Gemeenteraad
van Yper
Onze Scheepvaart
Schsepvaartwegen
van het Yzergebied
Le Musée Merghelynck
Belgische Leening met Loten
Leening der Verwoeste Gewesten
line mise au point
-
ons schamel eindje vaart van Yper naar Komen,
dut voor ons nochtans van het allergrootste be
lang is. Alleen willen wij doen uitschijnen welke
reuzenwerken men heeft moeten uitvoeren voor
het verwezenlijken dezer vaart, met welke moei
lijkheden men er heeft te kampen gehad en hoe,
niettegenstaande die vaart in hare oorspronke
lijke afmetingen van over meer dan 250 jaar
behouden werd, zij nu nog dooreen genomen een
trafiek van 400.000 ton 's jaars kent.
De twee grootste en wonderbaarste werken
van deze vaart, waaraan de technici in den loop
der jaren nooit eenige grondige veranderingen
hebben willen brengen, zijn de vergaarbak van
Saint-Ferréol, de regelaar der waterbevoorra
ding van de vaart, en de acht achtereenvolgende
sluizen die, aan den ingang van Béziers, de wa
teren van het pand van Fonserannes, eener leng
te van 54 kilometer, ophouden.
Om de kom der Garonne met de Middelland-
sche Zee te verbinden moet alle verbindingsvaart
de bergengte van Naurouze doorsnijden, die
190 m. boven den zeespiegel ligt en dan ook door
geen enkele natuurlijke noch rechtstreeksche
rivier gevoed wordt. Daarom werd door Riquet
het op dat oogenblik stoutmoedig plan opgevat
en uitgevoerd te Saint-Ferréol, in de vallei van
de Laudot, een ontzaglijken vergaarbak te bou
wen, eener oppervlakte van 660.000 vierkante
meter en die in het regenseizoen, door den aan
voer, bij middel van greppels, van het water van
een aantal kleine bergrivieren, niet minder dan
1.672.000 kubieke meter water kan bevatten, dat
naarmate de noodwendigheden gebruikt wordt
om het peil der Zuidvaart te regelen.
Hier, voor onze vaart Yper-Komen, zal het na
tuurlijk nooit noodig zijn zijn toevlucht tot der
gelijk reuzenwerk te nemen. Immers, de over
vloedige wateren der Leie verzekeren aan deze
vaart ten allen tijde een voldoende waterpeil en
zullen daarbij nog-het peil regelen van het ka
naal Yper-Yzer, waar de waterschaarschte zich
thans zoo dikwijls doet gevoelen.
Het tweede en niet minder merkwaardig werk
der Zuidvaart, is de watertrap van Fonserannes,
bestaande uit acht opeenvolgende sluizen die
zich uitstrekken op een lengte van 297 m.50 en
samen een val van 21 m. hebben. Dit werk ver
wekt nu nog de bewondering van alle bezoekers
en die sluizen hebben veel gelijkenis met het
vooroorlogsch sas van Boesinghe dat, zooals wij
het vroeger reeds zegden, een der eerst gemaakte
sluizen was.
Wanneer wij dus zien dat die vaart van geringe
afmetingen, van een moeilijke waterbevoorra
ding en vooral met haar opeenvolging van acht
sluizen, die een echten watertrap vormen, niet
tegenstaande dit alles nog een trafiek van 400.000
ton 's jaars kent, dan mogen wij wel besluiten
dat de sluizen hoegenaamd geen beletsel zijn
voor de scheepvaart en vooral ook nooit een na-
deeligen invloed zullen uitoefenen, zooals som
migen het ten onrechte vreezen, op het verkeer
op onze vaart Yper-Komen.
Bruikbare afmetingen der Kunstwerken
Ter inlichting der schippers en van allen die
in de scheepvaart belang stellen, geven wij hier
onder de bruikbare afmetingen der kunstwerken
alsook den maximum diepgang waarop de sche
pen thans op de waterwegen van het Yzergebied
mogen varen, zooals ze bij Koninklijk Besluit
van 13 December 1934 werden vastgesteld.
