FOOTBALL 15e Jaar, N° 41 - 12 Januari - 1935 15e Année, N° 41 - 12 Janvier Bedanking Stad Yper - Noodsein VRIEMDEMSCHIETIMG C. S. Yper - II R. S. Waereghem Zijn Rutobusdiensten bedreigd Weekblad bet Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de i'Arrondissement d'Ypres Aan de Vuurkruisers Evariste BAETE, Hotel Continental Statieplaats, YPER. A ux Croix de Feu Evariste BAETE, Hotel Continental, Place de la Gare, YPRES. St-Sebastiaari Zondag 13 Januari 1935 Een ervan is reeds afgeschaft kim- - -g-W-UIL.""" .JiffiL I- -JilH HET 5TERSCHE r«— de» he Club*. en. Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA REGION D'YPRES Org&ne de ('Association des Sinistréa^ des Clubs Y prois, etc. Rédaction, Administration et Publicité3 w rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés De Heer Burgemeester van Yper heeft de eer de ingezetenen van stad te bedanken voor de heil- wenschen welke zij hem ter gelegenheid van Nieuwjaar hebben aangeboden. Er wordt ter kennis gebracht der bevolking dat het NOODSEIN, vroeger geplaatst op het Belfort, overgeplaatst werd op het dak van het Stadhuis. Den Eersten Zaterdag van elke maand, om 12 uur, zal het noodsein voor nazicht, in gang gesteld worden. Deze oefening zal voor de eerste maal plaats hebben op Zaterdag 19 Januari aanstaande, om 12 uur. Afdeeling in vorming De dragers der Vuurkaart van Yper en omliggende, en degenen die er recht op hebben, kunnen zich laten inschrijven bij den oud strijder Section en formation Les porteurs de la Carte du Feu» d'Ypres et des environs, ainsi que les ayants droit sont invités a se faire inscrire chez le cama- rade ancien combattant Koninklijke Handboogmaatschappij De leden der drie Ypersche Handboog maatschappijen worden uitgenoodigd tot de AAN DE LIGGENDE PERS die zal plaats hebben in de zaal van het lokaal «AU MIROIR», op Zaterdag 12 Januari 1935, om 5 Y* uur zeer stipt 's avonds. Inschrijving om 5 uur. Inleg 5 fr. 5o te verschieten in vogels van 2 fr. 5o na aftrek van pijlrapersgeld. Om 2 uur Ingangsprijs 3 fr. De afschafiL.g/ van den autobusdienst Yper- Poperinghe-Proven-Rousbrugge, die, zeggen wij het maar rechtuit, ter algeneele voldoening van al de inwoners der doorkruiste steden en ge meenten door de Heeren Dekimpe en Desmet uit gebaat werd, is thans sedert ln Januari laatstle den een voltrokken feit. Ook de autcbusdienst Yper-Poperinghe-Watou, uitgebaat door den Heer Elie Decrock, van Yper, en die thans nog voort regelmatig verzekerd wordt, is naar het schijnt met afschaffing be dreigd. De afschaffing dezer autobuslijnen, die aan onze streek en haar bewoners zooveel diensten bewijzen, die zoo doelmatig de verplaatsingen vergemakkelijken en handel en nering bevorde ren, kan door niets verrechtvaardigd worden daar deze autobussen niets anders dan dienst bewijzen en voordeel bijbrengen, tenzij mis schien aan de maatschappijen van den ijzerweg en van de buurtspoorwegen die erin een geduch- ten mededinger vinden. En alzoo komen wij tot het besluit, al is het misschien wat gewaagd doch volgens ons kan er moeilijk een anderen uitleg voor gevonden worden, dat deze afschaf fingen geschieden op aandringen dier laatstge noemde maatschappijen die, in plaats van vroe ger haar diensten, haar materiaal, hare uitba tingen te verbeteren en aan de nieuwe nood wendigheden van den tijd aan te passen, het ge makkelijker vinden nu al haar invloed te ge bruiken om de voor haar gevaarlijke mededin gers eenvoudig uit den weg te ruimen, zonder zich er om te bekommeren dat zij daardoor aan neerstige en werkzame durvers hun brood be nemen en gansch een streek van tal van voordee- len berooven die zij nochtans wel weten zelf niet te kunnen geven. Vroeger reeds was de afschaffing dierzelfde autobusdiensten besloten geworden, doch tenge volge van het algemeen protest dat deze beslis sing terecht uitlokte, werd deze maatregel inge trokken en werden de autobussen voorts toege laten te rijden. Iedereen verheugde zich over den bekomen uitslag waarmede de gezamenlijke werking van toen bekroond werd, doch al dezen die bij de afschaffing der autobussen belang heb ben, hadden het daarom niet opgegeven en wrochten in 't geniep voort om hun doel te be reiken. En zie, zij komen reeds een eerste over winning te behalen, en ongetwijfeld zal hun succes, zoo men zich