LEON GRILLET Beursorders Wisse I Coupons Onderschrijvingen VELOSPORT 5 De Coördinatie van het Vervoer AGENDAS DE BUREAU ET DE POCHE Leening van het Vertrouwen 1932 Meenenstraat, 31, YPER Telefoon 144 Comptant en Termijn Aangaande deze kwestie hebban wij hier eens in een vorig nummer op objectieve wijze de ver- schillige standpunten en de in den schijn tegen strijdige belangen van het spoor- en wegverkeer uiteengezet, en den wensch geuit dat de door den Heer Minister Spaak aangestelde Commissie, ge last met het opstellen van een wetsvoorstel over de coördinatie van het vervoer per spoor en baan, ervoor een oplossing zou mogen vinden die beide partijen bevredigt- Dit wetsvoorstel is thans gereed en, naar be weerd wordt, zal het eerlang verschijnen, zoodat de belanghebbenden binnen kort dus juist zullen weten waaraan zich te houden. Alhoewel voor het oogenblik nog niets officieel bekend is, ten andere het door de Commissie opgestelde ontwerp kan ook nog tal van grondige wijzigingen on dergaan vooraleer bepaald goedgekeurd te wor den, toch blijkt het, volgens hetgeen men tot hiertoe van dit wetsvoorstel heeft kunnen ver nemen, dat het veel gelijkenis heeft met het be rucht en zoo hevig bekampt ontwerp, in 1934 door den Heer Forthomme op het bureel van de Ka mer neergelegd, en dat te dien tijde zooveel inkt heeft doen vloeien. Zal het nieuw ontwerp thans gunstiger ont haald worden Te oordeelen naar hetgeen er reeds van gekend is, valt zulks grootelijks te be twijfelen. Immers, het hoofddoel van dit wetsvoorstel is alle openbaar vervoer van koopwaren, gedaan voor rekening van anderen bij middel van auto wagens of alle andere mechanische vervoermid delen die niet op riggels loopen, te onderwerpen aan een voorafgaandelijke toelating af te leveren door een Dienst van het Baanvervoer die in den schoot van het Ministerie van Vervoer zal opgericht worden. Moest dit enkel een bestuurlijken maatregel gelden, dan ware zulks nog maar half kwaad alhoewel Staatsinmenging in het privaat ini tiatief zelden iets goeds teweeg bracht en het geenszins aan te raden is, vooral niet nu in dien moeilijken crisistijd, de werking en de uitbrei ding van een voornamen tak onzer nationale be drijvigheid door allerlei nieuwe formulieren en pleegvormen te belemmeren. Doch het kwaad is veel erger, want alle ver voerders zullen de noodige toelating niet kunnen .bekomen. Artikel 3 van het wetsvoorstel bepaalt immers dat men, voor het onderzoek der inge diende aanvragen, de noodwendigheden van het verkeer, de in de streek bestaande vervoermidde len, den technischen vooruitgang, de noodzake lijkheid van de veiligheid van het vervoer te ^verzekeren, en zoo meèr, in acht zal nemen. Het verleenen der door de vervoerders gevraagde toelating zal dus onderworpen worden aan een heele reeks voorwaarden die van hen niet af hangen en aan dewelke zij dan ook niets zullen kunnen verhelpen. Wat meer is, mag er van nu reeds beweerd worden dat het toestaan dier toe lating in de meeste gevallen, om niet te zeggen altijd, willekeurig zal zijn. Want, hoe zal deze dienst samengesteld worden Op wat zal hij zich steunen om de noodwendigheden van het verkeer te bepalen Daarover bezit men niet de minste gegevens. Kent men de vervoermiddelen die in •de verschillige betrekkingen of streken bestaan Uit zijn al vragen waarop men het antwoord schuldig blijft. De beslissingen der Commissie zullen dus onvermijdelijk, bij gebrek aan de noodige gegevens, willekeurig zijn. Weliswaar zal iedereen, die meent benadeeld te zijn, het recht hebben de tusschenkomst te vragen van een beroepscommissie die zal bestaan