De Twaalfde Handelsfoor Bezoek van den H. Baels CARNAVALSTOET Autobusdiensten 2 Gouverneur der Provincie L' Autobus Ypres - Abeele - Watou et Ypres - Kousbrugge ONZE AUTOBUSSEN Yper - Rousbrugge en Watou Christen Middenstand - IEPER Er is een chicorei geroemd, Eeckhout, 12. 2') Pour l'arrondissement d'Ostenderue Christine, 19. 3°) Pour l'arrondissement de Furnes Grand' Place, 30. 4°) Pour l'arrondissement de Roulers Avenue de la Station, 99. 5°) Pour l'arrondissement d'YpresMonsieur Gruwez Isai, rue de Poperinghe. 6") Pour l'arrondissement de Dixmude: Grand' Place, 17. 7 Pour l'arrondissement de Thieltrue St- Jean, 55, Staden. 8") Pour l'arrondissement de Courtrai: Avenue Vandepeereboom, 23. Des dons sont aceeptés, a verser au compte chèque N° 4177.21 Provinciaal comiteit, Yzer- gedenkteeken Koning Albert, Provincie West- Vlaanderen, te Brugge. De oproep tot de Handelaars en Nijveraars der stad werd door talrijke toetredingen beantwoord. Nog zijn de uitnoodigingskaarten niet verzon den en reeds komen talrijke deelnemingen toe bij het Bestuur. Dit is een goed teeken voor het welslagen der Foor. Ook hebben er reeds verschillende Firma's, welke tot heden nog niet hebben tentoongesteld, besloten dit jaar aan de Handelsfoor deel te nemen. Alle Handelaars, Nijveraars en vertegenwoor digers van Firma's hier ter stede gevestigd zijn uitgenoodigd en kunnen aan de Tentoonstelling deelnemen. Degenen die geen kaart ontvangen, hoeven zich slechts tot het Bestuur te wenden, dat hun in de mate van het mogelijke voldoening zal ver schaffen. Acht muziekmaatschappijen werden uitgenoo digd om concerten te geven gedurende de dagen der Handelsfoor, en reeds hebben zij bijna allen hare toetreding toegezegd. Zoodat, benevens het nuttige, ook voor het aangename overvloedig zal gezorgd worden. Julien TAHON. De Burgemeester der Stad Yper heeft de eer zijne Medeburgers ter kennis te brengen dat hij een brief komt te ontvangen van den Heer Gou verneur der Provincie West-Vlaanderen, waarbij deze Hooge Ambtenaar het Gemeentebestuur be dankt voor zijn hoffelijke uitnoodiging en tevens laat weten dat Hij het genoegen zal hebben de Stad Yper een bezoek te brengen op Maandag 22 April aanstaande. Yper, den 7 Februari 1935. De Burgemeester, J. VANDERGHOTE. Zooals men verleden week las in onze week bladen, zijn wij op inlichtingen geweest. Met vol doening mogen wij melden dat de Stadsoverheid er aan houdt Reusje Goliath op dien grooten dag de straten te zien doortrekken. Zie, dat Reusje dat is de vreugde van eenieder, jong en oud is gelukkig dien grooten Yperling te bewonderen. Wat al schoone herinneringen voor onze Oudjes. Men spreekt ook van een nieuwe groep, groote figuren zooals er jaarlijks veel succes behalen te Nice en te Brussel, iets nieuws voor onze streek. Waarlijk voor het 10e jaar zal het iets bijzon ders zijn. Die Carnavalstoet neemt jaarlijks nog toe, niet alleen voor wat het aantal der groepen betreft, maar bijzonderlijk in pracht. Voor het jubileum van 10 jaren bestaan zullen het al uitgelezen maatschappijen zijn. Wij naderen voortaan dapper den vastgestelden datum 3n Maarten dagelijks komen er nog aanvragen toe zoo wat van te alle kanten. Het omliggende, West-Vlaanderen, Noord-Frankrijk, tot zelfs de Borinage, Namur, Verviers enz., enz. Ze willen allen naar Yper komen, maar jamen kan toch boven zijne macht niet gaan Men verwacht ook eenige schoone afzonderlijke, onder meer, komt onze gebronzeerde Mijnwerker af met een ni^uw gedacht en in nieuwe kleedij. Hij zal voorzeker wederom veel bijval oogsten.Mocht het zonneke dien dag met ons zijn dan zou er nering zijn in de stad en ware deftige Vlaamsche leute. *t Is de wensch van al de ARLEQUINS. Moest het gebeuren dat sommige personen af wezig waren bij het bezoek der kaartverkoopers, dan mogen ze gerust hun steunpenning overma ken aan een der Commissieleden die hem met dank zal aanvaarden en aan den Heer Commissa ris van het kwartier zal overhandigen. Goed nieuws voor de Spoorwegbrug te Kaaskerke De Handels- en Nijverheidskamer van Yper heeft van het Ministerie van Verkeerswezen volgenden brief ontvangen Brussel, den 4 Februari 1935. Mijne Heeren, Als gevolg aan uw schrijven van 5 December 1934, betreffende de herbouwing van de brug over den Yzer, te Kaaskerke, heb ik de eer U te mel den dat de verrichtingen op het terrein voltooid zijn. Het plan en de schatting der werken blijven op te maken. