rORTHIJKSCHP ONDERLINGE De 2' Slag van Yper Gelijkheid 4 Steenstraete en 't 3' Linie Regiment Waar zijt gij het ZEKERST en V00RDEELIG5T verzekerd NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de TE KORTRIJK Brand - Leven Ongevallen ftlgsrtVeen Opziener: OM ER ROBYN. April 1915 Steenstraete schrikbeeld der verraderlijke en vergiftigde gassen Heldenmoed der Belgische en Fransche troepen. Hoeveel onzer medeburgers herinneren zich of kennen de rol welke het 3" linie in den slag van Steenstraete vervuld heeft. Het 3*" linie, het was één zijner eenheden die in Yper gevestigd was en het was ook in zijne rangen dat het grootste getal onzer streekgenoo- ten werden ingelijfd. Nu de 20' verjaring nabij is, herinneren wij eens de overwegende rol door het 3e vervuld in den einduitslag van het gevecht van Steenstraete, deel uitmakende van den 2" slag van Yper. In de lente 1915 was het 3' op rust in Bray- Dunes. Den 23 April blies het alarm. Men vernam dat, ten Noorden van Yper, de Duitschers, door een onverhoedschen aanval, na gebruik gemaakt te hebben van stikgassen, de fransche troepen uit de loopgraven geworpen hadden. Den 24 April is het Regiment vervoerd tot Gostvleteren, van waar het 's avonds naar de loopgraven gebracht wordt om de Grenadiers af te lossen die, sedert twee dagen in aanraking met den vijand, alle aanvallen zegevierend af slaan. 50 De dapperen van het 3' hebben aan hunnen korpsoverste, kolonel Mahieu, gezworen te Win nen of te Sterven. In dezen veldslag opgejaagd, door een onbe kende streek, in een duisteren en regenacntigen luoht, onder een. regen -van kogels,; granaten en obussen, in een angstwekkende en vergiftigde gevechtsatmosfeer, zonder rust of bevoorrading, houden de mannen van het 3" stand en klampen, zich. vast. Geen stap, geen voet wordt den vijand afgestaan. .j ~'rrr In den nacht Van 25 tot 26 April |doet de vijand drie geweldige aanvallen- op onze Loopgraven. Niets baat, de vijand wordt in zijne stellingen terug geworpen, na gevoelige verfiegpn onder gaan te hebben.- V.: Z.jpe nufteiooze pogingen inziende; wordt aan verdere aanvallen verzaakt en de Duitsche Staf wraakte zijne nederlaag door een hevigp^baschie-, tjirig.orjgèc.lijnen.-wcafcTöw. Wanneer het regiment -dé. hem..opg'èfegde lijke.taak volbracht had en terug in «Resérve' werd'opgesteld, "had" het 468 man schrappen ver-( loren als gèsneti veldên en gekwetsten. Dé moed en de dapperhëid erkennende van hét: Régiment, Wordt het 3' door den generaal De Ceunïnck aan de dagordë vermeld van de 6" legerafdeellng, in datum 14 Mei 1915 «Ik ben fieri over het manhaftig gedrag van( het 3l' linieregiment gedurende 'dé moorddadige gevechten van Steenstraete en ik meld dit Regi-i ment aan de dagorde van de Legerafdeeling. Zijne Majeèteit Koning Albert, aart Kolonel Mahieu zijne Vóldoéoing uitdrukkende nopens de sch'óöne hoedanigheden'van Moed én Wils kracht door het Regirrient te Steenstraete aan den dag gelégd, 'gaf toelating -den naam van Steenstraete in gouden .letters op het .vaandel van' het Regiment te laten prijken. In de toekomst moet de glorie van het prachtig 3 linie régiment onaangeroerd blijven: de eer van; op 24. 25 en 26 April 1915, de Grenadiers en de Fransche troepen, die den eersten schok en de verrassing van den slag onderstonden, vervangen te hebben, en zonder voorbereiding den strijd te hebben aangevangen tegen een vij and die op weergalooze manier, gebruik miek van gruwelijke en onmenschelijke middelen. Den 9" Juni a.'s. zullen de oudstrijders van de 3 en 23" linieregimenten overgaan tot het inhul digen van een gedenkplaat opgericht op de brug te Steenstraete. ter roemrijke en glorievolle hul de aan'de Officieren, Onderofficieren en Soldaten van het 3 gevallen te Steenstraete in April 1915. Te dezer gelegenheid, zullen in Yper volgende plechtigheden, plaats hebben 10.20 u.Aankomst ter Statie. Ontvangst. Groet aan het Vaandel. Vertrek Groote Markt. Hulde aan het Gedenkteeken der Ypersche gesneuvelden, het 13' Field Artillery en aan de Engelsche helden aan de Meenenpoort. 