Ypersche Handelsfoor 3 Koninklijke Hofbouwmaatschappij Gemeenteraad van Yper Le Tourisma a Ypres van 3.056 m„ dagteekent van het jaar 1903. Het ontwerp van het graven der vaart Yper- Komen mag reeds op een veel langeren leeftijd bogen. Het zag het daglicht in de jaren 1600, doch de werken werden slechts in 1864 aange vangen. Niettegenstaande de 'verschillige mis lukkingen en de talrijke moeilijkheden werd dit pud ontwerp, evenmin als dit der Noord-Zuid •verbinding, nooit volledig verlaten. De werken werden wel herhaaldelijk stilgelegd, maar tel kens hernomen. Alleen thans, sedert de instor ting der brug te Hollebeke in 1913 waarop de wereldoorlog volgde, schijnt men eenige aarze ling te ontmoeten om het van vroeger reeds gansch opgedane werk te herstellen. Nimmer echter en nu minder dan ooit werd het ontwerp prijsgegeven, gezien het nut en de noodzakelijk heid dezer vaart, die onze voorouders reeds zoo goed begrepen hadden, zich mettertijd meer en meer opdrongen en wel zoodanig dat thans allen, die het met de belangen onzer streek wer kelijk goed meenen, de herstelling der vaart Yper-Komen als een levenskwestie voor Yper en gansch de gewezen West-Vlaamsche front streek aanzien. Het bijzonderste en moeilijkstewerk van de Noord-Zuid verbinding bestaat in het graven van een tunnel eener lengte van 1948 m., die lóópt onder den heuvel van den Coüdenberg. «Over een tiental jar,en kon het boren van deze tunnel als gevaarlijk aanzien worden en was hét welgelukken ervan geenszins verzekerd, gezien den aard van den ondergrond van Brussel die, naar het oordeel van deskundigen, zich maar moeilijk tot dergelijk werk leent. En juist daar- «m wordt de vertraging, die de verwezenlijking van dit ontwerp onderging, maar weinig be treurd, gezien de verbinding thans in veel be tere voorwaarden en met zekerheid van welsla gen zal kunnen uitgevoerd worden, dank aan den verwezenlijkten vooruitgang der techniek en aan de verbetering der ultra-moderne uit- ^oeringsmiddelen. Het graven der vaart Yper-Komen had insge lijks een moeilijken kant, te weten de doortocht Van de scheidskom. De slechte aard van den ohdergrond van het verdeelingspand, bestaande uit een dikke laag Ypersche klei, is steeds den stronkeisteen en de oorzaak van de verschillige tegenslagen geweest. Doch evenals voor de Noord-Zuid verbinding kunnen hier ook thans, voor het graven der sleuf van Hollebeke, die enkel 700 m. lang is, de moderne werkingswij zen toegepast worden, zoodat wat vroeger on mogelijk was nu gemakkelijk kan verwezenlijkt worden. Er bestaan zoo zegde de Heer Del- mer, secretaris van den Minister van Openbare Werken, thans voor de technièk onzer inge nieurs geen moeilijkheden der natuur meer Ten voordeele der verbinding Noord-Zuid te Brussel wordt aangehaald dat al de noodige gronden tot een beloop van meer dan 98 per hon derd, 't zij een oppervlakte van meer dan 16 hectaren, reeds onteigend zijn, dat de twee der den dezer gronden reeds ontbloot zijn zoodat de Werken onmiddellijk kunnen aangevangen wor den. Hier ook, voor onze vaart Yper-Komen, zijn al de noodige gronden reeds sedert lang en dit voor honderd ten honderd onteigend. Wat meer is het werk is, behalve voor wat de sleuf van Hollebeke betreft, om zoo te zeggen reeds vol ledig opgedaan. De bedding der vaart is reeds gegraven en dient alleen wat uitgediept en hier en daar wat hersteld te worden, ook de sluizen, alhoewel grootelijks door oorlogsfeiten bescha digd, zijn ook nog voor een merkelijk deel bruik baar. Er is dus volstrekt niets dat belet van mor gen de hand aan 't werk te slaan om onze vaart te herstellen en te voltooien. Bovendien liggen er daar, volgens de verklaring van de Heeren Ingenieurs Claeys en Dewulf, voor 25 rrullioen frank werken te vergaan.. De verbinding Noord-Zuid zal er grootelijks toe bijdragen om de werkloosheid te verminde ren gezien, naar de gedane schattingen, de han denarbeid ongeveer de drie vierden van het totaal bedrag der aanneming zal opslorpen. Diezelfde beweegreden hebben wij hier voor onze vaart reeds meermalen herhaald en er kan, in deze tijden van crisis en gebrek aan werkge legenheid, niet genoeg daarop gesteund worden. De herstellingswerken der vaart immers zullen uitsluitend, en dit in tegenstrijd met veel andere groote werken, handenarbeid vergen. Wat de kosten betreft werd de