LIJSTEN DER KANDIDATEN Vande Lanoitte's Koffies zijn de beste! 3 KAMER Nr 1 - Burgerstrijd - Rex Nr2 Vlaamsch Nationaal Blok Nr 3 - Socialisten Nr 4 Katholieke Unie Nr 5 Liberalen Uurtabel der Zwemkom SENAAT Nr 1 - Burgerstrijd - Rex Nr 2 Vlaamsch Nationaal Blok Nr 3 - Socialisten Nr 4 Katholieke Unie Nr 5 Liberalen Horaire du Bassin de Natation WETGEVENDE VERKIEZINGEN VAN 24 MEI 1936 sonenvervoer nam een ongehoorde uitbreiding op deze vaart en weldra kwamen er goed inge richte en regelmatige diensten tusschen Vilvoor de, Mechelen, Antwerpen, Middelburg, Rotter dam, Amsterdam tot stand. De bootdienst voor het personenvervoer, dat zeer belangrijk was, bleef voortwerken tot op het oogenblik dat de spoorweg een einde aan deze reizen te water is komen stellen. De haven van Brussel die deze vaart bediende, onderging in den loop der eeuwen tal van ver anderingen en verbeteringen. In 1565 werd het Stc Catharinadok gegraven, in 1614 werd de Houtkaai vergroot, in 1639 werden nog twee nieuwe dokken gegraven, in 1704 werden de Groendreef en de Brusselsche steenweg te Vil voorde aangelegd, die den westerlijken dijk der vaart volgden, van 1760 tot 1781 werd een be langrijk entrepot opgericht tusschen de Laeken- straat en de kom van het Entrepot, doch de vaart zelf bleef tot in 1830 ongewijzigd behouden. Door de groote uitbreiding welke de scheep vaart nam, dank aan de toepassing der stoom machines, bleek de Willebroeckvaart weldra onvoldoende en, in 1824, werd een eerste ont werp opgemaakt om de vaart rechtstreeks met de Schelde te verbinden. Het ontwerp Teichman, ingenieur van den Waterstaat, stelde voor de vaart te verbreeden en tot op 6 m. uit te diepen. De uitweg naar de Schelde zou verwezenlijkt worden door een vertakking van 11 kilometer die van Thisselt vertrok. Om de hooge kosten van dit ontwerp, dat van de stad Brussel een uit gaaf van 2.600.000 florijnen zou gevergd hebben, werd het niet verwezenlijkt. Een ander ontwerp, waarbij de diepte der vaart slechts tot op 3 m. 20 gebracht werd, diepgang welke door de meeste schepen te Antwerpen aanleggende niet overtroffen was, werd goedge keurd. Deze werken kostten 654.000 florijnen en werden in 1829 door den aannemer Fleury-Duray aangevangen. Door de omwenteling van 1830 tijdelijk stil gelegd, werden deze werken slechts in 1836 vol eindigd. Onze eerste vorst, Leopold I, droeg er machtig toe bij tot deze voltooiing en niet alleen de vaart werd vergroot en verbeterd, maar ook de sluizen werden vermeerderd en aan de grooter wordende scheepvaart aangepast. Ook de haven van Brussel werd, om aan de ge durige uitbreiding van het trafiek te beant woorden, meermalen veranderd en vergroot. Ver- schillige nieuwe dokken werden gegraven. De Brusselsche haven werd ook nog door een nieuwe vaart van 74 kilometer met 55 sluizen, die den 22 September 1832 ingehuldigd werd en 10.300.000 fr. gekost had, met de Samber verbonden. Deze vaart van Charleroi, gemaakt voor schepen van 70 ton, werd meermalen verbeterd en vertoont omtrent dezelfde bijzonderheden als onze vaart Yper-Komen, daar zij te Fecheyr door de schei dingskruin tusschen de Maas en de Schelde moet en er ook daar talrijke moeilijkheden met den grond ontmoet werden. Den 5 April 1839 werd door koning Leopold I een nieuwe vertakking van 12 