Willemsfonds Trein- Rutobusverkeer 3 Spoorweg Diximde - Nieuwpoort en gewettigd protest heeft uitgelokt. Deze auto busdienst, die reeds sedert jaren bestaat en niets dan voldoening gaf, was reeds zoozeer bij de bevolking der streek ingedrongen en zoo diep ingeworteld, dat zij zich maar niet kan gewen nen thans zijne diensten te moeten missen. Ook verhoopt zij stellig dat men in hooger hand het gegronde harer klachten zal willen inzien en de autobusdienst Yper-Rousbrugge weerom en dit maal voor goed zal toelaten. In naam hunner onderhoorigen, schreven de Heeren burgemeesters van Yper, Vlamertinghe, Poperinghe, Proven, Rousbrugge en Be veren a/Yzer reeds een gemeenschappelijken brief aan den Heer minister van Verkeerswezen, bij den welken zij zich tegen de afschaffing van den autobusdienst Yper-Rousbrugge verzetten en de intrekking dézer beslissing vroegen. Zonder twijfel zal de provinciale raad en de bestendige afvaardiging, wier advies in zake au tobusdiensten steeds overwe nd is, het protest dier voornoemde steden en tgemeenten bereid willig willen ondersteunen en aan de inwoners dier streek alzoo den dienst bewijzen die zij van hen verwachten. Ook de Handelskamcr van Yper drpng reeds aan voor het behoud dezer autobussen en schreef namelijk volgenden brief Den 11 December 1934. Aan den Heer du Bus de Warnaffe, Minister van Verkeerswezen, te Brussel. Mijnheer de Minister, De Heeren Elie DECROCK. van Yper, en DÏESMEDT-DEKIMPE, van Rousbrugge, zijn se dert verscheidene jaren de uitbaters van Auto- buslijnen, Yper verbindende met WATOU en met ROUSBRUGGE. Deze uitbating geschiedt tot de algemeene voldoening der inwoners der bediende steden en dorpen. Het schijnt dat er nu gevaar bestaat de ver gunning dezer uitbating met Nieuwjaar afge schaft te zien. Dit nieuws heeft groote ontroering gebracht in alle middens die van de voordeelen dezer lijnen genieten, en het is in naam van de leden onzer Handels- en Nijverheidskamer, dat wij Ued bidden dit besluit, indien het., bestaat, njet ten uitvoer te brengen. Hopende eene voldoende oplossing te beko men, bieden wij Ued, Heer Minister, de verzeke ring onzer beste gevoelens. De Schrijver, De Voorzitter, •Ed. TOUSSAERT. H. VERMEULEN. Wij durven verhopen dat deze gezamenlijke werking met den gewenschten uitslag zal be kroond worden en dat men de betrokken ge meenten, die bij deze kwestie belang hebben, niet zal dwingen tot het uiterste te gaan om voldoe ning te bekomen. Zoo zal men tevens het privaat initiatief, wier mededinging de heilzaamste gevolgen heeft en de daling der prijzen grootelijks in de hand werkt, voort iaten gedijen in plaats van, zooals nu, niet alleen te ontmoedigen maar zelfs te dooden, wat den schijn geeft dat men er op uit is de nietsdoenerij aan te moedigen, terwijl men de eerlijke, naarstige werkers, de lastenbeta- lers dus, het leven onmogelijk maakt. Het bestuur der Handels- en Nijverheidskamer van Yper heeft vanwege de Handelskamer van Nieuwpoort afschrift van den volgenden brief ontvangen. Nieuwpoort. 7 Januari 1935. <i Den Heer Minister van Verkeerswezen, Brussel. Hooggeachte Heer, .Alswanneer wij in alle landen en zelfs in de Koloniën een algemeenen drang vaststellen tot het uit breiden van het spoorwegnet, zien wij hier in België een omgekeerde strekking, wij willen zeggen het totaal afschaffen der reizigerstreinen op de steeds bestaande lijn Diksmuide-Nieuwpoort. Ons arm Nieuwpoort, reeds zoo stiefmoederlijk be handeld na den oorlog, de eenigste natuurlijke haven van het land, een kuststad, zal het treurig voorrecht hebben de eenigste stad in België te zijn waar geene reizigerstreinen