M~ Vandendriessche 3 DENTISTE Dixmudestraat, 49 YPER Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. zij bezat, die door den oorlog vernield werden en wier herstel de Staat als een heilige plicht zou moeten aanzien vooraleer er aan te denken elders in niet verwoeste en bloeiende streken bestaande waterwegen te verbeteren of er nieuwe te graven. De Heer ingenieur Demeyere is welis waar ook voorstander van het herstel der vaart Yper-Komen, in zijn verslagen duidt hij dit werk aan als een middel tot bestrijding der werkloos heid, doch volgens onze meening is dit herstel lingswerk een hoofdzakelijke vereischte om het beoogde doel te bereiken en zou dit werk voor alle andere den voorrang moeten hebben. Wij verzetten ons niet tegen de werken die elders gedaan worden of die men zinnens is er uit te voeren, wij komen niet op tegen de ontzag lijke uitgaven die er aan besteed worden, doch wij eischen ons recht op bestaan op, wij vragen met klem dat men ons teruggeve datgene wat ons met recht toekomt en wij kunnen niet aan nemen dat men hier enkele millioenen, een klei nigheid in verhouding met hetgeen elders uitge geven wordt, zou weigeren voor het herstel van een werk waarvan de noodzakelijkheid zich op dringt en wdarvan de welstand van gansch onze streek afhangt, wij bedoelen de vaart Yper-Ko men. Mijnheer de Minister, gij kent het verlangen, de betrachtingen onzer bevolking die niet rusten zal totdat gij uwe diensten ertoe zult doen be sluiten recht te laten wedervaren gij zijt op de hoogte der kwestie van het kanaal Yper-Komen waarvan het herstel verleden jaar door uw acht baren voorganger, den Heer minister de Man, besloten werd gij zijt thans in het bezit van de plans en de volledige studies waaruit blijkt dat de verwezenlijking van dit werk thans geen de minste technische moeilijkheden meer biedt, en gij hebt in uwe omgeving een reeks vooraan staande en bekwame ingenieurs die onze streek uitermate goed kennen, die hier hun eerste stap pen gedaan hebben en wier ondervinding, hier bij ons opgedaan, hen heeft toegelaten elders groot- scher en veel moeilijker waterwerken met suc ces te leiden. En de Handelskamer van Yper, zooals zij het Ued. nog bij haar laatsten brief van 19° Augustus 11. liet weten, is desnoods bereid en staat te Uwer beschikking om Ued., 't zij hier ter plaats, 't zij in Uw kabinet te Brussel, volledig over de kwestie in te lichten en Ued. van het nut en de noodzakelijkheid dezer vaart te over tuigen. Het herstel der vaart Yper-Komen, wat betee- kenen wil de heropleving onzer streek, de schier algeheele oplossing van het werkloozenvraagstuk en de bloei der haven van Nieuwpoort, hangt thans alleen van U af, Mijnheer de Minister, want wij zijn ervan overtuigd dat de Heer Hen drik de Man, als Minister van Financiën, de noo- dige kredieten niet zal weigeren voor een werk waarvan hij, als Minister van Openbare Werken, het herstel bevolen heeft. Wij meenen te weten, Mijnheer de Minister, dat gij achteruit deinst voor de kosten van het herstel der vaart Yper-Komen en dat gij vreest dat dit werk niet genoegzaam nut zal opleveren in verhouding der ervoor noodige uitgaven. Het volstaat echter een oogslag te werpen op de na burige steden, die van goede waterwegen voor zien zijn, om zich van het tegenovergestelde te overtuigen. Nemen wij bijvoorbeeld de vaart Kortrijk- Bossuit, een vaart van 15 km. lang met 11 slui zen, een tunnel van 611 m. en een pand van 1600 m., stroomopwaarts en stroomafwaarts van de tunnel gelegen, waar het kruisen van twee sche pen onmogelijk is en het doorvaren dier sectie soms 4 u. 30 duren kan, zoo het schip, dat aan den ingang verschijnt, verplicht is een ander schip af te wachten dat pas aan den tegenover- gestelden kant de sectie is binnengevaren. Welnu deze vaart heeft ook van in het begin niet aan stonds aan de verwachtingen beantwoord. In het jaar 1861 voor de scheepvaart geopend bedroeg het trafiek, op de vaart zelf ontstaan, in 1912, dus alswanneer zij reeds 51 jaar in dienst was, slechts 4536 ton, terwijl de tonnenmaat er in 1935, of 23 jaar later, reeds tot 61.210 gestegen was. Dit is voor wat betreft de tonnenmaat op het kanaal zelf ontstaan. Voor wat de globale