2
12, BOTERSTRAAT, 12 - YPER
Open brief aan den Heer Merlot,
Minister van Openbare Werken
zoohaast mogelijk zal geschieden en dat alle be
trokken Openbare Besturen en Vereenigingen
zullen geraadpleegd worden. Het volstaat immers
niet zich te steunen op de partijdige verklarin- i
gen en verslagen opgemaakt door de Directie der
N. M. B. S.
Onderzoeken wij nu de verscheidene punten
voorkomende in het schrijven van den Heer Ka
binetsoverste.
De beweegredenen aangehaald om het behou
den der tegenwoordige uitbating, enkel autobus,
zijn niet ernstig en beantwoorden in elk geval
niet aan de werkelijkheid.
Pas enkele weken geleden heeft het Bestuur
der N. M. B. S., door het nemen zijner spoedige
beslissing, de tegenwoordige campagne willen
beïnvloedendrie nieuwe rijtuigen (motor Wil-
lems met chassis Minerva)en de bevolking
bekomt voldoening. Neen
Nu tracht men zelfde bevolking, vertegen
woordigd door de Gemeentebesturen, Bestendige
Deputatie, Senators en Volksvertegenwoordigers,
te beïnvloeden door de kwestie der tarieven dit
gaat evenmin
Laten wij de zaak geheel objectief beschouwen:
In 1931 tot Mei 1932 was het reizende publiek
geheel tevreden over de bestaande toestanden.
Het treinverkeer, alhoewel aan zeer onge-
s .nikte uren en met zwaar materiaal, geschiedde
aan de gewone tarieven. Een autobusdienst was
uitgebaat door een privaat firma, aan hooger
tarieven, zooals voorzien bij het lastenkohier
goedgekeurd door de overheid.
Het publiek heeft niet het minste protest geuit.
Zoodra er evenwel spraak was van het afschaf
fen der treinen werd er ten allen kante geprotes
teerd. De gemoederen werden bedaard de af
schaffing was voorloopig, het was een proefne
ming, de financieele kant der zaak was prachtig
en zoo meer.
Wij werden alsdan eenvoudig bedrogen
Op geen enkel andere secundaire lijn werd het
systeem toegepast en om reden
Om de tarieven in 1931-32 geen protesten
Noch in Yper, noch in Roeselare, evenmin in
Moorslede, Passchendaele of Zonnebeke. En nu
zou de herinrichting van het treinverkeer pro
testen uitlokken vanwege het reizende publiek,
gewoon aan de lage tarieven van den huidigen
autobusdienst. Neen, dat zal nietBewijzen vol
gen
De N. M. B. S., het Ministerie verklaren het
treintarief wordt nu toegepast op de autobus
dienst, hetzij 0,25 fr. per kilometer (20 zitplaat
sen en 26 staande plaatsen aan gelijke tarief
Wordt het treinverkeer terug in dienst gesteld,
de autobussen zullen het gewone tarief moeten
toepassen, het zij 0,30 fr. per kilometerMet
zulke argumenten tracht men het reizende pu
bliek te beïnvloeden
Wij verklaren de N. M. B. S. past het trein
tarief niet toe op den tegenwoordigen autobus
dienst dus voor de buitengelegen gemeenten
weinig of geen verandering
Roeselare-Moorslede Dorp, 8 km. x 0,25 fr. 2.00
Men betaalt fr. 2,50.
Gewoon abonnement per jaar fr. 586. Men be
taalt 10 km. in plaats van 8.
Passchendaele Dorp-Roeselare11 km. x 0,25
fr. 2,75. Men betaalt 3 fr. om de reis al recht
staande door te maken
De gewone tarieven der autobusuitbating wor
den nu reeds toegepast(voor Moorslede zelfde
tarieven als deze der lijn Roeselare-Moorslede-
Meenen). En dan komt men verklaren Het pu
bliek zal protesteeren... geeft zich geen reken
schap van de gevolgen van deze verhooging
Maskers afOnder de mom van het algemeen
belang» en het reizende publiek te dienen gaat
men steeds voort met persoonlijke belangen te
verdedigen. Men zou wellicht denken dat de
N. M. B. S. onder den invloed eener Financieele
Dictatuur, het monopolium bezit der dienstvaar
digheid en offervaardigheid.