YZER
Van de brug te Rousbrugge tot aan de brug te
Stavele (benedenkant): Breedte der kunstwerken
5'"85 Vrije hoogte 3m03 (Al de bruggen zijn
beweegbaar, uitgenomen de spoorwegbrug te
Rousbrugge) Diepgang lm30.
De diepgangen op den Yzer en het kanaal van leper
naar den Yzer zijn bepaald in de veronderstelling van
het reglementair kanaalpeil in den Yzer en in het
bovenpand van het kanaal van leper naar den Yzer
dit peil is vastgesteld op 3m02 boven den bovenslag-
drempel der Iepersche sluis, te Nieuwpoort.
Van de brug te Stavele tot aan de brug te El-
sendamme (benedenkant) Breedte der kunst
werken 6,n00 Diepgang lm45.
Van de brug te Elsendamme tot aan Finteele
Diepgang lm60.
Van Finteele tot aan de hoeve Van Exem
Diepgang lm70.
Van de hoeve Van Exem tot aan de monding
van het kanaal van leper naar den Yzer Breedte
der kunstwerken 5,u40 Diepgang lm70.
Van de monding van het kanaal van leper naar
den Yzer tot aan de spoorwegbrug te Diksmuide
(benedenkant) Breedte der kunstwerken 5m60
Vrije hoogte 2'"65. (Al de bruggen zijn beweeg
baar, uitgenomen de spoorwegbrug te Diks
muide) Diepgang lm80.
Van de spoorwegbrug te Diksmuide, tot Nieuw
poort Lengte der sluizen 45'"10, (Iepersche sluis
te Nieuwpoort) Breedte der kunstwerken H"'00.
(minimum 8m50 van de Iepersche sluis te Nieuw
poort) Vrije hoogte 4m00. (Al de bruggen zijn
beweegbaar, uitgenomen de Hoogebrug, te Diks
muide en de voetbrug te Sint-Joris) Diepgang
1"'90.
Kanaal van Teper naar den Yzer
De vaartuigen en vlotten kruisen in het benedenpand
van het kanaal van leper naar den Yzer, op de door
de agenten van het Bestuur aangewezen plaatsen.
In het bovenpand mag het kruisen op gelijk welk
punt van het kanaal geschieden.
Lengte der sluizen: Boezinge (Sas) en Boezinge
(dorp) 40'"85 Breedte der kunstwerken 5m50
Vrije hoogte 4m00. (Alle bruggen zijn vast)
Diepgang l'"80.
5m25 onder de bruggen van Driegrachten en Steen
stra te.
4m00 onder het vast dienstbrugje van Boezinge Sas.
Deze vrije hoogten zijn vastgesteld voor zooveel het
normaal peil in het benedenpand niet overschreden
wordt, hetgeen in den Winter nogal vaak gebeurt.
Kanaal van Nieuwpoort naar Duinkerke
Tusschen de Fransche grens en de Niejuwpoort-
sluis te Veurne (benedenhoofd): Lengte der slui
zen 43n'00. (Nieuwpoortsluis te Veurne) Breedte
der kunstwerken 5"'40 Vrije hoogte 4m00. (Al de
bruggen zijn beweegbaar, uitgenomen de Duin-
kerkebrug te Veurne) Diepgang lm80.
De voor den diepgang aangeduide cijfers zijn bepaald
in de veronderstelling van het reglementair kanaalpeil,
vastgesteld op 2m384 boven de slagdrempels der Nieuw
poortsluis te Veurne, en op 2'"37 boven de slagdrempels
der Veurnesluis te Nieuwpoort.
