3 Abonneert U op het HET YPERSCHE van nu tot Nieuwjaar 4 fr. 50. aannemen, zou goedkeuren. Eenparige instemming. XV. Buurtlijn Veurne-Yper Vermeerdering van het kapitaal. M. Vanderghote. Den 31 Oogst 11. hebben wij een brief ontvangen der Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, volgens denwelken het ka pitaal der buurtlijn Veurne-Yper op 31 December 1934 een tekort aanwees van 449.393 fr. 47. In dien brief wordt eveneens gevraagd de noodige kapitaalsverhooging op 458.000 fr. te brengen. Dit geld wordt door de Maatschappij verschoten, doch de terugbetaling door de gemeenten aandeel houdsters wordt gerekend aan 5 fr. 25 gedu rende 90 jaar te betalen. Het schepencollege stelt voor een beraadslaging te nemen waarbij het be drag van 170.000 fr., waarvoor de stad Yper aan deelhoudster is, en dat door jaarlijksche stortin gen van 5 fr. 25 gedurende 90 jaar dient afge kort te worden, tot op 199.000 fr. verhoogd wordt. M. Leuridan. Deze tramlijn is een weinig verbeterd sedert de lichte trams met mazout in dienst gesteld werden, doch zij is nog ver van aangepast te zijn aan de moderne vereischten van het verkeer. Er is iemand die mij in 't linker oor blaastdat men de trams maar rap afschafïe. Ik zeg het hier luidop, alhoewel het weinig baten zal, want hier is het zooals men zegtreklamee- ren moogt ge, maar betalen zult ge. M. Van Alleynnes. Indien ik goed begrepen heb behelst de voorgestelde beraadslaging een nieuwe verbintenis van 90 jaar, dit is dus een ver lenging van de uitbating dier tramlijn. M. Vanderghote. Het is de betaling van het verschoten kapitaal die in 90 jaar voorzien wordt. M. Van Alleynnes. Dit is dus een akkoord tusschen verschillige gemeenten die tram zoo lang te behouden. M. Van der Mersch. Het kapitaal aflossen in 90 jaar is feitelijk hetzelfde als een nieuwe verbintenis voor dien termijn aan te gaan. M. Missiaen. Ik vind dat de afkorting aan 5 fr. 25 gedurende 90 jaar een schrikkelijk hooge som uitmaakt. Dit zal wel 80.000 fr. maken in plaats van 25.000 fr. Indien gij absoluut ver plicht zijt die som te betalen, dan ware het veel beter voor de stad ze in eens te storten, gezien dit veel minder zal kosten. M. Vanderghote. Wij zullen die kwestie nog eens onderzoeken in het schepencollege. Er is hier nog geen haast bij en wij zullen dit punt dan maar tot een latere zitting verdagen. XVI. a) Gemeentelijke Huishoudschool b) Stedelijk Leerwerkhuis Begrootingen voor het jaar 1936. De Heer Van der Mersch, schepen van onder wijs, geeft kennis van de slotcijfers dezer begroo tingen, doch de Heer voorzitter, oordeelende dat er daarin nog iets niet in den haak is, verklaart dit punt tot de volgende zitting uitgesteld. XVH. St Georges Memorial Church Be grooting voor het jaar 1936. M. Vanderghote. De begrooting voor 1936 der St-Georges Memorial Church sluit als volgt ontvangsten 40.279 fr. 31, uitgaven 33.217 fr., een batig slot latende van 7.062 fr. 31. Ik stel voor hierop een gunstig advies uit te brengen. Stemmen ja de Heeren Lemahieu, Delahaye, Van der Mersch, Pattyn, Jvr. Cornillie, de Heeren Seys, Biebuyck, Leuridan, Verbeke en Vander ghote Onthouden zichde Heeren Missiaen, Michiel, Ccutelle, Vergracht en Van Alleynnes. XVm. Vaart Yper-Komen Motie. M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor een motie te stemmen ter gelegenheid van het opnemen van het herstel der vaart Yper- Komen in het programma der werken van den Dienst voor Economisch Herstel. Wij hebben met veel genoegen