La Chaire de S* Martin Muziekavond - Feest De Preekstoel van Sint - Maartens Muzikale Kring Ypriana Cercle Musical Ypriana STAD YPER Muziekkring Ypriana DINSDAG 20 NOVEMBER 1934 FHÉBÉ, muzikalen clown en Mynheer Albert DE HOLLANDER, artiste accordéoniste. Op Dinsdag 27 November, om 8 u. zeer stipt, in de zaal van Oud Yper luisterlijk BAL met groot orkest en kostelooze tombola. De prijzen voor de tombola zullen door den Voorzitter der Harmonie, M. Gruwez, of door de leden van het Bestuur met dank aan vaard worden. Dimanche 25 Novembre, a n h. 3o, en Lundi 26 Novembre, a 16 h en la salie du cinéma Vieil Ypres BELLE FÊTE ENFANTINE, consistant en un film comique, offert par M. Srussin, régisseur du Cinéma, et une seance de Marionnettes et Poupées vivan- tes présentées par M. Pic et sa compagnie de Bruxelles. Mardi 27 Novembre, a 20 h. précises, au Vieil Ypres grand BAL avec orchestre et tombola gratuite. Op Zondag 25 November, om 11 u. 3o, wordt in St Maartenskerk een MIS gelezen tot zielelafenis der Ypersche muzikanten ge sneuveld voor 't Vaderland en voor de over leden werkende leden der afdeelingen Har monie en Symphonie. De mis zal opgeluisterd worden door de Symphonie Ypriana die, on der de leiding van haar bestuurder, M. G. Van Egroo, en met de medewerking van M. Hanoulle, orgelist der Kathedraal, de volgen de stukken zal uitvoeren Op Maandag 26 November, om 4 uur namiddag, in de Cinemazaal Oud Yper R Colaertplaats, PRACHTIG KINDER FEEST dat belooft veel bijval te zullen genieten. Het is weerom M. Pic en zijn gezel schap, uit Brussel, die met hun Marionetten en Levende Poppen het publiek met een uiterst mooi en aantrekkelijk programma zullen ver gasten. Binst dit feest wordt er ook nog een komieke cinemafilm afgerold die door M. Brussin, uitbater der cinema, aangeboden wordt. AEDEEUNG SYMPHONIE te 8 uur, in de Feestzaal Oud Yper gegeven door de SYMPHONIE YPRIANA onder de leiding van Mr G. Van Egroo Leer'aar aan de Muziekschool te Yper. met de welwillende medewerking van Het eerste groot kunstconcert der Harmo nie zal in December plaats hebben. De eereleden die, bij vergetelheid, geen uitnoodiging voor het Bal en het Kinderfeest zouden ontvangen hebben, worden vriende lijk verzocht zich te wenden tot den heer Voorzitter der Harmonie, die insgelijks de inschrijving van nieuwe eereleden aanvaardt. Heeft onze Kathedraal lang moeten wachten op haren preekstoel, thans mag zij fier zijn over het prachtstuk dat Zondag 11. werd ingehuldigd. De oude Yperlingen herinneren wch nog den monumentalen preek stoel die vóór den oorlog bestond. rt»j is grootendeels vergaan in den brand. Een echt kunstwerk, zeker, maar van den baroktijd, en hoe schoon ook, hij paste minder goed hi onze middeleeuwsche kerk. Thans krijgen wij een preekstoel vervaardigd uit rijk marmer en op gevat door onzen flinken bouwmees ter, den Heer Jules Coomans, in den stijl den gothischen bouwtrant van onze heerlijke Kathedraal. Een dub bele trap geeft toegang tot de kuip vkn den preekstoel, die versierd is met vier standbeelden en drie pa- neelen, in verguld brons, fijn kunst werk van den Gentschen beeldhou wer De Beule. De vier figuren stellen de vier Evangelisten voor: de HH. Mattheus, Marcus, Lucas en Joannes. Zij zijn het die ons bewaard hebben de le vende trouwe herinnering aan de leering van Christus, aan het Evan gelie» dat verkondigd wordt van op den preekstoel. Even passend zijn de drie tafe reeltjes die voorstellenJesus die zijn leerlingen onderwijst (midden paneel), Jesus die de kinderen ze gent en de nederdaling van den H. Geest over de apostelen. De kerke lijke predicatie staat heelemaal in het teeken van die gebeurtenissen. Boven den preekstoel hangt een prachtig hou ten klankbord (abat-voix) dat geschraagd wordt door twee figuren, Petrus en Paulus, de twee groote verkondigers van Christus' naam en leer. De nieuwe preekstoel van St-Maartens is een heerlijke aanwinst voor onze Kathedraal. Hij zal de bewondering afdwingen van alle be zoekers. Depuis dimanche dernier, Fête de St-Martin, on peut voir, entièrement achevée, la nouvelle Chaire a prêcher de la Cathédrale. Elle a été inaugurée par M. le Doyen qui y prononga le sermon de circonstance pendant la grand'messe dite a la mémoire de nos anciens combattants a l'occasion du 