5 PRIJSUITDEELINC DER RIJKSMIDDELBARE SCHOOL ÉCÖLE MOYENNE DE L'ÉTAT DISTRIBUTION DES PRIX AANSTAANDE PRIJSUITDEELINGEN St jozefsschool, Meenensteenweg, leper Woensdag 15 Juli, te 9.30 u., had in den Schouwburg der stad de plechtige prijsuitdeeling aan de leerlingen der Rijksmiddelbare school plaats. Regen en wind heb ben noch de autoriteiten, noch de ouders belet in groot aantal aan deze feestelijkheid tegenwoordig te zijn. De zaal was volledig bezet wanneer de Heer Van der Mersch, schepen van Onderwijs, zijn intrede deed, ge volgd van de Heeren Bouquet, lid van den beheerraad der school en voorzitter van de Commissie van Open baren Onderstand, de H.H. Butaye, Missiaen, en Van Alleynnes, leden van den beheerraad, M. Clinckemaille, arrondissementscommissaris, Versailles, stadssecretaris. Wij bemerken nog de tegenwoordigheid van de heeren Toussaert, Gaimant. Dumon, bestuursleden van den bond der oudleerlingen en vrienden der Rijksmiddel bare school, M. Tordeur, opziener der gemeentescholen, M. Blomme, bestuurder der muziekschool, M. Antony, stadbibliothecaris, M. Vermeulen, voorzitter der Han delskamer, E. H. De Busschere, leeraar van godsdienst, M. Pauwels, gewezen leeraar. Een dreunende Brabangonne gevolgd van ons ge liefd Tuindagliedbegroette de intrede der over heden. Het feestprogramma werd op schitterende wijze uit gevoerd. Alles liep regelmatig van stapel eh men voelde dat leeraars en leerlingen wilden bewijzen dat de Mid delbare school den naam waardig blijft van school van tucht en orde. Alle nummertjes van het programma waren puik, een bijzondere melding dient nochtans gedaan te worden voor de Marcia Funebre sprook jesspel uitgevoerd door de leerlingen van het le en 2« studiejaar der voorbereidende afdeeling, onder de leiding van den heer Tamboryn. Het was envoudig ge zegd een prachtnummer, dat in een wonderschoon en bijzonder goed aangepast décor, geleverd door den Heer Vansteenkiste, kunstschilder onzer stad, uitge voerd werd. Men vraagt zich af wie men het meest moest bewonderen, óf de leerlingen voor hun natuur lijk spel óf den leeraar voor het geduld dat hij aan den dag gelegd heeft om tot zulke volmaaktheid te komen. Wij zullen onze bewondering tusschen allen deelen en hun zeggenhartelijk proficiat voor uw buitengewoon schoone prestatie. Alvorens de prijzen uit te reiken nam de H. Oorts, bestuurder, het woord. In een bondige rede verontschuldigde hij den Heer Burgemeester, welke voor dienstzaken naar Brussel geroepen was geweest. Hij dankte de 130 nieuwe leden die zich bij den Bond van Oudleerlingen en vrienden van de Middelbare school hadden aangesloten. Hij meldde het verheugend nieuws dat met het aanstaande schooljaar de grieksch-latijnsche afdeeling terug inge richt zou worden en eindigde met de ouders te ver zoeken hun kinderen goed te bewaken gedurende de vakantiedagen en bijzonder te letten op de keus der speelmakkers. Daarop deed de H. schepen Lemahieu, die door zijn ambt belet was geweest vroeger aan de plechtigheid tegenwoordig te zijn, zijn intrede. De uitdeeling der prijzen aan de 375 leerlingen der school ging ononderbroken door gedurende een uur. Na die afkondiging waarvan de bijzonderste uitslagen hier onder volgen, nam de Heer Van der Mersch, schepen van Onderwijs, het woord in naam van het stadsbestuur, om den H. Bestuurder Oorts te feliciteeren voor de goede leiding zijner school, de H.H. leeraars voor hun degelijke medewerking en de leerlingen voor hun prachtige resultaten. Het feest eindigde met de uit voering van Vers l'Avenir Iedereen verliet voldaan onzen schouwburg en verheugde zich in den bloei onzer Rijksmiddelbare school. Les éléments déchaïnés s'étaient coalisés pour assom- brir ce beau jour, ce grand jour de nos enfants. Malgré leur puissance et leur astuce, ni Monsieur le Vent, ni Dame Pluie ne purent éteindre ou même faire va- ciller la flamme ardente de Bonheur qui embrasait les yeux vifs des 375 élèves de l'écoleils ne purent davantage emporter ou noyer le doux émoi qui exal- tait les coeurs des parents et des maitres enfin, ils ne furent pas assez