LEON GRILLET
Beursorders
Wisse I
Coupons
Onderschrijvingen
VELOSPORT
5
De Coördinatie van het Vervoer
AGENDAS DE BUREAU ET DE POCHE
Leening van het Vertrouwen 1932
Meenenstraat, 31, YPER Telefoon 144
Comptant en Termijn
Aangaande deze kwestie hebban wij hier eens
in een vorig nummer op objectieve wijze de ver-
schillige standpunten en de in den schijn tegen
strijdige belangen van het spoor- en wegverkeer
uiteengezet, en den wensch geuit dat de door den
Heer Minister Spaak aangestelde Commissie, ge
last met het opstellen van een wetsvoorstel over
de coördinatie van het vervoer per spoor en baan,
ervoor een oplossing zou mogen vinden die beide
partijen bevredigt-
Dit wetsvoorstel is thans gereed en, naar be
weerd wordt, zal het eerlang verschijnen, zoodat
de belanghebbenden binnen kort dus juist zullen
weten waaraan zich te houden. Alhoewel voor het
oogenblik nog niets officieel bekend is, ten
andere het door de Commissie opgestelde ontwerp
kan ook nog tal van grondige wijzigingen on
dergaan vooraleer bepaald goedgekeurd te wor
den, toch blijkt het, volgens hetgeen men tot
hiertoe van dit wetsvoorstel heeft kunnen ver
nemen, dat het veel gelijkenis heeft met het be
rucht en zoo hevig bekampt ontwerp, in 1934 door
den Heer Forthomme op het bureel van de Ka
mer neergelegd, en dat te dien tijde zooveel inkt
heeft doen vloeien.
Zal het nieuw ontwerp thans gunstiger ont
haald worden Te oordeelen naar hetgeen er
reeds van gekend is, valt zulks grootelijks te be
twijfelen.
Immers, het hoofddoel van dit wetsvoorstel is
alle openbaar vervoer van koopwaren, gedaan
voor rekening van anderen bij middel van auto
wagens of alle andere mechanische vervoermid
delen die niet op riggels loopen, te onderwerpen
aan een voorafgaandelijke toelating af te leveren
door een Dienst van het Baanvervoer die in
den schoot van het Ministerie van Vervoer zal
opgericht worden.
Moest dit enkel een bestuurlijken maatregel
gelden, dan ware zulks nog maar half kwaad
alhoewel Staatsinmenging in het privaat ini
tiatief zelden iets goeds teweeg bracht en het
geenszins aan te raden is, vooral niet nu in dien
moeilijken crisistijd, de werking en de uitbrei
ding van een voornamen tak onzer nationale be
drijvigheid door allerlei nieuwe formulieren en
pleegvormen te belemmeren.
Doch het kwaad is veel erger, want alle ver
voerders zullen de noodige toelating niet kunnen
.bekomen. Artikel 3 van het wetsvoorstel bepaalt
immers dat men, voor het onderzoek der inge
diende aanvragen, de noodwendigheden van het
verkeer, de in de streek bestaande vervoermidde
len, den technischen vooruitgang, de noodzake
lijkheid van de veiligheid van het vervoer te
^verzekeren, en zoo meèr, in acht zal nemen. Het
verleenen der door de vervoerders gevraagde
toelating zal dus onderworpen worden aan een
heele reeks voorwaarden die van hen niet af
hangen en aan dewelke zij dan ook niets zullen
kunnen verhelpen. Wat meer is, mag er van nu
reeds beweerd worden dat het toestaan dier toe
lating in de meeste gevallen, om niet te zeggen
altijd, willekeurig zal zijn. Want, hoe zal deze
dienst samengesteld worden Op wat zal hij zich
steunen om de noodwendigheden van het verkeer
te bepalen Daarover bezit men niet de minste
gegevens. Kent men de vervoermiddelen die in
•de verschillige betrekkingen of streken bestaan
Uit zijn al vragen waarop men het antwoord
schuldig blijft. De beslissingen der Commissie
zullen dus onvermijdelijk, bij gebrek aan de
noodige gegevens, willekeurig zijn.
Weliswaar zal iedereen, die meent benadeeld
te zijn, het recht hebben de tusschenkomst te
vragen van een beroepscommissie die zal bestaan
uit een vertegenwoordiger van de aannemers
van vervoer per baan, een afgevaardigde van de
■spoorwegen en twee vertegenwoordigers der ge
bruikers. Maar de eindbeslissing behoort altijd
aan den Heer Minister, 't is te zeggen aan het
Centraal bestuur.
