ONDERLINGE MUSEE DE GUERRE du Saillant d'Ypres KORTRIJKSCHP Naar Paris-Plage Brand - Leven Ongevallen 4 Onverschilligheid Waar zijt gij hst ZEKERST en V00RDEELÏGST verzekerd NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Voor alle inlichtingen wende mei giek tot kot Bijkantoor t© Yper Algemeen Opziener OM ER ROBYN. i Op Zondag 30 Juni heeft te Touquet - Paris - Plage de plechtige inhuldiging plaats van den openbaren hof Square d'Ypres alzoo genaamd ingevolge een besluit van den Gemeenteraad van Touquet-Paris-Plage, goedgekeurd door het Hoofd van 't Departement Pas-de-Calais, ter her innering aan de stad Yper waarvan een groot ge tal inwoners in 1914 naar Paris-Plage werden overgebracht waar zij verbleven tot op het einde van den oorlog en waarmede de bevolking van Paris-Plage steeds de beste betrekkingen gehad heeft. Het Stadsbestuur van Yper, dat tot de plech tigheid werd uitgenoodigd, heeft er aangehouden deze uitnoodiging te beantwoorden met eene officieele betooging van dankbaarheid der Yper- sche bevolking. Afgeveerdigden der oud-strij dersbonden en andere lokale maatschappijen, be geleid van den Muziekkring Ypriana, zullen de Gemeenteoverheid vergezellen om ter gelegen heid van voormelde plechtigheid hunne gevoe lens van erkentelijkheid tegenover de bevolking van Paris-Plage te laten blijken en tevens de banden der wederzijdsche vriendschap, die de oorlog tusschen beide steden heeft doen ontstaan nader toe te sluiten en te vereeuwigen. De bevolking van Yper wordt uitgenoodigd en bijzonderlijk deze die te Paris-Plage gedurende den oorlog hun verblijf gehad hebben, zich zoo talrijk mogelijk te laten inschrijven' en al2oo mede te werken om <3e betooging van dankbaar heid der Ypersche bevolking zoo indrukwekkend mogelijk te maken. PROGRAMMA DER FEESTELIJKHEDEN Zaterdag 29 Juniom 9 u. 's avonds Concert door de Harmonie Ypriana. Zondag 30 Juniom 9 u. 's morgens Op het kerkhof, Hulde aan de gesneuvelden van Tou quet-Paris-Plage. Om 10 u.Mis in de kerk van Paris-Plage; ter nagedachtenis der Yperlingen overleden te Paris- Plage opgeluisterd door de Symphonie Ypriana. Na de mis, vergadering van de Gemeenteraads leden van Touquet-Paris-Plage, samen niet deze van Yper op het Stadhuis van Touquet-Paris- Plage. Daarna'plechtige inhuldiging van den,Square d'Ypres». t In den namiddag, zwemfeest met de medewer king vani'de Ypersche Swmqming.Clut). Om 7 u. 's avonds .Terugreis'. 1 j REISKOSTEN 1) Vertrek den Zaterdag om 1 u. namiddag. Reisweg Yper - Calais - Cap Gris Nez - Boulogne - Paris-Plage. (150 frank Belgisch geld). Dit be vat Vervoer, kost en slaping, drank en drink geld inbegrepen.) Vergadering aan de Bureelen van Kosmos, om 12 u. Groöte Markt. 2) Vertrek den Zondag om 5 u. 's morgens. Rechtstreeksche doortocht van Yper naar Paris- Plage. Reis alleen 50 fr. Belgisch geld. Reis en volledig noenmaal85 fr. Belgisch geld. Zelfde vergaderingplaats. De betaling geschiedt bij de inschrijving in de bureelen van Kosmos. De plaatsen eens geno men, wordt het geld niet terugbetaald, uitgeno men in geval van ziekte. De plaatsen zijn genum merd. De Burgemeester, J. Vanderghote. iwi i i »«i i i'ii i n DE GRANDE REPUTATION MONDIALE LE LA MEÜLLEURE COLLECTION QUI EXISTE complétée en 1935. Toutes les branches des différentes armées y sont représentées Quiconque visitera le MUSÉE DE GUERRE DU SAILLANT D'YPRES ira de l'avant et préchera toujours la Paix entre Nations. Paroles de l'Évêque de Willesden prononcées en l'Église de St Martin's-in-the-Fields, Trafalgar Square, Londres. Commémoration de l'Armistice 1932. OUVERT TOUS LES JOURS En face des Halles EntréeRue du Verger. Un ancien combattant donne gratuitement toutes les explications. ConservateurM. L. N. MURPHY, F. I. L. Décoré de la plus haute distinction militaire francaise, etc., etc. Bureau de Renseignements pour Touristes rue principale, face aux Halles. Téléphone 195. - j 'k Veeg hier, 'k veeg