'Cie Interalliée de l'Automobile et du Cycle'
27, Rue de la Station, a YPRES.
201 301 401 601 a roues avant indépendantes.
Agence directe pour les Flandres des AUTOMOBILES
porte a la connaissance de sa clientèle qu'elle a confié pour Ypres
et environs la representation des AUTOMOBILES PEUGEOT au
Conduite intérieure a partir de 26.900 fr.
2
v\.
11, Rue des Baguettes, GAND t
Demandez renseignements et essai sans engagement des
I. V
GARAGE A. VAN DAIHfflE
'f werk gelegd, de wegen werden hersteld, de
gebouwen en woningen rezen de een na de andere
weer uit den grond, de landen werden weer
vruchtbaar gemaakt, de doodelijk getroffen streek
hernam stilaan haar krachten terug, dank aan
den steun en de medewerking die haar, in 't be
gin, van alle kanten geestdriftig werd toegezegd.
Doch dit duurde slechts een tijd, de ijver der
regeering om de verwoeste gewesten te herstel
len verminderde alras. Er was zooveel te verrich
ten en, niet meer inziende dat de streek ook zoo
veel geleden had, vond men weldra dat men reeds
genoeg gedaan had en dat de geteisterden zich
nu maar moesten tevreden stellen met hetgeen
men hen had willen teruggeven.
Dit is hetgeen wij dagelijks nog rondom ons
zien gebeuren. Wanneer iemand door een groot
ongeluk getroffen wordt, dan belooft men dade
lijk van alle kanten hulp te bieden. Iedereen
heeft medelijden en wil den getroffene troosten,
doch pas eenige dagen latei" of alles is weer
vergeten en men spreekt er zelfs niet meer over.
Wat meer 16, sommigen vinden daar een gelegen
heid in om zich zelf, op de kosten van het slacht
offer, te verheffen en te verbeteren.
Zoo ook ging het hier met onze stad en streek.
Hare herleving werd met leede oogen aanzien
door sommige steden, die dank aan de verdwij
ning van Yper een vroeger ongekenden bloei
bereikt hadden en dezen thans opnieuw bedreigd
waanden. Anderen vonden dat ee* deel van het
geen Yper vóór den oorlog bezat, elders beter zou
kunnen gebruikt worden. Deze stemmen, uit
gaande van steden die hare macht grootendeels
aan het vier jaar lange lijden van Yper te dan
ken hebben en niet aarzelen ten nadeele van dit
slachtoffer van hare alzoo verworven macht nog
misbruik te maken, vonden jammer genoeg in
gang in de verantwoordelijke middens, en werden
onze stad en streek slechts gedeeltelijk en onvol
ledig hersteld en grootendeels beroofd van het
geen vroeger haar voorspoed en welstand Hit-
maakte.
Onze stad, de groote zieke die een tijd lang,
dank aan de teederste zorgen waarmede men Ze
omringde, aan de beterhand was en vo«r wie
hoop op algeheele herstelling bestond, werd .al
met eens verlaten en thans, bij gebrek aan de
nocjige zcrgen en middelen, zonder steun en in
vloed gaat het verminkte Yper, wiens vreeselijke
wonden maar half geheeld werden, weer aan
't kwijnen en 't verergeren. De herwordende
handel ontmoet allerwegen nieuwe moeilijkhe
den en wordt opnieuw door het stopzetten der
scheepvaart in zijn vooruitgang belemmerd. Wij
staan hier onmachtig en knarsetandend toe te zien
op de zwaar beladen vrachtautos die, van elders
komende, hier bij de vleet onze streek overrom
pelen, onze moedige handelaars den genadeslag
toebrengen.
Dergelijke berichten, zooals wij ze dezer dagen
aangaande de scheepvaart in het Yzerbekken
lazen of door de radio hooren, gelijken voor ons
op het geluid van het endeklokjevan een
armen sukkelaar dien men morgen vroeg, met
den kleinsten dienst, tusschen vier planken naar
het kerkhof zal dragen, zonder dat iemand het
zal weten of er zich om bekommeren.
