De Twaalfde handelsfoor Nog een Voorbeeld Appel de Sa M. la Reine Astrid en faveur des victimes de la crise MAATSCHAPPIJ Vereenigde Hofbouwliefhebbers Oproep van H. M. Koningin Astrid ten voordeele der slachtoffers van de crisis A De gestelde termijn voor het toetreden tot de Tentoonstelling is reeds lang overschreden, en nog immer komen er bij het Bestuur aanvragen toe tot deelname. Aan alle tentoonstellers zal, in de mate van het mogelijke, voldoening geschonken worden, maar daar de deelnemingen bijzonder talrijk zijn zal aan elkeen de gevraagde plaatsruimte misschien niet kunnen toegestaan worden. De lijst zal een dezer dagen onherroepelijk gesloten worden, en daarom zouden de lateko- mers best doen hunne toetreding onverwijld aan het Comiteit te laten geworden. Het is dus niet genoegzaam zijne deelname mondelings te verzekeren, er moet schriftelijk geantwoord worden op de vragenlijst welke ieder belanghebbende ontvangen heeft. Ter gelegenheid der feesten van verleden Zon dag hebben de duizenden bezoekers de mooie aanplakbrieven bev.onderd, de Tentoonstelling aankondigende, en zelfs waren er toeschouwers die niet kenden begrijpen hoe het mogelijk was hier ieder jaar een Tentoonstelling in te richten die immer met succes van stapel liep. De oplossing van dit raadsel ligt in de een drachtige werking van inrichters en deelnemers, de strenge naleving van de grondregels der Ten toonstelling, en den vasten wil van het Comiteit van op de verworven lauweren niet te rusten. Binnen eenige dagen zal de deelneming ge vraagd worden van ieder winkelier der stad, en in ruil eener kleine geldelijke bijdrage zal aan hen eene mooien specialen plakbrief overhan digd worden om in hunne winkelramen te han gen. De speciale plakbrief zal weldra aan de ven sters der autobuswagens, tramrijtuigen, in een woord overal uitgehangen worden waar het pu bliek hem kan lezen. Dit zal niet weinig bijdragen om de belangstel ling der bevolking te verwekken en zoo zal de reklaam voor de Handelsfoor rijke vruchten dragen. Julien TAHON. Onlangs haalden wij hier het voorbeeld aan der Zuidvaart in Frankrijk, met haar watertrap van acht opeenvolgende sluizen, om aan te too- -nen dat de sluizen, hoe groot hun aantal ook zij, geenszins een beletsel uitmaken voor de scheepvaart. Wij zegden toen ook dat het ons zou mogelijk zijn nog tal van andere dergelijke voorbeelden aan te halen, en ziehier dat een onzer trouwe lezers onze aandacht komt te vestigen op een ander en niet minder merkwaardig werk in Frankrijk, namelijk de vaart van Nantes naar Brest. Alhoewel wij sedert lang reeds ten overvloede bewezen hebben dat de 16 sluizen onzer vaart van Yper naar Komen op geenerlei wijze een reden kunnen zijn om deze bestaande vaart voor de scheepvaart niet meer te heropenen, en wij h^t overbodig achten hier al de vaarten met tal rijke sluizen aan te halen, kunnen wij toch niet nalaten eenige woorden over deze Bretoensche vaart te zeggen en enkele der inlichtingen mede te deelen die ons zoo welwillend werden ver schaft. De vaart van Nantes naar Brest werd reeds in 1769 ontworpen en door de verschillige staten van Bretanje goedgekeurd, doch de uitvoering ervan moest, bij gebrek aan geld, verdaagd wor den en 't is enkel in 1824 dat deze 360 kilometer iange vaart gegraven werd. Een der redenen waarom deze vaart gegraven werd, was de drie groote havensteden Nantes, Lorient en Brest door een waterweg te verbin den, vrij van stormen en buiten het bereik van den vijand, in plaats van den Atlantischen Oceaan te moeten gebruiken. Tijdens den laat- sten zeeslag van het Keizerrijk, zoo schreef het uitvoeringscomiteit der vaart in zijn verslag, badden de bevoorradingen, die te lande tot aan Brest gekomen waren, de som van 60 millioen aan den Keizer gekost, terwijl zij slechts 15 mil lioen zouden gevergd hebben zoo zij langs de ontworpen vaart hadden kunnen verzonden wor den. Dit had dus een besparing geweest van 45 millioen, en die som werd dan, in 1824, voldoende geoordeeld om het grootsche werk van dien bin- nenwaterweg te doen beslissen. Hoeveel millioenen zouden hier, tijdens den heropbouw onzer vernielde stad en verwoeste streek, na den oorlog niet bespaard zijn geweest hadden wij dertien jaar vroeger in 't bezit ge steld geweest van onzen waterweg Yper-Yzer Er hoeveel kost aan onzen handel, aan onze nijverheden het onbevaarbaar blijven der vaart Yper-Komen niet, gezien al de producten die ons hier van uit het binnenland of van uit het .