er niet krachtdadig tegen verzet, hen aansporen nieuwe slachtoffers te ma ken tot, een voor een, al de autobusdiensten ver dwenen zijn. Zulks zal noch mag niet gebeuren, want hoe meer autobusdiensten er in alle richtingen be staan, hoe grooter het gemak der verplaatsingen is en hoe beter voor de streek, voor den handel en voor iedereen. Nu dat een eerste autobusdienst, deze van Yper-Rousbrugge, die sedert jaren reeds Vlamer- tinghe, Poperinghe, Proven en Beveren a/Yzer tot aan de fransche grens bediende, niet meer bestaat, zijn de bewoners dezer gemeenten en steden meer dan ooit gewaar wat al voordeel en gemak zij verloren hebben. Deze autobusdienst, zeer regelmatig uitgevoerd, was voor de bevolking dezer streek onontbeer lijk geworden, uit reden van het groot nut dat hij opleverde voor de personen die zich moesten verplaatsen en voor de verzending van kleine hoeveelheden koopwaar. Hij bediende, zooals overigens alle andere autobussen, voornoemde steden en gemeenten langs de groote banen, en stopte op aanvraag overal waar men het begeer de, hetgeen voor de ouderlingen en gebrekkige personen vooral het grootste gemak moge lijk is. Zij zijn anders in de onmogelijkheid zich te voet naar de soms afgelegen statie of spoor- halte te begeven, terwijl de autobus ze nu aan de deur hunner woning oplaadde en ze er terug afzette. De weg van Yper tot Poperinghe is zeer dicht bewoond en men kan er geen 100 of 200 meter ver gaan zonder een of meer huizen langs of heel dicht bij de baan te ontmoeten. Voor de kinders die ver van school wonen is de autobus insgelijks een idje^al vervoermiddel. Zij worden ten huize opgenomen en bij de school afgelost, zoodat de ouders alle gerustheid hebben en hun kleine lievelingen buiten het gevaar van het steeds drukker wordend verkeer weten. Voor het verzenden van kleine pakken biedt de autobus alle ger akkelijkheid en het maxi mum van snelheid. Zonder eenige formaliteit, zonder tusschenkomst van gelijk welk anderen dienst, worden de koopwaren uit Yper of elders verzonden, min dan een uur en half later reeds eigenhandig aan den bestemmeling besteld. Benevens al deze voordeelen, die algemeen zijn voor al de verschillige autobusdiensten, dient er nog opgemerkt te worden dat de afgeschafte autobus Yper-Rousbrugge van Poperinghe recht streeks naar Proven reed, terwijl de buurtspoor weg van Poperinghe eerst een heelen omtoer langs Watou maakt om Proven te bereiken, wat de reis per buurttram van Poperinghe naar Proven grootelijks verlengt. Voor wat de autobus Yper-Watou betreft, biedt deze ook grooter voordeel dan den trein Yper-Hazebrouck, gezien deze laatste tusschen Poperinghe en Abeele geen stilstanden heeft, wat voor gevolg heeft dat de menschen die langs of dicht den Abeelesteenweg wonen minstens een half uur ver moeten gaan om, 't zij te Abeele, 't zij te Po peringhe, den trein te nemen. De autobus inte gendeel neemt ze langs den weg op en vervoert ze tot aan de statie of verder op. Daarbij Abeele bevindt zich aan de grens en met den ijzerweg kan men, gezien de moeilijkheden met den tol- dienst en de in te vullen vrachtbrieven van allen aard, geen koopwaren verzenden naar de onge veer 550 tot 600 bewoners dezer grensstreek. Verders tusschen Abeele en Watou bestaat er hoegenaamd geen vervoer per spoor noch voor reizigers, noch voor koopwaren. Met de afschaffing van den autobusdienst Yper-Rousbrugge is ook de rechtstreeksche ver binding van onze streek met Duinkerke afgesne den, en thans zijn wij gedwongen ons langs Ha- zebrouck naar Duinkerke te begeven, wat even eens een heelen omweg beteekent. Vroeger gaf deze autobus verbinding met een autobusdienst die de reizigers aan de fransche grens overnam en ze over Oost-Cappel, Rexpoede, Warhem. Hoymille, Bergues naar Duinkerke en zelfs naar Malo voerde, wat onze betrekkingen met die fransche steden en gemeenten grootelijks verge makkelijkte. Dit is de opsomming van enkele der voordee len die de autobus ons bood en die door trein of tram, hoe zij zich ook ervoor zouden mogen in spannen, onmogelijk kunnen gegeven worden. Gezien al zijn voordeelen en zijn nut, gezien ook het overgroot gemak dat hij biedt, is het dan niet te verwonderen dat de afschaffing van den autobusdienst Yper-Rousbrugge een algemeen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1