De Voordracht over JAPAN van M. Depraetere 4 HANDELS- NIJVERHEIDSKAMER - YPER Leest en verspreidt Het Ypersche Handels- en Nijverheidskamer van Yper FOOR genaamd KATTEFEEST Voor een goedgevulde zaal stelt de heer Voor zitter Vermeulen den heer voordrachtgever voor, die ons is komen spreken over Japan. De heer Depraetere is voor ons geen onbekende wij heb ben vroeger reeds het genoegen gehad hem te hooren handelen over Polen. De spreker maakt eerst een kort historisch overzicht en vergelijkt het oude en het moderne Japan. Tot in 1868 was in Japan een soort feo daal stelsel in voege, onge veer zooals hier ten tijde der Middeleeuwen. Hij toont aan in welken korten tijd Japan geëvolueerd heeft en maakt enkele vergelijkingen met Westersche landen, waar de overgang van de Middel- eeuwsche naar de hedendaag- sche beschaving heel wat meer tijd heeft gevergd. Ja- oan heeft in de laatste 25 jaar zulken reusachtigen vooruit gang gemaakt dat het heden, zonder overdrijven, het jong ste land ter wereld mag ge noemd worden en onze Wes tersche beschaving onder ver scheidene opzichten zelfs heeft voorbijgestreven. Japan staat heden aan het toppunt der beschaving en haalt op alle gebieden, op sportgebied b. v. maar ook nog op andere gebieden, do bestaande recorden neer. Het heeft een eerste plaats inge nomen onder de mogendhe den der wereld en neemt zijn plaats in naast de Vereenigde Staten en het Britsche Ko ninkrijk. In Azië is Japan ontegensprekelijk de mo gendheid, de eenige en is er bezig het reusachtige China onder zijn economischen invloed te krijgen. Onder aardrijkskundig opzicht vormt Japan een lange reeks eilanden met een lange bergketen als ruggraat. Het telt 250 bergen van meer dan 3000 meter hoog en in zijn nabijheid is de Stille Oceaan op sommige plaatsen tot 8000 meter diep. De bevolking is er sedert altijd blootgesteld aan natuurrampen en leeft onder den bestendigen indruk van de mogelijkheid van een onheil. Dit heeft op haar karakter een grooten invloed uit geoefend de Japanner is het gevaar gewoon en laat zich dan ook nooit verschrikkenhij heeft immer den glimlach op de lippen en verraadt nooit zijn inwendige indrukken. Het land is er zeer bergachtig en slechts een zevende deel van de totale oppervlakte is vrucht bare grond. Het is waarschijnlijk daaraan te dan ken dat de Japanner zulke uitstekende land- en tuinbouwer is. Immers de betrekkelijke bevolking in Japan is zeer dicht en, gezien deze bevolking van een in evenredigheid kleine oppervlakte vruchtbaren grond moet leven, heeft zij dan ook alles gedaan om uit dien grond het maximum te halen van hetgeen er uit te halen is. Doch de bevolking van Japan is in de laatste jaren ver dubbeld en daardoor is Japan dan ook een nieu wen weg opgegaan, den weg der industrie. De nijverheid heeft zich in Japan niet ontwik keld op dezelfde wijze als bij ons. De fabriek is er niet stuk per stuk gebouwd en vergroot, het kleine werkhuis is er niet tot een groote fabriek opgegroeidvan meet af werd alles grootscher opgevat. Gezien de noodige kapitalen voorhanden waren, werden de fabrieken ineens groot ge bouwd, volgens de modernste princiepen en om geven van een reeks maatschappelijke instellin gen. De nieuwste uitvindingen in zake mekaniek werden toegepast en de uitrusting der Japansche nijverheid mag thans als een der modernste aan schouwd worden. Een groot aantal vrouwen ar beiden in deze fabrieken vanaf hun zestiende tot ongeveer hun vijf en twintigste jaar. Immers de Japansche vrouw is slechts op 25 jaar meerder jarig en treedt aldus slechts ongeveer op dezen ouderdom in het huwelijk. De Japanner eet wei nig en drinkt om zeggens niet tenzij thee. De levensstandaard is aldus goedkoop en de voor waarden van voortbrengst zijn voordeelig. Nog een andere factor van goedkoope voortbrengst is de weinig kostende drijfkracht, door de talrijke watervallen van het gebergte geleverd. In tegen strijd met een'vooroordeel, dat wij ons over het algemeen over de Japansche producten vormen, maakt de Japanner waren van kwaliteit doch daarnevens maakt hij ook goedkoope