De Voordracht over JAPAN van M. Depraetere
4
HANDELS- NIJVERHEIDSKAMER - YPER
Leest en verspreidt Het Ypersche
Handels- en Nijverheidskamer
van Yper
FOOR genaamd KATTEFEEST
Voor een goedgevulde zaal stelt de heer Voor
zitter Vermeulen den heer voordrachtgever voor,
die ons is komen spreken over Japan. De heer
Depraetere is voor ons geen onbekende wij heb
ben vroeger reeds het genoegen gehad hem te
hooren handelen over Polen.
De spreker maakt eerst een
kort historisch overzicht en
vergelijkt het oude en het
moderne Japan. Tot in 1868
was in Japan een soort feo
daal stelsel in voege, onge
veer zooals hier ten tijde der
Middeleeuwen. Hij toont aan
in welken korten tijd Japan
geëvolueerd heeft en maakt
enkele vergelijkingen met
Westersche landen, waar de
overgang van de Middel-
eeuwsche naar de hedendaag-
sche beschaving heel wat
meer tijd heeft gevergd. Ja-
oan heeft in de laatste 25 jaar
zulken reusachtigen vooruit
gang gemaakt dat het heden,
zonder overdrijven, het jong
ste land ter wereld mag ge
noemd worden en onze Wes
tersche beschaving onder ver
scheidene opzichten zelfs
heeft voorbijgestreven.
Japan staat heden aan het
toppunt der beschaving en
haalt op alle gebieden, op
sportgebied b. v. maar ook
nog op andere gebieden, do
bestaande recorden neer. Het
heeft een eerste plaats inge
nomen onder de mogendhe
den der wereld en neemt zijn
plaats in naast de Vereenigde
Staten en het Britsche Ko
ninkrijk. In Azië is Japan
ontegensprekelijk de mo
gendheid, de eenige en is er bezig het reusachtige
China onder zijn economischen invloed te krijgen.
Onder aardrijkskundig opzicht vormt Japan
een lange reeks eilanden met een lange bergketen
als ruggraat. Het telt 250 bergen van meer dan
3000 meter hoog en in zijn nabijheid is de Stille
Oceaan op sommige plaatsen tot 8000 meter diep.
De bevolking is er sedert altijd blootgesteld aan
natuurrampen en leeft onder den bestendigen
indruk van de mogelijkheid van een onheil. Dit
heeft op haar karakter een grooten invloed uit
geoefend de Japanner is het gevaar gewoon en
laat zich dan ook nooit verschrikkenhij heeft
immer den glimlach op de lippen en verraadt
nooit zijn inwendige indrukken.
Het land is er zeer bergachtig en slechts een
zevende deel van de totale oppervlakte is vrucht
bare grond. Het is waarschijnlijk daaraan te dan
ken dat de Japanner zulke uitstekende land- en
tuinbouwer is. Immers de betrekkelijke bevolking
in Japan is zeer dicht en, gezien deze bevolking
van een in evenredigheid kleine oppervlakte
vruchtbaren grond moet leven, heeft zij dan ook
alles gedaan om uit dien grond het maximum
te halen van hetgeen er uit te halen is. Doch de
bevolking van Japan is in de laatste jaren ver
dubbeld en daardoor is Japan dan ook een nieu
wen weg opgegaan, den weg der industrie.
De nijverheid heeft zich in Japan niet ontwik
keld op dezelfde wijze als bij ons. De fabriek is
er niet stuk per stuk gebouwd en vergroot, het
kleine werkhuis is er niet tot een groote fabriek
opgegroeidvan meet af werd alles grootscher
opgevat. Gezien de noodige kapitalen voorhanden
waren, werden de fabrieken ineens groot ge
bouwd, volgens de modernste princiepen en om
geven van een reeks maatschappelijke instellin
gen. De nieuwste uitvindingen in zake mekaniek
werden toegepast en de uitrusting der Japansche
nijverheid mag thans als een der modernste aan
schouwd worden. Een groot aantal vrouwen ar
beiden in deze fabrieken vanaf hun zestiende
tot ongeveer hun vijf en twintigste jaar. Immers
de Japansche vrouw is slechts op 25 jaar meerder
jarig en treedt aldus slechts ongeveer op dezen
ouderdom in het huwelijk. De Japanner eet wei
nig en drinkt om zeggens niet tenzij thee. De
levensstandaard is aldus goedkoop en de voor
waarden van voortbrengst zijn voordeelig. Nog
een andere factor van goedkoope voortbrengst is
de weinig kostende drijfkracht, door de talrijke
watervallen van het gebergte geleverd. In tegen
strijd met een'vooroordeel, dat wij ons over het
algemeen over de Japansche producten vormen,
maakt de Japanner waren van kwaliteit doch
daarnevens maakt hij ook goedkoope artikelen
en meerendeels gebruikt hij dit tweede wapen
om vreemde markten te veroveren ten einde er
dan later met zijn waren van betere kwaliteit
binnen te dringen.
