8 LAST POST COMMITTEE HARMONIE YPRIANA Concert- de ('Harmonie Ypriana Burgerlijke Stand van Yper ALLERHANDE NIEUWS TRABOLSPEL HANDBOOGSCHIETINGEN Le Conseil d'Administration du Last Post Com mittee association sans but lucratif, a l'honneur d'm- viter les membres a l'assemblée générale statutaire qui se tiendra le Jeudi 2 Avril 1936, a 17 h., en l'hötel de ville. De beheerraad der vereeniging zonder winstgevend doel Last Post Committee heeft de eer de leden uit te noodigen ter jaarlijksche statutaire vergadering die zal gehouden worden op Donderdag 2 April 1936, om 17 uur, in het stadhuis. Zwart en schoon zwart. Dit is hetgeen men zelf bekomt met de verfstoffen Coloro te gebrui ken. Maakt uwe kleederen dus lijk nieuw door ze met de verfstof Coloro te herverven. Groot Concert De zaal van Oud Yperwas Donderdag laatst weer eens bomvol. Niemand wilde het laatste winter- concert prijsgeven. De nieuwsgierigheid der talrijke menigte was nog meer geprikkeld dan naar gewoonte in de laatste weken immers was er gezegd geweest dat vdit concert op touw gezet was door de jongere afdee- ling der commissie van Ypriana. En iedereen wou weten of deze het zoo goed zou doen als de oudere bestuursleden. En inderdaad het programma was uit gelezen. De Marche Russevan Luigini opende hét eerste deeldoor de opgewektheid was het publiek onmiddel lijk in voeling met de uitvoerders. Het Voorspel van Willem Tellvan Rossini gaf gelegenheid aan de solistende Heeren R. Verdoene, F. Coffyn en M. Os- sieur, hun kunst te doen gelden. Schilderachtig, gevoe lig, melodieus waren hun tonen. Het welgekende Les Millions d'Arlequinvan Drigo is altijd aangenaam om aanhooren en liet aan de uitvoerders toe zich niet te veel in te spannen vóór het slotnummer der Harmo nie. Dat was de groote brokZeer moeilijk is de uitvoering van de Danses Polovtsiennesuit Prins Igor, van Borodine, want deze meester der jonge rus- sische school is altijd zeer eigenaardig geïnspireerd geen wonder dat de vertolking van dit opera stuk dan ook veel durf vergt en veel oplettendheid eischt van wege de uitvoerders. Deze keurige uitvoering, onder de sterke leiding van den verdienstelijken Heer Francois Deridder, werd mild toegejuicht. Andermaal werd er bewezen dat de kunst onbegrensd is en dat een keurkorps als de Har monie Ypriana hoe langer hoe beter eere doet aan de reputatie van het kunstminnend leper. Het tweede deel van het programma stelde onmid dellijk Mejuffer Lina Del Sarte voor met het zoo stree- lend instrument dat, volgens de overleveringen, zoo poëtisch was wanneer David dit bespeelde. De Clair de Lune uit Werther, Harpe Eoliennevan Felix Godefroy en Sérénade van Schubert, arr. Bochsa, klonken zeer harmonieus en vielen zeer in den smaak van het publiek. Het Plectrum Sextet Ranieri trad op1 met de zange rige Suite Marinaresca van A. Amadei, met Séré nade Espagnole van Metra en Danse Russevan Berruti, dit bracht uitstekende afwisseling. Mijnheer Rubeau, tenor, die hier geen onbekende meer is, vergastte de toehoorders met Torna a Sur- rientovan De Curtis, <tRicordo di Quisisanavan Denza, Fredericavan Lehar, en dan later met Canta pe mevan De Curtis, de Serenadevan Leoncavallo en Lolita van Buzzi Peccia. Hij oogstte veel bijval, want zijn sobere, zachte toonaangeving weet zoo goed het hart aan te grijpen. Intusschen werden de klassieke dansen door Me juffer Lina Del Sarte, eerste danseres aan den Em pire te Parijs uitgevoerd, bewonderd in Désir wals van G. Tagson en Bolerovan Ravel. Zuivere rhythme van grooten stijl in deze naeenvolgende en gelijkmatige bewegingen van het lichaam met instru mentenbegeleiding. Hoe levendig was de danseres in den half wilden spaanschen dans van den ironischen Ravel. En dan verder hoe modern was zij in de Music hall dances Good bye Hawaïen Rag dollDe Serenade Espagnoleliet nog toe al de bijzondere hoedanigheden op te merken die