2 12, BOTERSTRAAT, 12 - YPER Open brief aan den Heer Merlot, Minister van Openbare Werken zoohaast mogelijk zal geschieden en dat alle be trokken Openbare Besturen en Vereenigingen zullen geraadpleegd worden. Het volstaat immers niet zich te steunen op de partijdige verklarin- i gen en verslagen opgemaakt door de Directie der N. M. B. S. Onderzoeken wij nu de verscheidene punten voorkomende in het schrijven van den Heer Ka binetsoverste. De beweegredenen aangehaald om het behou den der tegenwoordige uitbating, enkel autobus, zijn niet ernstig en beantwoorden in elk geval niet aan de werkelijkheid. Pas enkele weken geleden heeft het Bestuur der N. M. B. S., door het nemen zijner spoedige beslissing, de tegenwoordige campagne willen beïnvloedendrie nieuwe rijtuigen (motor Wil- lems met chassis Minerva)en de bevolking bekomt voldoening. Neen Nu tracht men zelfde bevolking, vertegen woordigd door de Gemeentebesturen, Bestendige Deputatie, Senators en Volksvertegenwoordigers, te beïnvloeden door de kwestie der tarieven dit gaat evenmin Laten wij de zaak geheel objectief beschouwen: In 1931 tot Mei 1932 was het reizende publiek geheel tevreden over de bestaande toestanden. Het treinverkeer, alhoewel aan zeer onge- s .nikte uren en met zwaar materiaal, geschiedde aan de gewone tarieven. Een autobusdienst was uitgebaat door een privaat firma, aan hooger tarieven, zooals voorzien bij het lastenkohier goedgekeurd door de overheid. Het publiek heeft niet het minste protest geuit. Zoodra er evenwel spraak was van het afschaf fen der treinen werd er ten allen kante geprotes teerd. De gemoederen werden bedaard de af schaffing was voorloopig, het was een proefne ming, de financieele kant der zaak was prachtig en zoo meer. Wij werden alsdan eenvoudig bedrogen Op geen enkel andere secundaire lijn werd het systeem toegepast en om reden Om de tarieven in 1931-32 geen protesten Noch in Yper, noch in Roeselare, evenmin in Moorslede, Passchendaele of Zonnebeke. En nu zou de herinrichting van het treinverkeer pro testen uitlokken vanwege het reizende publiek, gewoon aan de lage tarieven van den huidigen autobusdienst. Neen, dat zal nietBewijzen vol gen De N. M. B. S., het Ministerie verklaren het treintarief wordt nu toegepast op de autobus dienst, hetzij 0,25 fr. per kilometer (20 zitplaat sen en 26 staande plaatsen aan gelijke tarief Wordt het treinverkeer terug in dienst gesteld, de autobussen zullen het gewone tarief moeten toepassen, het zij 0,30 fr. per kilometerMet zulke argumenten tracht men het reizende pu bliek te beïnvloeden Wij verklaren de N. M. B. S. past het trein tarief niet toe op den tegenwoordigen autobus dienst dus voor de buitengelegen gemeenten weinig of geen verandering Roeselare-Moorslede Dorp, 8 km. x 0,25 fr. 2.00 Men betaalt fr. 2,50. Gewoon abonnement per jaar fr. 586. Men be taalt 10 km. in plaats van 8. Passchendaele Dorp-Roeselare11 km. x 0,25 fr. 2,75. Men betaalt 3 fr. om de reis al recht staande door te maken De gewone tarieven der autobusuitbating wor den nu reeds toegepast(voor Moorslede zelfde tarieven als deze der lijn Roeselare-Moorslede- Meenen). En dan komt men verklaren Het pu bliek zal protesteeren... geeft zich geen reken schap van de gevolgen van deze verhooging Maskers afOnder de mom van het algemeen belang» en het reizende publiek te dienen gaat men steeds voort met persoonlijke belangen te verdedigen. Men zou wellicht denken dat de N. M. B. S. onder den invloed eener Financieele Dictatuur, het monopolium bezit der dienstvaar digheid en offervaardigheid. Zelfde Maatschappij, zelfde Directie, welke nu verklaart het publiek zal protesteeren, geeft zich geen rekenschap der gevolgenstelde op 2 Januari 1935, dokument 2046, een verhooging van tarieven voor.om de financieele uitslagen der mislukte proefneming te verbeteren. Maskers afZou het publiek dan niet geprotes teerd hebben Naar gelang de omstandigheden schermt de Directie der N. M. B. S. met de tarievenkwestie. Ten andere, een tarievenverhoogihg op de autobussen, als er een voldoende treinverkeer bestaat, is van geen tel. Zal er een reiziger van het Westland, Yper en zelfs Zonnebeke, de reis naar Roeselare doormaken met den autobusdienst (25 km. x 0,30 fr. 7.50 in 55 minuten) als hij de gelegenheid heeft de reis per spoor te onderne men (22 km. x 0,25 fr. 5,50 in 26/30 minuten)? Wij spreken nog niet der 2* klasreizigers of deze welke een zulkdanig abonnement bezitten voor gansch het net. De autobusdienst moet het spoorverkeer aan