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen zal het mogelijke doen om gevolg te geven binnen den kortst mogelijken tijd. Namens den Minister Voor den Directeur Generaal, De Hoofdingenieur-Directeur van Bestuur, (get.) J. de Walque. Gevolg aan zijne tusschenkomst heeft het stadsbestuur, volgens wij vernemen, insgelijks dergelijk schrijven ontvangen. Wij vernemen thans ook nog dat, in zijne zit ting van 2 Februari, de Hoogere Scheepvaart- raad zich met het vraagstuk der spoorbrug van Kaasjigrke heeft bezig gehouden. Er werd daar medegedeeld dat op de begrooting voor 1935 van de spoorwegen een post voorzien is bestemd om de kosten van vervanging der brug van Kaas kerke te dekken. Nous insérons avec empressement la lettre suivante que nous adresse M. Ie baron d'Udekem d'Acoz, et qui est une réponse a l'article que nous avons publié ici dans notre n° du 26 janvier der nier. Proven, le 4 février 1935. Monsieur l'Éditeur du Journal La Région d'Ypres Ypres. MONSIEUR, L'article paru, dans le numéro 43 de votre journal du 26 janvier, spus la rubrique Onze Autobusdiensten me met directement en cause et de ce chef m'autorise a un droit de réponse. Je suis persuadé qu'il me suffira de m'adres- ser a votre coutumière courtoisie pour vous de- mander de publier la présente et ainsi permettre a vos lecteurs de juger de la situation. Les concessionnaires des lignes d'autobus Watou-Poperinghe-Ypres et Oostcapelle-Rous- brugge-Ypres, après avoir essayé en vain d'obte- nir aide et protection des mandataires politiques sont venus me demander de les aider, pour obte- nir du Gouvernement l'autorisation de continuer le trafic de leurs lignes. J'ai accepté et voici ce qui est arrivé Une pétition recouverte de plus de 2000 signatures a été faite. J'ai demandé audience a Monsieur du Bus de Warnaffe, ministre des Transports. Cette au dience m'a été accordée et j'ai remis au ministre la pétition. Au cours de notre conversation, le ministre m'a affirmé nettement, que seule la Députation Permanente était compétente pour revenir sur sa décision, et que dans tous les cas, il (le mi nistre) ne voyait aucune raison pour casser cette résolution de la Députation. Cette affirma tion a été confirmée par une lettre du ministre et qui a été donnée en lecture a la Députation. Devant ces affirmations aussi catégoriques et aussi nettes, j'ai attaqué la Députation Per manente. II ressort d'une déclaration de M. le Député Permanent Lommez que ces attaques ne se justifiaient en rien et qu'au contraire la Députa tion était entièrement favorable au maintien de ces lignes d'autobus. Je n'ai pas besoin de ces injonctions pour reconnaitre mes torts. Je le fais d'autant plus volontiers, que ma bonne foi ne peut pas être mise en doute devant les déclarations catégo riques du ministre lui-même et de ses lettres. Certains se plaisent a donner de l'extension a cette affaire, c'est leur droit. J'ai tenu a recti fier la situation pe qui est le mien et je le fais avec d'autant plus de plaisir que je suis heureux de reconnaitre en toute loyauté que la Députa tion Permanente fait les plus grands efforts pour que satisfaction soit donnée aux populations si éprouvées par l'égoïsme de l'administration des vicinaux. Si j'avais attaqué la Députation Permanente sans preuve, sans raison, j'admettrais ces insinu ations, elles seraient justifiées, mais 1'avoir fait" sur les déclarations catégoriques et nettes d'un ministre de l'Exécutif, et celles-ci confirmées par des lettres, c'est a ne plus y rien