La Chanson d'une Nuit Cinéma FLORA FL VANDEVOORDE Aviation Yproise REINE CHRISTINE. Nous MAJNTXENDRONS nos PRIX jusqu a épuisement de nos STOCKS Deweek de schoonste operette gezongen door de mooiste stem der wereld. De meest wonderbare der operetten dank aan haar weelderige tooneelschik- king, aan de uitgelezen artisten, aan haar schoone muziek waarvan de liederen op ieders lippen zijn, 't is met den vermaarden tenor Jean Kiépura en Lucien Baroux. Eindelijk Aanstaande week de groote gebeurtenis der sprekende cinema het heroptredtn der bevallige Grata Garbo in BURGERSTRIJD Afdeeling Poperinghe - Yper Maitre - Fourreur 31, rue au Beurre, YPRES 2 - Brussel-Namen, Brussel-Bergen en Brussel-Gent. De gemengde Commissie, bestaande uit leden van Kamer en Senaat, welke gelast is met dit vraag stuk te onderzoeken en met dit doel eiken Dins dag bijeenkomt, besloot in haar vergadering van deze week, na kennis genomen te hebben van de laatst ingediende ontwerpen, zich aan het ont werp van den Heer Waucquez te houden. Zoo luidt ten minste het kort verslag- 4at over die vergadering in de dagbladen vei'^heen. en daaruit mogen wij besluiten dat er aan dit ont werp, dat nogmaals een aanzienlijk aantal mil- lioenen zal kosten, ernstig wordt voorts gedaan. En telkens wij die berichten lezen over nieuwe, grootsche werken die elders, ver van hier, in andere en meer bevoordeeligde steden zullen uitgevoerd worden en die wij ook zullen helpen betalen, dan welt bij ons onwillekeurig steeds dezelfde vraag op En wij En wij Zullen wij hier dan eeuwig vergeten worden en verstooten blijven Hebben onze streek en haar bewoners onder den oorlog niet genoeg geleden en verloren en verdienen zij thans niet een betere behandeling Een ware moeder betoont steeds een grootere voorliefde voor een harer kinderen dat gebrekkig of ongelukkig is en zal het door haar inniger liefhebben, door haar meerdere liefkoozingen, door haar grootere toegevendheid een deel van •zijn minderwaardigheid en zijn leed trachten te vergelden en te doen vergeten. Hier echter is het gansch 't tegenovergestelde. Yper, om zijn lijden en vernieling de wereld door bekend, mag wel terecht de ongelukkigste stad van België genoemd worden. Een voor een zag ze haar heerlijke praalgebouwen de prooi der vlammen worden, haar inwoners werden vier jaar lang in ballingschap gedreven, alles werd er ten gronde toe verwoest. En in plaats van om haar heldhaftigen weerstand beloond te worden werd onze stad, zij die den overweldiger belette gansch België in te palmen en ons land dus van den ondergang redde, door dat land zelf nog ge plunderd en beroofd van hetgeen vroeger groo- tendeels haar bestaan en haar welstand uitmiek. Tal van inrichtingen, waarvan de Heer voorzitter der Handelskamer van Yper onlangs nog, ter gelegenheid der laatste Handelsfoor, in zijn ope ningsrede zegde dat zij voor onze stad een inko men van 100.000 fr. daags uitmaakten, werden ons ontnomen en deels naar elders verplaatst. Zoo hebben wij het Koninklijk Gesticht van Meessen dat naar Lede werd overgebracht. Onze zoo ver maarde rijschool en de erbijgevoegde smeden- school gingen naar Brasschaet, die haar bevol king, en dit dank aan de pluimen van Yper, van 7000 zielen tot op 22.000 heeft zien stijgen. Ons bataljon voetvolk, onze regimentaire school, het militair hospitaal, het gevang, waarvan het ge bouw weliswaar weer opgericht werd doch nooit zijne bestemming kreeg, de Weldadigheidsschool, en zooveel andere inkomst bronnen werden ons niet meer teruggeschonken. Bij gebrek aan het tijdig herstellen van onzen waterweg naar de Yzer, zagen wij de suikerfabriek van Waasten, die te Yper moest heropgericht worden, naar Veurne verhuizen. Andere kleine nijverheden kwamen insgelijks niet meer terug en vestigden zich in andere plaatsen waar ze dadelijk betere verbindingen, zoo per spoor en per water, hadden: zoo hebben wij de bleekerij Verschoore om er maar een te noemen. De weinige kunstschatten, zoo onder meer