FOOTBALL 15e Jaar, N° 51-23 Maart 1935 15e Année, N° 51 - 23 Mars Chambre de Commerce et d' Industrie Lokaal Hulpcomiteit C. S. Yper - II F. C. Poperinghe Weekblad bet Arrondissement Yper fJournal hebdomadaire de I'Arrondissement d Ypres Het einde der Oorlogsschade En is het niet heerlijk, La fin des Dommages de Guerre Zondag 24 Maart 1935 Cé t tr ÏPERSCHE w der ClutM, LA REGION D'VPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 06 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd Organe de I'Association des Slnistréa^ des Clubs Y prois, etc. Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Yprcs. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Koninklijk Besluit van 22 Februari 1935 Art. 13. De gesinistreerden die, spijts het verzoek dat hen daartoe werd gedaan, aan het bevoegd bestuur niet hebben overgelegd de be wijsstukken van de eindwederbelegging binnen een termijn van vijf jaar, ingaande op den datum van de laatste betaling, worden uit hun rechten op de aanvullende wederbeleggingsver- goedingen uit hoofde van oorlogsschade aan de goederen ontzet, zoo zij, binnen een laatsten termijn van drie maanden, van den datum af van dit besluit, de vereischte bewijzen niet hebben ingebracht. Art. 14. De gesinistreerden die, bij het verstrijken van een termijn van drie maanden van den datum af van dit besluit, in gebreke blijven de inlichtingen te verstrekken welke hun tot staving van hun aanvraag om vergoe dingen uit hoofde van oorlogsschade werden gevraagd, worden definitief uit hun rechten ontzet. Wij vestigen de gansch bijzondere aandacht der geteisterden van het Arrondissement op de laatste artikelen van dit Koninklijk Besluit. Er is daar een ernstige en, ten andere, zeer gegronde bedreiging voor dezen die tot op heden het her- beleg nog niet bewezen van de laatste snede die zij ontvingen. Deze nalatigen vindt men vooral onder dezen die hun eindvergoeding ontvangen hebben. Zij hebben gemeend dat het niet meer noodig was het herbeleg dezer laatste som te bewijzen, ge zien zij niets anders meer te ontvangen hadden. Allen hebben evenwel deze eindsnede, evengoed als de vorige, gebruikt om de door hen geleden schade zoo goed mogelijk te herstellen, doch een groot deel onder hen dachten dat het vol strekt nutteloos was de herbelegsbewijzen ten bureele van den toeziener in te dienen. Zij handelden verkeerd en begingen een groote onvoorzichtigheid. Immers,deze laatste snede werd hen, zoowel als de vorige, alleen toegekend op voorwaarde ze te gebruiken. Het is dus rede lijk en zelfs onmisbaar dat de Staat wete dat deze som verbruikt werd. Zooniet, moet dit geld hem teruggegeven worden. Wij doen hierbij dus een dringenden oproep tot allen die nog in het bezit niet zijn van het eindattest door den Dienst van Herbeleg afge leverd. Het komt er weinig op aan of dit eind- herbeleg over 5, 6 of 10 jaren gedaan werd. Wan neer zij al de bewijsstukken ervan niet meer be zitten, zooals het meer dan waarschijnlijk is, kan het nazicht ter plaats, op visu, gedaan worden. Men heeft thans nog verschillige weken tijd, dat allen er gebruik van maken om zich in regel te stellen. Zooniet zal er, zooals het Evangelie zegt, geween en tandengeknars zijn... en ook wel grootere rampen. Wij zijn eindelijk gekomen op het oogenblik dat het werk der vereffening van de vergoedin gen voor oorlogsschade mag en moet geëindigd worden. Dat men zich dus verhaaste om van den laatsten termijn, dien de regeering ons nog biedt, gebruik te maken. Niet lekker en frisch, Dat geurende kopje Als 't maar PACHA is Arrêté Royal du 22 Février 1935. Art. 13. Les sinistrés qui, nonobstant l'in- vitation qui leur en a été faite, n'ont pas pro duit a l'administration compétente les documents justificatifs du remploi final dans un délai de cinq ans, prenant cours a la date du dernier paienient, sont déchus de leur droit aux indem- nités complémentaires de remploi du chef de dommages de guerre aux biens, si, dans un der nier délai de trois mois, a partir de la date du présent arrêté, ils n'ont pas fourni les justifica tions requises. Art. 14. Les sinistrés qui, a L'expiration d'un délai de trois mois, a partir de la date du présent arrêté, restent en défaut de fournir les ren- seignements qui leur ont été réclamés pour justifier leur demande d'indemnités du chef de dommages de guerre, sont définitivement déchus de leurs droits. Nous attirons sur les derniers articles de eet A. R. la plus sérieuse attention des sinistrés de rArrondissement. II y a la une trés grave me nace, et, disons-le, une menace trés justifiée