C.LAMOÜT-DUMOULIN
Koloniale Loterij
Moeders zoekt uw profijt
Dixmudestraat, 40, Yper
2
Ce handelt voorzichtig met vandaag
ONZE SCHEEPVAART
OOSTENDE EN YPER
Vanaf MAANDAG 14
tot 30 SEPTEMBER 193Ö
VRIJE INGANG.
KOMT ZIEN EN OORDEELT
een comfortabel, gezond, aangenaam en spoedig
vervoer in te richten.
Eens voor goed moet een einde gesteld worden
aan deze ellendige wijze van uitbating.
Wij zijn overtuigd dat de Heer Minister van
Verkeerswezen zal tusschenkomen om aan de
rechtmatige eischen van het reizende publiek
voldoening te schenken. Daartoe helpen ons de
Gemeentebesturen, Bestendige Deputatie, HH.
Senatoren en Volksvertegenwoordigers der' streek.
uw biljet te koopen der
De trekking van de 23' snede
(Blauwe Biljetten)
is reeds vastgesteld op 26 September te Aarlen.
(O)
Meer dan eens reeds hadden wij de voldoening
op den steeds toenemender! vooruitgang onzer
scheepvaart te mogen wijzen. Gedurende de ver-
loopen maand Augustus was de uitslag nogmaals
schitterend en meer dan aanmoedigend voor de
zen die zich steeds beijverd hebben en ervoor
nog gedurig in de bres staan om onze stad van
goede waterverbindingen te voorzien. De totale
tonnenmaat der hier in de kaai van Yper ge
loste en geladen schepen beliep gedurende de
maand Augustus het cijfer van 3901, 't zij dus
meer dan het dubbel van verleden jaar gezien er
in de maand Augustus 1935 slechts 1822 ton koop
waren hier in de kaai van Yper gelost of geladen
werden.
Deze laatste tijden echter ging het peil van de
Yzer zoo snel aan 't zinken, dat de normale
scheepvaartbeweging er spoedig zou door te lij
den hebben. Over een veertiental dagen was er
in de benedenvaart nog een waterdiepgang van
1 m. 57 toegelaten, verleden week zakte dit cijfer
op 1 m. 44 en nu Maandag laatst was het nog
slechts toegelaten op 1 m. 34 te varen.
Tijdens de vorige week werd er aan de twee
sassen te Boesinghe gepompt met pompen, door
een mazoutmotor bewogen, die een capaciteit
van 720 m3 per uur hadden, zoodat het waterver-
lies, dat voor het versassen van een schip op
800 m3 berekend wordt, door het pompen omtrent
in een uur weer kon teruggewonnen worden.
Deze pompen hebben vier dagen lang, gedurende
10 tot 11 uren daags, gewrocht. Het peil van de
Yzer zakte echter steeds meer en meer, zoodat
men verplicht was de pompen stil te leggen.
Hierdoor waren verschillige handelaars van
Yper in verlegenheid gebracht, daar zij schepen
met voor hen bestemde koopwaren verwachtend
waren en die schepen onmogelijk tot Yper zou
den kunnen komen indien er aan den toestand
geen verandering gebracht werd. Zoo waren er
drie schepen met graan en twee schepen met
hout geladen op weg, terwijl drie andere schepen
met vetten te Dixmude opgehouden waren. Een
dezer laatste schepen moest daar zelfs gedeelte
lijk gelicht worden vooraleer zijn weg tot aan
Yper te kunnen vervolgen.
Intusschen werd er, om het waterverbruik bi]
het versassen der schepen zooveel mogelijk te
versparen, nog een anderen maatregel genomen.
Sedert Zaterdag laatst immers werd er tusschen
de sluizen van Boesinghe - dorp en Boesinghe - sas
geen enkel schip meer doorgelaten zoo er geen
ander schip uit de tegenovergestelde richting te
versassen was.
Dank echter aan de tusschenkomst van het
Comiteit tot Bevordering der scheepvaart in de
Yzerkom heeft de Heer Verschoore, Hoofdinge
nieur-Bestuurder der bevaarbare waterwegen
van de kust, te Oostende, thans toelating gegeven
om water in de Yzer te steken en sedert Dinsdag
8° dezer, om 8 u. 's morgens, is men daarmeê
begonnen. Wij mogen ons dan eraan verwachten
het waterpeil in de vaart te zien rijzen, zoodat
de op weg zijnde schepen gemakkelijk en zonder
hinder met hunne ladingen tot aan Yper zullen
kunnen geraken.
Sedert Maandag laatst, alswanneer er toen
maar een diepgang van 1 m. 34 toegelaten was,
is het peil zoodanig gerezen dat het den Donder
dag de schepen reeds toegelaten was op een
diepte van 1 m. 64 te varen. Dit maakt dus dat
het waterpeil ip die enkele dagen met 30 c"1 ge
rezen was.