meer toekomen. Hoe kan men zulken maatregel aannemen in het jaar 1935 Moest een dergelijk onrecht over twee honderd jaar geschied zijn, dan hadde men de poorters zien te wapen loopen om hunne rechten met geweld te verdedigen. Deze tijden zijn niet meer, Hooggeachte Heer, noch tans als vroeger zwelt in onze harten de liefde voor onze streek, die zulk een onrecht wordt aangedaan. «Zulke onrechten verminderen de vaderlandsliefde en verzwaren 't gemoed. »Als reden wordt uitsluitelijk opgegeven dat het reizigersverkeer op bovengemeld vak niet genoegzaam opbrengt. Maar aan wie de eerste schuld Slechte aansluiting, treinen waarmede onze voor ouders reisden, soms geen verlichting noch verwarming en dan besluit men doodeenvoudig dat dergelijke ex ploitatie sluit met verlies. x r] Daar hebben wij zeker geen schuld aan, en het is dan ook niet te verwonderen dat de meeste reizigers onzer streek de reis Jan.van.gpn met eene mededingende exploitatie (de electrieke lijnen 'der kust) die alles doet wat mogelijk is om aan hare reizigers snelheid, comfort, en zekerheid te verschaffen. Een overzicht op den huidigen toestand, op hetgeen er te doen valt en een parallel tusschen het reizen per spoor en bus zal ons overtuigende argumenten tot het behouden der treinen opleveren. 1° Het degelijk exploiteeren der baan met een automotrice en personeel, wonende te Nieuwpoort, zou het reizigersverkeer kunnen verzekeren en zou tevens de lijn in gebruik kunnen houden in afwachting voor betere tijden en dit zonder verlies. Een halte aan den overweg Nieuwpoort-stad Nieuwpoort-baden en ook eene aan de O. L. V. straat midden in de stad zou veel reizigers bijbrengen. 2» De reis Diksmuide-Nieuwpoort zou, gezien de omwegen van een autobus, met een frank per reis verduren. 3 Voor toeristen en badgasten ware het onmoge lijk hunne reispakken mede te nemenook zouden reizigers voor Nieuwpoort hun velos en kinderrijtuigen moeten daarlaten. 4" Een autobus is onzeker 's winters door reden van mist, sneeuw en andere menigvuldige oorzaken van ontreddering. Daarbij ook niet verwarmd en inte gendeel des zomers overladen en dan onvoldoende. Het is treurig de tegenwoordige private autobussen Eade te slaan. De exploitant ziet enkel eigen interesthet alge meen belang komt daarna. Alle soort reizigers kinderen, vrouwen, werklieden zijn zonder eerbied opeengestapeld wij hebben school meisjes op den schoot van werklieden zien reizen. Uit goede bron vernemen wij verder dat er tegen woordig 40 leerlingen onze lijn gebruiken en 25 a 30 werkabonnementen heden afgeleverd zijn. Deze beide categoriën reizigers nemen den trein rond 17 uur. Het ware onaannemelijk deze reizigers in een auto bus opeen te stapelen. 5° Het is vernederend een haven tn badstad haren ijzerenweg te ontnemen. Onze inwoners hebben alles gegeven voor het Va derland in 1914. De bedreigde spoorlijn zelf, is getuige van onmenschelijken tegenstand onzer soldaten tegen den overweldiger en juist die lijn zou afgeschaft wor den. Dit ware voor het minst wraakroepend. i) 6° De vischhar.del is eene der levensbronnen onzer kuststreek. Het afschaffen der treinen zou het snel vervoer dezer waren verlammen en ineens dus het werk van 's lands bestuur vernietigen dat alles deed voor het bevoordeeligen der zeevisscherij. 