ALLERHEILIGEN
ALLERHEILIGEN
CHRYSANTHEMEN
P. Boudesr^Deïfombe
F O O T B A L L -
17 JAAR, N 29-17 OCTOBER 1936
17 ANNÉE, N 29-17 OCTOBRE 1936
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d'Ypres
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
EXTRA CHRYSANTHEMEN
in potten, aan genadigen prijs
bij Hector CASIER te Yper
Bruggésteenweg, 58. Telefoon 82.
ZAK AGENDAS VOOR 1937
De werkelijke gebruikers
van de Autobus protesteeren
Groote en prachtige keus van
Witte en Gekleurde
TER BLOEMISTERIJ
Capucienenstraat, 10, YPER. Tel. 56
Schoone keus van Pensée planten
Kronen en Bloemtuilen
Huwelijkskorfjes en Ruikers.
Zondag 18 October 1936
C. S. YPER - ill Sp. - F. C. POPERINGHE
C. S. YPER -- Jun. -- F. C. KOMEN
HET
YPERSCHE
s.
it?
LA RÉGION
D'YPRES
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES-
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
De eerste uitslagen
der Zuinige Autobusuitbating
In onze voorgaande uiteenzettingen hebben wij
ongetwijfeld voldoende bewijzen geleverd om te
mogen besluiten dat er iets schuilt achter de
voorstellen der Directie der N. M. B. S.
Het publiek, de Openbare Besturen, de HH.
Senatoren en Volksvertegenwoordigers der streek
moeten omtrent de afschaffing der treinen en
vervanging door autobussen volkomen ingelicht
worden.
In het boekjaar 1933 boekte de N. M. B. S. een
tekort van 13.343.190 frank in hare uitbating voor
gansch het land. Voor de autobuslijn Ieper-Rous-
selare was dit tekort alleen Fr. 545.000,of,
1/24 van het totale verlies.
Wij vragen klaartede vooruitgestelde be
weegredenen voor de afschaffing der treinen in
1932 beantwoorden niet aan de werkelijkheid. De
cijfers welke wij hierna aanhalen zullen
andermaal het beste bewijs leveren dat gansch de
proefneming der autobusuitbating slechts berust
op theoretische gegevens.
Wij zullen ons bepalen bij de ontleding der
bedragen voorkomende in het document N° 1400,
opgemaakt door de Directie der N. M. B. S. in
datum 3 Juni 1933.
Alhoewel de uitslag der 10 eerste maanden der
uitbating niet bekend gemaakt werd aan de
aandeelhouders der N. M. B. S. waren de teleur
stellende uitslagen reeds kenbaar voor de Di
rectie.
Van 26 Mei 1932 tot 31 Maart 1933 bedroeg het
deficiet: 487.182 fr.
Bij de afschaffing der treinen was er voor
zelfde periode een winst voorzien van Fr. 366.000.
Misrekening dus van 850.000 frank.
Uitgaven
Juni 1932 Fr. 115.979 30.189
Juli 1932 93.007 25.759
Oogst 1932 94.587 27.400
September 1932 94.414 26.316
October 1932 97.643 26.661
November 1932 93.781 26.619
December 1932 95.440 26.758
Januari 1933 99.165 25.625
Februari 1933 92.229 24.948
Maart 1933 98.995 25.871
Juni 1932
Juli 1932
Oogst 1932
September 1932
October 1932
November 1932
December 1932
Januari 1933
Februari 1933
Maart 1933
975.240 (a)
Ontvangsten
Fr. 85.182
71.992
81.468
84.022
77.517
68.622
67.258
83.287
66.757
68.099
266.146 (b)
Te kort
60.986
46.774
40.519
36.708
46.787
51.778
54.940
41.503
50.420
56.767
754.204 (c) 487.182 (d)
a) Deze som werd betaald aan de
uitbaters975.240
b) Deze som vertegenwoordigt de uit
gaven der Nationale Maatschappij Bel
gische Spoorwegen 266.146
Totaal der uitgaven 1.241.386
c) De totale ontvangsten (10 maand) 754.204
d) Het nadeelig resultaat beliep tot fr. 487.182
Vergelijken wij dit resultaat met de vooruit
zichten (verslag opgemaakt door de Directie der
N. M. B. S. in datum 7-12-1931 nummer 936).
Onkosten per dag voor een uitbating per auto
bus Fr. 3200 gedurende 10 maanden fr. 960.000
De totale uitgaven beliepen evenwel tot de som
van Fr. 1.241.386.
Voorziene ontvangsten Fr. 4400 per dag of
Fr. 1.320.000.