11.30 u.Mis in de Kathedraal St-Maartens. Deze ceremonie zal met het militair muziek op geluisterd worden. 14.00 u.Vertrek Steenstraete. s 15.00 u.Inhuldiging Gedenkplaat. v 16.00 u.Optocht. 17.15 u.Vertrek Yper 18.00 u.Concert op de Groote Mag^f. dxjoj- hpt pj^htair mi;/,i r.. PROGRAMMA.;,,) 1. De Vlaamschc I.eeuw 8Ï s 'K. Miry 2. Le Vaisseau Fantöme, R. Wagner" opening overg. van G. Meister. 3. Carnaval Russe, H. Hendrix. scènes et danses. 4. Jongleur et Jongleuse Moerman. 5. Prince Igor, ballet Borodine. 6. Brabanponne Van Campenhout. De bevolking en de vaderlandsche maatschap pijen worden vriendelijk uitgenoodigd, samen met de Oudstrijders van het 3" Linie regiment, de gebeurtenis van Steenstraete te herdenken en te vieren. C. D. De menschen v?n den huidigen tijd hebben allen een streven naar gelijkheid, terwijl het grootste deel van hen de grootste onverschillig heid aan den dag legt. Wij willen ons vandaag alleen bezig houden met het geliefkoosde stok paardje, het groote slagwoord der massa. De verklaring noperfe de rechten van den mensch in 1789 is de oorzaak van het misver stand in zake gelijkheid gelijkheid der men schen voor h,et recht en niet gelijke rechten voor iederen mensch. Dat is het ongemak der duistere formuul waar mee bovengenoemde verklaring begint. De menschen worden géboren en blijven gelijk in rechten maatschappelijk ondërscheid kan 'maar steunen op algemeen nuf». Zeker, de menschen worden en blijven gelijk, uit hoofde van eenheid in oorsprong, natuur, be stemming enz., maar het is «en dwaasheid daar uit af te leiden dat in dé toepassing alle rechten op aezèlfde wijze geldig zijn. De vader en de zoon, de legeroverste en de soldaten, de Koning en de onderdaan, dé patroon en de werkman, hebben natuurlijk, hetzelfde recht, eigen aan ieder menschelijk wezen, maar de rechten van den vader zijn niet deze van den zoon, die van den legeroverste niet deze van den soldaat, enz. Ër is hier gèen gelijkheid maar hiërarchie in de -rechten. -xM) v-li •.•ui Er zullen dus onder de -burgers altijd- ver schillen bestaan, zonder idewelke de maatschap pij nietdenkbaar is. -vEr; moeten mannein 'zijn, die besturen en wetten.maken; recht 'spreken en de belangen der. gemeenschap .regelen' en be schermen, Ten- andere, de ;feitew zelf bewijzen ten over vipede dat.zoo: dé menschen in rechte gelijk.-zijn, zij toduverschillen-geboorte, in leven en in dood. ^e.Rechtvaardigheid te hunnen opzichte bestaat hierin "aan ieder te geven wat hij moet hebben en "hiëf aah iédêf dezelfdë maat te' geéen. rs&foD ricrt r.r'i Reeds voor de geboorte, van het eerste oogeh- blik van hun bestaan, verschillen de menséhen, te beginnen met de moedercel waaruit hun órga- nisme te voorschijn komt. Die cel heeft een lange geschiedenis waarin vooral in aanmerking komt; de erfelijkheid, die zich in geen enkel ander /wezen terugvindt, en die voor een groot depl zijn ontwikkeling zal beheerschen. Het maat schappelijk midden der papeder, het voedsel dat zij neemt, de lucht die zij* inademt, het bloed dat Handelsregister: Kortrijk g52 Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December rg32, in uitvoering van de wei van 25 Jgm rgJo. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoor digers geyraagd. Voor alle inlichtingen wende men zich tot het Bijkantoor te Yper i*„ 8, Mondstraut - Tel 189 r - -c' t i±t in haar aders vloeit, de daden die zij volbrengt, al haar gedachten, gevoelens, aandoeningen, al haar natuurlijke en zedelijke storingen hebben een terugslag op het kleine wezen dat zij draagt en dat geteekend wordt met een merk dat geen enkel ander wezen óóit zal dragen. De menschep worden dus ongelijk geboren, wat ook de verklaring nopens de rechten van den mensch mogen zeggen. Zoodra het persoonlijk leven begint, groeit die ongelijkheid aan gedu rende gansch den levensloop om te eindigen met den dood. Bij de talrijke verschillen, voortspruitende uit ras, opvoeding, midden, ontwikkeling voor en na de geboorte, is het kind man