Onder maatschappelijk opzicht heeft de Japan
ner zijne instellingen gebouwd op de goede prin
ciepen zijner oude beschaving. De basis van de
maatschappij is de familiegeest. De familie vormt
er als een cel. Aan elke familie staat een hoofd,
dat over alles gebiedt, verantwoordelijkheid
draagt en over de gezamenlijke inkomsten der
verschillende leden beschikt. De familie sterft
nooit uit, zelfs wanneer er geen mannelijke af
stammelingen zijn in dit geval wordt een hoofd
gekozen uit een anderen stam die, door zijn hu
welijk, in de familie komt en dezes naam aan
neemt en voortzet. Verkeert een lid der familie
in nood, dan zal het hoofd der familie er voor
zorgen dat dit lid geholpen worde. Aldus zijn de
maatschappelijke vraagstukken in Japan zeer
vereenvoudigd. Elke familie zorgt voor hare le
den. Aldus bestaat er om zeggens geen werkloos
heid. Wanneer een lid der familie b. v. werkloos
valt in de fabriek, zal het van 's anderendaags
werk zoeken bij een ander lid van de familie
ofwel den grond welke de familie bezit gaan be
werken, want dit lid aanziet het als een vernede
ring als een parasiet te moeten leven ten nadeele
der andere leden van de familie. Aldus ontstaat
als een gedroomde retour a la terre De Staat
komt nooit tusschen om het individu te helpen,
hij helpt slechts alswanneer geheel de familie
lijdt en dan nog slechts tijdelijk.
Op kunstgebied heeft de Japanner een zeer
verfijnden smaak. Hij bezit den cultus der schoon
heid. Hij woont in houten kasteeltjes, die rijk
versierd zijn. Hij houdt veel van bloemen en
weet deze op een buitengewoon kunstige wijze
te schikken. Hij is ook goed muzikant, maar zijne
muziek is heel speciaal en blijft voor ons mis
schien nog wel een gesloten luik.
Van karakter is hij buitengewoon gastvrij en
weet zijne woning daartoe bijzonder in te richten.
De nationale drank is thee en het vervaardigen
ervan is een echte kunst die van op school aange
leerd wordt.
De heer Depraetere liet vervolgens een reeks
kunstige lichtbeelden afrollen waaronder een
reeks buitengewoon schoone en gekleurde zich
ten door de Japansche ambassade te Brussel
bereidwillig geleend, wijl een pick-up enkele pla
ten van karakteristische Japansche muziek liet
hooren.
De heer Voorzitter dankte daarop den heer
Depraetere om zijn boeiende uiteenzetting, die
op zoo aangename manier dit nieuwe land, het
karakter en de zeden van zijn volk heeft aange
toond. Hij drukte de hoop uit hem in de toekomst
nog terug te zien aan de tribune der Handels
kamer.
De Schrijver, Ed. Toussaert.
(O)
Den 10 December 1935.
Aan den Heer JAKOBS, Bestuurder
der Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen.
Heer Bestuurder,
Tijdens de jongste vergadering der Handelskamer
werd de kwestie der uurtabels van de buurtspoorweg-
lijnen besproken en de wensch werd uitgedrukt daaraan
verbeteringen te zien toebrengen. Derhalve heeft het
Bestuur besloten Ued. de volgende wenschen toe te
sturen
Lijn YPER-VEURNE.
Sedert de nieuwe uurtabel in voege is gekomen, zijn
er vele klachten opgerezen onder de reizigers die zich
's morgens van Yper naar Veurne of, omgekeerd, van
Veurne naar Yper willen begeven, daar zij thans in
beide gevallen slechts rond 9 ure ter bestemming toe
komen.
Hetzelfde geldt voor de inwoners der langs de lijn
gelegen gemeenten, die zich 's morgens naar beide ver
trekpunten moeten begeven om daar een verbinding
per spoorweg voor het binnenland te bekomen. Die
twee ochtendtrams, vertrekkende uit Oostvleteren, ko
men te Yper en te Veurne aan rond 7 ure 20, dus op
een tijdstip dat alle morgentreinen reeds vertrokken
zijn. Het is derhalve een feit dat het voor de bewoners
van bedoelde dorpen onmogelijk is zich van de buurt-
lijn te bedienen om naar het binnenland te reizen.
Gedurende de zomermaanden geschiedde het laatste
vertrek uit Yper en Veurne ook rond 17 ure, zoodat
de bezoekers der badsteden deze reeds rond 16 ure
moeten verlaten om zich naar Yper te kunnen begeven.
