TANDFSJN Gemeenteraad van Yper 2 EISCHT DENTOGÈNE ding gegeven en aangevangen worden. Voor het gedenkteeken Koning Albert heeft de aangestelde jury, van de 60 a 70 verschillige maquetten die haar voorgesteld werden, een zes tal der beste ontwerpen weerhouden en binnen kort zal zij zich definitief fiitspreken. De kwestie der nieuwe brug, welke sommigen over de Yzermonding te Nieuwpoort-Bad zouden willen zien komen, ten einde de Koninklijke baan rechtdoor langs de kust te doen loopen en het verkeer niet meer te verplichten langs Nieuw- poort-stad om te gaan. gaf daarentegen aanlei ding tot een gansche bespreking, tijdens dewelke de Heeren burgemeester en schepenen van Nieuwpoort zich krachtadig tegen dit ontwerp verzetten. Deze nieuwe brug, immers, zou de dood voor de Neringdoeners van Nieuwpoort beteekenen, daar al het verkeer dan langs de kust zou afge leid worden. Vele der aanwezige overheidspersonen, die in de meening verkeerden dat deze brug door de Nieuwpoortsche bevolking gewenscht was, wa ren dan ook niet weinig verwonderd te vernemen dat al de inwoners, het gemeentebestuur en ook de Handelskamer van Nieuwpoort tegen dit voorstel gekant waren. De argumenten, die de verschillige sprekers aanhaalden om al het na deel dezer brug te doen uitschijnen, mieken dan ook diepen indruk en wisten velen van al het ongewenschte van dit voorstel te overtuigen. Bijzonderlijk de rede van den Heer schepen Steyaert, voorzitter der Handelskamer van Nieuwpoort, die met statistieken en feiten aan de hand het standpunt der stad en harer ingeze tenen wist te verdedigen, sloeg geweldig in op de hooge vergadering en deed veler oogen open gaan. De Heer schepen zegde onder meer het vol gende De voordeelen, om die brug te bouwen, zijn gering, 't Ware kwestie in eenige minuten rapper te Oostende te zijn en daarvoor zou men TWINTIG MILLIOEN moeten uitgeven. Toerisme heeft er ook niets mede te maken, want men doet niet aan toerisme om 3 minu ten spoediger te Oostende te zijn. Daarbij, Nieuwpoort is wel 't bezoeken waard en velen van diegenen, die naar onze kust komen, weten niet wat gedaan met hun tijd. Dit laat ik allemaal nog aan uw oordeel over. Een voordeel voor "t bouwen van die brug kan zijn, het in waarde stijgen van gronden, gelegen tus- schen Nieuwpoort-Bad en Lombardsijde-Bad. maar daar komt persoonlijk belang tusschen en hier geldt alleen 't openbaar belang. Laten we een cogenblik aannemen dat de brug er komt en den toestand beschouwen voor onze streek 1. Nieuwpoort is een handels-, maar bijzonder een visschershaven. Ongeveer 70 booten hebben er hun aanlegplaats. Deze booten varen omtrent dagelijks uit en voor ieder boot zou men de brug dus tweemaal daags moeten open draaien. Kunt u voorstellen wat dit beteekent3 min. x 140 7 uur dat de brug zou gedraaid zijn. Ge zult misschien zeggenVerscheidene booten varen te zamen. Ja, 's zomers loopen, rond den middag. 30 gar naalbooten ineens binnen. Dit is een rij vaartuigen van 30 x 40 m. of 1200 m.genomen aan een snelheid van 5 km. per uur, als alles meeslaat, dat ware nog 15 minuten dat de brug zou moeten openstaan. Dat ware nog 't ergste niet. 2. Ge weet dat Nieuwpoort een tijhaven is en er soms 6 km. stroom in de havengeul staat. Laten we veronderstellen dat een schip dan de haven binnen vaart. Ik denk dat ge allen weet (ik raadpleegde des kundigen) dat een schip, dat met stroom vaart, om zijn koers te houden 6 km. per uur sneller-moet varen dan het waterdat zou dus een snelheid maken van 12 km. Zal de brug dan altijd op tijd open zijn om het vaartuig door te laten Neen. En dan Dan moet 't schip vertragen, en dan Twee kansen ofwel op het strand loopen ofwel tegen de brug. Misschien zult ge zeggen Het anker laten vallen. Maar dan zwaait het schip om, daar het langs achter 3 tot 4 voet dieper ligt dan van voor. Dat is maar een droevig vooruitzicht voor onze visschers, die bij alle weder zwoegen om hun karig loon. Ik heb veel visschers geraadpleegd en allen zijn het er over eens dat een brug over de havengeul een volledig doodleggen van onze haven beteekent. Dit is 70 