CINEMA FLORA
m
cte verSchillige sassen vanaf Komen tot in het verdee-
lingspnnd moeten gepompt worden. Het kan hier dan
ook uit het sas nabij de statie, dat lager gelegen is,
gepompt worden, maar werd de studie daarvan reeds
gedaan en heeft men reeds de rfiogelijkheid van het
werk onderzocht
IHet is niet alleen de vaart Yper-Komen die gevraagd
wordt, er bestaan ook nog andere voorstellen in West-
Vlaanderen. En zoolang er meer dan een voorstel zal
bestaan, 'zal de regeering daarin een verontschuldiging
zoeken om geen enkel voorstel te verwezenlijken. De
vaart Roeselaere-Dixmude beoogt juist hetzelfde doel
als de vaart Yper-Komen, namelijk de verbinding Leie-
Yzer. De regeering vindt natuurlijk dat het te veel is
twee vaarten voor hetzelfde doel te maken en vraagt
zich dan af wat zij moet doen. Er gaan om zeggens geen
maanden voorbij zonder dat men bij ons aandringt om
voor de vaart Roeselaere-Dixmude te werken, wat be
wijst dat er ginder ook met ernst voor dit ontwerp ge
ijverd wordt. Daarbij het voorstel Roeselaere-Dixmude
is niet om een vaart van 300 ton te hebben, maar wel
van 600 ton. Nu reeds is men bezig de vaart Roeselaere-
Leie op 600 ton te brengen, alhoewel men nog nooit
heeft hooren zeggen dat die vaart onvoldoende was.
Waarom wordt die vaart nu op 600 ton gebracht, tenzij
om alzoo de Leie met de zee te verbinden door een
vaart van 600 ton in plaats van 300 ton. Iedereen weet
dat de vervoerkosten met schepen van 600 ton voordee-
liger zijn dan met schepen van 300 ton, wat dus ook
een zeker voordeel zou zijn.
Ik stel me ook de vraag wat de vaart Yper-Komen
aan onderhoud zal kosten Welke uitgaaf zal het pom
pen van water niet vergen Er zijn daar ook talrijke
sassen en ieder sas vraagt een sluismeester. Ik weet
dat er kanalen zijn met evenveel sassen dan de vaart
Yper-Komen, maar dan stelt zich een andere vraag
die evenmin bestudeerd werd, namelijk hoeveel sche
pen zullen er door dit kanaal varen Wanneer er daar
verf schepen op varen, kunnen de gedane kosten ge
dekt worden, maar wanneer er maar een schip per
dag of een per week komt, dan zouden de kosten geens
zins in verhouding zijn met het nut dezer vaart.
Ik ben geen tegenstander van de vaart Yper-Komen,
maar ik ben integendeel bereid alles te doen wat moge
lijk is voor de vaart die het best geschikt is.
Ik herhaal het dat, zoolang er gestreefd wordt voor
twee verschillige voorstellen met hetzelfde doel, men
geen oplossing zal bekomen. De beste oplossing, vol
gens mij, is dat het Comiteit, hetwelk de verwezenlij
king der vaart Yper-Komen betracht, zich in betrek
king stelle met het Comiteit der vaart Roeselaere-
Dixmude. Pas enkele dagen geleden was ik nog in
gesprek met een Heer van dit Comiteit van Roeselaere
en hij moest met mij erkennen dat de eenige weg was
beide voorstellen door techniekers te doen instudeeren
en onderzoeken om dan, eens de beste oplossing ge
vonden, zich met vereende krachten aan den wagen te
spannen. Anders, zal men nog lang langs beide kanten
trekken, zoodat de wagen steeds zal blijven stilstaan.
Er zullen nog veel vergaderingen mogen gehouden
worden, veel artikels geschreven of besprekingen in de
Kamers plaats hebben, zoolang men niet weet welk voor
stel het beste is. Iedereen zou moeten eensgezind zijn
om, met medewerking van het Comiteit der vaart
Roeselaere-Dixmude, de kwestie door bevoegde man
nen te doen onderzoeken en dan samen te ijveren voor
het beste middel om de noodige verbinding Leie-Yzer
te bekomen. (1)
Na den Heer Missiaen, nam de Heer volksver
tegenwoordiger Butaye het woord.