artikelen en meerendeels gebruikt hij dit tweede wapen om vreemde markten te veroveren ten einde er dan later met zijn waren van betere kwaliteit binnen te dringen. Onder maatschappelijk opzicht heeft de Japan ner zijne instellingen gebouwd op de goede prin ciepen zijner oude beschaving. De basis van de maatschappij is de familiegeest. De familie vormt er als een cel. Aan elke familie staat een hoofd, dat over alles gebiedt, verantwoordelijkheid draagt en over de gezamenlijke inkomsten der verschillende leden beschikt. De familie sterft nooit uit, zelfs wanneer er geen mannelijke af stammelingen zijn in dit geval wordt een hoofd gekozen uit een anderen stam die, door zijn hu welijk, in de familie komt en dezes naam aan neemt en voortzet. Verkeert een lid der familie in nood, dan zal het hoofd der familie er voor zorgen dat dit lid geholpen worde. Aldus zijn de maatschappelijke vraagstukken in Japan zeer vereenvoudigd. Elke familie zorgt voor hare le den. Aldus bestaat er om zeggens geen werkloos heid. Wanneer een lid der familie b. v. werkloos valt in de fabriek, zal het van 's anderendaags werk zoeken bij een ander lid van de familie ofwel den grond welke de familie bezit gaan be werken, want dit lid aanziet het als een vernede ring als een parasiet te moeten leven ten nadeele der andere leden van de familie. Aldus ontstaat als een gedroomde retour a la terre De Staat komt nooit tusschen om het individu te helpen, hij helpt slechts alswanneer geheel de familie lijdt en dan nog slechts tijdelijk. Op kunstgebied heeft de Japanner een zeer verfijnden smaak. Hij bezit den cultus der schoon heid. Hij woont in houten kasteeltjes, die rijk versierd zijn. Hij houdt veel van bloemen en weet deze op een buitengewoon kunstige wijze te schikken. Hij is ook goed muzikant, maar zijne muziek is heel speciaal en blijft voor ons mis schien nog wel een gesloten luik. Van karakter is hij buitengewoon gastvrij en weet zijne woning daartoe bijzonder in te richten. De nationale drank is thee en het vervaardigen ervan is een echte kunst die van op school aange leerd wordt. De heer Depraetere liet vervolgens een reeks kunstige lichtbeelden afrollen waaronder een reeks buitengewoon schoone en gekleurde zich ten door de Japansche ambassade te Brussel bereidwillig geleend, wijl een pick-up enkele pla ten van karakteristische Japansche muziek liet hooren. De heer Voorzitter dankte daarop den heer Depraetere om zijn boeiende uiteenzetting, die op zoo aangename manier dit nieuwe land, het karakter en de zeden van zijn volk heeft aange toond. Hij drukte de hoop uit hem in de toekomst nog terug te zien aan de tribune der Handels kamer. De Schrijver, Ed. Toussaert. (O) Den 10 December 1935. Aan den Heer JAKOBS, Bestuurder der Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen. Heer Bestuurder, Tijdens de jongste vergadering der Handelskamer werd de kwestie der uurtabels van de buurtspoorweg- lijnen besproken en de wensch werd uitgedrukt daaraan verbeteringen te zien toebrengen. Derhalve heeft het Bestuur besloten Ued. de volgende wenschen toe te sturen Lijn YPER-VEURNE. Sedert de nieuwe uurtabel in voege is gekomen, zijn er vele klachten opgerezen onder de reizigers die zich 's morgens van Yper naar Veurne of, omgekeerd, van Veurne naar Yper willen begeven, daar zij thans in beide gevallen slechts rond 9 ure ter bestemming toe komen. Hetzelfde geldt voor de inwoners der langs de lijn gelegen gemeenten, die zich 's morgens naar beide ver trekpunten moeten begeven om daar een verbinding per spoorweg voor het binnenland te bekomen. Die twee ochtendtrams, vertrekkende uit Oostvleteren, ko men te Yper en te Veurne aan rond 7 ure 20, dus op een tijdstip dat alle morgentreinen reeds vertrokken zijn. Het is derhalve een feit dat het voor de bewoners van bedoelde dorpen onmogelijk is zich van de buurt- lijn te bedienen om naar het binnenland te reizen. Gedurende de zomermaanden geschiedde het laatste vertrek uit Yper en Veurne ook rond 17 ure, zoodat de bezoekers der badsteden deze reeds rond 16 ure moeten verlaten om zich