TANDFSJN
Gemeenteraad
van Yper
2
EISCHT DENTOGÈNE
ding gegeven en aangevangen worden.
Voor het gedenkteeken Koning Albert heeft
de aangestelde jury, van de 60 a 70 verschillige
maquetten die haar voorgesteld werden, een zes
tal der beste ontwerpen weerhouden en binnen
kort zal zij zich definitief fiitspreken.
De kwestie der nieuwe brug, welke sommigen
over de Yzermonding te Nieuwpoort-Bad zouden
willen zien komen, ten einde de Koninklijke baan
rechtdoor langs de kust te doen loopen en het
verkeer niet meer te verplichten langs Nieuw-
poort-stad om te gaan. gaf daarentegen aanlei
ding tot een gansche bespreking, tijdens dewelke
de Heeren burgemeester en schepenen van
Nieuwpoort zich krachtadig tegen dit ontwerp
verzetten.
Deze nieuwe brug, immers, zou de dood voor
de Neringdoeners van Nieuwpoort beteekenen,
daar al het verkeer dan langs de kust zou afge
leid worden.
Vele der aanwezige overheidspersonen, die in
de meening verkeerden dat deze brug door de
Nieuwpoortsche bevolking gewenscht was, wa
ren dan ook niet weinig verwonderd te vernemen
dat al de inwoners, het gemeentebestuur en ook
de Handelskamer van Nieuwpoort tegen dit
voorstel gekant waren. De argumenten, die de
verschillige sprekers aanhaalden om al het na
deel dezer brug te doen uitschijnen, mieken dan
ook diepen indruk en wisten velen van al het
ongewenschte van dit voorstel te overtuigen.
Bijzonderlijk de rede van den Heer schepen
Steyaert, voorzitter der Handelskamer van
Nieuwpoort, die met statistieken en feiten aan
de hand het standpunt der stad en harer ingeze
tenen wist te verdedigen, sloeg geweldig in op
de hooge vergadering en deed veler oogen open
gaan.
De Heer schepen zegde onder meer het vol
gende
De voordeelen, om die brug te bouwen, zijn gering,
't Ware kwestie in eenige minuten rapper te Oostende
te zijn en daarvoor zou men TWINTIG MILLIOEN
moeten uitgeven. Toerisme heeft er ook niets mede te
maken, want men doet niet aan toerisme om 3 minu
ten spoediger te Oostende te zijn.
Daarbij, Nieuwpoort is wel 't bezoeken waard en
velen van diegenen, die naar onze kust komen, weten
niet wat gedaan met hun tijd.
Dit laat ik allemaal nog aan uw oordeel over.
Een voordeel voor "t bouwen van die brug kan
zijn, het in waarde stijgen van gronden, gelegen tus-
schen Nieuwpoort-Bad en Lombardsijde-Bad. maar
daar komt persoonlijk belang tusschen en hier geldt
alleen 't openbaar belang.
Laten we een cogenblik aannemen dat de brug
er komt en den toestand beschouwen voor onze streek
1. Nieuwpoort is een handels-, maar bijzonder
een visschershaven. Ongeveer 70 booten hebben er hun
aanlegplaats. Deze booten varen omtrent dagelijks
uit en voor ieder boot zou men de brug dus tweemaal
daags moeten open draaien. Kunt u voorstellen wat
dit beteekent3 min. x 140 7 uur dat de brug zou
gedraaid zijn.
Ge zult misschien zeggenVerscheidene booten
varen te zamen.
Ja, 's zomers loopen, rond den middag. 30 gar
naalbooten ineens binnen. Dit is een rij vaartuigen van
30 x 40 m. of 1200 m.genomen aan een snelheid van
5 km. per uur, als alles meeslaat, dat ware nog 15
minuten dat de brug zou moeten openstaan. Dat ware
nog 't ergste niet.
