Onze Scheepvaart De Westvlaamsche Bergen Réorganisalion des Fords de Chömage et des Commissions des Réclamations Comité Central Industriel de Belgique Bal Oudleerlingenbond, Middelbare School Notre Chambre de Commerce Nieuport Ministerie van Justitie wenschen het voorspoedig voor al onze lezers, voqr ons, volk, voor al de natiën der wereld. Wij welnschen dat de volkeren ontwapenert, niet al leen kh wapens maai- ook op economisch terrein, in gedachten, in naijver om elkander te onder kruipen. Dat de Regeeringen meer en meer tot onderlinge verstandhouding komen met van lie verlede elkanders nooden te verstaan. Wij wen schen dat het recht overal zegeviere waar ge schillen oprijzen, vooral in ons duurbaar land. Wij wenschen dep voorspoed van handel en nij verheid, éénige weg voor 's lands welvaart en v hergeboorte. Wij wenschen aan onze Regee- rin- kalme vastberadenheid en rechtvaardige beslissing tot heropbeuringdat zij het zware juk der belastingen verlichte voor al de spaar ders en wroeters, die de schatkist met de voort- brengst van hun arbeid moeten vullen wij wen schen een doortastende Regeering, die durft den stroom afdijken der nuttelooze uitgaven en het leger der overtollige staatsproflteerders. 1935 wees welkom Ieder sterveling, ieder natie blikt u hoopvol tegemoet. Veel ontmoedigde harten beuren zich op, veel gezonken hoop en verzwonden verwach tingen flikkeren weer op bij uw geboorte. Mocht gij de engel van 't stalleken zijn, de vrede-aan- brengende engel. Mocht gij de duif der ark zijn, die den verloren olijftak wederbrengtmocht gij de verwachtingen niet beschamen der arme ont goochelde raenschheid, M. HETT. Bruxelles, le 11 décembre 1934 33, Rue Ducale. Chambre de Commerce et d'Industrie d'Ypres, Hotel du Sultan, Grand'Place, Ypres. MESSIEURS, En possession de votre lettre du 1,T courant, nous avons l'honneur de vous informer que nous espérons pouvoir justifier l'institution d'un bu reau auxiliaire du placement et du chómage a Ypres, auquel devrait être adjoint une commis sion des réclamations. Dans l'espoir que nous pourrons ainsi conser- ver votre concours en matière d'assainissement du régime du chómage ct vous en remerciant d'avance, nous vous prions d'agréer, Messieurs, l'assurance de nos sentiments distingués. L'Administrateur Directeur Général, Gustave L. GÉRARD. Binnengevaren Vrijdag 14 December, de «André», (schipper De Bceuf) met 15 ton beurtgoed voor verschei- denen te Yper de Arbeidsvrucht (schipper Verman) met 100 ton graan voor MM. Blootacker en Vermeersch te Yper. Dinsdag 18, de «Leontine», (schipper Jacobs) met 110 ton graan voor M. Vandeputte te Yper. Woensdag 19, de «Anna Albert», (schipper Vanootegem) met 88 ton graan voor MM. Bloot acker en Vermeersch te Yper. Vrijdag 21, de André (schipper De Bceuf) met 40 tpn beurtgoed voor verscheidenen te Yper; de «Egide», (schipper Vertente) tot Boe- singhé, met 100 ton vetten voor verscheidenen te Boesinghe. Maandag 24, de Julia (schipper De Dobbe- laere) met 112 ton graan voor M. Vandeputte te Yper; de «Leona», (schipper Deloz) met 100 ton vetten voor M. Coovemaeker te Poperinghe de Progrès (schipper Staes) met 124 ton kolen voor verscheidene handelaars te Yper. Donderdag 27, de «Ertiergie», (schipper Van- waardenburg) tot Boesinghe, met 115 ton vetten voor M. Vanhoudt te Boesinghe de Leonard (schipper De Bondt) met 100 ton graan voor M. Vandeputte te Yper. Weggevaren Vrijdag 21 December, de André(schipper De Bceuf) met 15 ton beurtgoed. Het JAARLIJKSCH BAL Van den Oudleer lingenbond der Rijksmiddelbare school te leper, ten voordeele van de studiebeurzen, zal op Zaterdag 2 Februari, gegeven worden in de zaal Lapiere, Hondstraat, met de medewerking van het befaamd dansorkest The Pro Arte Orches tra van den Kursaal van Oostende. (Bal van den «Rat mort»), Le BAL ANNUEL de l'Union des Anciens Élè- M s de l'École Moyenne de l'État a Ypres, au profit des bourses d'études, sera donné le Saraedi 2 Février avec le concours du fameux orchestre de dan.se The Pro Arte Orchestra du Kursaal d'Ostende. (Bal du Rat mort Le 16 Décembre dr,répondant a une invitation de la Chambre de Commerce de Nieuport, Mon sieur le Bourgmestre d'Ypres et une délégation de la Chambre de Commerce d'Ypres, se sont rendus a Nieuport pour y visiter les installations maritimes. Monsieur