Ik geloof, zoo zegde de Heer Butaye, de tolk te zijn
der gansche vergadering om de Heeren Vermeulen,
voorzitter der Handelskamer van Yper, en Vander-
ghote, burgemeester van Yper, geluk te wenschen en
ze te bewonderen om hunne koppigheid en standvastig
heid in hun streven ten voordeele der vaart Yper-
Komen.
Ik ben ook al gelukkig den Heer Missiaen te hooren
verklaren dat hij zal medehelpen voor de verwezen
lijking der beste oplossing. Dit is zeer goed en wij zijn
reeds een heelen stap ver. De Heer Missiaen zou wil
len doen onderzoeken indien het deze vaart hier ofwel
de vaart van Roeselaere is die er moet komen. Voor
wat mij betreft, vind ik dat daar geen twijfel mogelijk
is en dat de vaart Yper-Komen de voorkeur moet heb-
beri, ten eerste omdat ik geloof dat Roeselaere reeds
wel genoeg bedeeld werd, en ten tweede omdat de vaart
van Yper reeds van over 100 jaar gegraven werd.
De Heeren burgemeester en Vermeulen hebben zoo
even de zaak reeds grondig genoeg uiteengezet, zoodat
het voor mij overbodig ware daarop nog lang weer te
keeren. Doch ik meen wel dat de menschen van over
100 jaar niet dommer waren dan nu. Waarom zouden
zij de werken dier vaart twee of driemaal herbegonnen
hebben Dit bewijst wel al de voordeelen en al het nut
dezer vaart.
Daarbij daar liggen thans 94 hectaren grond ontei
gend, de reeds uitgevoerde werken vertegenwoordigen
een kapitaal van 25 millioen goudfranken. Ik ben met
den Heer Missiaen t'akkoord dat het herstel der grond
vesten van de sluizen misschien wel wat meer werk
zai vergen dan men denkt, doch zulks kan hersteld
worden. Iedereen vindt het voorstel van Yper in prin
ciep goed, te Brussel erkent men het volle recht der
vraag, men bekent er dat de vaart Yper-Komen moet
hersteld worden, dat de watervoorziening van de Yzer
moet opgelost worden. Waarom zou Yper niet mogen
hebben wat Roeselaere reeds lang bekomen heeft. Weet
men dat het vervoer per schip van een zak graan naar
Yper 5 fr. meer kost dan van Antwerpen naar Roese
laere Op een wagon van 10.000 kgr. maakt dit een
verschil van 500 fr., hetgeen de handelaar hier als.
winst verliest. Zulks bewijst eens te meer het nut der
vaart.
In 't begin dat ik in de Kamers zetelde, in 1922, zegde
ik eens dat de vaart hier te Yper aanstonds had moe
ten hersteld worden. De minister haalde toen zijn
schouders op en dacht voorzeker gij zijt hier nog niet
heel lang en zult nog veel moeten bijleeren. Doch nu
is het bewezen dat ik toen gelijk had. Die vaart had
hier een groot profijt geweest vooreerst voor den her
opbouw der streek en nu ook nog omdat de kliënteel
thans reeds zou gemaakt zijn en de schepen zouden
blijven voorts komen.
Ik geloof dat het onze plicht is voor niets anders te
(1) In zijne uiteenzetting heeft de'Heer Missiaen
verscheidene kwesties onjuist voorgesteld, wat op de
aanwezigen den indruk gaf dat hij slecht ingelicht was.
Niettegenstaande het meerendeel onzer lezers reeds zelf
de noodige terechtwijzingen zullen gedaan hebben, kee-
xen wij daarop in een volgend artikel terug.
ijveren dan voor de Vaart Yper-Komen, omdat dit
werk, benevens het onbetwistbaar nut voor de gansche
streek, ook nog het goedkoopste is. Naar het schijnt
zal dit herstel slechts 35 millioen moeten kosten in
papierfrank. Ik heb altijd voor de vaart Yper-Komen
gestreefd, omdat ik overtuigd ben dat het een goede
zaak is. Laat de schepen eens doorvaren van het bin
nenland, het Henegouwsche en Noord-Frankrijk, met
kolen, kalk en andere waren, gij zult ze zien komen.