puissants pour établir un barrage devant les portes des autorités et des nombreuses nota- bilités de la ville qui avaient tenu a rehausser de leur présence cette belle distribution des prix du mercredi 15 juillet. Parmi elles nous avons remarqué l'échevin de ('instruction publique, M. Van der Mersch, les mem bres du bureau administratif de l'école, MM. Bouquet, président de la commission d'assistance publique. Arthur Butaye, avocat, Missiaen, député et Van Al leynnes, président de l'union des anciens élèves, le commissaire d'arrondissement, M. Clinckemaille, le secrétaire communal, M. Versailles, les membres de la commission de l'union des anciens élèves et amis de l'école, MM. Toussaert, Dumon et Gaimant, l'inspecteur des écoles communales, M. Tordeur, le Directeur de l'école de musique, M. Blomme, le Bibliothécaire, M. Antony, le Président de la Chambre de Commerce. M. Vermeulen, le professeur de religion, M. l'abbé De Busschere et le professeur honoraire, M. Pauwels. Une vibrante Brabangonne et notre cher Tuin daglied chantés par tous les élèves de l'école furent en quelque sorte l'offrande a la Patrie et a la ville natale, de tous ces jeunes coeurs ardents, chargés des plus belles et des plus pures espérances. A peine l'orchestre eüt-il marqué les derniers ac cords de la Marche mutualistede L. Gregh que déja se levait le rideau pour nous offrir le spectacle d'un charmant conté de fées, encadré d'un décor magni- fique, brossé de main de maitre par M. Vansteenkiste. Marcia Funebre de Pol de Mont, déclamé d'une part et animé d'autre part par les jeunes virtuoses de la 1" et de la 2'' année de la section préparatoire, sous la direction du professeur, M. Paul Tamboryn, fut d'un bout a l'autre un poème lumineux, dans sa sim- plicité, et par ses couleurs tendres et par sa musicalité esquise. Les petits interprètes de la mort d'un hanne- ton ont fait honneur a leur maitre qui, certes, a dü se dépenser corps et Sme, pendant de trés longues heures pour atteindre a tel résultat. M. Hanoulle, professeur de musique peut-être fier aussi de ses élèves qui ont chanté avec un bel ensemble et non moins de justesse, un choeur a deux voix, trés original, mais sans doute peu compris du public, parce- que écrit dans le style moderne, Het geluk poésie de Jef Simons, musique de J. Absil. Quant a la fable Le Corbeau et le Renard de Lafontaine, métamor- phosée en choeur a deux voix par Louis de Croze, elle füt mieux goütée et recueillit plus d'applaudissements, j grace a sa musique plus légère, plus populaire, j Ttvee Moeder-Sonnetten de Willem Kloos, furent I dits par les élèves de la section moyenne avec tant de I cohésion, que l'on n'entendait qu'une seule voix, une voix émue psalmodiant deux rêves illuminés de ten- dresse, et caressés par le souffle d'un amour profond. II faut une ame de poète, comme celle de M. Buckinx pour obtenir de ses élèves une diction aussi parfaite, aussi bien sentie. Enfin les élèves de la le année de la section prépa ratoire nous ont agréablement délectés, en nous disant, de leurs voix sonores, deux poèmes amusants de K. De Gheldere Het Herderinnetje et Herte Vrouwe Dans un discours d'une concision remarquable, le Directeur de l'école, M. Oorts, excusa le Bourgmestre, M. Vanderghote, appelé a Bruxelles, remercia les autorités présentes puis nous annonga deux bonnes nou- velles: tout d'abord l'adhésion de 130 nouveaux membres a l'union des anciens élèves et amis de l'école, ensuite, la création d'une section gréco-latine pour l'année scolaire 1936-37puis il demanda aux parents de bien surveiller leurs enfants, pendant les vacances, afin que ceux-ci ne fréquentent point de mauvais camarades, qui leur feront perdre, en deux mois de temps, les bons principes que leurs maitres se sont donnés tant de peine a leur inculquer pendant l'année scolaire. Le Menuet de L. Boccherini, joué en intermède par l'orchestre permit de faire les préparatifs nécessaires a la distribution des prix. A ce moment l'échevin M. Lemahieu fit son entrée. Après le long et impressionnant défilé des lauréats, M. Van