3
Abonneert U op het HET YPERSCHE
van nu tot Nieuwjaar 4 fr. 50.
aannemen, zou goedkeuren.
Eenparige instemming.
XV. Buurtlijn Veurne-Yper Vermeerdering
van het kapitaal.
M. Vanderghote. Den 31 Oogst 11. hebben wij
een brief ontvangen der Nationale Maatschappij
van Buurtspoorwegen, volgens denwelken het ka
pitaal der buurtlijn Veurne-Yper op 31 December
1934 een tekort aanwees van 449.393 fr. 47. In
dien brief wordt eveneens gevraagd de noodige
kapitaalsverhooging op 458.000 fr. te brengen. Dit
geld wordt door de Maatschappij verschoten,
doch de terugbetaling door de gemeenten aandeel
houdsters wordt gerekend aan 5 fr. 25 gedu
rende 90 jaar te betalen. Het schepencollege stelt
voor een beraadslaging te nemen waarbij het be
drag van 170.000 fr., waarvoor de stad Yper aan
deelhoudster is, en dat door jaarlijksche stortin
gen van 5 fr. 25 gedurende 90 jaar dient afge
kort te worden, tot op 199.000 fr. verhoogd wordt.
M. Leuridan. Deze tramlijn is een weinig
verbeterd sedert de lichte trams met mazout in
dienst gesteld werden, doch zij is nog ver van
aangepast te zijn aan de moderne vereischten
van het verkeer. Er is iemand die mij in 't linker
oor blaastdat men de trams maar rap afschafïe.
Ik zeg het hier luidop, alhoewel het weinig baten
zal, want hier is het zooals men zegtreklamee-
ren moogt ge, maar betalen zult ge.
M. Van Alleynnes. Indien ik goed begrepen
heb behelst de voorgestelde beraadslaging een
nieuwe verbintenis van 90 jaar, dit is dus een ver
lenging van de uitbating dier tramlijn.
M. Vanderghote. Het is de betaling van het
verschoten kapitaal die in 90 jaar voorzien wordt.
M. Van Alleynnes. Dit is dus een akkoord
tusschen verschillige gemeenten die tram zoo
lang te behouden.
M. Van der Mersch. Het kapitaal aflossen
in 90 jaar is feitelijk hetzelfde als een nieuwe
verbintenis voor dien termijn aan te gaan.
M. Missiaen. Ik vind dat de afkorting aan
5 fr. 25 gedurende 90 jaar een schrikkelijk
hooge som uitmaakt. Dit zal wel 80.000 fr. maken
in plaats van 25.000 fr. Indien gij absoluut ver
plicht zijt die som te betalen, dan ware het veel
beter voor de stad ze in eens te storten, gezien
dit veel minder zal kosten.
M. Vanderghote. Wij zullen die kwestie nog
eens onderzoeken in het schepencollege. Er is
hier nog geen haast bij en wij zullen dit punt
dan maar tot een latere zitting verdagen.
XVI. a) Gemeentelijke Huishoudschool
b) Stedelijk Leerwerkhuis Begrootingen voor
het jaar 1936.
De Heer Van der Mersch, schepen van onder
wijs, geeft kennis van de slotcijfers dezer begroo
tingen, doch de Heer voorzitter, oordeelende dat
er daarin nog iets niet in den haak is, verklaart
dit punt tot de volgende zitting uitgesteld.
XVH. St Georges Memorial Church Be
grooting voor het jaar 1936.
M. Vanderghote. De begrooting voor 1936
der St-Georges Memorial Church sluit als volgt
ontvangsten 40.279 fr. 31, uitgaven 33.217 fr., een
batig slot latende van 7.062 fr. 31. Ik stel voor
hierop een gunstig advies uit te brengen.
Stemmen ja de Heeren Lemahieu, Delahaye,
Van der Mersch, Pattyn, Jvr. Cornillie, de Heeren
Seys, Biebuyck, Leuridan, Verbeke en Vander
ghote Onthouden zichde Heeren Missiaen,
Michiel, Ccutelle, Vergracht en Van Alleynnes.
XVm. Vaart Yper-Komen Motie.
