Erg Verkeersongeval fe Ziilebeke
EEN AUTO IN DE GRACHT
TWEE DOODEN EN VIER GEKWETSTEN
DUIVENWEDVLUCHTEN
•,Tv^rrtr>. -j-Tr-f|f ji.Trarensc.Tsrr77Wr;av 1
Donderdag morgen, rond 7 u. 20, kwam een
franpche auto, gestuurd door een vrouw en waarin
zich zes personen bevonden, van uit richting van
Gheluvelt naar Yper gereden, toen een paar
honderd meter voorbij de herberg Het Kan
tientje juist aan de campagne Godtschalck, het
rijtuig opeens vervaarlijk
zwenkte, de tramlijn op en
af reed en eindelijk, over de
tramlijn, in de gracht tegen
een houten telefoonpaal te
pletter liep.
Een ijzingwekkend ge
kraak, een slag zoo vreese-
lijk hard dat hij, volgens de
bewering der weinige oog
getuigen die het ongeluk za
gen gebeuren, op een donder
slag geleek, en dan het ge
kerm der gekwetsten, was
alles wat men gehoord had.
Veel meer kon men moeilijk
ter plaats vernemen, daar
deze auto, die aan een rede
lijke snelheid bolde, schier
onopgemerkt, evenals de dui-
zende andere autos die al- De
daar dagelijks langs de groote baan komen, voor
bijgereden was.
Hoe het ongeluk gebeurde
Een der personen die het eerst bij de geteister
de auto was en die het ongeluk heeft zien gebeu
ren, is de genaamde Ligneel Raphaël, autobus
voerder te Langemarck, die daar met zijn autobus
van uit Frankrijk, waarheen hij zooals eiken
morgen werkvolk had gevoerd, terugkwam. Vol
gens zijne verklaring kwam de fransche toeristen
auto, na eerst nog een eind verder de autobus
Yper-Meenen van M. Galloo voorgestoken te heb
ben, achter zijn voertuig op een afstand van om
trent een twintigtal meter gereden. Het is ver
moedelijk bij het naar links zwenken om de
autobus voor te steken dat de lichte toeristen
auto de borduursteenen der tramlijn zal geraakt
hebben, waardoor de bestuurster heel zeker de
controle over het stuur zal verloren hebben. De
fransche auto immers klom de tramlijn op, kwam
terug naar het midden der baan, doch nam op
nieuw en steeds zonder vertragen een zwenking
naar links en kwam alzoo, na een bocht van een
50 tal meter lang, opnieuw de tramlijn opgereden,
brak een der aldaar geplante, nog jonge
boompjes midden af, reed de ondiepe gracht in
en botste met den linkerkant van het rijtuig
tegen een houten telefoonpaal, die daar op den
anderen oever der gracht tegen de haag van den
lusthof Godtschalck geplant staat en die door
den geweldigen schok half uitgerukt werd en
vervaarlijk helde. De snelheid, aan dewelke de
auto reed op het oogenblik van het ongeval,
moet daaromtrent de 80 km. per uur geweest
zijn, want, steeds volgens zijn gezegden, reed
Ligneel met zijn autobus aan 80 km. per uur en
werd hij door die fransche auto gevolgd. Men
kan dus gemakkelijk oordeelen hoe, met zulk
een snelheid, vreeselijk hard de slag moet ge
weest zijn. Het linkervoorwiel van de auto is
nog juist langsheen den telefoonpaal geschoven,
doch de slijkweerder was reeds ingedrukt. Daar
de auto zelf zich reeds met de twee linkerwielen
in de gracht bevond en daardoor naar links over
helde, is het de bovenste linkerhoek van het
koetswerk die den telefoonpaal heeft aangehaakt.
Hierdoor werd gansch de linkerkant van het
rijtuig letterlijk afgerukt en vergruisd, terwijl
het overige van de auto, om zeggens niet be
schadigd was. Buiten de vorenste ruit die inger
drukt was, had de auto zoo langs achter als langs
den rechterkant, die men van op de baan kon
zien, schier geen letsel, en ware het niet van de
twee lijken, die daar een weinig verder met een
wit laken overdekt op den grond nog lagen, nooit
zou men hebben kunnen vermoeden dat daar
zoo een verschrikkelijk ongeluk gebeurd was.