Moest het ontwerp uitsluitend voor doel heb
ben het vervoer op de baan te reglementeeren
met het oog op de stipte naleving van de bestaan
de 'verordening op de verkeerspolitie, ten einde
de wegzekerheid te vergrooten, wat sedert lang
reeds gewenscht wordt, dan zou iedereen ermede
dadelijk kunnen instemmen. Doch dit wetsvoor
stel heeft klaarblijkelijk andere doeleinden en
het betracht niets anders dan het baanvervoer
te verminderen ten profijte van het vervoer per
spoor en per water, die beiden in groote moeilijk
heden verkeeren en met verlies uitgebaat wor
den.
Zoo, onder meer, voorziet het wetsontwerp dat
er een toelating zal geeischt worden zelfs voor
de toevallig te vervoeren koopwaren. Dit vervoer
langs de baan zal dus practisch onmogelijk ge
maakt worden, daar het uiteraard dringend is
en altijd spoedig en snel moet verzekerd worden-
Bij gebrek aan tijd zullen de vereischte bestuur
lijke pleegvormen niet kunnen vervuld worden en
zoodoende zal het snelste en gemakkelijkste ver
voermiddel, dat handel en nijverheid thans te
hunner beschikking hebben, grootendeels beperkt
worden.
Verders zal de verdeeling van het trafiek tus-
schen de verscheidene vervoermiddelen, zooals
zij uit de ontworpen reglementeering zal voort
vloeien, nieuwe en talrijke overladingen nood
zakelijk maken. Zulks zal de kosten en ook den
duur van het vervoer vergrooten, wat eveneens
zijn terugslag zal hebben op den prijs der koop
waren. Nu de Regeering reeds herhaaldelijk bij
de voortbrengers en handelaars aangedrongen
heeft om de stijging der prijzen tegen te werken,
zal de coördinatie van het vervoer, zooals ze thans
opgevat is, het verkeerde uitwerksel hebben.
De aannemers van vervoer zullen zich verder
nog, om de noodige toelating voor het uitoefenen
van hun beroep te bekomen, moeten onderwer
pen aan de voorschriften van een algemeen re
glement. Zoo zullen er hun verplichtingen opge
legd worden in zake gebruik van handenarbeid,
met het doel, voor de nijverheid van het baan
vervoer, de instelling te vergemakkelijken van
een nationale paritaire commissie welke zal ge
last worden met het onderzoek van de verschei
dene kwesties betrekkelijk het dienstcontract,
de zekerheid, enz. Zeer wenschelijk is het en
zelfs noodzakelijk te eischen dat de voerders
de noodige physische bekwaamheden bezitten,
doch daarvoor is er geen paritaire commissie van
doen gezien zulks in de bevoegdheid valt van
het Medisch Werktoezicht.
Nu reeds is er spraak een autovoerder niet lan
ger dan vijf uren aan zijn stuur toe te laten. In
die voorwaarden zal een voertuig, dat denzelfden
dag een ietswat belangrijke reis heen en terug
onderneemt, steeds door twee geleiders moeten
vergezeld zijn. Deze maatregel zal voorzeker er
toe bijdragen om de werkloosheid wat te vermin
deren, doch hij zal vooral ook voor gevolg hebben
den vervoerprijs te verhoogen.
Daarbij mag men er zich ook aan verwachten
de werkvoorwaarden van het door de vervoer-
ondernemingen gebruikte personeel te zien ver
beteren, want, om de mededinging der baan te
verminderen, ware niets gemakkelijker, en voor
zeker ook niets aangenamer voor een socialis-
tischen minister, dan aan de arbeiders door het
privaat vervoer gebezigd dezelfde voordeelen te
doen toestaan als aan het spoorwegpersoneel.
Daar echter is het ware redmiddel niet te vin
den en het is niet met de lasten van een belang
rijke nijverheid te verzwaren noch met de vrije
mededinging te dooden dat men het beoogde doel
zal bereiken.
