Een Bezoek aan de Tedoooastelling van de Ieperschs Fotoclub
Leest en Verspreidt
Het YPERSCHE
Tentoorstellirg van den Yperschen Kunstkring
4
ter gelegenheid der Handels foor Paschen 1935
I I,
ff¥
Het publiek stelde groot belang in de fototentoonstelling.
Moge de Iepersche Fotoclub een schitterende
toekomst te gemoet gaan
Dit was de hqilwensch waarmede de heer Rae-
kc-tboom verletten jaar een lering, in schitterende
bewoordingen opgesteid, besloot. In een sierlijke,
vlotte taal gaf deze fijne kunstkenner voor de
ledèn van de Fotoclub zijn indrukken ten beste,
opgedaan bij een bezoek aan de jaarlijksche
tentoonstelling van deze Vereeniging.
Velru alle teekenen wijzen er op dat deze
hartewensch in vervulling gaat. Niet het minst
de rachtig geslaagde tentoonstelling waaroyer
iet' reen met grooten lof spreekt. Niettegen
staande de ongunst der tijden, die zich ook in
de»en kring heeft doen gelden, is het een on
loochenbaar feit dat in de Iepersche Fotoclub
de n.dividueele vooruitgang en meteen den bloei
dei Vereeniging duidelijk waarneembaar zijn.
Een leder die zich' getroost heeft de ingebrachte
proeven aan een critisch onderzoek te onderwer
pen. heeft kunnen vaststellen dat er onder de
liefhebbers een- heilzamen drang te bespeuren
i6 cm door volharding en nauwgezette beoefe
ning der Fotografie z'ch verder op te werken tot
eéu hooger peil. De leerzame en interessante
avonden dezen winter door het Bestuur van de
Fotoclub ingericht, hebben het hunne bijgedra
gen om tot dit resultaat te geraken en den be
reikten uitslag moet een aansporing wezen om
op dezen weg voort te gaan. Het moet het Be
stuur van de Fotoclub aangenaam stemmen, te
kunnen vaststellen, dat benevens een groot aan
tal bezoekers, de kijkgragen, een niet onaan
zienlijk deel der Iepersche bevolking zijn volle
aandacht schenkt aan het werk der Iepersche
fotoliefhebbers om het te beschouwen als een
kunstuiting evenals tal van andere. En dit hoort
zoo, want waarom zou het werk van deze lief
hebbers onder dit opzicht dienen versmaad te
wórden Het geldt hier immers onbegrensde
mogelijkheden door middel van het fotografisch
toestel in het .weergeven van eigen indrukken
en alzoo menigeen in de gelegenheid te stellen
edel kunstgenot na te streven. De Fotografie op
deze manier begrepen verdient aanmoediging
omdat zij grootelijks kan bijdragen tot het aan-
kweeken en bevorderen van het kunstgevoel
onder de groote massa en aan eenieder de gele
genheid verschaft om zich aan een bron van
j heerlijke en zuivere genietingen te laven.
In de Fotografie gaat het nuttige gepaard met
het schoone. Het nuttige is de wetenschappelijke
en documentaire, het schoone de kunstfotogra
fie. Beide vormen worden druk door de Iepersche
fotoliefhebbers beoefend en ieder vond zijn ga
ding in den stand dezer liefhebbers. Het beste
getuigenis daarvan was trouwens de ononderbro
ken stroom van bezoekers tijdens de tentoon-
stellingsdagen. Bij een rondgang in den stand
konden wij er ons terdege van overtuigen welke
mate van bedrevenheid en voortreffelijkheid
werd bereikt in de tentoongestelde proeven. We
ontwaarden bij de vleetdocumentaire foto's
over het bezoek van Zijn Majesteit Leopold III
aan leper, over de Bisschopswijding van Mon
seigneur Six, over den Carnavalstoet van ver
leden jaar en zelfs van dit jaar. Daarbij tal van
andere foto's over allerhande gebeurtenissen.
Alles te zamen een troüwe weerspiegeling van
het leven in de stad leper zoowel bij kalme da
gen als in perioden van feestroes en druk toe
ristenbezoek. Het bezichtigen dezer proeven die
op technische volmaaktheid mogen bogen was
reeds een bezoek aan de tentoonstelling over
waard. Maar het is verheugend vast te stellen
dat de liefhebbers van de Iepersche Fotoclub
zich niet bevinden in een toestand van technische
slavernij. Zij hebben goed de fotografische werk
wijzen onder de knie, maar trachten ze te-benut
ten om indrukken te verwekken en gevoel te leg
gen in hun werk en zijn hierin ook ten volle
geslaagd. In de sfeer van stemming en emotie
ontstaan door vormen, door tegenstelling van
tonen, door tinteling van licht en door kalme,
waardige schaduwen is het aangenaam te ver
wijlen om in gedachte met den maker deelach
tig te zijn met hetgeen hem bezielde toen het
werk ontstond. De landschappen en stillevens
hier tentoongesteld zijn geen documentenhet
zijn foto's waaruit dichterlijkheid straalt en de
bekomen effecten verwekken edele aandoeningen
die ons met welbehagen vervullen. Zeldzaam
schoon zijn enkele opnamen en zonder afbreuk
te willen doen aan de verdiensten der overige
tentoonstellers, zouden enkele werken, waaron
der prachtige stillevens en mooie kinderportret
ten mogen speciaal vermeld worden en bestem
peld als uiterst wel geslaagde kunstuitingen.