De Slachtoffers
In de auto bevonden zich vier vrouwen en twee
mannen die zich naar Poperinghe begaven om
er een begrafenisplechtigheid bij te wonen. Het
was Mevr. Coudron, wonende te Roubaix, rue de
Gai Lussac, 4, die het stuur in handen had. Ne
vens haar had plaats genomen M. Dauchy een
jongeling van ongeveer 20 j., insgelijks wonende
te Roubaix, 25, rue du Due, en die, op aanvraag
van den echtgenoot van Mevr. Coudron, de reis
meemaakte om een helpende hand toe te steken
in geval er iets met de auto mocht haperen. De
vier andere personen, die langs achter in de auto
zaten, waren Suzanne Coudron, de 18 jarige doch
ter van de bestuurster, dezes schoonbroeder M.
Henri Coudron, 48 jaar oud, en zijne 50 jarige
zuster Mevrouw Leontine Coudron, echtgenoote
van M. Victor Vandenbussche, en dan nog Mevr.
Plouvier, een hunner vriendinnen, van Wattre-
los.
Van zoodra de slag gebeurd was en de auto met
den afgerukten linkerkant tegen den hellenden
Konings, en Vanderghote, griffier, ter plaats af
om het noodige onderzoek in te stellen. Een ge
neesheer werd nog bijgeroepen om het overlij
den van M. Coudron en zijne zuster vast te stel
len, waarna toelating gegeven werd om de twee
lijken naar het doodenhuisje van Ziilebeke over
te brengen, waar, in den loop van den namid
dag, tot de lijkschouwing werd overgegaan.
Daar de voornaamste getuigen van het ongeval,
de bestuurster en de persoon die nevens haar zat,
gekwetst en naar de kliniek van Meenen overge
bracht waren, werd het onderzoek hierdoor zeer
bemoeilijkt en moest men zich vergenoegen met
de weinig overeenkomende verhalen van de per
sonen, die er het eerst bij waren geweest en met
de op den grond nog zichtbare sporen van den
weg door de auto al kronkelen afgelegd, om zich
een gedacht te kunnen vormen van de omstandig
heden waarin het ongeval zich voordeed. Zeer
duideli jk merkte men nog de versche sporen van
drie autowielen die van het midden der baan naar
de tramlijn gingen, zoodat de auto bij het maken
dezer zwenking en door de verkregen snelheid
heel zeker maar met drie wielen meer den grond
genaakte. Het onderzoek, dat hierover zal inge
steld worden, zal de thans nog duistere punten
van dit doodelijk verkeersongeval, dat in gansch
de streek zeer druk besproken wordt, moeten op
helderen.
erg gehavende auto
telefoonpaal was blijven stilstaan, kwamen ver-
schillige verschrikte personen, waaronder de
autobusvoerder Ligneel, ter plaats gesneld om
de noodige hulp te bieden. Daar er in de eerste
oogenblikken niemand uit de auto te voorschijn
kwam, was het zelfs Ligneel die het portier open
de. De jongeling, M. Dauchy, die het minst erg
gekwetst werd, kon nog op eigen krachten de
auto verlaten. De bestuurster was er erger aan
toe. Zij had een diepe snede aan den kin en
gansch het aangezicht bebloed, doch na onder
zoek bleken haar kwetsuren evenwel niet levens
gevaarlijk. Deze beide personen konden nog te
voet gaan tot aan de nabijgelegen herberg Het
Kantientjewaar de Heer Dokter Maddens,
van Gheluwe, de gekwetsten kwam verzorgen.
De vier personen, die zich langs achter be
vonden, waren echter het slechtst gesteld. Allen
waren door den geweldigen schok dooreengeslin-
gerd geworden en M. Coudron, die links zat, was
met de beenen tusschen de aan splinters geslagen
autodeur en den telefoonpaal genepen, zoodat
het heel wat moeite kostte om hem van uit zijn
neteligen toestand te bevrijden. Zijne zuster,
Mevr. Coudron, gaf geen teeken van leven meer
toen men haar uit de auto haalde en op het gras
langs de gracht, nevens de tramlijn, neerlegde.
