Autosalon van Brussel m élèves de l'Ecole de Musiqee VELOSPORT~ TRABOLSPEL Distribution des Prix pauie Masquelier, qui obtint une 2° men tion honorable, au concours de la 2e année du .cours moyen de violon, donné par M. Decock, nous joua Romance du 8e Concerto pour piano de W. H. Mozart, transcrite pour violon par Em. Périer. 5 Met KOSMOS naar het Afreizen op Zondag 25 November» en Zondag 2 December. Vertrek aan het Kosmos bureel om 7 uur. Prijs 35 Fr. Vertrek uit BRUSSEL om 19 uur. Laat U aanstonds inschrijven bij KOSMOS - TOERISME, Yper Groote Markt, 26 Telefoon 515. Kampioenschap 1934 35 De bolders van 'c Postje kwamen Woens dag op bezoek in de Coo. Hun voorzitter, heer Tavenier, was vervangen door heer Jules Soete. Verders traden ze op met hun gewone spelers onder de spelleiding van heer Noyez. De mannén van de Coo waren vol tallig met den heer Vandenbussche al3 leider. De hh. Solomé R. en Vicrstraete J. zorgde® voor de arbitrage. De mannen van Noyez hebben niet te veel last gehad met de thuisspelers. Van meet af namen ze een voorsprong van 6 punten bij 't eerste ende, dan 1 en nog 5 tegen 2 voor de Coo. Zoodat we 12 tegen 2 zagen. Ze brachten het op 17 tegen 7 en later 23 tegen II. De Coo teekende nog een paar malen punten aan en de match eindigde in 't voor deel van 't Postje met tegen i5 voor de Co». Het Postje heeft niet de volle maat kunnen en moeten geven. Ze speelden on edrcigd j J' Les concerts de l'Ecole de Musique offrent tou- jours un charmant délassement et permettent de suivre avec intérêt l'épanouissement des jeunes talents. II sera it souhaitable que les personnalités Yproises S'intéressent davantage a ces belles ma nifestations de l'art musical. Leur présence ap- porterait les encouragements les plus féconds .aux professeurs qui se dévouent toute l'année pour former des éléments de valeur et a ces der- niers qui viennent affronter les feux de la rampe. Depuis longtemps, nous avons repéré les habi tués, nous allions dire les abonnés des concerts de l'école. Cette année nous avons remarqué, M. Ie Bourg- mestre Vanderghote, remplagant le Président du Bureau administratif de l'écoleM. l'échevin Van der Mersch, empêché les membres du Bu reau MM. Gruwez, Bouquet, Antony et Dethoor MM. Tordeur, Inspecteur des écoles, Oorts, Di recteur de l'école moyenne D'Huvettere, Pré sident de la Symphonie Ypriana DeriddeT, Chef de l'Harmonie Ypriana et M. Alphonse Masschelein qui ne laisse passer aucune occasion de témoigner toute sa sympathie a nos institu tions communales qui aident a propager le bon renom de notre ville. Le programme n'était pas chargé, mais il était de belle qualité. Nous avons passé deux heures délicieuses a écouter ce beau concert. Cette élève a fait des progrès étonnants, sur- tout en ce qui concerne la justesse. L'Etude lui procurera l'assurance qui lui manque encore un peu. Grace a sa belle tenue, elle deviendra, avec un peu de persévérance, une excellente violo- niste. M''u" Antoinette Dethoor, qui obtint une le men tion honorable avec distinction, au concours de la 2" année du cours préparatoire de violoncelle, donné par M. Vlaminck, interpréta la le partie du 5C Concerto en ré mineur, de Golterman. Encore bien jeune, M^u' Dethoor joue du vio loncelle avec une facilité surprenante. Sans con- naitre la technique de eet instrument ingrat, le profane peut deviner aisément toutes les diffi- cultés qu'elle recèle et se rendre compte que seul ain travail ardu et assidu peut les vainere. Mais il ne suffit pas de posséder des doigts agiles, de savoir passer avec aisance d'une position a l'autre, ni même d'extraire