Toute laVilleen parle
Toute la Ville en parle
Asphaltfabriek
EDUARD DEKKERS
Asphaltwerken
Asphaltprodueten
VELOSPORT
Cinéma Flora a Ypres
VUURKRUISENBOND
HOBOKEN - Telef. 751.86
Uitvoering van alle
Levering van alle
Toute la ville en parle
DE QUO!
Mais naturellement de
le célèbre film, la plus formidable
production de l'année qui a fait
courir les foules dans toutes les
grandes villes du monde entier
<bim ■Min——mmmm
est un super-film, formidable, ex
traordinaire, qui passera bientötau
.zekerd .overal waar zij zich onder het toezicht van een
onderwijzer bevinden. Deze verzekering zou aangegaan
worden voor de drie stadsscholen, met de bewaar
scholen en het leerwerkhuis, tellende samen 800 leer
lingen, en voor de Nijverheidsschool die 154 leerlingen
heeft.
M. Vanderghote. Het getal leerlingen der Nijver
heidsschool zou niet mogen beperkt worden, hun getal
kan veranderen.
M. Van der Mersch. Ja, want de premie wordt per
leerling betaald.
M. Verbeke. Bestaat er een volledige verzekering
voor de politieagenten en wel namelijk voor de onge
vallen die aan hen zelf kunnen overkomen Tijdens
de uitoefening van hun ambt kan er hen zelf ook iets
overkomen. Ten andere er bestaat een wet die deze
verzekering verplichtend maakt.
M. Missiaen. Dit is nu voorzien.
M. Verbeke. Voor de politie, neen. En dat is een
-onvoorzichtigheid. De verzekering die nu voorgesteld
wordt is voor de ongevallen die aan anderen kunnen
overkomen.
M. Van der Mersch. De politieagenten zelf zijn
..niet verzekerd.
M. Verbeke. De wet nochtans verplicht de werk
gevers hun werknemers tegen alle ongevallen te ver
zekeren. Indien er een ongeval aan een der politie-
.agenten moest overkomen, dan zou de stad de gevol
gen daarvan moeten dragen en zelf betalen. De politie
agenten en zelfs ook de stadsbedienden zouden even
goed moeten verzekerd zijn tegen persoonlijke onge
vallen als de stadswerklieden.
M. Seys. De Heer schepen zegt dat hij alle drie
maanden de verklaring doet der betaalde daghuren,
dit is dus wel het bewijs dat zij verzekerd zijn. Het
eenige wat zou moeten gevraagd worden is die verze
kering meer uit te breiden zoodat ook de persoonlijke
ongevallen tijdens den dienst overkomen zouden ge
dekt zijn.
M. Vanderghote. Ik vraag de voorgestelde verze
kering te willen stemmen.
Al de raadsleden brengen een goedkeurende stem uit.
XVI. Bond der briefdragers Feest ^- Aanvraag
om toelage.
M. Vanderghote. Den 20 Februari 1936 heeft het
Algemeen Verbond der Briefdragers van België ons
laten weten dat de afdeeling van Yper op 10 Mei aan
staande haar vijftienjarig bestaan zal vieren en dat
te dier gelegenheid een zeker aantal leden zullen ver-
eeremerkt worden voor 25 en anderen voor 35 jaar
dienst Talrijke vreemde groepen zullen hier aan deze
feestelijkheden deelnemen en ten einde het feestmet
zekeren-luister te kunnen vieren, wordt er.-aan de stad
een toelage van 500 fr. gevraagd. Sedertdien hebben
wij 'nog een tweeden brief ontvangen waarin ons het
programma van het feest medegedeeld wordt, doch
zulks is thans zonder belang. Het schepencollege stelt
voor een gunstig advies op deze vraag uit te brengen.
M. Pattyn. Daar deze bond niet al de briefdragers
van Yper vereenigt, zal ik mij over dit punt onthouden.
M. Van der Mersch. De zetel vap dezenbond is
toch te Yper gevestigd.
- De gevraagde toelage wordt toegestaan. De Heer Pat
tyn: onthoudt zich.
