Toute laVilleen parle Toute la Ville en parle Asphaltfabriek EDUARD DEKKERS Asphaltwerken Asphaltprodueten VELOSPORT Cinéma Flora a Ypres VUURKRUISENBOND HOBOKEN - Telef. 751.86 Uitvoering van alle Levering van alle Toute la ville en parle DE QUO! Mais naturellement de le célèbre film, la plus formidable production de l'année qui a fait courir les foules dans toutes les grandes villes du monde entier <bim ■Min——mmmm est un super-film, formidable, ex traordinaire, qui passera bientötau .zekerd .overal waar zij zich onder het toezicht van een onderwijzer bevinden. Deze verzekering zou aangegaan worden voor de drie stadsscholen, met de bewaar scholen en het leerwerkhuis, tellende samen 800 leer lingen, en voor de Nijverheidsschool die 154 leerlingen heeft. M. Vanderghote. Het getal leerlingen der Nijver heidsschool zou niet mogen beperkt worden, hun getal kan veranderen. M. Van der Mersch. Ja, want de premie wordt per leerling betaald. M. Verbeke. Bestaat er een volledige verzekering voor de politieagenten en wel namelijk voor de onge vallen die aan hen zelf kunnen overkomen Tijdens de uitoefening van hun ambt kan er hen zelf ook iets overkomen. Ten andere er bestaat een wet die deze verzekering verplichtend maakt. M. Missiaen. Dit is nu voorzien. M. Verbeke. Voor de politie, neen. En dat is een -onvoorzichtigheid. De verzekering die nu voorgesteld wordt is voor de ongevallen die aan anderen kunnen overkomen. M. Van der Mersch. De politieagenten zelf zijn ..niet verzekerd. M. Verbeke. De wet nochtans verplicht de werk gevers hun werknemers tegen alle ongevallen te ver zekeren. Indien er een ongeval aan een der politie- .agenten moest overkomen, dan zou de stad de gevol gen daarvan moeten dragen en zelf betalen. De politie agenten en zelfs ook de stadsbedienden zouden even goed moeten verzekerd zijn tegen persoonlijke onge vallen als de stadswerklieden. M. Seys. De Heer schepen zegt dat hij alle drie maanden de verklaring doet der betaalde daghuren, dit is dus wel het bewijs dat zij verzekerd zijn. Het eenige wat zou moeten gevraagd worden is die verze kering meer uit te breiden zoodat ook de persoonlijke ongevallen tijdens den dienst overkomen zouden ge dekt zijn. M. Vanderghote. Ik vraag de voorgestelde verze kering te willen stemmen. Al de raadsleden brengen een goedkeurende stem uit. XVI. Bond der briefdragers Feest ^- Aanvraag om toelage. M. Vanderghote. Den 20 Februari 1936 heeft het Algemeen Verbond der Briefdragers van België ons laten weten dat de afdeeling van Yper op 10 Mei aan staande haar vijftienjarig bestaan zal vieren en dat te dier gelegenheid een zeker aantal leden zullen ver- eeremerkt worden voor 25 en anderen voor 35 jaar dienst Talrijke vreemde groepen zullen hier aan deze feestelijkheden deelnemen en ten einde het feestmet zekeren-luister te kunnen vieren, wordt er.