tonnenmaat aangaat, deze is enormzoo schrijft de Heer ingenieur Demeyere in zijn ver slag, «gezien de vaart Leie-Schelde een schakel is van het waterwegennet dat de zware industrie, de kolenmijnen en de steengroeven van Wal- lonië met Kortrijk en Roeselaere, de voornaam- ste handelscentra van West-Vlaanderen, ver- bindt». En verder voegt de Heer Demeyere er nog aan toe het verkeer, hetwelk korts na den oorlog drie schepen per dag bedroeg, bedraagt er nu 10 Langs de oevers der vaart Kortrijk- Bossuit zijn in den loop dezer laatste jaren'tal rijke nijverheden opgerezen, te Kortrijk olie slagerijen, weverijen, spinnerijen, ververijen, pe- troleumopslagplaatsen, pannenfabrieken en cera- miekfabrieken te Harelbeke (Staceghem) spin nerijen, weverijen, brouwerijen te Sweveghem electriciteitscentrale, draadtrekkerij te Moen pannenfabrieken en steenbakkerijen. Meent niet, Mijnheer de Minister, dat de han delsgeest onzer bevolking, de durfkracht onzer nijveraars minder groot is, dat zij niet zoo voor uitstrevend zijn als de zakenmannen van andere steden. Neen, maar schenkt hun het middel om hunne zaken uit te breiden, om nieuwe nijverhe den in het leven te roepen, geeft hun goede wa terwegen, die onmisbare factoren voor de leef baarheid van alle nijverheid, en zonder aarzelen zullen zij U bewijzen tot wat zij in staat zijn. De vaart Yper-Yzer alleen is daar reeds een slaande bewijs van. De scheepvaartbeweging neemt er gedurig toe en dit jaar nog hadden wij de groote voldoening te mogen bestatigen dat de tonnenmaat voor het eerste halfjaar 1936 bijna zoo hoog beliep als deze van gansch het jaar 1935. Een ander bewijs vinden wij nog in de oprichting door de Belgische Maatschappij voor Elec- trische Uitbatingenvan een electriciteitscen trale te Noordschote die binnen een jaar of nog vroeger mischien zal beginnen werken en gansch het zuiden der provincie van verlichting en drijf kracht zal kunnen voorzien. De werken dezer nieuwe centrale zijn zeer gevorderd, de oevers der vaart zijn reeds als landingsplaats geschikt gemaakt en zelfs worden de stoommachines reeds beproefd. Wie weet welke mooie toekomst die electriciteitscentrale daar niet te wachten staat Aan alles is er een begin en ook de electriciteits centrale van Sweveghem, langs de boorden der vaart Kortrijk-Bossuit ontstaan, heeft van meet af de groote en machtige centrale niet geweest die zij nu geworden is. Wij hebben vroeger eens, in een open brief tot den Heer Minister de Man, uwen achtbaren voor ganger gericht, met de bevolkingscijfers, die im mers een zekere en onfeilbare maatstaf zijn om den bloei of achteruitgang eener stad na te gaan, bewezen van welk overwegend belang de water wegen zijn en wij hebben dan kunnen bestatigen en doen uitschijnen dat, in algemeenen regel, het alleen die steden en gemeenten zijn, langs een bevaarbaren waterweg gelegen, die vooruitge gaan zijn. Ten einde Ued. ook, Mijnheer de Minister, van deze onomstootbare waarheid te overtuigen, zul len wij hier nogmaals deze cijfers laten spreken. De waterwegen Kortrijk-Bossuit en Roeselaere- Leie werden hier in West-Vlaanderen na het jaar 1860 aangelegd. Het is dan ook het bevolkingscij fer van 1860 dat wij met dit in 1934 opgeteld zul len vergelijken. In 1860 telde België 4.731.996 inwoners en einde 1934 bedroeg dit cijfer 8.275.552, 't zij een ver meerdering van omtrent 75 De provincie West-Vlaanderen telde 651.993 in woners in 1860 en 939.317 in 1934, of een verhoo ging van 44 I. Arrondissement Yper Gemeenten Bevolkingscijfer in 1860 1934 Bas Warnêton (Neer Waasten) 681 796 Becelaere 2.493 2.567 Bixschote 754 786 Boesinghe 1.940 2.000 Brielen 750 722 Comines (Komen) 3.553 7.859 Crombeke (Krombeke) 868 1.015 Dickebusch 1.346 1.085 Dranoutre (Dranouter) 1.122 889 Elverdinghe 1.484 1.713 Gheluvelt 1.494 1.385 Gheluwe 4.081 5.347 Hollebeke 636 741 Houthem (Houtem) 1.202 1.308 leper (Ypres) 17.074 15.872 Kemmel 1.456 1.371 Langemarck 5.998 4.427 Locre 669 778 Meessen (Messines) 1.411 1.097 Nieuwkerke (Neuve Eglise) 2.549 2.357 Oostvleteren 1.653 1.597 Passchendaele 3.168 3.089 Ploegsteert 2.366 5.204 Poelcapelle (samen met Langemarck) 1.965 Poperinghe 10.619 12.059 Proven 1.554 1.642 