XVH.a) Vreemdelingen verkeer - Stichting van
een officieel organisme.
w Vanderghote. Het schepencollege stelt voor een.
Besluit te nemen waarbij, gezien de bestaande ver-
eeriiging tot bevordering van het vreemdelingenver
keer ontbonden werd, er opdracht gegeven wordt aan
het schepencollege een officieel organisme voor toe
risme in te richten. Dit organisme zou regelmatig ver
slag over zijne werkzaamheden aan den raad onder
leiden.
M. Van Alleyhnes.. Ik Zou vragen dat ook de ver-
schillige politieke 'partijen van den gemeenteraad in
dit organisme zoüden vertegenwoordigd zijn. Diezelfde
comfnlSsle voor het' toerisme zou zich dan eveneens-
met de kwèstié van hét'Vliegplein kunnen gelasten.
M. Vanderghote. Dit, wordt vérder voorzien. De
Heer Van' Alléyrinès vraagt'dus dat wij paragraaf b
hiér zouden 'bijvoegen.
M. Lenlahieu. Ik vraag de splitsing daarvan.
M, Vanderghote.' Dit betreft hier nog niét de
kwestie van het vliegplein.
Het gedane voorstèl, wordt hierop eenparig gestemd.;
b) Vliegplein —Stichting van een officieel organisme.
M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor de
volgende beraadslaging te nemenGezien de groote
uitbreiding door de burgerlijke luchtvaart genomen en
de gunstige ligging van Yper op het kruispunt der
luchtlijn BrusseLLonden, drukt de gemeenteraad den
wensch uit hier in stad of in de nabijheid ervan een
vliegplein te zien oprichten en gelast het schepen
college een comiteit samen te stellen dat de middels
zal opzoeken om hier een vliegplein te bekoihen. In
dit comiteit zouden het college van burgemeester en
schepenen en een afgevaardigde van ieder der poli
tieke partijen/die in den gemeenteraad zetelen, ver
tegenwoordigd zijn.
M. Lemahieu. Het is reeds sedert lang dat ik
voorstaander ben van een vliegplein en zelfs in 1928
had er hier daarover in het schepencollege een gedach-5
tenwisseling plaats. Dan werd er voorgesteld dit vlieg
plein op het Minneplein in te richten, dat groot genoeg
is gezien het toch alleen maar voor .toeristen Vliegtui
gen moest dienen. Later werd er voorgesteld het Min
neplein voor tennis, paardenkoersen, voetbal of andere
vermakelijkheden nog te gebruiken. Ik was daarmede
niét t'akkoord, gezien de tennisliefhebbers reeds een
plein bezitten en de voetbalspelers ook. Ik vond dat
het beter was dit geld voor nuttiger zaken te gebruiken.
Het Minneplein werd vervolgens door de Domeinen
terug overgenomen en het geld ervan zal thans voor
het uitvoeren der werken aan Dickebüschvijvér dienen,
iets waarmede ik ten volle instem. Hierom echter zie ik
niet af van het gedacht een vliegplein in te richten,
op voorwaarde dat zulks op het grondgebied van Yper
zou gedaan worden. Immers, ik zie niet in waarom wij
hier een commissie zouden moeten aanstellen voor een
vliegplein dat op een andere gemeente komt. Wil een
private club ofwel de Staat zich met het inrichten
van een vliegplein gelasten, dan hebben wij tegen de
ligging van het vliegplein niets in te brengen. Inte
gendeel, hoe meer vliegpleinen er komen, hoe beter.
Hier te Yper hebben wij gronden genoeg die daarvoor
zouden kunnen dienen en onder meer het Minneplein.
Men moet niet zeggen dat het te klein is om als vlieg
plein te kunnen dienen. Binst den oorlog heb ik vlieg
tuigen zien neerdalen en opstijgen op een partij land
van min dan een hectare groot en die daarbij nog in de
nabijheid van twee rijen hooge boomen gelegen was.