vernomen dat de herstelling der vaart Yper-Komen in het programma der groote werken opgenomen werd en wij dus voor het le ven der stad en der bevolking, voor onzen handel en nering hier een nieuwe bron van welvaart en uitbreiding zullen bekomen. Inzonder voor de personen die zich vooral met deze zaak hebben bezig gehouden, is dit een goeden uitslag dien zij hebben weten te bekomen. De Heer voorzitter geeft hierop lezing van de voorgestelde motie, waarin onder meer gezegd wordt dat de gemeenteraad van Yper, met groot genoegen vernomen hebbende dat het herstel der vaart Yper-Komen besloten is en bewust van de noodzakelijkheid en de dringendheid van dit werk dat voor Yper en de streek een nieuwe bron van welvaart zal uitmaken, den Heer Eerste Mi nister en den Heer Minister van Openbare Wer ken bedankt en den wensch uitdrukt dit werk zoo spoedig mogelijk te zien aanvangen, ten einde de werkloosheid hier te bestrijden, vooral nu dat zij, tengevolge de houding van Frankrijk tegen over onze grensarbeiders, zoo hevig woedt. M. Missiaen. Ik heb volstrekt geen bemer kingen te maken over hetgeen ons voorgesteld wordt noch iets tegen het stemmen dezer motie in te brengen, daar zij heel en al overeenstemt met de houding die ik steeds in deze zaak gevolgd heb. Ik heb immers nooit anders gedaan dan vragen dat men, na onderzoek van de verschillige ontwerpen, het beste zou kiezen en dat men als dan, na studie der zaak en na een beslissing ge nomen te hebben, in den kortst mogelijken tijd het werk zou uitvoeren. Ik ben overtuigd dat de getroffen beslissing alleen genomen werd na grondig onderzoek der zaak en zij doet mij zoo veel te meer genoegen daar de persoon, die de beslissing nam, een persoonlijke vriend van mij is. Op het laatste van de voorgestelde motie is er echter iets waarop ik speciaal de aandacht van den raad wil vestigen, namelijk daar waar er gesproken wordt over de houding van Frank rijk tegenover onze grensarbeiders. Wanneer men zich voorstelt dat de vaart Yper-Komen alleen den bloei onzer streek zal bewerken, dan vrees ik dat men op dat punt deerlijk zal teleurgesteld worden. Wij weten nog niets over het gebruik dier vaart en kunnen nog niet voorzien of het verkeer er zeer belangrijk zal zijn, daar dit voor een groot deel afhangt van de mogelijkheid hier handel te voeren in het arrondissement. Wanneer wij nog lang, zooals nu, duizenden arbeiders heb ben die werkloos zijn, dan zal zulks ook zijn nadeeligen terugslag hebben op den handel in ons arrondissement, gezien die menschen, wan neer zij geen broodwinning meer bezitten, over de noodige middels niet beschikken om zich al lerhande waren, waarvan de handel moet leven, aan te schaffen en daarbij nog een grooten last zijn voor de openbare besturen. In 't Zuiden van West-Vlaanderen alleen zijn er nu reeds van 22 tot 25.000 grensarbeiders die van hunne kaart beroofd zijn, en in dit cijfer wordt er dan nog geen rekening gehouden met de jonge werkloozen die, in gewone omstandigheden, ook naar Frank rijk zouden getrokken zijn doch thans er niet moeten op denken daar aan 't werk te kunnen geraken. Dit cijfer alleen van 25.000 werklooze grensarbeiders geeft ons reeds een gedacht van al den ernst van den toestand. Bestaat er hoop dien toestand binnen kort te zien verbeteren Ik geloof het niet, want eiken dag ontstaan er nog nieuwe moeilijkheden en treedt men in Frankrijk van langs om strenger op tegen de grensarbeiders. Deze die met de onderhandelin gen gelast