C. LAMOOT-DUMOULIN Moeders zoekt uw profijt KORTRIj&SCHË -ONDERLINGE. Brand -- Leven Ongevallen Dixmudestraat, 40, Yper Vanaf MAANDAG 14 tot 30 SEPTEMBER 1936 VRIJE INGANG. KOMT ZIEN EN OORDEELT WAAR ZIJT GIJ HET ZEKERST EN VOORPEELIGST VERZEKERD TE KORTRIJK Bijkanfoor fe YPER 8, Mondsfraat Tel. 159 j Algemeen Opziener Ömer Robyn Eert Voorzichtig man KOLONIALE LOTERIJ aanwinst van ongeveer 1000 inwoners boeken, is het overige van de vermeerdering der bevol king bijna uitsluitend te bestatigen in de gemeen ten langs de vaart Rousselare-Leie en langs de Leie gelegen. Zoo hebben wij St Baafs-Vijve met n n vermeerdering van 228, Wielsbeke met 577, Oesselghem met 160, Oost-Roosebeke met 940 en Ovghem met 655, 't zij samen 2560. Wij durven gelooven dat wij, met deze cijfers aan te halen, voor elk niet vooringenomen per soon het economisch belang bewezen hebben der vaart Rousselare-Leie en tevens ook dit der vaart Yper-Komen die, niet om economische maar en- ;el en alleen om technische redenen hare welda den nog niet heeft kunnen laten voelen. Om deze reeks welsprekende cijfers dan ook te eindigen, geven wij hier nog de tabel der bevol king van het arrondissement Kortrijk die zonder twijfel wel het meest kenschetsend voorbeeld is van het nut dat de waterwegen voor een streek opleveren. De verhooging bedraagt dus 258.302 140.639 117.663 of 83.7%. Ook hier zijn het in 't algemeen, zooals men het overal zal bestatigen moest men die reeks voorbeelden willen vermenigvuldigen, de steden en gemeenten langs de waterwegen gelegen, en hier in dit geval de Leie en de vaart van Bossuyt die alleen ons bijzonderlijk aanbe langen, die den grootsten vooruitgang kenden. Zagen alzoo hun bevolking verhoogenKort rijk met 16.903, Harelbeke met 6.690, Sweveghem met 2.872, Moen met 418, Meenen met 12.206, Wevelghem met 7.140, Bisseghem met 2.717, St Eloois-Vyve met 647. Voegen wij daarbij nog eenige aanpalende gemeenten en ook nog enkele Braderie van - SCHOENEN- u IV. Arrondissement Kortrijk Gemeenten Bevolkingscijfer in 1860 1934 Aelbeke 1.783 2.273 Anseghem 3.600 3.617 Autryve 1.164 1.104 Avelghem 3.868 4.702 Bavichove 1.112 1.966 Belleghem 2.903 3.160 Beveren 1.290 2.694 Bisseghem 649 l 3.566 Bossuyt 625 551 Caster 1.165 829 Coyghem 1.007 786 Cuerne 2.725 7.082 Deerlijk 4.564 6.775 Desselghem 1.700 3.292 Dottignies 3.985 5.757 Espierres (Spiere) 1.085 1.002 Gulleghem 3.371 6.044 Gyselbrechteghem 358 288 Harelbeke 4.565 11.255 Heestert 2.187 2.122 Helchin 1.230 1.102 Herseaux 2.190 7.012 Heule 3.419 6.963 Hulste 2.116 3.066 Ingoyghem 1.584 1.648 Kerkhove 1.056 899 Kortrijk (Courtrai) 23.079 39.982 Lauwe 2.261 6.549 Lendelede 3.473 4.041 Luingne 1.530 3.017 Marcke 1.563 3.733 Meenen (Menin) 9.705 21.911 Moen 1.923 2.341 Moorseele 3.778 4.439 Moöscron 7.185 35.628 Ooteghem 1.818 1.670 Reckem 2.884 4.196 Rolleghem 2.286 2.491 Sint Denys (Saint Genois) 3.653 2.984 St Eloois Vijve (Vive St Eloi) 1.123 1.770 Sweveghem 4.262 7.124 Tieghem 1.929 1.827 V ichte 1.217 2.052 Waarmaerde 1.065 704 Waereghem 7.132 10.976 Wevelghem 4.172 11.312 Totaa 140.639 258.302 -<o)- grenssteden, zooals Moescroen en Herseaux, die haar bloei te danken hebben aan de nabijheid van de nijverige centra Roubaix-Tourcoing, ook langs een waterweg gelegen en daarenboven met een nijverheid met het water der Leie gespezen. Zoo komen wij met Moescroen 28.443, Herseaux 4.822, Bavichove 854, Beveren 1.404, Cuerne 4.357, Heule 3.544, Lauwe 4.288, Luigne 1.487, Marcke 2.170 en Reckem 1.312, op een totale vermeerde ring voor die opgesomde plaatsen van 102.274. Kenschetsend is de vergelijking der bevolking van de hoofdsteden dezer vier aangehaalde arron dissementen. Yper