La Chanson d'une Nuit
Cinéma FLORA
FL VANDEVOORDE
Aviation Yproise
REINE CHRISTINE.
Nous MAJNTXENDRONS nos
PRIX jusqu a épuisement
de nos STOCKS
Deweek de schoonste operette
gezongen door de mooiste stem der
wereld.
De meest wonderbare der operetten
dank aan haar weelderige tooneelschik-
king, aan de uitgelezen artisten, aan haar
schoone muziek waarvan de liederen op
ieders lippen zijn, 't is
met den vermaarden tenor
Jean Kiépura
en Lucien Baroux.
Eindelijk Aanstaande week de groote
gebeurtenis der sprekende cinema het
heroptredtn der bevallige Grata Garbo
in
BURGERSTRIJD
Afdeeling Poperinghe - Yper
Maitre - Fourreur
31, rue au Beurre, YPRES
2 -
Brussel-Namen, Brussel-Bergen en Brussel-Gent.
De gemengde Commissie, bestaande uit leden van
Kamer en Senaat, welke gelast is met dit vraag
stuk te onderzoeken en met dit doel eiken Dins
dag bijeenkomt, besloot in haar vergadering van
deze week, na kennis genomen te hebben van de
laatst ingediende ontwerpen, zich aan het ont
werp van den Heer Waucquez te houden.
Zoo luidt ten minste het kort verslag- 4at over
die vergadering in de dagbladen vei'^heen. en
daaruit mogen wij besluiten dat er aan dit ont
werp, dat nogmaals een aanzienlijk aantal mil-
lioenen zal kosten, ernstig wordt voorts gedaan.
En telkens wij die berichten lezen over nieuwe,
grootsche werken die elders, ver van hier, in
andere en meer bevoordeeligde steden zullen
uitgevoerd worden en die wij ook zullen helpen
betalen, dan welt bij ons onwillekeurig steeds
dezelfde vraag op En wij
En wij Zullen wij hier dan eeuwig vergeten
worden en verstooten blijven Hebben onze
streek en haar bewoners onder den oorlog niet
genoeg geleden en verloren en verdienen zij
thans niet een betere behandeling
Een ware moeder betoont steeds een grootere
voorliefde voor een harer kinderen dat gebrekkig
of ongelukkig is en zal het door haar inniger
liefhebben, door haar meerdere liefkoozingen,
door haar grootere toegevendheid een deel van
•zijn minderwaardigheid en zijn leed trachten
te vergelden en te doen vergeten.
Hier echter is het gansch 't tegenovergestelde.
Yper, om zijn lijden en vernieling de wereld
door bekend, mag wel terecht de ongelukkigste
stad van België genoemd worden. Een voor een
zag ze haar heerlijke praalgebouwen de prooi
der vlammen worden, haar inwoners werden vier
jaar lang in ballingschap gedreven, alles werd er
ten gronde toe verwoest. En in plaats van om
haar heldhaftigen weerstand beloond te worden
werd onze stad, zij die den overweldiger belette
gansch België in te palmen en ons land dus van
den ondergang redde, door dat land zelf nog ge
plunderd en beroofd van hetgeen vroeger groo-
tendeels haar bestaan en haar welstand uitmiek.
Tal van inrichtingen, waarvan de Heer voorzitter
der Handelskamer van Yper onlangs nog, ter
gelegenheid der laatste Handelsfoor, in zijn ope
ningsrede zegde dat zij voor onze stad een inko
men van 100.000 fr. daags uitmaakten, werden ons
ontnomen en deels naar elders verplaatst. Zoo
hebben wij het Koninklijk Gesticht van Meessen
dat naar Lede werd overgebracht. Onze zoo ver
maarde rijschool en de erbijgevoegde smeden-
school gingen naar Brasschaet, die haar bevol
king, en dit dank aan de pluimen van Yper, van
7000 zielen tot op 22.000 heeft zien stijgen. Ons
bataljon voetvolk, onze regimentaire school, het
militair hospitaal, het gevang, waarvan het ge
bouw weliswaar weer opgericht werd doch nooit
zijne bestemming kreeg, de Weldadigheidsschool,
en zooveel andere inkomst bronnen werden ons
niet meer teruggeschonken. Bij gebrek aan het
tijdig herstellen van onzen waterweg naar de
Yzer, zagen wij de suikerfabriek van Waasten,
die te Yper moest heropgericht worden, naar
Veurne verhuizen. Andere kleine nijverheden
kwamen insgelijks niet meer terug en vestigden
zich in andere plaatsen waar ze dadelijk betere
verbindingen, zoo per spoor en per water, hadden:
zoo hebben wij de bleekerij Verschoore om er
maar een te noemen. De weinige kunstschatten,
zoo onder meer deze van het museum Merghe-
lynck, die men tijdens den oorlog van de vernie
ling heeft kunnen vrijwaren, zijn nu nog steeds
ergens ondergebracht te Brussel, waar men ge
tracht heeft, doch gelukkiglijk zonder uitslag,
ze te mogen behouden, terwijl ze hier thans voor
de vreemde bezoekers en pelgrims een aantrekke
lijkheid te meer zouden uitmaken.