deze van het museum Merghe- lynck, die men tijdens den oorlog van de vernie ling heeft kunnen vrijwaren, zijn nu nog steeds ergens ondergebracht te Brussel, waar men ge tracht heeft, doch gelukkiglijk zonder uitslag, ze te mogen behouden, terwijl ze hier thans voor de vreemde bezoekers en pelgrims een aantrekke lijkheid te meer zouden uitmaken. En die reeds te lange lijst is nog ver van vol ledig. De stad Yper werd na den oorlog grooten- deels heropgebouwd, 't is waar, doch wij her halen dat al haar bestaansmiddelen van vroeger haar niet werden teruggegeven. Ook zou men waarlijk geneigd zijn te gelooven dat men de huizen en gebouwen alleen heeft heropgericht om, zcoals men hier de heropgebouwde voetvolk kazerne reeds heeft laten rotten, de stad Yper thans tot een minder geweldigen maar niette min zekeren dood te doemen. Voor Brussel, Antwerpen is er niets te veel, geen opofferingen zijn te zwaar en, als het geldt die bevoorrechte steden nog te vergrooten, te verfraaien en te verrijken, vindt men steeds de noodige kredieten, hoe groot ze ook mogen wezen. Terwijl wij hier, ver van een billijke vergel ding voor al het ons aangedane leed te ontvan gen, nog niet bekomen kunnen terug te krijgen datgene wat we vóór den oorlog bezaten en voor de redding van het land verloren hebben. De puinen onzer vermaarde Hallen getuigen zulks nog dagelijks aan de talrijke bezoekers die Yper en het gewezen slagveld komen be zichtigen. De vaart Yper-Komen, waarop onze bevolking en gansch de streek al hare hoop in een betere toekomst stellen, ligt nog'steeds in denzelfden verwilderden en onbruikbaren toe stand als op 11 November 1918. Wanneer wij voor het herstel dier vaart bij het ministerie aandringen, beweerde men er vroeger geen geld te hebben en voor dit herstel betere tijden te moeten afwachten. Doch nu dat ditzelfde uit- vluchtsel niet meer kan gebruikt worden, gezien men millioenen en millioenen vindt voor de wer ken van Brussel en Antwerpen, nu dat de zoo hevig heerschende werkloosheid het oogenblik meer dan ooit gunstig maakt om dit herstellings werk uit te voeren, nu schijnen de ministers geen tijd te hebben om zich met het kleine Yper bezig te houden. En wij Bestaan wij dan niet meer in de oogen van Brussel Wanneer zullen onze mandataris sen eens ernstig de belangen van onze streek behartigen en, zooals wij het hier doen, te Brus sel de vraag gaan stellen En wij Notre confrère «Le Sud» mène une intéressante campagne en faveur de la création d'une plaine d'aviation a Ypres. La Région d'Ypres en avait fait de même il y a trois ans, et sa campagne semblait bi en prés d'aboutir. Maid l'Etat düt alors reculer pour des raisons budgétaires, et la création d'une plaine aux environs de la ville, sans être abandonnée, fut remise a des temps meilleurs... qui peuvent se faire attendre bien des années. II est bon cependant de ne pas laisser sommeil- ler cette question. Qu'on nous permette a ce propos, une idéé nouvelle. Comme le fait trés justement observer Le Sud si nous devons tout attendre des pou- voirs publics, nous risquerons de ne jamais abou- tir. II faut que nous ne comptions que sur nous- mêmes, et cela nous oblige a rechercher une solu tion pratique et peu coüteuse. Les ressources officielles et privées que peut fournir la seule ville d'Ypres ne permettront jamais d'envisager l'achat, ni même la loca tion, des immenses terrains a la campagne et des installations nécessaires a la lourde aviation telle qu'elle se pratique beaucoup aujourd'hui. Du reste, Ypres ne sera jamais un centre de gran- des lignes internationales. Nos visées doivent et peuvent être plus modestes. L'aviation en est a ses débuts, elle tatonne encore, et des formes nouvelles d'avions sont constamment créées. Mais tous ces appareils re- quièrent nécessairement pour leur atterrissage des surfaces immenses et des installations fort coüteuses. Ces terrains d'atterrissage eux-mêmes ont toujours l'énorme inconvénient d'être fort dis- tants