telde in 1860 17.074. thans 15.872, of 1202 inwoners minder. Kortrijk in 1860 23.079, thans 39.982, of 16.903 meer. Verschil tusschen Kortrijk en Yper in 1860 6.005 zielen, en in 1934 24.110. Thielt in 1860 had 11.251 en in 1934 12.235 in woners, of 984 meer. Rousselare in 1860 12.028 en in 1934 29.284, of 17.256 meer. Verschil tusschen Rousselare en Thielt in 1860 777 zielen, en in 1934 17.049. En om deze vergelijkingen te sluiten België telde in 1860 een bevolking van 4.731.996 zielen, en nu in 1934: 8.275.552, of een vermeerdering van 75 Yper telde in 1860 17.074 zielen en in 1934 15.872, 't zij een vermindering van 1202, of 7 Deze cijfers en vergelijkingen leveren het on tegensprekelijk bewijs van het economisch nut der waterwegen in onze streek, en wij hopen dat niemand zoo onzinnig zal zijn te willen beweren dat de vaart Yper-Komen alleen aan dezen alge- meenen regel zou uitzondering maken. En dat men ook niet denke dat de verminde ring der bevolking hier, zooals in andere streken, te wijten is aan het dalen van het geboortecijfer, wij bezitten hier gelukkiglijk nog een gezonde bevolking. Het eenige wat hier ontbreekt, om den bloei onzer streek te bewerken, is de verbinding Yzer-Leie die hier dan, zooals de vaart Leie- Schelde voor Kortrijk en Roeselaere, de schakel zou vormen die Yper en Nieuwpoort met het binnenland en het bedrijvige Noord-Frankrijk zou verbinden. Men hoort soms dat de ministerieele middens zich erover verwonderen dat de haven van Nieuw poort. de eenige natuurlijke zeehaven van België, niet bloeit, doch zij vergenoegen zich enkel met die bloote bestatiging zonder de oorzaken ervan nader te onderzoeken en zonder te beseffen dat alleen hun eigen nalatigheid, door de verwaar- loozing van gansch een streek en dan nog juist deze die zich voor het heil van gansch het land slachtofferde, daarvan de schuld is. Had de Staat tegenover die streek zoolang niet aan zijn plicht tekort gekomen en haar vroeger reeds de onmisbare economische uitrusting, 't is te zeggen de verbinding Leie-Yzer, teruggegeven dan had de haven van Nieuwpoort, alzoo aan zijn natuurlijk hinterland verbonden, ook reeds lang een grooteren bloei gekend. Thans leiden de beste waterwegen juist naar de havens van Oostende en Duinkerke, de twee grootste mededingsters van Nieuwpoort. De vaart Yper-Komen moet aan dezen wantoestand verhelpen en zal den thans onderbroken ring sluiten der vaarten van West- Vlaanderen. De vaart Yper-Komen zal den thans af te leggen afstand te water van Doornijk naar Yper met 112 km. verminderen, zij zal aan de schepen, die te Nieuwpoort gelost hebben, toe laten langs een veel korteren weg een nieuwe vracht in de Leie te komen halen en zal dus op alle gebied dezelfde diensten bewijzen als de vaart Kortrijk-Bossuit, die dagelijks ontleend wordt door talrijke leclige schepen die in de Leie gelost hebben en naar de Schelde of zelfs verder op nieuwe vracht gaan zoeken of omgekeerd. In zijn verslag voegt de Heer ingenieur De- meyere daaraan nog toe Door het aanleggen van de vaart Komen-Yper wordt deze laatste stad het samenvloeiingspunt van twee belang- rijke waterwegen, het bekken van de Schelde en het bekken van Henegouwen aan de haven van Nieuwpoort verbindende. Niet alleen het belang van Yper en van de grensarbeidersstreek ware door dezen water- weg gediendhij is van levensbelang voor West-Vlaanderen, niet alleenlijk door het on- middellijk werk dat jarenlang aan een talrijke, nu beschikbare arbeidskracht zou geschonken worden, maar ook en vooral omdat in de streek welke de vaart doortrekt, onttrokken aan den invloed van de fransche nijverheid, te allen tijde een aanzienlijk overschot van