BANK van BRUSSEL HARMONIE YPRIANA Menus propos autour de trois décorations Goidkoopir krediet mor den Middenstand Yper - Tegen de Luchtaanvallen grooten nood de krisis heeft de nationale be drijvigheid verlamd en zoo de inkomsten doen dalen terwijl zware uitgaven, zoo voor bank- hulpverleening, landsverdediging en werkloozen- steun, nog den last kwamen vermeerderen. De nieuwe Regeering moet het gat van een miljard en half in de begrooting stoppen. Hoe Met te bezuinigen. Maar het volk eischt gebie dend dat ieder Belg, hetzij minister, kamerlid, ambtenaar, hetzij middenstander of werkman het schip in nood boven water houde. Ten tweede door meerdere ontvangsten. Minister Theunis in de regeeringsverklaring Dinsdag laatst verklaardedat de belastingen te zwaardrukken op den belastingplichtige. Zij moeten verlicht worden en dit geldt voor den Staat, zoowel als voor de provinciën en de ge meenten. Het vaststellen en de inning moet ver eenvoudigd worden Langs dien kant dus geen meerdere ontvangst. Meerdere ontvangst, we zegden het reeds ver leden week kan men zoeken in de ontlasting Vele kleintjes maken een grootin de verla ging der vervoerprijzen. Minister Theunis is er ook van bewust want, zegde hij het blijkt dat de vermindering van de spoorweg-, telefoon-, telegraaf- en posttarieven een van de vereischten is voor de herneming van de nijverheids- en handelsbedrijvigheid Dat is waar. Handel en nijverheid bevrijden van de knel lende banden, baart grootere voortbrengst, goed- kooper verkeer, meer afzetgebied, betere mede dinging, neerdrukking der levensduurte, minder werkloosheid omdat grooter verbruik meer ar men vereischt. En daarin geeft Polen, dat jonge rijk, ons een les van koenen durf en aanpassings vermogen. Polen zat in dezelfde lakens als wij. Haar hui dige politiek heeft een dubbel doeleerst den landbouw helpen met het groot verschil weg te nemen tusschen de prijzen der landbouwpro- dukten en deze der nijverheid ten tweede den verkoop der nationale nijverheidsprodukten aan moedigen. Om dit dubbel doel te bereiken stelt de Regeering de prijsverlaging vast na de be trokkene nijverheidsgroepen gehoord te hebben. Terzelfdertijde verlaagt zij de belastingen en de tarieven bij spoorweg, post, telegraaf en telefoon en vermindert zij het kredietprocent en de nomi nale intresten der roerende waarden in de mate van de wezenlijke opbrengst van het nijverheids- kapitaal verder vervangt zij zooveel mogelijk de vreemde grondstoffen door nationale grond stoffen. Dat is de weg Op 1 October laatst verminderde de Poolsche Minister van post, telefoon en telegraaf het post- tarief met 20%, het telegraaftarief met 5% en 't telefoontarief met 10%. Dat is voor den belas tingschuldige een jaarlijksche vermindering van 30 miljoen zlotys. Gevolgbegunstigd door dé vermindering zal het verbruik aangroeien en de staatsontvangsten stijgen. In veel nijverheidstakken is de prijsvermin dering reeds toegepast. Op 1 Oogst kwam de verlaging bij het ijzerkartel 7,86% te bereiken. Rekening houdende van de aanzienlijke verla ging per spoor, betaalt de Poolsche verbruiker de ton gemiddeld van 24 a 31 zlotys. De scheikundige fabrieken van Chorzow en Moscice verlaagden hun prijzen van 1 Juli reeds met 15 en 't ministerie van vervoer beant woordde die vermindering in dezelfde mate voor die produkten. 't Ciment verminderde van 8 zlotys in prijs per 100 kgr., de suiker onderging 12,11 verla ging, 't papier 4 en 't staatsmonopool verlaag de met 26 groscy den prijs van 1 kgr. zout. Op 10 December daalde de petroleumprijs met 24 Zoo voor de kolen12 voor de grove, 15 voor de middelmatige en 3 voor 't gruis. Bemerkt wel dat de Staat iedere maal zijn vervoerprijzen in dezelfde mate vermindert. De kolen bestemd voor de uiterste grenzen van het rijk hebben nog, sedert 1 November, een bijge voegde verlaging van 10 De Poolsche politiek draagt reeds de vruchten van haar ontlasting en prijsvermindering Het index der Poolsche nijverheid is nu 62,9, dat coëfficiënt is nu reeds 7 hooger in vergelijking met dezelfde periode van verleden jaar en 13.5 hooger dan het gemiddelde van 1933. Polen gaat die heilzame politiek doordrijven en gansch haar economisch programma toepassen op de gansche nationale bedrijvigheid. Dus meer verbruik, meer