un son pur de son instrument, pour devenir un artiste non, tout cela n'est rien si l'on ne peut faire vibrer son ame a l'unisson du morceau que l'on interprète. Eh bienM")1<' Dethoor possède aussi ce don pré- üieux! Cela est de bon augure et nous permet d'entrevoir pour elle un avenir brillant dans la carrière musicale. Nous sommes persuadés, qu'un jour, elle confirmera ce que nous osons affirmer, dès aujourd'hui. M. Alexandre Huberty qui obtint une pre mière mention honorable avec grande distinc tion au concours de la année du cours prépa ratoire de violon donné par le Directeur M. Blomme, interpréta Concerto pour violon (Allegro, Moderato, Andante) de Franz Drdla. Relisez tout ce que nous venons de dire pour Mr"e Dethoor, car ce futur virtuose mérite lar- gement les mêmes éloges. Nous ajoutons même qu'il avait a surmonter des difficultés techniques plus grandes. M""*- Béatrice Souvage qui obtint un lr prix au cours supérieur de Piano donné par M"" De- backer, nous fit entendre«Petite suite pour piano. 1°) Danse du diable 2°) Mazurka 3°) Sérénade 4")Humoresque 5°)Papillons de Ole Olsen. Elle est arrivée au point oü l'élève n'a plus rien a apprendre en fait de technique, mais oü commence une période de perfectionnement qui devrait se poursuivre et qui se poursuivra, nous en sommes certains, tant que vivra 1 artiste. Nous pouvons affirmer que Me,le Souvage pos sède dé ja une belle virtuosité et que devant elle aussi s'illumine l'horizon d'un avenir florissant. Quelques jeunes élèves dont elle fut la moni- trice, l'an passé, et ce sans la moindre ïémuné- ration, lui ont offert une magnifique gerbe en iémoignage de sympathie et de reconnaissance. Et que dire de l'orchestre Les musiciens, sans doute subjugués par la direction magistrale du Directeur M. Blomme, livrèrent, aux auditeurs, la plénitude de leut talent. L'enchantement du Vendredi Saint», extrait de l'opéra Parsifalde Wagner, est une oeuvre qui exige dans son interprétation toute la délicatesse que réclame un poème pasto ral simple et naturel. Elle nous fut rendue avec des effets surprenants, riches en couleurs et d'une homogénéité parfaite. Robespierre ouverture pour symphonie de H. Litolff, scène historique et essentiellement dramatique, se déchaina comme une révolte sanguinaire. L'ame de la terreur semblait planer dans la salie jusqu'a ce que roula sur les planches de l'échafaud, la tête du tyran. Mais, nous dira-t-on, a part M'"e Souvage, nous n'avons pas vu d'élèves de l'école parmi les exécutants. En effet, car ils ne peuvent pas faire bonne figure dans un orchestre. Notre école de musique n'est pas encore un conservatoireelle forme des éléments qui ne séront capables de se mettre au pupitre que lorsqu'ils auront achevé leurs études. On ne court pas avant de savoir marcher. Vous aviez devant vous beaucoup d'anciens élèves et parmi les plus jeunes d'entr'eux l'ex- cellent altiste Legley et le bon oboïste Ossieur. II y avait aussi les professeurs de l'école et les amateurs toujours prêts a faire de la belle mu sique. S'il y avait des emprunts, un flütiste et un contrebassiste, e'est que leur présence était nécessaire pour équilibrer l'orchestre et vous offrir ainsi une exécution parfaite et agréable. La distribution des prix nous permit de nous rendre compte des magnifiques résultats obte- nus par les élèves de l'école. Mp,1h Brouck regut son lr prix d'Harmonie, sous les accords d'une vi- brante Brabangonne. Au cours d'une allocution de circonstance, dans laquelle il rappela les résultats obtenus par les anciens élèves M1'"''8 Duponselle et Ver hack et MM. Victor Legley et