Groot Bal van C. S. Y. Geparfumeerd Bal HET LAND IN NOOD 15e -faar, Nu 35 - 1 December - 1934 - 15e Année, N° 35 - 1 Décembre Handels- en NijverheidsKamer Chambre de Commerce et d'Industrie jpm Weekblad - - rwr bet Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de I'Arrondissement d'Ypres Zondag 2 December 1934 Om 6 uur 's avonds, in LAPIERE'S ZAAL, Hondstraat Jass-Band Viaene Ingang 3 Fr. dep Coiffeurs Prij skamp van Toiletten .Het schitterendste Winterfeest Ingang 3 Frank. Fédération des Sinistrés de l'Arrondissement d'Ypres Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper A propos du Femploi - HET ÏPËRSCHE éav V der GatBiftsrrten. iur TpcvMhr Cluba, ua LA REGION D'YPRES Oritane do I'Association des Sinistrés^ des Clubs Y prots, etc. Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Abonneert u op Het Ypersche voor 1935 en stort 18 fr. op postcheckrekening 46.173 van C. Dumortier te Yper, of ten onzen bureele, Boter straat 34, Yper, en gij zult ons blad van heden tot einde 't jaar kosteloos ontvangen. Abonnez-vous a La Region d'Yprespour 1935 en versant 18 fr. au compte chèques postaux 46.173 de C. Dumortier a Ypres, ou au bureau du journal, 34, Rue au Beurre, Ypres, et vous rece- vrez «La Région d'Ypres» gratuitement de ce jour a fin de cette année. YPER Zaterdag 1" December 1934, te 8 uur 's avonds, in het lokaal Hotel du Sultan Groote Markt, Yper, ALGEMEENE STATUTAIRE VERGADE RING. DAGORDE 1. Jaarverslag. 2. Rekeningen 1934. 3. Begrooting 1935. 4. Kiezing van drie uittredende en herkies bare l^den van het feestuur. 5. Benoeming van het Bestuur der Handels- foor voor 1935. 6. Mededeelingen en besprekingen. Namens het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. YPRES Samedi lr Décembre 1934, a 8 heures du soir, au local Hotel du Sultan Grand'Place, Ypres, ASSEMBLEE GÉNÉRALE STATUTAIRE. ORDRE DU JOUR 1. Rapport annuel. 2. Comptes 1934. 3. Budget 1935. 4. Election de 3 membres du comité, sortants et rééligibles. 5. Désignation des membres du Comité de la Foire Commerciale 1935. 6. Communications et discussions. Pour le Comité Le Secrétaire, Le Président, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. STAD YPER ZAAL LAPIERE Zondag 9 December 1934 om 5 uur Le dernier ministère est tombé sans qu'une date pour notre audience ait pu être fixée. Avant que le nouveau ministère ait pu fixer une date sur la demande qui lui a été adressée cette se- maine, certainement nous serons arrivés a la mi-décembre. Dans ces conditions, il nous a semblé qu'il était inutile de réunir les délégués pour leur dire qu'aucune solution n'avait pu intervenir. La prochaine réunion fixée au 9 décembre n'aura done pas lieu, et elle sera remise au dimanche 13 janvier prochain. II est a espérer qu'une solution sera intervenue d'ici-la au sujet de la question des intéréts soi- disant indüs. Le Président, Arth. Butaye, Avocat a Ypres. Het laatste ministerie is afgetreden vooraleer de datum van het gevraagd verhoor is kunnen vastgesteld worden. Deze week werd de vraag om verhoor aan het nieuw gevormd ministerie vernieuwd, doch zekerlijk zal het wel half De cember geraken eer dit ons zal toegestaan worden. Gezien er, om die reden, geen beslissing zal kunnen getroffen worden, hebben wij geoordeeld dat het voor de afgevaardigden der geteisterden nutteloos ware toekomende week te vergaderen. De aanstaande vergadering, die vastgesteld was op 9 December e. k., zal dus geen plaats heb ben en wordt verschoven tot den Zondag 13 Januari 1935. Het is te hopen dat er intusschentijd een oplos sing zal gevonden geweest zijn voor de kwestie van de zoogezegd ten onrechte betaalde inte resten. De Voorzitter, Arth. Butaye, Advokaat te Yper. A l'assemblée du 14 Octobre, il avait été dit que le service du remploi exigeait de nouveau que les sinistrés justifient de l'emploi de l'indem- nité nominale et totale qui leur a été