Dat men beginne met de bewoordingen zelf
der wet van 7 December 1934, die de volmacht
toestond, in praktijk te stellen, namelijk alle
maatregelen nemen met het doel een meer eco
nomische uitbating en een betere coördinatie
van het vervoer van allen aard te verzekeren
POUR 1936
en vente au bureau de ce journal,
34, rue au Beurre, 34 YPRES
TREKKING VAN 25 OCTOBER
Vrijdag morgen had in de Nationale Bank de
44° trekking plaats der lotenleening van 1932
(Leening van het Vertrouwen).
Het lot van 250.000 frank is gewonnen door
Reeks 297964.
De 33 volgende reeksen zijn uitkeerbaar met
25.000 frank
112908 114393 117163
140198 146410 148547
165028 175961 191622
217566 221885 229685
257461 266985 275219
286837 292959 299560
Elke obligatie, behoorend tot een uitgetrokken
reeks, heeft recht op het tiende van het lot,
toegekend aan de reeks, waartoe zij behoort.
WISSELAGENT CORRESPONDENT
BIJ DE BEURS VAN BRUSSEL
De weken volgen elkaar op en de velodroms geven
vlam met hunne programmas. Toch is het wel merk
waardig dat de baanmannen tot nu toe waar zij samen
met pistiers in 't strijdperk treden, een hoogen toon
aanslaan. Zoo b. v. Jan Aerts, die weliswaar een groot
kampioen is, en spijts het groote getal afgelegde km. op
de baan, de pistiers in hunne eigene specialiteit af
dondert. 't Is waar, Jan kan alles, en een wereldkam
pioen die zich zoo góed toont op baan, op piste, 't zij
in ploegkoersen, Zesdagen e. a., is voorzeker nog nooit
zoo tot zijn volle recht van wereldkampioen gekomen
als dit jaar.
Gewagen wij nu enkel van Brussel, waar er Zaterdag
avond een schoon publiek verzameld was om van het
welgevuld programma te genieten.
Na den gewonen koers voor abonnés, waarin Polleur
de finaal der snelheid won vóór Naye, Walraevens en
Toubeau, was een koers uitgeschreven van tandems,
dit met het oog op het aanleeren van die specialiteit,
welke moet dienen om de groote vedetten te trekken.
Immers, het is allang geweten dat er hier in België
enkel en ten hoogste 10 man zijn, welke bekwaam zijn
aan een gemiddelte van 54 tot 55 km. per uur, een ren
ner te gangmakenzelfs de aflossing dier tandems
vergt een oefening waarin we, helaas bij de Franschen
verre ten achteren staan. Deze verschijning komt meest
voor omdat in België de tandems door de velodrom-
besturen worden bezoldigd, wijl in Frankrijk de renners
zelf hunne gangmakers betalen, wat een heilzame con
currentie te weeg brengt door de premiën welke de
renners aan hunne gangmakers loven in geval van zege.
In dezen koers dus ging de zege aan Thyssens T.-
Simaeys vóór Simaer-Walschot en Dery-Tiloo.
Dan volgde de halve fond waarin het debuut van
Wals als stayer ophef maakte. Immers de blonde Cor
is in de hoofdstad heel populair en direkt had men
hem tegen straffe partij geplaatst.
Hier speelde G. Wambst de hoofdrol en haalde de 1"
en 2e reeks binnen, wijl de 3C aan G. Ronsse toekwam.
Het eindklassement gaf
1. G. Wambst 4 p.2. Ronsse 7 p.3. Seynaeve 8 p.
4. Wals 11 p.
Dat de Hollander de laatste werd, geeft nietsde po
pulo heeft wel kunnen bestatigen dat Wals, de man van
de allesgevende rushes er wel zal komen.
Vervolgens werd de Omnium verreden waarin Jan
Aerts, tegenover Di Pacco, Montero en Danneels kwam
te staan. Dit ging door onder de benaming van Her
kansing van het Wereldkampioenschap
De snelheid werd veroverd door Jan Aerts, Di Pacco,
op 1 wiel, Danneels op 1/2 lengte en Montero.
De 2° reeks (500 met. vliegend vertrek) was een ge
legenheid te meer om de buitengewone forme van Aerts
te onderlijnen, die den afstand aflegde in 31 sec. vóór
Danneels en Di Pacco ex aequo, 31 sec. 4/5 en Montero
33 sec. 4/5.
De achtervolging kwam aan Di Pacco, welke achter
eenvolgens Montero inliep na 2 min. 34, Aerts na 5 min.