Wij bedanken, namens onze handelaars, het
Comiteit tot Bevordering der scheepvaart in de
Yzerkom voor zijne gepaste tusschenkomst en
den Heer Hoofdingenieur-Bestuurder Verschoore
voor zijne gelukkige beslissing, en wij verhopen
dat men met het steken van water zal willen
voortgaan om de scheepvaart onbelemmerd mo
gelijk te maken en ook om de maatregel van het
versassen der schepen te Boesinghe, die noodge
dwongen genomen werd, spoedig te kunnen in
trekken. Mocht deze uitslag bereikt worden, dan
zal de scheepvaartbeweging hier in 1936 een tot
nog toe ongekenden en allergunstigsten uitslag
boeken, en tevens bewijzen hoe nuttig en noodig
een vaart is en welke, voor een steeds meerdere
uitbreiding van handel en nijverheid, schoone
vooruitzichten wij hier van de vaart Yper-Komen,
eens dat zij volledig hersteld zal zijn, mogen ver
wachten.
Naar wij op 't laatste oogenblik vernemen heeft
de Heer Claeys, Hoofdingenieur-Bestuurder van
den dienst van Bruggen en Wegen, te Brugge, toe
lating gegeven om, gezien het waterpeil in de
Yzer terug gerezen is, vanaf Vrijdag morgen weer
de pompen nabij Boesinghe-sas in werking te
stellen. Wij bedanken hierom den Heer Hoofd-1,
ingenieur-Bestuurder Claeys en verwachten dat
de andere maatregel, aangaande het versassen
der schepen, thans ook weldra zal ingetrokken
worden zoo zulks nog niet geschied is.
ïn de Brusselsche dagbladen lazen wij dezer
dagen dat er nogmaals druk spraak is van gron
dige veranderingen aan het statiekwartier van
Oostende te brengen. Volgens welingerichte bron
zouden de werken weldra aangevangen worden
om van dit gedeelte der oude stad een kwartier
te maken zooals deze langs de zêe gelegen. Dë
Dienst voor Economisch Herstel komt zich im
mers t'akkoord te verklaren om aan de Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwegen de noo-
dige voorschotten te doen voor die veranderings-
werken der statieomgeving.
Men heeft, volgens bedoelde bladen, voor die
werken een formule gevonden die en de partij
gangers der oude kommen en deze der groote
lijnen van de moderne bouwkunst zal bevredigen.
De strandingskom, waar zich werven bevinden,
nabij het panorama van de Yzer, zal gedempt wor
den. Het deel van de eerste kom langs de spoorlij
nen der zeestatie zal hetzelfde lot ondergaan. Het
is op deze plaats dat men de spoorlijnen en de voor
de uitbreiding der groote zeestatie onmisbare
kaaien zal aanleggen. De oude statie zal afge
broken worden. Het bassin der yachts zal zijn
huidige bestemming blijven behouden. Wanneer
men van den weg van Brugge zal komen, zal een
100 meter breede laan toegang geven tot de Ko
ningin der Badsteden. Later nog zal een kring
vormige laan het bosch bij de stad inlijven.
Deze week bracht de Minister van verkeer
met zijn kabinetsoverste, M. Thélismar, een be
zoek aan Oostende onder het geleide van de
Heeren Dr Moreaux, burgemeester, en Vroome,
schepen, en van dit bezoek worden de beste ge
volgen verwacht te meer daar, zooals men weet,
het comiteit van den Dienst voor Economisch
Herstel thans samengesteld is uit de Heeren Van
Zeeland, de Man, Van Isacker en Marcel-Henri
Jaspar.
Tot daar het bericht in de dagbladen versche
nen. Van de kosten dezer werken wordt er geen
gewag gemaakt, doch zij zullen wel een aanzien
lijk aantal millioenen beloopen.
Na de nieuwe visschershaven die een uitgave
van 200 millioen vergde, na de vischmijn van
20 millioen, na een nieuw sas van een twintigtal
millioen in vervanging van het sas der visschers
haven dat niet sterk genoeg bevonden werd, zien
wij, zonder nog te gewagen van de ontworpen
autostrade Brussel-Oostende die ruim 300 mil
lioen zal kosten, van het Thermpaleis te Oostende
dat 25 millioen kostte of van andere werken,
dat Oostende ruimschoots geniet van de centen
die alle belastingbetalers, ook deze van Yper, in
de Staatskas storten.
Wanneer het maar Oostende of een andere
grootstad betreft wij zien daarvan het voor
beeld nog te Brussel met de Noord-Zuidverbin
ding is het nooit te veel. Deze steden moeten
nooit, zooals wij hier te Yper, een gunstiger fi-
nancieelen toestand afwachten. Dit zijn de troe
telkinderen voor wie grootmoeder's beurs steeds
open staat, die hun minste begeerte ingewilligd
zien, terwijl de anderen, wanneer ze soms eens
herinneren dat ze toch ook moeder's kinderen
zijn, dat ze evenveel doen als de anderen, met
een handsvol beloften gepaaid of soms ook wel
kortweg teruggestooten worden.