voortbrengstmeer voortbrengst, meer inkomsten meer inkomsten, min deficiet. Wij hebben gedwaald tot hiertoe, geloovende dat de vette jaren immer zouden blijven duren. Die dwaling inziende, moeten we de helling weer op, zonder ruzie te maken, zonder revolutie, eendrachtig in het bezuinigen, zoo van hoog tot laag en dan den Poolschen wegwijzer volgen. In een volgend artikel komen we hierop weer. M. HETT. Donderdag toekomende, zijnde 6 December, zal het Groot Kunstconcert der Harmonie plaats hebben. Mejuffer Anne-Marie Mattelaer, eerste prijs klavier, zal hare medewerking verleenen. Een selectie van La Bohème van Puccini, zal uitgevoerd worden door Mejuffer Baritza en Madame Fauville, uit den Koninklijken Munt schouwburg van Brussel, alsook door de Heeren Toutenel en Rubeau, baryton en tenor, insgelijks artisten uit zelfde instelling. De Harmonie zal ook niet ten achter blijven. Les joyeuses Commères de Windsor de Bal let de Sylvia Carnaval de Venise voor al de klarinet solos, en «Le dernier jour de la Terreur» (Robespierre), staan op het programma. Geen twijfel of het zal iets puiks zijn. Jeudi 6 Décembre prochain l'Harmonie Ypriana nous offre son premier grand concert de la saison d'hiver 1934-1935, au cours duquei nous enten- drons Mademoiselle Anne-Marie Mattelaer, pre mier prix de piano, et une sélection de La Bohème de Puccini, exécutée par les artistes du Théatre Royal de la Monnaie Mademoiselle Baritza, Madame Fauville et Messieurs Toutenel, baryton, et Rubeau, ténor. Pour compléter ce beau programme l'Harmo nie se fera entendre dans Les joyeuses Com mères de Windsor le Ballet de Sylvia Car naval de Venisepour toutes les clarinettes solos, et Le dernier jour de la Terreur (Ro bespierre Voila certes un programme qui attirera encore une fois en la salie du Vieil Ypresla foule des grands jours. De Burgemeester, brengt ter kennis van de bevolking, dat er in vergadering gehouden ten stadhuize, den 24 November, een voorloopig lo caal Comité van den bond voor bescherming tegen luchtaanvallen samengesteld werd. Het Comité heeft voor doel, de noodige maat regelen te treffen, om de bevolking, handel en nijverheid, tijdens oorlog, te beschermen tegen gebeurlijke luchtaanvallen. De Burgemeester, Voorzitter. J. VANDERGHOTE. A propos des deux distinctions, si bien méri- tées, qui furent octroyées, dimanche 18 novembre, au talentueux organiste de St-Jacques, on nous invite a ne pas oublier une troisième décoration qui lui fut décernée, jadis, en une journée mé- morable, mais en réunion privée, on ne peut plus discrète, toutes portes closes, de la plus spéci- fiquement yproise, de la plus fraternelle de nos belles sociétés d'antan. Nous hésitons a en parler, tant M. Wenes fut soucieux, lui-même, de la reléguer dans l'ombre et de ne la sortir en aucune circonstance, pas même en son cinquantenaire professionnel. II estimait ne l'avoir point méritée. Ne le chicanons pas la-dessus, et ne désapprou- vons point sa modestie et sa discrétion, en l'occu- rence fameuse. Malgré tout, la chose fut bientót de notoriété publique. Méritée ou non, cette décoration eut, elle, le mérite de mettre en un juste relief les hautes qualités naissantes du jeune décoré. Le milieu fourni par cette fraternelle de petite ville était d'ailleurs éminemment favorable au bon déve- loppement de ces qualités. Panachée a souhait, dans sa composition, au point de vue des opinions politiques, elle comprenait que l'étroitesse du territoire local, l'intérêt de la chose publique, la vie heureuse exigeaient ici, plus qu'ailleurs, la parfaite concorde. Autant on y était mutuellement tolérant, entre pur sang de tout parti, autant on s'indignait ensemble en apercevant, dehors, des intolérants. La •société n'eut même de repos qu'elle ne füt parvenue, influente comme elle l'était, a intro duce a l'Hótel de ville un de ses membres les plus distingués, d'une rare indépendance. M. Wenes, l'un des piliers, comme son père, de la Fanfare royale, musique du parti catholique, n'était pas un des membres les moins représen- tatifs de l'esprit de fiére indépendance et de fraternité universelle qui régnait dans la fra ternelle. Cela fut-il noté au Vatican, toujours bien renseigné, et contribua-t-il a le faire marquer pour une décoration pontificale éventuelle? Nous