CINEMA FLORA m cte verSchillige sassen vanaf Komen tot in het verdee- lingspnnd moeten gepompt worden. Het kan hier dan ook uit het sas nabij de statie, dat lager gelegen is, gepompt worden, maar werd de studie daarvan reeds gedaan en heeft men reeds de rfiogelijkheid van het werk onderzocht IHet is niet alleen de vaart Yper-Komen die gevraagd wordt, er bestaan ook nog andere voorstellen in West- Vlaanderen. En zoolang er meer dan een voorstel zal bestaan, 'zal de regeering daarin een verontschuldiging zoeken om geen enkel voorstel te verwezenlijken. De vaart Roeselaere-Dixmude beoogt juist hetzelfde doel als de vaart Yper-Komen, namelijk de verbinding Leie- Yzer. De regeering vindt natuurlijk dat het te veel is twee vaarten voor hetzelfde doel te maken en vraagt zich dan af wat zij moet doen. Er gaan om zeggens geen maanden voorbij zonder dat men bij ons aandringt om voor de vaart Roeselaere-Dixmude te werken, wat be wijst dat er ginder ook met ernst voor dit ontwerp ge ijverd wordt. Daarbij het voorstel Roeselaere-Dixmude is niet om een vaart van 300 ton te hebben, maar wel van 600 ton. Nu reeds is men bezig de vaart Roeselaere- Leie op 600 ton te brengen, alhoewel men nog nooit heeft hooren zeggen dat die vaart onvoldoende was. Waarom wordt die vaart nu op 600 ton gebracht, tenzij om alzoo de Leie met de zee te verbinden door een vaart van 600 ton in plaats van 300 ton. Iedereen weet dat de vervoerkosten met schepen van 600 ton voordee- liger zijn dan met schepen van 300 ton, wat dus ook een zeker voordeel zou zijn. Ik stel me ook de vraag wat de vaart Yper-Komen aan onderhoud zal kosten Welke uitgaaf zal het pom pen van water niet vergen Er zijn daar ook talrijke sassen en ieder sas vraagt een sluismeester. Ik weet dat er kanalen zijn met evenveel sassen dan de vaart Yper-Komen, maar dan stelt zich een andere vraag die evenmin bestudeerd werd, namelijk hoeveel sche pen zullen er door dit kanaal varen Wanneer er daar verf schepen op varen, kunnen de gedane kosten ge dekt worden, maar wanneer er maar een schip per dag of een per week komt, dan zouden de kosten geens zins in verhouding zijn met het nut dezer vaart. Ik ben geen tegenstander van de vaart Yper-Komen, maar ik ben integendeel bereid alles te doen wat moge lijk is voor de vaart die het best geschikt is. Ik herhaal het dat, zoolang er gestreefd wordt voor twee verschillige voorstellen met hetzelfde doel, men geen oplossing zal bekomen. De beste oplossing, vol gens mij, is dat het Comiteit, hetwelk de verwezenlij king der vaart Yper-Komen betracht, zich in betrek king stelle met het Comiteit der vaart Roeselaere- Dixmude. Pas enkele dagen geleden was ik nog in gesprek met een Heer van dit Comiteit van Roeselaere en hij moest met mij erkennen dat de eenige weg was beide voorstellen door techniekers te doen instudeeren en onderzoeken om dan, eens de beste oplossing ge vonden, zich met vereende krachten aan den wagen te spannen. Anders, zal men nog lang langs beide kanten trekken, zoodat de wagen steeds zal blijven stilstaan. Er zullen nog veel vergaderingen mogen gehouden worden, veel artikels geschreven of besprekingen in de Kamers plaats hebben, zoolang men niet weet welk voor stel het beste is. Iedereen zou moeten eensgezind zijn om, met medewerking van het Comiteit der vaart Roeselaere-Dixmude, de kwestie door bevoegde man nen te doen onderzoeken en dan samen te ijveren voor het beste middel