7° Op economisch gebied willen wij nog inbrengen dat het verlies op die lijn ten huidigen tijde geen reden tot afschaffing daarstelt. IJzerwegen zijn exploitaties van openbaar nut en niet meer met winstgevend doel. Volgens statistieken verliest het land 200 millioen 's jaars aan hare ijzerwegen. Wij lastenbetalers betalen hiervoor ons aandeel. Waarom dan als men den ijzerweg commerciaal beschouwd het gansche net niet afschaffen200 mil lioen voor de schatkist gewonnen. «Waarom Oostende-Dover niet afschafTen Neen, dat kan nietwij willen onze lasten betalen, maar dat men cns ook geve wat ons toekomt. Wij vragen geen gunst, wij vragen enkel recht. Daarom, Hooggeachte Heer, kunnen wij niet aan nemen dat de reizigerstreinen op onze lijn afgeschaft worden. Alle Belgen staan heden voor moeilijke problemas trachten wij deze hoopvol hoofd te bieden, maar niet alles op den rug van enkelen te schuiven. Wij rekenen stellig op uwe tusschenkomst in deze moeilijke omstandigheden en U bij voorbaat dankende, bieden wij U de verzekering onzer ware hoogachting. De Secretaris, De Voorzitter, <g.) J. MAUSSET. (g.) V. STEYAERT. De beweegredenen in dezen brief bevat zijn ook deze welke hier zoo dikwijls uiteengezet werden nopens de afschaffing der spoorweglijn Yper-Rousselare. Thans voelt onze bevolking maar al te goed al de nadeelen dezer afschaffing. Ook heeft het bestuur der Ypersche Handels kamer zich verhaast den brief der Handelskamer van Nieuwpoort te ondersteunen en aan den Heer du Bus de Warnaffe. Minister van Verkeers wezen, volgend schrijven te richten Den 9 Januari 1935. <i Aan den Heer du Bus de Warnaffe, Minister van Verkeerswezen, Brussel. Heer Minister, Het bestuur onzer Kamer heeft kennis genomen van den brief aan Ued gericht door de Handelskamer van Nieuwpoort. betreffende de afschaffing der rei zigerstreinen op de lijn Nieuwpoort-Dixmude. Wij steunen ten volle al de beweegredenen in dezen brief bevat, en zooveel te meer daar de afschaffing der treinen op de lijn Yper-Rousselare ons, sedert drie jaren, al de nadeelen dezer zoogezegde besparing heeft laten gevoelen. Er biedt zich aan het bestuur der Nationale Maat schappij van Spoorwegen een schoone gelegenheid óm op de lijn Nieuwpoort-Dixmude een proef te doen met autorails, die zouden toelaten goede en talrijke ver bindingen te geven en aldus concurrentie te voeren tegen de goed ingerichte trams der Zeekust, Het verwondert niemand dat de tegenwoordige uit bating der lijn Nieuwpoort-Dixmude slechte uitslagen geeft. Yper en Nieuwpoort zijn per steenweg langs Dixmude 37 kilometers van elkander verwijderd een flinke voetganger zou deze afstand bijna zoo spoedig kunnen afleggen als men het per spoorweg, sedert den oorlog, kan doen. «Ook als iemand van Yper naar Nieuwpoort reist, dan gaat hij per trein en tram langs Oostende om Wij hebben over een tiental jaren daartegen vruchteloos protest aangeteekend en thans zijn wij verheugd onze stem bij deze van de Handelskamer van Nieuwpoort te kunnen voegen. Gelief te aanvaarden, Heer Minister, de verzekering onzer beste gevoelens. De Secretaris, De Voorzitter, Ed. TOUSSAERT. H. VERMEULEN. ■ggg In dit nummer geven wij twee verscheidene bijdragen, die de eene. tegen de afschaffing van de autobus Yper-Rousbrugge en de andere tegen de afschaffing der reizigerstreinen Dixmude- Nieuwpoort verzet aanteekent. In beide artikels worden al de beweegredenen aangehaald die hier voor het behoud van den autobusdienst en daar voor het behoud van den trein pleiten, zoodat een klein woord van toelichting ons noodig blijkt. Uit een eerste opzicht zou men mogelijks kunnen denken dat die artikels enkele tegen strijdigheden bevatten, alhoewel dit geenszins waar is. Integendeel, die twee artikels volledigen elkander, want de trein biedt sommige voordee len die de autobus niet geven kan en ook de autobus heeft de zijne die de trein ons onmoge lijk bieden kan. Daarom zijn wij van oordeel dat geen van beide diensten mag afgeschaft