C.LAMOÜT-DUMOULIN Koloniale Loterij Moeders zoekt uw profijt Dixmudestraat, 40, Yper 2 Ce handelt voorzichtig met vandaag ONZE SCHEEPVAART OOSTENDE EN YPER Vanaf MAANDAG 14 tot 30 SEPTEMBER 193Ö VRIJE INGANG. KOMT ZIEN EN OORDEELT een comfortabel, gezond, aangenaam en spoedig vervoer in te richten. Eens voor goed moet een einde gesteld worden aan deze ellendige wijze van uitbating. Wij zijn overtuigd dat de Heer Minister van Verkeerswezen zal tusschenkomen om aan de rechtmatige eischen van het reizende publiek voldoening te schenken. Daartoe helpen ons de Gemeentebesturen, Bestendige Deputatie, HH. Senatoren en Volksvertegenwoordigers der' streek. uw biljet te koopen der De trekking van de 23' snede (Blauwe Biljetten) is reeds vastgesteld op 26 September te Aarlen. (O) Meer dan eens reeds hadden wij de voldoening op den steeds toenemender! vooruitgang onzer scheepvaart te mogen wijzen. Gedurende de ver- loopen maand Augustus was de uitslag nogmaals schitterend en meer dan aanmoedigend voor de zen die zich steeds beijverd hebben en ervoor nog gedurig in de bres staan om onze stad van goede waterverbindingen te voorzien. De totale tonnenmaat der hier in de kaai van Yper ge loste en geladen schepen beliep gedurende de maand Augustus het cijfer van 3901, 't zij dus meer dan het dubbel van verleden jaar gezien er in de maand Augustus 1935 slechts 1822 ton koop waren hier in de kaai van Yper gelost of geladen werden. Deze laatste tijden echter ging het peil van de Yzer zoo snel aan 't zinken, dat de normale scheepvaartbeweging er spoedig zou door te lij den hebben. Over een veertiental dagen was er in de benedenvaart nog een waterdiepgang van 1 m. 57 toegelaten, verleden week zakte dit cijfer op 1 m. 44 en nu Maandag laatst was het nog slechts toegelaten op 1 m. 34 te varen. Tijdens de vorige week werd er aan de twee sassen te Boesinghe gepompt met pompen, door een mazoutmotor bewogen, die een capaciteit van 720 m3 per uur hadden, zoodat het waterver- lies, dat voor het versassen van een schip op 800 m3 berekend wordt, door het pompen omtrent in een uur weer kon teruggewonnen worden. Deze pompen hebben vier dagen lang, gedurende 10 tot 11 uren daags, gewrocht. Het peil van de Yzer zakte echter steeds meer en meer, zoodat men verplicht was de pompen stil te leggen. Hierdoor waren verschillige handelaars van Yper in verlegenheid gebracht, daar zij schepen met voor hen bestemde koopwaren verwachtend waren en die schepen onmogelijk tot Yper zou den kunnen komen indien er aan den toestand geen verandering gebracht werd. Zoo waren er drie schepen met graan en twee schepen met hout geladen op weg, terwijl drie andere schepen met vetten te Dixmude opgehouden waren. Een dezer laatste schepen moest daar zelfs gedeelte lijk gelicht worden vooraleer zijn weg tot aan Yper te kunnen vervolgen. Intusschen werd er, om het waterverbruik bi] het versassen der schepen zooveel mogelijk te versparen, nog een anderen maatregel genomen. Sedert Zaterdag laatst immers werd er tusschen de sluizen van Boesinghe - dorp en Boesinghe - sas geen enkel schip meer doorgelaten zoo er geen ander schip uit de tegenovergestelde richting te versassen was. Dank echter aan de tusschenkomst van het Comiteit tot Bevordering der scheepvaart in de Yzerkom heeft de Heer Verschoore, Hoofdinge nieur-Bestuurder der bevaarbare waterwegen van de kust, te Oostende, thans toelating gegeven om water in de Yzer te steken en sedert Dinsdag 8° dezer, om 8 u. 's morgens, is men daarmeê begonnen. Wij mogen ons dan eraan verwachten het waterpeil in de vaart te zien rijzen, zoodat de op weg zijnde schepen gemakkelijk en zonder hinder met hunne ladingen tot aan Yper zullen kunnen geraken. Sedert Maandag laatst, alswanneer er toen maar een diepgang van 1 m. 34 toegelaten was, is het peil zoodanig gerezen dat het den Donder dag de schepen reeds toegelaten was op een diepte van 1 m. 64 te varen. Dit maakt dus dat het waterpeil ip die enkele dagen met 30 c"1 ge rezen was. Wij bedanken, namens onze handelaars, het Comiteit tot Bevordering der scheepvaart in de Yzerkom voor zijne gepaste tusschenkomst en den Heer Hoofdingenieur-Bestuurder Verschoore voor zijne gelukkige beslissing, en wij verhopen dat men met het steken van water zal willen voortgaan om de