UNE PROUESSE FÉMININE
sans précédent
Garage VAN DAMME
OORLOGSMUSEUM
Une performance mécanique extraordinaire
27, Rue de la Station, YPRES.
3
UNE JEUNE FEMME seule a bord de sa voiture un
roadster 201 de série (1931) ayant déja parcouru plus de
80.000 km. non transformé et sans materiel de secours
ou aménagement spécial (attestation de l'A.C. de Tunis)
a accompli a travers les sables du Sahara et la brousse
de TA. O. F. un raid de plus de 11.000 kms.
Avec une incroyable témérité, la conductrice s'est aventurée seule
dans des contrées inexplorées jusqu'alors par l'automobile et même
par les caravanes (Hoggar, Tanezrouft, Ad ra r des Iforas, Ouliminden,
Aïr. etc...) Les certificats des chefs de Postes et des Commandants de
groupe nomades, attestent l'authenticité de son périlleux itinéraire.
MADEMOISELLE PIERRETTE BIDEAU, L'HÉROINE
DE CE MAGNIFIQUE EXPLOIT, PILOTAIT, LA PLUS
RÉPUTÉE, LA PLUS AIMÉE DES VOITURES
n n e
Agence exclusive pour Ypres et environs
ACENCES OFFICIELLES
ALOST. Garage Vilander, rue de Vilander, 4.
BRUGES. Garage Hubert, rue des Aiguilles, 26.
COURTRAI. Garage Ch. Roegiers, rue de la Métairie, 27.
DIXMUDE. Garage Durie, Yzerlaan.
ISEGHEM. S. A. Vuylsteke Frères, rue de Roulers, 30.
OSTENDE. Garage de la Plage, rue Royale, 35.
RENAIX. Garage Van Coppenolle Frères, rue Joseph Ferrant.
Concessionnaire pour les Flandres
C. I. A. C., 11, rue des Baguettes, CAND Tél. 108.97
BEZOEKT het wereldberoemd
VAN 'T IEPERSCH SAILLANT
LaulFe
2.261
6.549
Lendelede
3.473
4.041
Luingne
1.530
3.017
Marcke
1.563
3.733
Meenen (Meninj
9.705
21.911
Moen
1.923
2.341
Moorseele 1
3.778
4.439
Mouscron
7.185
35.628
Ooteghem
1.818
1.670
Reckem
2.884
4.196
Rolleghem
2.286
2.491
Sint Denys (Saint Genois)
3.653
2.984
St Eloois Vijve (Vive St Eloi)
1.123
1.770
Sweveghem
4.262
7.124
Tieghem l...
1.929
1.827
Vichte
1.217
2.052
Waarmaerde
1.065
704
Waereghem
7.132
10.976
Wevelghem
4.172
11.312
Totaal 140.639 258.302
De verhooging bedraagt dus 258.302 140.639
117.663 of 83,7%. Ook hier zijn het in 't algemeen,
zooals men het overal zal bestati gen moest men
die reeks voorbeelden willen vermenigvuldigen,
de steden en gemeenten langs de waterwegen
gelegen, en hier in dit geval de Leie en de vaart
van Bossuyt die alleen ons bijzonderlijk aanbe
langen, die den grootsten vooruitgang kenden.
Zagen alzqo hun bevolking verhoogen Kort-
rijk met 16.903, Harelbeke met 6.690, Sweveghem
met 2J572, Moen met 418, Meenen met 12.206,
Wevelghem met 7.140, Bisseghem met 2.717, St
Eloois-Vijve met 647. Voegen wij daarbij nog
eenige aanpalende gemeenten en ook nog enkele
grenssteden, zooals Moescroen en Herseaux, die
haar bloei te danken hebben aan de nabijheid
van de nijverige centra Roubaix-Tourcoing, ook
langs een waterweg gelegen en daarenboven met
een nijverheid met het water der Leie gespezen.