kilometer naar de koolmijnen van het center ingehuldigd. Den 4 Oogst 1879 stemde het Parlement een wet waarbij de volledige verandering van het kanaal en het graven van het kanaal van het center voor schepen van 300 ton besloten werden. De voortdurende uitbreiding der scheepvaart en de steeds grooter wordende tonnemaat der schepen deden echter de ontoereikendheid van het kanaal van Willebroeck uitschijnen en weldra bleek het noodzakelijk te Brussel een zeehaven te maken om de uitbreiding, die handel en nij verheid in de hoofdstad genomen hadden, te kun nen volgen. Deze korte schets over het ontstaan der haven van Brussel toont aan wat de volharding der bevolking vermag en hoe rijkelijk de pogingen der voorstanders van het Willebroeckkanaal, die in 't eerst niet voldoende begrepen noch gesteund waren, beloond zijn geworden. Zij leert ons ook hoeveel gelijkenis de geschiedenis der scheep vaart te Brussel met die van Yper vertoont. De scheepvaart immers begon er op een kleine ri vier, de Zenne, juist zooals dit hier geschiedde, op de Yperlee. Zij breidde zich vervolgens uit langs een kleine vaart gelijkloopend met de Zenne, die verzandde, nogmaals zooals dit hier het geval was. Later werd de bestaande vaart vergroot en kwamen er nieuwe bij, zoodat Brus sel thans een bloeiende haven is geworden. Dit voorbeeld van Brussel weze voor ons een les en teven het bewijs van den weldoenden in vloed dien wij van de vaart Yper-Komen, eens dat zij voor de scheepvaart zal geopend zijn, mogen verwachten. Werkelijke Kandidaten COVEMAEKER Léon-Philippe, handelaar, Po- peringhe. DESMYTTERE Henri, landbouwer. Zillebeke. VANNESTE Hubert, handelaar, Waasten. Plaatsvervangende Kandidaten PETIT Gerard, advocaat, Yper. CALUS Gaston, bediende, Yper. VERCRUYSSE Prosper-Omer, landbouwer, Po- peringhe. Werkelijke Kandidaten BUTAYE Emiel, kamerlid, Watou. DECONINCK Gerard-Daniel, geneesheer, Wyt- schaete. VERSTRAETE Achiel-Kamiel, advokaat, Yper. Plaatsvervangende Kandidaten VANDENBULCKE Marcel, handelaar, Vlamer- tinghe. MADDENS Remi, geneesheer, Gheluwe. TOLLENAERE Reimond, advokaat Oostacker. BLOOTACKER Theo, handelaar, Yper. CARDOEN Emiel, handelaar, Becelaere. VERHALLE Remi, landbouwer, Langemarck. Werkelijke Kandidaten MISSIAEN Edgard, volksvertegenwoordiger,Yper MINNEKEER Albert, bediende, Komen. VANRAES Victor, bediende, Ploegsteert. Plaatsvervangende Kandidaten ISAAC Valère, bediende, Wervik. CLEMENT Jules, bediende, Poperinghe. LUTIN Jozef, vlaswerker, Gheluwe. DELEU Leon, werkman, Zonnebeke. BOURDOUXSCHE Emiel, werkman, Waasten. DUTHOO Henri, werkman, Zillebeke. Werkelijke Kandidaten DE MAN Robert, uittredend volksvertegenwoor diger, Roeselaere. VANDECANDELAERE Ernest - Leopold, land bouwer, Wervik. ROUSERÉ Joseph-Alfons, handelaar, Poperinghe. Plaatsvervangende Kandidaten BREYNE Antoon-Jérome, advokaat, Yper. HARDEMAN Emiel-Henri, handelaar, Westouter. DEPONTIEU Edmond-Aloïs, uittredend senator, Meenen. BOLLINGIER Joseph-Livinus, aannemer, Yper. GANNE Maurits-Jules, landbouwer, Proven. HUYS Victor-Georges, timmerman, Ploegsteert. Werkelijke Kandidaten SABBE Franz, advokaat, Yper. LAHAYE Arthur, advokaat, Poperinghe. TITECA Arthur, eigenaar, Nieuwkerke. Plaatsvervangende Kandidaten RONDELEZ Julien, bediende, Wervik. CASIER