En die reeds te lange lijst is nog ver van vol
ledig. De stad Yper werd na den oorlog grooten-
deels heropgebouwd, 't is waar, doch wij her
halen dat al haar bestaansmiddelen van vroeger
haar niet werden teruggegeven. Ook zou men
waarlijk geneigd zijn te gelooven dat men de
huizen en gebouwen alleen heeft heropgericht
om, zcoals men hier de heropgebouwde voetvolk
kazerne reeds heeft laten rotten, de stad Yper
thans tot een minder geweldigen maar niette
min zekeren dood te doemen.
Voor Brussel, Antwerpen is er niets te veel,
geen opofferingen zijn te zwaar en, als het geldt
die bevoorrechte steden nog te vergrooten, te
verfraaien en te verrijken, vindt men steeds de
noodige kredieten, hoe groot ze ook mogen wezen.
Terwijl wij hier, ver van een billijke vergel
ding voor al het ons aangedane leed te ontvan
gen, nog niet bekomen kunnen terug te krijgen
datgene wat we vóór den oorlog bezaten en voor
de redding van het land verloren hebben.
De puinen onzer vermaarde Hallen getuigen
zulks nog dagelijks aan de talrijke bezoekers
die Yper en het gewezen slagveld komen be
zichtigen. De vaart Yper-Komen, waarop onze
bevolking en gansch de streek al hare hoop in
een betere toekomst stellen, ligt nog'steeds in
denzelfden verwilderden en onbruikbaren toe
stand als op 11 November 1918. Wanneer wij
voor het herstel dier vaart bij het ministerie
aandringen, beweerde men er vroeger geen geld
te hebben en voor dit herstel betere tijden te
moeten afwachten. Doch nu dat ditzelfde uit-
vluchtsel niet meer kan gebruikt worden, gezien
men millioenen en millioenen vindt voor de wer
ken van Brussel en Antwerpen, nu dat de zoo
hevig heerschende werkloosheid het oogenblik
meer dan ooit gunstig maakt om dit herstellings
werk uit te voeren, nu schijnen de ministers
geen tijd te hebben om zich met het kleine Yper
bezig te houden.
En wij Bestaan wij dan niet meer in de oogen
van Brussel Wanneer zullen onze mandataris
sen eens ernstig de belangen van onze streek
behartigen en, zooals wij het hier doen, te Brus
sel de vraag gaan stellen En wij
Notre confrère «Le Sud» mène une intéressante
campagne en faveur de la création d'une plaine
d'aviation a Ypres. La Région d'Ypres en avait
fait de même il y a trois ans, et sa campagne
semblait bi en prés d'aboutir. Maid l'Etat düt
alors reculer pour des raisons budgétaires, et la
création d'une plaine aux environs de la ville,
sans être abandonnée, fut remise a des temps
meilleurs... qui peuvent se faire attendre bien
des années.
II est bon cependant de ne pas laisser sommeil-
ler cette question.
Qu'on nous permette a ce propos, une idéé
nouvelle. Comme le fait trés justement observer
Le Sud si nous devons tout attendre des pou-
voirs publics, nous risquerons de ne jamais abou-
tir. II faut que nous ne comptions que sur nous-
mêmes, et cela nous oblige a rechercher une solu
tion pratique et peu coüteuse.
Les ressources officielles et privées que peut
fournir la seule ville d'Ypres ne permettront
jamais d'envisager l'achat, ni même la loca
tion, des immenses terrains a la campagne et
des installations nécessaires a la lourde aviation
telle qu'elle se pratique beaucoup aujourd'hui.
Du reste, Ypres ne sera jamais un centre de gran-
des lignes internationales. Nos visées doivent et
peuvent être plus modestes.
L'aviation en est a ses débuts, elle tatonne
encore, et des formes nouvelles d'avions sont
constamment créées. Mais tous ces appareils re-
quièrent nécessairement pour leur atterrissage
des surfaces immenses et des installations fort
coüteuses. Ces terrains d'atterrissage eux-mêmes
ont toujours l'énorme inconvénient d'être fort dis-
tants des centres que les services d'avions doi
vent rejoindre.