des centres que les services d'avions doi vent rejoindre. Mais a cöté des aérobus et des grands avions mi- litaires, il y a aussi les petites machines aériennes qui prennent partout un développement énorme, qui sont trés loin d'être aussi exigeantes, ce sont les avions privés ou de tourisme, et surtout l'avion de l'avenir, celui qui regagne de plus en plus de faveur, l'autogyre. L'autogyre a, sur les anciennes formes d'avions, deux immenses avantages, la sécurité absolue d'abord, et ensuite la facilité d'atterrir n'importe oü, et de partir de n'importe quel endroit. II ne leur faut pas de vastes plaines pour se poser ni pour prendre leur vol. On en a vu dernièrement se poser dans une rue de Paris, et puis reprendre leur route aérienne verticalement, bien tran- quillement, sans que rien ne les gêne. Jusqu'ici, malgré cette supériorité, l'autogyre ne jouissait pas de la faveur des aviateurs, paree que ceux-ci recherchaient avant tout la rapidité. Tandis que les avions du service com mercial pouvaient voyager avec une vitesse pra tique de 200 a 250 kilomètres a l'heure, l'autogyre, instrument encore neuf et relativement lent, ne dépassait guère les 100 kilomètres. Mais il a, dans ces derniers temps, fait d'énormes progrès, et les constructeurs actuels en fournissent dé ja qui dépassent les 150 kilomètresII n'y a pas a douter que bientót l'autogyre réalisera au moins la vitesse pratique des avions du transport régu lier. Nous verrons alors la vogue s'attacher a ce nouvel instrument, qui, a l'égalité de la vitesse, joindra la supériorité inestimable de la stabilité et de l'atterrissage a volonté. im m i .-in ■n.nji.n nu Etant donné l'extension prochaine et certaine de l'avion du tourisme et surtout de l'autogyre, pourquoi n'aurions-nous pas, dés maintenant, a Ypres un port d'attache pour ces appareils Nous avons chez nous un terrain admirablement situé et qui pourrait être aménagé a peu de frais. La Plaine d'Amour est tout indiquée. Les voyageurs aériens descendraient dans la ville elle-même, tandis qu'a Londres, Paris, Anvers, Bruxelles et ailleurs, ils doivent atterrir assez loin de leur but Puisque nous ne pouvons pas trop compter sur l'appui exclusif de notre gouvernement, toujours avare de ses deniers sauf quand il s'agit de favoriser les grands Centres, pourquoi n'étudie- rions-nous pas la question sous ce nouvel angle II nous semble qu'elle peut être résolue pra- tiquement et a peu de frais en nous en tenant au cóté touristique de l'aviation. Si la ville voulait bien soumettre cette idéé aux diri- geants de l'Aéroclub de Belgique, ceux-ci pour- raient probablement bien nous aider de leurs conseils et nous donner un puissant appui. KINDEREN TOEGELATEN. Verlangt gij iets te koopen of te huren Hebt gij iets te verkoopen of te verhuren meldt het in onze KLEINE AANKONDIGINGEN gij zult er profijt bij vinden. Neemt inlichtingen bij degenen die reeds in onze rubriek «KLEINE AANKONDIGINGEN» adverteerden, zij zullen u hunne voldoening uit drukken. Op Zondag 19 Mei 1935, te Iseghem, groote jaarlijksche algemeene samenkomst van alle Burgers en Middenstanders van Vlaanderen. Zijn vriendelijk uitgenoodigd, alle vereenigin- gen, bonden en gilden met hun Bestuur en hunne leden, mannen en vrouwen, jongelingen en juf vrouwen. Algemeene bijenkomst te Roeselare, op de Groote Markt, om 2 ure namiddag. Om 2.30 ure stipt, gezamenlijke stoet met vlag gen en muziek, kamions, autobussen, autos, motos en velos naar Iseghem. Te Iseghem om 3 ure op de Groote Markt, Voordracht door Dr Robert Gits, algemeene lei der van Burgerstrijd. Na hem zullen ook verschillige andere voor aanstaande leiders van Burgerstrijd het woord nemen. Om 4 i ure, Luisterrijke Muziek- en Zang feesten. HET BESTUUR. N. B. Al degene die begeeren de reis naar Roeselare en Iseghem mede te maken kunnen zich aangeven bij Paul Dupont, Yperstraat, 2, Poperinghe, ten laatste tot Donderdag 16 Mei.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2