scheepvaart onbelemmerd mo gelijk te maken en ook om de maatregel van het versassen der schepen te Boesinghe, die noodge dwongen genomen werd, spoedig te kunnen in trekken. Mocht deze uitslag bereikt worden, dan zal de scheepvaartbeweging hier in 1936 een tot nog toe ongekenden en allergunstigsten uitslag boeken, en tevens bewijzen hoe nuttig en noodig een vaart is en welke, voor een steeds meerdere uitbreiding van handel en nijverheid, schoone vooruitzichten wij hier van de vaart Yper-Komen, eens dat zij volledig hersteld zal zijn, mogen ver wachten. Naar wij op 't laatste oogenblik vernemen heeft de Heer Claeys, Hoofdingenieur-Bestuurder van den dienst van Bruggen en Wegen, te Brugge, toe lating gegeven om, gezien het waterpeil in de Yzer terug gerezen is, vanaf Vrijdag morgen weer de pompen nabij Boesinghe-sas in werking te stellen. Wij bedanken hierom den Heer Hoofd-1, ingenieur-Bestuurder Claeys en verwachten dat de andere maatregel, aangaande het versassen der schepen, thans ook weldra zal ingetrokken worden zoo zulks nog niet geschied is. ïn de Brusselsche dagbladen lazen wij dezer dagen dat er nogmaals druk spraak is van gron dige veranderingen aan het statiekwartier van Oostende te brengen. Volgens welingerichte bron zouden de werken weldra aangevangen worden om van dit gedeelte der oude stad een kwartier te maken zooals deze langs de zêe gelegen. Dë Dienst voor Economisch Herstel komt zich im mers t'akkoord te verklaren om aan de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen de noo- dige voorschotten te doen voor die veranderings- werken der statieomgeving. Men heeft, volgens bedoelde bladen, voor die werken een formule gevonden die en de partij gangers der oude kommen en deze der groote lijnen van de moderne bouwkunst zal bevredigen. De strandingskom, waar zich werven bevinden, nabij het panorama van de Yzer, zal gedempt wor den. Het deel van de eerste kom langs de spoorlij nen der zeestatie zal hetzelfde lot ondergaan. Het is op deze plaats dat men de spoorlijnen en de voor de uitbreiding der groote zeestatie onmisbare kaaien zal aanleggen. De oude statie zal afge broken worden. Het bassin der yachts zal zijn huidige bestemming blijven behouden. Wanneer men van den weg van Brugge zal komen, zal een 100 meter breede laan toegang geven tot de Ko ningin der Badsteden. Later nog zal een kring vormige laan het bosch bij de stad inlijven. Deze week bracht de Minister van verkeer met zijn kabinetsoverste, M. Thélismar, een be zoek aan Oostende onder het geleide van de Heeren Dr Moreaux, burgemeester, en Vroome, schepen, en van dit bezoek worden de beste ge volgen verwacht te meer daar, zooals men weet, het comiteit van den Dienst voor Economisch Herstel thans samengesteld is uit de Heeren Van Zeeland, de Man, Van Isacker en Marcel-Henri Jaspar. Tot daar het bericht in de dagbladen versche nen. Van de kosten dezer werken wordt er geen gewag gemaakt, doch zij zullen wel een aanzien lijk aantal millioenen beloopen. Na de nieuwe visschershaven die een uitgave van 200 millioen vergde, na de vischmijn van 20 millioen, na een nieuw sas van een twintigtal millioen in vervanging van het sas der visschers haven dat niet sterk genoeg bevonden werd, zien wij, zonder nog te gewagen van de ontworpen autostrade Brussel-Oostende die ruim 300 mil lioen zal kosten, van het Thermpaleis te Oostende dat 25 millioen kostte of van andere werken, dat Oostende ruimschoots geniet van de centen die alle belastingbetalers, ook deze van Yper, in de Staatskas storten. Wanneer het maar Oostende of een andere grootstad betreft wij zien daarvan het voor beeld nog te Brussel met de Noord-Zuidverbin ding is het nooit te veel. Deze steden moeten nooit, zooals wij hier te Yper, een gunstiger fi- nancieelen toestand afwachten. Dit zijn de troe telkinderen voor wie grootmoeder's beurs steeds open staat, die hun minste begeerte ingewilligd zien, terwijl de anderen, wanneer ze soms eens herinneren dat ze toch ook moeder's kinderen zijn, dat ze evenveel doen als de anderen, met een handsvol beloften gepaaid of soms ook wel kortweg teruggestooten worden. Voor Oostende zullen de woorden van den Heer Delmer, secretaris van het Ministerie van Open bare Werken, voor de moderne techniek bestaan er geen moeilijkheden der