LIJSTEN DER
KANDIDATEN
Vande Lanoitte's
Koffies zijn de beste!
3
KAMER
Nr 1 - Burgerstrijd - Rex
Nr2 Vlaamsch Nationaal Blok
Nr 3 - Socialisten
Nr 4 Katholieke Unie
Nr 5 Liberalen
Uurtabel der Zwemkom
SENAAT
Nr 1 - Burgerstrijd - Rex
Nr 2 Vlaamsch Nationaal Blok
Nr 3 - Socialisten
Nr 4 Katholieke Unie
Nr 5 Liberalen
Horaire du Bassin de Natation
WETGEVENDE VERKIEZINGEN VAN 24 MEI 1936
sonenvervoer nam een ongehoorde uitbreiding
op deze vaart en weldra kwamen er goed inge
richte en regelmatige diensten tusschen Vilvoor
de, Mechelen, Antwerpen, Middelburg, Rotter
dam, Amsterdam tot stand. De bootdienst voor
het personenvervoer, dat zeer belangrijk was,
bleef voortwerken tot op het oogenblik dat de
spoorweg een einde aan deze reizen te water is
komen stellen.
De haven van Brussel die deze vaart bediende,
onderging in den loop der eeuwen tal van ver
anderingen en verbeteringen. In 1565 werd het
Stc Catharinadok gegraven, in 1614 werd de
Houtkaai vergroot, in 1639 werden nog twee
nieuwe dokken gegraven, in 1704 werden de
Groendreef en de Brusselsche steenweg te Vil
voorde aangelegd, die den westerlijken dijk der
vaart volgden, van 1760 tot 1781 werd een be
langrijk entrepot opgericht tusschen de Laeken-
straat en de kom van het Entrepot, doch de vaart
zelf bleef tot in 1830 ongewijzigd behouden.
Door de groote uitbreiding welke de scheep
vaart nam, dank aan de toepassing der stoom
machines, bleek de Willebroeckvaart weldra
onvoldoende en, in 1824, werd een eerste ont
werp opgemaakt om de vaart rechtstreeks met
de Schelde te verbinden. Het ontwerp Teichman,
ingenieur van den Waterstaat, stelde voor de
vaart te verbreeden en tot op 6 m. uit te diepen.
De uitweg naar de Schelde zou verwezenlijkt
worden door een vertakking van 11 kilometer
die van Thisselt vertrok. Om de hooge kosten
van dit ontwerp, dat van de stad Brussel een uit
gaaf van 2.600.000 florijnen zou gevergd hebben,
werd het niet verwezenlijkt.
Een ander ontwerp, waarbij de diepte der vaart
slechts tot op 3 m. 20 gebracht werd, diepgang
welke door de meeste schepen te Antwerpen
aanleggende niet overtroffen was, werd goedge
keurd. Deze werken kostten 654.000 florijnen en
werden in 1829 door den aannemer Fleury-Duray
aangevangen.
Door de omwenteling van 1830 tijdelijk stil
gelegd, werden deze werken slechts in 1836 vol
eindigd. Onze eerste vorst, Leopold I, droeg er
machtig toe bij tot deze voltooiing en niet alleen
de vaart werd vergroot en verbeterd, maar ook
de sluizen werden vermeerderd en aan de grooter
wordende scheepvaart aangepast.
Ook de haven van Brussel werd, om aan de ge
durige uitbreiding van het trafiek te beant
woorden, meermalen veranderd en vergroot. Ver-
schillige nieuwe dokken werden gegraven. De
Brusselsche haven werd ook nog door een nieuwe
vaart van 74 kilometer met 55 sluizen, die den
22 September 1832 ingehuldigd werd en 10.300.000
fr. gekost had, met de Samber verbonden. Deze
vaart van Charleroi, gemaakt voor schepen van
70 ton, werd meermalen verbeterd en vertoont
omtrent dezelfde bijzonderheden als onze vaart
Yper-Komen, daar zij te Fecheyr door de schei
dingskruin tusschen de Maas en de Schelde moet
en er ook daar talrijke moeilijkheden met den
grond ontmoet werden. Den 5 April 1839 werd
door koning Leopold I een nieuwe vertakking
van 12 kilometer naar de koolmijnen van het
center ingehuldigd.
Den 4 Oogst 1879 stemde het Parlement een
wet waarbij de volledige verandering van het
kanaal en het graven van het kanaal van het
center voor schepen van 300 ton besloten werden.