der Mersch prit la parole pour féliciter le Directeur M. Oorts, le corps professoral, les lauréats et leurs parents. II insista sur ce que venait de dire le Directeur au sujet de la surveillance des parents a l'égard des enfants, et pour terminer il souhaita a chacun de bonnes vacances, faisant des voeux pour que le soleil se mit aussi de la partie. Vers l'Avenirchanté par tous les élèves, salua le départ des autorités. Avant de se quitter, Parents, Maitres et enfants, échangèrent remerciements, félicitations et conseils, dans la plus franche cordialité. La vie a l'école n'est-elle pas la continuation de la vie familialeGAIRED. O UITSLAGEN RÉSULTATS VOORBEREIDENDE AFDEELING SECTION PRÉPARATOIRE le Studiejaar le Année d'études Hebben de 9/10 der punten behaald Ont obtenu les 9/10 des points Bryxis Jean, Slosse Filip, Bories Hubert, Vandeweghe Omer. 2l' Studiejaar 2e Année d'études Hebben de 9/10 behaald Ont obtenu les 9/10 Kerrinckx Jacques, Becquaert Robert, Durieu Ro ger, Maes Roger, Mortreu Guy, Vandermeulen Elie, Ford Gustaaf, Platteau Jozef, Masschelein Charles, Vandevelde Hendrik, Van den Driessche Jozef, Buckinx Herman. 3l' Studiejaar 3e Année d'études Hebben de 9/10 behaald Ont obtenu les 9/10 Wyckaert Jan, Debyser Gabriël, Morel Marcel, De- segher Roger, Desmet Lucien, Leyns Raymond, Duflou André, Deprost Gilbert, Tryssesoone Louis, Mennens Paul, Pauwels Roger. 4e Studiejaar 4e Année d'études Hebben de 9/10 behaald Ont obtenu les 9/10 Gaimant Gilbert, Cambier Marcel, Quaghebeur Ro ger, Beele Roland, Duhameeuw Jacques, Bastil Robert, Van Nieuwenhuyse Etienne, D'Hont Jacques. 5' Studiejaar B 5e Année d'études B Heeft de 9/10 behaald A obtenu les 9/10 Janssens Jacques. Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Scheire Alberic, Vandenberghe Georges, Verfaillie Yves, Bouve Georges. 5C Studiejaar A 5C Année d'études A Heeft de 9/10 behaald A obtenu les 9/10 Duyck Emile. Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Ghisquière Willy, Delhem Yvan, Horrez Cesar. 6l' Studiejaar B 6" Année d'études B Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 De Jaegher Armand, Knockaert Marcel, Feys Robert, Becarren Raymond, Gheerardyn Albert, Grillet Paul. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Busschaert Maurice, Labaere Omer, Devriese Jozef, Deleu Antoine. 6l Studiejaar A 6' Année d'études A Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Decheiver Freddy, Demeyere Jacques, Deschildre Michel, Parker Walter, Lyphout Alfred. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Vanvaerenbergh Gustaaf, Vantorre Noël, Delhem Henri, Forster Jean. MIDDELBARE AFDEELING SECTION MOYENNE lr Studiejaar B 1' Année d'études B Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Beele Raymond. Vandeputte Georges, Verstraete Marcel. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Verbaere Roger, Feys Gerard, Beele Michel, Salomé Rodolf, Poissonnier Albert, Aeck Albert. 1' Studiejaar A 1" Année d'études A Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Notebaert Celina, Vandepitte Jean. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Geerinck Arnold, Devos Julien, Loose Lucienne, Gry- son André, Gruwez Blanche. 2" Studiejaar 2e Année d'études Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Braem Jozef, Coppejans Edgard. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Hoflack Roger, Verbeke Karei, Gaimant Yolande, Valcke Andries, Glorie Robert. v 3° Studiejaar 3e Année d'études Hebben de 8/10 behaald Ont obtenu les 8/10 Sierens André, Van Coillie Marie-Louise, Dewaele Jacques, Tourlouse Albert, Wyckaert Anna. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Vanderstichelen Roger, Dauchy Henri, Dejonghe Emile, Dumon Alfred, Geelen Robin, Bories Edgar, Vandamme Edg., Catteau Em., Derdaele Michel, Pyncket Albert, Michiel Lucien, Chapelle André. 