daar 'k En trek me niets meer aan»... «We laten den boel maar draaieny>... Wij allen zijn onverschillig of zijn het slacht offer der onverschilligheid: Het stoffelijk bilan dat we van de opeenvol gende regeeringen sedert 1926 kunnen opmaken is ver van schitterend maar het moreel bilan is nog veel erger. Stoffelijk kwaad wordt op den duur hersteld een kwetsuur geneest, een afgebrand huis wordt herbouwd, een geldverlies wordt door oppassend heid teruggewonnen. Moreel kwaad is veel moeilijker om goed te ma ken en heeft vaak de ergste gevolgen voor.de grondvesten van Staat en maatschappij. De mo raliteit van de ekonomische politiek komt hier meest in 't gedrang. Men heeft met recht de kris is welke ons volk doormaakt een gezagskrisis geheeten. Inderdaad, hoe wil men in 's; hemels naam dat het volk eer bied gevoele voor den Staat wanneer het Staats bestuur zelf de zedelijks-geckagsregels verwerpt, en zijn verbintenissen verloochent, den privaat eigendom aantast, de verbeuringsmethoden in voert der gehate Sanskulotten, de fiscale inqui- sit:e inricht met premie voor de meest aanbren gende speuragenten Staan we niet voor Jiet moreel failliet-van den Staat, nu deze alle kontrakten heeft verloochend, alle verbintenissen hoe plechtig ook aangegaan heeft verbroken, nu hij brutaal, ten nadeele van de kleinere menschen de eerlijke spaarders, de politiek a la Francqui huldigt «nood breekt wet en gebruik maakt van het hatelijkste machts misbruik Het volk wordt het sparen beu het wordt er onverschillig aan. Opmakers, goedlevers, teer- ders hebben geen belastingen maar krijgen steun op alle manieren en langs alle kanten, ze worden vertroeteld als duurbaar kiesvee, begiftigd met kosteloos pensioen en dies meer. Eerlijke wróeters, spaarzame oudjes, kleine eigenaars dragen den last van het gebroken maatschappelijk evenwicht, betalen de uitspat tingen en de wijnpotten, worden gestraft en besto len omdat ze spaarzaam- waren en den Staat be trouwden op zijn woord. Ze zijn het beu, ze wal gen ervan. Het volk gelooft niet meer in de eer lijkheid van dén Staat die zijn patrimonium heeft verkwist én <3é kfëinè "Spaariiérs Heèft 'önt- eigend het gelooft niet'meer -in de politieke rechtschapèhhëid eïi 'toewijding zijner manda tarissen het aanziet zé als overbodig vermits het land kan bestuurd -Worden zonder hen, bij volmachtsbesluiten; hét gelooft in niemand mfeer. Het voelt zich1 verlaten, bedrogen, bedreigd in zijn stoffelijke en zedelijke belangen, zonder de minste zekerheid voor de toekomst. Het is ver bitterd en heeft alle vertrouwen verloren. Het is op denzelfden weg als eenmaal de Russen, de Italianen, de Duitschers, het ziet naar een redder, hij weze wie hij wil of was het de diktatuur in haar grilligste en hevigste vormen. Beziet in de steden die benden werkloozen, sedert jaren reeds slenterend langs de straten, van huis naar 't syndikaatvan "t syndikaat naar herberg of cinema. De grootste onverschilligheid heeft zich van de massa meester gemaakt. Spreekt aan sommigen van werk zoeken om eerlijk aan den kost te komenze lachen u vier kant uit. (Gelukkig zijn er ook nog andere, doch slechte voorbeelden trekken). Anderen doppen en hebben winstgevende bij verdiensten. Wat geeft dat Er zijn nog anderen genoeg die voor'hen werken en een deel van hun loon gedwongen afstaan om hun lui leven te rekken en de Staat-Voorzienigheid is er ook nog, die men mag bestelen. Welk broeinest voor bol- chevisme steekt er niet in die werkeloozenonver- schilligheid. Van op de schoolbanken reeds is het werkmanskind door de ouderlijke onver schilligheid doortrokken het droomt reeds van een paradijs van genieten en leven zonder te werken. Wat gewordt er van die onverschillige opkomende jeugd Onverschilligheid bij de ouders, die hun kinde ren laten loopen, waar ze willen hun verkeerin gen niet nagaan of oogtoeluikend gedoogen toe geven dat zij den gemoedelijken huisarbeid of de lokale