-aan de stad een toelage van 500 fr. gevraagd. Sedertdien hebben wij 'nog een tweeden brief ontvangen waarin ons het programma van het feest medegedeeld wordt, doch zulks is thans zonder belang. Het schepencollege stelt voor een gunstig advies op deze vraag uit te brengen. M. Pattyn. Daar deze bond niet al de briefdragers van Yper vereenigt, zal ik mij over dit punt onthouden. M. Van der Mersch. De zetel vap dezenbond is toch te Yper gevestigd. - De gevraagde toelage wordt toegestaan. De Heer Pat tyn: onthoudt zich. XVH.a) Vreemdelingen verkeer - Stichting van een officieel organisme. w Vanderghote. Het schepencollege stelt voor een. Besluit te nemen waarbij, gezien de bestaande ver- eeriiging tot bevordering van het vreemdelingenver keer ontbonden werd, er opdracht gegeven wordt aan het schepencollege een officieel organisme voor toe risme in te richten. Dit organisme zou regelmatig ver slag over zijne werkzaamheden aan den raad onder leiden. M. Van Alleyhnes.. Ik Zou vragen dat ook de ver- schillige politieke 'partijen van den gemeenteraad in dit organisme zoüden vertegenwoordigd zijn. Diezelfde comfnlSsle voor het' toerisme zou zich dan eveneens- met de kwèstié van hét'Vliegplein kunnen gelasten. M. Vanderghote. Dit, wordt vérder voorzien. De Heer Van' Alléyrinès vraagt'dus dat wij paragraaf b hiér zouden 'bijvoegen. M. Lenlahieu. Ik vraag de splitsing daarvan. M, Vanderghote.' Dit betreft hier nog niét de kwestie van het vliegplein. Het gedane voorstèl, wordt hierop eenparig gestemd.; b) Vliegplein —Stichting van een officieel organisme. M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor de volgende beraadslaging te nemenGezien de groote uitbreiding door de burgerlijke luchtvaart genomen en de gunstige ligging van Yper op het kruispunt der luchtlijn BrusseLLonden, drukt de gemeenteraad den wensch uit hier in stad of in de nabijheid ervan een vliegplein te zien oprichten en gelast het schepen college een comiteit samen te stellen dat de middels zal opzoeken om hier een vliegplein te bekoihen. In dit comiteit zouden het college van burgemeester en schepenen en een afgevaardigde van ieder der poli tieke partijen/die in den gemeenteraad zetelen, ver tegenwoordigd zijn. M. Lemahieu. Het is reeds sedert lang dat ik voorstaander ben van een vliegplein en zelfs in 1928 had er hier daarover in het schepencollege een gedach-5 tenwisseling plaats. Dan werd er voorgesteld dit vlieg plein op het Minneplein in te richten, dat groot genoeg is gezien het toch alleen maar voor .toeristen Vliegtui gen moest dienen. Later werd er voorgesteld het Min neplein voor tennis, paardenkoersen, voetbal of andere vermakelijkheden nog te gebruiken. Ik was daarmede niét t'akkoord, gezien de tennisliefhebbers reeds een plein bezitten en de voetbalspelers ook. Ik vond dat het beter was dit geld voor nuttiger zaken te gebruiken. Het Minneplein werd vervolgens door de Domeinen terug overgenomen en het geld ervan zal thans voor het uitvoeren der werken aan Dickebüschvijvér dienen, iets waarmede ik ten volle instem. Hierom echter zie ik niet af van het gedacht een vliegplein in te richten, op voorwaarde dat zulks op het grondgebied van Yper zou gedaan worden. Immers, ik zie niet in waarom wij hier een commissie zouden moeten aanstellen voor een vliegplein dat op een andere gemeente komt. Wil een private club ofwel de Staat zich met het inrichten van een vliegplein gelasten, dan hebben wij tegen de ligging van het vliegplein niets in te brengen. Inte gendeel, hoe meer vliegpleinen er komen, hoe beter. Hier te Yper hebben wij gronden genoeg die daarvoor zouden kunnen dienen en onder meer het Minneplein. Men moet niet zeggen dat het te klein is om als vlieg plein te kunnen dienen. Binst den oorlog heb ik