Somerling, Ingénieur, et De Meyere, Conducteur des Ponts et Chaussées a Nieuport assistaient a la réunion. Les Yprois, au nombre de 28, partirent en autocar et en auto a 13 heures et furent regus a 14 heures en l'Hótel de ville de Nieuport par M. le notaire Deeren, bourgmestre, et par M. Steyaert, président de la Chambre de Commerce, et les membres du comité de celle-ci. M. Steyaert souhaita la bienvenqe aux Yprois et fit ressortir combien les deux villes avaient intérêt a se solidariser étroitement. Elles doivent arriver a se faire entendre l'une et l'autre dans les conseils du gouvernement, a sortir de leur triste situation actuelle, malgré l'abandon de ceux qui précisément devraient les aider. Nieu port est le seul port naturel de la cöte beige, ce port est facile a entretenir, mais le gouverne ment ne le met pas en état de servir. Son hinter land doit être constitué par le Sud de la Flandre, le Hainaut et le Nord Francais, mais les bateaux venant de Nieuport ne sa vent pas dépasser Ypres. Cette situation peut changer par la coopération des deux villes et leur décision de faire valoir leur bon droit. Ni l'une ni l'autre ne demande la création d'institutions nouvelles, mais simple- ment la remise en état de service d'installations que la guerre a détruites. Monsieur Hector Vermeulen, qui conduisait la délégation d'Ypres, a fait ressortir que l'his- toire des deux villes prouve que la prospérité de l'une a toujours dépendu de celle de l'autre. Ypres, reliée a Nieuport, ne peut aujourd'hui encore se développer elle-même et rendre service a Nieuport, qu'a condition d'avoir son canal de l'Yperlée a la Lys remis en état de navigabilité. Cette. liaison avec la Lys assurera en même temps le ravitaillement en eau de tout le bassin de l'Yser et, reliant Nieuport a son hinterland naturel, mettra fin a une situation actuellement déplorable. Après cette réception au bel Hotel de ville de Nieuport, les membres des deux Chambres de Commerce firent la visite des bassins. II est vrai- ment incroyable que l'injustice gouvernementale laisse inutile le formidable appoint qu'un port naturel peut. apporter a la prospérité du com merce beige, alors qu'il faudrait si peu de frais pour le mettre en état de servir. II est vrai que d'autres cités, appuyées celles-ci par de puissan- tes influences parlementaires, parviennent a attirer a elles seules tous les crédits, cent fois plus de crédits qu'il n'en faudrait pour faire servir les bassins de Nieuport. Ayons cependant espoir dans l'avenir et dans la coopération de tout l'Ouest et le Sud de notre Flandre. A 4 heures, les Yprois quittèrent leurs amis de Nieuport, bien décidés a marcher tous ensemble, la main dans la main. Au cours de cette réunion il fut annoncé que le Dimanche 20 Janvier, il se tiendra a l'Hótel de ville de Nieuport, en présence de Monsieur Deeren, Bourgmestre, Steyaert, Président de la Chambre de Commerce et Monsieur l'Ingénieur Somerling, une réunion de ceux qui exploitent la navigation sur l'Yser. Cette réunion aura lieu a l'initiative du Comité pour la défense de la. Navigation dans le Bassin de l'Ysercréé au mois de Juin dernier au sein de la Chambre de Commerce et d'Industrie d'Ypres. Ce contact entre tous les intéressés ne peut avoir qu'un effet salutaire sur le développement de la navigation dans notre contrée. II a ëté entendu aussi que dés l'arrivée de la bonne saison, la Chambre de Commerce de Nieu port viendra visiter le canal d'Ypres a Comines, C'est seulement par l'union de tous ses habi tants que l'Ouest de la Flandre pourra être sauvée. Wordt benoemd tot plaatsvervangend rechter bij het vredegerecht van het eerste kanton Yper, M. Lahaye A.