M. Vanderghote. Het schepencollege stelt
voor een motie te stemmen ter gelegenheid van
het opnemen van het herstel der vaart Yper-
Komen in het programma der werken van den
Dienst voor Economisch Herstel. Wij hebben met
veel genoegen vernomen dat de herstelling der
vaart Yper-Komen in het programma der groote
werken opgenomen werd en wij dus voor het le
ven der stad en der bevolking, voor onzen handel
en nering hier een nieuwe bron van welvaart en
uitbreiding zullen bekomen. Inzonder voor de
personen die zich vooral met deze zaak hebben
bezig gehouden, is dit een goeden uitslag dien zij
hebben weten te bekomen.
De Heer voorzitter geeft hierop lezing van de
voorgestelde motie, waarin onder meer gezegd
wordt dat de gemeenteraad van Yper, met groot
genoegen vernomen hebbende dat het herstel der
vaart Yper-Komen besloten is en bewust van de
noodzakelijkheid en de dringendheid van dit
werk dat voor Yper en de streek een nieuwe bron
van welvaart zal uitmaken, den Heer Eerste Mi
nister en den Heer Minister van Openbare Wer
ken bedankt en den wensch uitdrukt dit werk
zoo spoedig mogelijk te zien aanvangen, ten einde
de werkloosheid hier te bestrijden, vooral nu dat
zij, tengevolge de houding van Frankrijk tegen
over onze grensarbeiders, zoo hevig woedt.
M. Missiaen. Ik heb volstrekt geen bemer
kingen te maken over hetgeen ons voorgesteld
wordt noch iets tegen het stemmen dezer motie
in te brengen, daar zij heel en al overeenstemt
met de houding die ik steeds in deze zaak gevolgd
heb. Ik heb immers nooit anders gedaan dan
vragen dat men, na onderzoek van de verschillige
ontwerpen, het beste zou kiezen en dat men als
dan, na studie der zaak en na een beslissing ge
nomen te hebben, in den kortst mogelijken tijd
het werk zou uitvoeren. Ik ben overtuigd dat de
getroffen beslissing alleen genomen werd na
grondig onderzoek der zaak en zij doet mij zoo
veel te meer genoegen daar de persoon, die de
beslissing nam, een persoonlijke vriend van mij
is. Op het laatste van de voorgestelde motie is
er echter iets waarop ik speciaal de aandacht
van den raad wil vestigen, namelijk daar waar
er gesproken wordt over de houding van Frank
rijk tegenover onze grensarbeiders. Wanneer men
zich voorstelt dat de vaart Yper-Komen alleen
den bloei onzer streek zal bewerken, dan vrees ik
dat men op dat punt deerlijk zal teleurgesteld
worden. Wij weten nog niets over het gebruik
dier vaart en kunnen nog niet voorzien of het
verkeer er zeer belangrijk zal zijn, daar dit voor
een groot deel afhangt van de mogelijkheid hier
handel te voeren in het arrondissement. Wanneer
wij nog lang, zooals nu, duizenden arbeiders heb
ben die werkloos zijn, dan zal zulks ook zijn
nadeeligen terugslag hebben op den handel in
ons arrondissement, gezien die menschen, wan
neer zij geen broodwinning meer bezitten, over
de noodige middels niet beschikken om zich al
lerhande waren, waarvan de handel moet leven,
aan te schaffen en daarbij nog een grooten last
zijn voor de openbare besturen. In 't Zuiden van
West-Vlaanderen alleen zijn er nu reeds van 22
tot 25.000 grensarbeiders die van hunne kaart
beroofd zijn, en in dit cijfer wordt er dan nog
geen rekening gehouden met de jonge werkloozen
die, in gewone omstandigheden, ook naar Frank
rijk zouden getrokken zijn doch thans er niet
moeten op denken daar aan 't werk te kunnen
geraken. Dit cijfer alleen van 25.000 werklooze
grensarbeiders geeft ons reeds een gedacht van
al den ernst van den toestand. Bestaat er hoop
dien toestand binnen kort te zien verbeteren
Ik geloof het niet, want eiken dag ontstaan er
nog nieuwe moeilijkheden en treedt men in
Frankrijk van langs om strenger op tegen de
grensarbeiders. Deze die met de onderhandelin
gen gelast zijn om een regeling der kwestie te
kunnen vinden, ontmoeten steeds nieuwe tegen
werking vanwege Frankrijk. Ten andere, wij
kunnen dit eenigszins begrijpen, want, zooals
men zegt, het hemdeke is steeds nader dan het
rokje. Het is dus natuurlijk dat men in Frankrijk
tracht eerst werk te geven aan eigen volk. De
crisis die thans ginder in dit land heerscht zal
ook in 't kort niet verbeteren, maar eerder nog
verscherpen, zoodat dit weldra voor gevolg zal
hebben dat niemand meer van ons volk nog zal
toegelaten worden in Frankrijk te gaan werken.