Coffyn, M. le Bourgmestre remit, a Mellcs Brouck et Souvage, un écrin renfermant une médaille offerte aux meilleurs élèves de l'école par le Ministère de l'instruction publique. Nous adressons nos plus sincères félicitations et nos plus chaleureux encouragements a M. le Directeur Lionel Blomme, aux Professeurs M"le Debacker et MM. Vlaminck et Decock, qui nous ont présenté leurs élèves au cours de l'audition, a tous les professeurs- pour leur beau dévoüment, aux élèves qui se sont fait entendre, enfin, a tous les lauréats, et leurs parents. GAIRED. Deze week was VeVv'uïd meUde klassieke verrassin gen, welke de schoonheid tevens de onzekerheid van de sport uitmaken. Wie had durven denken dat er Zaterdag twee Duitschers als ploeg geheel den boel gingen te pletter loopen En nochtans zoo gebeurde het in de 100 km. ploegkoers in den Wintervelodrom van Brussel, waar de harde en taaie Schoen en stayer Lohmann de zege behaalden vóór de Walen Smets- Martin, waarvan de eerste niet genoeg naar waarde wordt geschat en de tweede regelmatig in de eerste plaatsen te vinden is. Op 1 ronde vinden we Lange Haemerlinck met Miele Dekuysscher, welke zich dus, sinds zijn opstijgen naar de hoogste klasse, de weelde veroorlooft steeds in de topprijzen te prijken. Dan Billiet met Degreef welke laatste, eens dat hij meer pisteroutine zal hebben, met Billietje voor de aller- besten een groot gevaar zal beteekenen. Op 2 ronden Berten Buysse met Jan Aerts en Loncke-Anhés, die het gewis te verre hebben laten gaan alvorens te han delen. Op 3 ronden Magne-Leducq. die wel hunne uit vluchtsels zullen gaan vertellen tegen 't bestuur van de Parijsche Vel' d'Hiv. Op 5 rondeneen schoone prestatie van de oud-abonnés Cachera-Dandois, die voor een eerste optreden in groot gezelschap het bij lange niet slecht hebben afgebracht. Vader Duray met'zijn neef Bertin.volgt op de puntjes. De glorietijd van Borin Henri, wanneer hij met Charlier 120 over winningen boekte in de tijdspanne van 1 J jaar, is voorbij. Op 6 ronden Van Hoeck-Muller. en op 8 ron den Schorn-Giebler en Bonduel-Noterman waarvan Gerard beter op zijn plaats is in Bordeaux-Parijs en Richard in den Omloop van België. In de Scheldestad was het puik van de Fransche wielrenners vergaderd om het in ploeg de Belgen eens lastig te maken. Maar wijl de grooten elkaar beloerden, liep Haezendonckx met Verreycken prachtig met den 1" prijs weg. Hij eindigde den 100 km. ploegkoers in den tijd van 2 u. 07 min. 43 sec. en met 1 ronde voor sprong op Roels-Vanderreydt, Wals-Debruycker. Broc- cardo-Guimbretière, V. Vlockhoven-Van Buggenhout en 2 ronden op Charlier-Deneef, Speicher-Lapébie en Lemoine-Dayen3 ronden op Huys-Deryck op 4 ron den Dictus-Leemans en Degraeve-Verdyck op 5 ron den Mortelmans-Mertens en V. denbroeck-V. Schyndel; op 6 ronden Baelemans-Michielsen en Le Grevès-Ar- chambaud, en op 7 ronden Van Hout-Bogaert. Vooraf won Lemoine, tot ieders verrassing, de snel heid vóór Nens, Degraeve, Huybrechts en Wals. Ver staat zulks wie kan. In alle geval, hadden ze elkaar niet beloerd, negen kansen op tien dat Lemoine, met dit geducht 'trio als tegenstander, slechts vierde had kunnen aankomen. In achtervolging had men waarlijk twee flinke ploe gen tegen elkaar gezet, en 't moest een wijze zijn die daarvan de eindoverwinnaar op voorhand kon bepalen. Ten slotte, na een hardnekkigen strijd, wonnen -Char lier, Dictus, Le Grevès en Archambaud met 50 meters tegen Huys, Lapébie, Debruycker en Van Hout. Dat was waarlijk een brokje lekker sport om de moeilijk sten te bevredigen. En voor slot won Verdyck den afvalkoers en dan nog a. u. b. voor