vlieg tuigen zien neerdalen en opstijgen op een partij land van min dan een hectare groot en die daarbij nog in de nabijheid van twee rijen hooge boomen gelegen was. Toen heeft het maar twee dagen geduurd om dit vlieg plein aan te leggen. Indien men het wil kan het Min neplein hier in min dan twee weken volledig tot vlieg plein ingericht worden, zonder dat zulks al te groote kosten zou vergen, en het biedt daarbij nog een ander voordeel dat van belang is, namelijk dat het daar niet zou noodig zijn een post van gendarmerie en van douanen op te richten. De gendarmen zijn in het oud gevang gehuisvest en de controleur der douanen woont in de Elverdinghestraat. Alles is daar dus reeds ge reed in de onmiddellijke nabijheid van het plein. Moest het Minneplein, alhoewel het 6 hectaren groot is, toch te klein of ongeschikt bevonden worden, dan hebben wij hier nog de gronden der Weldadigheidsschool die tusschen 40 a 42 hectaren groot zijn. Die gronden, die aan den Staat toebehooren, zijn gelegen op het grond gebied van Yper, dicht bij de stad en langs een groote baan en vervullen dus al de vereischte voorwaarden. Voor de personen die graag vliegtuigen zien opstijgen en neerdalen, zouden zij van op de stadsvestingen al deze oefeningen gemakkelijk kunnen gadeslaan. Ik denk dat het vliegplein daar dus veel beter dan op een andere gemeente zou kunnen opgericht worden. Het oprichten van een officieel organisme veronder stelt, doch ik weet het niet, dat de stad in de inrich tingskosten van het vliegplein zal moeten tusschenko- men. Ik zou daarmede niet t'akkoord zijn, wanneer het vliegplein in een andere gemeente aangelegd wordt, doch ik zou mij er niet tegen verzetten dat de stad een toelage verleent wanneer het plein op het grondge bied van Yper zelf komt. M. Vanderghote. De Heer schepen Lemahieu stelt dus voor de woorden «in de nabijheid der stad» te schrappen. - M. Lemahieu. -Wanneer een private club het vlieg plein elders wil inrichten, dan,heb ik daar niets tegen, echter wel wanneer de stad daarvoor zou moeten gel delijk tuSschenkomen. Indien; het in te richten vlieg plein een militair vliegplein is, dan ware het veel beter dat het niet te -dicht bij de stad zou komen en de Staat beschikt daarvoor over uitgestrekte eigendom men. zooals het PolygoneVeld en het bosch van Hout hulst. M. Missiaen. In geval'-van oorlog wordt er geen onderscheid gemaakt tusschen een burgerlijk of een militair vliegplein. M. Lemahieu. Daar -waar militaire vliegpleinen zijn worden deze steeds het eerst gebombardeerd en zijn zij dus een gevaar als zij te dicht bij de stad ge legen zijn. Door de dagbladen vernemen wij thans genoeg hoe het er in Ethiopië toegaat. M. Vanderghote. Ik stel Ivoor de stichting van een officieel organisme te, stemmen. M. Lemahieu. Op de: voorwaarde die ik zooeven stelde, hen ik daarmede t'akkoord. Het voorstel wordt- hierop eenparig goedgekeurd. XVIII. Mededeelingen. - Verbeke. Langs dA^hlckemstraat, waarover de Heer schepen Lemahieu zöóeVeh gesproken heeft, is er een landgebruiker die «iiddën dén zijweg en de gracht een soort trap gegraven heeft Waarschijnlijk om, in plaats van door de-bs&eeftè rftoètén gaan, alzoo onder de afshiitingrimdenWeidë' terkunnen geraken. Dit heeft voor gevolg gehad dat er daar 's avonds reeds twee wielrijders in dién'dutisgeïéden en gevallen zijn; M. Lemahieu. 