comprendre... Veuillez, Monsieur l'Éditeur, agréer et accep ter les assurances de mes sentiments de parfaite considération. B"" d'Udekem d'Acoz. II est a espérer que le rétablissement de ces deux lignes d'autobus peut être espéré pour un avenir trés prochain. Ce n'est un secret pour personne que toute l'opposition provient de l'administration des che- mins de fer vicinaux. Celle-ci exploite en déficit paree qu'elle exploite mal et use d'un horaire qui ne convient nullement aux désirs de ceux qui voudraient faire usage des trams. Les auto bus et les tramways vicinaux sont deux services indispensables qui devraient se compléter. Mais il est inadmissible que les autobus soient sup- primés uniquement paree que les tramways ne donnent aucune satisfaction. Wij houden eraan te verklaren dat de Heer Baron d'Udekem d'Acoz ons heeft laten weten dat inderdaad hij slecht ingelicht werd door het Ministerie van Verkeerswezen nopens de oorzaak tot schorsing der autobusdiensten Yper-Watou en Yper-Rousbrugge, en dat ingaande op deze on juiste inlichtingen, het ten onrechte is dat hij den Gouverneur en de Bestendige Deputatie be schuldigd heeft de oorzaak te zijn dezer schorsing. De goede trouw van den Heer Baron d'Udekem d'Acoz is dus heel blijkbaar, en wij zijn ervan overtuigd dat hij samen met ons, en onze poli tieke mandatarissen zal mede helpen om vol doening te bekomen voor onze bevolking. De eenige onwilligen in heel deze zaak zijn de Nationale Maatschappij van spoorwegen, en deze der buurtspoorwegen. Wij vernemen dat er op Vrijdag 1 Februari laatst te Brugge eene bijeenkomst plaats had tusschen afgevaardigden van de Bestendige De putatie en van de Nationale Maatschappijen van Spoorwegen en Buurtspoorwegen. Niettegenstaande alle aangehaalde argumenten zou bijzonderlijk de Nationale Maatschappij van Spoorwegen zich kategoriek verzet hebben tegen alle vervoer per autobus tusschen Yper en Pope ringhe, zelfs tot aan Abeele, insgelijks wanneer er spraak was van op sommige uren van den dag de autobus Roeselaere-Yper te laten voort rijden tot Poperinghe en Abeele. Het schijnt zelfs dat er zou gedreigd geweest zijn de treinen af te schaffen in geval er autobussen zouden moeten rijden. De buurtspoorwegen zouden zich insge lijks verzet hebben tegen de uitbating per auto bus van het baanvak Poperinghe-Rousbrugge. Langs een anderen kant zou de maatschappij der buurtspoorwegen eenen autobus laten rijden van Poperinghe langs Westvleteren-Crombeke- Stavele - Drie Boompjes - Isenberghe - Wulverin- ghem - Bulskamp naar Veurne, met vertakking van de Drie Boompjes langs Ghyverinchove, Loo naar Dixmude. Zaterdag laatst werd ook eene vergadering ge houden te Yper op het Stadhuis van de Burge meesters van Vlamertinghe, Poperinghe, Watou, Proven en Rousbrugge, onder voorzitterschap van M. Vanderghote, Burgemeester te Yper, en bijgewoond door M. Am. Lommez, Bestendig afgevaardigde. De toestand, geschapen ten ge volge van het afschaffen der autobusdiensten Yper-Watou en Rousbrugge, werd aldaar bespro ken. Er werd besloten alle pogingen in te span nen om deze diensten te behouden, en samen te werken met de Bestendige Afvaardiging, als mede binnen enkele dagen eene nieuwe vergade ring te beleggen, waarop insgelijks zouden uit genoodigd worden eene afgevaardigde der spoor weg- en der buurtspoorwegmaatschappijen. Hopen wij dat deze pogingen zullen slagen. Maandag 18 Februari, om 7 uur stipt, geeft de Christen Middenstand zijn tweede Winterfeest in den Katholieken Kring, Rijselstraat. Feest waarop al de leden en hun families worden uit genoodigd. De 2 Michels, de wijd beroemde kluchtzangers, zullen ons een gezelligen en aangenamen avond doen doorbrengen. Heer Lucien Deschodt van Poperinghe, geeft er een korte Voordracht. Christen Middenstanders een leutigen avond te wege maakt dat de zaal te klein weze. HET BESTUUR, Chicorei PACHA genoemd, De droogste van 't heelal En de beste overal

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2