Voor Oostende zullen de woorden van den Heer
Delmer, secretaris van het Ministerie van Open
bare Werken, voor de moderne techniek bestaan
er geen moeilijkheden der natuur meerwel
bewaarheid worden. Hier voor Yper alleen ge
waagt men nog van dergelijke uitvluchtsels ten
einde een werk van allergrootste noodzakelijk
heid, een herstel waarop Yper recht heeft en
waarvan de voorspoed en de economische herop
leving der streek grootendeels afhangt, zooveel
mogelijk te verdagen en misschien wel voor al
tijd op de lange baan te schuiven. Nu reeds on
dervinden wij dat men niet meer weet wat uit
vinden om de belofte, ons door den Heer Minister
de Man gedaan, niet te moeten houden, om het
voor dit jaar voorziene krediet van 10 millioen
niet te moeten gebruiken. Men haalt aan dat het
kanaal Yper-Komen nooit in uitbating is kunnen
komen, doch men vergeet opzettelijk te zeggen
dat de vaart in 1914 volledig voltooid was en dat
de schade aan de sleuf van Hollebeke, door de in
storting der brug veroorzaakt, reeds sedert lang
zou hersteld geweest zijn had de oorlog deze wer
ken niet komen beletten. Men gewaagt ook nog
van kiesche studiën, van de moeilijkheden der
doorsnede van Hollebeke, alhoewel bevoegde in
genieurs, die ondervinding hebben, die de vaart
Yper-Komen en de grondlagen van Hollebeke
kennen, en dus spreken in kennis van zaken, be
weren en staande houden dat deze moeilijkheid
van vroeger thans gemakkelijk te overkomen
ep dit werk nu zonder groote moeite te verwezen
lijken is, te meer dat die noodlottige brug aldaar
overbodig geworden is en niet meer moet her
bouwd worden.
En meent ge dat er té Oostende personen zullen
gevonden worden om deze nieuwe grootsche ver-
anderingswerken te beknibbelen of te bestrijden?
Integendeel, men mag ervan overtuigd zijn dat
alle invloédrijke en gezaghebbende personen,
tot welke politieke partij zij ook behooren, er
eendrachtig zullen samenwerken en hun krachten
vereenigen om deze verfraaiïngswerken voor
Oostende, hoe hoog ook de kosten ervan mogen
beloopen, zoo spoedig, mogelijk te bekomen.
Onder dit opzicht mogen wij hier te Yper het
lot van Oostende en van meest alle andere steden
waarlijk benijden en zouden enkelen hier een
les mogen «nemen aan het voorbeeld van een
drachtig samenwerken dat hen daar gegeven
wordt. Zien wij hier immers niet dat sommige
personen, wiens werk en plicht het is voor de
belangen der stad Yper op te treden, zij wor
den er ten andere rijk voor betaald uit lage
en kleingeestige dorpspolitiek die belangen met
de voeten treden en, wat meer is, andere steden
ten nadeele van Yper wenschen te bevoordeeli-
gen. Alhoewel het pijnlijk is zulks te moeten be
sta ti gen, zal dit ons toch niet ontmoedigen noch
beletten den goeden strijd voort te strijden. Be
wust van ons recht, van de noodzakelijkheid van
het herstel der vaart Yper-Komen, overtuigd van
de mogelijkheid ervan, van het levensbelang dat
ervan voor Yper en gansch de streek afhangt,
zullen wij onverpoosd, tot spijt van die 't benijdt,
blijven aandringen en werken totdat wij alge-
heele voldoening hebben. En al moest het her
stellen der vaart Yper-Komen iets meer kosten
dan de som die door Heeren ingenieurs tijdens
een eerste en voorloopige schatting uitgestoken
werd vooraleer de grondige studie van het werk
gedaan of het bestek ervan opgemaakt waren, dan
nog mag zulks geen beletsel zijn om die werken uit
te voeren. Zien wij immers niet dat elders voor
meest alle Staatswerken de gedane ramingen in
werkelijkheid steeds overtroffen worden en soms
nog wel in ruime mate. Waarom zou Yper daar
aan een uitzondering moeten maken Daarbij
men vergete niet dat een grooter uitgave ook
meer werk beteekent voor onze werkloozen en
dat het ten slotte de arbeiders zijn die in de
eerste plaats van de te verrichten herstellings
werken der vaart Yper-Komen zullen genieten.
Wij wenschen geenszins de uitgaven nutteloos
op te jagen, wij vragen ook geen grootscheepsche,
kostelijke nieuwe werken, doch uitsluitend en
alleen maar het herstel, het algeheel herstel van
hetgeen voor de verdediging van gansch het land
gediend heeft en thans voor de uitbreiding van
onzen handel, voor de mogelijke neerzetting van
nieuwe nijverheden in onze streek en voor de
heropleving der verwoeste gewesten van Komen,
Yper tot. aan Nieuwpoort onmisbaar is geworden
de verbinding Yzer-Leie door de vaart Yper-
Komen.
Braderie van
- SCHOENEN -
(O)