om de noodige verbinding Leie-Yzer te bekomen. (1) Na den Heer Missiaen, nam de Heer volksver tegenwoordiger Butaye het woord. Ik geloof, zoo zegde de Heer Butaye, de tolk te zijn der gansche vergadering om de Heeren Vermeulen, voorzitter der Handelskamer van Yper, en Vander- ghote, burgemeester van Yper, geluk te wenschen en ze te bewonderen om hunne koppigheid en standvastig heid in hun streven ten voordeele der vaart Yper- Komen. Ik ben ook al gelukkig den Heer Missiaen te hooren verklaren dat hij zal medehelpen voor de verwezen lijking der beste oplossing. Dit is zeer goed en wij zijn reeds een heelen stap ver. De Heer Missiaen zou wil len doen onderzoeken indien het deze vaart hier ofwel de vaart van Roeselaere is die er moet komen. Voor wat mij betreft, vind ik dat daar geen twijfel mogelijk is en dat de vaart Yper-Komen de voorkeur moet heb- beri, ten eerste omdat ik geloof dat Roeselaere reeds wel genoeg bedeeld werd, en ten tweede omdat de vaart van Yper reeds van over 100 jaar gegraven werd. De Heeren burgemeester en Vermeulen hebben zoo even de zaak reeds grondig genoeg uiteengezet, zoodat het voor mij overbodig ware daarop nog lang weer te keeren. Doch ik meen wel dat de menschen van over 100 jaar niet dommer waren dan nu. Waarom zouden zij de werken dier vaart twee of driemaal herbegonnen hebben Dit bewijst wel al de voordeelen en al het nut dezer vaart. Daarbij daar liggen thans 94 hectaren grond ontei gend, de reeds uitgevoerde werken vertegenwoordigen een kapitaal van 25 millioen goudfranken. Ik ben met den Heer Missiaen t'akkoord dat het herstel der grond vesten van de sluizen misschien wel wat meer werk zai vergen dan men denkt, doch zulks kan hersteld worden. Iedereen vindt het voorstel van Yper in prin ciep goed, te Brussel erkent men het volle recht der vraag, men bekent er dat de vaart Yper-Komen moet hersteld worden, dat de watervoorziening van de Yzer moet opgelost worden. Waarom zou Yper niet mogen hebben wat Roeselaere reeds lang bekomen heeft. Weet men dat het vervoer per schip van een zak graan naar Yper 5 fr. meer kost dan van Antwerpen naar Roese laere Op een wagon van 10.000 kgr. maakt dit een verschil van 500 fr., hetgeen de handelaar hier als. winst verliest. Zulks bewijst eens te meer het nut der vaart. In 't begin dat ik in de Kamers zetelde, in 1922, zegde ik eens dat de vaart hier te Yper aanstonds had moe ten hersteld worden. De minister haalde toen zijn schouders op en dacht voorzeker gij zijt hier nog niet heel lang en zult nog veel moeten bijleeren. Doch nu is het bewezen dat ik toen gelijk had. Die vaart had hier een groot profijt geweest vooreerst voor den her opbouw der streek en nu ook nog omdat de kliënteel thans reeds zou gemaakt zijn en de schepen zouden blijven voorts komen. Ik geloof dat het onze plicht is voor niets anders te (1) In zijne uiteenzetting heeft de'Heer Missiaen verscheidene kwesties onjuist voorgesteld, wat op de aanwezigen den indruk gaf dat hij slecht ingelicht was. Niettegenstaande het meerendeel onzer lezers reeds zelf de noodige terechtwijzingen zullen gedaan hebben, kee- xen wij daarop in een volgend artikel terug. ijveren dan voor de Vaart Yper-Komen, omdat dit werk, benevens het onbetwistbaar nut voor de gansche streek, ook nog het goedkoopste is. Naar het schijnt zal dit herstel slechts 35 millioen moeten kosten in papierfrank. Ik heb altijd voor de vaart Yper-Komen gestreefd, omdat