naar Yper te kunnen begeven. Het gevolg daarvan is geweest dat de buurtspoorweg- lijnen haar aantal reizigers zagen verminderen ten bate der private vervoermiddelen, die dikwijls niet bij machte waren het verkeer te verzekeren. In Veurne, waar de electrische lijnen der groep Oostende de badsteden bedienen, is er nooit een gemak kelijke aansluiting te bekomen om reden dat beide maatschappijen geen maatregelen nemen om de aan sluiting der trams te verzekeren. Het ware nochtans een winstgevende zaak voor de maatschappij indien deze kwestie een grondige oplos sing moest bekomen. Lijn YPER-PONT-ROUGE-DE SEULE Deze lijn, die voorheen een der meest winstgevende baanvakken was en het nog zou kunnen worden, is sedert eenige maanden totaal verwaarloosd en slechts één markttrein en een koopwarentrein verzekeren op enkele aagen het vervoer der marktbezoekers en der vrachtzendmgen. Twee private autobussen verzekeren het vervoer der reizigers maar, uit oogpunt van toeristenverkeer en handel, ware het wenschelijk dat de dienst per auto rail zou hernomen worden. Immers indien het vervoer der reizigers op de lijn Yper-De Seule en vice-versa mogelijk is, geeft het inrichten der autobuslijn op het baanvak Yper-Meessen geen voldoening aan de bevol king, daar het belangrijk gehucht Pont-Rouge volstrekt van verbinding beroofd is met de dorpen door de lijn Pont-Rouge - De Seule en Yper bediend. Wat het verzenden der koopwaren betreft, is het op dit baanvak zeer moeilijk geworden regelmatige verzendingen te doen, daar de koopwarentrein slechts enkele malen per week deze lijn bedient. Tijdens het onderhoud dat de Heer Bestuurder Ja- kobs met het bestuur der Handelskamer had, werd door hem verklaard dat de dienst per autorail op de lijn Yper-De Seule-Pont-Rouge zou hernomen worden. De belanghebbende reizigers zouden zich zeer te vreden achten indien het Bestuur der Nationale Maat schappij den dienst zoo spoedig mogelijk wilde her- inrichten zonder het baanvak Kemmel-Pont Rouge over te laten, aldus de geruchten logenstraffende die be weren dat dit baanvak geheel zal afgeschaft worden. Immers, indien er een gemakkelijke verbinding tus schen deze twee terminussen moest bestaan, dan ware het mogelijk veel bezoekers uit het fransche Noorden naar Remmel te lokken en alzoo de streek der Vlaam- sche Bergen en Yper te bevoordeeligen. Een andere verbetering zou ook nog de aandacht van het Bestuur der spoorwegen moeten gaande maken, te wetenTer statie Yper, waar er drie lijnen haar vertrekpunt hebben, bestaat de wachtzaal der Buurt spoorwegen nog immer op papier tot groot ongemak van de reizigers. In de goederenstatie is de barak, die tot bureel dient van den statieoverste en tot bewaarplaats der koop waren, in zoo een bouwvalligen staat, dat bovengemelde bediende verplicht is, telkens het regent, een bache te spannen boven zijn schrijftafel om niet nat geregend te worden. Wat de koopwaren betreft, die door de handelaars verzonden worden, deze ook zijn aan het slecht weder onderhevig en, indien de bedienden niet seffens ter plaats zijn óm deze te bergen, dan zijn zij blootgesteld schade te lijden, hetgeen voor de handelaars en ook voor de maatschappij niet anders dan schadelijke ge volgen kan hebben. Het bestuur der Handels- en Nijverheidskamer, welke immer op de goedwilligheid der Maatschappij heeft mogen rekenen, bidt U, heer Bestuurder, deze aange haalde punten te willen onderzoeken en biedt U bene vens haren dank de gevoelens aan harer hooge achting. De Secretaris, De Voorzitter, Ed. TOUSSAERT. H. VERMEULEN. STAD YPER Het College van Burgemeester en Schepenen der stad Yper maakt kenbaar dat er op Vrijdag 27 December aanstaande, te 10 ure, ten stadhui- ze van Yper, zal overgegaan worden tot de open bare verpachting der standplaatsen ter foor van 8 Maart tot 22 Maart 1936 genaamd Kattefeest De betaling moet geschieden den dag der aan besteding. Yper, den 19 November 1935. De Secretaris, De Burgemeester en schepenen» G. Versailles. J. Vanderghote. Heer MAURICE DEPRAETERE

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4