Moest er maar een schip per dag komen, dan ben ik
met den Heer Missiaen t'akkoord dat de gedane kosten
niet kunnen vergoed worden, doch ik ben overtuigd dat
de vaart hier zeer goed leefbaar is en dat talrijke
schepen dien korten weg naar de haven van Nieuw-
poort zullen ontleenen. Daarom mag men op mij reke
nen om de werking ten voordeele der vaart Yper-
Komen te steunen
De Heer Missiaen zegt dat hij nooit tegen die vaart
is geweest, dat hij alleen maar de beste oplossing zoekt.
Dit is zeer verstandig van zijnentwege. Maar Yper
heeft reeds zooveel verloren en terwijl Roeselaere thans
reeds een schoon deel van de koek bekomen heeft,
mag men zich nu ook wel een opoffering voor Yper
getroosten. Nemen wij aan dat die vaart misschien een
millioen per jaar zal kosten. Goed, maar die vaart kan
ook meer opbrengen. Ik heb vroeger ook nog zaken
gedaan en weet er dus van te spreken, ook is er vol
gens mij geen twijfel mogelijk omtrent de leefbaarheid
dezer vaart
Het onderhoud van het Palais des Beaux Arts te
Brussel kost ook jaarlijks millioenen aan den Staat.
Alles is daar ook zeer wel en schoon en kunstig, doch
ik zou liever een vaart hebben, want dat is veel nut
tiger. Indien iedereen het wil, dan moet en zal dit gaan.
De Heer Missiaen is machtig bij den Heer Minister
De Man en wij vragen hem dan dat hij zooveel moge
lijk zijn invloed zou willen gebruiken ten voordeele
van het herstel der vaart Yper-Komen. Dit werk moet
niet in eens geheel gedaan worden. Indien wij maar
vijf millioen bekomen om te beginnen, dit is voldoende.
Alzoo zou de heele streek zien dat er met dit sedert
zoolang begeerde werk eindelijk eens begonnen wordt.
Terwijl men te Brussel aan de Noord-Zuidverbinding
millioenen en millioenen zal besteden, mag men hier
wel dit klein herstellingswerk verrichten dat voor de
verwoeste gewesten van het grootste nut zal zijn en
aan veel menschen werk zal verschaffen. Met steeds
aan hetzelfde touwtje te trekken zal het wel gaan, en
op mijnen onvoorwaardelijken steun mag men altijd
rekenen. Ik kan weliswaar niet veel doen, maar ik doe
wat ik kan en zooals het spreekwoord zegtDie doet
wat hij kan, is een eerlijk man.
Vervolgens nam de Heer Vermeulen, voorzit
ter der Handelskamer van Yper, nogmaals het
woord en deed opmerken dat de kosten van uit
bating van de vaart Yper-Komen geenszins zoo
hoog zouden beloopen als men wel geneigd was
het te veronderstellen.
Ik verwachtte mij niet. zegde de Heer Vermeulen,
dat de kwestie der uitbating van de vaart Yper-Komen
hier zou te berde komen. Maar ik bezit hier niettemin
eenige inlichtingen daarover. Daar er op die vaart ver
scheidene dubbel sassen en vaste bruggen zijn en daar
enkele andere bruggen bij de sassen gelegen zijn, zoo
zal een personeel van zestien sasmeesters en brugge-
draaiers voldoende zijn om die vaart te bedienen. Dit
maakt dus dat er daar zestien werkersgezinnen hun
bestaan zullen vinden, wat, aan 10.000 fr. 's jaars be
rekend, een uitgaaf van 160.000 fr. per jaar uitmaakt.
Voor wat de kosten van het pompen van water betreft,
ziehier eenige voorbeelden die ons daarvan reeds een
gedacht kunnen geven. De vaart van Bossuyt is juist
een vaart gelijk die van Komen, en het pompen kostte
er verleden jaar 108.000 fr. voor een scheepvaart van
meer dan 100.000 ton. De vaart Blaton-Ath, die ook
een gelijkaardige vaart is met 21 sassen op 21 kilometer,
kost voor het pompen van water met de nieuwe elec-
trische pompen, omtrent 300.000 fr. en heeft een scheep
vaart van rond' de 800.000 ton.