Zelfde Maatschappij, zelfde Directie, welke nu
verklaart het publiek zal protesteeren, geeft
zich geen rekenschap der gevolgenstelde op
2 Januari 1935, dokument 2046, een verhooging
van tarieven voor.om de financieele uitslagen
der mislukte proefneming te verbeteren.
Maskers afZou het publiek dan niet geprotes
teerd hebben
Naar gelang de omstandigheden schermt de
Directie der N. M. B. S. met de tarievenkwestie.
Ten andere, een tarievenverhoogihg op de
autobussen, als er een voldoende treinverkeer
bestaat, is van geen tel. Zal er een reiziger van
het Westland, Yper en zelfs Zonnebeke, de reis
naar Roeselare doormaken met den autobusdienst
(25 km. x 0,30 fr. 7.50 in 55 minuten) als hij de
gelegenheid heeft de reis per spoor te onderne
men (22 km. x 0,25 fr. 5,50 in 26/30 minuten)?
Wij spreken nog niet der 2* klasreizigers of deze
welke een zulkdanig abonnement bezitten voor
gansch het net.
De autobusdienst moet het spoorverkeer aan
vullen. Moet het reizende publiek van Roese
lare, Yper. Poperinghe, Zonnebeke en zelfs Pas
schendaele geslachtofferd worden voor enkele
gehuchten Geen enkel argument kan door de
N. M. B. S. aangehaald worden om haar houding
te staven.
De lijn Roeselare-Yperis de eenige in
gansch het land waar zoo gehandeld wordt, en
er bestaan nochtans nog lijnen in het land waar
er deficiet is.
De toestand van vóór Mei 1932 moet terug in
gebracht worden, lichte treinen of autorails aan
geschikte uren met halten te Zonnebeke en Moor-
slede-Passchendaele, benevens stilstanden aan de
bijzonderste wijken (Meiboom, Vierkaven, Ker-
selaerhoek, Kruiskalsijde). Daarbij een autobus
dienst aan gewone tarieven uitgebaat door pri
vaat firma.
Alleen deze oplossing werd door de Bureelen
van het Ministerie van Verkeer niet vermeld,
ook niet voorgehouden docr de Directie der
N. M. B. S. juist omdat zulkdanige regeling geen
protesten zou uitlokken
Het zou verders absoluut overbodig zijn dat de
Directie der N. M. B. S. zich verplaatst om ge
ruststelling te geven aan de Gemeentebesturen
en aan het publiek.
Eens voor goed moet het uit zijn met die come-
die men bedriegt ons
Wat moet de Directie, het Beheer der N.M.B.S.,
het Ministerie zich bekommeren omtrent even-
tueele protesten bij de herinrichting van het
treinverkeer gezien gansch de streek zulks ver
langt De wil van het reizende publiek werd ten
volle kenbaar gemaakt door volgende moties en
beslissingen
Steden Poperinghe, 27 Juni 1936 Roeselare,
13 Juli 1936 Yper, 13 Juli 1936.
Gemeenten Passchendaele, 1 Juli 1936 Vla-
mertinghe, 23 Juli 1936 Zonnebeke, 16 Juli 1936.
Handels- en Nijverheidskamers Yper, 16 Juli
1936 Roeselare, 19 September 1936.
Bestendige Deputatie 28 Oogst 1936.
Zal de Financieele Dictatuur eindelijk inzien
dat het volk onzer Vlaamsche streek verlangt op
gelijken voet gesteld te worden met de andere
streken. De tijd der proefneming is lang voorbij
Door de tusschenkomst van alle openbare be
sturen, senators en volksvertegenwoordigers der
streek moet het onrecht van 26 Mei 1932 hersteld
worden.