vereischt worden van iemand die zich op de Danskunstwil toeleggen. Ook werden de toejuichingen aan de jeugdige en lieftallige kunstenares niet gespaard. Veel lof verdient nog het Genre Orkestdat zoo maar onlangs ontstaan is en reeds op zeer voortref felijke wijze Mejuffer Lina Del Sarte begeleidde. Mo gen wij hier den wensch uitdrukken dit Genre Or kest nog te hooren. Dit winterafscheidsconcert is- gewis voor allen een luisterlijke avond geweest. Aan de Heeren, die het op zich genomen hebben dit programma ineen te steken, onzen besten dank, want wij hebben zeer aangename uren beleefd. Aan de werkende leden van Ypriana een gulhartig proficiat. Wij drukken den wensch uit Mejuffer Lina Del Sarte nog te kunnen bewonderen in latere concertenaan Mijnheer Silvio Ranieri en zijne mandolinisten, en aan Mevrouw Vandenbroeck, die dit concert opluisterden bieden wij onze welverdiende gelukwenschen aan. ont reteny particulièrement notre attention. Ces deux morceaux ont été exécutés avec une trés grande cohé- sion, richement nuancée. et aussi avec une belle pré cision duns les attaques. Les solistes M.M. Verdoene saxophoniste, Coffyn flütiste et Ossieur hoboïste, se sont acquittés de leur tSche avec une rare virtuosité. L'Harmonie devient trop puissante pour se faire entendre dans la salie du «Vieil Ypres». Le tympan abasourdi par moments, n'enregistre plus qu'un enche- vêtrement des diverses parties. Ce fut un concert d'un caractère tout différent de ceux que nous avons été accoutumés d'entendre de- puis quelques années, A-t-il plus ou moins plu que les autres II est assez difficile de répondre a cette ques tion, car la réponse dépend des goüts des auditeurs. Nous croyons cependant pouvoir dire qu'il connut un succès éclatant. Le programme varié comprenait un amalgame de musique classique et de musique légère, de choré- graphie et de chant; il formait un contraste éblouis- sant entre une harmonie tonnante, la voix mélodieuse de la harpe et le chant nostalgique des mandolines il nous réservait une surprisel'existence d'un orchestre de genre au sein du cercle musical Ypriana Ce mélange un peu bizarre ne nous dérouta pas plus que lorsqu'on tourne le bouton d'un poste de T. S. F. bïen au contraire, il nous charma par son.originalité. Sous la direction habile et nerveuse de M. Frangois Deridder. l'Harmonie exécuta avec grand brio, la Marche Russe de Luigini, l'ouverture de Guillaume Teilde Rossini, Les Millions d'Arlequin de Drigo, et les t Danses Polovtsiennes du Prince Igor de Bo- redine. 11 va sans dire, que l'ouyerture et les danses Mademoiselle LINA DEL SARTE Mademoiselle Lina del Sarte, aux belles boucles blondes auréolant un sourire virginal, nous apparüt comme une déesse de lumière sous les ravons des pro- jecteurs. Elle incarnait Terpsichore, muse de la danse et du chant, que les anciens représentaient avec une lyre. Harpiste, le prix au conservatoire de Paris, elle nous subjugua et nous emporta vers des zones éthé- rées en nous jouantClair de Lune de Werther de Massenet, Harpe Eoliennede Félix Godefroy et Sérénade de Schubert arr. de Bochsa. La chorégraphie est la synthèse indissoluble de tous les arts. En effet, que deviendrait-elle, sans le rythme mélodieux de la musique, sans la pureté des lignes de l'art plastique, sans le charme troublant de la poésie On peut dire qu'une danse est la sculpture mouvante et chantante d'un sentiment. Ce fut encore Mademoiselle Lina del Sarte, danseuse étoile au théatre de l'Empire de Paris, qui nous en donna la confirmation, en dansant avec souplesse et éléganceDésir valse de Tagson, le Boléro de Ravel, puis deux danses de Music hallGood bye Hawaïet Rag dollces danses furent accom- pagnées par l'orchestre de genre, qui accomplit sa tSche avec honneur. Que dire de la voix puissante, souple et étendue de M. Rubeau, ténor du théatre Royal de la Monnaie a Bruxelles et de l'Opéra