Over eenigen tijd hoorde men beweren dat de
bevolking der Borinage aan 't uitsterven was,
doch ons gewest ook sterft uit. En hier is de toe
stand nog moeilijker en men zal tot geen resul
taat kunnen komen omdat er hier geen nijverheid
bestaat. Het eenige wat onze arbeidersbevolking
nog zal kunnen doen, is zich naar andere nijver
heidsstreken verplaatsen. In de laatste maanden
zijn wij getuige geweest van een krachtige po
ging in de Borinage om de regeering aan te zet
ten de bevolking aldaar haar werk te verzekeren.
Het oogenblik is gekomen om hier hetzelfde te
doen, want de toestand is waarlijk onrustwek
kend geworden. Het is alleen maar wanneer de
openbare besturen samen werken en vergaderin
gen beleggen dat wij er toe zullen komen de aan
dacht der regeering op den toestand hier te vesti
gen en haar aansporen ook hier voor onze streek
te doen wat zij voor de Borinage gedaan heeft,
namelijk het aanstellen van een specialen com
missaris gelast met* het opzoeken der middelen
om nijverheid, ik weet niet dewelke, te doen
ontstaan en de bevolking ter plaats zelf werk te
verschaffen. Ik heb gemeend dit hier, ter gele
genheid van het voorstellen der motie ten voor-
deele van de vaart Yper-Komen, te moeten zeg
gen en ik zou wenschen er iets in dien zin te
zien aan toevoegen. De toestand is onrustwek
kend geworden en bijzonderlijk hier in de streek
door de maatregelen die in Frankrijk voor ver
schillige jaren getroffen zijn. Ik wil hierbij ook
nog een andere suggestie, voegen en aan het
schepencollege vragen het initiatief te nemen
eener beweging, waarin al de openbare besturen
van gansch het gewest zouden betrokken zijn,
ten einde de mogelijkheid te onderzoeken hier
nijverheden aan te trekken zooals in de Bori
nage en zoodoende, wat wij allen voorzeker wen
schen, de levensmogelijkheid onzer bevolking te
verzekeren. Dit zou kunnen betracht worden
door het beleggen van vergaderingen, waartoe
al de gemeentebesturen en al de mandatarissen
van het arrondissement zouden uitgenoodigd
worden.
M. Vanderghote. Het schepencollege zou de
voorgestelde motie in dien zin kunnen veran
deren. Is iedereen t'akkoord om het schepen
college daarmede te gelasten en alzoo de motie
in princiep te aanvaarden
M. Missiaen. Volgens ik vernomen heb komt
de Minister-yan Openbare Werken een dezer
dagen langs hier om de uit te voeren werken te
bezien en de personen te hooren die in deze zaak
het meest belang stellen. Men zou alsdan de ge
legenheid kunnen waarnemen om de aandacht
van den Heer Minister hier op dien toestand der
grensarbeiders te vestigen.
M. Van Alleynnes. Dit belet niet zulks nu
ook reeds in de motie te voorzien en deze te
veranderen.
M. Missiaen. Het is misschien niet noodig
de motie daarom te wijzigen en het zou mogelijks
kunnen volstaan met er een kleine toevoeging
aan te doen.
M. Vanderghote. Indien iedereen t'akkoord
is om het schepencollege daarmede te gelasten,
stel ik voor thans de motie te stemmen.