booten met een kapitaal van 7.000.000 fr. Dit is het ten onder gaan van 250 families. Dit is het stilleggen van onze rookerijen, ijsfabrieken, garnaalpeelerijen, scheepwerf. Dit is de dood voor onze zeilwerkers, mandenmakers en vischhandelaars. Dit is het failliet voor omtrent de helft van onze bevolking. En de andere helft Nieuwpoort telt 1700 huizen en 196 ha., d. i. een kapitaal van 140.000.000 fr. Dit zou hierdoor op de helft vallen. Dit zoudt ge toch, Mijne Heeren, aan onze bevolking niet wenschen Ik denk dat deze redenen voldoende zijn. Mijne Heeren. om U aan te toonen welk klein belang het bouwen van die brug meebrengt. Verder wil ik niet uitweiden over de groote uit gaven welke het inrichten van een sleepdienst zou kosten. Nog een laatste woord wil ik er bijvoegenTal rijke visschers van Oostduinkerke, Koksijde en De Panne hebben Nieuwpoort als aanlegplaats. Dezen zul len met cns zijn om de belangen van onze geliefde streek te behartigen en ik durf verhopen. Mijne Hee ren. dat U ook zult medewerken om een deel van de bevolking niet ten onder te brengen. Mijne Heeren, wij stellen een vast betrouwen in uw gezond oordeel en steunen op uwe rechtvaardigheid in deze zaak Tijdens zelfde vergadering werd ook lezing gegeven van een protestbrief der Handelskamer van Yper, die zich eveneens tegen deze ni^uw ontworpen brug verzet en ten volle het' stand punt van Nieuwpoort steunt, daar de belangen van Nieuwpoort met deze van onze streek ge paard gaan en de bloei der haven van Nieuw poort noodzakelijker wijze ook aan onze scheep vaart ten goede komt. Wij zijn dan ook op inlichtingen gegaan bij den Heer Vermeulen, voorzitter onzer Handels kamer, die ons zijn goed gedocumenteerd schrij ven wel heeft willen mededeelen. Wij laten hier dien brief volgen Yper, den 6 Maart 1936. Aan den Heer DEEBEN, Burgemeester, Nieuwpoort. Heer Burgemeester, Vernomen hebbende dat ten stadhuize van Nieuw poort een vergadering belegd wordt ten voordeele der brug over de haven van Nieuwpoort, veroorloof ik mij Ued., de volgende opmerkingen over te maken met bede deze aan de vergadering bekend te maken. De Belgische zeekust ip, geloof ik, zeven en zestig kilometer lang, een afstand die door de tegenwoordige autos in een uurtje kan afgelegd worden. Is het nood zakelijk te maken dat deze afstand in een vlucht ge reden worde, of is er integendeel belang bij te maken dat de bezoeker, op dezen zoo korten afstand, goesting krijge tot stilstand, tot bezoek en geldverteer. Het kan den toerist weinig schelen dat de weg een paar kilometer langer of korter weze, vermits hij reist om zich te verzetten, den tijd te verdrijven en zichten te vinden die voor hem nieuw zijn. En ik vind dat op dit oogpunt Nieuwpoort en zijn haven niet te verstooten zijn. Ik vind dus dat het tweede oogpunt de voorkeur verdient en dat Nieuwpoort, al was het maar om zijn verleden, meer dan elk andere gemeente der kust, dient in de gelegenheid gesteld te worden de aandacht van de toeristen te vestigen. Het ware betreurenswaar dig te maken dat Nieuwpoort buiten den toeristen- stroom zou gelegen zijn, zooveel te meer dat Nieuw poort binnen een paar jaar, wanneer het het stand- beeid van onzen helden Koning zal bezitten, voor alle goede Belgen en voor al dezen die niet vergeten een pelgrimsoord zal geworden» zijn waar iedereen, die het goed meent, er aan zal houden een oogenblik stil te staan... Toerisme beteekent niet door een streek in een wilde vlucht schieten, maar bezoeken en den handel doen leven. Het is slechts deze beteekenis van toerisme die in aanmerking kan komen en de vruchten dragen welke men van toerisme verwacht. De voorgestelde brug biedt dus op het oogpunt van toerisme geen de minste noodzakelijkheid. Er wordt steeds gezegd dat Nieuwpoort de eenige natuurlijke haven van België is en'ongelukkiglijk ook deze die niet bloeit. Maar hoe zou zij kunnen bloeien Hare twee beste binnenlandsche waterverbindingen zijn de vaarten naar Oostende en naar Duinkerke, twee machtige havens en troetelkinderen hunner we- derzijdsche regeeringen. De Yzer, die Nieuwpoort