Zoo komen wij met Moescroen 28.443, Herseaux
4.822, Bavichove 854, Beveren 1.404, Cuerne 4.357,
Heule 3.544, Lauwe 4.288, Luigne 1.487, Marcke
2.170 en Reckem 1.312, op een totale vermeerde
ring voor die opgesomde plaatsen van 102.274.
Kenschetsend is de vergelijking der bevolking
van de hoofdsteden dezèr vier aangehaalde arron
dissementen.
Yper telde in 186017.074, thans 15.872, of 1202
inwoners minder.
Kortrijk in 1860 23.079, thans 39.982, of 16.903
meer.
Verschil tusschen Kortrijk en Yper in 1860
6.005 zielen, en in 1934 24.110.
Thielt in 1860 had 11.251 en in 1934 12.235 in
woners, of 984 meer.
Rousselare in 186012.028 en in 193429.284,
of 17.256 meer.
Verschil tusschen Rousselare en Thielt in 1860
777 zielen, en in 1934 17.049.
En om deze vergelijkingen te sluiten België
telde in 1860 een bevolking van 4.731.996 zielen,
en nu in 19348.275.552, of een vermeerdering
van 75
Yper telde in 1860 17.074 zielen en in 1934
15.872, 't zij een vermindering van 1202, of 7
Deze cijfers en vergelijkingen leveren het on
tegensprekelijk bewijs van het economisch nut
der waterwegen in onze streek, en wij hopen dat
niemand zoo onzinnig zal zijn te willen beweren
dat de vaart Yper-Komen alleen aan dezen alge-
meenen regel zou uitzondering maken.
Alhoewel het voor ons eenvoudiger en vooral
gemakkelijker had geweest de ons gestelde vraag
om te keeren en aan de stellers ervan te zeggen
Bewijst ons eerst dat de vaart Yper-Komen
geen economisch nut zal hebben en niettegen
staande vooral wij dezelfde voordeelen niet ge
nieten van een volksvertegenwoordiger, die dank
aan zijn mandaat in alle middens en hooge krin
gen ingang vindt en die van alle mogelijke in
lichtingen en bestaande statistieken kennis kan
krijgen, toch hebben wij geen oogenblik geaar
zeld ons de moeite te getroosten deze voor ons
moeilijk te bekomen gegevens te verzamelen en
deze studie op te maken, in de hoop dat zij ertoe
zal bijdragen ons een stap nader te brengen tot
het betrachte doelhet herstel der vaart Yper-
Komen.
Wij verhopen insgelijks dat onze beweegre
denen in de middens, tot dewelke zij bestemd
zijn, in acht zullen genomen worden met al den
ernst dien de bijzondere toestand onzer marte-
laarstad verdient.
En vermits wij ons wenden tot den Heer Hen
drik De Man, Minister van Openbare Werken,
op het oogenblik dat hij aan het land zijn pro
gramma bekend maakt van werken die de econo
mische herleving van geheel België moeten be
trachten, zeggen wij hem
Hier staat Yper aan het keerpunt zijner ge
schiedenis te wachten. Met den oorlog verloor
Yper het aangezicht van militaire stad dat het
voor eeuwen had gedregen. Het moet thans een
nieuwen weg op. Ons schrijven toont dezen weg
aan, en gansch onze bevolking wenscht hem te
3
volgen.
In uwe tegenwoordige hoedanigheid van Minis
ter van Openbare Werken en inrichter der eco
nomische herleving, zijt gij bij machte aan Yper
zijn nieuw figuur te geven.
En uw naam zal dan later prijken te midden
deze der mannen die Yper begrepen en opgehol
pen hebben.
TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER
34, BOTERSTRAAT, 34 YPER
4
DE BESTE VERZAMELING DIE ER BESTAAT
volledigd in 1935.
ALLE DAGEN OPEN
Tegenover de Hallen Ingang Boomgaardstraat
Het oude en groote merk Chicorel Pacha
is het eenig chicoreimerk met stand in de Tenr
toonstelling van Brussel. Hare hoedanigheid is
de beste ter wereld.
4