Reninghelst 2.132 2.091 Rousbrugge-Haringhe 2.014 1.658 Sint Jan (Saint Jean) 796 832 Vlamertinghe 2.763 3.626 Voormezeele 1.075 926 Warnêton (Waasten) 3.124 3.322 Watou 3.112 3.030 Wervicq (Wervik) 7.061 11.943 Westoutre 1.315 1.431 Westvleteren 1.487 1.676 Woesten 1.278 1.412 Wulverghem 491 407 Wytschaete 3.001 2.616 Zandvoorde 763 773 Zillebeke 1.582 1.669 Zonnebeke 2.773 3.459 Zuydschote 568 435 Totaal 106.256 120.987 Voor het arrondissement Yper is er dus sedert het jaar 1860 een vermeerdering der bevolking van 14.731 of 13.9%, doch deze verhooging komt hoofdzakelijk voor in de steden en dorpen bij de Leie gelegen en wier werkersbevolking in Frank rijk gaat arbeiden. Zoo bestatigen wij een ver hooging van 1.266 inwoners voor Gheluwe, 4.882 voor Wervick, 4.306 voor Komen, 115 voor Neer- Waasten, 198 voor Waasten, en 2.838 voor Ploeg- steert, 't zij voor deze enkele plaatsen alleen reeds een totale vermeerdering van 13,605 zielen of 12,9%. Al de overige gemeenten en steden van het arrondissement te zamen, waaronder eenige zooals Yper achteruit gingen, zagen haar bevol king dus in die tijdspanne van 75 jaar enkel van een per honderd verhoogen. Hieruit mogen wij dus besluiten dat, behalve de gemeenten langs de Leie gelegen en waarvan de bevolking naar Frankrijk gaat werken, ons arrondissement gelijk gebleven is en aan den al gemeenen bloei en vooruitgang van België geen deel heeft genomen. En zulks niettegenstaande het arrondissement uitmuntend gelegen is op twee stappen der zee, tusschen de zee en het rijke Noorden van Frankrijk en te midden twee gelijk- loopende en op 30 km. afstand van elkander ver wijderde rivieren, die het arrondissement Yper eenerzijds met de zee en anderzijds met het Fran- sche Noorden en de Belgische nijverheidsstreken verbinden. Aan wien de schuld daarvan Is er iemand die beweren durft dat deze stilstand aan den aard der bevolking te wijten is Of is de schuld te zoeken in het feit dat men onze bevolking de middelen niet heeft geschonken om aan dezen bloei deel te nemen Wij laten de cijfers van het arrondissement Rousselare daarop antwoorden. II. Arrondissement Rousselare Gemeenten Bevolkingscijfer in 1860 1934 Ardoye Beveren Cachtem Dadizeele Emelghem Gits Hooglede Ingelmunster Iseghem Ledeghem Lichtervelde Moorslede Oostnieuwkerke Ouckene Rolleghem-Kappelle Rousselare (Roulers) Rumbeke St Eloois Winkel (Winkel St Eloi) Staden West-Roosebeke 6.223 2.525 1.567 1.657 1.679 3.139 4.160 5.457 7.588 3.177 5.585 6.142 2.467 1.496 1.230 12.028 5.500 2.441 4.559 2.073 6.658 2.882 1.613 2.119 3.623 3.215 4.264 7.969 15.860 3.676 6.235 6.189 2.720 1.208 1.192 29.284 7.300 2.508 5.185 1.856 Totaal80.693 115.556 Hier merken wij dus een vermeerdering van 115,556,-80,693 34.863 of 43,2%. En wij zien nogmaals dat het juist de centra zijn, langs de vaart van Rousselare naar de Leie of er het dichtstbij gelegen, die het leeuwenaandeel van dezen merkwaardigen vooruitgang op hun actief nemen. Zoo hebben wij een verhooging van 1.924 in woners voor Emelghem, 2.512 voor Ingelmunster, 8.282 voor Iseghem, 17,236 voor Rousselare, en 1.800 voor Rumbeke, 't zij te zamen 31.764. En wij veroorloven ons thans te vragen aan degenen die ons naar het bewijs van het econo misch nut der vaart Yper-Komen gevraagd heb ben, of dit antwoord, door de cijfers van Rousse lare gegeven, afdoende is of niet. Moest dit evenwel nog niet volstaan, laat ons dan eens de cijfers van het arrondissement Thielt onderzoeken. III. Arrondissement Thielt Gemeenten Bevolkingscijfer in 1860 1934 Aerseele 2.997 3.130 Caeneghem 1.636 1.459 Coolscamp 2.383 2.140 Denterghem 2.256 2.444 Eeghem L760 1.525 Marckeghem 871 778 Meulebeke 8.133 9.584 Oesselghem 934 1.098 Oostroosebeke 4.064 5.004 Oyghem 1.105 1.700 Pitthem 4.808 4.411 Ruy sselede 6.840 5.88Q Schuy ff ersca ppelle 1.128 St-Baafs-Vijve (Vive St-Bavon) 1.737 1.965 Zwevezeele 4.696 4.894 Thielt 11.251 12.235 Wacken (Wakken) 2.324 2.508 Wielsbeke 1.689 2.266 Wynghene 6.829 7.256 Totaal 66.313 71.458 Voor het arrondissement Thielt is de verhoo ging slechts van 5.145 inwoners, of omtrent 8%. Behalve voor Thielt en Meulebek'e, die elk een

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 3