47 wijl hij 80 meter inliep op Danneels. Hier had Jan
wijselijk zich niet ten volle gegeven, daar hij reeds
de 2 eerste reeksen had gewonnen en daardoor reeds
den omnium won.
Toch liet hij nog een buitengewonen indruk in den
koers achter handelsmotoren, waar hij alle tegen
strevers dubbelde en nog wel Danneels op 3 ronden,
Montero op 3 ronden 50 met. en Di Pacco op 5 ronden
liet.
Bravo Jan, ge zijt de echte wereldkampioen.
In Antwerpen werden de aanwezigen in vervoering
gebracht door de prestatie van een ander wereldkam
pioen, Jef Scherens die de 250 met. vliegend vertrek
in 14 sec. 1/5 aflapte en hierdoor een nieuw wereld
récord daarstelde. Voegen wij er seffens bij dat Jef
deze buitengewone daad verrichtte na eerst de 2 andere
tenoren, Michard en Richter te hebben geslagen, wat op
zijn minst genomen, nog de zaak komt te verheffen tot
iets abnormaals. Die 2 vooraanstaande figuren uit de
sprinterswereld stonden dan ook in bewondering en
spontaan hebben ze onzen Jef hartelijk gefeliciteerd.
In halve fond was Blanc Garin de man. door opvol-
gentlijk en dit in de 2 reeksen, Gyssels, Meuleman,
Hille en Grant te kloppen. Zeg wat gij wilt, maar Gys
sels moet ook nog dikwijls denken op de vervlogen
dagen van roem, die hij weleer had te pakken.
In Gent, op het kuipje, was het weerom een uitgele
zen programma, waarbij de snelheid werd gewonnen
opvolgentlijk in de reeksen door
Verhaegen op Grysolle en DictusVan Schyndel op
Bruneau, Mortier en V. den Broeck Bertin op Car-
priaux. Verlinden en Raes, waaruit ten slotte Van
Schyndel in de finaal als overwinnaar trad vóór Ver
haegen en Bertin.
De reeksen van 2 man werden gewonnen door
Haemerlinck vóór DeryckDeneef vóór Debruycker
Buysse vóór Charlier Degreef vóór Depauw.
De finaal der verliezers gaf le Debruycker 2e Deryck;
3e Depauw4e Charlier.
En deze der winnaars1« Haemerlinck2e Deneef
3e Buysse4e Degreef.
In de 150 min ploegkoers haalde «l'Equipe Nationale»
Deneef-Charlier, de zege, en dit vóór al de beste ploe
gen. Wel werd er wat uitgefloten, om een ronde, welke
hen ten onrechte zou toegekend geweest zijn, maar de
Rosse, die ook van gisteren niet is, lapte het zoo goed
met den Dolf af, dat ze er algauw 2 ronden bijnamen,
wat hunne positie alleszins verzekerde.
Uitslag1. Charlier-Deneef 14 p.Op 1 ronde2.
Buysse-Billiet 11 p.3. Haemerlinck-Depauw 9 p.Op
2 ronden4. Debruycker-VerhaegenOp 5 ronden
5. Bruneau-BertinOp 6 ronden6. V. Schyndel-
V. denbroeck.
In Parijs had men den ploegkoers voor eenmaal op
zij gelaten en 't waren de achtervolgingen voor den
armband die een volle zaal lokten, alsook het spel ach
ter muziek waarin Frankrijk nog zijn woordje kan
meepraten. Voeg daarbij een puntenrit, waarin Tonin
Magne een overwegend meesterschap betoonde op Ri
chard, Archambaud en Tanneveau.
In achtervolging dus won Fournier in de lc reeks op
Tanneveau van 55 met.
Pecqueux liep Archambaud in na 1875 meter.
Mithouard won tot eenieders verwondering tegen
Richard, na 3 km. 500.
Dayen kon enkel van Magne 20 meter afdwingen
wat ook eene verrassing is.
In de halve finaal echter miek Pecqueux er kort spel
mee en klopte Dayen van 75 met.
In de 2" halve finaal werd Fournier geklopt door
Mithouard na 3 km. 920 met
Pecqueux kwam dus in eindstrijd met Mithouar«8
125063
132047
138632
154672
156136
156431
201162
201718
207987
251534
253329
255681
281920
281952
283211