nijverheid deSerteeren om voor het grof geld in de groote centra's, buitenland, treins, autobussen, werkplaatsen lijf en ziel te ver beesten. Wat geeft het voor die kortzichtige puders dat hun zoons als wrakken weer thuis komen, hun dochters alle schaamtegevoel en eerbaarheid kwijt zijndat de goede oude Vlaamsche zeden een deuk krijgen dat ons volk voorttiert in zijn onbeholpenheid en ruwheid, verbastert en ontaart, als er maar zaad in 't baks- ken komtmen is maar eenmaal jong, men moet er van profiteeren, men heeft het ook gedaan Waar is het huiselijk familieleven nog te virtden en waar moet de maatschappij met zulke ouder onverschilligheid heen Onverschilligheid in zake vaderlandsliefde. Wat geeft het dat ons land wederom de gruwe len van. den oorlog kenne Welk nut steekt er nog in al het vergoten bloed dat gestroomd heeft voor de vrijmaking van den geboortegrond Welk nut in al die verhakkelde lijven van onze échte oorlogsverminkten Is dat de losprijs om te komen tot dienstweigeraars, partijgangers van 't gebroken geweer, voetlekkers van vreemden, dragers van de leus liever Pruis dan Belg En daar heeft men van hooger hand wéér schuld aan. Kinderen van een zelfde huishouden hebben gelijke rechten en plichten. Waarom de eenen bevoordeeligen en de anderen schier stiefmoeder lijk behandelen Ziet men dan niet in dat een groot deel der natie die onduldbare onverschil ligheid beantwoordt met den rug te keeren naar het Vaderland. En het is niet te verwonderen dat men in den uitersten hoek van Vlaanderen de meeste onver- schilligjieid vindt. Hier schijnt men vergeten te zijn te Brussel en nochtans men wete dat er hier Belgen wonen, dat hier een stuk Vaderlandschen grond ligt dat het meest door den oorlog geteis terd werd, dat bijna al zijn vroegere hulpbron nen ontnomên werd, dat men hier "hog altijd be delen moet om een brokje edelmoedigheid, om een vaartje naar de Leie, om herleving. Men heeft geen geld En men heeft er voor 't Albért- kanaal, de vaart van Charleroi, Gent-Terneuzen, Oostende enz., allen werken die niet bestonden. Liefde vraagt wederliefde, zegt het spreekwoord, het tegenovergestelde is ook waar. Men hoeve zich dus te Brussel niet te verwonderen over den geestestoestand in Vlaanderen. Onverschilligheid in al de lagen der samenle ving zelfs onder de neringdoeners, die moord en brand schreeuwen dat hun ondergang nabij is, dat men zich hun lot niet aantrekt, dat men niets doet om den lokalen handel uit te breiden of de vreemdelingen aan te lokken. Men klaagt, men beknibbelt en men blijft zelfs afzijdig van de gedane pogingen, men is onverschillig b. v. aan de voortdurende inspanning der lokale Handels kamer, een klein steungeld is te veël, een plak brief van 5 fr. ter gelegenheid der handelsfoör is te veeleischend. Hoe wil men dan de zóo zeer 'gevraagde herleving als men zelf niet mede werk, als men zich" geen offertje weet te ge troosten, als men Weigert een duwken te geven aan 'den rollénden wagen Moet»men neg gewagen van de onverschillig heid der Mogendheden, die beslissèn óvér vrede of oorlog, zonder ommezien naar de steeds drin gender verzuchting der volkeren naar vrede. Het zou ons te ver brengen. Een dingen staat vast. Uit onverschilligheid komt verbittering, uit verbittering tegenstand, en uit tegenstand de omverwerping der bestaan de orde. Het is hoog tijd dat het volk uit zijn onver schilligheid wakker geschud worde. Het is hoog tijd dat van hoogerhand, 't zij Mogendheid of landsbestuur, een loyale helpende hand toegesto ken worden aan den hulpelooze, aan haar lot over- gelatene samenleving. M. HETT. Handelsregister Kortrijk q52 TE KORTÜIÜK Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December iq32, in uitvoering van de wet van 25 Juni iq3o. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog efnstige Vertegenwoor digers gevraagd. 8, Mondstraat - Tel. 109

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4