worden, omdat zij beide voor de streek die zij bedienen niet alleen nuttig maar noodig zijn. En vooral in dezen tijd van reizen, nu dat de menschen zich meer en meer verplaatsen, dat de handelaars gedwongen zijn meer hunne klanten te bezoeken, enz. is het volstrekt noodig dat men over overvloedige en verschillende verkeersmid delen beschikke om aan alle vereischten te vol doen en aan iedereen het grootste gemak moge lijk te verschaffen. Het is daarom ook dat wij hier, vor het behoud van alle bestaande autobiis- diensten, in de bres springen en ook blijven aan dringen voor den terugkeer van onze treinver bindingen met Rousselare, die wij stellig ver hopen eens terug te zullen bekomen, gezien de gedane proef met de autobus geenszins voldoe ning geeft en deze uitbating insgelijks een scha- dig slot nalaat. Een reuzensucces voor het Poppenspel van den Heer Verhaert. De zaal van Concordia was bomvol vóór 3 uur. Tot op de nok verdrong zich een kijkgierige menigte. Een atmosfeer van belangstelling hing over de zaal. Wat zou in dat geheimzinnig koffertje zitten Heer Decadt speelt met de hem gekende kunde eenige korte aria's. Na de gebruikelijke voorstelling stapt heer Verhaert in 't hokje. De projecteur van het huis Lacante, zoon, doet wonderen. De poppen, door Max Jacob gesneden, schitteren in hun sieraad. Hun profiel heeft waarlijk een groteske schoon heid. De een wat angstvallige verwachting der kin deren fleurt onmiddellijk op. De heer Verhaert heeft contact met hen genomen. Koning Chocolade is 'n hartroerend drama. Munte heeft prinsesje geschaakt en houdt ze met hulp van de heks die het geheim verklapt opgesloten. Kasper, de ridderlijke verdediger der deugd, komt door middel der luisteraars er van op de hoogte. Heks en Munt worden, tot jolijt der kinders, van 't tooneel geklopt. Een zucht van verluchting ontsnapt aan de gedrukte bor sten wanneer 't Prinsesje in haar deemoedige en stralende onschuld verschijnt. Later wordt prinses Zonneschijn aan den wa teroever door krokodille geschaakt. De duivel in persoon een aartsmooie zwarterik wordt door Kasper verschalkt. Hij brengt onder ge- poppel der jeugdige hartjes ongedeerd 't prin sesje onder 't heerlijk firmament. Krakende zoe nen beloonen Kasper voor zijn dapperheid. Nu verliest Prinses haar prachtig neusdoekje. Kasper meent haar te kunnen redden door eigen gerief, een sierlijk ditodoek, van zijn oudje ge ërfd. Doch Prinsesje bedankt voor 't offer. Kas per zal de toestand redden. Te midden van tra gische gebeurtenissen door de kinderen mee geleefd en meegevoeld komt 't zakdoekje te voorschijn, 't Huwelijk van Kasper en Prinsesje is de bekroning van zijn ridderlijke houding. Deze verheugende ontknooping vindt instem ming bij de toekijkers. 't Spel bereikte zijn doel. De kinderen leefden met hartstocht de tragedie mee. Munte en de venijnige heks werden hartelijk veracht. Kas per, de held naar ieders wensch, werd uitbundig gevierd en voor de gruwelijke gevaren verwit tigd door zijn honderden vriendjes in de zaal. De knapen volgden tot in de nopjes de psycho logische toestanden. Kinderlogiek is trouwens uit een stuk. Zij voelt intuitief de lijn van plicht in tegenstelling van verraad en'lafheid. De kracht van 't poppenspel, in functie van den opbouw der zedelijke persoonlijkheid, ligt in de uitdieping van 't menschelijk instinct dat over eenstemt met het kinderlijke. De ontleding der menschelijke handeling, aan gedikt door heldhaftigheid, ontzwachtelt in deze het abstracte begripvooral als de daad ge schiedt in 'n atmosfeer van fantasievolle schoon-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2