Toen heeft het maar twee dagen geduurd om dit vlieg
plein aan te leggen. Indien men het wil kan het Min
neplein hier in min dan twee weken volledig tot vlieg
plein ingericht worden, zonder dat zulks al te groote
kosten zou vergen, en het biedt daarbij nog een ander
voordeel dat van belang is, namelijk dat het daar niet
zou noodig zijn een post van gendarmerie en van
douanen op te richten. De gendarmen zijn in het oud
gevang gehuisvest en de controleur der douanen woont
in de Elverdinghestraat. Alles is daar dus reeds ge
reed in de onmiddellijke nabijheid van het plein. Moest
het Minneplein, alhoewel het 6 hectaren groot is, toch
te klein of ongeschikt bevonden worden, dan hebben
wij hier nog de gronden der Weldadigheidsschool die
tusschen 40 a 42 hectaren groot zijn. Die gronden, die
aan den Staat toebehooren, zijn gelegen op het grond
gebied van Yper, dicht bij de stad en langs een groote
baan en vervullen dus al de vereischte voorwaarden.
Voor de personen die graag vliegtuigen zien opstijgen
en neerdalen, zouden zij van op de stadsvestingen al
deze oefeningen gemakkelijk kunnen gadeslaan. Ik
denk dat het vliegplein daar dus veel beter dan op
een andere gemeente zou kunnen opgericht worden.
Het oprichten van een officieel organisme veronder
stelt, doch ik weet het niet, dat de stad in de inrich
tingskosten van het vliegplein zal moeten tusschenko-
men. Ik zou daarmede niet t'akkoord zijn, wanneer
het vliegplein in een andere gemeente aangelegd wordt,
doch ik zou mij er niet tegen verzetten dat de stad een
toelage verleent wanneer het plein op het grondge
bied van Yper zelf komt.
M. Vanderghote. De Heer schepen Lemahieu stelt
dus voor de woorden «in de nabijheid der stad» te
schrappen. -
M. Lemahieu. -Wanneer een private club het vlieg
plein elders wil inrichten, dan,heb ik daar niets tegen,
echter wel wanneer de stad daarvoor zou moeten gel
delijk tuSschenkomen. Indien; het in te richten vlieg
plein een militair vliegplein is, dan ware het veel
beter dat het niet te -dicht bij de stad zou komen en
de Staat beschikt daarvoor over uitgestrekte eigendom
men. zooals het PolygoneVeld en het bosch van Hout
hulst.
M. Missiaen. In geval'-van oorlog wordt er geen
onderscheid gemaakt tusschen een burgerlijk of een
militair vliegplein.
M. Lemahieu. Daar -waar militaire vliegpleinen
zijn worden deze steeds het eerst gebombardeerd en
zijn zij dus een gevaar als zij te dicht bij de stad ge
legen zijn. Door de dagbladen vernemen wij thans
genoeg hoe het er in Ethiopië toegaat.
M. Vanderghote. Ik stel Ivoor de stichting van een
officieel organisme te, stemmen.
M. Lemahieu. Op de: voorwaarde die ik zooeven
stelde, hen ik daarmede t'akkoord.
Het voorstel wordt- hierop eenparig goedgekeurd.
XVIII. Mededeelingen. -
Verbeke. Langs dA^hlckemstraat, waarover de
Heer schepen Lemahieu zöóeVeh gesproken heeft, is
er een landgebruiker die «iiddën dén zijweg en de
gracht een soort trap gegraven heeft Waarschijnlijk
om, in plaats van door de-bs&eeftè rftoètén gaan, alzoo
onder de afshiitingrimdenWeidë' terkunnen geraken.
Dit heeft voor gevolg gehad dat er daar 's avonds reeds
twee wielrijders in dién'dutisgeïéden en gevallen zijn;
M. Lemahieu. 4- Dit röag <hi«U zijn en de Héér Vtjr-
beke doet wel zulks té- zéggen. Wij zullen dit ééns 'ha-'
gaan. 'l
M. Cqutelle. Hoe zit B^thans niet de kwestie der
statie Werd er nog niét?' méér gedaan sedert de
laatste zitting 7 f-"r'3
M. Vanderghote. Neen/U
M. Van der Mersch. Dit "is eeB kwestie van oorlogs
schade. Wij zijn daaroéer ndg steeds in önderhandéling.
