Een prijzenswaardig initiatief onzer Handeiskarner BANQUE DE BRUXELLES ACENCE d'YPRES, IB, rue des Chiens Location de Cofffres - Forts BANK VAN BRUSSEL Agentschap IEPER, 13, Kondstraat Verhuring van Brandkoffers 2 - Vroeger reeds hebben wij hier in ons blad mel ding gemaakt van het feit dat sommige Engelsche nijverheden zich thans in België komen vestigen, en tevens den wensch uitgedrukt dat de candi- datuur van Yper. de stad wier vermaarde laken nijverheid in vorige eeuwen den voorspoed en rijkdom van Engeland bewerkte, zou gesteld wor den om zoo mogelijk hier nieuwe nijverheden te bekomen. Als gevolg op de beweging die met dit doel op touw gezet werd, beweging die, vol gens verklaring van den Heer Minister De Man, door de Regeering met belangstelling gevolgd wordt, heeft de Handels- en Nijverheidskamer van Yper in het maandblad der Britsche Handels- kamer in België een merkwaardig en zeer interes sant artikel over Yper laten verschijnen, waarin de mogelijkheden ei de groote voordeelen, welke onze stad aan de ni'' _-rheid bieden kan, ten dui delijkste worden uiteengezet. Dit artikel, dat in het bulletijn der Britsche Handelskamer van Januari verscheen, zal hoogst waarschijnlijk de beste vruchten afwerpen en is in alle geval een machtige reklaam voor onze stad. Dit bulletijn immers telt niet minder dan 50.000 lezers welke meest allen .tot de nijverheids middens behooren. Het wordt gezonden naar al de leden der Britsche Handelskamer, naar al de voornaamste Handelskamers van Engeland en zijn overzeesche bezittingen, naar al de Britsche Handelskamers van Europa, naar de Handelska mers van België, naar de Britsche consuls en commercleele agenten, naar verscheidene hotels alsook naar tal van voorname handelaars in Bel gië en Groot Brittanje gevestigd. Wij bedanken in de eerste plaats onze Handels kamer voor het uitstekend initiatief dat zij ge nomen heeft en onze innige en welgemeende dankbetuigingen gaan vervolgens ook en niet het minst aan de Britsche Handelskamer in België, die zoo welwillend de kolommen van haar ge ëerd maandblad heeft opengesteld om de belan gen van Yper te dienen. Het is ons een genoegen dit artikel hier in zijn oorspronkelijken engelschen tekst en, gezien zijn groot belang, samen met een vlaamsche en fran- sche vertaling over te nemen. W. Norman Doley, Esq. Hon. Secretary to the Chamber of Commerce, 14, Rue de France, Brussels. Dear Sir, The story of the foundation of industries in England by cur emigrating forefathers, which Mr. Albert de Burbure published in the Lloyd Anversois and was reprinted and translated in the September issue of your journal on the occasion of the visit of the East Kent Chambers of Com merce, has roused a great interest in our milieu and a translation in Flemish appeared in the lo cal paper Het Ypersche. Nowhere is the memory of the glorious past felt more vividly, than in the town where our Chamber of Commerce is established and the rebuilt stately Cathedral and Belfry and the famous Clothhall, which is being reconstructed, do constantly remind us of the great periods in the past of our city. It was the time when Ypres had 200.000 souls and when yearly some 3.000 barges unloaded near our Clothhall all kinds of goods including the Kent wool for the manufacture of the celebrated Ypres cloth renowned in every part of Europe and even in the most remote corners of Asia. At that time Ypres was a mighty town because of her special situation. But her position was also the very reason of her downfall. She became the bulwark of the country as her possessors could rule over the whole southern part of Flanders. She stood no fewer than 17 sieges and her ramparts were strengthened 15 times. For many centuries everything was directed and sub jected to the necessity of the defence and indus try and trade, which want an atmosphere of peace to prosper, fled across the channel to safer countries. For Mr. de Burbure's interesting account shows only one side of this sad story. During hundreds of years Ypres lay as a porcupine awaiting his enemy. To such an extent had the population decreased that she had mostly within her walls more soldiers than inhabitants. The events from 1914 to 1918 have concluded this chapter in the history of Ypres. Our town has new bricks and now she must regain quite a jiew activity. The book of the military history ,of Ypres is closed and no military uniforrp is actually to be seen here. The line of defence has been removed from here far away and