Al de raadsleden keuren ze eenparig goed.
XIX. Mededeelingen.
M. Vanderghote. Zijn er raadsleden die de
een of andere vraag wenschen te stellen
M. Missiaen. Ik zou wenschen te vernemen
hoever het thans staat met het uitvoeren der uit
breiding van het electrisch net. Onlangs was ik
in de gelegenheid een bezoek te brengen aan de
verschillige hoeken der stad en overal vernam
ik van de landbouwers en de menschen van den
buiten klachten dat zij nu nog niet van de elec-
triciteit konden genieten.
M. Vanderghote. Wij hebben nog onlangs
een onderhoud gehad met den Heer ingenieur
over deze kwestie die een financieelen, tech-
nischen en ook bestuurlijken kant heeft. De daar
voor aan te gane leening is te Brussel reeds aan
vaard geworden, zoodat de financieele kant der
zaak opgelost is. Ook de technische kant is reeds
opgelost, gezien de plans reeds opgemaakt zijn.
Nu zijn ze weg naar Brussel om er goedgekeurd
te worden en naar het schijnt zijn er daar zoo
maar elf verschillige bureelen die daarover hun
gedacht moeten zeggen. Zoodra de toelating ge
geven wordt, zullen de werken begonnen worden
en wij zullen alles doen om ze zooveel mogelijk
te bespoedigen.
M. Leuridan. Wij staan thans weêrom vóór
den winter en de bewoners van het Hoornwerk
vragen wanneer men den weg aldaar zal bestee
nigen. Deze weg is nu reeds allesbehalve net en
begaanbaar en wat zal hij dan opnieuw dezen
winter zijn
M. Delahaye. Daar werd reeds een groote
verbetering aedaan. De weg werd besteenigd tot
aan de Shannon en het overige gedeelte werd
met een bedding brijkegruis bedekt.
M. Leuridan. Onlangs ben ik langs daar ge
gaan en ik struikelde van den eenen steen over
den anderen, en nochtans was ik dien dag zeer
stabiel. (Gelach).
M. Delahaye. Gij zijt er misschien geweest
wanneer de werken aan gang waren
M. Leuridan. Neen, het is slechts heel korts
geleden.
31. Delahaye. Ik ben ook van gedacht dat die
weg nog moet verbeterd worden, opdat hij niet
alleen door de voetgangers maar zelfs ook nog
door de kleine voertuigen zou kunnen gebruikt
worden.
M. Leuridan. Wat ik vraag is enkel een klein
werk, namelijk dat die weg zou verbeterd worden
tot zoo ver er daar huizen zijn.
M. Delahaye. Dit zal gedaan worden.
31. Michiel. Ik verneem ook soms klachten
van menschen die naar de markt komen en wier
kleederen bevuild worden door de rijwielen
waarmede andere personen tusschen de kramen
komen. Ware er geen middel dit te beletten
M. Vanderghote. Wij zullen dienaangaande
de noodige onderrichtingen aan de politie geven.
M. Missiaen. Wij hebben allen vernomen
door den Moniteur dat er een Koninklijk Besluit
getroffen werd waarbij de schoolplicht in som
mige centra tot 16 jaar verlengd wordt. Elders
werden met dit doel reeds Commissies ingericht
en ik vraag thans zoo er hier te Yper daarop
reeds gedacht werd.
M. Van der Mersch. Alle formaliteiten zijn
reeds vervuld. Wij hebben aan de bestuurders
onzer scholen de lijst der leerlingen gevraagd
en die naar den Heer Gouverneur gezonden. Er
zijn 117 leerlingen die zich in de door het Konink
lijk Besluit gestelde voorwaarden bevinden. Bij
zijn schrijven van 14 September vraagt de Heer
Gouverneur ons thans nieuwe inlichtingen, na
melijk de indeeling dezer leerlingen per reeks.
Dit zal thans ook gedaan worden.
31. Vanderghote. Wij wachten voor het
oogenblik nog nadere onderrichtingen van
Brussel.
De openbare zitting wordt hierop te 19 u. 20
opgeheven.