attribuée sans pouvoir tenir compte de la valeur réelle des titres remis en paiement et réalisés en banque. Cette pratique ne nous a pas été confirmée. II y a deux ans, la Fédération a protesté contre ce procédé illogique de l'Administration. Nous extrayons d'une lettre adressée a M. le Président de la Fédération la décision prise a ce sujet et conforme a la demande de la Fédé ration. Bruxelles, le 16 décembre 1932. Monsieur le Président, Dans la requête que vous avez adressée au Roi au nom de la Fédération des sinistrés de votre arrondissement, vous protestez contre le fait qué les indemnités pour dommages de guerre sont liquidées en titres 1925 5 dont le cours est sensiblement inférieur au pair. D'autre part, j'ai prescrit qu'en cas de réali- sation des titres, le remploi ne devra être justifié qu'a concurrence de la valeur de realisation et le service compétent prendra en sérieuse con- sidération toute demande de prolongation de délai que solliciteraient les sinistrés intéressés. Veuillez agréer, Monsieur le Président, l'as- surance de ma considération distinguée. Le Ministre des Finances, (s.) Henri Jaspar. Cette lettre a été publiée en entier dans notre numéro du 24 décembre 1932. Les sinistrés ne doivent done justifier que jusqu'a concurrence de la somme réalisée par la vente de leurs titres. Wanneer in een huishouden de zaken slecht gaan, dan gaan de poppen aan 't dansen 't kra- keelen wordt dagelijksch brood en de huiselijke overeenkomst staat op sprieten. Evenzoo voor het staatshuishouden. Onze ont vangsten schieten te kort om de uitgaven naar behooren te dekken, vandaar ruzie in den schoot der Regeering die niet meer weet van wat hcut pijlen maken beschuldigingen en bedreigingen onder ministers zoodanig dat, alle overeenkomst onmogelijk zijnde, de Regeering er het bijltje bij neer legde, er van onder trok en het land in nood en steek liet. Natuurlijk is er ook ruzie in 't land gekomen, men hoorde dezer dagen zelfs van omwenteling spreken. Van den eenen kant beweert men dat er te veel verteerd wordt aan allerhande overbodige zaken van den anderen kant schreeuwt men dat men niet genoeg doet betalen aan dezen die er het best tegen kunnen. Beide voorstanders hebben overschot van. gelijk. Als er krotte is in 't huishouden, dan komt het heel natuurlijk voor dat er te veel wordt uitge geven en te weinig wordt ontvangen. Om de ruzie te doen ophouden, om den voor spoed terug te brengen, om evenwicht in 't bud get daar te stellen is de kwestie heel eenvoudig uitgaven verminderen en ontvangsten vermeer deren zoo zou alles best geregeld worden. Maar de wijze waarop men de uitgaven moet verminderen en de ontvangsten vermeerderen, daar is de twistappel, daar is de reden der oneenigheid. Wanneer men in deze laatste dagen de dag bladen doorsnuffeld, de besluiten der partijver gaderingen gelezen, de kabinetsraden nagegaan hééft, dan heeft men kunnen bestatigen dat er lieden zijn, die zeggen dat er mag bezuinigd wor den zooveel men wil als het dingen geldt, welke hun persoonlijk niet aangaan, en dat, wanneer het een anders beurs geldt die voor de ontvang sten moet aangesproken worden er mag toege- nepen worden naar hartelust. En daarom had de Regeering volmacht ge vraagd om aan iedereen te doen begrijpen, dat het algemeen nut niet mag verwaarloosd worden en dat ieder Belg, elk naar zijn middelen, eer lijkheidshalve, moet bijdragen tot de kosten van het landsbestuur. De Regeering is er niet in gelukt, want er zijn onwilligen in België en bevoorrechten die mor dicus aan hun voorrechten willen houden en partijbelangen die hoefden uit kiesbelang ge ëerbiedigd te worden. Iedereen zocht het minst last te dragen en daarvoor zien zij liever die lasten op andermans schouders. Maar er is geen bestuur mogelijk, zoo de geld middels onvoldoende zijn. De staatskas is in

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 1