MOTO-CROSS FEESTELIJKHEDEN Luisterlijke Kermis Een Terechtwijzing 16e Jaar N' 13 - 29 Juni 1935 16e Année, N3 13 - 29 Juin - Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdotfiadaire de l'Arrondissemeht d'Ypres HET LA REGION YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 560 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Pubiicité34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro xél. 500 Les articles non signés sont refuses OP ZONDAG 30 JUNI 1935 Ingericht door de Moto-Club van Yper Met de welwillende medehulp der Hotelhouders van de Bergstreek Om 10 uur voormiddagBIJZONDERE KOERS voorbehouden aan Motorijders die wenschen hun dienst te doen in de bijzondere motorijders afdeeling van het Belgisch Leger. Kostelooze inschrijving, geen bij zonder licencen geëischt. Om 2 uur 's namiddags MOTO-CROSS voorbehou den aan de gelicencieerden van den Belgischen Moto rijders Bond (F. M. B.) Deze wedstrijd wordt uitslui- telijk geloopen door de moeilijkste wegeltjes der heer lijke bergstreek Locre - Westoutre. Talrijke bekers en prijzen. Reglement verkrijgbaar bij D. Van Lede, Boterstraat, 6, Yper. STAD YPER Donderdag 11 Juli 1935 VERJAARDAG VAN DEN SLAG DER GULDEN SPOREN Om 7.45 u. in St-Maartens KathedraalGe zongen Mis ter nagedachtenis der Helden van 1302, Fondatie Meersseman Om 20.30 u. op de Groote MarktConcert door de Vlaamsche Harmonie. Zondag 21 Juli NATIONALE FEESTDAG Om 11 u. in St-Maartens KathedraalTe Deum Om 21 u. op de Groote MarktConcert door de Harmonie Ypriana. Verlichting der Groote Markt. Vuurwerk. STAD YPER ST-PIETERSWIJK Sint - Pieters op 1935 ZONDAG 7 JULI Om 3 uurGroote Velokoers, 60 km. voor Beginnelingen. 500 Fr. prijzen en verscheidene premiën. Inleg 2 fr. 50. Om 2 uur stiptPrijskamp in 't lijnvisschen. 100 fr. prijzen. Van 2 tot 5 i uur Groote Chineesche schieting bij Emile Claeys, «Café du Nord Rijsselstraat, 188. 350 frank prijzen. Om 6 i uur Concert door de Harmonie Ypriana. Van 8 i tot 10 j uur, in de A. Merghelynck- straatVolksbal. Om 10 i uur, aan de RijsselpoortPrachtig Vuurwerk. MAANDAG 8 JULI Om 2 uur, Rijsselstraat (Nazareth) Groote Prijsbolling voor de Vrouwen met de Trou- Madame. Prachtige prijzen in waarde. Om 4 uurGroote Velokoers voor Beginne lingen. 200 frank prijzen. 20 maal de ronde vanRijsselstraat, Lombaardstraat, Arsenaal straat, Kanonweg. Om 5 uur Valiezekoers 75 fr. prijzen. Om 6 uur, in de PatteelstraatZakloopen 75 frank prijzen. Om 7 J uur, in de Hondstraat, bij de Weduwe VangheluweMastklimming 75 fr. prijzen. Zooals wij het in ons laatste nummer, in een nota onderaan het verslag der vergadering van 16 Juni 11., deden opmerken, heeft de Heer volks vertegenwoordiger Missiaen, in zijne rede die hij tijdens deze vergadering hield en die wij zoo getrouw mogelijk hebben getracht weer te geven, wij verhopen dat hij zulks erkennen zal, enkele onwaarheden opgedischt die een terecht wijzing noodzakelijk maken. En hij deed zulks met zoo een onbeschroomd heid. en een overtuiging dat wij niet anders kunnen dan aan zijn volledige goede trouw ge- looven en besluiten moeten dat hij, spijts zijn bewering van alles eerst grondig te onderzoeken, geheel verkeerd werd ingelicht en die onjuist heden voor waarheid heeft gehouden zonder de zaak verder in te studeeren. Dat de Heer Missiaen bij een groot aantal zijner toehoorders den indruk heeft gelaten dat hij wat meer over heeft voor Rousselare, waar hij geboren is, dan voor Yper, wiens mandataris hij nu is, dat willen wij hier niet aanraken, om dat, wij herhalen het, die voorkeur slechts in schijn bestaat en wij, tot bewijs van het tegen overgestelde, aan de goede gevoelens van den Heer Missiaen, ten opzichte van het Arrondisse ment dat hij vertegenwoordigt, niet twijfelen willen. Het doel dezer terechtwijzing is dus geenszins een polemiek met den Heer Missiaen aan te gaan, wij eerbiedigen eenieders overtuiging, maar eenvoudig en alleen datgene weer recht te zetten wat hij, onwetens of bij gebrek aan kennis, verkeerd heeft voorgesteld. Alzoo beweerde de Heer Missiaen dat het sas hier te Yper achter de statie, in de te herstellen vaart Yper-Komen gelegen, lager ligt dan de vaart Yper-Yzer. Waar hij deze enormiteit vandaan heeft ge haald, zijn wij niet wijs geworden. Alleen ver onderstellen wij dat de Heer Missiaen zich een voudig weg heeft laten misleiden door het feit dat er in de vaartgeul nabij dit sas steeds wat water is blijven staan. Doch om daaruit alleen te besluiten dat de vaart slecht werd ingericht, dat de ingenieurs die vroeger