2 ook en vooral door onze bevolking die in deze kwestie zoo een groot belang stelt, schrijven wij Ijet opzettelijk in de volkstaal en zullen wij enkel voorbeelden aanhalen hier aan de deur van Yper gelegen en die dan ook des te treffender zullen iantoonen in welken vernederenden toestand wij ons bevinden en waarin men ons, tegen onzen wil, wil behouden. Wij publiceeren ook dezen brief om aan onze mandatarissen en vrienden, die onze zaak metterdaad genegen ,4ijn, het wapen in de hand te geven dat ohs moet doen overwinnen. Benevens het nut dat de vaart Yper-Komen op onbetwistbare wijze zal bieden voor den bloei der haven van Nieuwpoort, die alzoo met haar natuurlijk hinterland zal verbonden worden, voor de regelmatige en ononderbroken scheep vaart op de Yzer en de vaart Yper-Yzer, gezien het met de wateren gepompt uit de Leie zal mo gelijk zijn te allen tijde het noodige waterpeil in laatstgenoemde vaart en ook in de Yzer te behou den, zal, volgens het hoogervernoemd verslag van den Heer Maertens, Yper langs de ontworpen vaart ook nog goed verbonden worden met Door- nijk en Bergen. Doch wij zullen ons voor het oogenblik daarbij niet langer stilhouden, daar dit slechts vooruit zichten zijn, die zich nochtans, wij ziin ervan ten volle overtuigd, met zekerheid zullen ver wezenlijken. en alleen door cijfers en feiten, meer tastbaar voor iedereen, het economisch nut der vaart Yper-Komen duidelijk maken. De Heer Maertens, in zijn verslag, levert ons een eerste en belangrijk argument, namelijk de vermindering van den afstand te water tusschen Doornijk en Yper, die zooals blijkt uit hieronder- staande tabel, waarin een sluis berekend wordt als gelijkstaande met één kilometer vaart, op de helft teruggebracht wordt. Doornijk-Yper langs de thans bestaande vaarten. Af te leggen weg Doornijk-Gent Gent-Plasschendale Plasschendale-Nieuwpoort (voor het Gravesas) Nieuwpoort-Knokke te Nieuwpoort) Knokke-Yper E 87.355 63.862 21.018 24.862 15.336 v -a E tS 5 8, a. 5 M «J c c El* te bewijzen en alwie, die in zijn vooroordeel tegen de vaart Yper-Komen niet gestijfd is, ervan te overtuigen. I. Arrondissement Yper co 0 5 1 2( 2 212.483 10 222 Doornijk-Yper langs de vaart Yper-Komen Doornijk-Bossuyt 22.148 2 Bossuyt-Kortrijk 15.387 10 Kortrijk-Komen 26.570 2 Komen-Yoer 15.550 16 i 79.655 30 110 Wat een vermindering van 112 km. tusschen de twee zelfde eindpunten beteekent aan gewin van tijd en besparing van vervoerkosten, dat zullen zelfs de meest oningewijden licht kunnen be grijpen. Doch er is nog meer. De vaart Yper-Komen zou de ring der vaarten van België in West-Vlaan deren, die thans onderbroken is, sluiten en zoo doende zouden de schepen, die te Nieuwpoort gelost hebben, langs een veel korteren weg nieuwe vrachten kunnen komen halen in de Leie. Nu moeten zij daarvoor meestal ijdelhands, daar zij niet telkens een keervracht vinden, een omreis van verschillige dagen maken. De vaart Yper- Komen zou dus dezelfde diensten bewijzen als thans de vaart Bossuyt-Kortrijk, welke dagelijks ontleend wordt door talrijke ledige schepen die in de Leie gelost hebben en naar de Schelde of zelfs verder op nieuwe vracht gaan zoeken of omgekeerd. Laat ons nu ook eens onderzoeken welken in vloed de waterwegen gehad hebben in de gedeel ten van West-Vlaanderen waar zij sedert 1860 werden aangelegd en in welke mate zij aan den bloei van het land en van de provincie hebben medegeholpen. In 1860 telde België 4.731.996 inwoners en op het einde van 't jaar 1934 was dit cijfer gestegen tot 8.275.552, 't zij dus een vermeerdering van om trent 75 De provincie West-Vlaanderen telde in 1860 een bevolking van 651.993 zielen en op het einde van 1934 bereikte dit cijfer het getal va» 939.317. 