«ijverige Noorden te water toegezonden worden, thans verplicht zijn een grooten omweg te maken en de vrachtkosten ervan dus onvermijdelijk in dezelfde mate verhoogen, terwijl hier alleen een klein eindje vaart, van omtrent 15 km. lengte, moet hersteld worden om ons met die streken rechtstreeks te verbinden. Een voor beeld tegenwoordige afstand Doornijk-Yper per water langs Gent-Plasschendaele 212 kilometer, afstand langs Bossuyt-Komen 79 kilometer. De tegenwoordige afstand is dus bijna drie maal zoo lang, als langs Komen. Doch komen wij terug tot de vaart van Nantes naar Brest. Deze begrijpt twee secties Nantes- Redon, 95 kilometer, en Redon-Chateaulin, 265 kilometer, 't zij een totale lengte van 360 kilo meter. Die waterweg biedt een reglementairen diepgang van 1 m. 62 met 18 sluizen voor de eerste sectie en 219 voor de tweede sectie, 't zij samen 237 sluizen voor een lengte van 360 km. Hieruit ziet men dus dat deze vaart niets te be nijden heeft aan onze vaart Yper-Komen en even als deze laatste uiterst wel bedeeld is voor wat het getal sluizen betreft. Dit belet nochtans niet dat deze vaart een groote bedrijvigheid kent en dat men er onlangs nog, om al het belang dat zij biedt, groote ver- beteringswerken heeft aan uitgevoerd. In de eerste sectie hebben de sluizen een leng te van 26 m. 50 en een breedte van 4 m. 70, in de tweede sectie zijn deze afmetingen onderschei denlijk 25 m. 70 en 4 m. 70. Benevens deze 237 sluizen, liggen er nog 135 bruggen over die vaart. De verbinding Pontivy-Hennebont, die de ha venstad Lorient met de vaart Nantes-Brest ver bindt, heeft een lengte van 60 km. en een diep gang van 1 m. 62, telt 28 sluizen en loopt onder 21 bruggen. De vaart Nantes-Brest heeft hare monding in de Loire, midden de stad Nantes, en loopt tot aan Quihaix, 't zij op een afstand van 22 km., door de bedding van de Erdre. Door een sleuf van 8 meters doorsnijdt de vaart vervolgens den berg- heuvel die de Erdre van de Isac scheidt en volgt dan nogmaals, van Le Gué-de-l'Atelier tot Thé- not, de bedding dezer laatste rivier op een af stand van 36 km. Vandaar loopt de vaart naar Redon waar een vlotkom en een waterstatie ge bouwd zijn. Van Redon naar Guerlédan ont leent de vaart eerst nog de rivier Oust, en te Pontivy worden vervolgens de wateren van de Blavet en Doré gebruikt. Te Gouarec, na bij middel van de verschillige sluizen opvolgenlijk van 57 m. tot op 82, 126, 131 en 166 meters geklommen te zijn, bereikt de vaart op een hoogte van 184 m. het verdeelings- pand van Glomel, waar de vijver van Coron, met zijn oppervlakte van 75 ha. en zijn 2.770.000 kubieke meters water, de vaart toelaat van de kom der Blavet tot aan de kom van de Hière te loopen en door de bedding van de Kergoat tot aan de Aune te dalen. Daar bedraagt de hoogte nog slechts 72 m. en de vaart daalt steeds meer, zoodat haar hoogte te Chateauneuf nog slechts 38 m. bedraagt te Stéraon 22 m. en 5 m. 41 te Chateaulin, 't zij een daling van 67 m. in 86 kilometer bij middel van 33 sluizen. Van Cha teaulin is het de Aune, die een fjord geworden is en de tijen der nog ver afgelegen zee onder gaat, die de vaart op een afstand van 40 km. naar de haven van Brest leidt. De grootste schepen, die deze vaart kunnen ontleenen, zijn van 130 ton en meest hebben de booten slechts een lading van 100 of 60 ton mede. Deze vaart werd gegraven met het doel Bretanje met het binnenland te verbinden en, niettegen staande Bretanje om zeggens uitsluitend aan buitenhandel doet, kende zij bijzonderlijk binst den oorlog 1914-18 een groote bedrijvigheid, die nu nog grootendeels is blijven bestaan. Dit is dus weer een nieuw bewijs dat een vaart, niettegenstaande het groot getal sluizen, leefbaar is en aan de streken, waardoor ze loopt en die ze verbindt, uitstekende diensten be wijst. 