M. Missiaen. DeHeer Minister hééft mij beloofd
zich eens persoonlijk met deze zaak te zullen bezig hou
den.
M. Vanderghote. Ér zijn, Vooé wat'hét herbouwén-
der statie betreft, twee vërSchilfige standpunten. De
stad vr&agt het herbeleg dér static gezien er hier voor
den oorlog een statie béstohd?'De Rationale Maatschap
pij van Belgische Spoorwagen cechter zegt dat zij,
tijdens de overname van'het spoorwegnet, met den
Staat een akkoord geèloten hééft waarbij zij alles in
den toen bestaanden toestand övernam. Zij Wil nu
wel een nieuwe statie bouwfcn, frfaar de stad zou in de
kosten ervan moeten tüssc'henkóVnen.
M. Missiaen. De Nationale Maatschappij heeft hier
te Yper niets anders overgenomen dan feen voorloopige.
statie die moCst vervangen wórdèn.
M. Coutelle Ja, hét was bepaald dat de voorloo
pige statie r.og voor zes *jaar mocht dienst doen.
De openbare zitting wordt hierop te 20 u. 10 opge- i
heven.
!>i -> I j
VAN YPER EN OMLIGGENDE
o
De leden worden vriendelijk verzocht de Ge
wone Algemeene Vergadering te willen bijwonen
welke Zal plaats hebben Zondag 22 Maart,
om 10 ure, in het lokaal /("Hotel Continental
René Colaert Plaats, Yper.
Voor het Bestuur
De Voorzitter L. CAMBIER.
(o)
Deze week is het baanseizoen officieel geopend.
Waar we alreeds een proef zagen verloopen, ingericht
door het dagblad De Dag mochten we toch zeggen
dat zij nog wat voorbarig was voor wat aangaat de
forme van vele. renners. Wat meer is, de vooraanstaan
de vedetten der uitheemsche wielerwereld namen er
geen deel aan. en juist daardoor komt nu de koers
naar de Zon, of Pairijs-Nizza, in een heel ander dag
licht te staan.
Niettemin kregen we nog aantrekkelijke programmas
op de piste.
In Antwerpen werd de herkansing geloopen van het
Wereldkampioenschap, waarin de Ronsse der groote
dagen, dus in glansforme, allen den baas was achter
dit geroezemoes van motoren. Onder de deelnemers
bevopden zich nog Lacquehaye, Metze, Wambst en.
Lohmann. Door het feit dat hij van rijwiel veranderde
omdat hij zadelbreuk had,- zag Ronsse zich toch den
koers ontnomen. De rechters immers oordeelden er
anders over, en de Jos kreeg de 5 reglementaire ron
den niet, zoodat hij dus feitelijk al den opgeloopen
achterstand moest inhalen. Onwetend gelaten tot na
den koers van dit besluit, en in de waan verkeerende
dat hij wel was gewonnen; liep hij een blauwtje; op
en Metze deed in zijn plaats de eereronde.
Uitslag: L Metze, in. 1 u.'34 min. en 25 sec, oyer de
10Q km.;, 2. Lqcquehaye, op- 15 meter 3. Wambst, op
2.00 m.4. Lohmann, op 1 ronde 210 meter; 5. Ronsse,
op 2 ronden 280 meter.
Die uitslag geeft dus de wérkelijke waarde der ren-
ners. niet weer, en voorzeker dat/e ^it,,iij eigen midden
.niét ^QO; gauw meer zulien^iagpgn,, waijghgfc.pjgt
afwisseling" in- de beslissingen" moet "komen "Ot^' de
reehtvaWrdigheicT van de réchters-'te'-stóvetfi"1'' l:'
Anderzijds hadden' Wé de Zés Dagen van St Efiehne,
waar .tegen aller verwachting iti Buysse, welke met den
gewestelijken Benoit Faüre reed, gevloerd wérd, al
is het geen schande de neerlaag te moeten lijdéfi Van
den supër-as Van Kempen, die met Van Buggenhout
het er heel-behendig afbracht en het ketje zijn eérste
zege in dat spel bezorgde. Mogen we zeggen dat Buysse
uitmuntend reed, we moeten er bijvoegen dat eener-
zijds de reis naar Amerika hem'Voorzeker geen deugd
zal hebben gedaan, en anderzijds dat hij voor de 1"
maal startte met een renner die reeds zijn oefening
naar het baanseizoen heeft geschikt. Toch mogen we
gedeeltelijk vlaggen, omdat Jan Van Buggenhout een.