geworden, die gaat en staat, die bij iederen wilsakt zich ont popt tot een persoonlijkheid, eigenmachtig rech ten verovert, plichten op zijn schouders laadt, die allen hem alleen eigen zijn. Hij is zichzelf, niemand anders, en is verant woordelijk voor al zijn daden. Een moordenaar is niet de gelijke van een onschuldigemen zendt den dief naar de gevangenis en niet den bestolene een dokter in wijsbegeerte heeft geen recht geneesheer te zijn maar wel de dokter in de medecijnen. Zelfs tegenover geld, vermaak, stoffelijk goed, zijn de menschen niet gelijk. De landbouwer die den. akker bewerkt en degene die hem braak laat liggen, staan niet gelijk voor den oogstde spaarzame huisvader en de verkwister kunnen geen gelijke erfenis voor hun kinderen nalaten. Zelfs, indien men, met dwang, onder alle men schen alle goederen der aarde ver deelde,, zouden zij niet gelijk blijven één uur nadien, van het oogenblik dat zij beginnen te handelen, zouden er onder hen zijn die zich verrijken en anderen die zich verarmen. Er is maar één middel om die gelijkheid te bewerken dat de menschen onbewegelijk blij ven, ,zich laten uithongeren en vergaan tot stof en dan nog zal hun doodstrijd verschillend zijn. Alles wat bestaat is één, alles wat één is ver schilt van het andere en alles wat leeft en roert, verandert. Gelijkheid is slechts te vinden in het niet. Alles bewijst, wetenschappelijk, .geschied kundig en wijsgeerig, de ongelijkheid, onder de menschen. Die hersenschim van gelijkheid is nochtans het stokpaardje van zekere volksmen ners, idealisten zoo ge wilt ep geeft aanleiding tot vple dwalingen, beroeringen, mistoestanden, ja omverwerping van instellingen en maatschappij. Politieke dwalingdie. op, gelijken yoe.t, in, een oningericHt algemeen stemrecht gelijk wij er een hebben, steltde vader van een talrijk huisgezin en de ikzuchtigé jonggezel V de bezadigde burger en de weggeloopen landlooper uit Hoogstraeten de weldoener der maatschappij, zoóals één dok ter, een geleerde, een gasthuisnon, een priester en de gevaarlijke revolutionnairde eerlijke, onafhankelijke en werkzame burger en de on taarde die. bezwijkt voor drank en ontucht. •Familiedwalingdie het kind niet méér durft gebieden, niet meer durft aan den toom houden maar los zijn eigen gang laat gaan en zwieren waar en met wie het wil. De socialist Benoit Malou riep uit: De kinderen zijn evengerech tigd als de ouders-! Waarom hen gebieden In naam der gelijkheid, weg met onderdanigheid, eerbied en gehoorzaamheid Ekonomische dwalingdie door socialisten en kommunisten het stukwerk doet verwerpen, juist omdat het een ongelijkheid met den naarstigen werkman op den voorgrond en den luien en on- bekwamen in de schaduw te stellen. Schooldwaling! die aan alle kinderen eenzelfde onderwijs wil geven, ze in denzelfden vorm wil gieten zonder rekening te houden met hun oor sprong, neigingen en lotsbestemming. Bestuursdwalingdie Vlamingen en Walen over denzelfden kam wil scheren, zonder reke ning te houden met karakter, taal en zeden die een'deel der bevolking belast en den duivel aan doet om het andere deel in nietsdoen te onder houden. Burgerlijke dwalingdie aan den huisvader het recht ontzegt de vrucht van zijn arbeid aan zijn kinderen over te laten om zich met eigen wilskracht een zekeren voorspoed te veroveren vandaar de spreuk eigendom is diefstal In den schoot der menschheid is er aldus een oneindig verschil onder de enkelingen. Moest dat verschil verdwijnen, en ieder vrij zijn te handelen naar goeddunken, voor eigen rekening, dan zou de misvormde maatschappij verdwijnen. Integendeel, zoo eenieder door een wijze ver- Zameling van verdienste, smaak, bekwaamheid medehelpt tot het algemeen welzijn, dan ziet men het beeld opdagen van een welgeregelde maatschappij overeenstemmend met de eeuwen oude en onverstoorbare natuurwetten. M. HETT. Uwe Tnaag wil niet meer ijiee j 't Komt van koffie en van thee, Wilt gij dat verhelpen, dra, Drinkt de chicorei PACHA

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4