2. Ge weet dat Nieuwpoort een tijhaven is en
er soms 6 km. stroom in de havengeul staat. Laten we
veronderstellen dat een schip dan de haven binnen
vaart. Ik denk dat ge allen weet (ik raadpleegde des
kundigen) dat een schip, dat met stroom vaart, om
zijn koers te houden 6 km. per uur sneller-moet varen
dan het waterdat zou dus een snelheid maken van 12
km.
Zal de brug dan altijd op tijd open zijn om het
vaartuig door te laten Neen. En dan Dan
moet 't schip vertragen, en dan Twee kansen ofwel
op het strand loopen ofwel tegen de brug. Misschien
zult ge zeggen Het anker laten vallen. Maar dan
zwaait het schip om, daar het langs achter 3 tot 4 voet
dieper ligt dan van voor. Dat is maar een droevig
vooruitzicht voor onze visschers, die bij alle weder
zwoegen om hun karig loon.
Ik heb veel visschers geraadpleegd en allen zijn
het er over eens dat een brug over de havengeul een
volledig doodleggen van onze haven beteekent. Dit is
70 booten met een kapitaal van 7.000.000 fr. Dit is het
ten onder gaan van 250 families. Dit is het stilleggen
van onze rookerijen, ijsfabrieken, garnaalpeelerijen,
scheepwerf. Dit is de dood voor onze zeilwerkers,
mandenmakers en vischhandelaars. Dit is het failliet
voor omtrent de helft van onze bevolking. En de andere
helft Nieuwpoort telt 1700 huizen en 196 ha., d. i. een
kapitaal van 140.000.000 fr. Dit zou hierdoor op de
helft vallen. Dit zoudt ge toch, Mijne Heeren, aan onze
bevolking niet wenschen
Ik denk dat deze redenen voldoende zijn. Mijne
Heeren. om U aan te toonen welk klein belang het
bouwen van die brug meebrengt.
Verder wil ik niet uitweiden over de groote uit
gaven welke het inrichten van een sleepdienst zou
kosten.
Nog een laatste woord wil ik er bijvoegenTal
rijke visschers van Oostduinkerke, Koksijde en De
Panne hebben Nieuwpoort als aanlegplaats. Dezen zul
len met cns zijn om de belangen van onze geliefde
streek te behartigen en ik durf verhopen. Mijne Hee
ren. dat U ook zult medewerken om een deel van de
bevolking niet ten onder te brengen.
Mijne Heeren, wij stellen een vast betrouwen in
uw gezond oordeel en steunen op uwe rechtvaardigheid
in deze zaak
Tijdens zelfde vergadering werd ook lezing
gegeven van een protestbrief der Handelskamer
van Yper, die zich eveneens tegen deze ni^uw
ontworpen brug verzet en ten volle het' stand
punt van Nieuwpoort steunt, daar de belangen
van Nieuwpoort met deze van onze streek ge
paard gaan en de bloei der haven van Nieuw
poort noodzakelijker wijze ook aan onze scheep
vaart ten goede komt.
Wij zijn dan ook op inlichtingen gegaan bij
den Heer Vermeulen, voorzitter onzer Handels
kamer, die ons zijn goed gedocumenteerd schrij
ven wel heeft willen mededeelen. Wij laten hier
dien brief volgen
Yper, den 6 Maart 1936.
Aan den Heer DEEBEN,
Burgemeester, Nieuwpoort.
Heer Burgemeester,
Vernomen hebbende dat ten stadhuize van Nieuw
poort een vergadering belegd wordt ten voordeele der
brug over de haven van Nieuwpoort, veroorloof ik
mij Ued., de volgende opmerkingen over te maken met
bede deze aan de vergadering bekend te maken.
De Belgische zeekust ip, geloof ik, zeven en zestig
kilometer lang, een afstand die door de tegenwoordige
autos in een uurtje kan afgelegd worden. Is het nood
zakelijk te maken dat deze afstand in een vlucht ge
reden worde, of is er integendeel belang bij te maken
dat de bezoeker, op dezen zoo korten afstand, goesting
krijge tot stilstand, tot bezoek en geldverteer.