4- Dit röag <hi«U zijn en de Héér Vtjr- beke doet wel zulks té- zéggen. Wij zullen dit ééns 'ha-' gaan. 'l M. Cqutelle. Hoe zit B^thans niet de kwestie der statie Werd er nog niét?' méér gedaan sedert de laatste zitting 7 f-"r'3 M. Vanderghote. Neen/U M. Van der Mersch. Dit "is eeB kwestie van oorlogs schade. Wij zijn daaroéer ndg steeds in önderhandéling. M. Missiaen. DeHeer Minister hééft mij beloofd zich eens persoonlijk met deze zaak te zullen bezig hou den. M. Vanderghote. Ér zijn, Vooé wat'hét herbouwén- der statie betreft, twee vërSchilfige standpunten. De stad vr&agt het herbeleg dér static gezien er hier voor den oorlog een statie béstohd?'De Rationale Maatschap pij van Belgische Spoorwagen cechter zegt dat zij, tijdens de overname van'het spoorwegnet, met den Staat een akkoord geèloten hééft waarbij zij alles in den toen bestaanden toestand övernam. Zij Wil nu wel een nieuwe statie bouwfcn, frfaar de stad zou in de kosten ervan moeten tüssc'henkóVnen. M. Missiaen. De Nationale Maatschappij heeft hier te Yper niets anders overgenomen dan feen voorloopige. statie die moCst vervangen wórdèn. M. Coutelle Ja, hét was bepaald dat de voorloo pige statie r.og voor zes *jaar mocht dienst doen. De openbare zitting wordt hierop te 20 u. 10 opge- i heven. !>i -> I j VAN YPER EN OMLIGGENDE o De leden worden vriendelijk verzocht de Ge wone Algemeene Vergadering te willen bijwonen welke Zal plaats hebben Zondag 22 Maart, om 10 ure, in het lokaal /("Hotel Continental René Colaert Plaats, Yper. Voor het Bestuur De Voorzitter L. CAMBIER. (o) Deze week is het baanseizoen officieel geopend. Waar we alreeds een proef zagen verloopen, ingericht door het dagblad De Dag mochten we toch zeggen dat zij nog wat voorbarig was voor wat aangaat de forme van vele. renners. Wat meer is, de vooraanstaan de vedetten der uitheemsche wielerwereld namen er geen deel aan. en juist daardoor komt nu de koers naar de Zon, of Pairijs-Nizza, in een heel ander dag licht te staan. Niettemin kregen we nog aantrekkelijke programmas op de piste. In Antwerpen werd de herkansing geloopen van het Wereldkampioenschap, waarin de Ronsse der groote dagen, dus in glansforme, allen den baas was achter dit geroezemoes van motoren. Onder de deelnemers bevopden zich nog Lacquehaye, Metze, Wambst en. Lohmann. Door het feit dat hij van rijwiel veranderde omdat hij zadelbreuk had,- zag Ronsse zich toch den koers ontnomen. De rechters immers oordeelden er anders over, en de Jos kreeg de 5 reglementaire ron den niet, zoodat hij dus feitelijk al den opgeloopen achterstand moest inhalen. Onwetend gelaten tot na den koers van dit besluit, en in de waan verkeerende dat hij wel was gewonnen; liep hij een blauwtje; op en Metze deed in zijn plaats de eereronde. Uitslag: L Metze, in. 1 u.'34 min. en 25 sec, oyer de 10Q km.;, 2. Lqcquehaye, op- 15 meter 3. Wambst, op 2.00 m.4. Lohmann, op 1 ronde 210 meter; 5. Ronsse, op 2 ronden 280 meter. Die uitslag geeft dus de wérkelijke waarde der ren- ners. niet weer, en voorzeker dat/e ^it,,iij eigen midden .niét ^QO; gauw meer zulien^iagpgn,, waijghgfc.pjgt afwisseling" in- de beslissingen" moet "komen "Ot^' de reehtvaWrdigheicT van de réchters-'te'-stóvetfi"1'' l:' Anderzijds hadden' Wé de Zés Dagen van St