IN 'T WITTE PMRD TRABOLSPEL Nazicht en Klasssering van Paarden Oéclarations- Pass-v *.it Koninklijke Hofbouwmaatschappij «n Werk van den Akker, Yper Routes de iElat Modification de l Alignement Zaal Lapiere, Hondstraat, Yper Op Zaterdag 26 Januari 1935 OPVOERING VAN s (L'Auberge du Gheval Biauc) 3 Wereldsucces Revue-Operette in 3 bedrijven door 't Antwerpsch Operetten ïuurnée en vente au Bureau de ce Jouraat Terslag der Algemeene Vergadering gehouden op Zondag 16 December 1934 in het Hötel Continental. De Heer Hector Casier, Voorzitter, opent de -vergadering om 14 1/2 uur en geeft het woord aan den Secretaris om lezing te geven van het verslag der vorige vergadering. Dit verslag wordt zonder opmerkingen goedge keurd. Mededeelingen. De heer Voorzitter laat aan de leden weten dat, overeenkomstig artikel 9 van ons reglement, er in de eerste vergadering van ieder jaar moet overgegaan worden tot de ver kiezing van de helft der bestuursleden. De uit tredende leden zijnde Heeren Casier Hector, voorzitterLepercq Firmin, onder-voorzitter Casier Jules, hulpsecretarisClinckemaille Ro- ibert, Vermeersch Emile en Soenen Leonard, leden. Uitbetalingen. Onmiddellijk daarna wordt er overgegaan tot de uitbetalingen der verschei dene wedstrijden ingericht gedurende het jaar 1934, namelijk de maandelijksche aanbrengsten, de prijskamp der hof bezoeken en deze van ver sierde vensters en balkons. Aanbrengsten. Verscheidene schoone en merkwaardige aanbrengsten overdekken de ta fels en worden als volgt bekroond 1) Dael Henri, 3 punten voor zijn prachtig «Brusselsch Witloof». 2) Madame Gustave Crepeele, 2 punten voor hare peren Bergamotte Esperen en hare-to- pinambours 3) Vandenbriele Cyriel, 2 punten voor zijne Ypersche schorseneeren en groene kool kogel ronde Nieuwe leden.Worden als nieuwe leden voor gesteld 1) Jules Lamond te Vlamertinghe, door Juf vrouw Verhalle. 2) Vandermarliere A., door Depuydt Emile. 3) Goemaere Remi, door Vanneste Oscar. 4) Baeckeland Camiel, Brielen, door Hebben Henri. Tombola. Een prachtige tombola, samen gesteld uit fruitboomen en sieraadplanten en ge leverd door het huis Casier Jules, wordt vervol gens onder de aanwezige leden uitgeloot en de vergadering sluit om 17 uur. Zondag 20 Januari 1933, om 14 1/2 uur ALGEMEENE VERGADERING DAGORDE 1) Lezing van het verslag der vorige verga dering. 2) Mededeelingen. 3) Jaarverslag. 4) Verslag door den schatbewaarder. 5) Beoordeeling der aanbrengsten. 6) Voorstelling van nieuwe leden. 7) Verkiezing. 8) Betaling der jaarlijksche bijdrage. 9) Tombola. Namens het Bestuur De Secretaris, De Voorzitter, Ferd. DETHOOR. Hector CASIER. De Burgemeester heeft de eer zijne medebur gers ter kennis te brengen, dat de militaire com missie belast met de nazicht- en klasseerverrich tingen betreffende paarden, zitting zal houden te Yper, Van den Peereboomplaats, op Vrijdag, 1° Februari 1935, van 7.30 tot 12 uur en van 13J50 tot 16 uur. De Commissie zal nazien De rijpaarden, die op 1 Juni 11. 3 tot 15 jaar oud waren. De trekpaarden die op 1 Juni 11. 2 tot 15 jaar oud waren. Hengsten moeten niet voorgebracht worden. De dieren moeten voor de commissie geleid worden door den eigenaar (of zijn afgevaardig de) die allen noodigen uitleg over de voorge brachte dieren kan verschaffen. Kan een dier wegens ziekte, niet voorgebracht worden, dan moet de eigenaar (of zijn afgevaar digde) bij 't afroepen van zijn naam, de commis sie een door den behandelenden paardenarts ge- teekend getuigschrift voorleggen. Eigenaars die om behoorlijk gewettigde rede nen, hun paarden buiten de bepaalde uren wen- schen voor te brengen dienen zulks onverwijld aan 't Gemeentebestuur te vragen. De dieren moeten met trens of teugel, de zware trekpaarden met hun tuig voorgebracht worden. Eigenaars die bovenstaande voorschriften niet mochten naleven, vallen onder toepassing der .straffen voorzien bij de wet van 12 Mei 1927. Te Yper, den 10 Januari 1935. De