Doch is het nu wel het oogenblik te sterven
Nu dat zooveel anderen alleen denken aan vreug
de en plezier en van niets anders spreken dan
van in verlof te gaan, de eenen naar Zwitserland
om er de genoegens van de bergen en van de
wintersport te genieten, de anderen naar Bohe-
men om er zich aan het aangenaam tijdverdrijf
van de vischvangst over te geven, of naar het ijzi
ge Noorden, of ook nog naar de badsteden om er
zich in de duinen of op het strand door de zon
te laten bruin branden...
Is het 't oogenblik te sterven, wanneer geheel
de wereld naar Brussel stroomt om er de mach
tigste poging van wilskracht en werkzaamheid
te bewonderen
Mogen wij ons aan de moedeloosheid over
geven en mogen wij dan nog langer met het
hoofd tusschen de beenen blijven voort sukkelen?
Neen, nietwaar
Met de weinige krachten die ons nog overblij
ven moeten wij ons voort moedig verweren. Wij
moeten onze stem verheffen zoo lang en zoo-luid
tot zij overal weerklank vinde, tot onzen nood
kreet gehoord worde.
Neen, Yper wil niet sterven, het eischt evenals
de andere steden zijn recht op leven op en vraagt
met klem dat men het daartoe zonder rerdaran
uitstel de noodige middelen zou verschaffen, e*
in de eerste plaats de vaart Yper-Komen zou
terugschenken.
In dien lastigen strijd, dien wij hebben aange
gaan en voor het heil van Yper en gansch de
streek zullen volhouden, is het een opbeuring en
aanmoediging dien warmen handdruk te voelen
die onze goede vrienden van Nieuwpoort ons
geven onder den vorm van den volgenden brief,
dien zij tot den Heer Minister van Openbare
Werken gericht hebben. Het doet ons deugd
Nieuwpoort, den 27 Juli 1935.
Mijnheer de Minister,
De Handelskamer van Nieuwpoort, in hare laatste
zitting, had nog eens de kwestie <Jer verbinding Leie-
Yper op htare dagorde gebracht.
Na lange' bespreking en ten einde eens voor al
positie te nemen in die kwestie, zijn wij tot de stemming
overgegaan ten einde te weten welke verbinding het
voordeeligst was voor onze havenstad en de gewesten
langs de Yzer.
Met algemeenheid van stemmen werd den wensch
uitgedrukt de vaart Yper-Komen uit al onze krachten
te steunen en dit voor de volgende redenen
1°) Eene van de vereischten der nieuwe verbinding
is een middel te vinden om de Yzer te spijzen.
Deze stroom heeft in den zomer geen genoegzame*
watervoorraad en, om hem bevaarbaar te houden, zou
er dienen water gestoken te worden uit een ander
bekken, namelijk uit het Leiebekken.
Zeewater kan hiervoor onmogelijk aangewend wor
den.
Indien wij dus het Leiewater krijgen beneden
Kortrijk en namelijk van uit Oyghem, dan zal het water
totaal bezoedeld zijn door rootwater, hetgeen twee
erge gevolgen zou hebben
a) het water van de Yzer komt in de weiden en
het vee zou verplicht zijn dat vuil water te drinken.
b) rootwater is doodelijk voor den visch en dit zou
met zich het verlies medebrengen van een van Nieuw-
poort's grootste aantrekkelijkheden. (Zooals U weet,
Mijnheer de Minister, komen jaarlijks duizende vische*
hier ter stede om zich aan deze schoone liefhebberij
over te geven).
Indien daarentegen het water stroomopwaarts van
Komen genomen wordt, dan zouden wij hét klare water
der Boven Léie krijgen en bovenvernoemdo onheilen
zouden niet mper. te, vreezen zijn.
2°) De vaart Dixmude-Roeselaere zou hoeven te
dienen voor hot vruchtbaar maken van de weiden
van Hand'zaeme, Vladslöo, enz.
Deae vaart Zou 'dan' terzèlfdertijd watering en
vaart zijn.
Wij gelooven,, Heer Minister, dat het niet meer
noodig is de noodlottige gevolgen aan te halén voor
éen vaart wèlk'o moot dienen éls watering,' want ofwel,
dient' zij als watering en is niet bevaarbaar, ofwel.