Yper werd de rijschool, de smedenschool, het bataljon
voetvolk, de school van het 3' linie, het gevang, de ver-
beteringsschool ontnomen. Wij verloren het Instituut
van Meessen, enz. Berekend aan de hedendaagsche
waarde van den frank, maakt zulks dat wij nu van een
inkomst van bij de 40 millioen frank, die hier vroeger
van Staatswege ten bate van geheel onze streek ver
teerd werd, bestolen zijn.
Het onderhoud der vaart Yper-Komen zou dus waar
schijnlijk 160.000 fr. 100.000 fr., 't zij ten hoogste
260.000 fr. per jaar kosten in het begin. Welke nietige
som vergeleken bij het verlies dat wij moeten onder
gaan
De vaart Yper-Komen zal bloeien. Daarvan hebben
wij op weinigen afstand van Yper een kenschetsend
voorbeeld. Wanneer, in 1864. de werken der vaart Roe-
selaere-Leie aangevangen werden, dan telde Roese
laere 10.000 zielen. Thans zijn er daar rond de 30.000
inwoners. En wat moet ik zeggen van Iseghem, Ingel-
munster, Rumbeke en al die andere bloeiende gemeen
ten Sedert het bestaan dezer vaart is de bevolking
van het arrondissement Roeselaere verdubbeld
Niemand twijfelt nog dat de vaart Yper - Komen
ook niet leefbaar is en iedereen is overtuigd dat zij de
redding der haven van Nieuwpoort brengen zal. Onze
streek bloeit niet omdat het hoofd, Yper. nog ziek is.
Maar wanneer die kop, Yper, zal gezond zijn, dan ook
zal geheel ons gewest herleven. Ik zou dien schoonen
dag willen beleven
De vorige sprekers werden warm toegejuicht,
doch vooral aan den Heer Vermeulen werd een
geestdriftige ovatie gebracht en zijne rake aan
halingen en overtuigend woord werd meermaals
door langdurig handgeklap onderbroken.
De Heer Missiaen nam hierop andermaal het
woord om op de gezegden van den Heer Vermeu
len te antwoorden.
Ik kan, zoo verklaarde de Heer Missiaen, de cijfers,
waarmede de Heer Vermeulen zoo op 't onverwachts
voor den dag komt, niet in twijfel trekken, maar ik heb
ook geen enkel reden om die cijfers te gelooven. Wan
neer het bewezen wordt dat de vaart Yper-Komen de
beste oplossing van het vraagstuk is, dan zal er dan
daarvoor door mij gedaan worden alles wat mogelijk
is. Doch ik heb de gewoonte nooit iets licht te gelopven,
ik onderzoek altijd eerst den grond der zaken en vorm
mijn geest op gegevens die op iets berusten. Ik vraag
dan ook eenvoudig dat mij bewezen worde dat de vaart
Yper-Komen de beste oplossing is.
Nadien stond de Heer Hoofdingenieur Claeys,-
bestuurder van den Dienst van Bruggen en We
gen, te Brugge, op zijne beurt recht en zegde dat
de Heer Minister van Openbare Werken ge
vraagd had hem te verontschuldigen hier op die
vergadering niet te kunnen aanwezig zijn. De
Heer Minister heeft mij, zoo ging de Heer Hoofd
ingenieur verder, hier in uw midden afgevaar
digd en allen, die hier aanwezig zijn, weten hoe
nauw de kwestie der vaart Yper-Komen mij ter
harte ligt. Van zoodra de regeering geneigd zal
zijn de herstellingswerken aan te vatten, moogt
gij op de algeheele genegenheid van den Dienst
van Bruggen en Wegen rekenen.
