Ypersche Handelsfoor
3
Koninklijke Hofbouwmaatschappij
Gemeenteraad van Yper
Le Tourisma a Ypres
van 3.056 m„ dagteekent van het jaar 1903.
Het ontwerp van het graven der vaart Yper-
Komen mag reeds op een veel langeren leeftijd
bogen. Het zag het daglicht in de jaren 1600,
doch de werken werden slechts in 1864 aange
vangen. Niettegenstaande de 'verschillige mis
lukkingen en de talrijke moeilijkheden werd dit
pud ontwerp, evenmin als dit der Noord-Zuid
•verbinding, nooit volledig verlaten. De werken
werden wel herhaaldelijk stilgelegd, maar tel
kens hernomen. Alleen thans, sedert de instor
ting der brug te Hollebeke in 1913 waarop de
wereldoorlog volgde, schijnt men eenige aarze
ling te ontmoeten om het van vroeger reeds
gansch opgedane werk te herstellen. Nimmer
echter en nu minder dan ooit werd het ontwerp
prijsgegeven, gezien het nut en de noodzakelijk
heid dezer vaart, die onze voorouders reeds zoo
goed begrepen hadden, zich mettertijd meer en
meer opdrongen en wel zoodanig dat thans
allen, die het met de belangen onzer streek wer
kelijk goed meenen, de herstelling der vaart
Yper-Komen als een levenskwestie voor Yper
en gansch de gewezen West-Vlaamsche front
streek aanzien.
Het bijzonderste en moeilijkstewerk van de
Noord-Zuid verbinding bestaat in het graven
van een tunnel eener lengte van 1948 m., die
lóópt onder den heuvel van den Coüdenberg.
«Over een tiental jar,en kon het boren van deze
tunnel als gevaarlijk aanzien worden en was hét
welgelukken ervan geenszins verzekerd, gezien
den aard van den ondergrond van Brussel die,
naar het oordeel van deskundigen, zich maar
moeilijk tot dergelijk werk leent. En juist daar-
«m wordt de vertraging, die de verwezenlijking
van dit ontwerp onderging, maar weinig be
treurd, gezien de verbinding thans in veel be
tere voorwaarden en met zekerheid van welsla
gen zal kunnen uitgevoerd worden, dank aan
den verwezenlijkten vooruitgang der techniek
en aan de verbetering der ultra-moderne uit-
^oeringsmiddelen.
Het graven der vaart Yper-Komen had insge
lijks een moeilijken kant, te weten de doortocht
Van de scheidskom. De slechte aard van den
ohdergrond van het verdeelingspand, bestaande
uit een dikke laag Ypersche klei, is steeds den
stronkeisteen en de oorzaak van de verschillige
tegenslagen geweest. Doch evenals voor de
Noord-Zuid verbinding kunnen hier ook thans,
voor het graven der sleuf van Hollebeke, die
enkel 700 m. lang is, de moderne werkingswij
zen toegepast worden, zoodat wat vroeger on
mogelijk was nu gemakkelijk kan verwezenlijkt
worden. Er bestaan zoo zegde de Heer Del-
mer, secretaris van den Minister van Openbare
Werken, thans voor de technièk onzer inge
nieurs geen moeilijkheden der natuur meer
Ten voordeele der verbinding Noord-Zuid te
Brussel wordt aangehaald dat al de noodige
gronden tot een beloop van meer dan 98 per hon
derd, 't zij een oppervlakte van meer dan 16
hectaren, reeds onteigend zijn, dat de twee der
den dezer gronden reeds ontbloot zijn zoodat de
Werken onmiddellijk kunnen aangevangen wor
den.