arbeids- krachten te vinden is deze streek bezit daarbij drie voorname centraYper, Dixmude en Nieuwpoort, onder elkaar en met de centra Meenen, Kortrijk, Roeselaere en Oostende ver- bonden, door uitstekende wegen en ijzerwegen. Wij zijn ervan overtuigd dat gansch het economisch leven van het westelijk gedeelte van West-Vlaanderen, in de 25 eerstvolgende jaren op grondige wijze kan veranderd en ver- beterd worden door de systematische valori- satie van het waternet van Nieuwpoort naar het Zuiden. Als transietkanaal zal de vaart van Komen naar Yper een zeer belangrijke rol te vervul- len hebben. Op zijne oevers zullen zich even- eens fabrieken komen vestigen, bv. suikerfa- brieken (de grond is er uitstekend geschikt voor het kweeken van suikerbieten). De mogelijkheid bestaat van Yper niet al- leen te maken het handels- en kunstcentrum eener landbouwstreek, maar ook een nijver- heidscentrum. Naar onze meening hangt deze mogelijkheid af van de aanpassing der haven van Nieuwpoort en van den waterweg Nieuw- poort-Yper-Leie. Deze overtuiging van den Heer ingenieur De- meyere is insgelijks de onze en wij verhopen, Mijnheer de Minister, door deze uiteenzetting ze ook de Uwe gemaakt te hebben. Uit het voorgaande blijkt ten duidelijkste dat de kosten voor het herstel der vaart Yper-Komen te doen hoe hoog ook ze mogen beloopen geen verloren kosten zullen zijn. De toekomst van gansch onze streek hangt ervan af. De vaart Yper-Komen ligt hier nu nog steeds als een zwarte vlek te midden onze mooi her bouwde streek, het herstel ervan moet het Mira kel der Vlaanders voltooien. Gij zult niet dulden, Mijnheer de Minister, dat deze vaart daar nog langer als een schandevlek blijft liggen op de eer van ons ingenieurskorps dat reeds zooveel bewijzen van zijn groote be- voegdheid heeft gegeven. Het mag niet dat zijn j kunde nog langer in twijfel getrokken worde, j Gij zult, Mijnheer de Minister, niet langer meer I de reeds te véél verbitterde bevolking onzer I streek blijven uitdagen met hier het herstel van hetgeen bestond maar altijd voort te verdagen, terwijl overal elders kostelijke, grootsche nieuwe werken uitgevoerd worden. Gij zult, Mijnheer de Minister, aan onze moedige bevolking zonder dralen het middel willen ter hand doen om de heropleving der streek te bewerken, om hier handel en nijverheid uit te breiden en te ont wikkelen, om het zooals vroeger weer mogelijk te maken dat onze arbeidersgezinnen hier ter plaats zelf werk en broodwinning vinden en niet meer verplicht zijn naar elders uit te wijken. Dit alles kan verwezenlijkt worden door het herstel der vaart Yper-Komen, die grootendeels door oorlogsfeiten beschadigd werd en waarvan de bevaarbaarmaking door niets mag weerhou den worden, gezien het overwegend belang dat ervan afhangt en de toekomst van gansch een streek op het spel staat. Wij vertrouwen op de rechtvaardigheid en in den goeden einduitslag van de zaak die wij ver dedigen, wij verhopen dat de vaart Yper-Komen ons door uwe tusschenkomst zal teruggeschonken worden en wij verwachten ons eraan, Mijnheer de Minister, dat gij het op U niet zult durven ne men dit vertrouwen en deze hoop teleur te stellen. Handelsregister Kortrijk 952 NATUURLIJK bij de Naamlooze I Maatschappij, de Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December 1932, in uitvoering van de wet van 25 Juni 1930. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoordigers gevraagd. Voor alle inlichtingen wende men zich tot het Laat geen gelegenheid Voorbijgaan om fortuin te maken, hij koopt op tijd 2ijn biljet van de 23' Snede Blauwe Biljetten. TREKKING TE AARLEN OP 26 SEPTEMBER.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 4