M™ Vandendriessche 4 NIJVERHEIDSSCHOOL Onze Lieve Vrouw van Tuine DENTISTE Dixmudestraat, 49, Yper Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. STAD YPEK Teekenen, Bouw- en Beeldhouwkunde Schilderkunst Mekaniek Teekenen Toegepast op de Nijverheid PLECHTIGE ITTDEELING DER PRIJZEN aan de bekroonden van het schooljaar 1934-1935. Maandag 5 Oogst, had in den Stadsschouwburg, onder eene groote belangstelling, de plechtige prijsuit- deeling plaats aan de 136 leerlingen der Nijverheids school van Yper. Onder het spelen van het Vaderlandsch lied, deden de overheden hunne intrede en namen plaats op het tooneel. We bemerkten De heeren Lemahieu en Delahaye, schepenende heer Van der Mersch, schepen en voorzitter van den Beheerraad der schoolJufvr. Cornillie, gemeente raadslid den heer Clinckemaille, arrondissementscom missaris den Z. Eerw. Heer Socquet, bestuurder van St Jozefs Vrije Beroepschoolden heer Bouquet, voor zitter der Commissie van Openbaren Onderstand den heer Vermeulen, voorzitter der Handels- en Nijverheids- kamer den heer Tordeur, schoolopzienerde heeren Beirnaert. Bossaert en Van der Ghote. ingenieur, leden van den Beheerraadden heer Versailles, gemeente secretaris, schrijver-schatbewaarderden heer J. An tony, bibliothecarisden heer Gits, stadsbouwkundige den heer Gruwez, voorzitter der Harmonie Ypriana den heer Vandevoorde, zaakwaarnemer. In de zaal bevonden zich de ouders, vrienden en oud-leerlingen die er aan gehouden hadden deze plech tigheid bij te wonen. Na het spelen van een puik muziekstuk door den heer Ern. Wenes, kwam de heer Delahaye, schepen van openbare werken, aan het woord en hield volgende aanspraak c Ter gelegenheid van deze plechtigheid, wl ik u eemge woorden zeggen over het Beroepsonderwijs. Het Beroepsonderwijs Ons Vaderland heeft, sinds eenige jaren, reuzen stappen gedaan op den weg van den vooruitgang tot het verspreiden van het beroepsonderwijs. Eenieder volgt met aandacht en genegenheid het voortdurend uitbreiden van het onderwijs der ambach ten. Meer en meer worden daar groote sommen aan besteed. Vóór den oorlog telde onze Provincie ongeveer een 50 tal vakscholen. Nu is dat getal meer dan ver dubbeld. Maar, en hier onderlijn ik de zoo netelige kwestie, is net getal leerlingen in die scholen meer dan verdub beld k Ongelukkiglijk, moet ik daarop ontkennend ant woorden, Zoowel bij de kleine burgerij als bij de werk lieden, en bijzonder bij de werklieden, is de onverschil ligheid op dat gebied kenschetsend. k Eenieder nochtans moet beseffen wat de Nijver heidsschool is, wat zij moet worden en wat nut er uit hare lessen moet voortspruiten. k Het onderwijs hier te Yper is zoo gegeven, dat het ten bereike staat van al de jongens die de lagere school verlaten. Het heeft voor doel den werkman, dén kleinen middenstander een kunst- en wetenschappelijke ge leerdheid te geven, welke hij in het werkhuis niet kan bekomenzijn geestvernuft te ontwikkelen door hem de algemeene regelen of wetten, die de veelvuldige gedaanteveranderingen der stoffen of materialen regee- ren, te doen kennendoor hem pfactische middelen te verschaffen om de economische waarde van zijn werk te vermeerderen en zoodoende zijn maatschappelijken en geldelijken stand te verbeteren. k Het programma der school is gegeven met het oog op een volkomene beroepsvorming. Het bedraagt een reeks leergangen verbonden met de verschillende ambachten die op het gebouw betrek hebben en welke theoretisch onderwezen worden. Wat de Nijverheidsschool moet worden Maar de gezonde rede zegt het ons. k Op onze dagen, met die enorme crisis welke het land doorworstelt, is er gebrek aan werk. De stielen kwijnen, het leger der arme werkeloozen vermindert niet veel, en de kleine burgers die thuis zitten wachten op de kleine werkjes, welke men hen ter hand wil doen. vergrooten op onzichtbare manier het