uit een vertegenwoordiger van de aannemers van vervoer per baan, een afgevaardigde van de ■spoorwegen en twee vertegenwoordigers der ge bruikers. Maar de eindbeslissing behoort altijd aan den Heer Minister, 't is te zeggen aan het Centraal bestuur. Moest het ontwerp uitsluitend voor doel heb ben het vervoer op de baan te reglementeeren met het oog op de stipte naleving van de bestaan de 'verordening op de verkeerspolitie, ten einde de wegzekerheid te vergrooten, wat sedert lang reeds gewenscht wordt, dan zou iedereen ermede dadelijk kunnen instemmen. Doch dit wetsvoor stel heeft klaarblijkelijk andere doeleinden en het betracht niets anders dan het baanvervoer te verminderen ten profijte van het vervoer per spoor en per water, die beiden in groote moeilijk heden verkeeren en met verlies uitgebaat wor den. Zoo, onder meer, voorziet het wetsontwerp dat er een toelating zal geeischt worden zelfs voor de toevallig te vervoeren koopwaren. Dit vervoer langs de baan zal dus practisch onmogelijk ge maakt worden, daar het uiteraard dringend is en altijd spoedig en snel moet verzekerd worden- Bij gebrek aan tijd zullen de vereischte bestuur lijke pleegvormen niet kunnen vervuld worden en zoodoende zal het snelste en gemakkelijkste ver voermiddel, dat handel en nijverheid thans te hunner beschikking hebben, grootendeels beperkt worden. Verders zal de verdeeling van het trafiek tus- schen de verscheidene vervoermiddelen, zooals zij uit de ontworpen reglementeering zal voort vloeien, nieuwe en talrijke overladingen nood zakelijk maken. Zulks zal de kosten en ook den duur van het vervoer vergrooten, wat eveneens zijn terugslag zal hebben op den prijs der koop waren. Nu de Regeering reeds herhaaldelijk bij de voortbrengers en handelaars aangedrongen heeft om de stijging der prijzen tegen te werken, zal de coördinatie van het vervoer, zooals ze thans opgevat is, het verkeerde uitwerksel hebben. De aannemers van vervoer zullen zich verder nog, om de noodige toelating voor het uitoefenen van hun beroep te bekomen, moeten onderwer pen aan de voorschriften van een algemeen re glement. Zoo zullen er hun verplichtingen opge legd worden in zake gebruik van handenarbeid, met het doel, voor de nijverheid van het baan vervoer, de instelling te vergemakkelijken van een nationale paritaire commissie welke zal ge last worden met het onderzoek van de verschei dene kwesties betrekkelijk het dienstcontract, de zekerheid, enz. Zeer wenschelijk is het en zelfs noodzakelijk te eischen dat de voerders de noodige physische bekwaamheden bezitten, doch daarvoor is er geen paritaire commissie van doen gezien zulks in de bevoegdheid valt van het Medisch Werktoezicht. Nu reeds is er spraak een autovoerder niet lan ger dan vijf uren aan zijn stuur toe te laten. In die voorwaarden zal een voertuig, dat denzelfden dag een ietswat belangrijke reis heen en terug onderneemt, steeds door twee geleiders moeten vergezeld zijn. Deze maatregel zal voorzeker er toe bijdragen om de werkloosheid wat te vermin deren, doch hij zal vooral ook voor gevolg hebben den vervoerprijs te verhoogen. Daarbij mag men er zich ook aan verwachten de werkvoorwaarden van het door de vervoer- ondernemingen gebruikte personeel te zien ver beteren, want, om de mededinging der baan te verminderen, ware niets gemakkelijker, en voor zeker ook niets aangenamer voor een socialis- tischen minister, dan aan de arbeiders door het privaat vervoer gebezigd dezelfde voordeelen te doen toestaan als aan het spoorwegpersoneel. Daar echter is het ware redmiddel niet te vin den en het is niet met de lasten van een belang rijke