met zijn hinterland zou moeten verbinden ,is allesbehalve een regelmatige wa terweg en onderhevig aan belangen die met de regel matige scheepvaart geen gemeens hebben. Het is dan ook niet te verwonderen dat Nieuwpoort de eenige haven is. waar de uitvoer zoozeer den invoer overtreft. Waar zouden immers de waren die te Nieuwpoort aan komen naartoe kunnen Doch deze toestand zal veranderen. Binnen wei nige jaren zal de vaart van Yper naar Komen. Nieuw poort verbinden met de Gouden Rivier, De Leie, en langs daar met een uitgestrekt en nijverig hinterland. En is de streek gelegen tusschen Nieuwpoort en Komen een van de weinige van België waar de bevol king bij gebrek aan goede waterverbindingen, sedert 1830, eerder is achteruitgegaan, dan zal hier kans be staan ook in den bloei van het vaderland deel te ne men. En men verlieze uit het cog niet dat aan de kust andere belangen dan die van het toerisme zijn. Moest Oostende van deze belangen beroofd zijn, dan ware het thans een stadje als Blankenberghe of wat meer. Men mag zeggen dat de 2/3 der bevolking van Oostende leven van deze andere bronnen. Het zomerseizoen is maar een tijdelijke geldwinst, terwijl de andere bron nen het jaar door hare weldaden doen gevoelen. Dat mijne woorden echter niet misgrepen worden. Wij beseffen in Yper al de waarde van het toeristen verkeer en zijn steeds de eerste om het toeristenver keer te bevoordeeligen, de inrichting van de Last Postis er een bewijs van. Doch die andere belangen, die het jaar door de bevolking doen leven, overheer- schen die van het tijdelijke toerisme. En het zijn deze belangen die bij de bespreking van heden zouden moeten de overhand hebbende visscherij. de scheepvaart, de handel, en de nijverheid. Eenmaal de brug gemaakt en eenmaal al de na- deelen voor visscherij, scheepvaart, handel en nijver heid bestatigd, zal het niet meer mogelijk zijn ze te doen verdwijnen, en zij zal daar ten eeuwigen dage over de Nieuwpoortsche haven hangen, als een galg voor. de Nieuwpoortsche visscherij en scheepvaart, voor den handel en de nijverheid van het geheele Westland. Het feit der vergadering van heden doet ons ver moeden dat kredieten te bekomen zijn om ook einde lijk aan Nieuwpoort recht te doen wedervaren. Het geheel in orde stellen der haven van Nieuwpoort en de oplossing van het vraagstuk der bevaarbaarheid van den Yzer kunnen metdeze kredieten verwezenlijkt worden. Op dit oogenblik dat onze Regeering Commissies benoemt om het vraagstuk der werkloosheid op te lossen, biedt er zich hier een eenige gelegenheid om aan een misdeelde deel van België de middelen te verschaffen eindelijk aan den algemeenen bloei deel te nemen. Ik veroorloof mij de hoop uit te drukken weldra te mogen tegenwoordig zijn op een vergadering ten stadhuize van Nieuwpoort, waar al de bevoegdheden van heden zouden aanwezig zijn en tijdens dewelke er eindelijk voor den herbloei van Nieuwpoort en het Westland een oplossing zou gevonden worden. Gelief te aanvaarden. Heer Burgemeester, de ver zekering mijner beste gevoelens. De Voorzitter der Handels- en Nijverheidskamer van Yper, (get) H. VERMEULEN.» Een banket slootidie. goedgeslaagde vergadering en al de aanwezigen droegen den besten indruk mede over de werking van het stadsbestuur van Nieuwpoort dat er toe gekomen is de stad op zoo een degelijke manier te verfraaien en van een wegennet te voorzien dat als het beste van gansch de provincie mag aanzien worden. Wat de nieuwe brug te Nieuwpoort-bad betreft, scheen iedereen de meening toegedaan dat zij volstrekt nutteloos is en er nimmer komen zal. Dit is ten andere ook hetgene blijkt uit den hiernavolgenden brief, dien de Heer Vermeulen, als gevolg op zijne gepaste tusschenkomst, vén- wege het stadsbestuur van Nieuwpoort ontving Nieuwpoort^ den 12 Maart 1936. Den Heer VER»; ^N, Voorzitter der Handels- en Nijvej uskamer van leper, te leper. Geachte Heer, Wij danken U voor uw schrijven van 6 dezer. Uw brief is op de zitting van Zaterdag afgelezen geweest en heeft indruk gemaakt. Hij zal gevoegd wor den aan het Proces-Verbaal der zitting. Wij zijn