-D., advocaat te Poperinghe. in vervanging van M. Lahousse, ontslaggever. eene streel ing van stilte en rust. Van hier moet men Vlaanderen gezien hebben om voor altijd, zijn onuitwischbaar beeld van grootschheid en schoonheid te betvaren. Mocht ik nog den heer uit Nice ontmoeten, ik zou hem hier brengen op een zomerdag, als men 't blauw des hemels tusschen de wolken ziet. Raekelboom. Wij Vlamingen houden veel van reizen naar bergachtige landen en onze bewondering groeit aan, trapsgewijze, met de hoogte der toppen, die in 't verschiet oprijzen. Nochtans, na enkele dagen, voelen wij ons aan getast door een soort heimziekte, die ons lang zamerhand de stille verre zichten, die wij verlie ten, doet waar deer en en ons dweepend doet stil houden op hoogvlakten, waar noch rotsen noch bergen den omvang der landschappen inkrim pen en 't is met tegenzin dat wij, 's avonds, op onzen terugtocht naar de diepe dalen, overal bermen en steilten ontmoeten, die de zichten, op vervelende wijze, meer en meer inkorten. Verre van mij de gedachte de natuurschoon heden van heuvelen en bergen te willen klei neeren. Integendeeldaar ik onzen Kemmeltop zdu willen ophemelen, ofschoon hij, voor mij, die eenigszins kortborstig ben, ruim hoog is en dat hij voor zijne wonderbestemming instaat hij, de groote uitkijk van ons Westland. Mag ik hier in verband met navolgende be schouwingen, een feitje aanhalen 't Is lang ge leden, maar ik herinner het mij, alsof het giste ren ware gebeurd. In een coupé van den sneltrein Brussel-Oosten- de, had ik, voor eenigen reisgezel een heer, die verstrooid en sprakeloos zijne kranten doorbla derde en nu en dan een onverschilligen oogslag wierp op een vluchtig wijkend landschap. Tusschen Jabbeke en Oudenburg stond hij op, plaatste zich voor 't raam en scheen opeens on eindig belang te stellen in 't geen hij zag. Ik dachtwaarschijnlijk een grondeigenaar, die hier landgoed of jacht bezit. Een reiger steeg op boven een slootje en een kievitsvlucht wemelde langs een rij knotwilgen- Veel wild, Mijnheer, waagde ik. Quel beau pays, Monsieur. Ahnon, jamais je n'ai vu cela. Tous ces clochers et ce pays, plat comme un miroir. Que c'est beau Monsieur est étranger vroeg ik. Je suis de Nice. Hij kwam regelrecht van 't paradijs der mid- dellandsche zee en prees, met geestdrift, de schoonheden van mijne streek. 't Was geene galéjade van een landgenoot van Tartarin 't was eene openbaring 's Anderendaags ontmoette ik toevallig mijn franschman, op den zeedijk, te Raversijde. Hij zweeg maar niet over de grootschheid van 't panorama, dat zich hier zuidwaarts ontrolde, tot aan de vlaamsche bergen, die zich afteekenden in eene lichtblauwe lijn aan den gezichteinder. Welke onvergetelijke indrukken zou hij be waard hebben, na eene bestijging van deze hoog ten. Aan den voet der heuvelen liggen de weel derigste landouwen der wereld, als een reus achtig, kleurenrijk schaakbord, dat zich uitstrekt van de duinen der noordzee, bekroond met een koepel van drijvende wolken, tot aan de eerste golvingen der heuvelen van Artesië, waarover lichte sluiers van zilveren mist zweven. Dit vizioen van oneindigheid is hetgeen den toerist hier 't meest zal treffen en, waarlijk, ik twijfel of men elders zulke heerlijke vlakke landen kan in oogenschouw nemen. Telkens, kan men zich moeilijk ontrukken aan 't schouwspel, dat zich hier ontrolt, vooral bij helder weder, als men, tusschen hooge wolken, lapjes hemelsblauw ontwaart. Zonder verrekij ker kan men honderd torens tellen. Het boek der eeuwen ligt hier open. Als mijlpalen, die den afstand toonen, op den weg van een zoekend en strevend menschdom, staan voor u, in de vlakte, Kassei, Rozebeke, Nieupoort, Diksmuide, Veurije, Merckem, Lange- marek, Poperinghe, leper. Enkel na den oorlog, heb ik een eersten keer de vlaamsche bergen bezocht. Pinnekensdraad belemmerde nog den doortocht, tusschen 't ver minkte kreupelhout. Met zijn lange stelten van beenen, stapte mijn reismaat, zonder groote moeite, over deze hinderpalen en stond reeds wuivend in de hoogte, zijne bewondering uit te galmen, toen ik nog halverwegen was. Maar, als een fijnproever, wilde ik langzaam, crescendo, de schoonheid genieten van een zicht, dat in uitgestrektheid alles overtrof wat ik tot heden had gezien en mij meer en meer begeesterde naarmate ik den bergtop beklom. Van 't gievaar kan een'Avaaghals hief den wel lust niet vinden. Geen spoor van steile rotseh, gapende kloven, scjiyimende watervallen, besneeuwde bergtop pen. De Kemmel is een molshoop bij 't geen men in andere landen bergen noemt en toch nergens draagt het oog zoo verre, over vlakke landstre- ken| de rijkste en vruchtbaarste misschieji, die m/ei) op den aardbol kan aantreffen. Aan, c(en gezichteinder versmelten zich hemel en land in wazige tinten. Men ondergaat hier de bedwel ming der onmeetbare verten en voelt er tevens {Zie vervolg onderaan vorige kolom).

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2