De voortdurende uitbreiding der scheepvaart
en de steeds grooter wordende tonnemaat der
schepen deden echter de ontoereikendheid van
het kanaal van Willebroeck uitschijnen en weldra
bleek het noodzakelijk te Brussel een zeehaven
te maken om de uitbreiding, die handel en nij
verheid in de hoofdstad genomen hadden, te kun
nen volgen.
Deze korte schets over het ontstaan der haven
van Brussel toont aan wat de volharding der
bevolking vermag en hoe rijkelijk de pogingen
der voorstanders van het Willebroeckkanaal, die
in 't eerst niet voldoende begrepen noch gesteund
waren, beloond zijn geworden. Zij leert ons ook
hoeveel gelijkenis de geschiedenis der scheep
vaart te Brussel met die van Yper vertoont. De
scheepvaart immers begon er op een kleine ri
vier, de Zenne, juist zooals dit hier geschiedde,
op de Yperlee. Zij breidde zich vervolgens uit
langs een kleine vaart gelijkloopend met de
Zenne, die verzandde, nogmaals zooals dit hier
het geval was. Later werd de bestaande vaart
vergroot en kwamen er nieuwe bij, zoodat Brus
sel thans een bloeiende haven is geworden.
Dit voorbeeld van Brussel weze voor ons een
les en teven het bewijs van den weldoenden in
vloed dien wij van de vaart Yper-Komen, eens
dat zij voor de scheepvaart zal geopend zijn,
mogen verwachten.
Werkelijke Kandidaten
COVEMAEKER Léon-Philippe, handelaar, Po-
peringhe.
DESMYTTERE Henri, landbouwer. Zillebeke.
VANNESTE Hubert, handelaar, Waasten.
Plaatsvervangende Kandidaten
PETIT Gerard, advocaat, Yper.
CALUS Gaston, bediende, Yper.
VERCRUYSSE Prosper-Omer, landbouwer, Po-
peringhe.
Werkelijke Kandidaten
BUTAYE Emiel, kamerlid, Watou.
DECONINCK Gerard-Daniel, geneesheer, Wyt-
schaete.
VERSTRAETE Achiel-Kamiel, advokaat, Yper.
Plaatsvervangende Kandidaten
VANDENBULCKE Marcel, handelaar, Vlamer-
tinghe.
MADDENS Remi, geneesheer, Gheluwe.
TOLLENAERE Reimond, advokaat Oostacker.
BLOOTACKER Theo, handelaar, Yper.
CARDOEN Emiel, handelaar, Becelaere.
VERHALLE Remi, landbouwer, Langemarck.
Werkelijke Kandidaten
MISSIAEN Edgard, volksvertegenwoordiger,Yper
MINNEKEER Albert, bediende, Komen.
VANRAES Victor, bediende, Ploegsteert.
Plaatsvervangende Kandidaten
ISAAC Valère, bediende, Wervik.
CLEMENT Jules, bediende, Poperinghe.
LUTIN Jozef, vlaswerker, Gheluwe.
DELEU Leon, werkman, Zonnebeke.
BOURDOUXSCHE Emiel, werkman, Waasten.
DUTHOO Henri, werkman, Zillebeke.
Werkelijke Kandidaten
DE MAN Robert, uittredend volksvertegenwoor
diger, Roeselaere.
VANDECANDELAERE Ernest - Leopold, land
bouwer, Wervik.
ROUSERÉ Joseph-Alfons, handelaar, Poperinghe.
Plaatsvervangende Kandidaten
BREYNE Antoon-Jérome, advokaat, Yper.
HARDEMAN Emiel-Henri, handelaar, Westouter.
DEPONTIEU Edmond-Aloïs, uittredend senator,
Meenen.
BOLLINGIER Joseph-Livinus, aannemer, Yper.
GANNE Maurits-Jules, landbouwer, Proven.
HUYS Victor-Georges, timmerman, Ploegsteert.
Werkelijke Kandidaten
SABBE Franz, advokaat, Yper.
LAHAYE Arthur, advokaat, Poperinghe.
TITECA Arthur, eigenaar, Nieuwkerke.
Plaatsvervangende Kandidaten
RONDELEZ Julien, bediende, Wervik.
CASIER Gaston, schoenmaker, Komen.
BREYNE Ilenri, landbouwer, Wervik.
MAHIEU Georges, fabriekwerker, Zonnebeke.
DELANNOO Marcel, fabriekwerker, Gheluvelt
VAN ALLEYNNES Léonce, brouwer, Yper
van 15 Mei tot 15 September
Werkelijke Kandidaten
D HOOGHE Jules-Gérard, handelaar, Sweveghem
CHARLET Louis-Pierre, landbouwer, Ploegsteert
(Bizet).
BREYNE René-Remi, vlashandelaar, Gulleghem.