Mais a cöté des aérobus et des grands avions mi-
litaires, il y a aussi les petites machines aériennes
qui prennent partout un développement énorme,
qui sont trés loin d'être aussi exigeantes, ce
sont les avions privés ou de tourisme, et surtout
l'avion de l'avenir, celui qui regagne de plus en
plus de faveur, l'autogyre.
L'autogyre a, sur les anciennes formes d'avions,
deux immenses avantages, la sécurité absolue
d'abord, et ensuite la facilité d'atterrir n'importe
oü, et de partir de n'importe quel endroit. II ne
leur faut pas de vastes plaines pour se poser ni
pour prendre leur vol. On en a vu dernièrement
se poser dans une rue de Paris, et puis reprendre
leur route aérienne verticalement, bien tran-
quillement, sans que rien ne les gêne.
Jusqu'ici, malgré cette supériorité, l'autogyre
ne jouissait pas de la faveur des aviateurs,
paree que ceux-ci recherchaient avant tout la
rapidité. Tandis que les avions du service com
mercial pouvaient voyager avec une vitesse pra
tique de 200 a 250 kilomètres a l'heure, l'autogyre,
instrument encore neuf et relativement lent, ne
dépassait guère les 100 kilomètres. Mais il a,
dans ces derniers temps, fait d'énormes progrès,
et les constructeurs actuels en fournissent dé ja
qui dépassent les 150 kilomètresII n'y a pas a
douter que bientót l'autogyre réalisera au moins
la vitesse pratique des avions du transport régu
lier. Nous verrons alors la vogue s'attacher a ce
nouvel instrument, qui, a l'égalité de la vitesse,
joindra la supériorité inestimable de la stabilité
et de l'atterrissage a volonté.
im m i .-in ■n.nji.n nu
Etant donné l'extension prochaine et certaine
de l'avion du tourisme et surtout de l'autogyre,
pourquoi n'aurions-nous pas, dés maintenant, a
Ypres un port d'attache pour ces appareils Nous
avons chez nous un terrain admirablement situé
et qui pourrait être aménagé a peu de frais.
La Plaine d'Amour est tout indiquée. Les
voyageurs aériens descendraient dans la ville
elle-même, tandis qu'a Londres, Paris, Anvers,
Bruxelles et ailleurs, ils doivent atterrir assez
loin de leur but
Puisque nous ne pouvons pas trop compter sur
l'appui exclusif de notre gouvernement, toujours
avare de ses deniers sauf quand il s'agit de
favoriser les grands Centres, pourquoi n'étudie-
rions-nous pas la question sous ce nouvel angle
II nous semble qu'elle peut être résolue pra-
tiquement et a peu de frais en nous en
tenant au cóté touristique de l'aviation. Si la
ville voulait bien soumettre cette idéé aux diri-
geants de l'Aéroclub de Belgique, ceux-ci pour-
raient probablement bien nous aider de leurs
conseils et nous donner un puissant appui.
KINDEREN TOEGELATEN.
Verlangt gij iets te koopen of te huren
Hebt gij iets te verkoopen of te verhuren
meldt het in onze KLEINE AANKONDIGINGEN
gij zult er profijt bij vinden.
Neemt inlichtingen bij degenen die reeds in
onze rubriek «KLEINE AANKONDIGINGEN»
adverteerden, zij zullen u hunne voldoening uit
drukken.
Op Zondag 19 Mei 1935, te Iseghem, groote
jaarlijksche algemeene samenkomst van alle
Burgers en Middenstanders van Vlaanderen.
Zijn vriendelijk uitgenoodigd, alle vereenigin-
gen, bonden en gilden met hun Bestuur en hunne
leden, mannen en vrouwen, jongelingen en juf
vrouwen.
Algemeene bijenkomst te Roeselare, op de
Groote Markt, om 2 ure namiddag.
Om 2.30 ure stipt, gezamenlijke stoet met vlag
gen en muziek, kamions, autobussen, autos, motos
en velos naar Iseghem.
Te Iseghem om 3 ure op de Groote Markt,
Voordracht door Dr Robert Gits, algemeene lei
der van Burgerstrijd.
Na hem zullen ook verschillige andere voor
aanstaande leiders van Burgerstrijd het woord
nemen.
Om 4 i ure, Luisterrijke Muziek- en Zang
feesten. HET BESTUUR.
N. B. Al degene die begeeren de reis naar
Roeselare en Iseghem mede te maken kunnen
zich aangeven bij Paul Dupont, Yperstraat, 2,
Poperinghe, ten laatste tot Donderdag 16 Mei.