zijn om een regeling der kwestie te kunnen vinden, ontmoeten steeds nieuwe tegen werking vanwege Frankrijk. Ten andere, wij kunnen dit eenigszins begrijpen, want, zooals men zegt, het hemdeke is steeds nader dan het rokje. Het is dus natuurlijk dat men in Frankrijk tracht eerst werk te geven aan eigen volk. De crisis die thans ginder in dit land heerscht zal ook in 't kort niet verbeteren, maar eerder nog verscherpen, zoodat dit weldra voor gevolg zal hebben dat niemand meer van ons volk nog zal toegelaten worden in Frankrijk te gaan werken. Over eenigen tijd hoorde men beweren dat de bevolking der Borinage aan 't uitsterven was, doch ons gewest ook sterft uit. En hier is de toe stand nog moeilijker en men zal tot geen resul taat kunnen komen omdat er hier geen nijverheid bestaat. Het eenige wat onze arbeidersbevolking nog zal kunnen doen, is zich naar andere nijver heidsstreken verplaatsen. In de laatste maanden zijn wij getuige geweest van een krachtige po ging in de Borinage om de regeering aan te zet ten de bevolking aldaar haar werk te verzekeren. Het oogenblik is gekomen om hier hetzelfde te doen, want de toestand is waarlijk onrustwek kend geworden. Het is alleen maar wanneer de openbare besturen samen werken en vergaderin gen beleggen dat wij er toe zullen komen de aan dacht der regeering op den toestand hier te vesti gen en haar aansporen ook hier voor onze streek te doen wat zij voor de Borinage gedaan heeft, namelijk het aanstellen van een specialen com missaris gelast met* het opzoeken der middelen om nijverheid, ik weet niet dewelke, te doen ontstaan en de bevolking ter plaats zelf werk te verschaffen. Ik heb gemeend dit hier, ter gele genheid van het voorstellen der motie ten voor- deele van de vaart Yper-Komen, te moeten zeg gen en ik zou wenschen er iets in dien zin te zien aan toevoegen. De toestand is onrustwek kend geworden en bijzonderlijk hier in de streek door de maatregelen die in Frankrijk voor ver schillige jaren getroffen zijn. Ik wil hierbij ook nog een andere suggestie, voegen en aan het schepencollege vragen het initiatief te nemen eener beweging, waarin al de openbare besturen van gansch het gewest zouden betrokken zijn, ten einde de mogelijkheid te onderzoeken hier nijverheden aan te trekken zooals in de Bori nage en zoodoende, wat wij allen voorzeker wen schen, de levensmogelijkheid onzer bevolking te verzekeren. Dit zou kunnen betracht worden door het beleggen van vergaderingen, waartoe al de gemeentebesturen en al de mandatarissen van het arrondissement zouden uitgenoodigd worden. M. Vanderghote. Het schepencollege zou de voorgestelde motie in dien zin kunnen veran deren. Is iedereen t'akkoord om het schepen college daarmede te gelasten en alzoo de motie in princiep te aanvaarden M. Missiaen. Volgens ik vernomen heb komt de Minister-yan Openbare Werken een dezer dagen langs hier om de uit te voeren werken te bezien en de personen te hooren die in deze zaak het meest belang stellen. Men zou alsdan de ge legenheid kunnen waarnemen om de aandacht van den Heer Minister hier op dien toestand der grensarbeiders te vestigen. M. Van Alleynnes. Dit belet niet zulks nu ook reeds in de motie te voorzien en deze te veranderen. M. Missiaen. Het is misschien niet noodig de motie daarom te wijzigen en het zou mogelijks kunnen volstaan met er een kleine toevoeging aan te doen. M. Vanderghote. Indien iedereen t'akkoord is om het schepencollege daarmede te gelasten, stel ik voor thans de