vullen. Moet het reizende publiek van Roese lare, Yper. Poperinghe, Zonnebeke en zelfs Pas schendaele geslachtofferd worden voor enkele gehuchten Geen enkel argument kan door de N. M. B. S. aangehaald worden om haar houding te staven. De lijn Roeselare-Yperis de eenige in gansch het land waar zoo gehandeld wordt, en er bestaan nochtans nog lijnen in het land waar er deficiet is. De toestand van vóór Mei 1932 moet terug in gebracht worden, lichte treinen of autorails aan geschikte uren met halten te Zonnebeke en Moor- slede-Passchendaele, benevens stilstanden aan de bijzonderste wijken (Meiboom, Vierkaven, Ker- selaerhoek, Kruiskalsijde). Daarbij een autobus dienst aan gewone tarieven uitgebaat door pri vaat firma. Alleen deze oplossing werd door de Bureelen van het Ministerie van Verkeer niet vermeld, ook niet voorgehouden docr de Directie der N. M. B. S. juist omdat zulkdanige regeling geen protesten zou uitlokken Het zou verders absoluut overbodig zijn dat de Directie der N. M. B. S. zich verplaatst om ge ruststelling te geven aan de Gemeentebesturen en aan het publiek. Eens voor goed moet het uit zijn met die come- die men bedriegt ons Wat moet de Directie, het Beheer der N.M.B.S., het Ministerie zich bekommeren omtrent even- tueele protesten bij de herinrichting van het treinverkeer gezien gansch de streek zulks ver langt De wil van het reizende publiek werd ten volle kenbaar gemaakt door volgende moties en beslissingen Steden Poperinghe, 27 Juni 1936 Roeselare, 13 Juli 1936 Yper, 13 Juli 1936. Gemeenten Passchendaele, 1 Juli 1936 Vla- mertinghe, 23 Juli 1936 Zonnebeke, 16 Juli 1936. Handels- en Nijverheidskamers Yper, 16 Juli 1936 Roeselare, 19 September 1936. Bestendige Deputatie 28 Oogst 1936. Zal de Financieele Dictatuur eindelijk inzien dat het volk onzer Vlaamsche streek verlangt op gelijken voet gesteld te worden met de andere streken. De tijd der proefneming is lang voorbij Door de tusschenkomst van alle openbare be sturen, senators en volksvertegenwoordigers der streek moet het onrecht van 26 Mei 1932 hersteld worden. Raph. Pannekoucke heeft de eer zijne geachte klienteel ter kennis te brengen dat, gedurende de veranderingen aan zijn voorgevel, de verkoop binnen ononderbroken voortgaat en hij, tijdens den duur dezer werken, een vermindering van 10 zal toestaan op alle kostumen voor heeren en kinderen. Wij zijn in het bezit van het algemeen verslag, voorgelegd in het eerste halfjaar van 1936 door den Heer ingenieur J. M. L. Demeyere, regee- ringscommissaris voor het grensarbeidersgebied, over de Werkloosheid in het grensarbeidersge bied en de geschikte maatregels tot werkver schaffing Gij zelf, Heer Minister, en uwe diensten zullen ongetwijfeld, zooals wij, met veel belangstelling kennis genomen hebben van dit uitgebreid en goed gedocumenteerd verslag, doch wij meenen te mogen veronderstellen dat de lezing ervan bij Ued. denzelfden indruk niet zal gelaten hebben als zij op ons gemaakt heeft. Wat op de meest kenschetsende wijze uit gansch dit verslag voortvloeit is dat het grens arbeidersgebied, waarover de Heer ingenieur Demeyere als regeeringscommissaris aangesteld werd, zich verdeelt in twee streken de eene aan wie alles gegeven werd, de andere aan wie alles ontnomen werd een streek die onder den oor log slechts weinig of niet geleden heeft en een streek die ten gronde toe vernield en verwoest werd een streek die seffens na den oorlog, dank aan het behoud harer goede weg- en water verbindingen, harer nijverheidsinstellingen, dank ook de vernieling en ondergang van andere stre ken en dank de schandelijke berooving waarvan deze laatste het ongelukkig en onverdiend slacht offer waren, een ongehoorde bedrijvigheid en een tot dan toe nog niet bereikten voorspoed kenden, en daarnevens een streek die nu, acht tien jaar na den oorlog, nog niet eens volledig hersteld is, wiens diepe en pijnlijke oorlogswon den nog niet geheel genezen zijneen streek voor dewelke de regeering geen moeite noch opoffe ringen ontziet om de uitbreiding ervan nog gedu rig te bevorderen, en een streek die aan haar ellendig lot overgelaten wordt en voor dewelke men aarzelt haar datgene terug te schenken dat zij door den oorlog verloor en dat voor haar her opleving onmisbaar geworden is een streek die door deze ongelijke behandeling van Staatswege haar bevolking in de laatste jaren geweldig heeft zien toenemen, terwijl die andere streek haar be volking ziet uitwijken en stilaan, zoo er van hooger hand volstrekt niets voor