Het economisch nut der Vaart Yper - Komen 16e Jaar. N» 21 - 24 Oogst - 1935 - 16e Année, KP 2 1 - 24 Aoüt Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d'Ypres 8ste JAARLIJKSCHE KERMIS Harmonie Ypriana OPEN BRIEF aan den Heer HENDRIK DE MAN, Minister van Openbare Werken, ter gelegenheid der bekendmaking van zijn programma van economisch herstel van het land. Ceachte Heer Minister, HET YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA RÉGION D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Yprcs. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans to us les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 50d Les articles non signés sont refusés STAD YPER ST- NIKLAASWIJK G. DE STUERSSTRAAT met de toelating van het Stadsbestuur en de wel willende medewerking van de bewoners der straat en van bij zonderen. ZONDAG 25 OOGST 1935 Groote Rijwielkoers, met de medewerking van de Ypersche Wielrijdersclub 25 km. voor jongelingen onder de 17 jaar. 150 fr. prijzen en premiën. Om 3 uur Inschrijving Herberg Café de la Normandie Vertrek Prince Albert AankomstA la Ville de Renaix Prijsuit- deeling Au Tivoli Groote Vuurvogelschieting, 200 fr. prijzen. Om 2 uur In de Herberg A la Ville de Rou- baix Prijsuitdeeling In de Herberg A la Ville d'Ypres Om 4 uur «In het Vlaamsch Huis» Trabolling, 150 frank prijzen. Om 5 uurBuitengewoon kinderfeest beneden de 10 jaar, gegeven door onzen Eere-Voorzitter. Om 6 uurGroot Turnfeest, met balletten en bijzondere verlichting, uitgevoerd door de maat schappij La Libre Wervicquoise Groot Volksbal met bijzondere verlichting, van 8 tot 11 uur 's avonds met bijzonder orkest. MAANDAG 26 OOGST 1935 Groote Rijwielkoers, 60 km. voor beginnelingen. 600 fr. prijzen en premiën. Om 3 uur Inschrijving in de Café Den Hert Vertrek «Au Prince Albert». Aankomst Vlaamsch Huis Prijsuitdeeling Café La Tour Allerhande Volksspelen voor mannen en vrouwen zullen plaats hebben in de volgende drankhuizen, vanaf 7 u. 's avonds In den Hert Bolling in den Trou Madame. Café de la Tour Bolling in den Trou Madame. Café de la Nor mandie Russische Billard. Café au Tivoli Bijzonder spel. Au Prince AlbertTeerlingbak. A la Ville de Roubaix Om ter schoonst zin gen voor mannen en vrouwen. A la Ville d'YpresBolling in den Trou Madame.A la Ville de Renaix Russische Billard. Het Bestuur. Het bestuur der Harmonie heeft besloten het jaar- lijksch uitstapje te doen naar De Panne op Zondag 25 Oogst aanstaande. De eere-leden en hunne familie, alsook de familie der werkende leden worden vriendelijk uitgenoodigd de Harmonie te vergezellen. De reis zal geschieden per tram zonder stilhouden in de tusschenstatiën. Vertrek uit Yper Statie om 7 uur "s morgens, en uit De Panne om 7 uur 's avonds. De prijs heen en terug is vastgesteld op 9 fr. Halve prijs, dus 4 fr. 50, voor alle kinderen tot 8 jaar. De rijtuigen zijn genummerd, men mag keus doen voor zooveel de inschrijving nog niet gevorderd is. Niemand mag van rijtuig veranderen zonder bijzondere toelating van den Voorzitter. Dit geldt zoowel voor den terugkeer als voor de heenreis. De kaarten, dienende als reisbewijs, zijn te bekomen bij Aimé Gruwez, Voorzitter. Van heden af mag men inschrijven. De betaling geschiedt bij de inschrijving. Voor alle ingeschreve nen zullen er zittende plaatsen zijn. Voor geen re denen worden kaarten teruggenomen. Te De Panne zal het Concert der Harmonie plaats hebben om 11 uur aan den Zeedijk. De personen die deel maken van den uitstap worden vriendelijk verzocht de Harmonie te volgen bij hare intrede in De Panne tot aan het gedenkteeken der ge sneuvelden, waar hulde zal gebracht worden aan de slachtoffers van De Panne, gestorven voor 't Vaderland- Het Bestuur. Als gevolg op de op touw gezette werking ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen, werd ons onlangs, door tusschenkomst van een onzer politieke mandatarissen, gevraagd het eco nomisch nut dezer vaart te bewijzen. Het doel dezer zonderlinge vraag, die ons dan ook ten zeerste verwonderde, zal wel niemand ontsnappen. Nu dat wij een voor een al de argu menten, die vroeger zoo talrijk tegen het herstel der vaart Yper-Komen werden aangewend, heb ben weerlegd en te niet gedaan nu dat de be voegde besturen van Bruggen en Wegen en alle technici eensgezind erkennen dat het welslagen van het werk verzekerd is en dat niemand dus nog aan de mogelijkheid ervan kan twijfelen nu dat wij, voor de heropleving ónzer geteisterde streek, voor den bloei der haven van Nieuwpoort en voor de regeling van het waterpeil en de re gelmatigheid van de scheepvaart in de Yzer, de noodzakelijkheid der vaart Yper-Komen bewezen hebben nu dat zoovelen onzer talrijke werkloo- zen daar werk en broodwinning zouden kunnen vinden, is het eenige wat men door deze nieuwe vraag beoogt het zoo noodige