161- anniversaire de l'Armistice. Cette chaire est un monument, unique pen- sons-nous en Belgique. Elle contribuera a propa- ger a l'étranger la renommée de la beauté de notre Cathédrale. Notre cliché donne de ce morceau d'architec- ture une meilleure idéé que ne pourrait le faire aucune description. Le gros fut central et les colonnes plus minces, qui l'entourent au nombre de vingt (c'est un peu touffu), sont en marbre de diverses couleurs grises, blanches ou rougeatres. Un double escalier en granit gris-noir avec ram- pes gothiques en marbre conduit a la chaire proprement dite, et présente cette particularité qu'il s'ouvre devant la chaire, alors que d'habi- tude l'escalier se trouve par derrière. Cette dis position donne a l'ensemble une allure trés mo numentale. La cuye, en marbre rose, est ornée de superbes statuettes des quatre Evangélistes et de trois panneaux en bas-relief, le tout en bronze doré. Les panneaux symboliques représentent, celui d'en face Jésus enseignant les Apótres et sur les cótés l'un la Pentecóte l'autre le Christ bénissant les enfantsCes sculptures sont l'ceuvre de M. De Beule, de Gand, le même artiste auquel nous devons les belles sculptures du mo nument aux morts Yprois de la grande guerre. Par son style ogival, par la teinte variée de ses marbres et par ses sculptures dorées, la chaire s'accorde parfaitement avec les autels et confes- sionnaux actuels de l'Eglise. II y règne ainsi une unité remarquable et bien en harmonie avec tout l'édifice. L'abat-voix est en chêne sculpté. II est sus- pendu par une belle chaine en fer forgé et s'ap- puie sur la chaire par des supports ornés des sta tues des apótres Pierre et Paul. Personne ne contestera que ce ne soit une oeuvre superbe qui fait grand honneur a notre éminent architecte, M l'ingénieur Coomans. Mais il reste toujours une question dominante de sentiment. II n'est aucun Yprois ayant connu St Martin avant la guerre, qui ne regrette le grandiose retable du maitre-autel en marbre, les confessionnaux, la chaire et les stalles sculptées de jadis. Le mobilier actuel, quelque beau qu'il soit, est glacial. Rien ne vaut dans l'intérieur d'une église un beau mobilier en chêne sculpté (genre renaissance). Dans son ensemble, l'intérieur de St Martin est admirable, mais froid et distant. L'ancien mobi lier que nous avons ccnnu, était plus chaud, plus intime, plus rapproché de nos esprits. Malheureusement le temps passe vite, et les rangs des Yprois qui ont connu le grand St Mar tin a cheval d'il y a vingt ans, s'amincissent ra- pidement. L'oeil de la génération nouvelle s'habi- tuera mieux, et sans le regret d'une comparaison rétrospective, a la contemplation d'une Cathé drale plus nue mais incontestablement grandiose. A l'occasion de la Sts Cécile, le comité du Cercle Musical Ypriana organise les festivités suivantes la Cathédrale de St-Martin, MESSE pour le repos de l'ame des musiciens Yprois morts pour la Patrie ainsi que pour les membres ef- fectif décédés. Pendant la Messe, la Section Symphonie sous la direction de son chef M. Georges Van Egroo, exécutera les mor- ceaux suivants 1) Célèbre AndanteMozart 2) Ave Vèrum Mozart 3) Chant Victorieux de Judas Machabée Haendel Aprèscette cérémonie, DÉFILÉ en ville et, i3 h 3o, BANQUET pour les membres ho- noraires et effecti s Les prix pour la tombola seront acceptés avec reconnaissance par M. Aimé Gruwez, Président de 1'Harmonie, ou peuvent aussi être remis aux membres du comité. Le grand concert artistique de 1'Harmenie aura lieu en Décembre, avant la Noèl. Les membres honoraires qui, par suite d'un oubli, n'auraient pas requ leur invitation k ces différentes fètes, ou toutes personnes qui dési- reraient se faire inscrire comme membres ho noraires, sont priés de bien vouloir s'adresser au Président de l'Harmonie, M. Gruwez. Het Bestuur van den Muzikalen Kring Ypriana heeft besloten het naamfeest van Stc Cecilia, patrones der muzikanten, zooals voorgaande jaren op luisterrijke wijze te vie ren en te dier gelegenheid volgende feestelijk heden in te richten 1) Célèbre Andante Mozart 2) Ave VerumMozart 3) Chant Victorieux de Judas Machabée Haendel Na die plechtigheid, OPTOCHT door de stad en, om i3 u. 3o, BANKET voor de eere- en werkende leden.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 4