Raph. Pannekoucke
heeft de eer zijne geachte klienteel
ter kennis te brengen dat, gedurende
de veranderingen aan zijn voorgevel,
de verkoop binnen ononderbroken
voortgaat en hij, tijdens den duur
dezer werken, een vermindering van
10 zal toestaan op alle kostumen
voor heeren en kinderen.
Wij zijn in het bezit van het algemeen verslag,
voorgelegd in het eerste halfjaar van 1936 door
den Heer ingenieur J. M. L. Demeyere, regee-
ringscommissaris voor het grensarbeidersgebied,
over de Werkloosheid in het grensarbeidersge
bied en de geschikte maatregels tot werkver
schaffing
Gij zelf, Heer Minister, en uwe diensten zullen
ongetwijfeld, zooals wij, met veel belangstelling
kennis genomen hebben van dit uitgebreid en
goed gedocumenteerd verslag, doch wij meenen
te mogen veronderstellen dat de lezing ervan bij
Ued. denzelfden indruk niet zal gelaten hebben
als zij op ons gemaakt heeft.
Wat op de meest kenschetsende wijze uit
gansch dit verslag voortvloeit is dat het grens
arbeidersgebied, waarover de Heer ingenieur
Demeyere als regeeringscommissaris aangesteld
werd, zich verdeelt in twee streken de eene aan
wie alles gegeven werd, de andere aan wie alles
ontnomen werd een streek die onder den oor
log slechts weinig of niet geleden heeft en een
streek die ten gronde toe vernield en verwoest
werd een streek die seffens na den oorlog,
dank aan het behoud harer goede weg- en water
verbindingen, harer nijverheidsinstellingen, dank
ook de vernieling en ondergang van andere stre
ken en dank de schandelijke berooving waarvan
deze laatste het ongelukkig en onverdiend slacht
offer waren, een ongehoorde bedrijvigheid en
een tot dan toe nog niet bereikten voorspoed
kenden, en daarnevens een streek die nu, acht
tien jaar na den oorlog, nog niet eens volledig
hersteld is, wiens diepe en pijnlijke oorlogswon
den nog niet geheel genezen zijneen streek voor
dewelke de regeering geen moeite noch opoffe
ringen ontziet om de uitbreiding ervan nog gedu
rig te bevorderen, en een streek die aan haar
ellendig lot overgelaten wordt en voor dewelke
men aarzelt haar datgene terug te schenken dat
zij door den oorlog verloor en dat voor haar her
opleving onmisbaar geworden is een streek die
door deze ongelijke behandeling van Staatswege
haar bevolking in de laatste jaren geweldig heeft
zien toenemen, terwijl die andere streek haar be
volking ziet uitwijken en stilaan, zoo er van
hooger hand volstrekt niets voor haar heropstan
ding gedaan wordt, een tragen maar zekeren
ondergang te gemoet gaat.
Het verslag van den Heer ingenieur Demeyere
doet voor onzen geest het beeld oprijzen eener
weegschaal die op vervaarlijke wijze langs één
kant heltaan de eene zijde talrijke en goede
waterverbindingen, voorstellen en ontwerpen bij
de vleet om er nog nieuwe te maken en de be
staande te verbeteren, overvloed van allerhande
nijverheidsinstellingen en fabrieken, aanhouden
de vermeerdering der bevolking en langs den
anderen kant onvoltooid herstel van de door den
oorlog achtergelaten puinen, berooving van meest
al de voornaamste inkomstbronnen van vroeger,
laattijdig herstel van een kanaal dat nu nog
steeds aan waterschaarschte lijdt en aarzeling
om niet te zeggen weigering van een andere ook
reeds bestaande vaart terug in orde te brengen,
verplaatsing der nijverheid die zich in meer be-
voordeeligde streken is gaan vestigen en uitwij
king der bevolking die verplicht is elders haar
brood te gaan verdienen.
