Leon BglniaeMpps - GROOT BAL - Prijsuitdeeling aan de Leerlingen der Muziekschool - SCHILDERWERKEN - 7, Beluikstraat YPER C. S. Y. Zondag 1 December 1935 SYMPHONIE YPRIANA SOIRÉE TABAGIE De Tabagie - Avond der Symphonie Ypriana Niettegenstaande het ongunstig weder van Zon dag namiddag, hadden vele muziekliefhebbers toch niet geaarzeld de plechtigheid der prijsuit deeling aan de leerlingen onzer stedelijke Mu ziekschool, welke te 3 u. plaats had in den Stads schouwburg, bij te wonen ten einde er te genie ten van het concert dat de leerlingen te dier ge legenheid gaven en zich er rekenschap te geven van de door hen gemaakte vorderingen. Het was voor een welgevulde zaal dat de Bra- bangonne, door een goed geoefend symphonisch orkest onder leiding van den Heer Lionel Blom- me, bestuurder der Muziekschool, uitgevoerd, de intrede begroette der overheden, onder dewelke wij de Heeren schepenen Van der Mersch, voor zitter van den Beheerraad der Muziekschool, en Delahaye bemerkten, alsook Jvr. Cornillie en M. Biebuyck, gemeenteraadsledende Heeren Weckesser, Bouquet, Gruwez en Dethoor, leden van den Beheerraad der schooladvokaat Sobry, gewezen burgemeesterTordeur, schoolopziener, enz. Het orkest vergastte de toehoorders op het 1° deel uit de onvoltooide symphonie, van Schubert, een heerlijke brok die met het gewenschte ge voel vertolkt werd en waarmede de muzikanten en hun talentvollen bestuurder een welverdien den bijval behaalden. Dan hadden wij het groot genoegen enkele der beste en bekwaamste leerlingen onzer muziek school te mogen hooren. Mejuffer Alice Blan- ckaert, 1" prijs met groote onderscheiding, leer linge van Mevr. Debacker, trad op met Variaties op een origineel thema voor piano van Pade- rewsky Mejuffer Leona Notredame, 2e prijs met onderscheiding, leerlinge der zangklas van Mevr. Vangheluwe, vertolkte met haar heldere en juiste stem Uit Vrouwenliefde en Levenvan R. Schumann, Op Vleugelen des Gezangesvan F. Mendelssohn, een aria uit de Schepping van J. Haydn, en uit La Bohème van Puccini de jonge Heer Maurice Vermeulen, 2e prijs met onderscheiding, leerling van M. Andries, ver tolkte het moeilijke 6'' Air varié voor klarinet, van H. Klosé, terwijl Mejuffer De Jonghe Made leine, Prijs van uitmuntendheid met onderschei ding 1935, een andere leerlinge van Mevr. De backer, met veel gevoel de meeslepende Wals voor klaviervan Moskowski speelde. Allen hebben blijk gegeven een goede techniek te bezitten en doen hunne uitstekende profes sors veel eer aan. De geestdriftige en welver diende toejuichingen, waarmede de toehoorders hun optreden begroetten, zullen voor hen een kostbare aanmoediging zijn om op den zoo goed ingeslagen weg te volharden en steeds te trach ten zich met evenveel aanleg en toewijding in de moeilijke muziekkunst te vervolmaken. Na de prijsuitdeeling aan de bekroonde leer lingen van het verloopen schooljaar, overhan digde de Heer schepen Van der Mersch de me daille, door de Regeering geschonken, aan de laureaten Mejuffers De Jonghe en Blanckaert. In zijn korte toespraak bood hij zijne hartelijk ste gelukwenschen aan den Heer Bestuurder, het leeraarskorps, de leden van den Beheerraad, de bekroonde leerlingen en hunne ouders, als mede aan de oudleerlingen der school, Mejuffers Duponselle en Verhack en de Heeren Ossieur en Legley, die dit jaar zulke flinke onderscheidin gen aan het Conservatorium van Gent en Brus sel behaalden. Hierop werd het zoo welgeslaagd feest besloten met de Marsch uit La Reine de Saba van Gou nod, door het orkest, onder leiding van den Heer bestuurder Blomme, meesterlijk weergegeven. t=ir=ir=ir=ir=ir=nr=ir=nr=ir=ir=ir=ir=ir=ip=nr=ir=i o NABOOTSING VAN HOUT EN MARMER MODERNE SCHILDERING PLASTIEK o LINOLEUM BALATUM BEHANGPAPIER EIGEN VERZORGD WERK MATIGE PRIJZEN. Ontwerpen en teekeningen op aanvraag. El [=1 El El El El El El t=] El B [=11=] El El El t=3 om 6 uur in Lapiere's Zaal, Hondstraat PRACHTIG MUZIEK VOETBALDANS Ingang 3 Frank. Dans le moment tragi-comique oü nous vivons et oil l'on constate ce fait paradoxal que l'homme semble ne posséder la raison, faculté précieuse qui fait de lui un être supérieur, que pour dé- raisonner, on goüte d'autant mieux le charme captivant d'une bonne soirée intime, familiale. On s'y retrouve, l'esprit libéré de tous soucis. Les traits s'épanouissent dans un sourire qui reflète un bonheur peut-être éphémère, néan- moins