d'ailleurs, a l'adresse de ceux qui n'ont pas encore justifié de l'emploi de la dernière tranche qu'ils ont regue. Ces retardataires se comptent surtout parmi ceux qui ont regu leur tranche finale. Ils se sont dit que puisqu'ils n'avaient plus rien d'autre a recevoir, il n'était plus nécessaire de justifier du remploi de cette dernière somme. Tous ont done, sans exception, employé aussi bien cette tranche finale que les autres, a se rétablir du mieux possible, mais un grand nombre d'entre eux ont cru qu'il était absolument inutile de produire les pièces justificatives de ce remploi au bureau du controleur. Ils commettaient ainsi une erreur et une grave imprudence. Cette dernière tranche, tout comme les précédentes, ne leur a été octroyée qu'a con dition de l'employer. II est done raisonnable et même indispensable que l'Etat sache que eet emploi a été réellement fait. Sinon, il faut que eet argent lui soit rendu. Nous faisons un pressant appel a tous ceux qui ne sont pas en possession d'une attestation finale délivrée par le Service du controle du remploi. Peu importe que ce remploi final remonte a 5 ou 6 ou dix années. S'ils n'ont plus toutes les pièces (comme e'est probable), le controle peut se faire sur place, de visu. II reste a tous encore plusieurs semaines de temps. Que chacun en profite pour se mettre en régie. Sinon, il y aura, comme dit l'Evangile, des pleurs et des grincements de dents,... et même des catastrophes. Nous sommes, a la fin des fins, arrivés au mo ment oü le travail du règlement des indemnités de la guerre de 1914 peut et doit être clóturé. Qu'on se hate de profiter de l'octroi de ce dernier délai que nous donne encore le gouvernement. YPRES Monsieur l'Avocat Van Renynghe de Voxvrie donnera le Samedi 6 Avril, a 8 heures du soir, en 1' Hötel du Sultan pour les membres de la Chambre de Commerce, une conférence sur LE TOURISME A YPRES Vu l'actualité du sujet et la qualité du confé rencier, le comité espère voir une nombreuse assistance répondre a son invitation. Op 15 Maart werd ten Stadhuize onder het voorzitterschap van den Heer Burgemeester het stedelijk Comiteit van het Nationaal Hulpcomi teit gesticht. Dit Comiteit is samengesteld uit de HH. Bur gemeester en Schepenen van Yper, E. H. Deken Vermaut, J. Matton, Voorzitter van de Recht bank, I. Van Thorenburg, Procureur des Konings, R. Clinckemaille, Arrondissementscommissaris, R. Bouquet, Voorzitter van de Commissie van Openbaren Onderstand, N. D'Huvettere, Voor zitter van het Rood Kruis, H. Vermeulen, Voor zitter van de Handelskamer, L. Van Alleynnes, Ch. van Renynghe en Mejuffer I. Cornillie. Een warme oproep wordt door de leden van dit Comiteit tot de bevolking gericht opdat met geestdrift aan den oproep van H. M. Koningin Astrid, ten voordeele van de noodlijdenden, zou beantwoord worden. Dat eenieder dus met hart en ziel zijn steen bijbrenge aan dit schoone werk van solidariteit en de ellende helpe delgen bij onze noodlijdende broeders. De giften in geld worden ontvangen ten stad huize (Secretariaat) alwaar eene inschrijvings- lijst berust. De giften in natura zooals kleedingstukken (nieuwe of in volmaakten staat van onderhoud) en allerhande nuttige voorwerpen, etelijke wa ren en conserven medebegrepen zullen in het St Jans Gasthuis (Godelieve, Rijselstraat) ont vangen worden. Op aanvraag van de schenkers ten Stadhuize ingediend zullen zij door de zor gen van het lokaal Comiteit desnoods ten huize afgehaald worden. De aanvragen tot hulpverleening mogen ge richt worden ten Secretariaat (Stadhuis) alsook tot de leden van het lokaal Comiteit en de leden van het Damencomiteit samengesteld als volgt MMevr. J. Vanderghote, A. Donck, J. Van der Mersch, E. Seys, M. Vergracht, H. Vermeulen, R. Clinckemaille, MMjj. M. Biebuyck, M. Donck, I. Cornillie, L. Nolf, M. Bossaert, M. D'Huvettere, G. Sobry, M. A. Lernoult. Deze aanvragen moeten vermelden het juist adres en samenstelling van het huisgezin (naam, voornaam, ouderdom, gezondheidstoestand en beroep van vader, moeder en kinderen), het maandelijksch inkomen (wedde of pensioen, hulp van Openbaren Onderstand en Werkloozen- kas), den duur van de geleden, gedeeltelijke of geheele werkloosheid, de gewenschte hulp in kleergoed en voedingsmiddelen met bepaling van den gewenschten steun. De aanvragen zullen met alle bescheidenheid en waarborg van volstrekte geheimhouding on derzocht worden en aan het Nationaal Hulp comiteit overgemaakt. Het lokaal Hulpcomiteit. Om 3 uur namiddag Ingang 3,oo fr.Lidkaarten niet geldig.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 15