Tusschen de Nieuwpoortsluis te Veurne, en de
Veurnesluis te Nieuwpoort (benedenhoofd)
Lengte der sluizen 45m10. (Veurnesluis te Nieuw
poort) Breedte der kunstwerken 7m00 Vrije
hoogte 4 "'50. (Al de bruggen zijn beweegbaar,
behalve de Pelikaanbrug te Nieuwpoort) Diep
gang ln,90.
LOOVAART
Lengte der sluizen 27m35. (Sluis van Finteele)
Breedte der kunstwerken 5m30 (Al de bruggen
zijn beweegbaar) Diepgang lm80.
De aangeduide diepgang is bepaald in de veronder
stelling van het reglementair kanaalpeil, vastgesteld
op lm80 boven de slagdrempels der Finteelesluis.
Kanaal van Veurne naar Sint-Winoxbergen
Lengte der sluizen 25m65. (Sluis van Houtem)
Breedte der kunstwerken 3m50 bovenpand, 3m70
benedenpand Vrije hoogte 2m58 bovenpand, 2m78
benedenpand Diepgang 0m75.
2m58 vrije hoogte in de as en 2m10 op lm75 aan weers
kanten van de as in het bovenpand.
2m78 vrije hoogte in de as en 2m15 op l'"85 aan weers
kanten van de as in het benedenpand.
Deze diepgang is bepaald in de veronderstelling van
het reglementair kanaalpeil, vastgesteld op lll!51 voor
het bovenpand en oplm04 voor het benedenpand boven
de slagdrempels der sluis te Houtem hij kan enkel
in normalen tijd verwezenlijkt worden.
5 ten honderd 1933
TREKKING VAN 18 FEBRUARI
Maandag 1.1. heeft de 16e trekking plaats gehad
der Belgische lotenleening van 5 ten honderd
1933.
Het lot van Een Miljoen is gewonnen door
Reeks 327450. De 70 volgende reeksen zijn uit-
keerbaar met 25.000 frank
100737 101097 103407 106942 107821 112066
116192 117112 127275 127426 130383 133892
138868 143099 143155 144477 147707 150094
156444 160308 164930 168136 170136 177932
182173 182767 185077 194171 195597 196597
205341 206744 213020 215988 217900 219971
222303 223469 230370 235695 243597 249125
254284 256507 258998 261875 266491 266645
288767 290367 292522 294738 304702 305363
314032 317504 318037 320951 325245 326440
328638 348423 357402 362446 373296 384052
385261 387010 390198 394808
Elke obligatie, behoorend tot een uitgetrokken
reeks heeft recht op een vijfde van het lot toe-
gekénd aan de reeks waartoe zij behoort.
5 ten honderd 1923
TREKKING VAN 20 FEBRUARI
Woensdag had de 141" trekking plaats der Lee
ning 5 ten honderd 1923, van de Verwoeste Ge
westen
Winnen elk 100.000 frank
Reeks 110568 n. 2 en Reeks 038244 n. 5.
Winnen elk 50.000 frank
R. 392732 n. 3 R. 091351 n. 3 R. 307703 n. 3
Vijftien loten van 10,000 frank
R. 047292 n. 2 R. 076552 n. 2 R. 301310 n. 4
R. 346687 n. 2 R. 115330 n. 4 R. 011759 n. 1
R. 091999 n. 4 R. 181741 n. 4 R. 034267 n. 4
R. 287746 n. 5 R. 244104 n. 3 R. 363964 n. 3
R. 275680 n. 5 R. 049069 n. 5 R. 392039 n. 1
De andere obligaties, behoorende tot voormel
de reeksen, zijn uitkeerbaar met 550 fr.
Un de nos confrères, a la recherche fort lou-
able d'attractions pour les touristes de passage
a Ypres, a parlé dernièrement de musées qu'il
y aurait a organiser dans notre ville. II n'en
citait pas moins de sept. C'est beaucoup, c'est
même trop a la fois, si on veut sincèrement
réussir.
