belang dat het hooger bestuur van Bruggen en Wegen in de waterkwestie der Yzerkom stelt. Wij vestigen zijn aandacht op bovenstaan- den brief aan den heer Minister Forthomme gericht en hopen dat de oplossing, waartoe men zal besluiten, deze zal zijn die door onze bevolking zoo vurig gewenscht wordt. Vrijdag 3i Oogst, te n uur, had te Oosten de, in de bureelen van den heer M. Ver schoore, hoofdingenieur van het bestuur van Bruggen en Wegen, de aanbesteding plaats voor het verlengen van het Sas van Finteele op de vaart van Loo naar Pollinchove.- Deze aanbesteding gaf volgenden uitslag Sabbe L. te Hooglede en Verheye R. te Dix- mude 355-745,36 Dejonghe P. te Heyst a /zee 366.577,56 Soetaert J. te Oostende 398.744,86;CasteleynA. te Ghistel43o.9i9,75 Braet M. en J. te Nieuwpoort 435 524,35 Van Huele L. te Oostende 499 972,70 Hendryckx P. te Veurne 532.056,09. Vroeger deelden wij reeds de prachtige uitslagen mede, bekomen door de leerlingen van de St Michielsschool en de St Jozefs school in het officieel examen voor den 4° graad. Er zijn nog andere scholen die met eere dienen vermeld te worden. Aan de vlij tige leerlingen wier namen hier volgen bie den wij onze beste gelukwenschen aan. Coekelbergs Gomar 281 p. Vanacker Clement 275 p. Baelen Robert 261 p. Dumalin Maurice 252 p. Verschoore Emiel 252 p. Fransche tul Nagy Juliska 288 p. en 73 p. Titeca Chnstianne 280 p en 76 p. Jacobs Julia 280 p. Logie Julia 253 p. en 47 p. Ennaert Henriette 240 p en 5o p. Vermeulen Madeleine 238 p. en 64 p. Desramault Elisabeth 235 p. en 5g p. DAGORDE 1 Vervallenverklaring v%n een gemeente raad-lid ten gevolge van verandering van domi cilie - Onderzoek der geloofsbrieven van het wettelijk plaatsvervangend lid der lijst Nr 1 Eedaflegging. 2 Proces verbaal der zitting van den 1617/34. 3 Nazicht der stad-kas Proces verbaal Derde kwartaal. 4. Aanbesteding Levering van kolen Proces verbaal. 5 Taksverordening op het openen, verbrec- den en verbeteren van straten, het leggen van riolen, kasseiwerk, enz. 7. Openbare Onderstand Bosschen Staat van ligging der vellingen te houden gedu rende het dienstjaar ig36. 8 Openbare Onderstand Centrale ver warming A anpassen van automatische bran ders. 9 Openbare Onderstand Begrooting 1934 Verhooging van ontvangst en uitgaaf. 10. Oorlogsschade Overeenkomst voor herstel van eenen donderscherm op het Belfort. 11. Staatsmiddelbare Jongensschool Begrooting over hei dienstjaar rp55. 12. Nijverheidsschool a) Rekening over het dienstjaar rpJJ b) Begrooting over het dienstjaar 1925. 13. Muziekschool Begrooting over het dienstjaar ig35. 14 St Georges memorial church Begroo ting over het dienstjaar 1935. 15. Stadsrekening over het dienstjaar ig33 Nederleggmg. 16. Stedelijk kerkhof Grondvergun ningen. 17. Mededeelingen. De heer aannemer der schamele kilometer herkalsijding der Rijselpoortnoemt mij, nu eens stoutmoedige, dan eens nuchtere schrij ver. Dit laatste is een goed punt, en 't spijt mij, bii 't lezen van zijn artikel van verleden week, zooveel niet te kunnen zeggen van hem. Mozaïeken, werven, toerisme, recordman, 't liep al dooreen. Maar even als in de fabel Le singe qui montre la lanterne magique 't bijzonderste bleef weg. Hij loopt hoog op met den datum van fun- deering, waarmede wij niets te maken hebben, maar vergeet den datum aan te duiden van 'c uitbreken der steenen en van onze miserie. Sedert lange weken, aan St-Elooi gekomen, raadplegen wij elkander of wij 't maar zullen wagen rechtdoor te rijden ofwel zoo wij niet beter zouden doen ons de moeite te getroos ten den grooten omweg langs Voormezeele en Dickebuschsteenweg te maken. Later zullen die mozaïcke steentjes ons prozaïeke herinneringen bijbrengen, en menig een van ons, die daar. gesukkeld heeft, zal bij zich zeiven getuigen De schoenmaker was beter bij zijn leest dan wij in dat hellegat een biljet der is beter

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3