en door allen hier zoozeer verlangde herstellingswerk andermaal op de lange baan te schuiven. Terwijl de Regeering op dit oogenblik een pro gramma van werken ten beloope van drie mil liard en half aan 't opmaken is om rijke gewesten, die van den oorlog weinig of niets te lijden had den, een betere economische uitrusting te bezor gen, aarzelt men hier voor de streek, die alles offerde voor het heil van het Land, het gering en, in vergelijking met wat elders besteed wordt, schier onbeduidend krediet te besteden van 30 a 40 millioen, noodig om de grootendeels door den oorlog verwoeste vaart Yper-Komen te herstel len, en vindt men het gepast het economisch nut der vaart in het gedrang te brengen, alswanneer daarover nooit den minsten twijfel heeft bestaan en dit nu nog minder dan ooit door iemand kan betwijfeld worden. De Regeering zelf, door hare politiek die zij volgt in zake waterwegen, bewijst het econo misch nut dezer verbindingsmiddelen bij uit stek. De veelvuldige stappen die onze voorouders sedert meer dan twee eeuwen onophoudend aan wendden om deze vaart, die de verbinding Yzer- Leie moet bewerkstelligen, te bekomende her haalde pogingen om, spijts de verschillige tegen slagen, de vaart te voltooien, zouden alleen reeds moeten volstaan om het economisch nut dezer vaart te bevestigen. Immers, wat waar was over meer dan 200 jaar, wat nog waar was vóór den oorlog, gezien de werken slechts korts vóór den oorlog werden stilgelegd, en wat nu heden ten dage nog waar is voor andere streken waar men de bestaande vaarten verbreedt of er nieuwe graaft, is ook voor onze streek een onomstootbare waarheid gebleven. Hier vooral, in het Zuiden van West-Vlaande- ren, waar noch steengroeven, noch ertsmijnen, noch koolmijnen te vinden zijn, is het met goede verbindingen per water dat de bloei van de streek moet verzekerd en werk aan de bevolking moet verschaft worden. Dat zulks niet alleen onze eigen bewering-is, getuigt de Heer Ingenieur F. Maertens, Bestuur der van het Ministerie van Openbare Werken, wanneer hij in zijn verslag van 25 April 1932 over de Binnenvaarten in West-Vlaander en het volgende neerpent Altijd was de belangstelling voor de water- wegen in de lage landen zeer groot. In onze streken waren zij tot in het Oostenrijksch tijd- perk de voornaamste wegen voor het vervoer van landbouwprodukten. Op veel waterloopen of kleine vaarten werd er vroeger gevaren met schuiten, koggen en westerlingen wanneer deze waterwegen nu tot niets anders meer dienen dan tot afwatering. Sommige vaartjes zijn nog als bevaarbaar ingeschreven, terwijl de scheepvaart er onbe- duidend is de Bergenvaart, de vaart van Ou- denburg, de Moerdijk- en de Bourgognevaart, de vaart van Blankenberge. Onder het Oostenrijksch tijdvak werden de vaarten van Brugge naar Oostende, van Plas- schendale naar Nieuwpoort, alsook de Yzer verbeterd. In de jaren 1867 tot 1880, werden de Yzer en het net der Duinkerke-, Loo- en Veurnevaarten doelmatig ingericht voor de scheepvaart. De vaart van Roeselare naar de Leie werd gegraven in 1867-1871. Tot driemaal toe werd een poging gedaan om de vaart van leper naar de Leie te verwe- zenlijken einde 1912 stortte het diepbedelf van Hollebeke invoor de derde maal was het werk mislukt. Daaruit zien wij dus dat, na de geweldige crisis die België na zijn ontstaan en vooral hier in West- Vlaanderen onderging, er in den loop der jaren 1860, met overtuiging van het nut der waterwe gen en alhoewel de ijzerwegen zich toen reeds overal begonnen uit te breiden, overgegaan werd tot het graven van kanalen in het Zuiden van West-Vlaander en, namelijk de vaarten Rousse- lare-Oyghem, Bossuyt-Kortrijk en Yper-Leie. De vaarten Rousselare-Oyghem en Bossuyt- Kortrijk lukten op technische wijze en hebben, zooals wij het verder zullen zien, haar econo misch nut kunnen bewijzen. Alleen de vaart Yper-Leie mislukte en heeft dan ook haar nut, dat men thans aandurft te betwijfelen, niet kun nen aantoonen. Om nu het economisch nut ervan te bewijzen, zullen wij geen voorbeelden aanhalen uit vreemde landen, alhoewel daar overal groote vaarten ont worpen of aangelegd worden, noch zelfs niet her inneren dat, zooals wij het daar zooeven reeds zegden, de politiek onzer regeering er steeds een geweest is van uitbreiding en verbetering van ons waterwegnet, hetgeen nochtans aantoont hoe zeer men in de hooge kringen van het econo misch nut der waterwegen overtuigd is. Alleen tegenover ons, de verlaten en vergeten Belgen, neemt men dergelijke tegenstrijdige houding aan en waagt men het de vraag te stellen Welk is het economisch nut der vaart Yper-Komen Opdat ons antwoord door iedereen fioed zou kunnen begrepen worden, niet alleen door de hoogere kringen die ons deze vraag stellen, maar

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1