Mevr. Plouvier, die buiten kennis was en zeer
ernstig aan het hoofd gekwetst bleek te zijn,
alsmede Mej. Coudron werden dan ook op hare
beurt uit de auto gehaald en naar Het Kan
tientje gedregen. Bij het overbrengen echter
bezweek M. Coudron aan de gevolgen der opge-
loopen verwondingen en werd zijn lijk nabij de
geteisterde auto teruggebracht en nevens dat
van zijn zuster neergelegd.
Daar de telefoonpaal half afgerukt was en de
draden gebroken waren kon men van uit Het
Kantientje onmogelijk de noodige hulp opbel
len. De herbergbaas was zelfs juist bezig met tele-
foneeren toen het ongeval plaats had en zijn ge
sprek werd alzoo midden door afgesneden. Óaar-
door was men dus verplicht eerst naar Gheluvelt
dorp te rijden en van daaruit de dokters van het
omliggende en de rijkswacht van Yper te verwit
tigen. De Heer Dokter Maddens, van Gheluwe,
was het eerst ter plaats om de gekwetsten de
noodige zorgen toe te dienen. De Eerw. Heer pas
toor van Gheluvelt diende Mevr. Plouvier, die
het ergst gekwetst was, nog het H. Oliesel toe,
waarna alle vier de gekwetsten, op bevel van den
Heer D' Maddens en van zijn collega, de Heer
Dr Defever, van Becelaere, die intusschen ook
was toegekomen, met de autobus van M. Lenoir
Maurice in allerijl naar de St Joris kliniek te
Meenen gevoerd werden. Daar stelde men vast
dat Mevr. Plouvier een erge schedelbreuk opge-
loopen had en werd er voor haar leven gevreesd.
Zooals wel te begrijpen was er weldra op de
plaats van het ongeval een groote menigte
nieuwsgierigen toegestroomd, doch de Heer Hou-
dendyeke, veldwachter te Gheluvelt, die daar niet
veraf woont, was eveneens van de eersten ter
plaats om den ordedienst te verzekeren en aan
het bevrijden en wegbrengen der gekwetsten
een helpende hand toe te steken. Korts daarop
kwamen de rijkswacht van Yper, alsmede de Heer
Sercu, veldwachter van Ziilebeke, den ordedienst
nog versterken en het verkeer, dat aldaar op die
baan zeer druk is, regelen.
Het Onderzoek
Om 9 u. 30 stapte het parket van Yper, be
staande uit de Heeren Devos, onderzoeksrechter,
Santenaire, substituut van den Procureur des
Lokaal De Zonbij A. Vanwichelen-Dedier,
Statiestraat, Yper.
—o
UITSLAG DEK PRIJSVLUCHT UIT ORLEANS
van Zondag 21 Juni 1936
116 prijsduiven,. gelost om 5,10 ure
Snelheid eerste duif 1182.00 m.
1. Reynaert S. 2. Colpaert Alb. 3. Develter
4. Stamper Jul. 5. Gekiere Ev. 6. Desmet Ch.
7 Grouset Alb. 8. Wydooghe Cyr. 9. Molein Fl.
10. Maillard Maur. 11. Lemahieu Gér. 12. Col
paert A. 13. Vandenhove Ev. 14. Gadeyne Henri
15. Burggraeve C. 16. Souffiet 17. de Vinck P.
18. Colpaert A. 19 Broucke 20. de Vinck P. 21.
Burggraeve C. 22 Speybrouck Hil. 23. Rousselle A.
24. Handschoewerker 25. Packet Ach. 26. Tail-
üeu Od. 27. Develter 28. Declercq gebr. 29.
Heughebaert Jer. Develter de Vinck P.
Rousselle A. Stamper J. Rousselle Cyr. Molein
Georges Ossieur Edw. Snelheid laatste duif
1030.50 m.
UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT ARRAS
(Oude duiven)
101 prijsduiven, gelost om 7,02 uur
Snelheid eerste duif 1441.53 m.
1. Tommeleyn Edw. 2. Burggraeve Cam. 3. De-
rous Em. 4. Deruytter Em. - 5. Burggraeve C.