uitvoering der nog te doene werken voor de verbinding Noord- Zuid verleden jaar geschat op 2.721 millioen, terwijl de volledige herstelling der vaart Yper- Komen, naar het oordeel van bevoegde inge nieurs, niet meer dan 35 millioen zal kosten. Indien die twee ontwerpen dus op één punt van elkaar verschillen dan is het wel voor wat de uitgaven aangaat, en dit verschil valt onge twijfeld geheel en gansch in ons voordeel uit, •want al kan Yper aan Brussel niet vergeleken worden dan toch" is die verhouding der kosten geenszins gerechtvaardigd noch gewettigd. Ten voordeele der verbinding Noord - Zuid worden ook nog een heele reeks andere beweeg redenen aangehaald, o. m. verbetering en verge makkelijking van het verkeer gezien de reizigers alsdan van statie niet meer zullen moeten ver anderen mogelijkheid een deel-van het gebruik te kapitaal af te schrijven door de ontvangst van een verhoogd recht van 15 of 30 centiemen per reiziger, enz. enz. Zoo er ten voordeele van de voltooiing onzer vaart geen onmiddellijk geldelijk voordeel kan ingeroepen worden, dit hangt immers af van de bedrijvigheid welke op die vaart zal heerschen en die bedrijvigheid zal alleen mettertijd en stil- lekens aan in belangrijkheid toenemen, toch biedt de vaart Yper-Komen een ander en niet minder belangrijk voordeel. Immers die vaart zal dan, dank aan de overvloedige wateren der Leie, als regelaar optreden voor de vaart Yper-Yzer en voor de Yzer, waar thans, bij gebrek aan water, de scheepvaart gedurende zes maanden per jaar moet stilgelegd worden. Zoodoende zal zij een bron van welstand voor onze streek uitmaken. Daarbij kan er ook niet ontloochend worden dat die vaart, van zoodra ze bevaarbaar zal zijn, onrechtstreeks de inkomsten der schatkist zal yerhoogen en alzoo, misschien wel in veel kor- teren tijd dan men denkt, de gedane onkosten zal vergoeden. ,v Deze vaart immers, die de Yzer met de Leie ver bindt, die de haven van Nieuwpoort langs een veel korteren weg toegankelijk maakt voor de schepen komende van het binnenland en van het Noorden van Frankrijk, zal onvermijdelijk nieuw leven aan gansch onze streek geven. Han del en nijverheid, die zich met minder kosten zullen kunnen bevoorraden en ook gemakkelij ker hunne producten aan den man zullen kunnen brengen, zullen terug gelijk weleer bloeien en zich uitbreiden. Zij zullen meer zaken doen, hun verhandelingen zullen vermeerderen, hun winstcijfer zal verhoogen, zoodat de. Staat, die bij iedere verhandeling hoe klein ze ook weze steeds zijn aandeel moet ontvangen, ook de op brengst dgr taksen en belastingen zal zien ver- grooten. En wie weet of komen zich later hier in de streek of langs de oevers dier vaart geen- nieuwe nijverheden vestigen, die dan ook nog maals nieuwe inkomstbronnen voor den Staat zouden uitmaken. Die financieele kant echter is slechts bijzaak en dergelijk werk mag nooit verricht worden met het doel er later winst uit te trekken. Wat hier vooral van tel is, dat is een kwestie van rechtvaardigheid. De vaart bestaat hier, zij be hoort ons toe en ware het niet geweest van den oorlog dan zou zij zonder twijfel reeds sedert lang bevaarbaar geweest zijn. Onze streek, die voor het heil van het land, vernield en verwoest werd, is weliswaar heropgebouwd geworden, doch tot op heden werd haar niets teruggegeven van al hetgeen zij vroeger bezat en dat haar het leven mogelijk miek. Men heeft integendeel van haar vier jaar lang martelaarschap misbruik ge maakt om ze schandelijk van al hare inkomst bronnen van vroeger te berooven en die aan andere en meer bevoordeeligde steden ten ge schenke te geven. En nu nog steeds, nu dat de regeering erkent dat ons landeke alleen op.zijn eigen mag reke nen en de scherpe werkloosheid, welke er heerscht, alleen door het uitvoeren van groote werken kan verholpen worden, nu nog zijn het enkel en alleen de groote steden, als Brussel, Antwerpen en andere, die met de beste en meeste brokken wegloopen en alle beschikbare kredieten opslorpen. Wonen wij hier dan nog werkelijk in België En moeten de belastingen, die men ons afperst, dan eeuwig blijven dienen om rijke streken en groote steden nog te verrijken en te verfraaien Hebben wij hier nog vertegenwoordigers om onze miskende belangen té verdedigen Wij verwachten ^én antwoord op deze vragen en dat men niet uit het oog verlieze dat aan