Hier ook, voor onze vaart Yper-Komen, zijn
al de noodige gronden reeds sedert lang en dit
voor honderd ten honderd onteigend. Wat meer
is het werk is, behalve voor wat de sleuf van
Hollebeke betreft, om zoo te zeggen reeds vol
ledig opgedaan. De bedding der vaart is reeds
gegraven en dient alleen wat uitgediept en hier
en daar wat hersteld te worden, ook de sluizen,
alhoewel grootelijks door oorlogsfeiten bescha
digd, zijn ook nog voor een merkelijk deel bruik
baar. Er is dus volstrekt niets dat belet van mor
gen de hand aan 't werk te slaan om onze vaart
te herstellen en te voltooien. Bovendien liggen
er daar, volgens de verklaring van de Heeren
Ingenieurs Claeys en Dewulf, voor 25 rrullioen
frank werken te vergaan..
De verbinding Noord-Zuid zal er grootelijks
toe bijdragen om de werkloosheid te verminde
ren gezien, naar de gedane schattingen, de han
denarbeid ongeveer de drie vierden van het
totaal bedrag der aanneming zal opslorpen.
Diezelfde beweegreden hebben wij hier voor
onze vaart reeds meermalen herhaald en er kan,
in deze tijden van crisis en gebrek aan werkge
legenheid, niet genoeg daarop gesteund worden.
De herstellingswerken der vaart immers zullen
uitsluitend, en dit in tegenstrijd met veel andere
groote werken, handenarbeid vergen.
Wat de kosten betreft werd de uitvoering der
nog te doene werken voor de verbinding Noord-
Zuid verleden jaar geschat op 2.721 millioen,
terwijl de volledige herstelling der vaart Yper-
Komen, naar het oordeel van bevoegde inge
nieurs, niet meer dan 35 millioen zal kosten.
Indien die twee ontwerpen dus op één punt
van elkaar verschillen dan is het wel voor wat
de uitgaven aangaat, en dit verschil valt onge
twijfeld geheel en gansch in ons voordeel uit,
•want al kan Yper aan Brussel niet vergeleken
worden dan toch" is die verhouding der kosten
geenszins gerechtvaardigd noch gewettigd.
Ten voordeele der verbinding Noord - Zuid
worden ook nog een heele reeks andere beweeg
redenen aangehaald, o. m. verbetering en verge
makkelijking van het verkeer gezien de reizigers
alsdan van statie niet meer zullen moeten ver
anderen mogelijkheid een deel-van het gebruik
te kapitaal af te schrijven door de ontvangst
van een verhoogd recht van 15 of 30 centiemen
per reiziger, enz. enz.
Zoo er ten voordeele van de voltooiing onzer
vaart geen onmiddellijk geldelijk voordeel kan
ingeroepen worden, dit hangt immers af van de
bedrijvigheid welke op die vaart zal heerschen
en die bedrijvigheid zal alleen mettertijd en stil-
lekens aan in belangrijkheid toenemen, toch biedt
de vaart Yper-Komen een ander en niet minder
belangrijk voordeel. Immers die vaart zal dan,
dank aan de overvloedige wateren der Leie, als
regelaar optreden voor de vaart Yper-Yzer en
voor de Yzer, waar thans, bij gebrek aan water,
de scheepvaart gedurende zes maanden per jaar
moet stilgelegd worden. Zoodoende zal zij een
bron van welstand voor onze streek uitmaken.
Daarbij kan er ook niet ontloochend worden dat
die vaart, van zoodra ze bevaarbaar zal zijn,
onrechtstreeks de inkomsten der schatkist zal
yerhoogen en alzoo, misschien wel in veel kor-
teren tijd dan men denkt, de gedane onkosten
zal vergoeden. ,v
Deze vaart immers, die de Yzer met de Leie ver
bindt, die de haven van Nieuwpoort langs een
veel korteren weg toegankelijk maakt voor de
schepen komende van het binnenland en van
het Noorden van Frankrijk, zal onvermijdelijk
nieuw leven aan gansch onze streek geven. Han
del en nijverheid, die zich met minder kosten
zullen kunnen bevoorraden en ook gemakkelij
ker hunne producten aan den man zullen kunnen
brengen, zullen terug gelijk weleer bloeien en
zich uitbreiden. Zij zullen meer zaken doen,
hun verhandelingen zullen vermeerderen, hun
winstcijfer zal verhoogen, zoodat de. Staat, die
bij iedere verhandeling hoe klein ze ook weze
steeds zijn aandeel moet ontvangen, ook de op
brengst dgr taksen en belastingen zal zien ver-
grooten. En wie weet of komen zich later hier
in de streek of langs de oevers dier vaart geen-
nieuwe nijverheden vestigen, die dan ook nog
maals nieuwe inkomstbronnen voor den Staat
zouden uitmaken.