Het kan den toerist weinig schelen dat de weg een
paar kilometer langer of korter weze, vermits hij
reist om zich te verzetten, den tijd te verdrijven en
zichten te vinden die voor hem nieuw zijn. En ik vind
dat op dit oogpunt Nieuwpoort en zijn haven niet te
verstooten zijn.
Ik vind dus dat het tweede oogpunt de voorkeur
verdient en dat Nieuwpoort, al was het maar om zijn
verleden, meer dan elk andere gemeente der kust,
dient in de gelegenheid gesteld te worden de aandacht
van de toeristen te vestigen. Het ware betreurenswaar
dig te maken dat Nieuwpoort buiten den toeristen-
stroom zou gelegen zijn, zooveel te meer dat Nieuw
poort binnen een paar jaar, wanneer het het stand-
beeid van onzen helden Koning zal bezitten, voor alle
goede Belgen en voor al dezen die niet vergeten
een pelgrimsoord zal geworden» zijn waar iedereen,
die het goed meent, er aan zal houden een oogenblik
stil te staan...
Toerisme beteekent niet door een streek in een
wilde vlucht schieten, maar bezoeken en den handel
doen leven. Het is slechts deze beteekenis van toerisme
die in aanmerking kan komen en de vruchten dragen
welke men van toerisme verwacht.
De voorgestelde brug biedt dus op het oogpunt
van toerisme geen de minste noodzakelijkheid.
Er wordt steeds gezegd dat Nieuwpoort de eenige
natuurlijke haven van België is en'ongelukkiglijk ook
deze die niet bloeit. Maar hoe zou zij kunnen bloeien
Hare twee beste binnenlandsche waterverbindingen
zijn de vaarten naar Oostende en naar Duinkerke,
twee machtige havens en troetelkinderen hunner we-
derzijdsche regeeringen.
De Yzer, die Nieuwpoort met zijn hinterland zou
moeten verbinden ,is allesbehalve een regelmatige wa
terweg en onderhevig aan belangen die met de regel
matige scheepvaart geen gemeens hebben. Het is dan
ook niet te verwonderen dat Nieuwpoort de eenige
haven is. waar de uitvoer zoozeer den invoer overtreft.
Waar zouden immers de waren die te Nieuwpoort aan
komen naartoe kunnen
Doch deze toestand zal veranderen. Binnen wei
nige jaren zal de vaart van Yper naar Komen. Nieuw
poort verbinden met de Gouden Rivier, De Leie, en
langs daar met een uitgestrekt en nijverig hinterland.
En is de streek gelegen tusschen Nieuwpoort en
Komen een van de weinige van België waar de bevol
king bij gebrek aan goede waterverbindingen, sedert
1830, eerder is achteruitgegaan, dan zal hier kans be
staan ook in den bloei van het vaderland deel te ne
men.
En men verlieze uit het cog niet dat aan de kust
andere belangen dan die van het toerisme zijn. Moest
Oostende van deze belangen beroofd zijn, dan ware
het thans een stadje als Blankenberghe of wat meer.
Men mag zeggen dat de 2/3 der bevolking van Oostende
leven van deze andere bronnen. Het zomerseizoen is
maar een tijdelijke geldwinst, terwijl de andere bron
nen het jaar door hare weldaden doen gevoelen.
Dat mijne woorden echter niet misgrepen worden.
Wij beseffen in Yper al de waarde van het toeristen
verkeer en zijn steeds de eerste om het toeristenver
keer te bevoordeeligen, de inrichting van de Last
Postis er een bewijs van. Doch die andere belangen,
die het jaar door de bevolking doen leven, overheer-
schen die van het tijdelijke toerisme.
En het zijn deze belangen die bij de bespreking
van heden zouden moeten de overhand hebbende
visscherij. de scheepvaart, de handel, en de nijverheid.