ik overtuigd ben dat het een goede zaak is. Laat de schepen eens doorvaren van het bin nenland, het Henegouwsche en Noord-Frankrijk, met kolen, kalk en andere waren, gij zult ze zien komen. Moest er maar een schip per dag komen, dan ben ik met den Heer Missiaen t'akkoord dat de gedane kosten niet kunnen vergoed worden, doch ik ben overtuigd dat de vaart hier zeer goed leefbaar is en dat talrijke schepen dien korten weg naar de haven van Nieuw- poort zullen ontleenen. Daarom mag men op mij reke nen om de werking ten voordeele der vaart Yper- Komen te steunen De Heer Missiaen zegt dat hij nooit tegen die vaart is geweest, dat hij alleen maar de beste oplossing zoekt. Dit is zeer verstandig van zijnentwege. Maar Yper heeft reeds zooveel verloren en terwijl Roeselaere thans reeds een schoon deel van de koek bekomen heeft, mag men zich nu ook wel een opoffering voor Yper getroosten. Nemen wij aan dat die vaart misschien een millioen per jaar zal kosten. Goed, maar die vaart kan ook meer opbrengen. Ik heb vroeger ook nog zaken gedaan en weet er dus van te spreken, ook is er vol gens mij geen twijfel mogelijk omtrent de leefbaarheid dezer vaart Het onderhoud van het Palais des Beaux Arts te Brussel kost ook jaarlijks millioenen aan den Staat. Alles is daar ook zeer wel en schoon en kunstig, doch ik zou liever een vaart hebben, want dat is veel nut tiger. Indien iedereen het wil, dan moet en zal dit gaan. De Heer Missiaen is machtig bij den Heer Minister De Man en wij vragen hem dan dat hij zooveel moge lijk zijn invloed zou willen gebruiken ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen. Dit werk moet niet in eens geheel gedaan worden. Indien wij maar vijf millioen bekomen om te beginnen, dit is voldoende. Alzoo zou de heele streek zien dat er met dit sedert zoolang begeerde werk eindelijk eens begonnen wordt. Terwijl men te Brussel aan de Noord-Zuidverbinding millioenen en millioenen zal besteden, mag men hier wel dit klein herstellingswerk verrichten dat voor de verwoeste gewesten van het grootste nut zal zijn en aan veel menschen werk zal verschaffen. Met steeds aan hetzelfde touwtje te trekken zal het wel gaan, en op mijnen onvoorwaardelijken steun mag men altijd rekenen. Ik kan weliswaar niet veel doen, maar ik doe wat ik kan en zooals het spreekwoord zegtDie doet wat hij kan, is een eerlijk man. Vervolgens nam de Heer Vermeulen, voorzit ter der Handelskamer van Yper, nogmaals het woord en deed opmerken dat de kosten van uit bating van de vaart Yper-Komen geenszins zoo hoog zouden beloopen als men wel geneigd was het te veronderstellen. Ik verwachtte mij niet. zegde de Heer Vermeulen, dat de kwestie der uitbating van de vaart Yper-Komen hier zou te berde komen. Maar ik bezit hier niettemin eenige inlichtingen daarover. Daar er op die vaart ver scheidene dubbel sassen en vaste bruggen zijn en daar enkele andere bruggen bij de sassen gelegen zijn, zoo zal een personeel van zestien sasmeesters en brugge- draaiers voldoende zijn om die vaart te bedienen. Dit maakt dus dat er daar zestien werkersgezinnen hun bestaan zullen vinden, wat, aan 10.000 fr. 