haar heropstan ding gedaan wordt, een tragen maar zekeren ondergang te gemoet gaat. Het verslag van den Heer ingenieur Demeyere doet voor onzen geest het beeld oprijzen eener weegschaal die op vervaarlijke wijze langs één kant heltaan de eene zijde talrijke en goede waterverbindingen, voorstellen en ontwerpen bij de vleet om er nog nieuwe te maken en de be staande te verbeteren, overvloed van allerhande nijverheidsinstellingen en fabrieken, aanhouden de vermeerdering der bevolking en langs den anderen kant onvoltooid herstel van de door den oorlog achtergelaten puinen, berooving van meest al de voornaamste inkomstbronnen van vroeger, laattijdig herstel van een kanaal dat nu nog steeds aan waterschaarschte lijdt en aarzeling om niet te zeggen weigering van een andere ook reeds bestaande vaart terug in orde te brengen, verplaatsing der nijverheid die zich in meer be- voordeeligde streken is gaan vestigen en uitwij king der bevolking die verplicht is elders haar brood te gaan verdienen. Wij zijn volstrekt niet gekant tegen de uit breiding en bloei van andere steden en gemeen ten, doch het kan niet geloochend worden dat de aangroei der bevolking er grootendeels te wijten is aan het feit dat de arbeidersgezinnen van ons gewest, bij gebrek hier ter plaats zelf hun kost te kunnen verdienen en aangetrokken door de fran- sche nijverheid, zich meer en meer geneigd ge voelen de grenssteden en -gemeenten, zooals Meenen, Moescroen, Luigne, Herzeeuw en andere, te gaan bewonen. En indien de werkloosheid daar in die steden en gemeenten veel heviger is dan elders, dan is de grootste oorzaak daarvan de inwijking van arbeiders die hun vroegere woonplaats, hun geboortestad, waar zij nu niet meer zooals weleer hun bestaan kunnen vinden, verlaten hebben in de hoop er gemakkelijker aan 't werk te geraken en er na eenigen tijd, als slachtoffer 't zij van de crisis, 't zij van de fran- sche contingenteeringsmaatregelen, het leger werkloozetn zijn gaan vergrooten. Wij vragen niet dat men thans deze bevoor- deeligde streken zou behandelen zooals er, na den oorlog, met ons gedaan werd. Yper werd beroofd van haar rijschool dank waaraan Brasschaet, een gemeente van amper 7000 zielen, thans een stad geworden is van 20.000 inwoners. Ons bataljon voetvolk, onze smedenschool, onze weldadigheids- school werden ons niet meer teruggegeven, het Koninklijk Instituut van Meessen werd naar Lede overgeplaatst. Dit alles samen maakt voor onze streek een jaarlijksch verlies van 20 a 30 milk oen franken die thans elders uitgegeven worden en andere steden verrijken, terwijl er ons voor dit alles volstrekt geen de minste ver gelding werd gegeven. Daarom echter verlangen wij niet dat men nu ook andere streken, op hare beurt, van eenige harer inkomstbronnen zou be- rooven om ons gewest ermede uit den nood te helnen, doch het is absoluut verkeerd het reeds gestichte kwaad met een nog erger kwaad te wil len genezen, het gebroken evenwicht te willen hei stellen door nog steeds de naar omhoog gaan de schaal der balans te ontlichten om de andere schaal ermede te verzwaren. De kwaal der te groote werkloosheid in de grenssteden moet aan den wortel uitgeroeid wor den. De Heer ingenieur Demeyere, die door de regeering als geneesheer aangesteld werd om de kwaal op te sporen en ervoor de gepaste redmid delen voor te schrijven, heeft zich uitermate goed van het moeilijkste gedeelte zijner zware taak gekweten en uit zijn merkwaardige studies en verslagen kan men op klaarblijkelijke wijze de oorsprong der kwaal nagaan, doch waar hij, naar onze meening, faalt is in het voorschrijven der dringendste geneesmiddelen die den huidigen ongewonen toestand moeten verhelpen. Om te beletten dat de arbeiders van ons gewest zich voort elders in de grenssteden, in de nijverheids streken of aan de kust gaan opeenhoopen en er gedurig het werkloozenaantal komen vergrooten, dient er eerst en vooral gezorgd te worden aan onze tot hiertoe benadeeligde en verwaarloosde streek de middelen terug te geven die haar toe laten moeten haar vroegeren rang te hernemen. Het redmiddel om de werkloosheid te bestrijden bestaat niet zoozeer en vooral niet uitsluitend in het verbeteren der economische uitrusting van steden en gemeenten die alles m overvloed be zitten, die van allerbeste waterwegen voorzien zijn en nu reeds overbevolkt zijn, doch wel in het algeheel herstellen der gewezen frontstreek en meer in 't bijzonder van de waterwegen die

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2