't zij een verhooging van 44 De hieronderstaande tabels, die voor de arron dissementen Yper, Roeselaere, Thielt en Kortrijk het bevolkingscijfer in 1860 en in 1934 weergeven, zullen thans duidelijk aantoonen dat de bevol king het meest, om niet te zeggen alleen gestegen is juist in die steden en gemeenten die langs een waterweg gelegen zijn. En deze bestatiging alleen zal dan ook volstaan, meer nog dan al het voor gaande, om het economisch nut der waterwegen Gemeenten Bevolkingscijfer in 1860 1934 Bas Warnêton (Neer Waasten) 681 796 Becelaere 2.493 2.567 Bixschoote 754 736 Boesinghe 1.940 2.000 Brielen 750 722 Comines (Komen) 3.553 7.859 Crombeke (Krombeke) 868 1.015 Dickebusch 1.346 1.085 Dranoutre (Dranouter) 1.122 889 Elverdinghe 1.484 1.713 Gheluvelt 1.494 1.385 Gheluwe 4.081 5.347 Hollebeke 636 741 Houthem (Houtem) 1.202 1.308 leper (Ypres) 17.074 15.872 Kemmel 1.456 1.371 Langemarck 5.998 4.427 Locre 669 778 Meessen (Messines) 1.411 1.097 Nieuwkerke (Neuve Eglise) 2.549 2.357 Oostvleteren 1.653 1.597 Passchendaele 3.168 3.089 Ploegsteert 2.366 5.204 Poelcapelle (samen met Langemarck) 1.965 Poperinghe 10.619 12.059 Proven 1.554 1.642 Reninghelst 2.132 2.091 Rousbrugge-Haringhe 2.014 1.658 Sint Jan (Saint Jean) 796 832 Vlamertinghe 2.763 3.626 Voormezeele 1.075 926 Warnêton (Waasten) 3.124 3.322 Watou 3.112 3.030 Wervicq (Wervik) 7.061 11.943 Westoutre 1.315 1.431 Westvleteren - 1.487 1.676 Woesten 1.278 1.412 Wulverghem *-r 491 407 Wytschaete 3.001 2.616 Zandvoorde 763 773 Zillebeke 1.582 1.669 Zonnebeke 2.773 3.459 Zuydschote 563 435 Totaal 106.256 120.987 Voor het arrondissement Yper is er dus sedert het jaar 1860 een vermeerdering der bevolking van 14.731 of 13.9%, doch deze verhooging komt hootdzake.-jk voor in de steden en dorpen bij de Leie geiegen en wier werkersbevolking in Frank rijk gaat arbeiden. Zoo bestatigen wij een ver- i.cog og van 1.266 inwoners voor Gheluwe, 4.882 voor Wervick, 4.306 voor Komen, 115 voor Neer- Waasten, 198 voor Waasten, en 2.838 voor Ploeg- steert, 't zij voor deze enkele plaatsen alleen reeds een totale vermeerdering van 13,605 zielen of 12,9%. Al de overige gemeenten en steden van het arrondissement te zamen, waaronder eenige zooals Yper achteruit gingen, zagen haar bevol king dus in die tijdspanne van 75 jaar enkel van een per honderd verhoogen. Hieruit mogen wij dus besluiten dat, behalve de gemeenten langs de Leie gelegen en waarvan de bevolking naar Frankrijk gaat werken, ons arrondissement gelijk gebleven is en aan den al- gemeenen bloei en vooruitgang van België geen deel heeft genomen. En zulks niettegenstaande het arrondissement uitmuntend gelegen is op twee stappen der zee, tusschen de zee en het rijke Noorden van Frankrijk en te midden twee gelijk- loopende en op 30 km. afstand van elkander ver wijderde rivieren, die het arrondissement Yper eenerzijds met de zee en anderzijds met het Fran- sche Noorden en de Belgische nijverheidsstreken verbinden. Aan wien de schuld daarvan Is er iemand die beweren durft dat deze stilstand aan den aard der bevolking te wijten is Of is de schuld te zoeken in het feit dat men onzg bevolking de middelen niet heeft geschonken om aan dezen bloei deel te nemen Wij laten de cijfers van het arrondissement Rousselare daarop antwoorden. II. Arrondissement Rousselare Gemeenten Ardoye Beveren Cachtem Dadizeele Emelghem Gits Hooglede Ingelm unster Iseghem Ledeghem Lichtervelde Moorslede Oostnieuwkerke Bevolkingscijfer in 1860 1934 6.223 6.658 2.525 2.882 1.567 1.613 1.657 2.119 1.679 3.623 3.139 3.215 4.160 4.264 5.457 7.969 7.588 15.860 3.177 3.676 5.585 6.235 6.142 6.189 2.467 2.720 Ouckene Rolleghem-Kappelle Rousselare (Roulers) Rumbeke 1.496 1.230 12.028 5.500 St Eloois Winkel (Winkel St Eloi) 2.441 Staden 4.559 West-Roosebeke 2.Q73 1.208 1.192. 