rennerke is dat niet veel gerucht maakt maar des te
verdienstelijker werk levert, in den aard van zijn trou
wen makker Van VlockhoVen, die er ook nog niet
nevens vlamt.
Uitslag1. Van Kempen-Van Buggenhout, 1032 pun
ten 2. Mouton-Boucheron, 650 p. 3. Dayen-Wambst,
164 p.Op 1 ronde 4. Buysse-B. Faure, 1002 p. 5. Le-
ducq-Le Drogo, 453 p.6. Thierbach-Korsmeyer, 425 p.
Op 2 ronden 7. F. Wambst-Samyn, 521 p. 8. Pomeon-
Torasain, 428 p.9. Haas-Pipoz, 147 punten.
En nu de groote brok van de week. De baankoers.
Parijs-Nizza óf de inzet van een seizoen tijdens het
welk we weerom de grootste verwachtingen mogen
koesteren voor de onzen. De eerste rit welke loopt
van Parijs, uitgangspunt van den koers naar'de stad
van de Zon Nizza, tot Nevers, bedroeg 219 kilonieters.
We wisten dat onze stadgenooten Ghisquière en De-
croix zich in volle forme aan het vertrekpunt hadden
aangeboden, en, alle ongelukken op zij gelaten, zich
eervol gingen gedragen. Jammer genoeg het fatale
noodlot, dat reeds zöovelen uitschakelde, speelde hier
ook weer zijn rol, en als we er moeten bijvoegen dat
Rebry, waarvan iedereen dacht dat hij niet kon ge
klopt worden, maar even na den aanzet zijn guidon
moest vastzetten, en daardoor wel een minimum van
tijd verloor, zoodat hij de leiders nooit meer terug
zag. en op sommige oogenblikken wel 20 minuten ach
terstand telde, om ter aankomst te vernemen dat er
daarop niets, absoluut niets werd ingehaald, dan moe
ten wij niet zeggen of de eersten gevlogen hebben
En de bewerker van deze razende vlucht Niemand
minder dan Félicien Vervaecke, met den veelbelovén-
den Kint in zijn wielen. Van alle ontsnappingen miek
hij deel, en in den laatsten bergop schudde hij nog
de rest van het kleine peloton van zich af. om op den
koop toe den snellen Sweveghemnaar te vloeren. Die
moet met een beestje hebben gezeten.
Uitslag le rit: 1. F. Vervaecke, de 219 km. in 5 u.
45 min. 10 sec.2. Marcel Kint, op 4 lengten 3. Alfons
Deloor, op 31 sec.; 4. Noret, op 1 lengte; 5. Fontenay;
6. Debenne 7. Rossi, op 2 min. 16 sec. 8. Archambaud,
op 4 min. 32 sec.; 9. Puppo 10. Lauck:.ll. G. Deloor,
op 5 min. 15 sec.48'' Rebry, op 20 minuten53® De-
croix, op 10 min. 31 sec. 67® Ghesquière. op 23 min.
Laat er ons direct bijvoegen dat men tegenwoordig
van alle onkans moet worden gespaard, en dat Fons
niet min dan 4 maal heeft moeten afstappen om aan
zijn ketting of versnellingsapparaat te werken. Dit is
een verschooning die hier dient aangestipt te worden
en het is te hopen dat onze kranige Cyclq-Cross kam
pioen van Wes't-Vlaandereh dbhrötf' zal "repliKC®-
ren eer de koers ten einde is.