't Is ook omdat wij van die waarheid, die niemand meer kan loochenen, overtuigd zijn dat wij niet ophouden voor het herstel onzer vaart Yper-Komen aan te dringen en niet zul len ophouden aan te dringen totdat ons voldoe ning gegeven wordt. Le Dimanche 7 Avril 1935, a 3 heures, les élèves de 1 ecole moyenne de l'État a Ypres donneront une GRANDE FÉTE DE BIENFAI- SANCE en faveur de cette oeuvre hautement méritoire en la salie du Theatre communal. Le comité des fêtes de l'école fait un appel urgent auprès du public pour que tout le monde, par sa présence, encourage ce geste de solidarité de nos enfants. Une série de beaux numéros sera exécutée par les élèves. Des cartes a 3 et 2 fr. seront mises en vente. Landbouw, Bijen, Neerhof van het Arrondissement Yper. Gesticht in 1894 Lokaal Drie Koningen Groote Markt. Verslag der Algemeene Vergadering van 3 Februari 1935. De algemeene vergadering wordt te 15 uur, onder het voorzitterschap van den Heer Van- beselaere, Voorzitter, geopend. De schrijver geeft lezing van het verslag van 6 Januari 1.1. Dit verslag wordt met algemeene stemmen goed gekeurd. De heer Voorzitter wenscht den heer De- keerschmaker Théo geluk voor zijn uitslag in de openbare aanbesteding voor het onderhouden der Stadshovingen. Mijnheer Dekeerschmaker bedankt dan ook den heer Voorzitter voor zijn aanmoedigende woorden, en verzekert dat hij, als werkend lid onzer Maatschappij, alles in het werk zal stellen om zijn onderneming, van ge deeltelijke versiering onzer Stad, tot een schoo- nen uitslag te brengen. Mijnheer Beyens, schatbewaarder, geeft lezing van het verslag der inkomsten en uitgaven van het verloopen jaar dat gunstig gesloten wordt. Dit verslag wordt met algemeene stemmen aan vaard. De heer Voorzitter bedankt Mijnheer Beyens A. voor zijn ijver ten voordeele der Maatschappij. Mijnheer Sinaeve Jules, ondervoorzitter, doet een voorstel aan de leden voor het inrichten van een wedstrijd voor hovingen der werkende leden voor het jaar 1935. Dit voorstel wordt met geestdrift door de tegenwoordige leden aan vaard. Er zal dan ook een reglement opgesteld worden tegen de toekomende vergadering. Ver ders geeft de heer Voorzitter kennis aan de leden dat er in de toekomende vergadering zal over gegaan worden tot het herkiezen van de helft der bestuursleden. Zes nieuwe leden worden voorgesteld, te weten H.H. Gustaaf Delahaye, schepen der stad Yper, en H. Jules Darras, Wevelghem, voorgesteld door M. VanbeselaereAlbert Sinaeve, voorg. door H. Jules Sinaeve, Elverdinghe H. Marcel Be- haeghel, Zuidschote, voorg. door den H. G. Leu- ridan Madame Weduwe Debakker, Yper, voorg. door Mm' Marconneaux Deleire Arthur, Yper, voorg. door M. Beyens. Dezë zes nieuwe leden worden met algemeene stemmen aanvaard. Mijnheer Vanbeselaere geeft ons een beknopte voordracht nopens het gereedmaken van den grond en couchebakken voor het zaaien der vroege groenten. Spreker geeft dan ook de namen der bijzonderste vroege soorten. Mijnheer Si naeve geeft ons eenige bijzondere inlichtingen nopens de vroege salade. Deze uiteenzettingen worden met aandacht gevolgd. Worden als juryleden aangeduid H.H. Hoyes, Cardoen en Balduc. Mijnheer Fidele Buseyne behaalt 3 p. De tombola, geschonken door Mijnheer Van- acker Michel, wordt vervolgens onder de tegen woordige leden verloot. Mijnheer Vanbeselaere, voorzitter, bedankt de leden voor hunne tegenwoordigheid en de alge meene vergadering wordt te 17 uur gesloten. Op Zondag 10 Maart 1935 ALGEMEENE VERGADERING DAGORDE 1°) Verslag der algemeene vergadering van 3 Februari 1935. 2°) Mededeelingen. 3°) Kiezing van de helft der bestuursleden. 4°) Aarwaarden van nieuwe leden. 5") Voordracht. 6°) Beoordeeling der aanbrengsten. 7°) Prijsloterij. De Schrijver, De Voorzitter, Versavel André. Vanbeselaere Victor. Op Zondag 7 April 1935, te 3 ure, zal er in den Stadsschouwburg een groot LIEFDADIGHEIDSFEEST gegeven worden door de leerlingen der Rijksmiddelbare school te leper. Het feestcomiteit der school doet een dringen den oproep tot de bevolking opdat iedereen door zijn aanwezigheid die blijk van solidariteit der kinderen zoude steunen. Een reeks prachtige nummers zal door de leer lingen uitgevoerd worden. Kaarten zullen aan 3 en 2 fr. te koop aange boden worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4