Soyons plus modestes et partons surtout du
pied gauche. N'endossons pas les responsabilités
a qui n'en a pas a supporter.
Chacun sait a Ypres que l'ancien Hötel-Musée,
situé au coin de la rue de Lille et de la rue
Arthur Merghelynck, n'est pas la propriété de la
ville. II a été légué par son fondateur a l'Acadé-
mie Royale Flamande de Belgique, toutefois
l'usufruit en a été réservé a Madame la Douai
rière Merghelynck.
Chacun sait aussi en ville que cette Dame se
préoccupe beaucoup de la reconstitution de son
Musée, que ses démarches en haut lieu sont in-
cessantes, et qu'elle aspire a voir venir le jour
oü les précieuses collections, laissées par son
mari, seront de nouveau placées dans l'Hötel
aujourd'hui reconstruit.
II n'est done pas juste d'accuser, en termes
assez déplaisants, notre Administration Commu
nale de faire en cette matière montre d'insou-
ciance ou d'incurie. Au contraire, nous savons
que depuis l'armistice l'autorité communale ne
s'est jamais désintéressée de la question, et
qu'elle a toujours appuyé de tout son pouvoir
les démarches de Madame Merghelynck. Tout
dernièrement encore, des instances pressantes ont
été faites auprès du ministère. N'est-il pas cepen-
dant regrettable que nos représentants se désin-
téressent de cette question N'y aurait-il pas
un sénateur pour nous aider
11 est en effet inouï que les travaux du musée
soient interrompus depuis un an que le gros
oeuvre est entièrement terminé. En attendant
les collections, qui doivent être a Ypres au grand
profit de notre ville, restent la-bas dans une
ruelle de Bruxelles oil personne ne peut les voir.
Comme de juste, puisqu'ils ne peuvent être ex
posés qu'a Ypres
L'opinion publique, loin de les critiquer de ne
rien faire, doit au contraire encourager Madame
la Douairière Merghelynck et le Collége échevi-
nal a continuer sans découragement leurs in-
sistances auprès du pouvoir central.
A propos de la reconstitution de l'Hótel-
Musée Merghelynck, quand y remettra-t-on les
volets extérieurs Le mérite essentiel de ce
musée est de reproduire, aussi bien a l'extérieur
qu'a l'intérieur, une maison patricienne de la fin
du 18*' siècle. Or, a cette époque, toutes les mai-
sons avaient des volets extérieurs en bois. Ne pas
en remettre a l'Hótel Merghelynck serait com-
mettre un anachronisme ridicule.
Zitting van 25 Februari 1935, om 18 ure.
DAGORDE
1. Proces-verbaal der zitting van 4 Februari
1935.
2. Reinigheids- en Ruimingsdienst Aan
besteding Proces-verbaal Goedkeuring.
3. Stadsschouwburg Gordijn Aankoop.
4. Brandweer Rekeningen over het dienst
jaar 1934.
5. Steenweg Yper-Pilkem Verbeterings-
werken Goedkeuring.
6. Stadsscholen Burgerlijke verantwoor
delijkheid Verzekering.
7. Mededeelingen.
Binnengevaren
Vrijdag 15 Februari 1935, de André (schip
per De Boeuf) met 25 ton beurtgoed voor ver-
scheidenen.
Maandag 18, de Guilberth (schipper Staes)
met 100 ton vetten voor M. Vanhoudt, Boezinge;
de Mathilde (schipper Pauwels) met 100 ton
vetten voor MM. Blootacker en Vermeersch,
leper de San Antonio(schipper Pauwels)
met 147 ton kolen voor M. De Geest, leper.
Weggevaren
Zaterdag 16 Februari 1935, de André (schip
per De Boeuf) met 10 ton beurtgoed voor ver-
scheidenen.
Dinsdag 19, de l'Active(schipper Vande
Berghe) met 98 ton baksteen, geladen door de
Briqueteries Yproises, leper.