MOTO-CROSS
FEESTELIJKHEDEN
Luisterlijke Kermis
Een Terechtwijzing
16e Jaar N' 13 - 29 Juni
1935
16e Année, N3 13 - 29 Juin
- Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdotfiadaire
de l'Arrondissemeht d'Ypres
HET
LA REGION
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Tel. 560 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Pubiicité34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro xél. 500
Les articles non signés sont refuses
OP ZONDAG 30 JUNI 1935
Ingericht door de Moto-Club van Yper
Met de welwillende medehulp der Hotelhouders
van de Bergstreek
Om 10 uur voormiddagBIJZONDERE KOERS
voorbehouden aan Motorijders die wenschen hun dienst
te doen in de bijzondere motorijders afdeeling van het
Belgisch Leger. Kostelooze inschrijving, geen bij
zonder licencen geëischt.
Om 2 uur 's namiddags MOTO-CROSS voorbehou
den aan de gelicencieerden van den Belgischen Moto
rijders Bond (F. M. B.) Deze wedstrijd wordt uitslui-
telijk geloopen door de moeilijkste wegeltjes der heer
lijke bergstreek Locre - Westoutre. Talrijke bekers
en prijzen. Reglement verkrijgbaar bij D. Van Lede,
Boterstraat, 6, Yper.
STAD YPER
Donderdag 11 Juli 1935
VERJAARDAG VAN DEN
SLAG DER GULDEN SPOREN
Om 7.45 u. in St-Maartens KathedraalGe
zongen Mis ter nagedachtenis der Helden van
1302, Fondatie Meersseman
Om 20.30 u. op de Groote MarktConcert door
de Vlaamsche Harmonie.
Zondag 21 Juli
NATIONALE FEESTDAG
Om 11 u. in St-Maartens KathedraalTe
Deum
Om 21 u. op de Groote MarktConcert door de
Harmonie Ypriana.
Verlichting der Groote Markt.
Vuurwerk.
STAD YPER ST-PIETERSWIJK
Sint - Pieters op
1935
ZONDAG 7 JULI
Om 3 uurGroote Velokoers, 60 km. voor
Beginnelingen. 500 Fr. prijzen en verscheidene
premiën. Inleg 2 fr. 50.
Om 2 uur stiptPrijskamp in 't lijnvisschen.
100 fr. prijzen.
Van 2 tot 5 i uur Groote Chineesche schieting
bij Emile Claeys, «Café du Nord Rijsselstraat,
188. 350 frank prijzen.
Om 6 i uur Concert door de Harmonie Ypriana.
Van 8 i tot 10 j uur, in de A. Merghelynck-
straatVolksbal.
Om 10 i uur, aan de RijsselpoortPrachtig
Vuurwerk.
MAANDAG 8 JULI
Om 2 uur, Rijsselstraat (Nazareth) Groote
Prijsbolling voor de Vrouwen met de Trou-
Madame. Prachtige prijzen in waarde.
Om 4 uurGroote Velokoers voor Beginne
lingen. 200 frank prijzen. 20 maal de ronde
vanRijsselstraat, Lombaardstraat, Arsenaal
straat, Kanonweg.
Om 5 uur Valiezekoers 75 fr. prijzen.
Om 6 uur, in de PatteelstraatZakloopen
75 frank prijzen.
Om 7 J uur, in de Hondstraat, bij de Weduwe
VangheluweMastklimming 75 fr. prijzen.
Zooals wij het in ons laatste nummer, in een
nota onderaan het verslag der vergadering van
16 Juni 11., deden opmerken, heeft de Heer volks
vertegenwoordiger Missiaen, in zijne rede die
hij tijdens deze vergadering hield en die wij zoo
getrouw mogelijk hebben getracht weer te geven,
wij verhopen dat hij zulks erkennen zal,
enkele onwaarheden opgedischt die een terecht
wijzing noodzakelijk maken.
En hij deed zulks met zoo een onbeschroomd
heid. en een overtuiging dat wij niet anders
kunnen dan aan zijn volledige goede trouw ge-
looven en besluiten moeten dat hij, spijts zijn
bewering van alles eerst grondig te onderzoeken,
geheel verkeerd werd ingelicht en die onjuist
heden voor waarheid heeft gehouden zonder de
zaak verder in te studeeren.
Dat de Heer Missiaen bij een groot aantal
zijner toehoorders den indruk heeft gelaten dat
hij wat meer over heeft voor Rousselare, waar
hij geboren is, dan voor Yper, wiens mandataris
hij nu is, dat willen wij hier niet aanraken, om
dat, wij herhalen het, die voorkeur slechts in
schijn bestaat en wij, tot bewijs van het tegen
overgestelde, aan de goede gevoelens van den
Heer Missiaen, ten opzichte van het Arrondisse
ment dat hij vertegenwoordigt, niet twijfelen
willen.
Het doel dezer terechtwijzing is dus geenszins
een polemiek met den Heer Missiaen aan te gaan,
wij eerbiedigen eenieders overtuiging,
maar eenvoudig en alleen datgene weer recht
te zetten wat hij, onwetens of bij gebrek aan
kennis, verkeerd heeft voorgesteld.
Alzoo beweerde de Heer Missiaen dat het sas
hier te Yper achter de statie, in de te herstellen
vaart Yper-Komen gelegen, lager ligt dan de
vaart Yper-Yzer.