it is one of your most eminent British Stateman's pronouncement that it has been shifted to the Rhine... At last will trade and industry be able tp develop .here peacefully again. The inhabitants are looking hopefully into the future. Over a sad and ungrateful past they look to the ancient times of glory and they try to connect that glorious past with a new space of time worthy of the noble buildings and monu ments which they are so proud of. As a matter of fact the wherewithal is available to open a new era of prosperity a canal links up the New Ypres to Nieuport and the North sea. Within three years another canal will connect her with the Lys, the Golden River she will then be placed along a constantly navigable waterway connecting the sea with the industrial districts of Belgium and the Northern part of France. And as we consider it our duty to broadcoast this new state of things we beg to avail ourselves of the opportunity afforded by the publication of Mr. de Burbure's article and the large circu lation of your Journal to appeal to your oblig ingness. Ypres, we should think, deserves a special attention and it is not impossible that this article will be read by an oversea firm wishing to set up a branch or start a new industry in Belgium. Since the lock-out of many Belgian labourers in France, lots of skilled hands are available. Scores of houses have been or are in construction for them on the site of the former barracks. A wool mill has already been erected on the old calvary grounds. Lands for new plants are at dis posal almost everywhere, the water is soft, elec tricity is at hand. In no district could greater assets be found. By this way Ypres would regain a part of her gone prosperity and thank it to the country to which she once gave most of her best activities.... Is it too much to hope and to expert for Lear Sir, we thank you in advance for the publicity which our dear town will be given through the medium of your Journal and beg to remain, Yours truly, Edouard TOUSSAERT. H. VERMEULEN. Secretary. Chairman. Cher Monsieur, L'article de Mr Albert de Burbure sur la fon- aation par nos aïeux d'industries en Angleterre, paru dans le Lloyd Anversois et reproduit en anglais dans le numéro de septembre de votre journal a l'occasion de la visite des Chambres de Commerce de l'East Kent a l'exposition de Bru- xelles, a été lu avec grand intérêt dans les mi lieux et il a paru en traduction flamande dans le journal local Het Ypersche Les souvenirs d'un grand passé ne sont nulle part plus vivaces que dans la ville qui abrite notre Chambre de Commerce et dont les grands monumènts, tels que la Cathédrale et le Beffroi déja reconstVuits et les Halles aux Draps en re construction, nous rappellent chaque jour cette grande epoque de notre histoire. Ypres avait alors 200.000 habitants, et chaque anhée quelque 3.000 barques déchargeaient au pied des Halles leurs diverses marchandises, entre autres la laine du Kent servant a la fabrication du célèbre drap d'Ypres, connu dans toute l'Eu- rope et jusque dans les coins les plus reculés de l'Asie. Ypres était alors une ville puissante grace a sa situation spéciale. Ce fut cette même situation qui fut cause de sa mort. Elle devint le rempart de toute la contrée car sa possession permettait de dominer tout le Sud de la Flandre. Ypres ne subit pas moins de 17 sièges et ses remparts fu- rent renforcés 15 fois. Durant plusieurs siècles, toutes les ressources de la ville furent consacrées aux nécessités de la défense. Le commerce et 1 Industrie, qui ne peuvent prospérer que dans une atmosphère de paix, cherchèrent au dela de la mer des régions moins dangereuses. L'intéressante relation de Monsieur de Burbure ne donne qu'une partie de cette pénible histoire. Durant des centaines d'années, notre ville se con- tracta dans ses remparts tel un porc-épic atten dant ses ennemis. Le nombre des habitants avait a tel point diminué que la garnison fut souvent plus nombreuse que la population civile. Les événements de 1914 a 1918 ont terminé ce chapitre de l'histoire d'Ypres. Notre ville s'est rebatie a neufet doit maintenant chercher de nou- velles activités. Le livre de l'histoire militaire d'Ypres est clos et on n'y rencontre plus d'unifor- mes militaires. La ligne de défense se trouve Société Anonyme TOUTES OPERATIONS DE BANQUE DE BOURSE ET DE CHANGE aux meilleures conditions. DÉPOTS DE TITRES A DÉCOUVERT La galerie des coffres-forts vient d'être agrandieune nouvelle série de coffres de toutes dimensions est a la disposition de Ia clientèle a des prix avantageux. 