Het gevolg daarvan is geweest dat de buurtspoorweg-
lijnen haar aantal reizigers zagen verminderen ten
bate der private vervoermiddelen, die dikwijls niet bij
machte waren het verkeer te verzekeren.
In Veurne, waar de electrische lijnen der groep
Oostende de badsteden bedienen, is er nooit een gemak
kelijke aansluiting te bekomen om reden dat beide
maatschappijen geen maatregelen nemen om de aan
sluiting der trams te verzekeren.
Het ware nochtans een winstgevende zaak voor de
maatschappij indien deze kwestie een grondige oplos
sing moest bekomen.
Lijn YPER-PONT-ROUGE-DE SEULE
Deze lijn, die voorheen een der meest winstgevende
baanvakken was en het nog zou kunnen worden, is
sedert eenige maanden totaal verwaarloosd en slechts
één markttrein en een koopwarentrein verzekeren op
enkele aagen het vervoer der marktbezoekers en der
vrachtzendmgen.
Twee private autobussen verzekeren het vervoer der
reizigers maar, uit oogpunt van toeristenverkeer en
handel, ware het wenschelijk dat de dienst per auto
rail zou hernomen worden. Immers indien het vervoer
der reizigers op de lijn Yper-De Seule en vice-versa
mogelijk is, geeft het inrichten der autobuslijn op het
baanvak Yper-Meessen geen voldoening aan de bevol
king, daar het belangrijk gehucht Pont-Rouge volstrekt
van verbinding beroofd is met de dorpen door de lijn
Pont-Rouge - De Seule en Yper bediend.
Wat het verzenden der koopwaren betreft, is het op
dit baanvak zeer moeilijk geworden regelmatige
verzendingen te doen, daar de koopwarentrein slechts
enkele malen per week deze lijn bedient.
Tijdens het onderhoud dat de Heer Bestuurder Ja-
kobs met het bestuur der Handelskamer had, werd door
hem verklaard dat de dienst per autorail op de lijn
Yper-De Seule-Pont-Rouge zou hernomen worden.
De belanghebbende reizigers zouden zich zeer te
vreden achten indien het Bestuur der Nationale Maat
schappij den dienst zoo spoedig mogelijk wilde her-
inrichten zonder het baanvak Kemmel-Pont Rouge over
te laten, aldus de geruchten logenstraffende die be
weren dat dit baanvak geheel zal afgeschaft worden.
Immers, indien er een gemakkelijke verbinding tus
schen deze twee terminussen moest bestaan, dan ware
het mogelijk veel bezoekers uit het fransche Noorden
naar Remmel te lokken en alzoo de streek der Vlaam-
sche Bergen en Yper te bevoordeeligen.
Een andere verbetering zou ook nog de aandacht van
het Bestuur der spoorwegen moeten gaande maken,
te wetenTer statie Yper, waar er drie lijnen haar
vertrekpunt hebben, bestaat de wachtzaal der Buurt
spoorwegen nog immer op papier tot groot ongemak
van de reizigers.
In de goederenstatie is de barak, die tot bureel dient
van den statieoverste en tot bewaarplaats der koop
waren, in zoo een bouwvalligen staat, dat bovengemelde
bediende verplicht is, telkens het regent, een bache
te spannen boven zijn schrijftafel om niet nat geregend
te worden.
Wat de koopwaren betreft, die door de handelaars
verzonden worden, deze ook zijn aan het slecht weder
onderhevig en, indien de bedienden niet seffens ter
plaats zijn óm deze te bergen, dan zijn zij blootgesteld
schade te lijden, hetgeen voor de handelaars en ook
voor de maatschappij niet anders dan schadelijke ge
volgen kan hebben.
Het bestuur der Handels- en Nijverheidskamer, welke
immer op de goedwilligheid der Maatschappij heeft
mogen rekenen, bidt U, heer Bestuurder, deze aange
haalde punten te willen onderzoeken en biedt U bene
vens haren dank de gevoelens aan harer hooge achting.
De Secretaris, De Voorzitter,
Ed. TOUSSAERT. H. VERMEULEN.
STAD YPER
Het College van Burgemeester en Schepenen
der stad Yper maakt kenbaar dat er op Vrijdag
27 December aanstaande, te 10 ure, ten stadhui-
ze van Yper, zal overgegaan worden tot de open
bare verpachting der standplaatsen ter foor van
8 Maart tot 22 Maart 1936 genaamd Kattefeest
De betaling moet geschieden den dag der aan
besteding.
Yper, den 19 November 1935.
De Secretaris, De Burgemeester en schepenen»
G. Versailles. J. Vanderghote.
Heer MAURICE DEPRAETERE