2 Ven en te ontwikkelen, voorspoed en welvaart te baren. Het herstel van de vaart Yper-Komen is het vraag stuk dat heden aan uwe bespreking, aan uw oordeel en aan uwe bezorgdheid wordt onderworpen. Dit vraagstuk is om zeggens eeuwenoud, even oud als Yper zelf. Sinds eiéuweH en reeds van af de jaren 1600 werd immers de noodzakelijkheid dezer verbin ding bevestigd, het belang ervan ingezien, de verwe zenlijking ervanbetracht. Reeds onder de regeering van Lodewijk XIV. later nog in de jaren 1700 met het ontwerp Man, in 1806 met het ontwerp Panay, in 1827 met het ontwerp Alewijn werd de studie dezer ver binding ingezet. i Onder de Regeering van Holland en na 1830 werd steeds onverpoosd en hardnekkig aangedrongen. En indien in 1861 alle moeilijkheden van bestuurlijken aard uit den weg waren geruimd, toch staan wij heden, 75 jaren later, ten gevolge van de deflcentie van de vooroorlogsche techniek en de verwoestingen door den wereldoorlog teweeggebracht, en niettegenstaande ons herhaald aandringen, op het oogpunt van de uitrusting in den zelfden akeligen toestand als eeuwen geleden, toestand waartegen onze voorvaderen steeds hardnek kig zijn opgetreden en dikwerf, sinds 1800, heftig verzet hebben aangeteekend. De oplossing van dit gewichtig vraagstuk belangt niet alleen Yper alleen aan, maar ook Dixmude, Komen, Nieuwpoort, gansch het Zuid gedeelte van West-Vlaanderen, dat in 1839. de verbitterde gemeen teraad van Yper, in een rekwest aan den Koning, durfde heeten Cette intéressante partie de la Flandre Occidentale, trop longtemps oubliée dans la reparti tion des faveurs communes et qui, aujourd'hui, ne semble exister sur la carte de la Belgique que pour étre exploitée au profit des autres parties du Royaume.» Honderd jaar later mag. helaas, deze taal nog waarheid geheeten'worden. Onze eendrachtige werking en ons rechtmatig protest moeten maken dat onzen eisch om onmiddellijk herstel van de vaart Yper-Komen ingewilligd, de taal onzer voorvaderen binnen kort, België ter eere, gelogenstraft worde. Wij weten immers, MM. HH., dat de vooruitgang "van de moderne techniek de uitvoering van dit werk mogelijk maakt, dat het voor het korps der Ingenieurs van Bruggen en Wegen een kinderspel is te Hollebeke op 700 meters te verwezenlijken wat te Eygenbilsen 'op verscheidene kilometers zonder tegenslag werd uit gevoerd. Wij weten dat de Regeering ter bestrijding der werkloosheid honderden en honderden miljoenen be schikbaar heeftdat voor het verwezenlijken van de overbodige en door de Maatschappij van Belgische Spoorwegen ongewenschte verbinding tusschen de Noord en de Zuid Statie te Brussel 600 miljoen voor handen liggen dat andere steden voor tientallen mil joenen verbeterings- en somptuaire werken zullen uit voeren die op hare ceconomie, zooals in Antwerpen, weinig terugslag zullen hebben, en wij bestatigen met spijt dat voor ons gewest geen 40 miljoen kunnen los gekregen worden om. door de verbinding Yper-Leie, niet alleen zijn uitrusting in waterwegen aan te vullen maar ook om aan Nieuwpoort een onontbeerlijk hinter land te verschaffen en de bevaarbaarheid van de Yzer en van de vaart Yper-Yzer te verzekeren, om onzen last in de bestrijding der werkloosheid te verminderen er eindelijk om te verkrijgen wat sinds door Yper ge vraagd werd en vóór den oorlog Yper was toegekend. Eh bij al deze beweegredenen, heb ik, als Burge meester van Yper, het recht en den plicht in de weeg schaal te brengen, ten voordeele van onzen eisch, al wat Yper gedurende den oorlog voor België geleden er. geofferd heeft, het recht en den plicht met nadruk te wijzen op het acute van de minutio capitisdat onze alombekende en wereldberoemde martelaarstad na den oorlog op oeconomisch gebied ondergaan heeft, ten gevolge van de door de Regeering gedulde uit wijking onzer zeldzame nijverheidsinrichtingen, van de