HET NIEUW UURWERK VAN ONS BELFORT Inhuldiging dei Kazarne Masschelein Algemeen Reglement op de Verkeerspolitie Eervolle Belooning Belles Distinctions Voertuigen (Vervolg) 6) Richtings en snelheidsteekens Verleden Dinsdag kwam de blijde mare ter stad dat de Fransche Regeering een onzer verdienstvolle Vperlingen, den volksvriend heer Aimé Gruwez, had vereerd met les palmes d'officier d'académie Dit verheugend nieuws werd door een afvaardiging van Les Poilus de France medegedeeld en door de muzikanten der Harmonie Ypriana, in hunne herhaling, door een dreunende Marseillaise, gevolgd van het Nationaal Lied, begroet. Sedert den oorlog heeft die kranige burger zich in 't bijzonder ten dienste gesteld der fransche muzieken en maatschappijen, voor wat betreft het regelen hunner bezoeken naar de streek en het verstrekken van allerlei nut tige inlichtingen. Dank aan zijn toedoen wist de Harmonie Ypriana menig feest in Noord Frarkrijk op te luisteren, en het hoog bereikt peil der beoefende kunst werd er telkens zeer gewaardeerd. De toegekende onderscheiding verdient hij dus ten volle en terecht mogen wij hem een hartelijk en welgemeend proficiat toesturen. De Harmonie Ypriana kan deze gelegenheid niet laten voorbijgaan zonder hem openbaar te huldigen, en Zondag a. s., om n uur 's morgens, zal zij haren leider, aan zijne woonst, als bliik van erkentelijkheid, een serenade aanbieden. Een afvaardiging der Poilus de France met vaandel, zal dit feest weten op te luiste ren. Wij koesteren de hoop dat deze openbare hulde de vervulling van den wensch van alle rechtschapene Yperlingen zal wezen. Yprianist. Sur la proposition de M. Ie Consul de France a Ostende, les Palmes d'Officier d'Aca démie ont été décerr.ées a M. Aimé Gruwez, président de 1'Harmonie Ypriana. Nos bien vives félicitations. A cette occasion 1'Harmonie Ypriana don nera une Aubade, devant la maison de son président, demain Dimanche, a li heures du matin. Aux concouis de la «Jeune Académie», de Paris, plus de i3oo oeuvres ont été soumi ses a l'app éciation du Jury. Celui ci a décer- né 355 récompenses aux plus méritants. Notre concitoyen, M. Alfred Gaimant a pris part ce concours et s'en est tiré avec beaucoup de succès. Qu'on en juge II y avait 5 sections pour la Poésie le meilleur recueil de poèmes, le meilleur pcème (sujet libre), le meilleur sonnet, la meilleure chanson (sans musicjue) et le meilleur poème a la mémoire du Roi Albert I. Dans chacune de ces sections, M. Gaimant a obtenu une mention honorable. II avait soumis les oeuvres suivantes Caprices (recueil manuscrii) Carillon^poème), Conseils(sonnet), Chanson Printantère et Ode au Roi Nos chaleureuses iélicitations au poète Yprois Het is op Zondag 21 October a. s., en niet op 28* October zooals wij het vroeger bij misslag schreven, dat de plechtigheid der inhuldiging van de Kazerne Masschelein te Antwerpen zal plaats hebben. £iehier het programma der feestelijkheden Om lo u Vereeniging der oudstrijders en hunne families in de Kazerne van het 6* Linieregiment te Berchem-Antwerpen, Gene raal Leman straat. Om io u. 3o Wapenschouwing der troe pen van het Regiment. Toewijding der Kazerne aan de nagedach tenis van Adjudant Massehelein. Bloemenhulde door de Verbroederingen. Om io u 45 Plechtige uitreiking van het Vuurkruis aan de Oudstrijders der 6*, 16* en 26' Linieregimenten. Bezoek der Kazerne. Om l3 u. In het Billard Palace Statie plein te Antwerpen, algemeene vergadering voor de leden der Verbroedering van het 6e en 2Óe Linieregiment. Om 14 u. Democratisch banket, waaraan de ou Jstrijders, hun families en vrienden ver zocht zijn deel te nemen. Het nieuw uurwerk, vervaardigd in het werkhuis van onze stadgenooten, de heeren Donche vader en zoons, specialisten in kerk horlogen, is volledig afgewerkt en voor enkele dagen nog in hun winkel, Dixmu lestraat, ten toongesteld, waar het door iedereen kosteloos te bezichiigen is. Thans is men bezig zijn plaats in het Belfort voor te bereiden en toekomende week, van zoodra het voorloopig uurwerk weggenomen is, zal de nituwe horloge stuk voor stuk naar boven getrokken worden om er, eens weer in eengezet, de uurwijzers in beweging te bren gen en den beiaard te doen spelen. De nieuwe horloge, die zonder het gewicht 800 kgr. weegt, is een mooi en fijn afgewrocht stuk dat zijn vervaardigers ter eere strekt. Zij bevat 3 atzonderlijke raderwerken, namelijk het uurraderweik of mouvement het uur en het halfuur slagi aderwerk. De wielen zijn van bronskoper, de pignons of tandraderen en de radassen zijn in staal en alle uit ééi stuk vervaardigd de tanden der wielen en pignons zijn machinaal gesneden (fraisées) en hebben een speciale vorm Het echappement genaamd