Eenmaal de brug gemaakt en eenmaal al de na-
deelen voor visscherij, scheepvaart, handel en nijver
heid bestatigd, zal het niet meer mogelijk zijn ze te
doen verdwijnen, en zij zal daar ten eeuwigen dage
over de Nieuwpoortsche haven hangen, als een galg
voor. de Nieuwpoortsche visscherij en scheepvaart,
voor den handel en de nijverheid van het geheele
Westland.
Het feit der vergadering van heden doet ons ver
moeden dat kredieten te bekomen zijn om ook einde
lijk aan Nieuwpoort recht te doen wedervaren. Het
geheel in orde stellen der haven van Nieuwpoort en
de oplossing van het vraagstuk der bevaarbaarheid van
den Yzer kunnen metdeze kredieten verwezenlijkt
worden.
Op dit oogenblik dat onze Regeering Commissies
benoemt om het vraagstuk der werkloosheid op te
lossen, biedt er zich hier een eenige gelegenheid om
aan een misdeelde deel van België de middelen te
verschaffen eindelijk aan den algemeenen bloei deel
te nemen.
Ik veroorloof mij de hoop uit te drukken weldra
te mogen tegenwoordig zijn op een vergadering ten
stadhuize van Nieuwpoort, waar al de bevoegdheden
van heden zouden aanwezig zijn en tijdens dewelke
er eindelijk voor den herbloei van Nieuwpoort en het
Westland een oplossing zou gevonden worden.
Gelief te aanvaarden. Heer Burgemeester, de ver
zekering mijner beste gevoelens.
De Voorzitter
der Handels- en Nijverheidskamer van Yper,
(get) H. VERMEULEN.»
Een banket slootidie. goedgeslaagde vergadering
en al de aanwezigen droegen den besten indruk
mede over de werking van het stadsbestuur van
Nieuwpoort dat er toe gekomen is de stad op zoo
een degelijke manier te verfraaien en van een
wegennet te voorzien dat als het beste van
gansch de provincie mag aanzien worden. Wat
de nieuwe brug te Nieuwpoort-bad betreft,
scheen iedereen de meening toegedaan dat zij
volstrekt nutteloos is en er nimmer komen zal.
Dit is ten andere ook hetgene blijkt uit den
hiernavolgenden brief, dien de Heer Vermeulen,
als gevolg op zijne gepaste tusschenkomst, vén-
wege het stadsbestuur van Nieuwpoort ontving
Nieuwpoort^ den 12 Maart 1936.
Den Heer VER»; ^N,
Voorzitter der Handels- en Nijvej uskamer van leper,
te leper.
Geachte Heer,
Wij danken U voor uw schrijven van 6 dezer.
Uw brief is op de zitting van Zaterdag afgelezen
geweest en heeft indruk gemaakt. Hij zal gevoegd wor
den aan het Proces-Verbaal der zitting.
Wij zijn gelukkig U mede te deelen dat de kwestie
der brug over de havengeul te Nieuwpoort-Bad hoogst
waarschijnlijk definitief begraven is. Wel is er nog
sprake van een tunnel onder de Yzer maar dit kan
ons weinig aanbelangen. Ten andere de uitvoering
is niet te voorzien binnen ettelijke jaren daar de to
tale onkosten vóór het uitvoeren van een dergelijk
werk de som van 120.000.000 zullen bedragen.
Wij danken U hartelijk voor Uw spontane tusschen
komst en wij verzekeren U dat Nieuwpoort altijd aan
Uw zijde zal staan wanneer een gezamenlijke actie
moet gevoerd worden waar het de verdediging van de
belangen van het Westland geldt.
Inmiddels bieden wij U, geachte Heer, de verzeke
ring onzer hoogachting.
De Secretaris. De Burgemeester,
VAN HECKE. E. DEEREN.
r=ir=u=nr—li—if=nt=np=nr=if=ir=nr=nr=if=ir=ii=ft=i
wordt gestild, weggenomen
door de DENTOGÈNE.
