- HET YPERSCHE- LA REGION D' Bijvoegsel Wekelijksch Overzicht ZIELMISSEN 16' Jaargang, N' 9 1 Juni 1935 16' Année, N° 9 - 1 Juin 1936 Supplément MISSIETENTOONSTELLING Visites d'Anciens Combattants Ligue des Poilus de France Gnldei Jnbslmis vaa Z. E H Dtken Delaere Le Jubilé d'Or de l'Aacien Doyen d'Ypres Zondagrust Repos Dominical De Apotheek van La Pharmacie de Sterfgovallen Heer Paul - Alphonse ODENT Alphonse - Edouard DELVOYE 't Is voornamelijk op financieel gebied dat er deze week beroering kwam te ontstaan. Gansch Frankrijk is in rep en roer wegens financieele aangelegenheden. Het is er thans on geveer een toestand als dien welken wij zelf eenige weken geleden beleefdenhet gaat er om het stand houden of dalen van den frank. Evenals bij ons vindt men er talrijke voor- en tegenstanders en intusschen komt de schrik in 't volk en worden er voorzorgen genomen tegen een gebeurlijke inzinking. De fransche munt heeft alle moeite om stand te houden aan zijne vastgestelde goudwaarde. Men koopt goud in staven en goud in ponden en dollars. Het goud pond dat verleden week nog afgestaan werd te gen 124,20 fr., steeg eerst tot 126.50 fr. en thans reeds meer dan 130 fransche frank. In drie dagen moest de Banque de France ongeveer 6 milliard fr. goud lossen. En de fransche Regeering vraagt thans, evenals het hier ging, een speciale vol macht om te regeeren. Het is niet met zekerheid te bepalen zooals overigens altijd in zulke gevallen maar het is bijna zeker dat de fran sche munt zal dalen en dat Zwitserland en Hol land kort daarop of onmiddellijk zullen volgen. In Amerika is er insgelijks eene heele omwen teling op 't spel. Men zal zich nog herinneren dat de heer Roosevelt, Voorzitter der Vereenigde Staten, ook een speciale volmacht bekwam, dat hij een algemeen plan in werking stelde, gekend onder de letters N. R. A.Daarop werden 700 bevelschriften opgesteld en tot uitvoer uitgevaar digd, waarvan er 500 toepasselijk waren op even zooveel soorten van Amerikaansche nijverheid. Dat alles werd deze week door het opperhof ver broken en ongeldig verklaard. En men verwacht thans nog dat het landbouwplan met al zijne verordeningen ook ongeldig zal gemaakt worden. Men bestempelt deze gebeurtenissen te rechte als eene geweldige omwenteling op ceconomisch en politiek gebied. Men moet immers inzien dat dit stelsel reeds sedert geruimen tijd in voege was en dat duizenden aan- en verkoop overeen komsten in die omstandigheden gesloten werden. Dit alles valt in duigen Zal de heer Roosevelt beroep doen op het Na tionaal Congres en op de openbare meening om zijn stelsel erdoor te halen. En wat zal er dan ge beuren. De gedachten van den heer Roosevelt, die er noest doorgaat, werden in korten tijd reeds drie maal in minderheid gesteld Na de bijeenkomst van den Volkerenbond is er een heel kleine verlichting gekomen in de spanning tusschen Italië en Ethiopië. Eenerzijds hield Abyssinië zich aan de toepassing van een Verdragsartikel dat men niet kon loochenen anderzijds weigerde Italië als beschuldigde voor -de Rechtbank te komen, en dreigde, zooals Duitschland en Japan, den Volkerenbond te ver laten. Frankrijk en Engeland zaten in 't nauw omdat zij zich verplicht voelden een sterken bondgenoot in 't ongelijk te stellen. De toestand was dus buitengewoon geweldig gespannen Men heeft iets bewerkt dat het onmiddellijk gevaar uit den weg ruimt en tevens tijd doet winnen, 't gene al heel gewichtig is. Men is ertoe geko men Italië over te'halen, om de grensgebeurtenis- sen die met bloedvergieten gepaard gingen, in December 1934, aan een onderzoek te onderwer pen om de plichtigen aan te wijzen. De kwestie der grensbepaling, die Italië nauwst ter harte ligt, is voor 't oogenblik achteruitgeschoven. Men kan er misschien intusschentijd een