Deze benaderen de volmaaktheid. Liefelijke
landschappen, steenen burchtreuzen wisselen ver
der af met poëtische zonsondergangen, avond
schemeringen en grepen uit het dierenleven.,
Eens te meer is ontegensprekelijk bewezen
dat de Fotografie evenals andere vormen van
kunst, haar eigen techniek bezit en dat er door
toepassing van deze techniek, gepaard met lief
de tot het vak, middel-is-om kunstwerken van
beteekenisvolle waarde voort te brengen.
Nogmaals, de Iepersche Fotoclub is op den goe
den weg. Met vasten tred worclt deze bewandeld
en 't is daarom de plicht van de Iepersche kunst
kenners en van de Iepersche bevolking in 't al
gemeen de verdere pogingen van deze ernstige
liefhebbers met belangstelling te volgen.
Een volgende tentoonstelling zien wij met
groot genoegen te gemoet.
Iepersche Fotoclub, goed heil
Een hoekje der tentoonstelling van den Yperschen Kunstkring.
t Voor de toekomst van de jeugd, Voor de
grootheid onzer stad, Willen wij de herin
richting van de Academie voor schoone kunsten.»
was de tekst van een plakbrief, die ons dadelijk
in het oog viel, gehangen bij den ingang der
tentoonstellingslokalen.
De Ypersche Kunstkring, gesticht ter aanmoe
diging van de beeldende kunst ter stede, en
groepeerende al de kunstbeoefenaars van stad,
heeft hiermede een punt van zijn werkplan
onderstreept, dat de kunstminnende bevolking
met sympathie begroet in de hoop deze betracn-
ung te zien verwezenlijken.
Het bezoek der tentoonstelling liet ons eenige
aangename stonden beleven, en in het doorloo-
pen der verschillende lokalen der Handelsfoor,
hadden wij hier de gelegenheid een poosje rust
en kunstgenot te vinden. Dit gevoelen was voor
zeker algemeen gedeeld, want het is ons opgeval
len, hoe de bezoekers die in de zalen van den
Kunstkring aanlandden er lange vertoefden.
De groote reeks tentoongestelde werken was
een bezoek meer dan waard en heeft den besten
indruk nagelaten.
Om hunne groote kunstwaarde kunnen wij
niet nalaten enkele dezer werken op te sommen
Eerst vernoemen wij alles wat M. Eugeen Van-
steenkiste op zoo eene oorspronkelijke wijze
weet op te disschen. Verders vernoemen wijde
portretten van M. Quisthout, waaronder dit van
M. Mee Vergracht als prachtig gelukt dient ver
meld de kinderkoppen van Mevrouw P.
Malou de betooverende aquarellen van M.
Gobron de beeldhouwwerken van M. Deraedt
waaronder een zeer goed gelukt fragment van
een grafzerk; de droomerige landschappen van
M. Pa'foort.
Nog zijn te vernoemen de prachtillustraties
van Mevrouw P. Waterblee het koper en
porselein van Flosculus de zonnige herfstdag
in de bosschen der Lovie door Mevrouw Daele-
mans het historisch werk van M. Brillon
de aquarellen van Baron Yves de Vinck waar
onder Rukwind uitmuntte.
Alle deelnemers aan de tentoonstelling dienen
om hunne werken en schoone pogingen geluk
gewenschtM. Sapijn met zijn beeldhouwwerk
de Heeren Demeere, Raekelboom, Platteau,
Vandenbussche, Gits, Vanderghote met hunne
schilderijende Heer Marijnen met zijne
penteekeningenM. Grimonprez met zijn
kunstplakbrief waarin hij gespecialiseerd schijnt.
Een kataloog van de tentoongestelde werken
werd ons aangeboden, en met genoegen zagen
wij het adres vermeld van onze kunstenaars.
Deze aanwijzing is nuttig voor de kunstminnen
de bevolking, want de gelegenheid komt voor
zeker dat wij onze woonkamer willen veraan
genamen en opsieren, en dat wij dan gaan aan
kloppen bij onze vrienden kunstenaars die wij
met recht zullen aanmoedigen en steunen.