Om de reeks aanspraken te sluiten, nam de
Heer Vanderghote, burgemeester van Yper, nog
het woord in dezer voege
Hier is het de plaats niet om het ontwerp der vaart
Yper-Komen te onderzoeken, zooals de Heer Missiaen
het zou wenschen, dit is de taak van techniekers. Ik
breng niettemin hulde aan den Heer Missiaen die het
algemeen belang inziet. Doch hier geldt het een kwestie
van groot lokaal belang. Indien de verbinding Leie-
Yzer misschien beter langs Roeselaere-Dixmude zou
geschieden, wat geenszins bewezen is, hier pleit ten
voordeele van Yper dat de studies en de plans reeds
van vóór den oorlog gedaan en gereed zijn, dat al deze
documenten bij den Dienst van Bruggen en Wegen
nog bestaan en dat de noodige onteigeningen reeds ge
daan zijn. Ik hoop dat de Heer Missiaen zal inzien dat
het herstel der vaart Yper-Komen de eenige weg is om
de verbinding Leie-Yzer goedkoop en ten beste moge
lijk te bewerkstelligen, en verwacht dan ook dat hij
al zijn invloed zal bezigen opdat dit werk zeer spoedig
zou uitgevoerd worden. Het is ook met innig genoegen
dat wij den Heer volksvertegenwoordiger Butaye heb
ben hooren verklaren dat wij op zijn onvoorwaardelij
ken steun mogen rekenen. De Heer senator Mullie, die
zich heden liet verontschuldigen, heeft mij den 13 Juni
11. laten weten dat hij insgelijks het ontwerp der vaart
Yper-Komen zal ondersteunen. Ook de secretaris van
den Heer Minister van Openbare Werken liet mij we
ten dat de Heer Minister de zaak zeer genegen is. Wij
mogen dus op de genegenheid van allen rekenen en ik
ben overtuigd dat, zooals de Heer Butaye het zegde,
wij de vaart Yper-Komen zullen bekomen. Het is dan
ook in dien zin dat ik, vooraleer de vergadering te
sluiten, het voorstel doe de volgende motie te stemmen
De Heeren Burgemeesters, Provinciale Raadsleden,
Bestendige Afgevaardigden, Kamerleden en Senators
van de Arrondissementen Dixmude, Veurne en Yper,
dé Afgevaardigden van de Kamers voor Handel en
Nijverheid van Nieuwpoort en Yper, op Zondag
16 Juni 1935 te Yper vergaderd.
Overwegende dat het herstel der vaart Yper-Ko
men aan het hoofd dient te staan van het prof -amma
der werken uit te voeren ter bestrijding der werke
loosheid
Gezien immers dit werk het eenige is dat door oor
logsfeiten vernield tot heden toe niet hersteld is
Dat dit werk onmiddellijk kan uitgevoerd worden
en een bestaan verschaffen aan talrijke werklieden der
bouwnijverheid die uit Frankrijk zijn uitgesloten
Gezien verders deze waterweg de sleutel is van den
heropbloei der geteisterde streek en het eenige middel
is om Nieuwpoort regelmatig met zijn hinterland in
verbinding te stellen
Brengt den wensch uit dat het herstel der vaart
Yper-Komen onmiddellijk door de Regeering zou be
werkstelligd worden-
Besluit eene audiëntie te vragen aan den Heer Hen
drik De Man, Minister van Openbare Werken, ten ein
de hem te overtuigen van de noodzakelijkheid dei-
onmiddellijke herstelling der vaart Yper-Komen.
Na een kleine wijziging, door den Heer Ver
meulen voorgesteld, werd die motie bij alge
meen handgeklap goedgekeurd en de vergadering
werd te 16 u. 30 in de beste stemming opgehe
ven, nadat de Heer burgemeester Vanderghoté
al de aanwezigen nogmaals voor hunne talrijke
opkomst bedankt had:'
SEDERT VRIJDAG 21 JUNI
de verrukkelijke NORMA SHEARER, uwe
afgodin, in haar schoonste film.
Als bijvoegsel, een groote dramatische en
fransch gesproken film
LE TRAIN DU MYSTÈRE
een geheim dat gij zult komen ophelderen.
Kinderen niet toegelaten
Toekomende weekhet groot meesterwerk
van Gaby Morlay LE SCANDALE