1 B1 reportée loin d'ici, et un de vos hommes d'Etat les plus éminents a dit récemment qu'elle se trouvait au bord du Rhin... Nous avons retrouvé une atmosphère de paix favorable au développe- ment de 1 industrie et du commerce. Nos habitants envisagent l avenir avec con- fiance. Au dela de tout un passé triste et ingrat, ils portent leurs regards vers leur ancienne pé- riooe de prospérité, ils s'efforcent de refaire ce passé glorieux et de se créér un nouvel avenfr digne des grands monuments qui font leur fierté. Et de fait tout concourt a ranimer l'espoir dans un avenir meilleur. Déja la nouvelle Ypres est reliée par un canal a Nieuport et a la mer du mora u'ici trois ans un autre canal la reliera a la Lys, ia Rivière d'or, et ainsi Ypres se trouvera placee le long d'une voie d'eau toujours navi gable, reliant la mer aux régions industrielles de ia Belgique et du Nord de la France. Ec comme nous considérons qu'il est de notre devoir de faire connaitre ce nouvel état de choses, nous nous permettons de profiter de l'occasion offerte par la publication de l'article de Monsieur de Burbure et de la grande circulation de votre journal, pour faire appel a votre obligeance et vous prier de reproduire la présenté lettre comme une suite au dit article. Ypres, pensons-nous, mérite toute attention et peut-être bien la présente lettre sera-t-elle lue par les dirigeants d'une firme d'outre-mer dési- reuse d'établir en Belgique une usine ou une nouvelle industrie. Par suite du lock out de nombreux ouvriers beiges dans le Nord de la France, il y a ici une quantité d'ouvriers capables et sans travail. Des groupes de maisons ont été batis ou sont en con struction pour eux sur les terrains des anciennes casernes. Une filature et un tissage de laine s'élèvent déja sur le terrain de l'ancienne Ecole d'équitation. II y a de tous cötés des terrains propres a l'établissement d'industries, l'eau est douce, il y a une distribution d'électricité. Dans aucune région il ne se présente une situation aussi favorable. De cette fagon Ypres retrouverait en partie sa prospérité d'autrefois grace a ce pays même auquel elle apporta autrefois ses meilleures acti vités. Est-ce de notre part un espoir trop audacieux Cher Monsieur, nous vous remercions d'avance pour l'insertion de l'article et pour la propagande qui sera faite pour notre chère ville par l'inter- médiaire de votre journal, répandu dans le monde entier. Nous vous prions d'agréer nos salutations distinguées. Le Secrétaire, Le Président, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Geachte Heer, Het verhaal over de stichting van nijverheden in Engeland door onze uitwijkende voorouders, dat van de hand van den heer Albert de Burbure in de Lloyd Anversois en met een Engelsche ver taling in het September nummer van uw maande- lijksch bulletijn, ter gelegenheid van het bezoek der Handeiskarner van East Kent aan de Brus- selsche tentoonstelling, opgenomen werd, heeft in ons midden veel belangstelling verwekt en het verscheen onder een vlaamsche vertaling in het lokaal blad Het Ypersche De herinnering aan het groot verleden is ner gens meer gevoeld als in de stad waar onze Han delskamer is gevestigd en tusschen die groote praalgebouwen, waarvan de Hoofdkerk en het Belfort reeds opnieuw bestaan en 'de Hallen in opbouw zijn, die ons dagelijks aan de groote tijd stippen van Yper's bestaan doen denken. Yper had toen, naar hét schijnt, 200.000 zielen en jaar lijks losten hier rond de 3000 schuiten met aller hande koopwaren, waaronder vele wol uit Kent, dienende tot het vervaardigen van dat Ypersch laken dat tot in de verste hoeken van Europa en Azië beroemd was. Yper was machtig door zijne ligging. Maar het was diezelfde ligging die schuld werd van zijn ondergang. Het werd gedurende eeuwen het bol werk, wiens bezit gansch het Zuiden van Vlaan deren beheerschte. Het onderging niet min dan 17 beleggen en 15 maal werden zijne vestingen versterkt. Alles lag er voor eeuwen onderworpen aan de noodzakelijkheid der verdediging. En han del en nijverheid, die slechts gedijen waar vrede Naamlooze Vennootschap ALLE BANK-, BEURS- EN WISSELVERRICHTINGEN aan de beste voorwaarden. VRIJE BEWARING VAN TITELS De kofïerzaal werd zooeven vergroot en cene nieuwe reeks koffers, van alle grootte en aan voor- deelige prijzen, staat ter beschikking der kliënteel.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2