VERCRUYSSE Remi, molenaar, Poperinghe.
Plaatsvervangende Kandidaten
GHEYSENS Emile, handelaar, Wevelghem.
CHARLET Louis-Pierre, landbouwer, Ploegsteert
(Bizet).
COVEMAEKER Leon-Philippe, handelaar, Po
peringhe.
GITS Robert-Joseph, Doctor in wijsbegeerte en
letteren, Iseghem.
Werkelijke Kandidaten
VANDENBULCKE Marcel, handelaar, Vlamer-
tinghe.
SALENS Firmin, handelaar, Harelbeke.
DEMAREY Daniel, handelaar, Poperinghe.
DEMETS Jules, landbouwer, Moen.
Plaatsvervangende Kandidaten
STRUBBE Frans, advokaat, Kortrijk.
VAN BRUSSEL Achiel, hovenier, Poelcapelle.
VERSTRAETE Achiel, advokaat, leper.
TOORREE Germain, bediende, Becelaere.
CAMBIEN Emiel, bediende, Kortrijk.
ENNAERT Gaston, werktuigkundige, Kemmel.
Werkelijke Kandidaten
COOLE Jozef, vakbondleider, Kortrijk.
CLAYS Jczef-Arthur, bediende, Kortrijk.
CLEMENT Jules, bediende, Poperinghe.
STEUX Emiel, bestuurder kooperatieve, Dot-
tignies.
Plaatsvervangende Kandidaten
MISSIAEN Edgard, volksvertegenwoordiger,Yper
CLAYS Jozef-Arthur, bediende, Kortrijk.
STEUX Emiel, bestuurder kooperatieve, Dot-
tignies.
ALLINCKX Désiré, bediende, Moeskroen.
BEAUCARNE Jean, bediende, Herseaux.
DENDONCKER Raymond, landbouwer, Avel-
ghem.
Werkelijke Kandidaten
BOSSUYT Gaston-Gustave, senator, Kortrijk.
MULLIE Gilbert, senator, Woluwe St Lambert.
DEL VA Henri, handelaar, Wervick.
INGELBEEN Jules-Joseph, landbouwer, Gheluwe
Plaatsvervangende Kandidaten
MEHEUS Maurice, bediende, Meenen.
OLLIVIER Jules-Jean, landbouwer, Nieuwkerke.
DEMUYSERE Louis, bediende, Komen.
DE BEER L., notaris, Lendelede.
WALLAYS Remi, bediende, Wevelghem.
VANDEPUTTE Jules-Achiel, landbouwer, Yper.
Werkelijke Kandidaten
GILLON Robert, advokaat, Kortrijk.
CASTELAIN Paul, bijzondere Wervik.
LANNOY Jean, brouwer, Meenen.
VERMEULEN Hector, brouwer, Yper.
Plaatsvervangende Kandidaten
TRACHEZ Jules, zonder beroep, Meessen.
LAMOTE Leopold, aannemer Moeskroen.
BEHEYT Henri, handelaar, Poperinghe.
du 15 Mai au 15 Septembre
Gemengde
Mixtes
Mei en September
Mai et Septembre
Juni, Juli, Oogst
Juin, Juillet, Aoüt
Vrouwen alleen
Dames seules
ni Mei en September
m) Mai et Septembre
Eji Juni. Juli, Oogst
x Juin, Juillet, Aoüt
Scholen
Ecoles
Mannen alleen
Hommes seuls
Maandagen Dinsdagen Woensdagen Donderdagen Vrijdagen Zaterdagen Zondagen
Lundis Mardis Mercredis Jeudis Vendredis Samedis n!1-
Betalende Payants
7 a 13 h. 7 a 9.30 h. 7 a 10.30 h. 7 10.30 h. 7 a 9.30 h. 7 a 13 h
10.30 a 13 h. 11.15 a 13 h. 11.15 a 13 h. 10.30 a 13 h.
Dimanches
10 a 13 h.
15 a 20 h.
15 a 18.30 h.
15 a 19 h.
9.30 a 10.30 h.
18.30 a C. S.
19 h. a C. S.
15 a 18.30 h.
15 a 20 h.
15 a 20 h.
15 a 20 h.
15 a 19 h.
9.30 a 10.30 h.
18.30 a C. S.
19 h. a C. S.
10.30 a 11.15 h. 10.30 a 11.15 h.
Kostelooze Gratuits
15 h. a C. S.
ten laatste tot 20 u. 6 a 10 h.
au plus tard
jusqu'a 20 h.
Vrouwen alleen
Dames seules
C. S. Zonsondergang Coucher du Soleil.
15 a 16 h.