nijverheid te verzwaren noch met de vrije mededinging te dooden dat men het beoogde doel zal bereiken. Dat men beginne met de bewoordingen zelf der wet van 7 December 1934, die de volmacht toestond, in praktijk te stellen, namelijk alle maatregelen nemen met het doel een meer eco nomische uitbating en een betere coördinatie van het vervoer van allen aard te verzekeren POUR 1936 en vente au bureau de ce journal, 34, rue au Beurre, 34 YPRES TREKKING VAN 25 OCTOBER Vrijdag morgen had in de Nationale Bank de 44° trekking plaats der lotenleening van 1932 (Leening van het Vertrouwen). Het lot van 250.000 frank is gewonnen door Reeks 297964. De 33 volgende reeksen zijn uitkeerbaar met 25.000 frank 112908 114393 117163 140198 146410 148547 165028 175961 191622 217566 221885 229685 257461 266985 275219 286837 292959 299560 Elke obligatie, behoorend tot een uitgetrokken reeks, heeft recht op het tiende van het lot, toegekend aan de reeks, waartoe zij behoort. WISSELAGENT CORRESPONDENT BIJ DE BEURS VAN BRUSSEL De weken volgen elkaar op en de velodroms geven vlam met hunne programmas. Toch is het wel merk waardig dat de baanmannen tot nu toe waar zij samen met pistiers in 't strijdperk treden, een hoogen toon aanslaan. Zoo b. v. Jan Aerts, die weliswaar een groot kampioen is, en spijts het groote getal afgelegde km. op de baan, de pistiers in hunne eigene specialiteit af dondert. 't Is waar, Jan kan alles, en een wereldkam pioen die zich zoo góed toont op baan, op piste, 't zij in ploegkoersen, Zesdagen e. a., is voorzeker nog nooit zoo tot zijn volle recht van wereldkampioen gekomen als dit jaar. Gewagen wij nu enkel van Brussel, waar er Zaterdag avond een schoon publiek verzameld was om van het welgevuld programma te genieten. Na den gewonen koers voor abonnés, waarin Polleur de finaal der snelheid won vóór Naye, Walraevens en Toubeau, was een koers uitgeschreven van tandems, dit met het oog op het aanleeren van die specialiteit, welke moet dienen om de groote vedetten te trekken. Immers, het is allang geweten dat er hier in België enkel en ten hoogste 10 man zijn, welke bekwaam zijn aan een gemiddelte van 54 tot 55 km. per uur, een ren ner te gangmakenzelfs de aflossing dier tandems vergt een oefening waarin we, helaas bij de Franschen verre ten achteren staan. Deze verschijning komt meest voor omdat in België de tandems door de velodrom- besturen worden bezoldigd, wijl in Frankrijk de renners zelf hunne gangmakers betalen, wat een heilzame con currentie te weeg brengt door de premiën welke de renners aan hunne gangmakers loven in geval van zege. In dezen koers dus ging de zege aan Thyssens T.- Simaeys vóór Simaer-Walschot en Dery-Tiloo. Dan volgde de halve fond waarin het debuut van Wals als stayer ophef maakte. Immers de blonde Cor is in de hoofdstad heel populair en direkt had men hem tegen straffe partij geplaatst. Hier speelde G. Wambst de hoofdrol en haalde de 1" en 2e reeks binnen, wijl de 3C aan G. Ronsse toekwam. Het eindklassement gaf 1. G. Wambst 4 p.2. Ronsse 7 p.3. Seynaeve 8 p. 4. Wals 11 p. Dat de Hollander de laatste werd, geeft nietsde po pulo heeft wel kunnen bestatigen dat Wals, de man van de allesgevende rushes er wel zal komen. Vervolgens werd de Omnium verreden waarin Jan Aerts, tegenover Di Pacco, Montero en Danneels kwam te staan. Dit ging door onder de benaming van Her kansing van het Wereldkampioenschap De snelheid werd veroverd door Jan Aerts, Di Pacco, op 1 wiel, Danneels op 1/2 lengte en Montero. De 2° reeks (500 met. vliegend vertrek) was een ge legenheid te meer om de buitengewone forme van Aerts te onderlijnen, die den