Royal flamand d'Anvers Avec quelle chaleur, avec quelle profonde sentimentalité, il nous a chanté une suite de romances exquises Torna a Surrientode De CurtisRicordö di Quisisana de Denza Frederica (O meisje, mijn meisje) de LeharCanta pe mede De Curtis Sérénadede Leoncavallo et Lolitade Buzzi Peccia. Accompagné par Monsieur Silvio Ranieri et son orchestre de mandolinistes, sauf dans Frederica» oü Mme Vandenbrouck, accompagnatrice attitrée de tous les concerts, tint le piano d'acompagnement, M. Rubeau nous transports dans un rêve délicieux sous les beaux ciels d'Italie. On était étonné de l'entendre chanter en flamand et en francais, si bien que l'on se mit a douter de sa nationalité. Trés intéressante aussi était la partie du programme réservée a M. Ranieri et son orchestre de mando linistes. La mandoline descendante du Luth d'origine oriëntale trouble divinement les cceurs en égrenant ses mélopées. On voit se dessiner un balcon fleuri argenté dans un peu de lune, une musique mystérieuse s'é- lève de l'ombre vers la douce clarté d'une fenêtre qui s'ouvre. Une belle apparait, qui semble suivre du re- gard les notes surgissant de l'infinila musique de vient plus précise, plus nerveuse, le bien-aimé est la tout présla sérénade s'achève dans un long baiser. Tout un film charmant s'est ainsi déroulé sous nos yeux mi-clos, tandis que nous écoutions Suite Mari naresca de A. Amadei et Danse Russe de Berruti. Pour terminer ce programme, accompagné du sextuor Ranieri, tout d'abord M. Rubeau chanta La Danza (Tarantella Napoletana) de Rossini puis M'lle Lina Del Sarte dansa Sérénade Espagnole de Metra. Cela permit a tous ces artistes de recueijlir ensem ble la dernière marque de sympathie et d'admiration que leur témoigna le public enthousiasmé, dans une ultime et longue ovation, tandis que M. Boone remit une magnifique gerbe a Me',e Lina del Sarte. Encore une fois bravo et proficiat a tous ceux qui ont contribué au succès de cette dernière soirée. GAIRED. van den 14 tot den 20 Maart 1936 GeboortenSercu Annie, Meenensteenweg, 4. Cneudt Jony, Recollettenpoort, 5. Dumalin Daniel. Zonnebekesteenweg 98. Claeys Siegfried Lombaard straat 47. Vanneste Raphaël, Recollettenpoort, 5. Knockaert Irène Hondstraat, 78. Pattyn Raphaël, Tegelstraat, 40. Pertry Joseph, Basculestraat, 28. Arfeuille Richilde, Rijsselstraat, 130. OverlljdensLamoot Julie, 63 j., huishoudster, wed. Carrion René, Lange Thouroutstraat, 25. Allossery Virginia, 73 j., z. b., wed. Defoort Eduard. Poperinghe- steenweg. 8. Lottegier Jules, 55 j., werkman ongeh.. Lange Thouroutstraat, 25 (van Wvtschaete). Bri- delance Mathilde, 78 j„ z. b„ wed. Behaeghe Hendrik. Poperinghesteenweg, 8. HuwelijksbelofteValeer Onraet, meester haarkap- per, en Maria Lepercq, haarkapster, beiden te Yper. YPER. Aanrijding. Vrijdag voormiddag, om streeks 10 u. 45, had er op de Groote Markt, aan dert hoek der Hondstraat, een aanrijding plaats tusschen. een gespan en een auto. De bakker Deknudt Gaston, wonende alhier in de Rijselstraat, vergezeld van zijn zuster, kwam met paard en kar over de Groote Markt gereden in de richting der Meenenstraat. Beiden wa ren op de kar gezeten.-Omtrent rechtover het Hotel du Sultan werd de bakkerskar voorbijgestoken door de autobus Yper-Rousselare. Een andere auto, gevoerd door Vanderbouwhede Maurice, die uit de Horidstraat kwam, bleef stilstaan om de autobus voorbij te laten rijden doch zette zich plots terug in beweging alswan- neer het gespan van Deknudt, die de groote staatsbaan volgde en meende dat de auto zou blijven stilstaan om ook hem te laten voorbijrijden, ter hoogte der Hond straat gekomen was. Het paard werd door de auto aan den kop aangereden en kwam met zijn voorpooten terecht tusschen den achterslijkweerder en het reser vewiel, waardoor het ten gronde viel, terwijl de linker- trame der kar door een der ruiten van de auto