Dayen en Leemans die hij in den eindsprint regelmatig vloerde. Zondag in Gent was het nogmaals de Witte Krol Hafelemeersch met de sterke belofte Noens die zich in de finaal van 50 km. de zege toeeigende. Vooraf was er een zifting geloopen van 25 km., waar de twga leepen zich wijselijk koes hielden in afwachting va» den beslissenden slag. Oscar Daemers, hun verzorger en manager, zal nog veel gelukkige dagen aan hen beleven. En nu, beste lezers, binst de winterperiode is het oogenblik gekomen om eens in eigen midden na te gaan of op wielergebied, tengevolge van de groote opofferingen die de koersinrichters zich getroosten om onze gewestelijke beginnelingen regelmatig aan t werk te zetten, onze beginnelingen vorderingen heb ben gemaakt. Daarom zullen wij deze week een aan vang nemen met de eerelijst weer te geven van den kopman of de geduchtste der streek. ALBERT WOETS geboren te St-Brieuc (Frankrijk), den 18 December 1915, dus bijna 19 jaar oud. Het is nu 2 jaar geleden dat die van uitzicht tengere doch kloek gespierde jongeling lustig voetbalde in de rangen van Cercle Sportif Yprois en zich bijzonder deed opmerken als half en back. Doch dit spelletje stond Albert maar half aan, omdat de centen maar schaars binnenkwamen met de trow-ins en andere goals-kicks. Kortom, op een oude trottinette zou Berten met de eerste lentedagen op training gaan en waarlijk hij vertoonde allen aanleg en begon zich stilaan op te dringen. Vooral in den sprint was hij te duchten. Ook, wanneer constructeur Vermeersch hem een splinter- nieuwen Bury in de pollen draaide, deden de uit slagen zich niet wachten. Albert liep dus voor zijn eerste jaar 8 eerste. Algauw waren de voetbalshoes voor goed aan den haak en de training verscherpt, om dit jaar voor goed door te breken. Ziehier nu hier onder zijne eerelijst van 1934. Hij liep eerste in Merckem 60 km.Merckem-Kippe 45 km.Beveren- Rousbrugge 50 km. Elsendamme 65 km.Yper 40 km.; Brielen 50 km.Veurne 85 km.Becelaere 55 km. Poperinghe 75 km.Zuydschote 35 km.Oostvleteren 40 km.Alveringhem 60 km. Poperinghe 45 km. Vlamertinghe dorp 50 km.Vlamertinghe Brandhoek 40 km. Gheluvelt 55 km. Hij liep tweede in Staden 40 km.Brielen 30 km.Woumen 60 km. Woumen 45 km. Hij liep derde in Yper 40 km.; Yper 45 km.; Houthem 35 km.; Meessen 45 km. Zillebeke 50 km. Hij liep vierde in Brielen 55 km.Reninghe 40 km.Yper 45 km. Yper 45 km. 'Gheluwe 60 km. Hij liep vijfde in Pilckem 60 km.St-Jan Wieltje 45 km. Poperinghe 50 km. Hij liep zesde in Yper 40 km.Poperinghe 55 km.West-Roosebeke 60 km. Poelcapelle 50 km.Ichteghem 75 km. Hij liep zevende in Reninghelst 60 km. Yper 45 km. Hij liep achtste in Westouter 60 km.Woesten 55 km. Hij liep negende in Becelaere 75 km.Vlamertinghe 45 km. Hij liep tiende in Kemmel 50 km.Elfde in Vla mertinghe 45 km. Twaalfde inMoorslede 75 km. Albert Woets eindigde als overwinnaar in de eind- klasseering van het Kriterium der Hoppestreek In totaal liep hij een 65 tal koersen, waarvan hij IS eerste liep, 4 tweede, 5 derde, 5 vierde, 3 vijfde, 5 zes de, 2 zevende, 2 achtste, 2 negende, waarin het kam pioenschap van Vlaanderen in Becelaere dat hij zonder ongelukken niet meer kon verliezen, 1 tiende, 1 elfde en 1 twaalfde. Waarlijk, prachtige lijst voor onzen jeugdigen crack, en alles laat voorzien dat, met wijzen raad en onder het beleid van Smidje, Albert nog schoone dagen weggelegd zijn, vooral dat hij de stille hoop koestert met de maand Mei bij de Juniors zijn eerste optreden te doen. Goed heil, Albert, en vooral blijft nederig en erkentelijk. SPRINTER.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 5