met rust is een anker-sys eem het regleer-systeem ervan is op 1/20 mm. bepaald. De wijzers kunnen per minuut of halve minuut verspringen. Binnen het uurwerk is een kleine wijzerplaat aangebracht die het juiste uur met de buiten wijzerplaten aangeeft. De slagwerken zijn a rateau indrrégable t. t. z. zoodanig geregeld dat de hoi loge, zelfs al zou zij wegens een niet te voorzien voorval of breuk verscheidene uren voorts gegaan hebben zonder het uur te slaan, nooit uit slag kan geraken. Het uurwerk bezit eene automatische op winding a force constante »met electrischen motoren, zoo er zich geen stroomonderbreking voordoet die langer dan 12 u. duurt, zal het nooit moeten opgewonden worden. Im mers een zeltwe-kendelectrisch apparaat trekt het gewicht telkens naar boven wanneer het op een zeker punt gedaald is. In geval van onderbreking van den electrischen stroom, kan het uurwerk op eigen kracht nog 12 uren gaan zonder opgewonden te worden. Zoo komt ons Belfort volledig in orde. (Slot) 5) Stuurinrichtingen. Het s'uurtoestel der motorvoertuigen moet stevig en te allen tijde in goeden staat van werking zijn. De bestuurder van een voertuig, die zijn richting wijzigen, zijn snelheid verminderen of stilhouden wil, moet zulks aan de andere weggebruikers kenbaar maken door een tee- ken dat meet ophouden zoodra de beweging uitgevoerd is. Het gebruik van het teeken kan nochtans in geenen deele de rechten en ver plichtineen krenken die wettelijk voor de gebruikers voortvloeien onder meer uit hun respectievcn stand of uit hun snelheid. Het richtingsteeken kan overdag gegeven worden met de hand of door middel van een geschikt, al dan niet lichtend toestel van oranjegele kleur op bei e vlakken. Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken van den dag, wanneer het andere motorvoertuigen geldt dan motorrijwielen en rijwielen met hulpmotor, moet gebruik ge maakt worden van lichtgevende richtingsaan wijzers, van oranjegele kleur op beide vlak ken, aangebracht op de voorste helft van het voertuig. Indien de lengte van het motorvoer tuig 6 meter overtreft, moet de richtingsaan wijzing ook aan de achterzijde vau het voer tuig aangebracht worden. Het veitragings of stilhoudingsteeken kan overdag gegeven worden met de hand, met de zweep, door middel van twee schijven die op beide vkakken oranjegeel zijn of, zooals voor de motorvoertuigen, andere dan motorrijwie len en rijwielen met hulpmotor, van een of twee oranjegele lichten, aangebracht op het achtervlak van het voertuig, het eene links, het andere rechts. In geval er slechts één licht is, moet het aangebracht worden links op het achtervlak van het voertuig. 7) Drijfinrichtingen, lawaairook, enz. De werking der drijfinrichtingen mag geen oorzaak zijn van gevaar of hinder. De motorvoertuigen moeten zoo ingericht zijn dat zij op geen abnormale wijze olie of brandstofafval laten vallen, het publiek niet hinderen, de dieren niet verschrikken door lawaai, en geen rook laten ontsnappen tenzij op het oogenblik van het in gang zetten van den motor. De voertuigen, gedreven door ontploffiags- motoren. moeten voorzien zijn van een ge- ruischlooze uitlaatinrichting. 8) Rimmen. De motorvoertuigen op twee of meer wie len moeten voorzien zijn of van twee van elkander onafhankelijke remtoestellen, of van een remtoestel bewogen door twee van elkaar onafhankelijke hefboomen in elk geval moet het een of ander stelsel voldoende doelmatig en snelwerkend zijn. De eenige rem of een der remmen moet, zonder tasschenkomst van den bestuurder, aangezet kunnen blijven, behalve bij motor-- rijwielen. Ieder niet z.lfbewegend voertuig op twee of meer wielen, behalve de kinder-, zieken en invalidenwagens bewogen door hun be stuurder. door een anderen persoon of door een hbr.d, moet voorzien zijn van een rem. Met de rem moet de bestuurder snel ten min ste een der wielen kunnen stilleggen bij een motoiloos rijwiel, ten minste twee wielen, van voren of van achter, bij de andere voer tuigen. De rem is echter bij bespannen voertuigen of stootwagens niet vereischt in de volgende gevallen a) Het voertuig rijdt op een weg zonder hard wegdek b) Het voertuig bevindt zich op een wegge deelte waar de lengtehelling geen drie per honderd overschrijdt c) Het bespannen voertuig is tweewielig en zijn totaal gewicht, lading inbegrepen, be draagt niet meer dan i.3oo kgr. daarenboven is het gespan zoo ingericht dat het voertuig noodzakelijk stilvalt bij het stilhouden van het trekdier. De bespannen voertuigen, die wegen berij den waarvan zij de hellingen niet zonder stil stand kunnen beklimmen, moeten voorzien zijn van twee spieblokken die gemakkelijk.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 4