gelukkig U mede te deelen dat de kwestie der brug over de havengeul te Nieuwpoort-Bad hoogst waarschijnlijk definitief begraven is. Wel is er nog sprake van een tunnel onder de Yzer maar dit kan ons weinig aanbelangen. Ten andere de uitvoering is niet te voorzien binnen ettelijke jaren daar de to tale onkosten vóór het uitvoeren van een dergelijk werk de som van 120.000.000 zullen bedragen. Wij danken U hartelijk voor Uw spontane tusschen komst en wij verzekeren U dat Nieuwpoort altijd aan Uw zijde zal staan wanneer een gezamenlijke actie moet gevoerd worden waar het de verdediging van de belangen van het Westland geldt. Inmiddels bieden wij U, geachte Heer, de verzeke ring onzer hoogachting. De Secretaris. De Burgemeester, VAN HECKE. E. DEEREN. r=ir=u=nr—li—if=nt=np=nr=if=ir=nr=nr=if=ir=ii=ft=i wordt gestild, weggenomen door de DENTOGÈNE. 5 frank in alle Apotheken. tm=n=iT=ir=n=ii=n—ii-ii-n—ir=u—ti—u=i O Verslag der zitting van 16 Maart 1936. De openbare zitting wordt te 18 u. 25 geopend, nadat de gemeenteraad eerst in sectie vergaderd had om de maquetten van de tooneeluitrusting, door den Heer Leroy van Staden voorgesteld, te bezichtigen. Zijn tegenwoordig de Heeren Vanderghote, burge meester-voorzitter Lemahieu, Delahaye, Van der Mersch, schepenen; Pattyn, Jvr. Cornili'% de Heeren Seys, Biebuyck. Missiaen, Michiel, Cout' _e, Vergracht, Van Alleynnes en Verbeke, raadsledenVersailles, secretaris. I. Proces-verbaal der zitting van 10 Februari 1936. De Heer secretaris geeft lezing van het proces verbaal der laatste zitting, waarna het zonder opmer kingen goedgekeurd wordt. M. Vanderghote. Ik heb vergeten te zeggen dat de Heer Leuridan zich verontschuldigd heeft de zitting van dezen avond niet te kunnen bijwonen. M. Missiaen. Zit hij nog in den bak M. Verbeke. Neen, hij is re^ds lang los en is ge reed er nog terug in te gaan ir n het noodig is. II. Stadseigendommen ontslag en overdracht van pacht. M. Vanderghote. Het woord is aan den Heer schepen Lemahieu. M. Lemahieu. Een pachter van een deel der barm- landen, die oud en versleten zijnde en geen kinders hebbende die de zaak voortzetten, wenscht zijn pacht over te laten aan een anderen pachter van een aan palend perceel barmland. Hij stemt erin toe borg te blijven voor het betalen van den huurprijs voor de nog te loopen pacht die eindigt in het jaar 1938. Het schepencollege stelt voor deze vraag van pachtover- dracht goed te keuren, gezien de stad er niets bij ver liest en de persoon, aan wien die pacht zal overgedre- gen worden, zelfs reeds pachter is van de stad. Dit barmland was verpacht voor de som van 320 fr. 's jaars. Dit voorstel wordt eenparig gestemd. III. Openbare Onderstand a) Openbare ver- kooping van een perceel bouwgrond gelegen te Yper. M. Vanderghote. Bij haar beraadslaging van 28 Januari 11. heeft de Commissie van Openbaren Onder stand besloten aan de bevoegde overheid de noodige machtiging te vragen om een perceel bouwgrond ge legen te Yper, langs den Bruggesteenweg, sectieA, nr 187b, ter grootte van ongeveer 46 aren, openbaar te mogen verkoopen. Dit perceel is thans verpacht aan den jaarlijkschen prijs van 441 fr. tot 1 October 1943. .Volgens schatting van den Heer Ontvanger der Do meinen heeft die grond een waarde van 20 fr. den vierkanten meter, en tijdens het vroeger gedane onder zoek van commodo en incommodo werden er tegen dit voorstel van verkoop geen' opmerkingen gemaakt. De opbrengst van dezen verkoop zou dienen om andere gronden gelegen nabij een hofstede aan de Commissie van Openbaren Onderstand toebehoorende aan té koo- pen. en zij vraagt thans de noodige toelating om dit perceel bouwgrond aan den instelprijs vaii 20 fr. per m2 openbaar te koop të mogen bieden. Het schepen college stelt voor hierop een gunstig adviék te willen uitbrengen. Al de raadsleden stemmen 'ja, behalve de Heer Mis siaen. lid der Commissie van Openbaren Onderstand, die zich onthoudt. b) Openbare verkooping van 5 a. 95 ca. bouwgrond gelegen te St Jan. M. Vanderghote. De Commissie van Openbaren

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2