réconfortant. Nous savons bon gré a MM. les membres du comité de la symphonie Ypriana de nous avoir permis d'estomper dans un nuage de fumée lancé par nos bouffardes nos cigares et nos cigarettes, le spectre hideux de la dévaluation, de la conversion, des contri butions, des sanctions, etc., etc. en dégustant un bon verre et en écoutant de la belle musique. La Symphonie possède une pléiade d'artistes amateurs capables de divertir le public le plus difficile a satisfaire. Les applaudissements nourris qui saluèrent la venue et le départ des solistes soulignaient d'un trait brillant la sympathie et l'admiration des auditeurs pour chacun d'eux, ainsi que pour le xylophoniste virtuose, M. Edouard Noël dont nous reparlerons plus loin et pour M. Georges Van Egroo et son orchestre. Trois heures exquises se sont écoulées trop vite comme un rêve qu'on voudrait prolonger. Selon sa louable habitude le sympathique chef avait choisi, pour la symphonie, un beau réper toire de musique légère Faharon (marche Napolitaine) de Muyldermans Thisteldown de Hayd Wood «Danse des Mascottes Joyeuses» de Ketelbey et Divertissement Flamandde Paul Vidal. Tous ces morceaux furent agréablement inter- prétés. Si l'on nous demandait lequel nous a plu le mieux, nous répondrions sans hésiterla «Danse des Mascottes joyeuses». Pourquoi?... sans doute paree que la musique de Ketelbey plait par son originalité et certainement paree que cette oeuvre permit a MP" Van den Broeck, professeur a notre école de musique, de mettre en évidence son beau talent de pianiste. Nous avons écouté, avec grand plaisir, «Sonate» (duo pour saxophones ténor et alto) de Lceillet et Duo pour saxophones alto) interprétés par MM. Charles Van den Broeck et Roger Neirynck avec un bel ensemble et beaucoup de sentiment. Obertasmazurka caractéristique de Wie- niawski donna a M. Roger Gobron l'occasion d'exécuter, sur son violon, les acrobaties pour les- quelles il semble avoir une certaine prédilection et qu'il exécute avec beaucoup d'adresse. Dans Sérénadede Galkine, il fit chanter son instrument avec une parfaite virtuosité. Notre jeune artiste MelIe Antoinette Dethoor, élève du cours de violoncelle donné a notre école de musique par M. Vlaminck, nous laisse rêveurs chaque fois que nous l'avons entendue et observée. Quelle tenue impeccable et quel beau coup d'archetQue de süreté, que de pureté, que de sentiment!... Et si jeune encore Au bord du ruisseaurêverie de Fischer, coula limpide comme l'onde Gavotte de Lo- renz'tti sautilla gracieuse et légère comme les belles de jadis. Nous avions déja entendu le jeune violoniste Willy Gisquière et nous craignions que «Zigeuner- weizen qu'il avait choisi, cette fois, ne fut au-dessus de ses forces. Grave erreur de notre part II s'en est tiré avec honneur. Ce qui augmente son mérite, nous croyons pouvoir le dire, c'est qu'ayant regu d'un professeur les pre mières notions de la technique du violon, il con- tinua seul de se perfectionner. C'est dommage Vu la facilité avec laquelle il parvient a surmon- ter les diffïcultés, un guide avisé pourrait l'élever au rang des virtuoses. La grande vedette de la fête était sans contre- dit M. Edouard Noël. II joua O Solo Mio et Auberge du cheval blanc pour guitare Hawaïenne, instrument a la voix plaintive et nostalgique qui exige une cer taine dextérité, si l'on ne veut pas en extraire des miaulements de chats, la nuit, sur les toits. Puis, il nous fit entendre «L'Angelus de la mer» et Berceuse aux étoiles sur I'orgue américain. instrument trés original, dont la sonorité est assez agréable, mais qui, malheureusement, ne permet pas de soutenir un son, ce qui hache une mélodie. Ce qui fit particulièretnent le triomphe de l'ar- tiste, ce fut la virtuosité déconcertante avec la quelle il joue du Xylophone. Petit, nerveux, sou- riant, derrière sa table, il manipule les maillets avec force et souplesseil fait corps avec eet instrument dont il extrait des effets prodigieux. Aussi, est-ce, avec grand brio, qu'il interpréta Cavalerie légère et Zampa M"" Van den Broeck est une accompagnatrice discrète et- infatigable. Elle ne quitta le piano que pour céder sa place a Mr"0 Béatrice Souvage, accompagnatrice talentueuse de M. Gobron. Et dire que cette belle soirée n'est déja plus qu'un souvenir un souvenir précieux que garde- ront longtemps, toujours, tous les membres du Cercle