Die financieele kant echter is slechts bijzaak
en dergelijk werk mag nooit verricht worden
met het doel er later winst uit te trekken. Wat
hier vooral van tel is, dat is een kwestie van
rechtvaardigheid. De vaart bestaat hier, zij be
hoort ons toe en ware het niet geweest van den
oorlog dan zou zij zonder twijfel reeds sedert
lang bevaarbaar geweest zijn. Onze streek, die
voor het heil van het land, vernield en verwoest
werd, is weliswaar heropgebouwd geworden,
doch tot op heden werd haar niets teruggegeven
van al hetgeen zij vroeger bezat en dat haar het
leven mogelijk miek. Men heeft integendeel van
haar vier jaar lang martelaarschap misbruik ge
maakt om ze schandelijk van al hare inkomst
bronnen van vroeger te berooven en die aan
andere en meer bevoordeeligde steden ten ge
schenke te geven.
En nu nog steeds, nu dat de regeering erkent
dat ons landeke alleen op.zijn eigen mag reke
nen en de scherpe werkloosheid, welke er
heerscht, alleen door het uitvoeren van groote
werken kan verholpen worden, nu nog zijn het
enkel en alleen de groote steden, als Brussel,
Antwerpen en andere, die met de beste en
meeste brokken wegloopen en alle beschikbare
kredieten opslorpen.
Wonen wij hier dan nog werkelijk in België
En moeten de belastingen, die men ons afperst,
dan eeuwig blijven dienen om rijke streken en
groote steden nog te verrijken en te verfraaien
Hebben wij hier nog vertegenwoordigers om
onze miskende belangen té verdedigen
Wij verwachten ^én antwoord op deze vragen
en dat men niet uit het oog verlieze dat aan alles,
ook aan het geduld, een einde komt.
Op het laatste oogenblik, vernemen wij dat
de stappen aangewend, door de Handelskamer
van Yper in samenwerking met de Federatie
der Geteisterden van het Arrondissement Yper,
bij den Heer Hendrik De Man, Minister van
Openbare Werken, een gunstig verloop schijnen
te zullen krijgen. Het aangevraagd onderhoud is
deze week, wegens onpasselijkheid van den Heer
Minister, voor eenige dagen moeten uitgesteld
worden, doch zal binnen kort plaats hebben. Wij
wenschen den Heer Minister een spoedige en al-
geheele herstelling en drukken de hoop uit dat
het ministerieel verhoor, dat hij zoo welwillend
is aan onze afgevaardigden toe te staan, met den
gewenschten uitslag zal bekroond worden.
Zijn er menschen die zich laten stroopen
Met water voor chicorei te koopen,
Dan is 't hun eigen schuld alleen
Neemt Pacha chicoreidroger is er geen.
KOSTELOOZE TOMBOLA
De kostelooze tombola, die de bezoekers der
Handelsfoor aangeboden wordt, belooft dit jaar
weerom even prachtig te zijn. Het comiteit heeft
zeer talrijke prijzen ontvangen en verwacht er
nog meer andere. Hieronder geven wij de lijst
der tot heden toegekomen giften en van hun mil
de schenkers.
M. Hector Vermeulen, Dixmudestraat, 1 rij
wiel.
M. A. Weckesser, Dixmudestraat, 1 lavabo
garnituur.