Burgemeester, J. Vanderghote. Nous rapportons ci-dessous les dispositions d'un Arrêté Royal paru au Moniteur du 6 décembre dernier, modifiant l'alignement des constructions le long des routes de l'Etat dans la Flandre Oc cidentale. Cet arrêté est devenu obligatoire depuis le 6 Janvier courant. Arrêté royal du 17 octobre 1934 Routes. Flandre occidentale. Servitude «non cedificandi(Mon., 6 déc. 1934, p. 6436.) Léopold III, etc.Vu l'article 544 du Code civilVu les lois combinées du lr février 1844, du 15 aoüt 1897 et du 28 mai 1914 sur la police de la voirie Considérant qu'il y a lieu, dans l'in- térêt de la conservation, de la viabilité et de la beauté des routes de l'Etat, d'arrêter des règle- ments généraux concernant les plantations et les constructions sur les terrains riverains Sur la proposition de Notre Ministre des travaux publics, Nous avons arrêté et arrêtons Art. ler. Toutes les parcelles cadastrales non baties longeant les routes de l'Etat dans la pro vince de la Flandre occidentale sont assujetties a une servitude non cedificandi sur une profon- deur de 8 mètres a partir de l'alignement décrété ou, en l'absence de celui-ci, a partir de l'aligne ment normal adopté pour chaque route. Dans ce dernier cas, la profondeur de la zone non cedificandi ne pourra excéder huit mètres comptés a partir de la limite actuelle de la route. Cette disposition s'appliquera également aux parcelles cadastrales baties contiguës a des par celles non baties, a mesure de la reconstruction, suivant l'alignement imposé, des constructions existantes. Sont exceptées des dispositions qui précédent 1° Les routes ou sections de routes figurant au tableau annexé au présent arrêté pour lesquelles il y a lieu d'adopter les zones dont la largeur est renseignée en regard de chacune d'elles 2° Les routes pour lesquelles il existe dé ja une servitude non cedificandi en vertu d'arrêtés royaux antérieurs a la promulgation de la loi du 28 mai 1914. Ces routes resteront soumises au régime spécial fixé par ces arrêtés. Art. 2. Pour les parcelles non baties contiguës a des parcelles baties non sujettes a reculement, les propriétaires pourront être autorisés a élever dans la zone de servitude non cedificandi une partie de leur construction, a la double condition que cette partie serve principalement a masquer la face latérale de la batisse voisine et qu'elle concoure a embellir l'aspect de la route. Art. 3. II est interdit d'établir dans la zone de recul des fosses a purin ou a gadoues magonnées ou bétonnées. II pourra être planté dans la dite zone des arbres de haute futaie ou toute autre plantation dépassant lm50 de hauteur a condition de plan ter a 2 mètres au moins en arrière de la limite du domaine public ou de l'alignement décrété, s'il en existe un, et en quinconce avec les arbres de la plantation routière. II sera interdit de planter dans la zone de recul, aux abords d'un croisement de routes ainsi que dans les sections de routes présentant un brusque changement de direction ou une courbure accentuée. Les clotures mitoyennes ne pourront dépasser la hauteur de lm50. Art! 4. Des avant-corps, loggias, bowwindows, porches, escaliers et d'autres saillies favorables a l'esthétique des constructions seront tolérés a la condition qu'ils ne s'avancent sur le nu de la facade que du quart au plus de la largeur fixée pour la zone de recul et qu'ils restent éloignés des propriétés riveraines dans une me sure équivalente a celle des saillies autorisées. Art. 5. Les parcelles sur lesquelles des bati- ments seront construits a la limite de la zone de recul fixée a l'article lcr ci-dessus devront être clóturées a la limite de la route correspondant a l'alignement imposé. Les murs auront une hauteur maximum de 75 centimètres, surmontés ou non d'une grille, la hauteur totale ne pouvant dépasser 2m25 sans que la vue puisse être obstruée au-dessus de l'"50. Les clotures pourront aussi être