29.284 7.300 2.508 5.185 1.856 Totaal 80.693 115.556 Hier merken wij dus een vermeerdering van 115, 556. 80, 693 34.863 of 43,2%. En wij zien nogmaals dat het juist de centra zijn, langs de vaart van Rousselare naar de Leie of er het dichtstbij gelegen, die het leeuwenaandeel van dezen merkwaardigen vooruitgang op hun actief nemen. Zoo hebben wij een verhooging van 1.924 in woners voor Emelghem, 2.512 voor Ingelmunster, 8.282 voor Iseghem, 17,236 voor Rousselare, en 1.800 voor Rumbeke, 't zij te zamen 31.764. En wij veroorloven ons thans te vragen aan degenen die ons naar het bewijs van het econo misch nut der vaart Yper-Komen gevraagd heb ben, of dit antwoord, door de cijfers van Rousse lare gegeven, afdoende is of niet. Moest dit evenwel nog niet volstaan, laat ons dan eens de cijfers van het arrondissement Thielt onderzoeken. III. Arrondissement Thielt Gemeenten Bevolkingscijfer in 1860 1934 Aerseele 2.997 3.130 Caeneghem 1.636 1.459 Coolscamp 2.383 2.140 Denterghem 2.256 2.444 Eeghem 1.760 1.525 Marckeghem 871 773 Meulebeke 8.133 9.584 Oesselghem 934 1.098 Oostroosebeke 4.064 5.004 Oyghem 1.105 1.760 Pitthem 4.808 4.411 Ruysselede 6.840 5.880 Schuyfferscappelle 1.128 St-Baafs-Vijve (Vive St-Bavon) 1.737 1.965 Zwevezeele 4.696 4.894 Thielt 11.251 12.235 Wacken (Wakken) 2.324 2.508 Wielsbeke 1.689 2.266 Wynghene 6.829 7.256 Totaal 66.313 71.455 Voor het arrondissement Thielt is de verhoo ging slechts van 5.145 inwoners, of omtrent 8%. Behalve voor Thielt en Meulebeke, die elk een aanwinst van ongeveer 1000 inwoners boeken, is het overige van de vermeerdering der bevol king bijna uitsluitend te bestatigen in de gemeen ten langs de vaart Rousselare-Leie en langs de Leie gelegen. Zoo hebben wij St Baafs-Vijve met een vermeerdering van 228, Wielsbeke met 5?7, Oesselghem met 160, Oost-Roosebeke met 940 en Oyghem met 655, 't zij samen 2560. Wij durven gelooven dat wij, met deze cijfers aan te halen, voor elk niet vooringenomen per soon het economisch belang bewezen hebben der vaart Rousselare-Leie en tevens ook dit der vaart Yper-Komen die, niet om economische maar enkel en alleen om technische redenen hare weldaden nog niet heeft kunnen laten voelen. Om deze reeks welsprekende cijfers dan ook te eindigen, geven wij hier nog de tabel der bevol king van het arrondissement Kortrijk die zonder twijfel wel het meest kenschetsend voorbeeld is van het nut dat de waterwegen voor een streek opleveren. IV. Arrondissement Kortrijk Gemeenten Bevolkingscijfer in Aelbeke Anseghem Autryve Avelghem Bavichove Belleghem Beveren Bisseghem Bossuyt Caster Coyghem Cuerne Deerlijk Desselghem Dottignies Espierres (Spiere) Gulleghem Gyselbrechteghem Harelbeke Heestert Helchin Herseaux Heule Hulste Ingoyghem Kerkhove Kortrijk (Courtrai) 1860 1.783 3.600 1.164 3.868 1.112 2.903 1.290 649 625 1.165 1.007 2.725 4.564 1.700 3.985 1.085 3.371 358 4.565 2.187 1.230 2.190 3.419 2.116 1.584 1.056 23.079 1934 2.273 3.617 I.104 4J02 1.966 3.110 2.694 3.566 551 829 736 7.082 6.775 3.292 5.757 1.002 6.044 288 II.255 2.122 1.102 7.012 6.963 3.066 1.648 899 39.982

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2