alles, ook aan het geduld, een einde komt. Op het laatste oogenblik, vernemen wij dat de stappen aangewend, door de Handelskamer van Yper in samenwerking met de Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper, bij den Heer Hendrik De Man, Minister van Openbare Werken, een gunstig verloop schijnen te zullen krijgen. Het aangevraagd onderhoud is deze week, wegens onpasselijkheid van den Heer Minister, voor eenige dagen moeten uitgesteld worden, doch zal binnen kort plaats hebben. Wij wenschen den Heer Minister een spoedige en al- geheele herstelling en drukken de hoop uit dat het ministerieel verhoor, dat hij zoo welwillend is aan onze afgevaardigden toe te staan, met den gewenschten uitslag zal bekroond worden. Zijn er menschen die zich laten stroopen Met water voor chicorei te koopen, Dan is 't hun eigen schuld alleen Neemt Pacha chicoreidroger is er geen. KOSTELOOZE TOMBOLA De kostelooze tombola, die de bezoekers der Handelsfoor aangeboden wordt, belooft dit jaar weerom even prachtig te zijn. Het comiteit heeft zeer talrijke prijzen ontvangen en verwacht er nog meer andere. Hieronder geven wij de lijst der tot heden toegekomen giften en van hun mil de schenkers. M. Hector Vermeulen, Dixmudestraat, 1 rij wiel. M. A. Weckesser, Dixmudestraat, 1 lavabo garnituur. M. Toussaert, Lombaardstraat, 1 kistje wijn. M. L. Vandevoorde, Elverdinghestraat, 1 dozijn zakdoeken 1 cravate 1 paar bretelles. M. A. Stevens - Vandermarliere, Neermarkt, 1 lavabogarnituur. Compagnie Générale de Gaz, Ypres, 1 cuisi- nière au Gaz. M. Maurice Bagein, Rijselstraat, 1 vogelkooi. M. Degeest-Depuydt, Dickebuschsteenweg, 200 kgr. kolen. M. L. Knockaert, Dixmudestraat, 2 bons voor 't kuischen van een kostuum. M. Hollebeke, Veurnesteenweg, 10 kgr. fleur de gruau. M. A. Burgho, Groote Markt, 1 lampadaire. M. G. Vanwonterghem, Boterstraat, 1 coffret de luxe Ed. Laurens100 cigarettes Le Khédive n° 12 2 cendriers demi cristal Tur- mac 1 coffret de luxe 1000 cigarettes Ab- duïla Rondes»— 600 cigarillos «Regal Succes» 200 cigarettes Fresco15 paquets tabac Patria 2 pipes Steme M. A. Gruwez, Boterstraat, Voor mijn eerste schat. M. C. Tavernier, Vanden Peereboomplaats, 1 posture. M. E. Boutens-Lowagie, smid, Meenenpoort, 1 korf in gesmeed ijzer. P. Craye, Boterstraat, 1 coupon stoffe voor mantel 1 coupon zijde voor kleed. Drukkerij Dumortier, Boterstraat, een vulpen een doos schrijfpapier en 100 visiet kaarten id id id M. Fr. Hoflack, Rijselstraat, 1 velolamp met dynamo, merk Schmitt. HOTEL CONTINENTAL, YPER Op WITTEN DONDERDAG aanstaande, zooals vorige jaren, is een PRIJSKAMP ingericht voor uitstallingen versierd met natuurlijke bloemen, planten, fruiten en'groensels. Een Jury zal de verscheidene uitstallingen bezoeken op gemelden Witten Donderdag, tus- schen 15 en 17 uur, en deze bekronen volgens ver diensten. - De handelaars en nijveraars welke deel nemen aan de Handelsfoor, kunnen insgelijks in dezen prijskamp mededingen. De personen die bij vergetelheid geen uitnoo- diging zouden ontvangen hebben mogen zich laten inschrijven bij den secretaris M. Ferd. Dethoor, Rijselstraat, nr 80, vóór Zondag 14 April aanstaande. Zitting van Maandag 15 Maart 1935, om 18 ure. DAGORDE 1. Proces-verbaal der zitting van 25 Maart 1935. 2. Politieverordening waarbij het maxi mum-gewicht voor het vervoer en de gerijsnel heid in de Noordlaan en de Pennestraat beperkt worden Aanvulling. 3. Openbare Onderstand Afstand van een strook grond aan den Belgischen Staat. 4. Foor en Lastenkohier Wijziging. 5. Aankoop van een Transformator voor de Pompstatie van Dickebusch. 6. Lagere Stadsmeisjesschool Rijselstraat Praktische les in de huishoudkunde Aanvraag van krediet. 7. Autobusdienst voor werklieden tusschen Poperinghe en Meenen over Reninghelst Ver zaking aan de exploitatie Advies. 8. Stadsbegrooting voor het dienstjaar 1935 Wijziging. 9. Ontwerp van lastenkohier van de open bare verpachting der standplaatsen op markten. 10. Verordening op het verkeer Wijziging. 11. Autobusdienst voor werklieden vervoer Yper-Meenen Tarief Wijziging Advies. 12. Mededeelingen. La place nous manque pour donner cette se- maine le compte-rendu de la conférence de Mon sieur van Renynghe de Voxvrienous le regret- tons et nous le publierons dans notre prochain. numéro. d-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2