afschaffing van Garnizoen, Rijschool, Militair Hospi taal, Gevang en Liefdadigheidsgestichten die in groote mate het bestaan van onze bevolking verzekerden. Zal Yper, slachtoffer van de vijandschap onder de volkeren, bezwijken ten gevolge van 's Lands onver schilligheid Zoo stel ik, op ceconomisch en moreel gebied, de vraag die ik, in naam van de Ypersche gemeenschap, MM. HH., aan uw onpartijdig oordeel onderwerp met de innige verzekering dat gij. politieke mandatarissen, en gij, afgevaardigden van de Pers, den invloed, dien uw politiek mandaat u schenkt, den invloed dien uw talent u bij uwe lezers verschaft, onvoorwaardelijk en offervaardig ten dienste zult willen stellen van het billijk en rechtmatig "pleit dat wij vandaag, andermaal, voor de Regeering en de openbare opinie aanleggen zonder verbittering noch ongeduld, maar integendeel met vertrouwen in de verwezenlijking onzer verwach tingen, en hoop in een betere toekomst. Na de rede van den Heer burgemeester, die de aanwezigen hartelijk toejuichten, werd het woord verleend aan den Heer H. Vermeulen, voorzitter der Handelskamer van Yper, die zich uitdrukte als volgt Mijne Heeren, Op Zondag 19 Mei 11., bracht de Handelskamer van Nieuwpoort een bezoek aan Yper en aan de vaart Yper-Komen. De bezoekers werden ontvangen door de Stads- en Gemeenteoverheden van Yper, Hollebeke, Houthem en Komen. Op de ontvangst te Komen stelde dc Heer Steyaert, Voqrzitter der Handelskamer en Schepen van Nieuwpoort voor, te Yper een vergadering te beleggen van al de Burgemeesters van Komen tot aan Dixmude en Nieuwpoort, samen met de Heeren Mandatarissen van Senaat, Kamer en Provincie en der Heer Minister van Openbare Werken tot deze ver gadering uit te noodigen. De Heer Burgemeester Jan Vanderghote en het Schepencollege van Yper hebben het op zich genomen deze vergadering te beleggen en mijn eerste plicht is van hei) daarvoor, in naam der Ypersche Handels- en Niiverheidskamer, te bedanken. r> Ik bedank bijzonderlijk den Heer Hoofdingenieur Claevs, afgevaardigde van den Heer Minister van Openbare Werken, en ook de Heeren mandatarissen van Senaat, Kamer en Provincie de Heeren Burge meesters en schepenen de Handelskamer van Nieuw poort de Pers, en alwie hier tegenwoordig is en onze taal: en zaak behertigt. De talrijke opkomst, welke deze vergadering be gunstigt, bewijst hoezeer de vraagstukken die hier be handeld worden in geheel ons gewest genegenheid vin den. Dc giiote oorlog van 1914-1918 heeft hier een blad zijde der geschiedenis gekeerd en,-hoe verder wij van die treurige gebeurtenissen verwijderd geraken, hoe meer wij gevoelen hoezeer de toestand hier veranderd is en hoe ons gewest een nieuwe baan ra,oet ingaan. Yper vooral verloor het aangezicht dat het gedu rende eeuwen had gedragen. Al de bronnen van wel stand. welke onze stad in 1914 deden bloeien, werden naar brutaal en voor altijd ontnomen. En staat zij nu gansch nieuw in steen, zij is ook verplicht nieuw te worden in bestaansmiddelen. Er wordt altijd gezegd dat België de grondstoffen uit den vreemde moet trekken, ojn ze, vervormd of be werkt door landbouw en nijverheid, opnieuw op de wereldmarkt te brengen en dat deze vervorming en bewerking het loon daarstellen waarmede de Belgische bevolking moet leven. a In geen enkel deel van het land, wordt de echtheid dezer bewering meer gevoeld dan hier. Niets wordt hier in den ondergrond gevonden noch steenen, noch kolen, noch erts. Het is het vrucht baar werk van onzen landbouw, onze nijverheid, onzen handel, onze werklieden en van onze ambachten dat hier thans het nieuw leven moet doen worden. Maar die herwording kan niet als bij tooverslag geschieden. Er moet van hooger hand gezorgd worden dat ons gewest onze steden, onze dorpen geplaatst wezen in een toestand dat het werk hier loonend wordé. dat al deze naarstigheid zich op bloeiende wijze