6. Donck Cyr. 7. Schoonere M. 8. Deruytter Em.
9. Sintobin Em. 10. Speybrouck Hil. 11. Anne Rich.
12 Lefever N. 13. Sintobin Em. 14. Speybrouck
Hil. 15. Debreyer A. 16. Tommeleyn Edw. 17.
Velghe A. 18. Dehaene Henri 19. Wydooghe Cyr.
20. Declercq A. 21. Vanassche A. 22. Debreyer A.
23. Wydooghe Cyr. 24. Logie-Coffyn 25. Taillieu
Od. 26. Deious Em. 27. Bollaert Ant. 28. De
haene Jos 29. Schooneere M. 30. Anne Rich.
31. Logie-Coffyn 32. Dewitte Jul. 33. Tommeleyn
Edw. 34. Trezy Arth. Fauvart J. Deschacht.
Snelheid laatste duif 1201.00 m.
UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT CLERMONT
van Zondag 21 Juni 1936
269 prijsduiven, gelost om 6.00 ure
Snelheid eerste duif 1251.20 m.
1. Thuytten M. 2. Baeyens V. 3. Vandooren Ch.
4. Logie Charles 5. Gekiere Ev. 6. Casteleyn G.
7. Blic Oscar 8. Tommeleyn Edw. 9. Taillieu
Od. 10. Souffiet A. 11. Demazeneire U. 12. De
haene Jos. 13. Burggaeve C. 14. Thuytten M.
15 Burggraeve C. 16. Casteleyn G. 17. Demuynck
Ch. 18. Packet Ach. 19. Ossieur Edw. 20. Van-
dervondelen A 21. Speybrouck Hil. 22. Dejaegher
A. 23. Gonthier Cam. 24. Dejaegher A. 25. De
jaegher A. 26. Derycke René 27. Deschacht Aug.
28. Molein Oscar 29. Thuytten M. 30 Deruytter
E. 31. Vandooren Ch. 32. Dejaegher A. 33.
Vandenbilcke A. 34. Cornette Cyr. 35. Vanro-
bayes 36. Baert Eug. 37. Derycke René 38. De
clercq André 39. Molein Georges 40. Declercq
41. Tommeleyn Edw. 42. Kinart Jules 43. Ge
kiere Ev. 44. Blic Oscar 45. Vannassche A. 46.
Deweerdt René 47. Molein Oscar 48. Thuytten M.
49. Wydooghe Cyr. 50. Geldof Jos. 51. Reynaert
5. 52. Gonthier Cam. 53. Lemahieu Ger. 54.
Deruytter Em. 55. Derycke René 56. Deschacht
Aug. 57. Dehaene Jos. 58. Buysse Raym. 59.
Geldof Jos. 60. Tommeleyn Edw. 61. Taillieu Od.
62. Pickel Alf. 63. Geldof Jos. 64. Decommer
Cam. 65. Demuynck Ch. 66. Molein Fl. 67.
Burggraeve C. 68. Maillard Edm. 69. Anne Rich.
70. Baeyens V. 71. Gekiere Ev. Snelheid laatste
duif 1145.09 m.
UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT ARRAS
(Jonge duiven)
62 duiven, gelost om 7,02 ure
Snelheid eerste duif 1387.00 m.
1. Logie-Coffyn 2. Vandamme Gust. 3. Debreyer
A. 4. Logie-Coffyn 5. Debreyer A. 6. Gadeyne
Henri 7. Dehaene Od. 8. Gadeyne H. 9. De
muynck Ch. 10. Demuynck Ch. 11. Demuynck Ch.
12. Logie Charles 13. Gadeyne Henri 14. Logie
Ch 15. Bartier Jan 16. Gadeyne Henri 17.
Bouckenooghe M. 18. Bartier J. 19. Fauvart J.
20. Wolters Maur. 21. Bartier Jan Demuynck Ch.
Vandamme G. Snelheid laatste duif 1048.00 m.
Had Adam het maar geweten,
Hij had in den appel niet gebeten
Maar gedronken, vrij en blij
'n Tas koffie met PACHA Chicorei.