middel op vinden. In 't begin der zaak wilde Italië geen geschil aan een scheidsrechterlijk onderzoek onderwerpen, omdat het bij hoog en laag ver klaarde dat het in niets schuld kon hebben. De dagbladen uit verschillige landen hebben hem nochtans stilaan andere zienswijzen voor oogen gelegd en het is dan ook wat minder aanstelle rig opgekomen. In alle geval mag men er op wijzen dat de Volkerenbond er met een pluimpje van afkomt, en dat Engeland en Frankrijk ook wat vrijer adem halen. Van Zondag 9 tot Zondag 16 Juni 1935 TIENDE FRAN CISC A AN SCHE ten bate der Capucienen Missionarissen in 't Klooster der Zusters van Maria H. Harteschool, Capucienensraat, 28, leper. Demain, dimanche 2 Juin, 500 anciens combat tants de la Fédération Interalliée dont la plupart sont membres de l'Association des Grands Muti- lés de France (A G. M. G.), feront une courte visite a notre ville. lis arriveront par train spécial de Bruxelles en gare d'Ypres a 8 h. 26 et seront regus a 8 h. 45 a l'hótel de ville par le collége échevinal. Nos visiteurs s'embarquent ensuite, a 9 h. 10, dans des autocars de la firme Kosmos pour faire la traversée de l'ancien champ de bataille en direction d'Ostende oü une réception officielle leur est réservée a 11 h. a l'hótel de ville. Après la visite du port d'Ostende, ils se diri gent vers Bruges oü ils seront également regus par l'Administration Communale. L'Union Fédérale Nord-Africaine des Médaillés de Verdun On ne passe pasorganise, du 10 au 21 aoüt 1935, son deuxième pèlerinage des Anciens Combattants Nord-Africains aux anciens champs de bataille de la Somme, de l'Artois, de la Marne et des Flandres. Ces pèlerins, venant pour la plupart d'Alger, d'Oran, Constantine, Tunis et Casablanca, visi- teront outre Paris, Amiens, Arras, Dille, Guise, Ostende, Gand et Bruxelles, également notre ville oü ils arriveront dans la matinée du Jeudi 15 Aoüt après avoir passé par Armentières, Bail- leul, St Janscappel, Mont-Noir, Mont-Rouge, Locre, Mont-Kemmel, Dranoutre, Neuve-Eglise, Wytschaete, St Eloi et Zillebeke. A midi ces visiteurs, au nombre de deux cents environ, déjeüneront a Ypres et repartiront en autocars vers 14 h 30 pour Ostende en passant par Poperinghe, Elverdinghe, Boesinghe, Zuyd- schote, Merckem, Bixschote, Langemarck, Poel- capelle, Forêt d'Houthulst, Clercken, Dixmude, Pervyse, Furnes, La Panne, Coxyde, Oostduin- kerke, Nieuport, Couckelare et Moere. Le Comité de la Ligue des Poilus de France informe les families d'Ypres et des environs, ayant eu des membres morts pour la France au front ou qui ont succombé des suites de violences ou de déportation par l'ennemi, entre le 2 Aoüt 1914 et le 24 Octobre 1919, qu'elles sont instam- ment priées d'adresser de toute urgence au pré sident des Poilus de France, 36, rue de Lille, a Ypres, les renseignements suivants Nom et prénom des morts Lieu et date de leur naissance Lieu et date de leur décès Leur fonction, grade et régiment La cause de leur décès si possible. Ces renseignements sont demandés par Mon sieur le Consul de France, afin d'établir le livre d'or de la guerre Le Comité. Op Donderdag 30 Mei, O. L. H. Hemelvaart, heeft Z. E. H. Kanunnik Camiel Delaere den vijf tigsten verjaardag van zijne priesterwijding ge vierd in zijn Sint Camillus Gesticht te St-Andries- bij-Brugge. Onze stadgenooten zullen hertelijk toejuichen en Gods zegen afsmeeken voor den vromen en verdienstelijken oud-Pastor - Deken van Yper, priester gewijd te Brugge den 30 Mei 1885. Onze geestdriftige Ypersche gelukwenschen. Jeudi dernier, fête de l'Ascension, fut un jour d'allégresse a l'Institut St Camille de St André- lëz-Bruges fondé pour les Orphelins de la guerre du Saillant d'Ypres par le T. R. Chanoine Ca mille Delaere. Notre ancien Doyen qui y réside depuis sa retraite