'Cie Interalliée de l'Automobile et du Cycle' 27, Rue de la Station, a YPRES. 201 301 401 601 a roues avant indépendantes. Agence directe pour les Flandres des AUTOMOBILES porte a la connaissance de sa clientèle qu'elle a confié pour Ypres et environs la representation des AUTOMOBILES PEUGEOT au Conduite intérieure a partir de 26.900 fr. 2 v\. 11, Rue des Baguettes, GAND t Demandez renseignements et essai sans engagement des I. V GARAGE A. VAN DAIHfflE 'f werk gelegd, de wegen werden hersteld, de gebouwen en woningen rezen de een na de andere weer uit den grond, de landen werden weer vruchtbaar gemaakt, de doodelijk getroffen streek hernam stilaan haar krachten terug, dank aan den steun en de medewerking die haar, in 't be gin, van alle kanten geestdriftig werd toegezegd. Doch dit duurde slechts een tijd, de ijver der regeering om de verwoeste gewesten te herstel len verminderde alras. Er was zooveel te verrich ten en, niet meer inziende dat de streek ook zoo veel geleden had, vond men weldra dat men reeds genoeg gedaan had en dat de geteisterden zich nu maar moesten tevreden stellen met hetgeen men hen had willen teruggeven. Dit is hetgeen wij dagelijks nog rondom ons zien gebeuren. Wanneer iemand door een groot ongeluk getroffen wordt, dan belooft men dade lijk van alle kanten hulp te bieden. Iedereen heeft medelijden en wil den getroffene troosten, doch pas eenige dagen latei" of alles is weer vergeten en men spreekt er zelfs niet meer over. Wat meer 16, sommigen vinden daar een gelegen heid in om zich zelf, op de kosten van het slacht offer, te verheffen en te verbeteren. Zoo ook ging het hier met onze stad en streek. Hare herleving werd met leede oogen aanzien door sommige steden, die dank aan de verdwij ning van Yper een vroeger ongekenden bloei bereikt hadden en dezen thans opnieuw bedreigd waanden. Anderen vonden dat ee* deel van het geen Yper vóór den oorlog bezat, elders beter zou kunnen gebruikt worden. Deze stemmen, uit gaande van steden die hare macht grootendeels aan het vier jaar lange lijden van Yper te dan ken hebben en niet aarzelen ten nadeele van dit slachtoffer van hare alzoo verworven macht nog misbruik te maken, vonden jammer genoeg in gang in de verantwoordelijke middens, en werden onze stad en streek slechts gedeeltelijk en onvol ledig hersteld en grootendeels beroofd van het geen vroeger haar voorspoed en welstand Hit- maakte. Onze stad, de groote zieke die een tijd lang, dank aan de teederste zorgen waarmede men Ze omringde, aan de beterhand was en vo«r wie hoop op algeheele herstelling bestond, werd .al met eens verlaten en thans, bij gebrek aan de nocjige zcrgen en middelen, zonder steun en in vloed gaat het verminkte Yper, wiens vreeselijke wonden maar half geheeld werden, weer aan 't kwijnen en 't verergeren. De herwordende handel ontmoet allerwegen nieuwe moeilijkhe den en wordt opnieuw door het stopzetten der scheepvaart in zijn vooruitgang belemmerd. Wij staan hier onmachtig en knarsetandend toe te zien op de zwaar beladen vrachtautos die, van elders komende, hier bij de vleet onze streek overrom pelen, onze moedige handelaars den genadeslag toebrengen. Dergelijke berichten, zooals wij ze dezer dagen aangaande de scheepvaart in het Yzerbekken lazen of door de radio hooren, gelijken voor ons op het geluid van het endeklokjevan een armen sukkelaar dien men morgen vroeg, met den kleinsten dienst, tusschen vier planken naar het kerkhof zal dragen, zonder dat iemand het zal weten of er zich om bekommeren. Doch is het nu wel het oogenblik te sterven Nu dat zooveel anderen alleen denken aan vreug