r
FOOTBALL
V
De Scheepvaart io de Yzerkom
15e Taar Nc 43 - 26 Januari
1935 - 15e Année, N° 43 - 26 Janvier
f
4i. S. Yper - Ille Spec. - St. Kortrijk
C. S. Yper - II
We velg hem Sp.
Weekblad
roor bet Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de i'Arrondissement d Ypres
CARNAVALSTOET
Zondag 27 Januari 1935
Bal Oudleerlingenbond,
Middelbare School
HET
iVPERSCHE
- —1
ClulM,
LA REGION
D'VPRES
f k
de I'Association des Sinistréat
des Clubs Yprois, etc.
JSeheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
jel 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro
Les articles non signés sont refusés
Tél. 500
TIEN JAREN LEEFTIJD
Het is juist 10 jaren geleden dat de Carnaval
sstoet werd ingericht. Nutteloos nietwaar het
■groot succes te beschrijven, dat dit feest jaarlijks
behaalt. Een waar volksfeestIeder jaar worden
„de straten der stad doorkruist door prachtige
groepen die de bewondering van iedereen ver
wekken. Deftig en schoon is het feest onder alle
oogpunt. Machtig veel volk, jaarlijks aangemoe
digd door den groeienden bijval, stroomt naar
„de stad. Kleinhandel en kleine nering leven, het
is een bron van inkomst. Bakkers en pasteibak
kers, beenhouwers en spekslagers, herbergiers
„en hotelhouders en alle slag van kleinhandelaars
zien dien dag' met vreugde naderen. Het is, op
feestelijk gebied, de inzet van het jaar. Waarlijk
„de inrichters verdienen allen lof, want, volgens
ik verneem, zijn ze allen met evenveel iever be-
zield en duchten ze voor niets. Gedurende maan
den werken ze zooals de mieren, houden ze
wekelijks vergadering, onderzoeken de briefwis
seling, enz.
Keuze doen van nieuwe groepen is immers
geen gemakkelijk werk. De geldelijke kwestie
speelt er de hoofdrol. Het Ypersch publiek noch
tans heeft de inrichters goed begrepen. Hun werk
wordt naar waarde geschat en overal zijn ze
welgekomen. Natuurlijk doen de neringdoeners
gulhartig mede, wat de anderen aanzet hen te
volgen. Men vindt maar weinig plaatsen waar
„de kaartverkoopers, met ijdele handen worden
weggezonden. Het Stadsbestuur geeft ten andere
het goede yoorbeelcL Zie, dat is zoo een gewoonte
geworden zulke werken te steunen. Men voor-
ziet een postje ervoor in zijn budget, ofwel men
verspaart al eens een Cinema om dit nuttig
werk te kunnen ondersteunen. En naar het
schijnt zal het feest dit jaar wederom prachtig
zijn. De deelneming van nieuwe en groote groe
pen is reeds verzekerd.Het zal wederom een
grooten dag zijn voor de Yperstede. Zal de
Beiaard spelen
Om 10 uur voormiddag
Om 2 uur namiddag
Ingangsprijs match van 11*' Afd. 3 Fr.
match van lllie Afd. i Fr. 5o.
Het JAARLIJKSCH BAL van den Oudleer
lingenbond der Rijksmiddelbare school te leper,
ten voordeele van de studiebeurzen, zal op
Zaterdag 2 Februari, gegeven worden in de zaal
iLapiere, Hondstraat, met de medewerking van
hét befaamd dansorkest The Pro Arte Orches
tra van den Kursaal van Oostende.
(Bal van den Rat mort
Zondag 1.1. had op het stadhuis te Nieuwpoort
een belangrijke vergadering plaats ingericht op
initiatief van het Comiteit tot Verdediging der
Scheepvaart in de Yzerkom afdeeling van de
Handelskamer van Yper.
Hieronder geven wij het verslag dezer vergade
ring opgesteld door den heer Vanhecke, secre
taris der stad Nieuwpoort.
Verslag der Vergadering
belegd ten stadhuize te Nieuwpoort
op verzoek der Handelskamer van Yper,
op Zondag 20 Januari 1935, te 14 uur.
Waren tegenwoordig de heeren J. Vander-
ghote, Burgemeester van Yper E. Deeren, Bur
gemeester te NieuwpoortTiteca, Burgemeester
te DixmudePil, Burgemeester te Stavele
Eucher Dehegher, Burgemeester te Rousbrugge
Feys, Burgemeester te BeverenE. Coulier,
Schepen te Boesinghe A. Lommez, Bestendige
Afgevaardigde, Yper Somerling MarcelVer
meulen, Voorzitter der Handelskamer van Yper
Steyaert V., Voorzitter der Handelskamer van
Nieuwpoort en Omliggende A. Donck, Nijveraar
te Yper Glorie, raadslid te Dixmude de heeren
Catrysse, Mestiaen en Deboeuf uit Dixmude de
heeren Vandeputte, Ingenieur Vanderghote, Hol-
lebeke en Vandevóorde uit Yperde heeren
Brunet van Stavele, Denecker en Gheerardyn
van Woumen, Covemaker uit Poperinghe.
De heer Deeren, Burgemeester van Nieuwpoort
verwelkomt de aanwezigen en dankt hun voor
hunne talrijke opkomst.
Vervolgens neemt de heer Vermeulen, Voorzit
ter der Handelskamer van Yper, het woord. Hij
bedankt den heer Somerling voor de bereidwil
ligheid met dewelke hij zich ten dienste stelt
der vergadering om de noodige technische uit
leggingen te geven. Hij dankt verder het stads
bestuur van Nieuwpoort voor zijne gastvrijheid.