Efiehne, waar .tegen aller verwachting iti Buysse, welke met den gewestelijken Benoit Faüre reed, gevloerd wérd, al is het geen schande de neerlaag te moeten lijdéfi Van den supër-as Van Kempen, die met Van Buggenhout het er heel-behendig afbracht en het ketje zijn eérste zege in dat spel bezorgde. Mogen we zeggen dat Buysse uitmuntend reed, we moeten er bijvoegen dat eener- zijds de reis naar Amerika hem'Voorzeker geen deugd zal hebben gedaan, en anderzijds dat hij voor de 1" maal startte met een renner die reeds zijn oefening naar het baanseizoen heeft geschikt. Toch mogen we gedeeltelijk vlaggen, omdat Jan Van Buggenhout een. rennerke is dat niet veel gerucht maakt maar des te verdienstelijker werk levert, in den aard van zijn trou wen makker Van VlockhoVen, die er ook nog niet nevens vlamt. Uitslag1. Van Kempen-Van Buggenhout, 1032 pun ten 2. Mouton-Boucheron, 650 p. 3. Dayen-Wambst, 164 p.Op 1 ronde 4. Buysse-B. Faure, 1002 p. 5. Le- ducq-Le Drogo, 453 p.6. Thierbach-Korsmeyer, 425 p. Op 2 ronden 7. F. Wambst-Samyn, 521 p. 8. Pomeon- Torasain, 428 p.9. Haas-Pipoz, 147 punten. En nu de groote brok van de week. De baankoers. Parijs-Nizza óf de inzet van een seizoen tijdens het welk we weerom de grootste verwachtingen mogen koesteren voor de onzen. De eerste rit welke loopt van Parijs, uitgangspunt van den koers naar'de stad van de Zon Nizza, tot Nevers, bedroeg 219 kilonieters. We wisten dat onze stadgenooten Ghisquière en De- croix zich in volle forme aan het vertrekpunt hadden aangeboden, en, alle ongelukken op zij gelaten, zich eervol gingen gedragen. Jammer genoeg het fatale noodlot, dat reeds zöovelen uitschakelde, speelde hier ook weer zijn rol, en als we er moeten bijvoegen dat Rebry, waarvan iedereen dacht dat hij niet kon ge klopt worden, maar even na den aanzet zijn guidon moest vastzetten, en daardoor wel een minimum van tijd verloor, zoodat hij de leiders nooit meer terug zag. en op sommige oogenblikken wel 20 minuten ach terstand telde, om ter aankomst te vernemen dat er daarop niets, absoluut niets werd ingehaald, dan moe ten wij niet zeggen of de eersten gevlogen hebben En de bewerker van deze razende vlucht Niemand minder dan Félicien Vervaecke, met den veelbelovén- den Kint in zijn wielen. Van alle ontsnappingen miek hij deel, en in den laatsten bergop schudde hij nog de rest van het kleine peloton van zich af. om op den koop toe den snellen Sweveghemnaar te vloeren. Die moet met een beestje hebben gezeten. Uitslag le rit: 1. F. Vervaecke, de 219 km. in 5 u. 45 min. 10 sec.2. Marcel Kint, op 4 lengten 3. Alfons Deloor, op 31 sec.; 4. Noret, op 1 lengte; 5. Fontenay; 6. Debenne 7. Rossi, op 2 min. 16 sec. 8. Archambaud, op 4 min. 32 sec.; 9. Puppo 10. Lauck:.ll. G. Deloor, op 5 min. 15 sec.48'' Rebry, op 20 minuten53® De- croix, op 10 min. 31 sec. 67® Ghesquière. op 23 min. Laat er ons direct bijvoegen dat men tegenwoordig van alle onkans moet worden gespaard, en dat Fons niet min dan 4 maal heeft moeten afstappen om aan zijn ketting of versnellingsapparaat te werken. Dit is een verschooning die hier dient aangestipt te worden en het is te hopen dat onze kranige Cyclq-Cross kam pioen van Wes't-Vlaandereh dbhrötf' zal "repliKC®- ren eer de koers ten einde is.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 5