de en plezier en van niets anders spreken dan van in verlof te gaan, de eenen naar Zwitserland om er de genoegens van de bergen en van de wintersport te genieten, de anderen naar Bohe- men om er zich aan het aangenaam tijdverdrijf van de vischvangst over te geven, of naar het ijzi ge Noorden, of ook nog naar de badsteden om er zich in de duinen of op het strand door de zon te laten bruin branden... Is het 't oogenblik te sterven, wanneer geheel de wereld naar Brussel stroomt om er de mach tigste poging van wilskracht en werkzaamheid te bewonderen Mogen wij ons aan de moedeloosheid over geven en mogen wij dan nog langer met het hoofd tusschen de beenen blijven voort sukkelen? Neen, nietwaar Met de weinige krachten die ons nog overblij ven moeten wij ons voort moedig verweren. Wij moeten onze stem verheffen zoo lang en zoo-luid tot zij overal weerklank vinde, tot onzen nood kreet gehoord worde. Neen, Yper wil niet sterven, het eischt evenals de andere steden zijn recht op leven op en vraagt met klem dat men het daartoe zonder rerdaran uitstel de noodige middelen zou verschaffen, e* in de eerste plaats de vaart Yper-Komen zou terugschenken. In dien lastigen strijd, dien wij hebben aange gaan en voor het heil van Yper en gansch de streek zullen volhouden, is het een opbeuring en aanmoediging dien warmen handdruk te voelen die onze goede vrienden van Nieuwpoort ons geven onder den vorm van den volgenden brief, dien zij tot den Heer Minister van Openbare Werken gericht hebben. Het doet ons deugd Nieuwpoort, den 27 Juli 1935. Mijnheer de Minister, De Handelskamer van Nieuwpoort, in hare laatste zitting, had nog eens de kwestie <Jer verbinding Leie- Yper op htare dagorde gebracht. Na lange' bespreking en ten einde eens voor al positie te nemen in die kwestie, zijn wij tot de stemming overgegaan ten einde te weten welke verbinding het voordeeligst was voor onze havenstad en de gewesten langs de Yzer. Met algemeenheid van stemmen werd den wensch uitgedrukt de vaart Yper-Komen uit al onze krachten te steunen en dit voor de volgende redenen 1°) Eene van de vereischten der nieuwe verbinding is een middel te vinden om de Yzer te spijzen. Deze stroom heeft in den zomer geen genoegzame* watervoorraad en, om hem bevaarbaar te houden, zou er dienen water gestoken te worden uit een ander bekken, namelijk uit het Leiebekken. Zeewater kan hiervoor onmogelijk aangewend wor den. Indien wij dus het Leiewater krijgen beneden Kortrijk en namelijk van uit Oyghem, dan zal het water totaal bezoedeld zijn door rootwater, hetgeen twee erge gevolgen zou hebben a) het water van de Yzer komt in de weiden en het vee zou verplicht zijn dat vuil water te drinken. b) rootwater is doodelijk voor den visch en dit zou met zich het verlies medebrengen van een van Nieuw- poort's grootste aantrekkelijkheden. (Zooals U weet, Mijnheer de Minister, komen jaarlijks duizende vische* hier ter stede om zich aan deze schoone liefhebberij over te geven). Indien daarentegen het water stroomopwaarts van Komen genomen wordt, dan zouden wij hét klare water der Boven Léie krijgen en bovenvernoemdo onheilen zouden niet mper. te, vreezen zijn. 2°) De vaart Dixmude-Roeselaere zou hoeven te dienen voor hot vruchtbaar maken van de weiden van Hand'zaeme, Vladslöo, enz. Deae vaart Zou 'dan' terzèlfdertijd watering en vaart zijn. Wij gelooven,, Heer Minister, dat het niet meer noodig is de noodlottige gevolgen aan te halén voor éen vaart wèlk'o moot dienen éls watering,' want ofwel, dient' zij als watering en is niet bevaarbaar, ofwel.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2