schoot. Gelukkiglij k werden er geen personen gekwetst, doch het paard moet zich nog al erg aan de pooten bezeerd hebben. Een bijgeroepen veearts kon zich evenwel nog niet over de ergheid der wonden uitspreken. De rijks wacht kwam ter plaats het noodige onderzoek doen,- waarna het paard terug op stal werd gebracht. Gesprek. Welnu, Mevrouw, uwe zoo blin kende, zoo nette linoleums zijn gekuischt zonder water Ja, en veel rapper en beter sedert ik de Lavécire gebruik die wascht en boent. Vraag: stalen aan den drogist. De match van Woensdag laatst in het Postje tusschen» de Statie en de Coo was doorgaans schoon gespeeld en zeer afgewisseld. Met het eerste einde teekende de Coo 3 bollen aam maar liet daarna vier maal naeen de keure aan de Statie van aan te teekenen en zoo behaalde de Statie,, niettegenstaande de eerste 3 bollen voor de Coo, 10- tegen 7, na de 7 eerste einden. Het spel werd dan beter afgewisseld keer op keen werd het eind door den achterbolder gewonnen met geheel weinig verschil in het getal gehaalde bollen. Want dit tweede gedeelte van 't spel gaf 11-9 ten voor- deele van de Statie, hetgeen 21 tegen 16 miek. Dan be haalde de Coo nog twee bollen't geen de eindscore- van 25-18 gaf ten voordeele van de Statie. Hoe de twee ploegen speelden De Statie bolders waren opgekomen met den vasten wil van het punt te behalen. Zij hadden hun groot ge- schot medegebracht. De zware artillerie deed goed haar werk en ruimde regelmatig uit de baan alles wat in den weg was. Na het vernielend werk van dat grof geschut,, hadden de achterbolders het doorgaans gemakkelijk, 't Was de taktiek welke Poperinghe gewoonlijk door voert en ze lukte hier opperbest. De Coo verdedigde zich geheel wel en zonder het mislukken van de eerste einden zou zij meer aangetee-- kend hebben. Maar toch, er dient eerlijk gezegd dat- de Statie wat sterker was, bijzonderlijk in 't geschot.. Na deze match is het klassement a^s volgt Matchen Bollen gesp. gew. verl. geh. verl. Postje 3 3 0 75 53 Bascule 3 2 1 71 64 Coo 4 2 2 87 91 Statie 3 1 2 64 68 Cercle 3 0 3 54 75 Toekomende week Bascule-Postje in de Statie. De belangrijkste match van het seizoen. Wint het: Postje dan behaalt het den beker en dat zonder een- match verloren te hebben. Wint de Bascule, dan staan de twee ploegen met evenveel matchen gewonnen en'. moet er een match tusschen hun getweeën gespeeld- wórden. Geen twijfel of het zal een harde match zijn,, die veel liefhebbers zalaanlokken. Er blijft dan nog te spelenStatie-Cercle in de tra van de Bascule, ook een belangrijke match, want geldt: het daar niet voor de eerste plaats te veroveren, het: geldt er voor de laatste te ontwijken. AAN DE LIGGENDE PERS ZONDAG 22 MAART 1936 Om 2 u. 20HOLLEBEKE, bij Edg. PietersOpper- vogel 60 fr. Inleg 13 fr. 50. Kleine vogels 10 fr. - Boven de 55 schutters al vogels van 15 fr. Om 2 1/2 uur: ZILLEBEKE (Hooghel, bij Jules De- witte Oppervogel 60 fr. 10 primés van 13 fr. Kleine vogels 10 fr. Inleg 13 fr. Boven de 50' schutters al vogels van 12 fr. AANSTAANDE SCHIETINGEN Zaterdag 28 Maartom 6 uur stiptVRIENDEN- SCHIETING, bij Omer Vanden Berghe, in 't Ganzeke- Zondag 29 MaartVLAMERTINGHE, bij Camille- Hahn. Maandag 30 Maart: YPER, in 't Ganzeke, bij Omer Vanden Berghe. Zondag 5 April: GHELUVELT, (staande pers). MARKTEN MARCHES Middelprijzen Prix Moyens Tarwe de 100 kilog. Froment les 100 kil. Rogge id. Seigle id. Haver id. Avoine id. Aardappelen 100 k. Pommes de Terre Boter de kilogram Beurre le kilo Eieren het stuk (Eufs la pièce Hoppe de 50 kilogr. Houblons les 50 kil. Yper 14 Maart Kortrijk 16 Maart s f- ar Veurne 18 Maart ■e j öci en 105,00 106,00 106,00 102.00 100,00' 86,00 76.50 71,00 75,00 75,00 91,00 87.00 88,00 88 00 87.00' 37,50 55.00 51,00 60.00 50 00 19,50 19.75 19,50 19 00 19.0D- 0.44 0 36 0 33 0,34 0,33 1935 verkoopers koopers 2!0 200

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 8