's jaars be rekend, een uitgaaf van 160.000 fr. per jaar uitmaakt. Voor wat de kosten van het pompen van water betreft, ziehier eenige voorbeelden die ons daarvan reeds een gedacht kunnen geven. De vaart van Bossuyt is juist een vaart gelijk die van Komen, en het pompen kostte er verleden jaar 108.000 fr. voor een scheepvaart van meer dan 100.000 ton. De vaart Blaton-Ath, die ook een gelijkaardige vaart is met 21 sassen op 21 kilometer, kost voor het pompen van water met de nieuwe elec- trische pompen, omtrent 300.000 fr. en heeft een scheep vaart van rond' de 800.000 ton. Yper werd de rijschool, de smedenschool, het bataljon voetvolk, de school van het 3' linie, het gevang, de ver- beteringsschool ontnomen. Wij verloren het Instituut van Meessen, enz. Berekend aan de hedendaagsche waarde van den frank, maakt zulks dat wij nu van een inkomst van bij de 40 millioen frank, die hier vroeger van Staatswege ten bate van geheel onze streek ver teerd werd, bestolen zijn. Het onderhoud der vaart Yper-Komen zou dus waar schijnlijk 160.000 fr. 100.000 fr., 't zij ten hoogste 260.000 fr. per jaar kosten in het begin. Welke nietige som vergeleken bij het verlies dat wij moeten onder gaan De vaart Yper-Komen zal bloeien. Daarvan hebben wij op weinigen afstand van Yper een kenschetsend voorbeeld. Wanneer, in 1864. de werken der vaart Roe- selaere-Leie aangevangen werden, dan telde Roese laere 10.000 zielen. Thans zijn er daar rond de 30.000 inwoners. En wat moet ik zeggen van Iseghem, Ingel- munster, Rumbeke en al die andere bloeiende gemeen ten Sedert het bestaan dezer vaart is de bevolking van het arrondissement Roeselaere verdubbeld Niemand twijfelt nog dat de vaart Yper - Komen ook niet leefbaar is en iedereen is overtuigd dat zij de redding der haven van Nieuwpoort brengen zal. Onze streek bloeit niet omdat het hoofd, Yper. nog ziek is. Maar wanneer die kop, Yper, zal gezond zijn, dan ook zal geheel ons gewest herleven. Ik zou dien schoonen dag willen beleven De vorige sprekers werden warm toegejuicht, doch vooral aan den Heer Vermeulen werd een geestdriftige ovatie gebracht en zijne rake aan halingen en overtuigend woord werd meermaals door langdurig handgeklap onderbroken. De Heer Missiaen nam hierop andermaal het woord om op de gezegden van den Heer Vermeu len te antwoorden. Ik kan, zoo verklaarde de Heer Missiaen, de cijfers, waarmede de Heer Vermeulen zoo op 't onverwachts voor den dag komt, niet in twijfel trekken, maar ik heb ook geen enkel reden om die cijfers te gelooven. Wan neer het bewezen wordt dat de vaart Yper-Komen de beste oplossing van het vraagstuk is, dan zal er dan daarvoor door mij gedaan worden alles wat mogelijk is. Doch ik heb de gewoonte nooit iets licht te gelopven, ik onderzoek altijd eerst den grond der zaken en vorm mijn geest op gegevens die op iets berusten. Ik vraag dan ook eenvoudig dat mij bewezen worde dat de vaart Yper-Komen de beste oplossing is. Nadien stond de Heer Hoofdingenieur Claeys,- bestuurder van den Dienst van Bruggen en We gen, te Brugge, op zijne beurt recht en zegde dat de Heer Minister van Openbare Werken ge vraagd had hem te verontschuldigen hier op die vergadering niet te kunnen aanwezig zijn. De Heer Minister heeft mij, zoo ging de Heer Hoofd ingenieur verder, hier in uw midden afgevaar digd en allen, die hier aanwezig zijn, weten hoe nauw de kwestie der vaart Yper-Komen mij ter harte ligt. Van zoodra de regeering geneigd zal zijn de herstellingswerken aan te vatten, moogt gij op de algeheele genegenheid van den Dienst van Bruggen en Wegen rekenen. Om de reeks aanspraken te sluiten, nam de Heer Vanderghote, burgemeester van Yper, nog het woord in dezer voege Hier is het de plaats niet om het ontwerp der vaart