le croirions volontiers, maintenant plus que jamais. I IIII IllII111 —UIMMII Mais, par contrë, ce qui faillit com'promettre pour M. Wenep.la haute, distinction pontificale, ce fut la manie qu'il eut longtemps, comme beau- coup d'autres organistes d'église d'ailleurs, de sacrifier a la fantaisie la plus déplacée a l'église. Ahcertes, nous le comprenons, c'est tentant cette fantaisie profane quand on a sous la main un instrument aussi souple et aussi riche de tons que nos grandes orgues modernes. L'organiste laisse difficilement a la porte du lieu saint tant de réminiscences profanes, de théatre ou même de foire. M. Wenes était trop bon musicien et trop habile virtuose pour ne pas succomber a la tentation. Mais la grace le toucha, un jouril se conver- tit résolument et rompit avec ses mauvaises ha bitudes. Laissant a son frère, chanteur de genre a l'oc- casion, le soin de distraire le public profane, il évita désormais, de son mieux, de distraire les fidèles a l'église par des échos de théatre et par de la virtuosité déplacée. Trés bien Et avis a pas mal de ses collègues, d'ici et d'ailleurs, s'ils ont des oreilles pour en tendre. Car cela est mal vu a Rome. Un menu propos pour finir pas si menu que ca pourtant vous allez voir. M. Wenes n'est peut-être pas encore assez saint pour posséder le don d'ubiquité. Combien il le regretta pendant la guerre Et, avec lui, les curés et fidèles de tant de paroisses de France, privées de leur maitre de chapelle, chantre et organiste. Heureusement la roue ailée lui prêta, si l'on peut dire, des ailes d'ange. Tenezvoici plutöt un exemple. A Bourg du Bost (Dordogne) oü il était réfugié, la messe chantée dominicale était a 9 h. A Petit Bersac (Dordogne), trois kilomètres plus loin, elle était a 10 h. A trois kilomètres de la encore, a Aubeterre, (en Charente) a 11 h. Eh bien, M. Wenes, cumulant les fonctions de maitre de cha pelle, chantre et organiste, remplissait les vides dans les trois paroisses Détail a ajouter last not least, tandisque nombre de Beiges, j'en fus travaillaient, contre salaire, dans les usines de munitions de guerre, M. Wenes, lui, s'astreignait a tout ce dur labeur sans accepter la moindre rémunération. II lui suffisait de faire oeuvre pie et charitable et d'aider les fidèles a obtenir du Ciel la paix dans la juste victoire. C'est dire que notre courageux et persévérant concitoyen se trouve assurément inscrit comme candidat au prix Nobel de la paix, noble entre tous celui que fonda, a Bethléem, le Prince de la paix sous les ailes des anges chantant Paix sur la terre aux hommes de bonne volontéVERAX. VELEN vragen zich af hoe zij best hun BESCHIKBAAR GELD zouden plaatsen. De zekerste en meest rentgevende geldplaat- sing is een spaarboekje te nemen bij de NETTO INTREST 3.10 Zelfs voor bedragen boven de 20.000 frank TERUGBETALING OP EERSTE AANVRAAG. De wet van 11 Mei 1929 heeft het Midden standskrediet officieel ingericht. Ter uitvoering dezer wet werd voor de provincie West-Vlaan der en de samenwerkende vennootschap West- Vlaamsch beroepskredietgesticht. Het Westvlaamsch beroepskrediet is gevestigd te Brugge, Garenmarkt, nr 17 en is aangesloten bij de Hoofdkas gevestigd te Brussel, Jozef II straat, 185. De kas aanvaardt deposito's aan de voordee- ligste voorwaarden en met de beste waarborg, daar zij onder staatskontrool staat en werkt. Zij leent kapitalen uit aan handelaars, en kleine nijveraars, doch enkel voor de noodwen digheden hunner zaken, en tegen dadelijke of persoonlijke waarborg. De leeningen zijn toegestaan thans voor hoog stens 10 jaren, en aflosbaar mits 6 maandelijk- sche of jaarlijksche stortingen. De door den ontleener verschuldigde intrest is net, zonder commissieloon, en de leeningen zijn vrij van zegel, taksen en registratiekosten, buiten het vast recht van 15 fr. zelfs wanneer eene hypothecaire waarborg geeischt wordt. De besluitwet nr 20 heeft door middel van vrij stelling van zegel en registratiekosten, den last der leeningen voor de middenstanders merke lijk verminderd. Van daaruit komt er zeker een verlichting der algemeene onkosten die thans het uitoefenen van gelijk welk bedrijf bezwaren. Wie inlichtingen begeert, wende zich Garen- markt, 17, Brugge.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2