afstand aflegde in 31 sec. vóór Danneels en Di Pacco ex aequo, 31 sec. 4/5 en Montero 33 sec. 4/5. De achtervolging kwam aan Di Pacco, welke achter eenvolgens Montero inliep na 2 min. 34, Aerts na 5 min. 47 wijl hij 80 meter inliep op Danneels. Hier had Jan wijselijk zich niet ten volle gegeven, daar hij reeds de 2 eerste reeksen had gewonnen en daardoor reeds den omnium won. Toch liet hij nog een buitengewonen indruk in den koers achter handelsmotoren, waar hij alle tegen strevers dubbelde en nog wel Danneels op 3 ronden, Montero op 3 ronden 50 met. en Di Pacco op 5 ronden liet. Bravo Jan, ge zijt de echte wereldkampioen. In Antwerpen werden de aanwezigen in vervoering gebracht door de prestatie van een ander wereldkam pioen, Jef Scherens die de 250 met. vliegend vertrek in 14 sec. 1/5 aflapte en hierdoor een nieuw wereld récord daarstelde. Voegen wij er seffens bij dat Jef deze buitengewone daad verrichtte na eerst de 2 andere tenoren, Michard en Richter te hebben geslagen, wat op zijn minst genomen, nog de zaak komt te verheffen tot iets abnormaals. Die 2 vooraanstaande figuren uit de sprinterswereld stonden dan ook in bewondering en spontaan hebben ze onzen Jef hartelijk gefeliciteerd. In halve fond was Blanc Garin de man. door opvol- gentlijk en dit in de 2 reeksen, Gyssels, Meuleman, Hille en Grant te kloppen. Zeg wat gij wilt, maar Gys sels moet ook nog dikwijls denken op de vervlogen dagen van roem, die hij weleer had te pakken. In Gent, op het kuipje, was het weerom een uitgele zen programma, waarbij de snelheid werd gewonnen opvolgentlijk in de reeksen door Verhaegen op Grysolle en DictusVan Schyndel op Bruneau, Mortier en V. den Broeck Bertin op Car- priaux. Verlinden en Raes, waaruit ten slotte Van Schyndel in de finaal als overwinnaar trad vóór Ver haegen en Bertin. De reeksen van 2 man werden gewonnen door Haemerlinck vóór DeryckDeneef vóór Debruycker Buysse vóór Charlier Degreef vóór Depauw. De finaal der verliezers gaf le Debruycker 2e Deryck; 3e Depauw4e Charlier. En deze der winnaars1« Haemerlinck2e Deneef 3e Buysse4e Degreef. In de 150 min ploegkoers haalde «l'Equipe Nationale» Deneef-Charlier, de zege, en dit vóór al de beste ploe gen. Wel werd er wat uitgefloten, om een ronde, welke hen ten onrechte zou toegekend geweest zijn, maar de Rosse, die ook van gisteren niet is, lapte het zoo goed met den Dolf af, dat ze er algauw 2 ronden bijnamen, wat hunne positie alleszins verzekerde. Uitslag1. Charlier-Deneef 14 p.Op 1 ronde2. Buysse-Billiet 11 p.3. Haemerlinck-Depauw 9 p.Op 2 ronden4. Debruycker-VerhaegenOp 5 ronden 5. Bruneau-BertinOp 6 ronden6. V. Schyndel- V. denbroeck. In Parijs had men den ploegkoers voor eenmaal op zij gelaten en 't waren de achtervolgingen voor den armband die een volle zaal lokten, alsook het spel ach ter muziek waarin Frankrijk nog zijn woordje kan meepraten. Voeg daarbij een puntenrit, waarin Tonin Magne een overwegend meesterschap betoonde op Ri chard, Archambaud en Tanneveau. In achtervolging dus won Fournier in de lc reeks op Tanneveau van 55 met. Pecqueux liep Archambaud in na 1875 meter. Mithouard won tot eenieders verwondering tegen Richard, na 3 km. 500. Dayen kon enkel van Magne 20 meter afdwingen wat ook eene verrassing is. In de halve finaal echter miek Pecqueux er kort spel mee en klopte Dayen van 75 met. In de 2" halve finaal werd Fournier geklopt door Mithouard na 3 km. 920 met Pecqueux kwam dus in eindstrijd met Mithouar«8 125063 132047 138632 154672 156136 156431 201162 201718 207987 251534 253329 255681 281920 281952 283211

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 5