Gaston, schoenmaker, Komen. BREYNE Ilenri, landbouwer, Wervik. MAHIEU Georges, fabriekwerker, Zonnebeke. DELANNOO Marcel, fabriekwerker, Gheluvelt VAN ALLEYNNES Léonce, brouwer, Yper van 15 Mei tot 15 September Werkelijke Kandidaten D HOOGHE Jules-Gérard, handelaar, Sweveghem CHARLET Louis-Pierre, landbouwer, Ploegsteert (Bizet). BREYNE René-Remi, vlashandelaar, Gulleghem. VERCRUYSSE Remi, molenaar, Poperinghe. Plaatsvervangende Kandidaten GHEYSENS Emile, handelaar, Wevelghem. CHARLET Louis-Pierre, landbouwer, Ploegsteert (Bizet). COVEMAEKER Leon-Philippe, handelaar, Po peringhe. GITS Robert-Joseph, Doctor in wijsbegeerte en letteren, Iseghem. Werkelijke Kandidaten VANDENBULCKE Marcel, handelaar, Vlamer- tinghe. SALENS Firmin, handelaar, Harelbeke. DEMAREY Daniel, handelaar, Poperinghe. DEMETS Jules, landbouwer, Moen. Plaatsvervangende Kandidaten STRUBBE Frans, advokaat, Kortrijk. VAN BRUSSEL Achiel, hovenier, Poelcapelle. VERSTRAETE Achiel, advokaat, leper. TOORREE Germain, bediende, Becelaere. CAMBIEN Emiel, bediende, Kortrijk. ENNAERT Gaston, werktuigkundige, Kemmel. Werkelijke Kandidaten COOLE Jozef, vakbondleider, Kortrijk. CLAYS Jczef-Arthur, bediende, Kortrijk. CLEMENT Jules, bediende, Poperinghe. STEUX Emiel, bestuurder kooperatieve, Dot- tignies. Plaatsvervangende Kandidaten MISSIAEN Edgard, volksvertegenwoordiger,Yper CLAYS Jozef-Arthur, bediende, Kortrijk. STEUX Emiel, bestuurder kooperatieve, Dot- tignies. ALLINCKX Désiré, bediende, Moeskroen. BEAUCARNE Jean, bediende, Herseaux. DENDONCKER Raymond, landbouwer, Avel- ghem. Werkelijke Kandidaten BOSSUYT Gaston-Gustave, senator, Kortrijk. MULLIE Gilbert, senator, Woluwe St Lambert. DEL VA Henri, handelaar, Wervick. INGELBEEN Jules-Joseph, landbouwer, Gheluwe Plaatsvervangende Kandidaten MEHEUS Maurice, bediende, Meenen. OLLIVIER Jules-Jean, landbouwer, Nieuwkerke. DEMUYSERE Louis, bediende, Komen. DE BEER L., notaris, Lendelede. WALLAYS Remi, bediende, Wevelghem. VANDEPUTTE Jules-Achiel, landbouwer, Yper. Werkelijke Kandidaten GILLON Robert, advokaat, Kortrijk. CASTELAIN Paul, bijzondere Wervik. LANNOY Jean, brouwer, Meenen. VERMEULEN Hector, brouwer, Yper. Plaatsvervangende Kandidaten TRACHEZ Jules, zonder beroep, Meessen. LAMOTE Leopold, aannemer Moeskroen. BEHEYT Henri, handelaar, Poperinghe. du 15 Mai au 15 Septembre Gemengde Mixtes Mei en September Mai et Septembre Juni, Juli, Oogst Juin, Juillet, Aoüt Vrouwen alleen Dames seules ni Mei en September m) Mai et Septembre Eji Juni. Juli, Oogst x Juin, Juillet, Aoüt Scholen Ecoles Mannen alleen Hommes seuls Maandagen Dinsdagen Woensdagen Donderdagen Vrijdagen Zaterdagen Zondagen Lundis Mardis Mercredis Jeudis Vendredis Samedis n!1- Betalende Payants 7 a 13 h. 7 a 9.30 h. 7 a 10.30 h. 7 10.30 h. 7 a 9.30 h. 7 a 13 h 10.30 a 13 h. 11.15 a 13 h. 11.15 a 13 h. 10.30 a 13 h. Dimanches 10 a 13 h. 15 a 20 h. 15 a 18.30 h. 15 a 19 h. 9.30 a 10.30 h. 18.30 a C. S. 19 h. a C. S. 15 a 18.30 h. 15 a 20 h. 15 a 20 h. 15 a 20 h. 15 a 19 h. 9.30 a 10.30 h. 18.30 a C. S. 19 h. a C. S. 10.30 a 11.15 h. 10.30 a 11.15 h. Kostelooze Gratuits 15 h. a C. S. ten laatste tot 20 u. 6 a 10 h. au plus tard jusqu'a 20 h. Vrouwen alleen Dames seules C. S. Zonsondergang Coucher du Soleil. 15 a 16 h.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 3