leger van dezen die geen werk en geen broodwinning bezitten. k De ouders zien hunne jonge kinderen, eenmaal de school verlaten, langs de straten slenteren bij gebrek aan werk. k Wanneer de toestand zoo voortduurt dan zullen de goede stielmannen toch zoo zeldzaam worden. k Welnu wat de Nijverheidsschool moet worden is het tehuis van al de jonkheden, geen enkele uitgezon derd. Zij hebben nu tijd genoeg, en zelfs als zij op stiel zijn is hunne plaats 's avonds nog in de Nijver heidsschool. k Wat al opofferingen worden er niet gedaan Welke groote tegemoetkomingen worden er niet betaald door de openbare besturen Wat al opofferingen- van den Heer Bestuurder en zijne bekwame leeraars k En is het noodig hier op te drukken op de belang- looze en zoo heerlijke medewerking van den beheerraad van de Nijverheidsschool? Ik ben gelukkig en fier van hier in 't openbaar hulde te brengen aan geheel den beheerraad der Nijverheidsschool. Hij verdient ten volle den dank niet alleen van al de leerlingen, maar ook van gansch de Ypersche bevolking. k En eindelijk kom ik aan mijn derde punt. Wat nut moet er uit die lessen voortspruiten k En het antwoord klinkt dadelijk k Bekwame stielmannen, verstandige vakmannen vor men die op onze dagen zoo hoogst noodig zijn. k Ouders, die mij aanhoort, zendt uwe jongens near de Nijverheidsschool. k Leerlingen, weest er fier op, volgt de lessen, be kwaamt U in het vak en gij zult later gekend en ge roemd worden zooals vroeger al onze goede en be kwame Ypersche kunstenaars.k Daarna gaf de heer bestuurder een kort verslag over het verloopen schooljaar, waarin hij onder meer meldde, dat er eene aanwinst was van 14 leerlingen bij het voorgaande schooljaar, en 14 leerlingen meer dan in de voorgaande zomerlessen. Vervolgens kondigde- hij de schitterende uitslagen af van twee oud-leerlingen der schilderklas De heer Beirnaert Leon bekwam, ingevolge de proe ven door hem ingezonden, bij de Tweede Nationale Arbeidstentoonstelling, Brussel 1935, den titel en het zilveren eereteeken van Laureaat van den arbeid van tweede klas van België De heer Cherchye Henri bekwam, aan de Hoogere Schilderschool Logelain te Brussel, den eersten prijs met groote onderscheiding. Daarna hield spreker de volgende aanspraak Met het einde van het schooljaar trekken wij nog maals de aandacht der ouders op het overwegend De- lang van het Technisch Onderwijs, dat in Vak- en Nijverheidsscholen gegeven wordt. Zij kunnen hunne jongens, die met de lagere scho len gedaan hebben, geen beteren dienst bewijzen dan ze tot geschooldearbeiders op te leiden en hun het zoogenaamd technisch onderwijs te bezorgen. Wat is eigenlijk een geschoolde arbeider k Een geschoolde werkman is deze die de manier verstaat waarop alles ineenzithij weet hoe en waarom er moet gewerkt worden, en hij beseft dan ook het fijne van zijn stiel. Hij kan nog de noodige berekenin gen doen, ook teekeningen en schetsen maken, als het zijn moet, en daarom geraakt hij veel gemakkelijker naar vetbetaalde postjes die welstand in huis brengen kunnen. Spijtig genoeg, in ons land zijn er geen «geschoolde» arbeiders in voldoende getal om het hoofd te kunnen bieden aan de vreemde concurrentie, het gaat zoo ver, dat als wij zelf fijn werk,ingewikkelde machienen of prachtartikelen begeeren, wij schier alles uit het bui tenland moeten laten komen. In den prijs dien wij dan aan den vreemde moeten geven, ligt een hoog dagloon begrepen, dat daar aan geschoolde werklieden uitbetaald wordt. En zeggen dat ons eigen volk, bij gebrek aan technische kennis, onbe kwaam is om die schoone loonen zelf te verdienen, en thans in de huidige crisis tot werkloosheid verwezen is. Ons land is klein en moet nochtans een talrijke bevolking onderhoudenom zooverre te geraken, moe ten wij veel en zeer veel uit den vreemde in ons eigen land invoeren. Doch, indien wij die