Yper-Komen te onderzoeken, zooals de Heer Missiaen het zou wenschen, dit is de taak van techniekers. Ik breng niettemin hulde aan den Heer Missiaen die het algemeen belang inziet. Doch hier geldt het een kwestie van groot lokaal belang. Indien de verbinding Leie- Yzer misschien beter langs Roeselaere-Dixmude zou geschieden, wat geenszins bewezen is, hier pleit ten voordeele van Yper dat de studies en de plans reeds van vóór den oorlog gedaan en gereed zijn, dat al deze documenten bij den Dienst van Bruggen en Wegen nog bestaan en dat de noodige onteigeningen reeds ge daan zijn. Ik hoop dat de Heer Missiaen zal inzien dat het herstel der vaart Yper-Komen de eenige weg is om de verbinding Leie-Yzer goedkoop en ten beste moge lijk te bewerkstelligen, en verwacht dan ook dat hij al zijn invloed zal bezigen opdat dit werk zeer spoedig zou uitgevoerd worden. Het is ook met innig genoegen dat wij den Heer volksvertegenwoordiger Butaye heb ben hooren verklaren dat wij op zijn onvoorwaardelij ken steun mogen rekenen. De Heer senator Mullie, die zich heden liet verontschuldigen, heeft mij den 13 Juni 11. laten weten dat hij insgelijks het ontwerp der vaart Yper-Komen zal ondersteunen. Ook de secretaris van den Heer Minister van Openbare Werken liet mij we ten dat de Heer Minister de zaak zeer genegen is. Wij mogen dus op de genegenheid van allen rekenen en ik ben overtuigd dat, zooals de Heer Butaye het zegde, wij de vaart Yper-Komen zullen bekomen. Het is dan ook in dien zin dat ik, vooraleer de vergadering te sluiten, het voorstel doe de volgende motie te stemmen De Heeren Burgemeesters, Provinciale Raadsleden, Bestendige Afgevaardigden, Kamerleden en Senators van de Arrondissementen Dixmude, Veurne en Yper, dé Afgevaardigden van de Kamers voor Handel en Nijverheid van Nieuwpoort en Yper, op Zondag 16 Juni 1935 te Yper vergaderd. Overwegende dat het herstel der vaart Yper-Ko men aan het hoofd dient te staan van het prof -amma der werken uit te voeren ter bestrijding der werke loosheid Gezien immers dit werk het eenige is dat door oor logsfeiten vernield tot heden toe niet hersteld is Dat dit werk onmiddellijk kan uitgevoerd worden en een bestaan verschaffen aan talrijke werklieden der bouwnijverheid die uit Frankrijk zijn uitgesloten Gezien verders deze waterweg de sleutel is van den heropbloei der geteisterde streek en het eenige middel is om Nieuwpoort regelmatig met zijn hinterland in verbinding te stellen Brengt den wensch uit dat het herstel der vaart Yper-Komen onmiddellijk door de Regeering zou be werkstelligd worden- Besluit eene audiëntie te vragen aan den Heer Hen drik De Man, Minister van Openbare Werken, ten ein de hem te overtuigen van de noodzakelijkheid dei- onmiddellijke herstelling der vaart Yper-Komen. Na een kleine wijziging, door den Heer Ver meulen voorgesteld, werd die motie bij alge meen handgeklap goedgekeurd en de vergadering werd te 16 u. 30 in de beste stemming opgehe ven, nadat de Heer burgemeester Vanderghoté al de aanwezigen nogmaals voor hunne talrijke opkomst bedankt had:' SEDERT VRIJDAG 21 JUNI de verrukkelijke NORMA SHEARER, uwe afgodin, in haar schoonste film. Als bijvoegsel, een groote dramatische en fransch gesproken film LE TRAIN DU MYSTÈRE een geheim dat gij zult komen ophelderen. Kinderen niet toegelaten Toekomende weekhet groot meesterwerk van Gaby Morlay LE SCANDALE

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 3