kunne ontwikkelen. En dit kan enkel langs goede waterverbindingen geschieden. Daarvan hebben wij langs alle kanten voorbeelden voor oogen, en alle Bel-, gen weten hoezeer dit gevoel in de hooge sferen van het land gedeeld wordt, en hoe onze regeering de poli tiek der waterwegen genegen is. Is onze streek van grondstoffen beroofd, nergens schikt het beter om deze grondstoffen op de meest voordeelige wijze aan den man te brengen. Wij wonen op twee stappen der zee en ons gewest wordt bespoeld door de Yzer, die te Nieuwpoort, de eenige natuurlijke haven van België, in de Noordzee vloeit. Het arrondis sement Yper namelijk is geheel en al gelegen tusschen twee. op dertig kilometer afstand van elkander ver wijderd, gelijkloopende stroomen de Yzer, vloeiende te Nieuwpoort in de zee, en de Leie, ons verbindende met al de waterwegen en Nijverheidsstreken van ons land en van Noord-Frankrijk. En wanneer wij de landkaart bezien, dan beseffen wij hoe gemakkelijk het vraagstuk der goede water verbindingen kan opgelost worden en dan begrijpen wij waarom onze voorouders en ouders de vaarten Yzer-Yper en Yper-Komen gegraven hebben. En waarom kan Nieuwpoort, de zoo voordeelig gelegen haven, waar dagelijks honderde zwaar ge laden schepen voorbijvaren, niet bloeien Waarom is Nieuwpoort de eenige Belgische haven waar de uitvoer zoozeer den invoer overtreft?... Maar, waar zouden de koopwaren, die te Nieuw poort aankomen, naartoe kunnen De twee beste waterverbindingen van Nieuwpoort zijn juist deze die leiden naar twee machtige concurrenten Duinkerke en Oostende, twee troetelkinderen hunner wederzijd- sche regeeringen, terwijl de Yzer, die Nieuwpoort met zijn hinterland zou moeten verbinden, dikwijls gedu rende een groot deel van het jaar onbruikbaar is en wanneer zij bevaarbaar is, dan wordt de scheepvaart meer dan eens belemmerd door belangen die ermede niets gemeens hebben. Door uiteen te zetten wat hier de ontwikkeling, de herleving belemmert, heb ik doen uitschijnen wat hier te bekomen, te veranderen is. De vaart Yper-Komen zal hier grootendeels al deze vraagstukken oplossen. Het Westland zal dan recht door het hart doorsneden zijn met een 54 kilometer langen en altijd bevaarbaren waterweg, die op gansch dezen afstand de grondstoffen, nuttig voor landbouw en nijverheid, op voordeelige wijze zal aanvoeren. En wanneer wij de beweging der scheepvaart na gaan, die thans reeds in de Yzerkom geschiedt, dan bestatigen wij hoezeer deze scheepvaart vooral voor onzen landbouw zal voordeelig zijn. De vaart Yper-Komen zal de haven van Nieuw poort met haar natuurlijk hinterland verbinden. De koopwaren uit deze streek zullen gemakkelijk te Nieuwpoort aangebracht worden en de te Nieuwpoort aangevoerde waren zullen zich, langsheen den nieuwen waterweg, in de verdere gewesten, het hinterland van Nieuwpoort, verspreiden. De wateren gepompt te Komen uit de Leie om de vaart Yper-Komen te spijzen, zullen dienen tot regeling van het waterpeil in de vaart Yper-Yzer en verder op in de Yzer, aldus makende dat de scheepvaart het geheele jaar door mogelijk en een standvastigen toe stand geschapen wordehet eenige middel om hier een normale ontwikkeling van alle bedrijvigheden te bekomen. Voor gebrek aan water in de Leie hoeft niet ge vreesd te worden, want op dit oogenblik van het jaar, het begin van den zomer, is de vloed te Komen nog zóó sterk, 3 m3 per seconde of meer dan 10.000 m3 per uur, dat het verbruik der vaart Yper-Komen geen tiende zou bedragen van hetgeen thans verloren loopt. En in menige omstandigheden zou het pompen van water voor de vaart Yper-Komen een heilzame lossing zijn voor den stroom van het te overvloedig Leiewater. Wat nu betreft het gevaar van het drinken van dit gepompt Leiewater voor het vee van Veurneambacht, ben ik gelukkig op de vergadering de tegenwoordigheid van Leieboeren te