onontbeerlijke aan- koopen eerlijk betalen willen, moeten wij eerst en voor al het vereischte geld door onzen arbeid winnen. Dit wil zeggen, dat wij moeten beginnen met zelf onze eigen producten uit te voeren, om dan, met het geld dat wij in ruiling ontvangen, onze buitenlandsche aankoopen te betalen. Wij kunnen niet genoeg herhalen dat België ieeft van zijn uitvoer en één van de ergste oorzaken der tegenwoordige crisis is juist dat onze uitvoer be lemmerd wordt. Het Spreekt echter van zelf dat wij, om spijts alles vreemde kalanten te winnen, voortreffe lijk en goedkoop werk moeten leveren. Knoeiwerk wordt niet gegeerd en brengt ook weinig of niets op. Welnuhet beroepsonderwijs kan en moet onze jeugd vormen, om zoo goedkoop mogelijk, een allerbest werk te kunnen aanbieden aan den buitenlandschen kalantvan een ongeschoolden arbeider, die in den ouden slenter blijft, is niets van dien aard te verkrijgen. Ieder vakman die nu in de fabriek staat, voelt aan den lijve de volstrekte noodzakelijkheid van dit onder wijs. In tijden van nijpende crisis heeft de arbeider, toegerust met een flinke beroepsbekwaamheid, nog al tijd de meeste kans tot werken. Ouders van de schoolverlatende jeugd, in uw belang en in het belang van uw zonen, begrijpt de plaats en de waarde van de flinke, degelijke beroepsopleiding in de Nijverheidsschool. Verder liet de heer bestuurder weten dat er met het bedrag c'er inkomsten van de fondatiën der Heeren Ceriez, Merghelynck én Vandenbussche nuttige vak boeken werden aangekocht, en eene leerrijke reis zal ordernonen worden naar de Wereldtentoonstelling te E.-uise., op Woensdag 7 Augustus, ter aanmoediging der meest verdienstelijke leerlingen. Om te eindigen bedankte de heer Bestuurder Landts- heere, de welwillende overheidspersonen en de heeren Voorzitter en leden van den Beheerraad, voor hunne aanmoedigende en vereerende aanwezigheid, alsook de ouders, vrienden en oudleerlingen der school, die eraan gehouden hadden deze prijsuitdeeling bij te wonen. Vervolgens werd er overgegaan tot de prijsuitdeeling, waarna de heer schepen Lemahieu den heer Vander- ghote, burgemeester, verontschuldigde. In een gloedvolle aanspraak, bracht heer schepen Lemahieu een welgemeende hulde aan den iever en ondernemingsgeest van den heer bestuurder, alsook aan de buitengewone toewijding van het zeer bevoegde leeraarskorps. Hij bracht ook een welverdiende hulde aan de heeren Voorzitter en leden van den Beheerraad, aan wie de Nijverheidsschool veel te danken heeft en bedankte de overheden, de andere personaliteiten en de vrienden, die door hunne tegenwoordigheid het klaarste bewijs geven hoe zeer ze de Nijverheidsschool genegen zijn en waardeeren. Hij wenschte de ouders en leerlingen proficiat over de bekomen uitslagen, en verzekerde de verdere medewerking en den geldelijken steun van het stadsbestuur. Deze woorden werden op algemeen handgeklap onthaald. Deze schoone plechtigheid werd daarop met het Tuindaglied besloten. UFTSLAGEN VOORBEREIDENDE AFDEELING 1« Leerjaar 27 ingeschreven leerlingen MEETKUNDIG TEEKENEN Leeraar M. Salomé Honoré 1. Tant André, Eeremetaal2. Debouvere Maurits 3. Vanlerberghe René 4. Vergauwen Jerome; 5. Van- denberghe Alf.6. Seys Marcel7. Verhaeghe Gaston 8. Verheye Gustave 9. Vercruyse Robert10. Verstraete Sylvère 11. Verhaeghe Marcel; 12. Baelen Robert. Leerjaar 13 ingeschreven leerlingen PROJECTIE LeeraarM. Serryn Hugo 1. Pauwels Leon, Eeremetaal2. Devos Arthur3. Vandamme Joseph 4. Sonck Alfons. Theoretische Leergangen LeeraarsMM. Gisquiere Robert, Gheerardyn Charles WERKTUIGKUNDIGE AFDEELING 25 ingeschreven leerlingen Theoretische en Praktische Leergangen LeeraarM. Van Hee Alfons 3e Leerjaar le Bijzonder jaar 1. Mailliard Roland, Eeremetaal2. Knockaert Leon 3. Vergauwen Georges4. Tancré Albert; 5. Cochoimeau Norbert. 