5 frank in alle Apotheken.
tm=n=iT=ir=n=ii=n—ii-ii-n—ir=u—ti—u=i
O
Verslag der zitting van 16 Maart 1936.
De openbare zitting wordt te 18 u. 25 geopend, nadat
de gemeenteraad eerst in sectie vergaderd had om de
maquetten van de tooneeluitrusting, door den Heer
Leroy van Staden voorgesteld, te bezichtigen.
Zijn tegenwoordig de Heeren Vanderghote, burge
meester-voorzitter Lemahieu, Delahaye, Van der
Mersch, schepenen; Pattyn, Jvr. Cornili'% de Heeren
Seys, Biebuyck. Missiaen, Michiel, Cout' _e, Vergracht,
Van Alleynnes en Verbeke, raadsledenVersailles,
secretaris.
I. Proces-verbaal der zitting van 10 Februari 1936.
De Heer secretaris geeft lezing van het proces
verbaal der laatste zitting, waarna het zonder opmer
kingen goedgekeurd wordt.
M. Vanderghote. Ik heb vergeten te zeggen dat de
Heer Leuridan zich verontschuldigd heeft de zitting
van dezen avond niet te kunnen bijwonen.
M. Missiaen. Zit hij nog in den bak
M. Verbeke. Neen, hij is re^ds lang los en is ge
reed er nog terug in te gaan ir n het noodig is.
II. Stadseigendommen ontslag en overdracht
van pacht.
M. Vanderghote. Het woord is aan den Heer
schepen Lemahieu.
M. Lemahieu. Een pachter van een deel der barm-
landen, die oud en versleten zijnde en geen kinders
hebbende die de zaak voortzetten, wenscht zijn pacht
over te laten aan een anderen pachter van een aan
palend perceel barmland. Hij stemt erin toe borg te
blijven voor het betalen van den huurprijs voor de
nog te loopen pacht die eindigt in het jaar 1938. Het
schepencollege stelt voor deze vraag van pachtover-
dracht goed te keuren, gezien de stad er niets bij ver
liest en de persoon, aan wien die pacht zal overgedre-
gen worden, zelfs reeds pachter is van de stad. Dit
barmland was verpacht voor de som van 320 fr. 's jaars.
Dit voorstel wordt eenparig gestemd.
III. Openbare Onderstand a) Openbare ver-
kooping van een perceel bouwgrond gelegen te Yper.
M. Vanderghote. Bij haar beraadslaging van 28
Januari 11. heeft de Commissie van Openbaren Onder
stand besloten aan de bevoegde overheid de noodige
machtiging te vragen om een perceel bouwgrond ge
legen te Yper, langs den Bruggesteenweg, sectieA,
nr 187b, ter grootte van ongeveer 46 aren, openbaar te
mogen verkoopen. Dit perceel is thans verpacht aan
den jaarlijkschen prijs van 441 fr. tot 1 October 1943.
.Volgens schatting van den Heer Ontvanger der Do
meinen heeft die grond een waarde van 20 fr. den
vierkanten meter, en tijdens het vroeger gedane onder
zoek van commodo en incommodo werden er tegen dit
voorstel van verkoop geen' opmerkingen gemaakt. De
opbrengst van dezen verkoop zou dienen om andere
gronden gelegen nabij een hofstede aan de Commissie
van Openbaren Onderstand toebehoorende aan té koo-
pen. en zij vraagt thans de noodige toelating om dit
perceel bouwgrond aan den instelprijs vaii 20 fr. per
m2 openbaar te koop të mogen bieden. Het schepen
college stelt voor hierop een gunstig adviék te willen
uitbrengen.
Al de raadsleden stemmen 'ja, behalve de Heer Mis
siaen. lid der Commissie van Openbaren Onderstand,
die zich onthoudt.
b) Openbare verkooping van 5 a. 95 ca. bouwgrond
gelegen te St Jan.
M. Vanderghote. De Commissie van Openbaren