bestatigen, die kunnen getuigen dat te Komen en te Wervick het vee door het drinken van dit water niet geschaadt wordt, en wel integendeel. Zooeven zegde ik dat de bevaarbaarheid van de Yzer dikwijls belemmerd werd door belangen die met de scheepvaart niets gemeens hebben. Ik bedoelde daar door het lossen der wateren van de broeken, dat iedere lente geschieden moet en dat telkens de scheepvaart zeer vermoeilijkt. Ook deze zijde van het vraagstuk kan opgelost worden. Er zijn ongeveer 3000 hectaren hooiland, grasland en zaailand, die min of meer aan deze overstroomingen van de Yzer onderhevig zijn en waarvan het water in de lente moet gelost worden. Om daarvoor een oplos sing te vinden, hoeven wij slechts te zien naar hetgeen gedaan werd in de niet ver afgelegen Moeren. De Moe ren zijn 2.134 Ha. en 176 Ha. groot, zij liggen van 2 a 4.50 m. onder den zeespiegel en worden, sedert meer dan honderd jaar, door pompen droog gehouden. Onge twijfeld is het hier ook mogelijk, met geringe kosten en met de thans overal verspreide electriciteit, het overtollig water uit de broeken te pompen om aan dezen toestand een einde te stellen en eene normale scheepvaart toe te laten. En volgens ingewonnen in lichtingen moet dit pompen slechts tijdelijk geschieden. In den strijd, die gevoerd wordt ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen, werden reeds meer maals de kosten betreffende c\e uit te voeren werken besproken. Zij zijn voorzeker ygn al de deelnemers dezer vergadering, genoegzaam gekend. Zij bestaan meest in het herstellen van sasmuren en hermaken der vaartoevers, hetgeen al met de hand kan uitgevoerd worden. Het is daarom dat ik hier beweren durf dat er in geheel België, geen werk bestaat dat beter ge schikt is om de werkloosheid, te bestrijden en vooral de werkloosheid in het bouwvak, die hier bijzonder hévig is ten gevolge der uitsluiting onzer bouw werklieden uit Frankrijk. Onze regeering zoekt naar middelen om deze werk loosheid te doen verdwijnen. Hier biedt zich een bij zonder geschikte gelegenheid om dezen strijd op vrucht bare wijze te voeren metten eerste de werkende klas een broodwinning te bezorgen ten tweede een werk te doen dat binnen korten tijd kan aangevangen wor den, indien de heer Minister de voorafgaande studiën wilde doen seffens beginnen en de plans doen opmaken; ten derde een werk uit te voeren dat de herleving van ons gewest mogelijk zal maken. En voor wat betreft de kruin van Hollebeke, waar zich op hoogstens een lengte van 700 meters moeilijk heden voordoen, kunnen wij zeggen zooals de heer Hoofdingenieur-Bestuurder Claeys het hier in 1933 deed Gezien de technische middelen waarover men thans beschikt en de ondervinding welke men heeft opgedaan, moet men niet vreezen dit pand in order te brengen. Wij kunnen er ook een verklaring bij voegen van den heer Delmer, Secretaris van het Minis terie van Openbare Werken, volgens dewelke voor onze hedendaagsche techniek de moeilijkheden der natuur niet meer bestaanof ook nog antwoorden zooals de heer Minister Spaak, Woensdag laatst, tijdens de bespreking van het milliardenwerk der verbinding Noord-ZuidMoeilijker werken dan dit werden reeds in ons land uitgevoerd Laat ons met geest drift het voorstel stemmen f>. Er werd ons vroeger gezegd te wachten tot na de voltooiing van het proefstuk te Eigenbilsen, ten einde de ondervinding aldaar opgedaan hier ten nutte te brengen. De werken van Eigenbilsen zijn thans gelukt, waarom hier nog langer geaarzeld Men kan, zooals gedaan werd voor het Albertka- naal, de studies voor de werken van Hollebeke doen terwijl de andere herstellingswerken aan den gang zijn, ten einde het gansche kanaal in eens voltooid te heb ben. Anders handelen zou hier eens te meer gelijk ge ven aan dezen die beweren dat wij hier sedert den oor log behandeld worden als Belgen van tweede klas of nog