41' Studiejaar 4° Année d'études (3' Wetenschappelijk 3' Scientifique) Hebben de 9/10 behaald Ont obtenu les 9/10 Van Ommeslaeghe Robert, Vantorre Abel. Hebben de 7/10 behaald Ont obtenu les 7/10 Ravard Christiane, Wyckaert Paula. EINDEXAMEN EXAMEN DE SORTIE Middelbare Afdeeling Section Moyenne Hebben het einddiploma bekomen Ont obtenu le diplome de sortie Met de grootste vrucht Avec le plus grand fruit Van Coillie Marie-Louise, De Waele Jacques, Sierens André, Tourlouse Albert, Wyckaert Anna. Met groote vrucht Avec grand fruit Dejonghe Emiel, Dauchy Henri, Pyncket Albert. Du mon Alfred, Geelen Robin, Derdaele Michel. Met vrucht Avec fruit Vanderstichelen Robert, Catteau Emile, Bories Ed gard, Vandamme Edgard, Lemoine Roger, Inghelram Daniël, Van Nieuwenhuyse Roger, Fiey Georges, Desiere Albert, Chapelle André, Desodt Roger. Bijzondere meldingen Mentions spéciales ENGELSCH ANGLAIS Met de grootste vrucht Avec le plus grand fruit Sierens André, Vanderstichelen Robert, Tourlouse Albert, Va'fi Coillie Marie-Louise, Wyckaert Anna. Met groote vrucht Avec grand fruit Derdaele Michel, Dewaele Jacques, Dejonghe Emiel, Vandamme Edgard, Desodt Roger, Pyncket Albert. Met vrucht Avec fruit Dauchy Henri, Desiere Albert, Catteau Emile, Cha pelle André, Geelen Robin, Dumon Freddy, Van Nieuwenhuyse Roger. DUITSCH ALLEMAND Met de grootste vrucht Avec le plus grand fruit Vanderstichelen Robert, Tourlouse Albert, Dewaele Jacques, Sierens André, Dauchy Henri, Desodt Roger, Van Coillie Marie-Louise, Geelen Robin, Wyckaert Anna, Vandamme Edgard. Met groote vrucht Avec grand fruit Chapelle André, Dumon Freddy, Pyncket Albert, Dejonghe Emiel, Derdaele Michel. Met vrucht Avec fruit Catteau Emile, Desiere Albert, Van Nieuwenhuyse Roger, Fiey Georges, Bories Edgard. T1KSCHRIFT DACTYLOGRAPHIE Met de grootste vrucht Avec le plus grand fruit Catteau Em„ Geelen Rob., Lemoine Rog., Van Coillie M.-L., Chapelle André, Dewaele Jacq., Pyncket Alb., Vandamme Edg. Met groote vrucht Avec grand fruit Bories Edg., Desiere Alb., Sierens And., Tourlouse, Vanderstichelen R. Met vrucht Avec fruit Dauchy Henri, Dejonghe Em., Derdaele Mich., Dumon Alfred, Fiey Georges, Wyckaert Anna, Van Nieuwen huyse R., Forret Em., Desodt Rog. Donderdag 23 Juli, te 10 u., bij de Rousbrugge- Dames, Maloulaan. Vrijdag 24 Juli, te 9 u., in de H. Familie, de Stuersstraat. Dinsdag 28 Juli, te 9 u. 30, voor de leerlingen der Stadsmeisjesschool van de St Jansstraat, in den Stadsschouwburg. Te 14 J uur, voor de leerlingen der Stadsjon- gensschool, in den Stadsschouwburg. Woensdag 29 Juli, te 9 uur, voor de leerlingen van St Vincentiuscollege, in de feestzaal der Bol- lingstraat. Te 2 i uur, voor de leerlingen der Stadsmeis jesschool van de Rijselstraat, in den Stadsschouw burg. Te 2 J uur, voor de leerlingen van de St Aloy- siusschool, in de feestzaal van het Christen Volks huis, St Jacobsstraat. Donderdag 30 Juli, te 9 u., voor de bewaarklas- sen der Mariaschool (Zusters Lamotte) in de feestzaal der Wenninckstraat. Te 9 u., voor de leerlingen van O. L. Vrouw van Tuine, Beluikstraat. Te 9 u., voor de leerlingen van de St Jozefs- scholen, (be waar klassen en ie graad uitgezon derd), in de zaal van den Meenensteenweg. Te 2 u., voor de leerlingen van de H. Harte- school (Zusters Lamotte, Capucienenstraat), in 't lokaal Familiekring Te 2 i u., voor de leerlingen van de St Michiels- school, in de feestzaal van het Christen Volks huis, St Jacobsstraat. Vrijdag 31 Juli, te 9 u„ voor de bewaar klassen en le en 2C studiejaar van de St Jozefsscholen (Meenensteenweg, Kalfvaart en Potyze), in de zaal van den Meenensteenweg. Te 2 u., voor de leerlingen der Mariaschool, Be- roepsschool en Huishoudklas van de Zusters La motte, Rijselstraat, in den Stadsschouwburg. Twee leerlingen van de Sint-Jozefsschool Mee nensteenweg, 25, leper, hebben voor de centrale Jury van Gent, praktische examen afgelegd van dactylögraphie en bekwamen prachtige uitslagen. Alice Furniere heeft een Vlaamsch en Fransch diploma van den handelsgraad bekomen met groote onderscheiding. Marie-Louise Jacques, een Vlaamsch diploma van den handelsgraad met groote onderscheiding en een Fransch diploma met onderscheiding. Aan beide leerlingen wenschen wij uit gan- scher harte geluk.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 5