musical Ypriana nous disons tous les membres car la salie était comble. Qu'on nous excuse de ne pas l'avoir dit en commengant ce compte-rendu. Nous adressons nos plus vifs remercierpents a MM. les membres du Comité, D'Huvettere, De Roo, Dethoor, Bouquet, Mahieu, Seys et Calus qui nous ont offert cette agréable soirée tabagie et nos plus chaleureuses félicitations a M. Geor ges Van Egroo et ses musiciens dévoués, aux solistes Yprois et enfin a M. Edouard Noël. GAIRED. Het eerste winterfeest van dit seizoen, door de afdeeling symphonie aan de talrijke leden van den muziekkring Ypriana aangeboden, mag weer om op een overgroot succes bogen. De proppens- volle zaal van Dinsdag avond in Oud Yper bewijst hoe dergelijk avondfeest, tijdens het welk het de liefhebbers van mooie muziek ge gund wordt zich aan den wellust van een smake lijk pijpke of een fijnen cigaar over te geven en een lekker glas te ledigen, in den smaak der leden valt en hoe zij de werking van het bestuur, de toewijding der werkende leden en van M. Georges Van Egroo, hun bestuurder, op prijs stellen en er aan houden ze door hunne tegen woordigheid en vooral door hunne uitbundige en herhaalde toejuichingen aan te moedigen. Naar loffelijke gewoonte had de sympathieke chef voor een keus van lichte muziekstukken ge zorgd die, onder zijn kundige leiding, door het orkest op onberispelijke wijze vertolkt werden. Zoo hoorden wij opvolgenlijk Faharon Napo- litaansche marsch van Muyldermans, Thistel down van Hayd Wood, Danse des Mascottes Joyeuses van Ketelbey en Divertissement Fla mand van Paul Vidal. Alhoewel al die stukken even goed werden uitgevoerd en voor het gehoor even aangenaam weerklonken, toch beviel de eigenaardige muziek van Ketelbey in de Danse des Mascottes Joyeuseshet meest, daar dit stuk tevens aan Mevr. Van den Broeck, leerares aan onze Muziek school, de gelegenheid bood hare groote handig heid en kunstvol talent van pianiste eens te meer te laten gelden. De Heeren Charles Van den Broeck en Roger Neirynck werden eveneens graag aanhoord in Sonate duo voor saxophonen tenor en al to van Lceillet, en in een Duet voor saxophonen alto, die zij met veel samenhang en gevoel uit voerden. De Heer Roger Gobrón betoonde zijn volledige meesterschap in het hanteeren van de viool door het uitvoeren van het moeilijke Obertas ma zurka van H. Wieniawski. Benevens zijne groote behendigheid voegt de Heer Gobron ook de gave van een volmaakten virtuoos, hoedanigheid die hij in Sérénade van N. W. Galkine ten volle bewees te bezitten. Een andere kunstenares, Mejuffer Antoinette Dethoor, leerlinge van M. Vlaminck, professor van cello aan de stedelijke Muziekschool, ver tolkte Au bord du ruisseaudroomerij van Adolphe Fischer, en Gavotte, van Lorenzitti. Zij deed het met een innig gevoel en een verbazende juistheid die, gezien haar jeugdigen ouderdom, van een merkwaardigen aanleg getuigen en veel belovend zijn. De jonge violist, M. Willy Gisquiere, die, na de eerste begrippen van een professor te heb ben geleerd, zijne studie op eigen kracht voort zette, heeft zich, tegen alle verwachting in, bui tengewoon goed van zijne taak gekweten. Zi- geunerweizen die voor geen leerling meer zijn, werden, niettegenstaande hunne talrijke moei lijkheden, op onberispelijke wijze weergegeven. Hoe jammer nochtans dat hij, die met zooveel gemak leert, de lessen niet volgt van een ge oefend leeraar. Zonder twijfel zou hij het heel ver kunnen brengen. Dan vergastte de Heer Edouard Noël, virtuoos xylophonist, die ons hier vroeger reeds zijn talent liet waardeeren, de opgetogen toehoorders op enkele stukken voor guitare Hawaïenne, ameri- kaansche orgel en xylophoon. Deze uitvoeringen, vooral van Cavalerie légèreen Zampa voor xylophoon, instrument dat hij ten volle bezit en waarvan hij de hamertjes met een ongehoor de behendigheid en ontegensprekelijk meester schap hanteert, waren voor de leden van Ypriana een nieuwe gelegenheid om dezen uitstekenden artist andermaal van harte toe te juichen. Aan de bestuursleden der Symphonie Ypriana, aan het orkest en zijn chef, aan de uitmuntende elementen ervan die als solisten optraden, ook aan Mevr. Van den Broeck en Jufvr. Souvage, de verdienstelijke begeleidsters, en aan den Heer Noël van harte dank voor de drie volle uren kunstgenot en verzet in hun midden doorgebracht.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4