Waar hij deze enormiteit vandaan heeft ge
haald, zijn wij niet wijs geworden. Alleen ver
onderstellen wij dat de Heer Missiaen zich een
voudig weg heeft laten misleiden door het feit
dat er in de vaartgeul nabij dit sas steeds wat
water is blijven staan. Doch om daaruit alleen
te besluiten dat de vaart slecht werd ingericht,
dat de ingenieurs die vroeger met dit werk be
last werden er geen verstand van hadden, zulks
ware de zaken toch wat te ver drijven en derge
lijke simplistische (de Heer Missiaen gebruikte
ook dit woord) gevolgtrekking zou geenszins
pleiten in 't voordeel der bevoegdheid van haar
uitvinder.
De waarheid betreffende dit sas is echter
gansch anders, en het ontegensprekelijk bewijs
dat het sas hier achter de statie van Yper niet
lager maar integendeel veel hooger ligt dan de
vaart Yper-Yzer, is dat er verder op, tusschen dit
sas en de monding der vaart Yper-Komen in de
vaart Yper-Yzer, nog twee andere sluizen bestaan
die beide nog een val hebben van meer dan 2
meter.
De dubbele sluis achter de statie van Yper
heeft een val van 2 m. 59 2 m. 46 5 m. 05.
De sluis tusschen de steenwegen Yper-Veurne en
Yper-Dixmude heeft een val van 2 m. 96 en de
vaï der dubbele sluis aan de uitmonding der
vaart in het kanaal Yper-Yzer bedraagt onder
scheidenlijk 2 m. 67 en 2 m. 40, 't zij samen
5 m. 07.
Daar het zomerpeil van laatstgenoemde vaart
als basis werd genomen voor het vaststellen van
den val van 2 m. 40 van het laatste sas der dub
bele, sluis hier bij de kaai, staat het dus onom-
stootbaar vast dat er tusschen het sas achter de
statie van Yper en de vaart Yper-Yzer nog een
helling is van 2 m. 96 5 m. 07, wat in andere
woorden Wil beduiden dat het voornoemd sas
nog 8 m. 03 hooger ligt dan het zomerpeil van
de vaart Yper-Yzer.
Dit is voor wat betreft het eerste punt.
Een andere bia Tering die wij insgelijks moeten
logenstraffen, 'XUQ&eft de vaart van Rousselare
naar de Leie. iet o
Het voorsteltelousselare-Dixmude aldus de
Heer Missiaen, is niet om een vaart van 300
ton te hebben, maar wel van 600 ton. Nu reeds
is men bezig de vaart Rousselarc-Leie op 600
ton te brengen.
Dit te weerleggen, valt ons al even gemakke
lijk.
In zijn verslag, den 25 April 1932 ingediend bij
de Provinciale Commissie van West-Vlaar deren
voor de studie der Havens en der Verkeerswegen,
schrijft de He«- ingenieur F. Maertens, algemeen
bestuurder bijMet Ministerie van Openbare Wer
ken, onder meer het volgende
«Ik weet niet of er in West-Vlaander en veel
nijverneidsgestichten zijn die ineens 300 T
koopwaren indoen of afzetten. Uitzondering
is er misschien voor Cokesfabrieken die veel
kolen verwerken. Over 't algemeen, voor de
belangen der nijverheid, in West-Vlaanderen,
schijnen 300 T. schepen ruim voldoende.
Verders schrijft de Heer Maertens nog, han
delende over de moeilijkheid van te kruisen in
de vaart van Rousselare naar de Leie, tusschen
Kachtem en Rousselare, dat de doorsnede er
niet voldoende is om twee geladen schepen te
laten kruisen, tenzij op enkele kruisplaatsen
daartoe zou de bodem moeten verbreed worden
van 6 tot 10 meter minimum, de diepte zijnde
2,50 m. onder peil. Zelfs kunnen een geladen
en een ongeladen schip soms moeilijk kruisen».
En als besluit zijner studie, stelt de Heer Maer-
tens voor de vaart van Roeselaere naar de Leie
te verbreeden om er het kruisen der schepen
van 300 T mogelijk te maken.
In December 1933 antwoordde de Heer Minister
Sap op de ondervraging van den Heer senator
Gillon, over het herstel der vaart Yper-Komen,
dat alvorens dit werk uit te voeren, eerst de
andere kanalen die in West-Vlaanderen be-
staan, zouden moeten verbeterd worden.
Aangaande de vaart van Rousselare naar de
Leie zegde de Heer Sap, toenmalige minister
van openbare werken, omtrent hetzelfde tijdstip
hetgene volgtBaron de Pélichy heeft gespro-
ken van de werken tot verbetering van het
kanaal van Rousselare naar de Leie. Voor het
einde van het loopend jaar zal het eerste ge-
deelte van die werken aanbesteed worden.
Uit deze gedane studie en uit die gevoerde
besprekingen blijkt dus klaar dat er nooit geen
spraak is geweest het vermogen der vaart van
Rousselare naar de Leie te verdubbelen, maar
alleen die vaart te verbreeden om er de scheep
vaart te vergemakkelijken.
Het noodige krediet voor deze verbeteringswer-
ken werd door den Heer Minister Sap op de
begrooting van 1934 gebracht en, volgens de in
lichtingen die wij dezer dagen opzettelijk aan
den bevoegden Dienst van Bruggen en Wegen
hebben doen vragen, hebben de thans in uitvoe
ring zijnde werken op de vaart van Rousselare
naar de Leie en deze die ontworpen zijn, hoege
naamd geen betrek op werken die een scheeps-
tonnemaat van 600 ton zouden mogelijk maken.
Er wordt geen enkel kunstwerk veranderd, wat
een eerste vereischte zou zijn om grooter sche
pen dan 300 tonners door te laten. Ook hebben