4" Leerjaar 2'' Bijzonder jaar 1. Rubben Frans, Eerémetaal2. Depoorter Roger. 51' Leerjaar 31' Bijzonder jaar 1. Barbery Jules, Eeremetaal; 2. Samyn Roger, Eere metaal 3. Bolle Emile3. Knockaert Marcel. 6>' Leerjaar 4° Bijzonder jaar 1. Van Campen André, Verg. Eeremetaal. BOUWKUNDIGE AFDEELING 26 ingeschreven leerlingen LeeraarM. Landtsheere Hubert 3-' Leerjaar 1'' Bijzonder jaar 1. Lievyns Joseph, Eeremetaal2. Deruddere Lucien 3. Mylle André. 4'' Leerjaar 2'' Bijzonder jaar 1. Duthoo Albert, Eeremetaal2. Ingels Henri. 5'' Leerjaar 3' Bijzonder jaar 1. Casier André, Eeremetaal2. Duprez André3. Meyfroodt Roger3. Eggermont Sylvère5. Willaert Jerome 6. Degraeve Oscar 6. Duprez Clement. 6* Leerjaar 4l' Bijzonder jaar 1. Snick Albert, Eeremetaal2. Van Huffel Michel 3. Gillebert Daniel4. Titeca Albert. Hoogere Afdeeling 1. Degraeve Pol, Verguld Eeremetaal1. Beddeleem Leon, Verg. Eeremetaal1. Verleure Evarist, Verg. Eeremetaal. Prijs van het LootensfondsCasier AndréDegraeve PolBeddeleem Leon. HOUT- EN MARMER SCHILDERKLAS 28 ingeschreven leerlingen LeeraarM. Degroote Prosper Eerste Afdeeling 1. Vanderwijnckel Maurits; 2. Blanckaert Michel 3. Laleeuwe André. Tweede Afdeeling 1. Frantzen August, Eeremetaal1. Pernelle Fernand, Eeremetaal2. Baert Achiel3. Ooghe Albert4. Van- daele Daniel. Hoogere Afdeeling 1. Vincart Paul, Eeremetaal2. Leleu Albert3. Menu Jan. Hoogste AfdeeHng 1. Deconinck Julien, Verguld Eeremetaal. PRAKTISCHE LEERGANG VOOR HOUT- EN STEENBEWERKERS 17 ingeschreven leerlingen LeeraarM. Cornillie Camiel MODELEERING Eerste Afdeeling 1. Leleu André, Eeremetaal2. Parmentier Bruno 3. Desaegher André 3. Viaene Daniel. Tweede Afdeeling 1. Depikker Daniel, Eeremetaal2. Meyfroodt Ulisse. BIJZONDERE AFDEELING (Graphische Oefeningen) Eerste Afdeeling 1. Claeys André, Eeremetaal; 2. Demeyere Roger; 2. Vandooren Raoul. Tweede Afdeeling 1. Vandamme André, Eeremetaal. Hoogere Afdeeling 1. Pottel Leonard, Groote prijs, Verguld Eeremetaal 1. Coffyn Fernand, Verguld Eeremetaal. SCHOOLJAAR 1935 -1936 De inschrijving van nieuwe leerlingen geschiedt, in de lokalen der Nijverheidsschool, O. L. Vrouwstraat, 8, op Zondag 6 October, van 10 tot 12 u. Aanvang der lessen Maandag 7 October 1935. Deze kostelooze school voor meisjes gelegen in de Beluikstraat, 11, onder het bestuur der Zusters van de H. Familie, heeft ook de kroon gezet op het schooljaar met een zeer aangenaam feestje ter gelegenheid van de prijsuitdeeling op ln Oogst. Talrijk waren de aanwezige ouders en belangstellen:- den en 't was ook de moeite overwaard. Verschillende declamaties, zang en spel wisselden elkaar af in zoo'n verscheidenheid van kostuum, van houding, van sier lijkheid dat we er geen kunnen bovenkiezen, tenzij misschien het spel de muisjes dat zeer luiden bijval genoot. 't Zal zeker een sterke aanmoediging voor die werk zame kinderen geweest zijn, dat Z. E. H. Deken en de heer Burgemeester ze, midden in het feest met hun tegenwoordigheid kwamen verrassen. Deze laatste sprak dan ook zijn hartelijke gelukwenschen uit voor de talrijk bekroonde kinderen en bracht een warme hulde aan de zoo bevoegde en verdienstelijke meesteressen zoowel van de bewaarschool als van de lagere school. Hier geven we de namen van de bekroonde kinderen. le Graad lc Studiejaar 1. Eliane Decrock 2. Simonne Lecomte 3. Albertine Andriee. 2° Studiejaar 1. Denise Vandepitte2. Marie-Thérèse Demuinck 3. Jacqueline Wouts. 2e Graad 3e Studiejaar le Afdeeling 1. Andrea Moerman2. Madeleine Decroix-3. Mar guerite Pissonnier. 2<' Afdeeling 1. Thérèse Deruddere 2. Diane Depreeuw 3. Nelly Huyghebaert. 4-' Studiejaar 1. Godelieve Lewyllie2. Maria Meeuws3. Wilfrida Tyteca. 3e Graad 5» Studiejaar 1. Raymonde Tyteca 2. Germaine Lewyllie3. Mar guerite Claeys. 6r Studiejaar I. Helene Caus2. Agnes Truwant3. Irma Decroix 4. Maria Milleuille.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4