Wij zijn volstrekt niet gekant tegen de uit
breiding en bloei van andere steden en gemeen
ten, doch het kan niet geloochend worden dat de
aangroei der bevolking er grootendeels te wijten
is aan het feit dat de arbeidersgezinnen van ons
gewest, bij gebrek hier ter plaats zelf hun kost te
kunnen verdienen en aangetrokken door de fran-
sche nijverheid, zich meer en meer geneigd ge
voelen de grenssteden en -gemeenten, zooals
Meenen, Moescroen, Luigne, Herzeeuw en andere,
te gaan bewonen. En indien de werkloosheid
daar in die steden en gemeenten veel heviger is
dan elders, dan is de grootste oorzaak daarvan
de inwijking van arbeiders die hun vroegere
woonplaats, hun geboortestad, waar zij nu niet
meer zooals weleer hun bestaan kunnen vinden,
verlaten hebben in de hoop er gemakkelijker aan
't werk te geraken en er na eenigen tijd, als
slachtoffer 't zij van de crisis, 't zij van de fran-
sche contingenteeringsmaatregelen, het leger
werkloozetn zijn gaan vergrooten.
Wij vragen niet dat men thans deze bevoor-
deeligde streken zou behandelen zooals er, na den
oorlog, met ons gedaan werd. Yper werd beroofd
van haar rijschool dank waaraan Brasschaet, een
gemeente van amper 7000 zielen, thans een stad
geworden is van 20.000 inwoners. Ons bataljon
voetvolk, onze smedenschool, onze weldadigheids-
school werden ons niet meer teruggegeven, het
Koninklijk Instituut van Meessen werd naar
Lede overgeplaatst. Dit alles samen maakt voor
onze streek een jaarlijksch verlies van 20 a 30
milk oen franken die thans elders uitgegeven
worden en andere steden verrijken, terwijl er
ons voor dit alles volstrekt geen de minste ver
gelding werd gegeven. Daarom echter verlangen
wij niet dat men nu ook andere streken, op hare
beurt, van eenige harer inkomstbronnen zou be-
rooven om ons gewest ermede uit den nood te
helnen, doch het is absoluut verkeerd het reeds
gestichte kwaad met een nog erger kwaad te wil
len genezen, het gebroken evenwicht te willen
hei stellen door nog steeds de naar omhoog gaan
de schaal der balans te ontlichten om de andere
schaal ermede te verzwaren.
De kwaal der te groote werkloosheid in de
grenssteden moet aan den wortel uitgeroeid wor
den. De Heer ingenieur Demeyere, die door de
regeering als geneesheer aangesteld werd om de
kwaal op te sporen en ervoor de gepaste redmid
delen voor te schrijven, heeft zich uitermate
goed van het moeilijkste gedeelte zijner zware
taak gekweten en uit zijn merkwaardige studies
en verslagen kan men op klaarblijkelijke wijze
de oorsprong der kwaal nagaan, doch waar hij,
naar onze meening, faalt is in het voorschrijven
der dringendste geneesmiddelen die den huidigen
ongewonen toestand moeten verhelpen. Om te
beletten dat de arbeiders van ons gewest zich
voort elders in de grenssteden, in de nijverheids
streken of aan de kust gaan opeenhoopen en er
gedurig het werkloozenaantal komen vergrooten,
dient er eerst en vooral gezorgd te worden aan
onze tot hiertoe benadeeligde en verwaarloosde
streek de middelen terug te geven die haar toe
laten moeten haar vroegeren rang te hernemen.
Het redmiddel om de werkloosheid te bestrijden
bestaat niet zoozeer en vooral niet uitsluitend in
het verbeteren der economische uitrusting van
steden en gemeenten die alles m overvloed be
zitten, die van allerbeste waterwegen voorzien
zijn en nu reeds overbevolkt zijn, doch wel in
het algeheel herstellen der gewezen frontstreek
en meer in 't bijzonder van de waterwegen die