constituées par des haies vives celles-ci seront plantées a 25 centimètres,en arrière de la limite du domaine publicelles ne pourront avoir en souche une hauteur supérieure a lm50 elles seront coupées et ramenées a Cette hauteur tous les ans, avant le 15 avril. Art. 6. II sera toléré, dans les clotures prévues a l'article 5, des entrées cochères qui pourront offrir des dimensions en hauteur supérieures a celles mentionnées au susdit article. Ces entrées cochères ne pourront en aucun cas être établies en face des arbres existants de la route. Art. 7. Des dérogations aux régies générales établies ci-dessus pourront être admises par Notre Ministre des travaux publics, soit pour des sections de route qu'il déterminera, soit pour" des cas particuliers auxquels il serait reconnu nécessaire ou utile d'appliquer des dispositions spéciales dans ces cas exceptionnels, les colléges échevinaux, saisis des demandes de batir, ne pourront statuer que sous réserve d'approbation par Notre Ministre des travaux publics, des arrêtés a intervenir. Art. 8. Les contraventions au présent arrêté seront constatées dans la forme ordinaire, par les fonctionnaires et agents de l'administration des ponts et chaussées elles seront passibles des peines édictées a l'article 9 de la loi du l'r février 1844 et la réparation de la contravention sera prononcée conformément a l'article 10 de la loi du ler février modifié par l'article 2 de la loi du 28 mai 1914. Art. 9. L arrêté royal du 10 novembre 1925 est abrogé. Art. 10. Le présent règlement entrera en vigueur a partir du 1" du mois qui suit la date de sa publication au Moniteur. Notre Ministre des travaux publics est chargé de l'exécution du présent arrêté. (Suit le tableau mentionnant les routes ou sec tions de routes de l'Etat dans la province de Flandre occidentale pour lesquelles il y a lieu de réduire ou de supprimer la zone de recul fixée a l'article ler, que les intéressés feront bien de consulter le cas échéant.) Bolderskampioenschap 1934 - 35 Woensdag 16" laatstleden, gingen de mannen van de Coo onder leiding van heer Vanden- bussche naar de Bascule. De heer Rich. Devos werd vervangen door den heer Benoot. Bij de Bascule was het peloton volledig onder leiding van M. Salomé Rod.. Scheidsrechters hh. Ver- verken en Noyez. De Basculemannen hadden het niet lastig daar ze aan huis speelden, ze haalden ook het punt voor de* rangschikking binnen. Enkele standen Bascule na 5 spelen 11 punten tegen 5 voor de Coo later 15 tegen 6 en dan 9. Bascule komt op 22 met 2 en 5 punten en de Coo op 14 met 1 en 4. Bascule speelde met 3 punten uit. Eindstand 25 Bascule en 14 Coo. De Coo liet éénmaal 4 punten in 't voordeel van de Bascule. Talrijke toeschou wers waren opgekomen. De partij was vroeg klaar. Een weinig na 8 uur was alles afgeloopen. Toekomende week 23 Januari wordt in 't Postje een zeer belangrijke match gespeeld. Statie gaat er op bezoek. Als we de rangschikking nazien maken we op dat er juist één punt verschil is tusschen Statie en Postje met één match verschil in spel. Postje kan winnen in eigen tra en zou dus een ernstige mededinger worden van de Statie voor de overwinning. Statie zal natuurlijk alles doen om het punt binnen te halen. Ze zouden dan laten we zeggen den beker haast in handen hebben. Dat die ontmoeting niet van belang ontbloot is voor het verder verloop der matchen is zeker. We twijfelen er niet aan of iedereen die eenigs- zins liefhebber is van 't bollespel zal er aan hou den in 't Postje te zijn Woensdag. RANGSCHIKKING Statie 4 punten in 4 matchen Postje 4 punten in 5 matchen Bascule 2 punten in 5 matchen Cercle 1 punt in 5 matchen Coo 1 punt in 5 matchen KRABBER. om 8 uur (Dir. Rik Hennes). Prachtige balletten. - Grootsche morffeering. Prijzen der plaatsen 6, ten iv fr. Kaarten te verkrijgen alle dagen ter Zaal Majestic Rijselstraat. MliM ilUli In 111in—

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 5