M. Toussaert, Lombaardstraat, 1 kistje wijn.
M. L. Vandevoorde, Elverdinghestraat, 1 dozijn
zakdoeken 1 cravate 1 paar bretelles.
M. A. Stevens - Vandermarliere, Neermarkt,
1 lavabogarnituur.
Compagnie Générale de Gaz, Ypres, 1 cuisi-
nière au Gaz.
M. Maurice Bagein, Rijselstraat, 1 vogelkooi.
M. Degeest-Depuydt, Dickebuschsteenweg, 200
kgr. kolen.
M. L. Knockaert, Dixmudestraat, 2 bons voor
't kuischen van een kostuum.
M. Hollebeke, Veurnesteenweg, 10 kgr. fleur de
gruau.
M. A. Burgho, Groote Markt, 1 lampadaire.
M. G. Vanwonterghem, Boterstraat, 1 coffret
de luxe Ed. Laurens100 cigarettes Le
Khédive n° 12 2 cendriers demi cristal Tur-
mac 1 coffret de luxe 1000 cigarettes Ab-
duïla Rondes»— 600 cigarillos «Regal Succes»
200 cigarettes Fresco15 paquets tabac
Patria 2 pipes Steme
M. A. Gruwez, Boterstraat, Voor mijn eerste
schat.
M. C. Tavernier, Vanden Peereboomplaats,
1 posture.
M. E. Boutens-Lowagie, smid, Meenenpoort,
1 korf in gesmeed ijzer.
P. Craye, Boterstraat, 1 coupon stoffe voor
mantel 1 coupon zijde voor kleed.
Drukkerij Dumortier, Boterstraat, een vulpen
een doos schrijfpapier en 100 visiet kaarten
id id id
M. Fr. Hoflack, Rijselstraat, 1 velolamp met
dynamo, merk Schmitt.
HOTEL CONTINENTAL, YPER
Op WITTEN DONDERDAG aanstaande, zooals
vorige jaren, is een PRIJSKAMP ingericht voor
uitstallingen versierd met natuurlijke bloemen,
planten, fruiten en'groensels.
Een Jury zal de verscheidene uitstallingen
bezoeken op gemelden Witten Donderdag, tus-
schen 15 en 17 uur, en deze bekronen volgens ver
diensten. -
De handelaars en nijveraars welke deel nemen
aan de Handelsfoor, kunnen insgelijks in dezen
prijskamp mededingen.
De personen die bij vergetelheid geen uitnoo-
diging zouden ontvangen hebben mogen zich
laten inschrijven bij den secretaris M. Ferd.
Dethoor, Rijselstraat, nr 80, vóór Zondag 14 April
aanstaande.
Zitting van Maandag 15 Maart 1935, om 18 ure.
DAGORDE
1. Proces-verbaal der zitting van 25 Maart
1935.
2. Politieverordening waarbij het maxi
mum-gewicht voor het vervoer en de gerijsnel
heid in de Noordlaan en de Pennestraat beperkt
worden Aanvulling.
3. Openbare Onderstand Afstand van een
strook grond aan den Belgischen Staat.
4. Foor en Lastenkohier Wijziging.
5. Aankoop van een Transformator voor de
Pompstatie van Dickebusch.
6. Lagere Stadsmeisjesschool Rijselstraat
Praktische les in de huishoudkunde Aanvraag
van krediet.
7. Autobusdienst voor werklieden tusschen
Poperinghe en Meenen over Reninghelst Ver
zaking aan de exploitatie Advies.
8. Stadsbegrooting voor het dienstjaar 1935
Wijziging.
9. Ontwerp van lastenkohier van de open
bare verpachting der standplaatsen op markten.
10. Verordening op het verkeer Wijziging.
11. Autobusdienst voor werklieden vervoer
Yper-Meenen Tarief Wijziging Advies.
12. Mededeelingen.
La place nous manque pour donner cette se-
maine le compte-rendu de la conférence de Mon
sieur van Renynghe de Voxvrienous le regret-
tons et nous le publierons dans notre prochain.
numéro.
d-