natuur meerwel bewaarheid worden. Hier voor Yper alleen ge waagt men nog van dergelijke uitvluchtsels ten einde een werk van allergrootste noodzakelijk heid, een herstel waarop Yper recht heeft en waarvan de voorspoed en de economische herop leving der streek grootendeels afhangt, zooveel mogelijk te verdagen en misschien wel voor al tijd op de lange baan te schuiven. Nu reeds on dervinden wij dat men niet meer weet wat uit vinden om de belofte, ons door den Heer Minister de Man gedaan, niet te moeten houden, om het voor dit jaar voorziene krediet van 10 millioen niet te moeten gebruiken. Men haalt aan dat het kanaal Yper-Komen nooit in uitbating is kunnen komen, doch men vergeet opzettelijk te zeggen dat de vaart in 1914 volledig voltooid was en dat de schade aan de sleuf van Hollebeke, door de in storting der brug veroorzaakt, reeds sedert lang zou hersteld geweest zijn had de oorlog deze wer ken niet komen beletten. Men gewaagt ook nog van kiesche studiën, van de moeilijkheden der doorsnede van Hollebeke, alhoewel bevoegde in genieurs, die ondervinding hebben, die de vaart Yper-Komen en de grondlagen van Hollebeke kennen, en dus spreken in kennis van zaken, be weren en staande houden dat deze moeilijkheid van vroeger thans gemakkelijk te overkomen ep dit werk nu zonder groote moeite te verwezen lijken is, te meer dat die noodlottige brug aldaar overbodig geworden is en niet meer moet her bouwd worden. En meent ge dat er té Oostende personen zullen gevonden worden om deze nieuwe grootsche ver- anderingswerken te beknibbelen of te bestrijden? Integendeel, men mag ervan overtuigd zijn dat alle invloédrijke en gezaghebbende personen, tot welke politieke partij zij ook behooren, er eendrachtig zullen samenwerken en hun krachten vereenigen om deze verfraaiïngswerken voor Oostende, hoe hoog ook de kosten ervan mogen beloopen, zoo spoedig, mogelijk te bekomen. Onder dit opzicht mogen wij hier te Yper het lot van Oostende en van meest alle andere steden waarlijk benijden en zouden enkelen hier een les mogen «nemen aan het voorbeeld van een drachtig samenwerken dat hen daar gegeven wordt. Zien wij hier immers niet dat sommige personen, wiens werk en plicht het is voor de belangen der stad Yper op te treden, zij wor den er ten andere rijk voor betaald uit lage en kleingeestige dorpspolitiek die belangen met de voeten treden en, wat meer is, andere steden ten nadeele van Yper wenschen te bevoordeeli- gen. Alhoewel het pijnlijk is zulks te moeten be sta ti gen, zal dit ons toch niet ontmoedigen noch beletten den goeden strijd voort te strijden. Be wust van ons recht, van de noodzakelijkheid van het herstel der vaart Yper-Komen, overtuigd van de mogelijkheid ervan, van het levensbelang dat ervan voor Yper en gansch de streek afhangt, zullen wij onverpoosd, tot spijt van die 't benijdt, blijven aandringen en werken totdat wij alge- heele voldoening hebben. En al moest het her stellen der vaart Yper-Komen iets meer kosten dan de som die door Heeren ingenieurs tijdens een eerste en voorloopige schatting uitgestoken werd vooraleer de grondige studie van het werk gedaan of het bestek ervan opgemaakt waren, dan nog mag zulks geen beletsel zijn om die werken uit te voeren. Zien wij immers niet dat elders voor meest alle Staatswerken de gedane ramingen in werkelijkheid steeds overtroffen worden en soms nog wel in ruime mate. Waarom zou Yper daar aan een uitzondering moeten maken Daarbij men vergete niet dat een grooter uitgave ook meer werk beteekent voor onze werkloozen en dat het ten slotte de arbeiders zijn die in de eerste plaats van de te verrichten herstellings werken der vaart Yper-Komen zullen genieten. Wij wenschen geenszins de uitgaven nutteloos op te jagen, wij vragen ook geen grootscheepsche, kostelijke nieuwe werken, doch uitsluitend en alleen maar het herstel, het algeheel herstel van hetgeen voor de verdediging van gansch het land gediend heeft en thans voor de uitbreiding van onzen handel, voor de mogelijke neerzetting van nieuwe nijverheden in onze streek en voor de heropleving der verwoeste gewesten van Komen, Yper tot. aan Nieuwpoort onmisbaar is geworden de verbinding Yzer-Leie door de vaart Yper- Komen. Braderie van - SCHOENEN - (O)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2