motie te stemmen. Al de raadsleden keuren ze eenparig goed. XIX. Mededeelingen. M. Vanderghote. Zijn er raadsleden die de een of andere vraag wenschen te stellen M. Missiaen. Ik zou wenschen te vernemen hoever het thans staat met het uitvoeren der uit breiding van het electrisch net. Onlangs was ik in de gelegenheid een bezoek te brengen aan de verschillige hoeken der stad en overal vernam ik van de landbouwers en de menschen van den buiten klachten dat zij nu nog niet van de elec- triciteit konden genieten. M. Vanderghote. Wij hebben nog onlangs een onderhoud gehad met den Heer ingenieur over deze kwestie die een financieelen, tech- nischen en ook bestuurlijken kant heeft. De daar voor aan te gane leening is te Brussel reeds aan vaard geworden, zoodat de financieele kant der zaak opgelost is. Ook de technische kant is reeds opgelost, gezien de plans reeds opgemaakt zijn. Nu zijn ze weg naar Brussel om er goedgekeurd te worden en naar het schijnt zijn er daar zoo maar elf verschillige bureelen die daarover hun gedacht moeten zeggen. Zoodra de toelating ge geven wordt, zullen de werken begonnen worden en wij zullen alles doen om ze zooveel mogelijk te bespoedigen. M. Leuridan. Wij staan thans weêrom vóór den winter en de bewoners van het Hoornwerk vragen wanneer men den weg aldaar zal bestee nigen. Deze weg is nu reeds allesbehalve net en begaanbaar en wat zal hij dan opnieuw dezen winter zijn M. Delahaye. Daar werd reeds een groote verbetering aedaan. De weg werd besteenigd tot aan de Shannon en het overige gedeelte werd met een bedding brijkegruis bedekt. M. Leuridan. Onlangs ben ik langs daar ge gaan en ik struikelde van den eenen steen over den anderen, en nochtans was ik dien dag zeer stabiel. (Gelach). M. Delahaye. Gij zijt er misschien geweest wanneer de werken aan gang waren M. Leuridan. Neen, het is slechts heel korts geleden. 31. Delahaye. Ik ben ook van gedacht dat die weg nog moet verbeterd worden, opdat hij niet alleen door de voetgangers maar zelfs ook nog door de kleine voertuigen zou kunnen gebruikt worden. M. Leuridan. Wat ik vraag is enkel een klein werk, namelijk dat die weg zou verbeterd worden tot zoo ver er daar huizen zijn. M. Delahaye. Dit zal gedaan worden. 31. Michiel. Ik verneem ook soms klachten van menschen die naar de markt komen en wier kleederen bevuild worden door de rijwielen waarmede andere personen tusschen de kramen komen. Ware er geen middel dit te beletten M. Vanderghote. Wij zullen dienaangaande de noodige onderrichtingen aan de politie geven. M. Missiaen. Wij hebben allen vernomen door den Moniteur dat er een Koninklijk Besluit getroffen werd waarbij de schoolplicht in som mige centra tot 16 jaar verlengd wordt. Elders werden met dit doel reeds Commissies ingericht en ik vraag thans zoo er hier te Yper daarop reeds gedacht werd. M. Van der Mersch. Alle formaliteiten zijn reeds vervuld. Wij hebben aan de bestuurders onzer scholen de lijst der leerlingen gevraagd en die naar den Heer Gouverneur gezonden. Er zijn 117 leerlingen die zich in de door het Konink lijk Besluit gestelde voorwaarden bevinden. Bij zijn schrijven van 14 September vraagt de Heer Gouverneur ons thans nieuwe inlichtingen, na melijk de indeeling dezer leerlingen per reeks. Dit zal thans ook gedaan worden. 31. Vanderghote. Wij wachten voor het oogenblik nog nadere onderrichtingen van Brussel. De openbare zitting wordt hierop te 19 u. 20 opgeheven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 3