minder. Twee maanden geleden had onze Handelskamer de eer en het genoegen hare twaalfde Handelsfoor door den Heer Gouverneur Baels te zien openen. Sprekende van het herstel der vaart Yper-Komen, zegde de Heer Gouverneur in zijne openingsrede Dit is een kwestie waarin niet alleen Yper maar geheel West-Vlaanderen betrokken is en belang heeft. Het is een kwestie van solidariteit, West-Vlaanderen is een machtig geheel dat leeft van den voorspoed van allen die er deel van uit maken. De huidige toestand hier, doet mij denken aan een mensch met een arm. Wij moeten twee armen heb ben om de volle maat van onze werkzaamheid te kun nen geven. De Heer Gouverneur had in denzelfden zin te Nieuwpoort kunnen sprekeneen gezonde arm die naar de zee wijst, en een kwijnende verminkte arm die vruchteloos naar het land reikt. De vaart Yper-Komen moet voor gansch het West- land die tweede, die gezonde arm worden. Ook deze aanspraak werd op langdurig applaus onthaald en, na den Heer Vérmeulen bedankt te hebben om zijne merkwaardige rede en om al hetgeen hij voor de verwezenlijking der vaart Yper-Komen doet, verleende de Heer Vander ghote het woord aan den Heer Missiaen, volks vertegenwoordiger, die nagenoeg de volgende rede hield Het is u allen, Mijnheeren, niet onbekend dat ik nooit geestdriftig tegenover het voorstel van het herstellen der vaart Yper-Komen gestaan heb. Daaruit wordt wel eens besloten dat ik er tegen ben, doch dit is onjuist. Wanneer het vraagstuk zich stelt, dan gaat het er bij mij niet om deze of gene vaart te verkiezen, maar al leen deze die de beste oplossing van het vraagstuk daarstelt. Niemand meer betwist nog dat, voor de leef baarheid der haven van Nieuwpoort en voor den bloei der gansche streek, de verbinding Leie-Yzer niet nood zakelijk is. Dit hier nog te willen bewijzen, is wat al te simplistisch. Het zijn deze argumenten niet die moeten dienen. Wanneer ik hoor spreken van een vergelijking met de andere werken die in het land uitgevoerd wor den, dan houdt dit volgens mij geen steek, want iedere streek heeft belangen die haar eigen zijn. Hier zeg ik dat het vraagstuk van het herstel der vaart Yper-Komen zich niet meer stelt. Ook de moei lijkheden, die men vroeger te Hollebeke ontmoette, tellen niet meer, gezien de techniek heden ten dage genoegzaam bewezen heeft bij machte te zijn die te overwinnen. Doch, wanneer de herstellingswerken tientallen mil- lioenen zullen opgeslorpt hebben en die vaart nadien nog honderd duizenden zal moeten kosten van onder houd, dan vraag ik mij af zoo, in de tegenwoordige omstandigheden, dit werk het resultaat zal opleveren dat men ervan verwacht. Over de mogelijkheid van het herstel discuteer ik niet, alleen over het nut. En ik weet dat dit vraagstuk niet genoegzaam ingestudeerd werd. Ik heb aandachtig gelezen alles wat er tot hiertoe over die vaart geschre ven werd. Ik ben geen technieker, doch ik heb mij toch zooveel mogelijk over het vraagstuk ingelicht. Er wordt beweerd dat de sassen slechts enkele herstellingswer ken zullen vergen om weer in goeden staat te zijn- Wie durft de verantwoordelijkheid dezer bewering opnemen Niemand. De sassen werden tijdens den oorlog beschoten, en hier te Yper namelijk hebben wij reeds meer dan eens; ondervonden dat ook de grond vesten door het bombardement te lijden hebben gehad en gescheurd waren. Werden de grondvesten der sassen reeds onderzocht Het schijnt van neen. Een tweede bewering is dat men met het water, dat uit de Leie zal gepompt worden, ook de vaart van Yper naar Dix mude zal kunnen spijzen. Dit is mogelijk, want ik be ken nogmaals dat ik geen vakman noch ingenieur ben, doch het sas hier achter de statie van Yper ligt lager dan de vaart Yper-Yzer en ik stel me de vraag of dit ook reeds bestudeerd werd. Het water der Leie zal bij

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2