Werkelijke ontvangsten (26-5-1932 tot 31-3-33)
754.000 fr.
EindresultaatEr werd dus Fr. 281.000 meer
uitgegeven en 566.000 fr. minder ontvangen dan
voorzien werd bij de afschaffing der treinen.
Wij verklaren dus
Ofwel de vooruitzichten der autobusuitbating
werden met een zeker doel op een maar al te
gunstige wijze voorgedragen aan den Raad van
Beheer der N. M. B. S.
Ofwel de studie omtrent de afschaffing der trei
nen werd op geen voldoende wijze gedaan.
Het ware ongetwijfeld wenschelijk eens na te
gaan hoe en in welke omstandigheden deze studie
gedaan werd en door wie de voorstellen gemaakt
werden.
Bij zulkdanige teleurstellende resultaten zou
men wellicht denken dat het bestaande deficiet
der treinen (Fr. 200 per dag)... enkel en alleen
een bijzaak was
Hierna volgt de ontleding der som van Frank
975.240 welke volgens de contract voorwaarden
uitbetaald werd aan de uitbaters gedurende de
periode van 26 Mei 1932 tot 31 Maart 1933.
Intresten op het aangewend kapitaal bij de in-
richting der autobusuitbating 45.022,61
Loonen 170.614,51
Essence - Olie 349.849,16
Onderhoudskosten en reparatiën 64.194,73
Verzekeringen 71.979,10
Afschrijvingen materiaal 146.954,07
Sociale lasten 9.497,09
Premiën 66.408,18
5 op de bruto ontvangsten 29.175,18
Vervoer koopwaren21.745,
Vergoeding inrichting treinèn 200,
975.639,63
Aftrek voor privaat dienst 400,—
Totaal betaalde vergoedingen 975.240,
Ten einde de zaken zoo objectief mogelijk te
beschouwen zullen wij ons onthouden van alle
commentaar. Alleen deze beide vragen
1. Aan wie of aan welke instelling werd de som
van Fr. 45.022,61 uitbetaald In het verslag van
3 Juni 1933 verklaart de Directie der N. M. B. S.
deze som vertegenwoordigt de intrest van 5
op het aangewend kapitaal en vormt dus een
last voor de uitbaters.
Indien deze som van Fr. 45.022,61 een last daar-
stelt voor de uitbaters werd zij dus uitbetaald.
Onder welken vorm?
2. Op welke wijze en onder welke voorwaarden
werd het Minerva materiaal aangekocht Welke
waarborg werd er verstrekt aan de tusschenko-
mende financieele instelling
De bespreking van het budget Ministerie van
Verkeerswezen zal over enkele weken de ge
schikte gelegenheid bieden om allen uitleg te vra
gen aan den Heer Minister van Verkeerswezen.
Zou het dan werkelijk waar zijn dat een zekere
grootbank niet enkel beveelt in de N. M. B. S.
maar ook haar invloed uitoefent in het Minis
terie van Verkeer. Indien er soms oneenigheid
bestaat tusschen het Ministerie van Verkeerswe
zen en de Directie der N. M. B. S. is het juist
niet omdat een Grootbank regeert in de Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Die Financieele Dictatuur moet eindigen
ten bureele dezer, BOTERSTRAAT, 34.
Op 9 October is autobus W. V. N° 170 nummer 4
vertrokken uit leper om 17,52. Defect aan het
verlichtingsstelsel aan de Potyze. De reizigers
hebben moeten wachten tot de volgende autobus
en werden dan opgepropt in dit rijtuig... en ook
in de kooi van het reisgoed.
Op 11 October is er een ongeval overgekomen
met autobus N° 7 vertrekkende uit Rousselare
om 9.59. De reizigers hebben geduldig moeten
wachten «Moorslede Dorp»... en zijn aangeland
te Yper. met een groote vertraging.
Zal men eindelijk inzien dat de uitbating per
autobus niet het geschikte middel is voor een
spoedig en aangenaam vervoer tusschen leper
en Roeselare
De overgroote meerderheid der reizigers is
absoluut niet gediend met dit onzeker middel
van vervoer... en tijdverlies i
Op aanvraag gelast men zich kosteloos de
Bloemen op de graven te plaatsen op het
Gemeente kerkhof van Yper.
K. B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y.
Om 10 uur
Om 2 uur 30
Ingang 1 Fr. 50.
Wanneer ik ergens binnentreed
En als. 't daar lekker ruikt.
Dan lach ik even, want ik weet
Dat men de PACHA chicorei gebruikt.