en 1928, y célébrait jour pour jour ses cinquante années de prêtrise. Les Yprois reconnaissants s'associent de tout cceur a eet heureux événement. Ils n'oublient pas leur dévoué, sympathique et héroïque Pasteur de la Guerre et prient le Seigneur de lui accorder une vieillesse heureuse et bénie. Nos chaleureuses félicitations. Ad muitos annos Mr S N O E C K Groote Markt o— Grand'Place is ALLEEN OPEN op Zondag 2 Juni reste seule ouverte le Dimanche 2 Juin Mevrouw Paul Odent, geboren Renllda Pauwels Heer en Vrouw Arthur Nevejans - Odent Heer en Vrouw Gustaaf Odent - Bril Heer en Vrouw Camille Beun - Odent Mevrouw Weduwe Léopold Odent - Bondue Heer en Vrouw Pierre Van Imscboot - Pauwels De famillën Odent, Deweerdt. Pauwels en Heele, melden met diepe droefheid het afsterven van hunnen teerbeminden echtgenoot, broeder, schoonbroeder, oom, grootoom en bloedverwant, geboren te Yper, den 15" September 1870, en aldaar overleden, den 28° Mei 1935, voorzien van de Gerechten Onzer Moeder de Heilige Kerk. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, geen rouwbrief zouden ontvangen hebben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. Lange Meersch, 27. Vrouw Alphonse Delvoye, geboren Rachel Ampen Vrouw Alphonsine Delvoye Heer Alfred Delvoye Jufvrouw Marie Delvoye Heer Edouard Delvoye De familiën Delvoye en Ampen, melden met droefheid het afsterven van hunnen teergeliefden echtgenoot, vader, broeder en bloedverwant, HEER Echtgenoot van Vrouw Rachel AMPEN geboren te St-André-bij -Rijssel (N.), den II Maart 1874, en godvruchtig overleden te Yper, den 30 Mei 1935, voor zien van de Gerechten Onzer Moeder de Heilige Kerk. De Lijkdienst, gevolgd van de Teraardbestelling, zal plaats hebben op MAANDAG 3 JUNI 1935, om 9 1/2 u,, in de Kathedraal van St-Maartens te Yper. Verqaderino in de Kerk. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, geen rouw brief zouden ontvangen, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. Rijsselstraat, 24. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bii te wonen die zal gezongen worden op Zondag 2 Juni, om 8 y« uur, in St Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Elie VANDERMEERSCH gewezen kantoorklerk der belastingen Vrienden enkennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bii te wonen die zal gelezen worden op Zondag 2 Juni, om 8 Vi u., in St Maartenskathedraal, tot zielelafenis van Heer Achiel COVEMAECKER. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 2 Juni, om 9 u in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van Vrouw Bruno PATTYN - DEBUSSCHERE Maarschalk Fochlaan, nr 16. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JA AR MTS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 2 Juni, om xi y» u., in St Maartenskathedraal, tot zielelafenis van Heer Emile HOLLEBEKE - BOUDRY. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd het J AARGETIJ DE hij te wonen d^t zal ge zongen worden op Maandag 3 Juni, om 10 u in St Niklaaskerk, tot zielelafenis van Mynheeren André en Nestor BENTIN van het Hotel Skindies. Les amis et connaissances sont priés d'assis- ter au SERVICE ANNIVER3 AIRE qui sera célébré le Lundi 3 Juin 1935, a 10 h., en l'église St-Nicolas a Ypres, pour l'ame de Messieurs André et Nestor BENTIN de F Hotel Skindies. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Sinxendag 9 Juni, om 8 Vt u., in St Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Robert RONDELEZ. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIE LM 13 bij te wonen die zal gelezen worden op Sinxendag 9 Juni, om 8 u., in de kapel van het O. L. Vrouw Hospitaal, L. Thouroutstraat, tot zielelafenis van Vrouw Louise HEUGHEBAERT echtgenoote van Hr Gustave Caesemaeker»

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 9