UNE PROUESSE FÉMININE sans précédent Garage VAN DAMME OORLOGSMUSEUM Une performance mécanique extraordinaire 27, Rue de la Station, YPRES. 3 UNE JEUNE FEMME seule a bord de sa voiture un roadster 201 de série (1931) ayant déja parcouru plus de 80.000 km. non transformé et sans materiel de secours ou aménagement spécial (attestation de l'A.C. de Tunis) a accompli a travers les sables du Sahara et la brousse de TA. O. F. un raid de plus de 11.000 kms. Avec une incroyable témérité, la conductrice s'est aventurée seule dans des contrées inexplorées jusqu'alors par l'automobile et même par les caravanes (Hoggar, Tanezrouft, Ad ra r des Iforas, Ouliminden, Aïr. etc...) Les certificats des chefs de Postes et des Commandants de groupe nomades, attestent l'authenticité de son périlleux itinéraire. MADEMOISELLE PIERRETTE BIDEAU, L'HÉROINE DE CE MAGNIFIQUE EXPLOIT, PILOTAIT, LA PLUS RÉPUTÉE, LA PLUS AIMÉE DES VOITURES n n e Agence exclusive pour Ypres et environs ACENCES OFFICIELLES ALOST. Garage Vilander, rue de Vilander, 4. BRUGES. Garage Hubert, rue des Aiguilles, 26. COURTRAI. Garage Ch. Roegiers, rue de la Métairie, 27. DIXMUDE. Garage Durie, Yzerlaan. ISEGHEM. S. A. Vuylsteke Frères, rue de Roulers, 30. OSTENDE. Garage de la Plage, rue Royale, 35. RENAIX. Garage Van Coppenolle Frères, rue Joseph Ferrant. Concessionnaire pour les Flandres C. I. A. C., 11, rue des Baguettes, CAND Tél. 108.97 BEZOEKT het wereldberoemd VAN 'T IEPERSCH SAILLANT LaulFe 2.261 6.549 Lendelede 3.473 4.041 Luingne 1.530 3.017 Marcke 1.563 3.733 Meenen (Meninj 9.705 21.911 Moen 1.923 2.341 Moorseele 1 3.778 4.439 Mouscron 7.185 35.628 Ooteghem 1.818 1.670 Reckem 2.884 4.196 Rolleghem 2.286 2.491 Sint Denys (Saint Genois) 3.653 2.984 St Eloois Vijve (Vive St Eloi) 1.123 1.770 Sweveghem 4.262 7.124 Tieghem l... 1.929 1.827 Vichte 1.217 2.052 Waarmaerde 1.065 704 Waereghem 7.132 10.976 Wevelghem 4.172 11.312 Totaal 140.639 258.302 De verhooging bedraagt dus 258.302 140.639 117.663 of 83,7%. Ook hier zijn het in 't algemeen, zooals men het overal zal bestati gen moest men die reeks voorbeelden willen vermenigvuldigen, de steden en gemeenten langs de waterwegen gelegen, en hier in dit geval de Leie en de vaart van Bossuyt die alleen ons bijzonderlijk aanbe langen, die den grootsten vooruitgang kenden. Zagen alzqo hun bevolking verhoogen Kort- rijk met 16.903, Harelbeke met 6.690, Sweveghem met 2J572, Moen met 418, Meenen met 12.206, Wevelghem met 7.140, Bisseghem met 2.717, St Eloois-Vijve met 647. Voegen wij daarbij nog eenige aanpalende gemeenten en ook nog enkele grenssteden, zooals Moescroen en Herseaux, die haar bloei te danken hebben aan de nabijheid van de nijverige centra Roubaix-Tourcoing, ook langs een waterweg gelegen en daarenboven met een nijverheid met het water der Leie gespezen. Zoo komen wij met Moescroen 28.443, Herseaux 4.822, Bavichove 854, Beveren 1.404, Cuerne 4.357, Heule 3.544, Lauwe 4.288, Luigne 1.487, Marcke 2.170 en Reckem 1.312, op een totale vermeerde ring voor die opgesomde plaatsen van 102.274. Kenschetsend is de vergelijking der bevolking van de hoofdsteden dezèr vier aangehaalde arron dissementen. Yper telde in 186017.074, thans 15.872, of 1202 inwoners minder. Kortrijk in 1860 23.079, thans 39.982, of 16.903 meer. Verschil tusschen Kortrijk en Yper in 1860 6.005 zielen, en in 1934 24.110. Thielt in 1860 had 11.251 en in 1934 12.235 in woners, of 984 meer. Rousselare in 186012.028 en in 193429.284, of 17.256 meer. Verschil tusschen Rousselare en Thielt in 1860 777 zielen, en in 1934 17.049. En om deze vergelijkingen te sluiten België telde in 1860 een bevolking van 4.731.996 zielen, en nu in 19348.275.552, of een vermeerdering van 75 Yper telde in 1860 17.074 zielen en in 1934 15.872, 't zij een vermindering van 1202, of 7 Deze cijfers en vergelijkingen leveren het on tegensprekelijk bewijs van het economisch nut der waterwegen in onze streek, en wij hopen dat niemand zoo onzinnig zal zijn te willen beweren dat de vaart Yper-Komen alleen aan dezen alge- meenen regel zou uitzondering maken. Alhoewel het voor ons eenvoudiger en vooral gemakkelijker had geweest de ons gestelde vraag om te keeren en aan de stellers ervan te zeggen Bewijst ons eerst dat de vaart Yper-Komen geen economisch nut zal hebben en niettegen staande vooral wij dezelfde voordeelen niet ge nieten van een volksvertegenwoordiger, die dank aan zijn mandaat in alle middens en hooge krin gen ingang vindt en die van alle mogelijke in lichtingen en bestaande statistieken kennis kan krijgen, toch hebben wij geen oogenblik geaar zeld ons de moeite te getroosten deze voor ons moeilijk te bekomen gegevens te verzamelen en deze studie op te maken, in de hoop dat zij ertoe zal bijdragen ons een stap nader te brengen tot het betrachte doelhet herstel der vaart Yper- Komen. Wij verhopen insgelijks dat onze beweegre denen in de middens, tot dewelke zij bestemd zijn, in acht zullen genomen worden met al den ernst dien de bijzondere toestand onzer marte- laarstad verdient. En vermits wij ons wenden tot den Heer Hen drik De Man, Minister van Openbare Werken, op het oogenblik dat hij aan het land zijn pro gramma bekend maakt van werken die de econo mische herleving van geheel België moeten be trachten, zeggen wij hem Hier staat Yper aan het keerpunt zijner ge schiedenis te wachten. Met den oorlog verloor Yper het aangezicht van militaire stad dat het voor eeuwen had gedregen. Het moet thans een nieuwen weg op. Ons schrijven toont dezen weg aan, en gansch onze bevolking wenscht hem te 3 volgen. In uwe tegenwoordige hoedanigheid van Minis ter van Openbare Werken en inrichter der eco nomische herleving, zijt gij bij machte aan Yper zijn nieuw figuur te geven. En uw naam zal dan later prijken te midden deze der mannen die Yper begrepen en opgehol pen hebben. TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER 34, BOTERSTRAAT, 34 YPER 4 DE BESTE VERZAMELING DIE ER BESTAAT volledigd in 1935. ALLE DAGEN OPEN Tegenover de Hallen Ingang Boomgaardstraat Het oude en groote merk Chicorel Pacha is het eenig chicoreimerk met stand in de Tenr toonstelling van Brussel. Hare hoedanigheid is de beste ter wereld. 4

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 3