met dit werk be last werden er geen verstand van hadden, zulks ware de zaken toch wat te ver drijven en derge lijke simplistische (de Heer Missiaen gebruikte ook dit woord) gevolgtrekking zou geenszins pleiten in 't voordeel der bevoegdheid van haar uitvinder. De waarheid betreffende dit sas is echter gansch anders, en het ontegensprekelijk bewijs dat het sas hier achter de statie van Yper niet lager maar integendeel veel hooger ligt dan de vaart Yper-Yzer, is dat er verder op, tusschen dit sas en de monding der vaart Yper-Komen in de vaart Yper-Yzer, nog twee andere sluizen bestaan die beide nog een val hebben van meer dan 2 meter. De dubbele sluis achter de statie van Yper heeft een val van 2 m. 59 2 m. 46 5 m. 05. De sluis tusschen de steenwegen Yper-Veurne en Yper-Dixmude heeft een val van 2 m. 96 en de vaï der dubbele sluis aan de uitmonding der vaart in het kanaal Yper-Yzer bedraagt onder scheidenlijk 2 m. 67 en 2 m. 40, 't zij samen 5 m. 07. Daar het zomerpeil van laatstgenoemde vaart als basis werd genomen voor het vaststellen van den val van 2 m. 40 van het laatste sas der dub bele, sluis hier bij de kaai, staat het dus onom- stootbaar vast dat er tusschen het sas achter de statie van Yper en de vaart Yper-Yzer nog een helling is van 2 m. 96 5 m. 07, wat in andere woorden Wil beduiden dat het voornoemd sas nog 8 m. 03 hooger ligt dan het zomerpeil van de vaart Yper-Yzer. Dit is voor wat betreft het eerste punt. Een andere bia Tering die wij insgelijks moeten logenstraffen, 'XUQ&eft de vaart van Rousselare naar de Leie. iet o Het voorsteltelousselare-Dixmude aldus de Heer Missiaen, is niet om een vaart van 300 ton te hebben, maar wel van 600 ton. Nu reeds is men bezig de vaart Rousselarc-Leie op 600 ton te brengen. Dit te weerleggen, valt ons al even gemakke lijk. In zijn verslag, den 25 April 1932 ingediend bij de Provinciale Commissie van West-Vlaar deren voor de studie der Havens en der Verkeerswegen, schrijft de He«- ingenieur F. Maertens, algemeen bestuurder bijMet Ministerie van Openbare Wer ken, onder meer het volgende «Ik weet niet of er in West-Vlaander en veel nijverneidsgestichten zijn die ineens 300 T koopwaren indoen of afzetten. Uitzondering is er misschien voor Cokesfabrieken die veel kolen verwerken. Over 't algemeen, voor de belangen der nijverheid, in West-Vlaanderen, schijnen 300 T. schepen ruim voldoende. Verders schrijft de Heer Maertens nog, han delende over de moeilijkheid van te kruisen in de vaart van Rousselare naar de Leie, tusschen Kachtem en Rousselare, dat de doorsnede er niet voldoende is om twee geladen schepen te laten kruisen, tenzij op enkele kruisplaatsen daartoe zou de bodem moeten verbreed worden van 6 tot 10 meter minimum, de diepte zijnde 2,50 m. onder peil. Zelfs kunnen een geladen en een ongeladen schip soms moeilijk kruisen». En als besluit zijner studie, stelt de Heer Maer- tens voor de vaart van Roeselaere naar de Leie te verbreeden om er het kruisen der schepen van 300 T mogelijk te maken. In December 1933 antwoordde de Heer Minister Sap op de ondervraging van den Heer senator Gillon, over het herstel der vaart Yper-Komen, dat alvorens dit werk uit te voeren, eerst de andere kanalen die in West-Vlaanderen be- staan, zouden moeten verbeterd worden. Aangaande de vaart van Rousselare naar de Leie zegde de Heer Sap, toenmalige minister van openbare werken, omtrent hetzelfde tijdstip hetgene volgtBaron de Pélichy heeft gespro- ken van de werken tot verbetering van het kanaal van Rousselare naar de Leie. Voor het einde van het loopend jaar zal het eerste ge- deelte van die werken aanbesteed worden. Uit deze gedane studie en uit die gevoerde besprekingen blijkt dus klaar dat er nooit geen spraak is geweest het vermogen der vaart van Rousselare naar de Leie te verdubbelen, maar alleen die vaart te verbreeden om er de scheep vaart te vergemakkelijken. Het noodige krediet voor deze verbeteringswer- ken werd door den Heer Minister Sap op de begrooting van 1934 gebracht en, volgens de in lichtingen die wij dezer dagen opzettelijk aan den bevoegden Dienst van Bruggen en Wegen hebben doen vragen, hebben de thans in uitvoe ring zijnde werken op de vaart van Rousselare naar de Leie en deze die ontworpen zijn, hoege naamd geen betrek op werken die een scheeps- tonnemaat van 600 ton zouden mogelijk maken. Er wordt geen enkel kunstwerk veranderd, wat een eerste vereischte zou zijn om grooter sche pen dan 300 tonners door te laten. Ook hebben

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1