Hij wijst erop dat de vergadering belegd is om
de hoogst belangrijke kwestie van de bevaar
baarheid van de Yzer te bespreken de handel
in het Yzerbekken tot aan Yper is lam gelegd
gedurende de zomermaanden om reden van de
moeilijkheden die de scheepvaart ondervindt.
Nieuwpoort bloeit niet bij gebrek aan recht-
streeksche en goede verbindingen met zijn hin
terland. Eene groote verbetering zou hieraan
kunnen gebracht worden indien de Yzer ge
durende het gansche jaar bevaarbaar werd ge
maakt.
Hij doet een oproep om samenwerking van de
plaatselijke besturen en belanghebbenden met
de diensten van Bruggen en Wegen.
Hij wijst er op dat niets te verwachten is van
anderen, maar dat de belanghebbenden zelf de
handen aan 't werk moeten slaan.
Hij herinnert aan het bezoek van den hoogeren
raad der scheepvaart in Juli 11. aan de water
wegen van het zuiden der provincie.
Hij deelt mede dat, ten gevolge daarvan, in het
midden der Handelskamer van Yper een comi
teit ter bevordering der scheepvaart van de
Yzerkom gesticht werd en waarvan de heeren
Honoré Vanderghote en Georges Vandevelde uit
Yper de afgevaardigden zijn bij het Nationaal
Comiteit der Binnenscheepvaart.
De Yzer moet kunnen bevaarbaar zijn voor
schepen van 300 ton. De ijzerwegbrug te Caes-
kerke belet echter den doortocht van schepen
van meer dan 100 tonmaat wanneer zij ledig zijn.
Er bestaan in het land slechts 10 schepen die
thans voor de vaart op de Yzer geschikt zijn.
Hieruit volgt een buitengewone vraag naar die
schepen met het onmiddellijk gevolg dat de
vrachtprijzen merkelijk duurder zijn voor Yper
dan voor gelijk welke andere plaats. Zij zijn na
melijk het dubbel van de vrachtprijzen naar
Roeselaere.
De moeilijkheden zijn nu nog vergroot uit
reden der uitgevoerde werken aan de Finteele.
Hij ziet nog een grootere benadeeliging in het
feit dat de Yzer slechts gedurende 8 maanden be
vaarbaar is om reden van het zakken van het
waterpeil gedurende de zomermaanden.
Ten einde te bewijzen dat, moest de scheep
vaart op een normale wijze kunnen ingericht
zijn, een groot handelsverkeer zou kunnen' tot
stand gebracht worden wijst hij erop dat, alhoe
wel de scheepvaart op de Yzer geschorst ge
weest is vanaf Juli tot October 1934, toch 17.000
ton koopwaren te Yper zijn toegekomen.
De heer Somerling bevestigt dat de Yzer
's zomers niet bevaarbaar is; gedurende den win
ter is de diepgang van lm50 tot lm60. Het Yzer
bekken heeft geen water genoeg gedurende de
zomermaanden.
De spijzing van de Yzer zou slechts kunnen
verwezenlijkt worden door het afleiden van 't
water der Leic.
Hieraan echter zijn moeilijkheden verbonden,
om reden dat door het rooten van 't vlas het
water ongeschikt wordt voor den landbouw.
Hij ziet 3 oplossingen mogelijk, namelijk."
1° het water aan de Leie afleiden vooraleer het
de rootplaatsen bereikt, 't is te zeggen langs de
vaart Komen-Yper
2° het spijzen langs Nieuwpoort en het root-
water zuiveren vooraleer het in de Yzer te
storten
3° het water, dat 's winters in de Yzer is, be
houden tot spijzing gedurende de zomermaanden.
Dan echter moet de Yzer verdiept worden en" dit
zou groote uitgaven medebrengen.
De heer Pil, Burgemeester te Stavele, ant
woordt dat de Yzer vóór den oorlog altijd" be
vaarbaar was voor schepen van 200 ton. Dit wordt
bevestigd door den heer Feys, Burgemeester van
Beveren.
De heer Catrysse uit Dixmude stelt de vraag
waarom het peil van de Yzer op het einde der
maand Mei plotseling van 40 cent. daalt.
Er wordt geantwoord dat deze zakking nood
zakelijk is om het water der broeken af te trek
ken voor landbouwnoodwendigheden.
Er wordt voorgesteld het water der broeken
vroeger te loozen, n. 1. gedurende de maand
Maart, dan zou er gedurende de maanden April
en Mei genoeg water voorhanden komen om de
Yzer op het gewoon peil te brengen, hetgeen niet
meer gebeurt wanneer de waterloozing gedaan
wordt in de maand MeL
De heer Vermeulen laat opmerken dat uit de
bespreking klaar blijkt dat twee belangen in
konflikt komen, namelijk dit der scheepvaart
eenerzijds en dit van den landbouw anderzijds
en hij verheugt zich dat de bespreking, dié in
alle hoffelijkheid geschiedde, toegelaten heeft
een duidelijke omschrijving van dit konflikt vast
te stellen.
Er hoeft uitgezocht naar een middel om de be
langen van de scheepvaart te dienen zonder de
landbouwbelangen te schaden.
Verder volgt een bespreking waarin de ver
schillende mogelijkheden onderzocht worden om
dit doel te bereiken.
Er worden voorstellen gedaan om het water
der broeken te laten verwijderen door middel
van pompen, gezien de moeilijkheden die voort
spruiten door het loozen langs een bevaarbare
rivier.